Εδώ αρχίζουν όλα: 4η Συμφωνία του Bruckner, η Ρομαντική

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
H 4η συμφωνία του Bruckner είναι κατά την άποψη μου, που 1η μας παρουσιάζει τον Bruckner ως... Bruckner. Η 1η και 2η είναι προσπάθειες μια μουσικής μεγαλοφυΐας που δεν έχει βρει ακόμα τον δρόμο της, η 3η είναι μια έκφραση θαυμασμού προς την μουσική δημιουργία και την ψήφο εμπιστοσύνης στην καλλιτεχνική επιρροή του Wagner και ενδιάμεσα η 00 ήταν μια συμφωνία «διπλωματική» εργασία, όπου εξερευνούσε κάποια πράγματα άλλα αρκετά ενδιαφέροντα.

Ο Συνθέτης Bruckner, ως αυτόνομη μουσική οντότητα και ο συνεχιστής μια σπουδαίας μουσικής παράδοσης αλλά και αυτός που ανοίγει νέους δρόμους σε μεταγενέστερους συμφωνιστές και όχι παράδρομους.

Είναι η συμφωνία που έχει επιθετικό προσδιορισμό, επίσημο. Η Ρομαντική συμφωνία που τοποθετεί τον εαυτό του στο κλίμα της εποχής. Ρομαντικός είναι ο ασυνήθιστος, ο διαφορετικός, που διαβαίνει πέρα από το καλώς γίγνεσθαι της εποχής. Πέρα από τα συνηθισμένα. Ρομαντισμός σημαίνει τα πνευστά να παίζουν σαν βιολιά για παράδειγμα. Εντονότατα θα το συναντήσουμε αυτό σε αυτή την συμφωνία. Τα φλάουτα να παρουσιάζουν το εξώκοσμο και όχι το επιθυμητό και το καθαγιασμένο.

Η Συμφωνία απετέλεσε μιας από τις πιο δημοφιλή του έργα όσο ζούσε. Ήταν αφιερωμένη στον πρίγκιπα Κωνσταντίνο. Η πρεμιέρα δόθηκε από την Φιλαρμονική της Βιέννης υπό την διεύθυνση του περίφημου αρχιμουσικού Hans Richter (σημ.: Σημαντικό αρχιμουσικός και απο θεμελιωτές της μεγάλής Γερμανικής Σχολής μαέστρων.). Υπάρχει και μια ιστορία μεταξύ Bruckner και Richter. Ο Bruckner άκουσε την πρόβα της συμφωνίας του υπό τον Richter, του άρεσε και τον φιλοδώρησα με ένα τάληρο, να πιει μια μπύρα στην υγειά του. Το τάλιρο ο Richter το κράτησε για όλη του την ζώη και το είχε αλυσοδεμένο μαζί το ρολόι του.

Αποτελεί επίσης της συμφωνία που τη αναθεώρησε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη. Τουλάχιστο 4 εκδόσεις μπορούν να ξεκαθαριστούν με αυθεντική μπρουκνερική ενορχήστρωση και πολλές περισσότερες από παρεμβάσεις φίλων (Loewe πχ του οποίου την εκδοχή προτιμούσε ο μαέστρος Hans Knappersbusch - μαθητής του Richter όπου του κληροδοτήθηκαν και οι συμφωνίες του Bruckner). Χρονολογείται από το 1874, με σημαντικές αναθεωρήσεις του 1878-80 του 1886 και του 1887-88. Γενικότερα θα λέγαμε ότι γίνεται χαμός με τις εκδόσεις, αλλά φαίνεται να επικρατεί η τελική εκδοχή με την εκδοχή του 1878 (Haas edition) να φαίνεται να έχει αρκετές συμπάθειες και να έχει τις πιο θεαματικές ηχογραφήσεις όπως θα δούμε που προσωπικά με κέρδισαν.

Ας δούμε τα 4 μέρη

Bewegt, nicht zu schnell


Η αλλιώς Allegro no tropo. (ζωήρα αλλά όχι πολύ γρήγορα). Ένα τρέμολο από τα έγχορδα ακούγεται που η ένταση του ανεβαίνει σιγά, αλλά όχι δυνατά. Κάτι σαν ένα τουρτούρισμα. Ο ίδιος ο Bruckner το περιγράφει ως το κλείσιμο της νύχτας που θ α συναντήσει το ξημέρωμα. Κάτι ανάλογο θα μας θυμίσει και η έναρξη της συμφωνίας των Άλπεων του Richard Strauss. Το έχω ξαναπεί ότι η μουσική του Bruckner είναι πλημυρισμένη από την Αυστριακά υψίπεδα. Τα ευγενή έγχορδα καταλήγουν σε ένα αναζωογονητικό σάλπισμα από τα κόρνα, όπου εκφράζουν το ξημέρωμα, τον «ήλιο τον ηλιάτορα» που λέει και ένα δικός μας ποιητής που βγαίνει αυτοκρατορικός και φωτίζει. Είναι η μουσική έκφραση μια «κοσμικής» εμπειρίας. Για κάτι τέτοια πράγματα ίσως ο Mahler αποκαλούσε τον Bruckner μισό ανόητο, μισό θεό. Τα έγχορδα αυξάνουν την ένταση τους, πιθανότα εκφράζοντας την παντελή υποτέλεια τους στο φώς των κόρνων και λοιπών πνευστών συμβάλλοντας έτσι στην ατμόσφαιρα του ρομαντισμού. Σύντομα αλλάζει το θέμα και ακούγεται μια καινούργια μελωδία, μια μουσική σχεδόν χορευτική, η οποία μας αναπτύσεται αρκετά ευδιάθετα, παρόλη την αυστηρότητα που μπορεί να κρύβει. Τα θέματα εκθέτονται, επανεκθετονται. Σε αυτό το σημείο της επανέκθεσης μυστηριωδώς αλλά με ένα πολύ μαλακό τρόπο (πραγματικά θέλει μεγάλη «μαγκια» από τον μαέστρο αυτό πέρασμα). Η ανάπτυξη πλέον είναι καθαρή και κρυστάλλινη και έχει μια υπέροχη κατάληξη. Αφού όλα τα πνευστά μαζί με το τύμπανο δώσουν το θριαμβευτικό θέμα του κόρνου, καταλήγουν σε ένα χωρικό (chorale), όπου μας θυμίζουν εκκλησιαστικό όργανο και όντως έτσι πρέπει να ακουστεί η ορχήστρα (δεν ξεχνάμε και την επαγγελματική ιδιότητα του Bruckner ως οργανίστας σε εκκλησία). Το μέρος κλείνει έπειτα από εκτενή ανάπτυξη των παραπάνω θεμάτων με μια θριαμβευτική, σχεδόν φαμφάρα, του αρχικού θέματος των κόρνων.

Andante Quasi Allegreto


Ένα πραγματικό όμορφο μέρος. Ένα τραγούδι, και από τις λίγες φορές που στις βιόλες δύνεται μια δυνατότητα έκφρασης. Το μέρος αυτό θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ώς ένα υποτονικό πένθιμο εμβατήριο. Θα λέγαμε ότι είναι το σημείο που το βαρύ πένθος δίνει την θέση στην ανάμνηση και αναπόληση των όμορφων στιγμών πριν έρθει το πένθος. Η χρήση της βιόλας για την έκφραση αυτής της κατάστασης είναι άκρως πετυχημένη από την μεριά. Λίγο τραγούδι, λίγο θλίψη. Μια τέτοια ανάλογη ατμόσφαιρα συναντάμε στο Valse Triste του Sibelius. Η ελπίδα για την προσπάθεια του ανθρώπου να συνεχίζει. Ο τόνος αυτής της μελωδίας του τραγουδιού αποκτά σιγά-σιγά ένταση και στο τέλος γίνεται λίγο πιο αυστηρός, όπου επανερχόμαστε στην πιο σοβαρή κατάστασης. Ο πόνος ελλοχεύει, αλλά θα εκφραστεί σε άλλο μέρος. Ο Wagner είχε αποκαλέσει τον Bruckner ως τον απόλυτο συνθέτη για Adagios. Η πρώτη σημαντική απόδειξη.

Scherzo

Τα Scherzi του Bruckner κολάει στο μυαλό μόλις τ’ ακούσει κανείς. Από όλα τα scherzi του Bruckner, αυτό είναι το πιο ρυθμικό. Το Scherzo του κυνηγιού όπως το αποκάλεσε και ο ίδιος ο συνθέτης. Έτσι το κόρνο ξεκινάει όσο γίνεται πιο απαλά γίνεται και το επιτρέπει η φύση του. Σιγά – σιγά μπαίνουν και τα άλλα κόρνα, δημιουργώντας ένα εξαιρετικό ρυθμό και φυσικά ξεσπούν. Γύρω από αυτό το θέμα περιτριγυρίζεται και υπόλοιπη ορχήστρα όπου το αναπτύσσει έρχεται και επανέρχεται. Οι συνήθειες και η διασκέδαση των κυνηγών κατά την διαδικασία του κυνηγιού. Ακολουθεί ένα τριο όπου στην ουσία εκφράζει ανάπαυλα μετά το κυνήγι. Μουσικά ταιριάζει και κοιτάει λίγο στον Weber και στο περίφημο χορωδιακό των κυνηγών από τον ελεύθερο σκοπευτή.

Finale

Μυστηριώδης η ατμόσφαιρα η έναρξη του φινάλε, με αρκετά ερωτηματικά και αποκρίσεις, αντιμαχόμενα μεταξύ τους και τελικά σύγκρουση. Από την σύγκρουση ένα τρομερά σχεδόν ζοφερό συμπέρασμα βγαίνει. Ύπουλο αναβαίνει και ανεβαίνει…. Αγωνία και καταλήγηει να σβήνει με την υπενθύμιση του αρχικού θέματος, του ξημερώματος του ηλίου που βγαίνει. Σιγανά τα τύμπανα και οι βιόλες και τα βιολιά μας θυμίζουν το 2ο μέρος. Την ανάμνηση και την αναπόληση. Ο ομορφιά αυτών δοσμένη από τα φλάουτα και τα όμποε. Η ανάπτυξη συνεχίζεται, κόβεται η ανάσα όμως έρχεται πίσω. Ομορφιά αναμνήσεων συνέχεια. Κάποια στιγμή θα ξεσπάσει η θλίψη, ο πόνος και η οδύνη που θα δωθεί τόσο σπαραχτικά αλλά και τόσο όμορφα από τις βιόλες και τα τσέλα. Η καρδιά που πονεί, θα πονεί δεν γίνεται αλλιώς. Αλλά στην κορύφωση του σπαραγμού και του τρόμου , το θέμα του “Ηλιου του Ηλιάτορα” έρχεται. Όσο και να σκοτεινιάζουμε κάθε μέρα θα ξημερώνει. Η ατμόσφαιρα του κλεισίματος θυμίζει την 8η (ή μάλλον το αντίστροφο)_a

Απίθανος συνθέτης ο Bruckner. Απίθανη και η σύνθεση της 4ης τόσο ταλαιπωρημένης και με αρκετές αναθεωρήσεις. Το πνεύμα της παραμένει σε μια οπoιαδήποτε εκδοχή φωτεινό.

Κατά την γνώμη μου, από εδώ ξεκινάει o Bruckner. Αν επιτρέπεται και μια συμβουλή ως ακροατή, αρκετών ερμηνειών, αν θέλουμε να ξεκινήσουμε ένα ταξίδι στον κόσμο του συνθέτη, ξεκινάμε από εδώ μαζί με το Te-deum.

Για το θέμα των ερμηνειών, πρόσφατα άκουσα μια ερμηνεία που έχει αλλάξει λίγο τα δεδομένα μου και οδήγησε σε επανεκτίμηση. Αυτό είναι πολύ σύνηθες στην κλασσική μουσική (ο λόγος που λατρεύω την μουσική αυτή είναι ότι δεν κόλλησα σε κάτι συγκεκριμένο αλλά κόλλησα σε μια διαρκή διαδικασία αναθεωρήσεων των απόψεων μου). Θα επανέλθω.

Επί του παρόντος κορυφαία πρόταση:

Gunter Wand / Berliner Philharmoniker: Να ‛ταν τα γηρατιά 2 φορές. Κοντά στα 90 του ο Gunter Wand, οδηγεί σε μια δαιμονιώδη δροσερή και νεανική μεστή συμφωνική αποκορύφωση. Έχουμε την καταγραφή ενός εξαιρετικού καλλιτεχνικού γεγονότος, με την ορχήστρα σε απόλυτη φόρμα, ζωντανή ηχογράφηση. Από όλους τους μαέστρους έχω την εντύπωση ότι πέτυχε περισσότερο από όλους τα τέμπι, χωρίς να είναι σε κάποιο στούντιο. Απλά απίθανος.
51kqNFobeaL._SL500_AA300_.jpg
 
Last edited:

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Πολύ σωστά το θέτεις Μανώλη. Είναι η πρώτη σπουδαία συμφωνία του Bruckner. Δεν έχει βέβαια το βάθος και το μεγαλόπνοο των τριών τελευταίων (7,8,9). Στ'αυτιά μου, και με μια δόση αυθαιρεσίας, η 4η ηχεί πιο ''γήινη'' και κοντά στα εγκόσμια ενώ οι τρεις τελευταίες αποτελούν οχήματα για ''πτήσεις'' σε ανώτερες πνευματικές σφαίρες. Το δεύτερο μέρος είναι από τα πιο όμορφα κομμάτια που έγραψε ο συνθέτης.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Mέ τήν 4η ξεκίνησα νά δίνω σημασία στον Bruckner.
Παρέμεινα στήν κλασσική έκδοση τής Decca μέ τον Karl Böhm,τού 1973, καί τήν Φιλαρμονική τής Βιέννης(Νovak edition).
Ο Böhm γνωρίζει πολύ καλά την μουσική τού συνθέτη και υπάρχει μεγάλη ''επικοινωνία'' μέ τήν Βιεννέζικη Ορχήστρα..


Μού άρεσε επίσης ή περισσότερο ''θυελλώδης'' ερμηνεία τού Jochum μέ τήν Berliner,απ´τήν D.G.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Θέλοντας να συνεχίσω εκεί που έμεινα ως προς τις ερμηνείες με κάποια σχόλια.

Μεγάλη ερμηνεία θεωρώ επίσης του Bruno Walter με την Columbia Symphony Orchestra. Την έχω πλέον διπλή (υπήρχε στο εκτεταμένη box της Sony στον Walter που είχε βγάλει πριν μια 10ετία). Πρόσφατα κυκλοφόρησε νέο re-master του 2010 από μια σειρά επεξεργασμένων επανεκδόσεων με τον τίτλο Sony Original Masters. Διαθέσιμο σε Ελληνικά μαγαζιά (το είδα και στο Public και στο Metropolis, το πήρα σε πολύ καλύτερη τιμή από το εξωτερικό που ήμουν έτοιμος να το πάρω). Με λίγα λόγια δεν χάνεται.
51SZMyhpKJL._SS500_.jpg


Η επανακρόαση της ηχογράφησης του Georg Tintner, μετά από καιρό, μου άφησε πολύ θετικότερες εντυπώσεις, από τότε που την πρωτοάκουσα. Αποτέλεσε ίσως από όλους του μαέστρους, αυτόν που έχει την δικιά του άποψη και αντίληψη του έργου του Bruckner. Μπορεί κάποιος να συμφωνήσει μπορεί και όχι. Στην 4η αναγνωρίζω την πιο καλύτερη προσπάθεια του από όλες τις ηχογραφήσεις του. Η διερεύνησση του τι ήθελε να μας πεις o Bruckner, τόσο σε επίπεδο μουσικής έκφρασης, όσο μουσικολογικής μελέτης φαίνεται ότι είναι τεράστια. H ορχήστρα δεν είναι του Βερολίνου ή της Βιέννης αλλά ένα πολύ καλό σύνολο, το οποίο είναι δεμένο και απολύτως εξαρτώμενο τον μαέστρο. Η Royal Scottish National Orchestra δεν έχει την τεράστια παράδοση των παραπάνω ορχηστρών, αλλά στα χέρια του Tintner αποκτά μια άλλη διάσταση. Είναι μια ορχήστρα που φτιαχτηκε και εκπαιδεύτηκε εξ' αρχής να ερμηνεύσει Bruckner. Η διάρκεια του έργου είναι πιο μεγάλη από το συνηθισμένο, χωρίς όμως να είναι βαρετό όπως στην περίπτωση του Celibidache στο Μόναχο (όπου είναι να κόβεις φλέβες από την βαρεμάρα).
bruckner.jpg


Εχω φυσικά μεγάλη αδυναμία στον Jochum. Με την φιλαρμονική του Βερολίνου η στερεοφωνική εκδοχή είναι υπέροχη και χρησιμοποιεί την πιο τελευταία αναθεωρημένη εκδοχή του Νovak.Όμως η ηχογράφηση της 10ετίας του 1950, δεν με αφήνει αδιάφορο μια και χρησιμποιεί την εκδοχή του Haas, όπου φαίνεται να την συμπαθώ περισσότερο μια και οι ερμηνείες που ξεχωρίζω είναι σε αυτή την εκδοχή.
4693892.jpg

4497182.jpg


Του Bohm την βρίσκω εξαιρετική και την προτιμούσα για αρκετά χρόνια μια και είναι πολύ επαινεμένη. Ο Bohm ηχογραφησε την 3η,4η (Decca) 7η, 8η (Deutsche Grammophon). Σε σύγκριση με τον εαυτό του αλλά και με άλλους που άκουσα, πιστεύω ότι η 7η του είναι κορυφαία του ερμηνεία στον συνθέτη, ακολουθεί η 8η και μετά η 4η με την 3η. Ενώ μπορεί να διακρίνει κανείς την ένταση που βγάζει, υπάρχουν σημαντικά σημεία στην συμφωνία αρκετά ζωηρά και σπιρτουόζικα όπου δεν τα καταφέρνει όπως ο Wand ή ο Walter. Μεγάλη ερμηνεία όμως.

Όσοι έχουν βαρηκοΐα ή όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν πρέπει να ακούσουν τον Daniel Barenboim με την Συμφωνική του Σικάγου. Η ορχήστρα είχε τότε ατσαλένια έγχορδα και βροντερά πνευστά και ο νεαρός Barenboim τα στέλνει στα άκρα τους. Αναμφισβήτητα η πιο ενθουσιώδης ηχογράφηση και ερμηνεία που έχει υπάρξει αλλά μένει μόνο σε αυτό. Την βρίσκω πολύ συμπαθητική γιατί είναι εντελώς τρελή (και τριλιαρικη) που ταιριάζει απόλυτα σε πυροβολημένους.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Όσοι έχουν βαρηκοΐα ή όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν πρέπει να ακούσουν τον Daniel Barenboim με την Συμφωνική του Σικάγου. Η ορχήστρα είχε τότε ατσαλένια έγχορδα και βροντερά πνευστά και ο νεαρός Barenboim τα στέλνει στα άκρα τους. Αναμφισβήτητα η πιο ενθουσιώδης ηχογράφηση και ερμηνεία που έχει υπάρξει αλλά μένει μόνο σε αυτό. Την βρίσκω πολύ συμπαθητική γιατί είναι εντελώς τρελή (και τριλιαρικη) που ταιριάζει απόλυτα σε πυροβολημένους.

:chinscratch:
Ενδιαφέρον φαίνεται.
Πάλι στη πρίζα μας βάζεις Μανώλη.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
:chinscratch:
Ενδιαφέρον φαίνεται.
Πάλι στη πρίζα μας βάζεις Μανώλη.
0028945938028.jpg

Σε αυτή την σειρά το έχω. Σήμερα το έβαλα και το άκουσα. Ίσως η πιο παγανιστική, διονισιακή και δαιμονική ερμηνεία του έργου. Η πιο Heavy Metal ερμηνεία καθότι το βάρος των χάλκινων είναι ασήκωτο. Τα κόρνα τα τρομπόνια, οι τρομπέτες παίζουν στα όρια, που πολύ λίγο απέχουν από τα όρια της πανδαιμόνιας φασαρίας. Αλλά τα χάλκινα του Σικάγου εκείνη την εποχή είναι απίστευτα και τα έγχορδα τόσο σκληρά. Στο κοραλ του 1ου μέρους δεν έχεις την αίσθηση ότι δεν έρχεται από έναν καθαγιασμένο τόπο, άλλα από την ίδια την κόλαση. Τελικά ο Barenboim δείχνει ότι είναι πανέξυπνος μαέστρος και σε συνεπαίρνει. Αναρωτιέσαι βέβαια: Είναι αυτό το Bruckner; Είναι δεν είναι, στο τέλος μπορεί να το γουστάρεις αν είσαι πυροβολημένος και δεν είσαι καρδιακός (έχει απίστευτα ξεσπάσματα).

Από όσο ξέρω αυτός ο ενθουσιασμός ήταν έκδηλος σε όλο τον κύκλο των συμφωνιών του Bruckner που ηχογράφησε με την Συμφωνική του Σικάγου. Ελπίζω τώρα που υπόγραψε συμβόλαιο με την Universal να επανεκδώσουν όλες τις συμφωνίες, γιατί αν μη τι άλλο είναι μοναδικός ο τρόπος του
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
.... όπως έχω ξαναγράψει η θητεία μου στον Μπρούκνερ άρχισε προ 25ετίας με την 4η και την 7η πάντα με Γιόχουμ ...

για μένα η 4η είναι απόλυτα ενδεικτική της ψυχοσύνθεσης του συνθέτη και ιδανικό πλαίσιο για να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τα δύσκολα περάσματα των ζωών μας ...

..εκφράζει μία σειρά από αδιέξοδα και κλειστές στροφές, αντιπαραθέτει το 'ανήμπορο' με το 'πρέπει να προσπαθήσω και ας χάσω'', παλινδρομεί μεταξύ του 'συνθλίβομαι' και του 'κουφάλες θα ξανασηκωθώ', θυμίζοντας ταινίες όπου ο πρωταγωνιστής πυροβολείται επανειλημμένως αλλά συνεχίζει να παλεύει μέχρι τελικά να μείνει ακίνητος ...

...πάντως σε κάθε στιγμή ο συνθέτης υπενθυμίζει ότι τελικά το παιχνίδι είναι χαμένο και η ατομική προσπάθεια θα ποδοπατηθεί από την μοίρα, το πεπρωμένο...

ΥΓ: Προσωπικές σκέψεις πάντα και επ' ουδενί οικουμενικές αλήθειες ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
.... όπως έχω ξαναγράψει η θητεία μου στον Μπρούκνερ άρχισε προ 25ετίας με την 4η και την 7η πάντα με Γιόχουμ ...

για μένα η 4η είναι απόλυτα ενδεικτική της ψυχοσύνθεσης του συνθέτη και ιδανικό πλαίσιο για να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τα δύσκολα περάσματα των ζωών μας ...

..εκφράζει μία σειρά από αδιέξοδα και κλειστές στροφές, αντιπαραθέτει το 'ανήμπορο' με το 'πρέπει να προσπαθήσω και ας χάσω'', παλινδρομεί μεταξύ του 'συνθλίβομαι' και του 'κουφάλες θα ξανασηκωθώ', θυμίζοντας ταινίες όπου ο πρωταγωνιστής πυροβολείται επανειλημμένως αλλά συνεχίζει να παλεύει μέχρι τελικά να μείνει ακίνητος ...

...πάντως σε κάθε στιγμή ο συνθέτης υπενθυμίζει ότι τελικά το παιχνίδι είναι χαμένο και η ατομική προσπάθεια θα ποδοπατηθεί από την μοίρα, το πεπρωμένο...

ΥΓ: Προσωπικές σκέψεις πάντα και επ' ουδενί οικουμενικές αλήθειες ...

Αυτά είναι η παρακαταθήκη και η διαθήκη που μας αφήνει στην ημιτελή (μόνο ως προς τον αριθμό των μέρων) 9η. Η 4η είναι πιο φωτεινή. Αλλά η 9η ξεκινάει... Τέλος πάντων δεν λέω άλλα θα τα αφήσω για την παρουσία της 9ης.

Το 4ο μέρος το ονόμασε Volksfest, σε ελεύθερη μετάφραση πανηγύρι του λάου. Σε αυτό το μέρος ο Bruckner παρουσιάζει το πανυγήρι της ζωής, με τα πάνω, τα κάτω, τα αδιάφορα, του θριάμβους, τις απογοητεύσεις, την αρχή και το τέλος. Πότε του όμως, μα ποτέ δεν απαρνήθηκε την συνέχεια, πριν από την αρχή και μετά το τέλος, που τα αντιμετωπίζει μάλλον ως οριοθέτες πάρα σαν ένα πεπερασμένο σύνολο.

Το Volkfest ως πρώτη ίδεα εμφανίστηκε το 1878 και στην εκδοχή του Haas (1878/80) είχε σημαντικές τροποποιήσεις. Αξίζει κανείς να το ακούσει μια και στην αυθεντική μορφή του το ηχογράφησε o Tintner. Ένα καταπληκτικό παράδειγμα όπου ο Bruckner ήξερε να ανακατεύει καλά την "μουσική" τράπουλα.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
Μανώλη, μάλλον έχεις δίκαιο, ωστόσο δες το υστερόγραφο μου ... πάντα αναφέρομαι στο τι εγώ ''μεταφράζω'' και όχι σε κάποιο μυστικό που κατέχω για τις προθέσεις του συνθέτη...

γενικότερα βρίσκω περισσότερο 'τραγικές' τις μουσικές όπως το τρίτο μέρος της 4ης, (όπου πάντα ψυχανεμίζομαι το φρούδο και στιγμιαίο σε σχέση με το foerever του Γολγοθά, την τελίτσα σε σχέση με την γραμμούκλα) παρά τα σπαρακτικά αντάτζιο / αντάντε, κλπ...

άλλωστε οι ημέρες με εκτυφλωτική ηλιοφάνεια, πάντα μου φάνταζαν ως οι πλέον μελαγχολικές ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Μανώλη, μάλλον έχεις δίκαιο, ωστόσο δες το υστερόγραφο μου ... πάντα αναφέρομαι στο τι εγώ ''μεταφράζω'' και όχι σε κάποιο μυστικό που κατέχω για τις προθέσεις του συνθέτη...

γενικότερα βρίσκω περισσότερο 'τραγικές' τις μουσικές όπως το τρίτο μέρος της 4ης, (όπου πάντα ψυχανεμίζομαι το φρούδο και στιγμιαίο σε σχέση με το foerever του Γολγοθά, την τελίτσα σε σχέση με την γραμμούκλα) παρά τα σπαρακτικά αντάτζιο / αντάντε, κλπ...

άλλωστε οι ημέρες με εκτυφλωτική ηλιοφάνεια, πάντα μου φάνταζαν ως οι πλέον μελαγχολικές ...

Με σουγλίζεις να γράψω για την 9η αλλά στο καιρό του γιατί δεν πάει τώρα ;-)

Πιστεύω όμως όλα αυτά είναι προφανέστατα στην 9η. Στην 4η αρχίζουν...