Bruckner 7η συμφωνία. Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλίψη

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Η 7η συμφωνία του Bruckner ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία που είχε γνωρίσει όσο ζούσε, ο μεγάλος συνθέτης. Καμιά άλλη συμφωνία δεν είχε γνωρίσει, την εποχή που ζούσε ο Bruckner, τέτοια αναγνώριση εντός και εκτός Γερμανίας-Αυστρίας. Επίσης η συμφωνία συνετέθηκε την ίδια περίοδο που συνέθετε και το περίφημο Te-Deum.

H πρεμιέρα είχε δωθεί στην Λειψία, με την Ορχήστρα Geandhaus της πόλης, υπό την διεύθυνση του Arthur Nikisch. Η αρχική αναγνώριση ήρθε από το μαέστρο, από την ανάγνωση και ακρόαση της παρτιτούρας στο πιάνο. Το πρώτο πράγμα που ήθελε ήταν να μελετήσει την συμφωνία και να την ερμηνεύσει. Μάλιστα στην Λειψία είχαν οργανωθεί παρουσιάσεις του έργου από τον Nikisch στο τύπο. [Υπόψη: ο Nikisch είναι θρυλικός μαέστρος δίοτι είναι ο 1ος μαέστρος που ηχογραφήθηκε ερμηνεία του-5η του Beethoven αλλά και ο 1ος που βιντεοσκοπήθηκε. Επίσης στην Αμερική και στη Βοστώνη που ανέλαβε καθήκοντα, ερμήνευσε και την Αμερικάνικη πρεμιέρα της 7ης συμφωνίας του Bruckner. Άκομα απετέλεσε τον 1ο μαέστρο που ερμήνευσε όλο τον κύκλο συμφωνιών του Bruckner με την Leipsing Gewandhaus].

Η πρεμιέρα στέφθηκε με επιτυχία. Ο Bruckner είχε πάρει τραίνο να βρεθεί και χειροκροτήθηκε από το κοινό της Λειψίας για αρκετή ώρα σε κάθε μέρος της συμφωνίας. Ακολούθησε η επιτυχής πρεμιέρα στην πόλη του Μονάχου υπό τον Hermann Levi,η οποία επιτυχία, οδήγησε στην ευρύτερη αναγνώριση της συμφωνίας του.

Εκείνο που δεν ήθελε ο Bruckner, άλλα τελικά συνέβη, ήταν να υπάρξει ερμηνεία στην Βιέννη. Δεν το ήθελε, διότι o γνωστός κριτικός Hanslick παραμόνευε και ήταν σίγουρος για την άσχημη κριτική του (κριτικές του Hanslick είχαν δημιουργήσει νευρικό κλονισμό στον ευαίσθητο Bruckner). Παρόλα αυτά, η πρεμιέρα στην Βιέννη έγινε, υπό τον Hans Richter και έτυχε ενθουσιώδους αποδοχής από το κοινό και φυσικά αρνητικής κριτικής από τον Hanslick όπου στο πρόσωπό του Wagner και του Bruckner έβλεπε να απειλείτε η γερμανική τέχνη ως συνέχεια του Beethoven και του Schubert. Αποθεώθηκε από τον Hugo Wolf και μάλλον προβλημάτισε τον Brahms, όπου δεν ήταν σίγουρος εάν με αυτό έργο ο Bruckner επέκτεινε το μουσικό είδος της συμφωνίας ή αν το κατέστρεφε.

Παρόλα αυτά, το μέρος που χαρακτηρίζει αυτή την συμφωνία είναι το 2ο μέρος, ένα Adagio αφιερωμένο στην μνήμη του Richard Wagner. Ο Wagner κατά την σύνθεση της συμφωνίας είχε πεθάνει. Το Αdagio είναι πραγματικά σπαρακτικό και από ότι μας πληροφορεί ο Nowak (μελετητής των έργων του Bruckner, στον οποίο οφείλουμε πολλές ενημερωμένες εκδοχές των συμφωνίων στις αυθεντικές προθέσεις του συνθέτη), τα χειρόγραφα δείχνουν ότι η ενορχήστρωση ξεκίνησε διαφορετικά και αναθεωρήθηκε και κατέληξε διαφορετικά με την είδηση του θανάτου του Wagner. Ο Bruckner είχε συναντηθεί με τον Wagner, στο Bayreuth στην πρεμιέρα του Parsifal, διαπίστωσε την προβληματική υγεία του συνθέτη. Ο Wagner δήλωνε ότι υπάρχει ένας συμφωνιστής ισάξιος του Beethoven και δεν ήταν άλλος από τον Bruckner και άφηνε υποσχέσεις για στήριξη του έργου του και την διάθεση του να διευθύνει συμφωνίες του. Κάτι που δεν έγινε ποτέ.

Η 7η συμφωνία, έχει τις πιο έντονες Wagnerικές επιρροές μετά την 3η συμφωνία. Είναι φυσικά παραδοσιακό ως προς τα 4 μέρη της συμφωνίας όπου μια στοιχειώδης ανάλυση (με προσωπικούς όρους) θα ακολουθήσει.

Ι. Allegro Moderato
To 1o μέρος ξεκινά με μια Wagneriκη αισθητική. Θυμίζει την έναρξη του Χρυσού του Ρήνου του Wagner, το πρώτο θέμα. Αυτό το θέμα είναι το μεγαλύτερο που συνέθεσε ποτέ ο Wagner. Η έκθεση γίνεται με το αγαπημένο του τρέμολο στα έγχορδα (χαρακτηριστικότατο και ξεκάθαρο παραδείγμα αυτής της αγαπημένης συνήθειας: έναρξη 4ης συμφωνίας).Αρχικά ξεκινάει με τα βιολία, μετά η βιόλες και τα τσέλα. Η συνέχεια δίνεται σε ξύλινα πνευστά όμποε και κλαρινέτα. 3 θέματα εκθέτει, αναλύει και επανεκθέτει και η κορύφηση έρχεται πάντα με τα κόρνα εκφραστές της φυσικότητας (ως Αυστριακός που είναι...). Αυτά θέματα χρησιμοποιούνται και πλέκονται μεταξύ τους, δημιουργώντας απίστευτες πολυφωνίες συνδιασμένες με τα τρέμολο εγχόρδων. Το μέρος κλίνει με την μεγαλειώδη και θριαμβευτική κατάληξη του αρχικού θέματος.

ΙΙ. Adagio

Από τις ομορφότερες μουσικές σελίδες που έγραψε ο συνθέτης, που το αφιέρωσε στην μνήμη του ινδάλματος του, τον Wagner. Εδώ ο Bruckner τοποθετεί για πρώτη φορά Wagner tubas (αναφορά στον Wagner). H αρχική επιλογή ήταν απλά κόρνα, αλλά η δυσάρεστη είδηση τα άλλαξε όλα ως προς την αισθητική. Ο βαθύς ήχος του Wagner δίνει την πένθιμή σοβαρή και συνάμα σπαραχτική έναρξη του έργου. H πρωτοτυπία του Bruckner εδώ έγκειται στο γεγονός ότι δίνει στις Wagner τούμπες την εισαγωγή του θέματος, ενώ ο Wagner τις είχε δημιουργήσει για να τονίζει μπάσες και σκοτεινές γραμμές που έπρεπε να δίνονται από τα κόρνα προκειμένου να τονίσει το δράμα μουσικά. Αυτή την μελωδία που δίνεται από τις Wagner tubas, απαντιέται από μια σταθερή, σιγανή και σοβαρή φωνή από τα έγχορδα. Ο λυρισμός των θεμάτων είναι μοναδικός και μας παραπέμπει στον αντίστοιχο του Schubert ή του Beethoven όπως συναντιέται στην Missa Solemnis. Εδώ πέρα ο Bruckner δανείζεται ένα μοτιβό από το Te Deum του (Non confundar in aeternum). H μουσική αναπτύσεται και επεκτείνεται μέσα από έναν μουσικότατο σπαραγμό. Ο τίτλος "από εδώ ως την αιωνιότητα" παρότι κινηματογραφικός, ταιριάζει σε αυτό το μέρος και σε αυτή την πορεία του. Όλα αυτά γίνονται σε ελλάσονα κλίμακα μέχρι που φτάνει η κορύφωση, όπου το αρχικό θέμα δίνεται σε μείζονα κλίμακα, που εκφράζει το ξέσπασμα. Η τραγικότητα της κατάστασης που νοιώθει το ανθρώπινο είδος, σε περιπτώσεις απώλειας αγαπημένων. Εδώ μουσικά, σε αυτή την κορύφωση γίνεται αρκετή συζήτηση αν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν κύμβαλα ή οχι. Στην παρτιτούρα δεν υπάρχει κάποια τέτοια οδηγία. Η ιστορία λέει ότι ο Hans Richter, θεώρησε ότι τα κύμβαλα θα συμβάλουν στην ένταση και εκτόνωση της κορύφωσης πιο άμεσα και θεαματικά μια παρέμβαση με την οποία συμφώνησε ο Bruckner αλλά σε καμμιά παρτιτούρα του δεν καταγράφηκε. Οι περισσότεροι μαέστροι φαίνεται να το προτιμούν γιατί εντυπωσιάζει... εκείνοι που δεν το προτιμούν και είναι πολύ συνέπεις και έχουν καλή αντίληψη, δεν χάνουν καθόλου σε ουσία (Jochum και πρόσφατα άκουσα του Sanderling όπου τα τέμπι του και η καθαρότητα και το καμπάνισμα των χάλκινων όπως τα έδωσε ήταν σαν να τ' άκουσα τα κύμβαλα). Μετά από αυτό, σβήνουν ξαφνικά τα έγχορδα, η κόπωση του ξεσπάσματος γυρνώντας στην ελάσσονα διάθεση. Εδώ είναι και ένα από τα αγαπημένα σημεία μου. To φλάουτο δίνει μια εντελώς εξώκοσμη μελωδία. Είναι το σημείο όπου σε τέτοιες καταστάσεις, είμαστε χαμένοι στο άπειρο, με βλέμμα κενό, γεμάτο απόγνωση. Είναι από τα αγαπημένα μου περάσματα σε αυτή την συμφωνία και κάποιος άφησε ιστορία (για μένα προσωπικά σε αυτό το σημείο - θα το δούμε στις προτάσεις ακρόασης). Μου θυμίζει αρκετά, ως προς την έκφραση αλλά σε διαφορετικό στυλ, την αντίστοιχη στιγμή από την σκηνή της τρέλας της Lucia di Lamermoor του Donizetti, όπου το φλάουτο έχει ένα αντίστοιχο ρόλο παράλληλο με την σοπράνο. Η κατανυκτική ατμόσφαιρα κλείνει ή καλύτερη σβήνει σαν κεράκι, σ' αυτό το πένθιμο μέρος.

ΙΙΙ. Scherzo

Aν κάποιος ακούσει αυτή την συμφωνία (αλλά και γενικότερα μια συμφωνία του Bruckner) και μετά του έρθει να "σφυρίξει" κάτι από αυτή την συμφωνία, αυτό θα είναι το Scherzo. Είναι ένα μέρος που o Bruckner κοιτάει μπροστά μια και έχουμε μια Μαλερική ανάπτυξη αλλά ταυτόχρονα ια πίσω στον Schubert ως προς τις εντάσεις θυμίζοντας το φινάλε της 9ης συμφωνίας του. Η τρομπέτα μαζί με ένα ελαφρότατο καλπασμό των εγχόρδων, δίνει ένα θέμα, που στην ουσία είναι ερώτημα του τύπου "Τώρα τι γίνεται, τι κάνουμε;" Η απάντηση δίνεται από τα έγχορδα. Η απάντηση στην ουσία είναι μια απορία του τύπου: "Για πιο λόγο έχεις αυτή την απορία για κάτι αυτονόητο;". Αυτό τουλάχιστο ακούω και αντιλαμβάνομαι εγώ. Εδώ ο Bruckner δίνει το ερώτημα και την απορία σε διαφορετικές εντάσεις, σε διαφορετικές ομάδων οργάνων, παλεύοντας να βρει την πιο σωστή έκφραση στο δίλημμα που υπάρχει. Επί της ουσίας περί αυτού πρόκειται. Αυτό το Scherzo είναι μια μουσική σελίδα που μας παρουσιάζει την ανασφάλεια της προσωπικότητας του συνθέτης περισσότερο από οτιδήποτε άλλο έχει συνθέσει. Οι εσωτερικές συγκρούσεις που υπήρχαν μέσα του. Τι δαίμονες κυριαρχούσαν. Έτσι έχουμε διαρκή πάλη θέσης και αντίθεσης. Το τρίο εδώ πέρα ίσως παίζει τον ρόλο του ειρηνικού μεσολαβητή αλλά μάλλον αποτυγχάνει, καθότι το μέρος τελειώνει σε υψηλή ένταση, χωρίς νικητή.

IV. Finale

To φινάλε είναι το πιο δύσκολο μέρος της συμφωνίας. Τόσο ο Hugo Wolf όσο και ο μαέστρος Hermann Levi το βρήκαν δύσκολο και αρκετά "μπερδεμένο". Θεώρησαν δε ότι έπρεπε να αναθεωρηθεί. Ευτυχώς ο Bruckner δεν τους έδωσε σημασία και αργότερα και οι ίδιοι το είχαν καταλάβει. Η επιτυχία της 7ης είχε τονώσει το εγωισμό του. Σε αυτό το μέρος όντως έχουμε την πιο πολύπλοκη ανάπτυξη μέρους στις μέχρι τώρα συμφωνίες του Bruckner (ακολουθούσε η 8η όπου εκεί τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα). To θέμα του 1ου μέρους επανέρχεται νότα-νότα αλλά αυτή την φορά με μεγαλύτερη ένταση και ενεργητικότητα. To μέρος αυτό ως προς την δημιουργία του έχει μια σύνδεση φυσικά αλλά ταυτόχρονα και μια τάση αυτονομίας. Ο Bruckner το συνέθετε μέσα στο καθεδρικό νάου όπου ήταν οργανίστας (Saint Florian). Έτσι μονοκόμματα μουσικά μπλοκ, έντονη χρήση τρέμολο από τα έγχορδα, μπορεί κανείς να διακρίνει. Μια χορωδιακή μελωδία εκτίθεται που μας θυμίζει το 2ο μέρος, το οποίο παίρνει την θεολογική διάσταση της πίστης, διατηρώντας την ατμόσφαιρα κατάνυξης. Μια λυρική απάντηση δίνεται σε αυτό το μέρος, διαφορετική από αυτή που είδαμε στο δεύτερο μέρος. Τέλος το αρχικό πρώτο θέμα επανεπεξεργάζεται και παρουσιάζεται σε μια άλλη διάσταση και άποψη. Η συμφωνία κλείνει με ένα φορτίσιμο όπου όλα αυτά που παρουσιάσθηκαν, βρίσκονται σε μια διαδικασία ανταγωνισμού και σύγκρουσης. Κανένας δεν βγαίνει νικητής.

Προσωπικές προτάσεις ακρόασης (μινιμάλ)

1. Herbert von Karajan/Berliner Philharmoniker (ΕΜΙ 1973). O Karajan ως Αυστριακός είχε στο DNA του αυτή την μουσική. Έχουμε καταγεγραμμένες τρεις εκδοχές. 2 με την Φιλαρμονική του Βερολίνου (1η σε ΕΜΙ, 2η σε DG) και η τελευταία του ερμηνεία (μετά πέθανε) με την Φιλαρμονική της Βιέννης. Λόγω του ότι η 7η ήταν η τελευταία του ηχογράφηση, έχει αποκτήσει θρυλικές διαστάσεις. Προσωπικά πιστεύω ότι η 1η ηχογράφηση σε ΕΜΙ είναι κορυφαία και αξεπέραστη. H ορχήστρα είναι στα καλύτερα της και ο έλεγχος απολύτως. Κάποιες ενστάσεις για την ηχητική καταγραφεί μπορούν να υπάρξουν αλλά ως συνολική απόδοση και αισθητική με έχει κερδίσει. Στο σημείο του φλάουτου του Adagio είναι μοναδικός και αξεπέραστος ο James Callway. Ο τρόπος παιξίματος του με συγκινεί μια και παίζει το φλάουτο σαν φωνή με όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά (και το vibrato είναι χαρακτηριστικό ανθρώπινο που συμβαίνει ιδιαίτερα στα πνευστά, στα έγχορδα... μεγάλη ιστορία)

2. Karl Βohm / Wiener Philharmoniker (DG 1977). Αν ο Karajan πιο πάνω αποτελλεί αγαπημένη εκδοχή, όποτε ακούω τον Karl Βohm (Αυστριακός) με την κορυφαία Αυστριακή Ορχήστρα, την Φιλαρμονικη της Βιέννης, αλλάζω γνώμη, μέχρι που ξανακούω Karajan και ξαναλλάζω κ.λπ κ.λπ. Σημειώσατε Χ. Πολύ καλύτερη ηχητικη καταγραφή ενώ ο ιδιαίτερος ήχος των κόρνων και των ξύλινων πνευστών της Φιλαρμονικής της Βιέννης (τα οποία πολύ έξυπνα τα αναδεικνύει σε αυτό το ρεπερτόριο ο Bohm) αποτελλούν ηχητική πανδαισία. Εξαιρετική επιλογή στα τέμπι, δεν παρασέρνεται από το ότι είναι μεγάλος Wagnerικος μαέστρος και ερμηνεύει τον Bruckner ως ... Bruckner

3. Eugene Jochum / Berliner Philharmoniker (DG). Εξαιρετικός ερμηνευτής όπως πάντα και πιστός. Προτιμώ αυτή την εκδοχή από αυτή της Δρέσδης για τον λόγο του ότι δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει αλλά αφήνει την συμφωνία να σε ενθουσιάσει. Στην Δρέσδη πιέζει και εξαναγκάζει τον εντυπωσιασμό ενώ με την Φιλαρμονική του Βερολίνου σε DG αφήνει την ουσία να σε εντυπωσιάσει. Κάτι ανάλογο αισθάνομαι και στην 9η.

4. Klauss Tennstedt / London Philharmonic Orchestra: Προσωπική αγαπημένη, ίσως όχι συνιστώμενη από "ειδικούς". Κυκλοφόρησε πρόσφατα από την δισκογραφική της ίδιας της ορχήστρα, όπου εκδίδει ιστορικές ηχογραφήσεις. Φουλ στην αδρεναλίνη και στην ένταση. Όταν δεν βαράνε τα κύμβαλα στο Adagio, νομίζεις ότι γίνεται σεισμός και πλησιάζει η 2α παρουσία. Καταπληκτικός.
 
Απάντηση: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Μια προσθήκη στη δισκογραφία, για τους οπαδούς των flac υψηλής ανάλυσης:
HD810449017046_185.jpg


https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD810449017046
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,926
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Η 7η μαζί με την 4η (φυσικά με Γιόχουμ) ήταν οι πρώτες συμφωνίες που απέκτησα, νεαρός φοιτητής ακόμη ... παραμένουν άλλωστε και οι πλέον αβανταδόρικες, δημοφιλείς και ... σίγουρες απαντήσεις προς κάποιον ερωτώντα για το που θα αρχίσει την εξερεύνηση του Μπρούκνερ ... τα δεύτερα μέρη τους, άλλωστε, είναι τόσο σαγηνευτικά και πανεύκολα κάμπτουν όλες τις αντιστάσεις ...

Πάντως, αγαπητέ Μπρουκνέριαν, (σε παρακαλώ εδώ, να μας πεις το μικρό σου όνομα για να σε καλούμε, καθώς όλοι μας οι πυροβολημένοι εδώ μέσα σε βλέπουμε σαν ένα πολύ καλό φίλο και συνοδοιπόρο) νομίζω ότι επικεντρώθηκες, στην πολύ όμορφη παρουσίαση σου, σε μία προσπάθεια να ''απαντήσεις'' σε κάποιες απόψεις του άλλου καλού φίλου, του Κώστα Γκαβάκου, όπως αυτές διατυπώθηκαν στο νήμα της 8ης... κατά την γνώμη μου δεν απαιτείται ... ο Μπρούκνερ είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο και σαν τέτοιο μπορεί να προσεγγίζεται από δεκάδες γωνίες και επιδέχεται δεκάδων επίσης ερμηνειών ...

πχ. για μένα η μουσική του είναι το όχημα με το οποίο εκφράζεται η ανάβαση, ο Γολγοθάς και το αβέβαιο ... όμως δεν γίνεται αλλιώς, πρέπει να συνεχίσουμε την ανηφόρα, όσο στεκόμαστε στα πόδια μας πρέπει να συνεχίσουμε να παλεύουμε, παρά τις κολοσσιαίες δυνάμεις που επιθυμούν την κατάρρευση μας.... η μουσική του Μπρούκνερ, σε αντίθεση πχ. με του Μάλερ που προσφέρει την παρηγορία και ραίνει με βάλσαμο τις πληγές, προσφέρει το κουράγιο και το ευγενικό 'σπρώξιμο' για την συνέχεια ....
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,926
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Ντέμι, μωρό μου, αν το κατέβασες ήδη, ανταλλάσσω την ασφάλιση του με δύο πύργους Ιουλίας ...


είμαστε και χαϊεντάδες... τι να κάνουμε ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Η 7η μαζί με την 4η (φυσικά με Γιόχουμ) ήταν οι πρώτες συμφωνίες που απέκτησα, νεαρός φοιτητής ακόμη ... παραμένουν άλλωστε και οι πλέον αβανταδόρικες, δημοφιλείς και ... σίγουρες απαντήσεις προς κάποιον ερωτώντα για το που θα αρχίσει την εξερεύνηση του Μπρούκνερ ... τα δεύτερα μέρη τους, άλλωστε, είναι τόσο σαγηνευτικά και πανεύκολα κάμπτουν όλες τις αντιστάσεις ...

Πάντως, αγαπητέ Μπρουκνέριαν, (σε παρακαλώ εδώ, να μας πεις το μικρό σου όνομα για να σε καλούμε, καθώς όλοι μας οι πυροβολημένοι εδώ μέσα σε βλέπουμε σαν ένα πολύ καλό φίλο και συνοδοιπόρο) νομίζω ότι επικεντρώθηκες, στην πολύ όμορφη παρουσίαση σου, σε μία προσπάθεια να ''απαντήσεις'' σε κάποιες απόψεις του άλλου καλού φίλου, του Κώστα Γκαβάκου, όπως αυτές διατυπώθηκαν στο νήμα της 8ης... κατά την γνώμη μου δεν απαιτείται ... ο Μπρούκνερ είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο και σαν τέτοιο μπορεί να προσεγγίζεται από δεκάδες γωνίες και επιδέχεται δεκάδων επίσης ερμηνειών ...

....

Επικεντρώθηκα στην παρουσίαση της συμφωνίας και σε αυτά που μπόρεσα και αντιλήφθηκα. H συζήτηση με τον Ko Καβακό έγινε και ήταν υπέρ του δεόντως ευχάριστη και εποικοδομητική, όπως και με τα λοιπά μέλη. Συνειδητά δεν είχα κάτι τέτοιο στο μυαλό μου, αλλά δεν μπορώ να αποκλείσω ότι μπορεί να ισχύει ή ακόμα και ότι θα μου ήταν ευχάριστο να συνεχίζουμε τέτοιες συζητήσεις. Είναι γεγονός ότι η παρουσίαση της 7ης ακολούθησε της 8ης και μπορεί να φέρει τέτοιες σκέψεις. Αλλά η 7η γενικότερα είναι η συμφωνία του που έχει τα περισσότερα ερωτήματα. Ίσως επειδή ακολούθησε της φιλοσοφημένης 6ης; Κάποια στιγμή θα πιαστούμε με αυτό θέμα.

Και είναι αλήθεια ότι μπορούν να δοθούν πολλές ερμηνείες και οπτικές.

Μανώλης (για το άλλο ερώτημα ως προς το όνομα).
 

ΔημήτρηςΤοπ.

AVClub Addicted Member
11 March 2007
1,666
Απάντηση: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

:SFGSFGSF: πολυ καλη παρουσιαση και σπουδαιο το εργο...ευχαριστουμε
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,037
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Ξεθάβω το νήμα διότι εσχάτως διάγω (για πολλοστή φορά) περίοδο Bruckner-ίτιδας.
Ανακάλυψα και προτείνω δύο καινούργιες για μένα ερμηνείες:
ισορροπημένος, μεστός Karajan, BPO (1975) και νεανικός, δυναμικός Barenboim, CSO (1979)

bru_7.jpg
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Το original δεν μπορεί να υποκατασταθεί αλλά προτείνω και την unplugged έκδοση από την association for private musical performances.
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,738
Βόλος
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Οι Μπρουκνερόφιλοι θα ξέρουν υποθέτω αυτό:
https://www.abruckner.com/downloads/downloadofthemonth/

Ψάξτε για την 7η με τον Rosbaud, στην -πρακτικά αδύνατον να βρεθεί- στερεοφωνική έκδοσή της. Με αυτή την ηχογράφηση έμαθα το έργο.

Η άλλη που μου αρέσει πολύ είναι με τον Blomstead, σε ένα μέτριο ηχητικά CD της DENON. Bruckner με Karajan ποτέ δεν μου έκατσε!
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Οι Μπρουκνερόφιλοι θα ξέρουν υποθέτω αυτό:
https://www.abruckner.com/downloads/downloadofthemonth/

Ψάξτε για την 7η με τον Rosbaud, στην -πρακτικά αδύνατον να βρεθεί- στερεοφωνική έκδοσή της. Με αυτή την ηχογράφηση έμαθα το έργο.

Η άλλη που μου αρέσει πολύ είναι με τον Blomstead, σε ένα μέτριο ηχητικά CD της DENON. Bruckner με Karajan ποτέ δεν μου έκατσε!

Η εκτέλεση με τον Rosbaud είναι του 1957 με την Νοτιοδυτική Ραδιοφωνία του Baden- Baden και έχω ξανακούσει ότι πρόκειται για εξαιρετική εκτέλεση.
Δυστυχώς δεν την έχω. Mε αυτόν τον μαέστρο έχω μόνο αυτό το εκπληκτικό cd σε Sibelius.
rosbaud.jpg

Σχετικά με τον Blomstedt η ηχογράφηση που αναφέρεσαι είναι με την Δρέσδη από το 1980 και δεν την έχω. Έχω όμως μια άλλη ηχογράφηση του 2006 με την Gewandhaus της Λειψίας σε sacd της Quersand και είναι άριστος.

blomstedt.jpg

Στό ίδιο επίπεδο των εκτελέσεων υψηλού επιπέδου βάζω επίσης τις ηχογραφήσεις του Tinter και τις δύο του εξαίρετου Μπρουκνερικού μαέστρου Skrowaczewski με Λονδίνο και Τόκιο. Με την Νippon Orch. έχει και πολύ καλό ήχο.

tinter.jpgskowasewski ΓŽβ€ΊΓŽΒΏΓŽΒ½ΓŽΒ΄ΓŽΒ―ΓŽΒ½ΓŽΒΏ.jpgskrowasewski nippon.jpg

Κάποια στιγμή θα αναφερθώ σε αυτές που έχω σαν απόλυτη κορυφή της λίστας μου. Δεν είναι λίγες και περιλαμβάνουν όχι μια αλλά δύο με τον Karajan.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Το original δεν μπορεί να υποκατασταθεί αλλά προτείνω και την unplugged έκδοση από την association for private musical performances.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος και για την γνωριμία των μουσικόφιλων με μια εξαιρετική συλλογή 8 cds του Linos Ensemble στην εταιρία Capriccio.



Το 1918 ο Schonberg μαζί με την νέα Βιεννέζικη σχολή Webern και Berg ίδρυσαν την <Verein fur musikalische Privatauffuhrungen> ή αλλιώς την association for private musical performances.
Η ένωση έδωσε 121 συναυλίες μέχρι την μεγάλη πληθωριστική κρίση του 1921-1923 αποτέλεσμα των πολεμικών αποζημιώσεων του πρώτου παγκοσμίου πολέμου.
Η οικονομική καταστροφή του 1921 βύθισε την Γερμανία σε κρίση με τις συνακόλουθες κοινωνικές αντιδράσεις.
Σκοπός της ένωσης ήταν να καταδείξει στο κοινό τον πυρήνα της μουσικής μεγάλων συμφωνικών έργων μέσω της διασκευής τους για σύνολο μουσικής δωματίου.
Η έκπληξη μου ήταν μεγάλη όταν διαπίστωσα πόσο λίγο γνωρίζω κάποια πολύ γνωστά έργα. Η διασκευή για κλαρινέτο, κόρνο, κουιντέτο εγχόρδων, πιάνο και αρμόνιο κάνει την αρχιτεκτονική δομή της 7ης συμφωνίας διαφανή και προσπελάσιμη.

Linos Ensemble - The Chamber Music Arrangements.jpgback.jpg


Είναι υποχρέωση μου να σημειώσω ότι μεγάλο μέρος των γνώσεων μου πάνω τον Bruckner το χρωστάω σε αυτόν που άνοιξε αυτό το νήμα.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Λιστα των καλύτερων ever εκτελέσεων που γνωρίζω κατά χρονολογική σειρά.

Wilhelm Furtwangler - The Legacy 107 CD (2011) Membran.

Η 7η των πυραμίδων. Η εγγραφή έγινε από τον ραδιοφωνικό σταθμό του Καίρου κατά την επίσκεψη της ορχήστρας το 1951.
Τοπ εκτέλεση, πολύ καλή restoration αλλά ο ήχος μέτριος.

Box4-9 β.jpgBox4-8 α.jpg233110 Furtwaengler_Booklet-3.jpg
Φωτογραφία του 1914. Ανέλαβε την ορχήστρα από τον Nikisch to 1920.
 

ln()

Supreme Member
1 February 2007
5,738
Βόλος
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Δεν με καταλάβατε καλά για τον Rosbaud. Υπάρχει για να την κατεβάσετε στο abruckner.com. Το κακό είναι ότι το site έχει πρόβλημα και δεν μπορώ να σας δώσω το απ' ευθείας λινκ.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Αγαπημένη μου ηχογράφηση με τον Ολανδό μαέστρο Jan Wilem van Otterllo (1907-1978).
Από το 1949 έως το 1973 ήταν ο μαέστρος της Χάγης. Έχασε την διεύθυνση της Concertgebouw από τον Haitink ίσως και λόγω των πολλών (τέσσερεις) γάμων του.
Τα τελευταία 11 χρόνια της καριέρας του ήταν ο αρχιμουσικός της ορχήστρας του Σύδνεϋ.

Εδώ έχουμε μια ηχογράφηση με την Βιέννη από το 1954.

Την προτίμησα από την ηχογράφηση του van Beinum- Concertgebouw-1953 γατί ο Otterllo έχει ένα από τα πιο αργά αλλά και από τα πιο ζεστά και όμορφα adagio.

Van Otterloo – The Original Recordings 1951-1966 (Accentus)

beinum.jpgottrello.jpgotterllo back.jpg
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Το adagio της 7ης είναι ένα farewell.
Δεν ξέρω αν είναι σύμπτωση αλλά τρεις μαέστροι αποχαιρέτησαν το πόντιουμ με αυτή την συμφωνία.

Το 1984 ο Κροάτης Matacic με την Σλοβένικη Φιλαρμονική σε denon.
Το 1967 την είχε ηχογραφήσει πάλι με την Τσέχικη φιλαρμονική σε Supraphone και παρά το μέτριο ήχο είναι εκτέλεση αναφοράς.

matacic.jpg


Το 1989 ήταν η τελευταία ηχογράφηση του Karajan που γι αυτό τον λόγο απέκτησε μυθικές διαστάσεις . Για τις τρεις (είναι τελικά τέσσερεις) ηχογραφήσεις του Karajan παραπέμπω στην κριτική του νηματοθέτη και στην πρόταση του Skakinen παρότι μου αρέσει περισσότερο στο τρίτο μέρος η τελευταία ηχογράφηση με την Βιέννη. Όποια εκτέλεση όμως και να διαλέξει κανείς είναι υψηλοτάτου επιπέδου.

Karajan 4-2-CDs.jpgkarajan 1.jpgKarajan 2.jpgkarajan 3.jpg

Παρένθεση αλλά στο 3ο μέρος μου αρέσει ιδιαίτερα ο Herreweghe –Οrchestre des Chapms Elysees 2004 που επίσης, με τον τρόπο του, είναι αναφορά.

herrewehge.jpg

Τέλος στις 3 Σεπτεμβρίου 2019 ήταν το έργο που επέλεξε ο ενενηντάχρονος Haitink με την Φιλαρμονική της Βιέννης σαν αποχαιρετισμό 65 χρόνων στη διεύθυνση ορχήστρας. Ακόμη μια άριστη εκτέλεση. Η ηχογράφηση είναι ζωντανή από το Royal Albert Hall. Νομίζω δεν διατίθεται εμπορικά για αυτό παραπέμπω στην ηχογράφηση του με την Concertgebouw του 1978.

haitink.jpghaitink 1978.jpg

Παραλειπόμενο.
Η πένθιμη μουσική που έπαιζε το γερμανικό ραδιόφωνο μετά τον θάνατο του Hitler ήταν το adagio της 7ης. Αυτό θα έπαιζαν ή το Marcia funebre της 3ης συμφωνίας του Beethoven.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,276
Αθήνα
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

H 7η έχει πολλές εκτελέσεις αναφοράς όπως των Giulini , Abbado , Bohm , Jochum, Solti, Dohnany, Harnoncourt και η ιδιαίτερα αγαπητή εκτέλεση του Chailly-Deutsches Symphonie-Orchester Berlin Decca 1984.

Αν έπρεπε να προτείνω δύο πιο σύγχρονες ερμηνείες η πρώτη είναι του Wand με τους Βερολινέζους από το 1999.

wand front.jpgwand back.jpg

Η δεύτερη πρόταση, για όσους επιθυμούν να ακούν και να βλέπουν, το βίντεο της Euro Arts με τον Abbado από την Λουκέρνη του 2005.
Για τον Abbado η Mahler Chamber Orchestra ενισχύεται από πασίγνωστους σολίστ όπως η τσελίστρια Natalia Gutman, η κλαρινετίστρια Sabine Meyer, οι Hagen Quartet, μέλη του Alban Berg Quartet…

abbado.jpg
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,672
Μεσευρώπη
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Την Άνοιξη που μας πέρασε είχα την τύχη να παρακολουθήσω την Συμφωνία ζωντανά, με τη Φιλαρμονική του Λουξεμβούργου υπο τη διεύθυνση του Andrew Manze. Η ορχήστρα έχει πολύ καλά έγχορδα και αξιοπρεπή χάλκινα πνευστά, και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε ότι πρώτη φορά εκτίμησα τα δυο τελευταία μέρη και δε μου φάνηκαν κατώτερα του πρώτου μισού της Συμφωνίας.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,798
Αθήνα-Κέντρο
Απάντηση: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Χάριν σε εσάς την "ανακάλυψα" ,την ερωτεύτηκα και..ξοδεύτηκα !!!

πανάθεμά σας..:antlers:
 

Sonorus

Super Moderator
Staff member
28 August 2010
8,313
Θεσσαλονίκη
Re: Όταν η επιτυχία έρχεται μέσα από πόνο και θλιψη: 7η συμφωνία του Bruckner

Εγώ την προτιμώ με τον κύριο
81ilTMFRvAL._SY450_.jpg