Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Γενική Παρατήρηση: Δεν ξέρω τι θα βγει, πως θα βγει αλλά ξεκινώ την προσπάθεια:

Εισαγωγή για τον Συνθέτη:


Το ξέρω ότι ίσως να μην είμαι δίκαιος και να θεωρηθώ προκατειλημμένος αλλά ο Anton Bruckner ήταν ο μεγαλύτερος συμφωνιστής που πέρασε στην ιστορία της μουσικής. Όχι μόνο αποθέωσε την μουσική φόρμα, αλλά μέσα από τις συμφωνίες του, τις πολλές αναθεωρήσεις του, τις αντιδράσεις και τις συγκρούσεις που είχε από την εποχή του και τους ανθρώπους, διαφαίνονται πάντα 2 πράγματα. α) Σε οποιαδήποτε περίπτωση τα είχε βρει με τον εαυτό του και τις ανησυχίες του (μεταφυσικές και μη), β) προσπαθούσε να τα βρει με τον υπόλοιπο κόσμο με λίγα λόγια να τα "συμφωνήσει". Σχεδόν όλες τις φορές το μέγεθός του ως ευφυΐα ήταν πολύ μεγαλύτερο από τον υπολοίπων, μια και αυτοί οι φίλοι και εχθροί που του "έκαναν" παρατηρήσεις ήταν υποδεέστεροι του, παρόλα αυτά δεχόταν τις υποδείξεις και τις παρατηρήσεις και φρόντιζε να παρουσιάζει μέσα από την τέχνη του κάτι ισάξιο ή σπουδαιότερο. Αυτό για να επιτευχθεί, μπορούμε να φανταστούμε τι δυνάμεις χρειαζόταν, τι επιμονή και τι τεράστιες συγκρούσεις στο εσωτερικό του κόσμο; Τι αντοχή μπορεί να έχει ένας άνθρωπος;

Το μυστικό για την όλη επιτυχία, ήταν ότι τα είχε βρει με τον εαυτό του, χωρίς να είμαστε σίγουροι αν το γνώριζε. Τα είχε βρει με τον Θεό. Έτσι κάθε συμφωνία του είναι και μια ολοκληρωμένη δημιουργία (ακόμα και η 9η του όπου θεωρείται ημιτελής-κάτι που δεν ισχύει στους μεγάλους δημιουργούς, είναι ολοκληρωμένη απλά στην στυγνή αποδοχή της μουσικής ως τέχνης και τεχνικής υποθέτουμε ότι κάτι λείπει).

Έτσι κάθε συμφωνία που συνέθεται, ήταν ένας καινούργιος κόσμος. Ένα νέο σύμπαν. Ήταν Δημιουργός. Ενώ άλλοι μεγάλοι συνθέτες (να ανάψω λίγο τα αίματα, π.χ. Mahler) προσπαθούσαν να συμπεριλάβουν στην μουσική τους τα πάντα από τον κόσμο μας, ο Bruckner ελάχιστα ασχολήθηκε με αυτό. Δημιουργούσε έναν κόσμο. To Μπρουκνερικό σύμπαν. Πόσο δύσκολο ήταν αυτό να γίνει αποδεκτό. Είχαμε δημιουργία, εξέλιξη, προοδευτικότητα, καταστροφή και ολοκλήρωση.

Δύσκολος συνθέτης ο Master Bruckner... Δεν μπορεί να συνεπάρει με μια ευκαιριακή ακρόαση ή λίγα δευτερόλεπτα μουσική του. Όχι βέβαια, είναι άκρως ρομαντικός και μουσική του είναι Δωρική. Τεράστιες μουσικές πλάκες που αποκομμένες δεν σε αφήνουν να διακρίνεις το μεγαλείο της μουσικής δημιουργίας (παρά μόνο αν έχεις προχωρήσεις και επιθυμείς πλέον επιμέρους ανάλυση και μελέτη).

Οι δάσκαλοι του, του αποκάλυψαν το έργο των Berlioz, Lizst και Wagner στις σπουδές του για σύνθεση. Εν τω μεταξύ ήταν ένας ολοκληρωμένος οργανίστας, όπου είχε προχωρήσει μόνος του την τέχνη του οργάνου και ειδικά του αυτοσχεδιασμού. Μέχρι το τέλος έμεινε πιστός στο εκκλησιαστικό όργανο και μάλιστα ζήτησε να ενταφιαστεί κάτω από το όργανο της εκκλησιάς του Αγίου Φλωριάν.

Στην Βιέννη στην εποχή του, ήταν αναγνωρισμένος ως μουσικός παιδαγωγός και οργανίστας αλλά θεωρήθηκε αμφιλεγόμενος ως συνθέτης. Υπήρξε μεταξύ άλλων και δάσκαλος του Mahler και του Rott. Κύριο λόγο έπαιξε η αρέσκεια που είχε στον Wagner και στην αφιέρωση της 3ης Συμφωνίας σε αυτόν (ο Mahler αναγνώρισε την σπουδαιότητα της αλλά είχε αντιρρήσεις για την ενορχήστρωση και την ενορχήστρωσε εξ' αρχής ο ίδιος). Αυτό ήταν! Από τότε και μετά είχε μπει στο "μάτι" του κυκλώνα. Η μεγαλύτερη επιτυχία του εν ζωή ήταν η 7η συμφωνία και πολλοίς οφείλεται στο γεγονός ότι η πρεμιέρα της συμφωνίας δεν έγινε στην Βιέννη (όπου είχε ισχυρούς μουσικούς εχθρούς) αλλά στην Λειψία.

Η εποχή του ρομαντισμού είχε εξελίξεις που σήμαναν κρίση στην φόρμα της συμφωνίας. Η γαλλική σχολή είχε τις προτάσεις της για την εξέλιξη της φόρμας (Saint-Saens, Franck, D'indy κ.λπ), η γερμανική σχολή συνέχιζε την παράδοση της Μπετοβενικής αισθητικής με κύριο εκπρόσωπο τον Brahms. H Συμφωνία ως μουσικό είδος εξέφραζε την "απόλυτη" μουσική περισσότερο (ο Mahler μας έδειξε και την άλλη πορεία της) ενώ την λεγόμενη "προγραμματική" μουσική προσπαθούσε να εκφραστεί μέσω του "Συμφωνικού ποιήματος (ας θυμηθούμε ότι η 1η του Mahler ξεκίνησε ως συμφωνικό ποίημα).

Οι περισσότεροι θεωρούν τις συμφωνίες του Bruckner ως δείγματα απόλυτης μουσικής. Παρόλα αυτά η στις συμφωνίες του δινόταν επίσημα-ανεπίσημα προσονύμια (4η Ρομαντική, 7η Λυρική, 8η της Αποκαλύψεως).

H 8η συμφωνία

H 8η συμφωνία είναι ένας συνδυασμός απόλυτης και προγραμματικής μουσικής. Της δόθηκε ανεπίσημα το προσωνύμιο "της Αποκαλύψεως" μάλλον λόγω του 4ου μέρους. Από την μια ακολουθείται πίστα η συμφωνική φόρμα της σονάτας και από την άλλη η μουσική μας λέει κάποια ιστορία. Είναι η συμφωνία που γράφτηκε μετά την αποδοχή και την επιτυχία που είχε η 7η. O συνθέτης ήθελε να προχωρήσει σε μια συμφωνία που να είναι ισάξια και ανώτερη της επιτυχημένης συμφωνίας. Έμμελε όμως να είναι το έργο που τον κατατρόπωσε ψυχικά, τον οδήγησε σε βαριάς μορφής κατάθλιψη, όπου έπειτα το αναθεώρησε και αναθεώρησε πολλές φορές και γενικότερα η περίοδος δημιουργίας του έργου ήταν αυτή που τον ώθησε να επανεξετάσει και να αναθεωρήσει παλιότερες συμφωνίες του. Απευθύνθηκε στον μεγάλο μαέστρο της εποχής, που είχε διαδώσει την 7η του και που είχε χρεωθεί την επιτυχία της πρεμιέρας της 7ης στην Λειψία, τον Herman Levi. [Αγαπημένος μαέστρος και του Wagner, όπου του εμπιστεύθηκε την πρεμιέρα του Parsifal στο Bayreuth-παρότι Εβραίος - ιστορικά παράδοξα]. Έστειλε αποσπάσματα της παρτιτούρας στον Levi, o οποίος την θεώρησε αδύνατο να ερμηνευτεί. Εδώ υπάρχει αρκετή "μυθολογία", για το πόσο σκληρός ήταν ο Levi. H αλήθεια είναι ότι ο μαέστρος γνώριζε τον ευαίσθητο χαρακτήρα του Bruckner και απευθύνθηκε στον κοντινότερο φίλο του Bruckner του Ferdinard Loewe, έτσι ώστε ο Loewe να του εκφράσει πιο "ήπια" τις ενστάσεις του και τις παρατηρήσεις του. Ακόμα και αυτή η προσπάθεια ήπιας έκθεσης των ενστάσεων συνέτριψαν τον Bruckner.
Μέσα όμως από αυτήν την συντριβή βγήκε ένα τεράστιο έργο-μνημείο για τα επιτεύγματα της ανθρωπότητας. Η παρατήρηση του Levi στον Bruckner για το Trio του 2ου μέρους, ήταν η καλύτερη παρέμβαση που έγινε ποτέ στον συνθέτη. Η αναθεώρηση που ακολούθησε από τον Bruckner ήταν (κατά την προσωπική μου άποψη) η πιο έγκυρη που υπήρξε πότε. Ο ίδιος ο Bruckner, δήλωνε κατά την αναθεώρηση που έκανε στην συμφωνία του, ότι τα πράγματα έχουν μεγαλύτερο νόημα. Για μένα προσωπικά, είναι η πιο ξεκάθαρη παρέμβαση που έγινε, κάτι που ήταν καλό, έγινε τέλειο! Στις υπόλοιπες αλλαγές και αναθεωρήσεις που έκανε, μας έδινε εναλλακτικά ιδανικά όπως τα αρχικά, ή και υπολειπόμενα της αρχικής ιδέας. Σε αυτή την περίπτωση είναι ξεκάθαρη η ανωτερότητα της τελικής εκδοχής από την αρχική.

Η συμφωνία αφιερώθηκε στον Αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ. Ο αυτοκράτορας αποδέχθηκε την αφιέρωση και συνέφερε στην έκδοση της Συμφωνίας. Προγραμματικά υπάρχει και αναφορά σε αυτόν.

Η διάρκεια της είναι μεγάλη και ξεπρνάει τα 80 λεπτά. Ας την δούμε στα 4 μέρη της:

1. Allegro moderato

To πρώτο μέρος είναι στην ουσία η αναγγελία του θανάτου. Ένα σκυθρωπό πρώτο μέρος. Ακούμε σε αυτό το προαίσθημα του θανάτου. Το θέμα και η μουσική του ανάπτυξη φαίνεται να έχει ρίζες σε μιά άρια-μονόλογο του Iπτάμενου Ολλανδού του Wagner: "Ihr Welten endet euren Lauf, ewige Vernichtung, nimm mich auf!", όπου ο Ολλανδός μετά από τα όσα πέρασε θεωρεί λύτρωση την φυγή. Ρυθμικά θα μας θυμίσει και το 1ο μέρος της 9ης συμφωνίας του Beethoven (ένα χαρακτηριστικό που συναντάμαι σε όλες σχεδόν τις συμφωνίες του Bruckner). Η εξέλιξη και η κορύφωση είναι εντυπωσιακές, όπου θα παρουσιασθούν χαρούμενοι και θριαμβευτικοί ήχοι, που μας υποδεικνύουν ένα πράγμα: την αποδοχή του θανάτου. Η 9η του Mahler διαπραγματεύτηκε επίσης με αυτό.

2. Scherzo. Allegro Moderato-Trio. Langsam

Μέχρι την 8η συμφωνία, ο Bruckner συνήθιζε να βάζει τα Scherzi του στο 3ο μέρος. Αυτό αλλάζει στην 8η (και στην 9η). Αποτελλεί το μεγαλύτερο σε διάρκεια από όλα τα Scherzi του. Εδώ έχουμε μια ξεκάθαρη αναφορά στον "Γερμανό Μίχελ". Θα μπορούσα να κάνω μια παραβατική αντιπαραβολή του Μίχελ με τον δικό μας Διγενή Ακρίτα. Ο Μίχελ είναι ένας ήρωας μυθιστορημάτων και ποιημάτων του Γερμανικού ρομαντισμού. Είναι σύμβολο Γερμανικής ενότητας, που πρέπει να επαγρυπνεί στις απειλές που μπορεί να δεχθεί η Γερμανία από τα σύνορά της. Ο Μίχελ είχε δυνάμεις που τις αντλούσε από τον αρχάγγελο Μιχαήλ (από το όνομα υπάρχει μια σύνδεση). Ένας ρομαντικός μύθος που παρερμηνεύτηκε και χρησιμοποιήθηκε αργότερα από Γερμανούς στρατιωτικούς-πολιτικούς στο 20ο αίωνα με όλες τις γνωστές συνέπειες. Στο Scherzo υπάρχει το μοτίβο του ύπνου, ο Μίχελ κοιμάται. Το μοτίβο του ύπνου δίνεται από τα βιολιά, ενώ από τις βιόλες και τα βιολοντσέλα ακούμε το μοτίβο-θέμα του Μιχελ. Γίνεται μια προσπάθεια να αφυπνιστεί ο Ακρίτας των Γερμανών. Συμβάλλουν επίσης αργότερα τα πνευστά και τα έγχορδα σε αυτή την αφύπνιση, το ξύπνημα. Εδώ πλεον γίνεται αντιληπτό (περισσότερο από τα άλλα μέρη) το πολύπλοκο της συμφωνίας του Bruckner. Από την μια έχουμε την δομή της σονάτας, που μπορεί να την ερμηνεύουν ομάδες οργάνων και παράλληλα να ακούμε άλλα όργανα από μόνα τους, να τραγουδούν να ερμηνέουν ένα Lied. Π.χ τα βιολία να τονίζουν και να εκθέτουν ένα θέμα και παράλληλα κάποιο από τα ξύλινα να "τραγουδεί" ένα γερμανικό Lied και παράλληλα να ακούμε και άλλες φωνές, που το επαναλαμβάνουν ή λένε κάτι άλλο. Για πρώτη φορά σε συμφωνία ο Bruckner χρησιμοποιεί άρπες στην 8η συμφωνία και εμφανίζονται στο 2ο μέρος, ως "φωνές". Στο 3ο μέρος αυτές οι "φωνές" από τις άρπες έχουν πιο κρίσιμο ρόλο.
Το Τrio από την άλλη μεριά, είναι σχεδόν χορικό και μας παρουσιάζεται η προσευχή του Μίχελ. Μια προσευχή-ονειροπόληση. Όλα αυτά δίνονται με τέλεια ηχοχρώματα από την ορχήστρα. Σημαντική και η παρουσία και των Wagner-tubas παράλληλα με τα κόρνα, δίνοντας μιας πιο ήρεμη αισθητική σε έντονες στιγμές. Από τα σπουδαιότερα μέρη που έχει γράψει ο Μάστορας.

3. Adagio. Feirlich Langsam; doch nicht schleppend

Αν κάποιος νομίζει ότι δεν μπορούσε να γραφτεί σπουδαιότερο Adagio από αυτό της 7ης, τότε δεν άκουσε προσεχτικά το Adagio της 8ης. Κατανυκτική η ατμόσφαιρα του μέρους αυτού, από έναν άνθρωπο με πραγματική πίστη στον Θεό. Εμφανέστατα ο Bruckner έφερε στοιχεία από τα Θρησκευτικά του στοιχεία αλλά και από τον Τριστάνο και την Ιζόλδη (κατάνυξη του Liebestodt). H χρήση των αρπών σε αυτά τα σημεία είναι καταλυτικότερη από ότι στο προηγούμενο μέρος, οι οποίες ενισχύουν την κατανυκτική ατμόσφαιρα. Σε πιο ευαίσθητους ανθρώπους που ακούν προσεκτικά θα προκαλέσουν ρίγη και ίσως ένα ελαφρύ δάκρυ τα σημεία όπου μπαίνουν οι άρπες, οι οποίες προσπαθούν να επουλώσουν αλλά τελικά φέρνουν και αυτές πόνο. Η ιδέα του θανάτου και της κατάνυξης του 1ου μέρους επανέρχεται. Η απώλεια και οι συνέπειες της...

4. Finale. Feilich, nicht schnell

Θριαμβευτικά ξεκινά το φινάλε με όλα τα χάλκινα να δίνουν το βασικό θέμα. Θέμα που δείχνει το μεγαλείο, το άπιαστο. Όλοι οι μεγάλοι κινηματογραφικοί συνθέτες του 20ου αιώνα έχουν πρότυπο αυτό το θέμα και την ανάπτυξη του για να εκφράσουν το μεγαλειώδες. Αν ακούσει κανείς την μουσική του Star-Wars (ειδικά το θέμα της Αυτοκρατορείας) θα δει τα κοινά στοιχεία. O Bruckner σε αυτό το θέμα περιέγραψε ένα μεγάλο πολιτικό γεγονός της εποχής. Την μεγαλειώδη συνάντηση του Αυτοκράτορα της Αυστρίας με τον Τσάρο της Ρωσσίας. Το μέρος ακούγεται αρκετά εμβατηριακό με αρκετή χρήση των χάλκινων, χωρίς να υστερεί σε μελωδία. Γίνεται μια ανακεφαλαίωση των προηγούμενων με αναφορά και ανάκεφαλαίωση όλων των θεμάτων των προηγούμενων μερών. Στο τελευταία λεπτά του έργου όλα τα θέματα συναντιούνται ταυτόχρονα. Αυτά τα τελευταία λεπτά επανέρχεται και η ιδέα του θανάτου αυτή την φορά με την μορφή της εξαΰλωσης και έχουμε μια απόλυτα θριαμβευτική κορύφωση με την οποία κλείνει η συμφωνία, με τις ίδιες νότες που ξεκίνησε.

Μετά, ο προσεκτικός ακροατής, θέλει λίγη ώρα να συνέλθει από αυτό που άκουσε. Για αρκετό καιρό, αν το επιτρέψει το εαυτό του θα προβληματιστεί. Θα ρωτήσει και θα απαντήσει. Ίσως και να χαθεί στις σκέψεις του... Ωφέλιμο, ναι ή όχι; Χμ... δεν ξέρω. Ο καθένας μας προσωπικά πρέπει να τα δει αυτά τα θέματα μόνος του.

Προτάσεις ηχογραφήσεων (μινιμάλ)

Σε ερμηνείες θα είμαι λακωνικός και πιθανότητα να επανέλθω με κάποιες αναφορές. Είναι πάντως γεγονός ότι οι περισσότεροι μαέστροι και ορχήστρες θέλοντας και μή, το προσέγγισαν με πολύ μεγάλο σεβασμό.

Έτσι θα ξεκινήσω λίγο ανάποδα, με αντιπροτάσεις. Εγώ προσωπικά αποφεύγω αυτήν την συμφωνία από τύπους όπως ο Harnoncourt, Herreweghe και Norrington. Χάνουν πολύ στο συναίσθημα και στην έκφραση, βουλιάζουν στην προσπάθεια τους να αναδείξουν το καινούργιο και διαφορετικό. Είναι λάθος κατά την προσωπική μου εκτίμηση. Οι μεγάλοι μαέστροι, με τον παλιό τρόπο είναι πιο προσιτοί. Ούτως ή άλλως ο κύκλος φίλων του Bruckner, ήταν δάσκαλοι των μεγάλων μαέστρων. Κενές ερμηνείες.

Αναφέρω μέρικές που ακούω πολύ ευχαρίστα.

1. Eugene Jochum/Dresden Staatskapellen: Απόλυτος ερμηνευτής με όλα τα στοιχεία που θέλεις να ακούσεις. Δεν λείπει τίποτα. Εξαιρετική επίσης και η ερμηνεία του το 1949 στο Αμβούργο με σχετική αποδοχή του περιοριμού του ήχου (τα ηχοχρώματα είναι απίστευτα σε αυτή την συμφωνία)

2. Gunther Wand/NDR Symphony Orchestra: O Αγαπημένος μου Αγνός Μπουκνερικός μαέστρος, στην αγαπημένη μου ερμηνεία του έργου. Ζωντανή ηχογράφηση από τον Καθεδρικό ναό του Lubeck. Είχα την μεγάλη τύχη να παρακολουθήσω τότε ζωντανά μια από την σειρά των συναυλιών που είχα δοθεί τότε (1990-91). Αυτό που λέμε εξαϋλωση, το ένιωσε εκεί. Η μουσική, ο ναός, η απίθανη ερμηνεία... Όλα μαζί... Ευτυχώς το βρήκα αργότερα και σε CD για να το θυμάμαι..
81h%2Bj7Y8yXL.png


3. H.v. Karajan - Wiener Philharmoniker, ζωντανή ηχογράφηση και βιντεοσκόπηση από την εκκλησία όπου υπηρετούσε ο Bruckner ως οργανίστας. Εξαιρετική φόρμα η ορχήστρα, καταπληκτική διεύθυνση από τον Karajan.

4. Giusepe Sinopoli/ Dresden Staatskappelen: Σύγχρονή Ερμηνεία βγαλμένη από την εντατική. Φουλ στην αδρεναλίνη και την ένταση. Τα μέλη της ορχήστρα πρέπει να ερμηνεύαν στην άκρη της καρέκλας με το φόβο να καταρεύσουν οποιαδήποτε στιγμή.

5. Herbert Blomstedt / Leipsing Gewandhaus: Τα τελευταία χρόνια, δεν είχα ακούσει μια ερμηνεία υψηλών προδιαγραφών. Ο Herbert Blomstedt στην τελευταία του συναυλία ως καλλιτεχνικός διευθυντής της Leipsing Gewandhaus (την θέση του πήρε ο Riccardo Chailly) διάλεξε την 8η του Bruckner. Ένα μόνο σχόλιο.. Παίζουνε θεοί και δαίμονες!

Σταματώ εδώ, παραλείπω επίτηδες πολλές μεγάλες ερμηνείες και ερμηνευτές, πιστεύοντας ότι θα υπάρξουν κάποιοι που θα τις καταθέσουν τις εντυπώσεις τους.

Δεν τελειώσαμε... Κάποια στιγμή θα επανέλθω...
 
Καλωσορίζω Μπρουκνερικέ, την πρώτη παρουσίαση σου σε έργο του αγαπημένου σου συνθέτη. Η αγάπη και η επιμέλεια με την οποία το προσεγγίζεις είναι εμφανής και σ' ευχαριστώ που μας κάνεις κοινωνούς της. Καλή συνέχεια.

Από τη μεριά μου, όσο περνούν τα χρόνια, τόσο μεγαλώνει ο σεβασμός μου και η συμπάθεια μου στον Μπρούκνερ. Σε ότι αφορά στην οντολογική πλευρά της μουσικής του, εξακολουθώ να μένω σκεπτικός. Οι κόσμοι που οικοδομεί ογκώδεις και επιβλητικοί, αλλά μέσα τους διακρίνω δύο βασικούς παράγοντες της φύσης του. Τη βαθιά του θρησκευτικότητα και το γεγονός πως ποτέ δεν έπαψε να είναι ένας ειλικρινής - πλην όμως απλοϊκός - άνθρωπος. Του άρεσε ν' ακούει για φιλοσοφία, αλλά δεν μπορούσε να οικοδομήσει τη βαθιά σχέση μαζί της που είχε ο Βάγκνερ ή ο Μάλερ για παράδειγμα. Θα πω κάτι τελείως υποκειμενικό, αλλά ούτε την όξινη ευφυία -πολλές φορές κυνική- που διακρίνω πολύ καθαρά στο Μπραμς μπορώ να εντοπίσω εδώ.

Αυτό στο οποίο θεωρώ το Μπρούκνερ πραγματικά πρωτοπόρο είναι η υπαρξιακή διάσταση της μουσικής του. Και τη θρησκευτικότητα του τη βλέπω ενταγμένη εδώ, ως λύση υπαρξιακών ανησυχιών και ως πηγή παρηγοριάς. Υπ' αυτήν την έννοια, η προσέγγιση μου είναι αντίστροφη: Η μουσική του Μπρούκνερ με συναρπάζει ακριβώς για την ικανότητα της να εκφράζει και να αντιμετωπίζει - με την αγωνιστική και όχι ανταγωνιστική σημασία του όρου - αυτά που φαίνεται πως εξακολουθούν να βασανίζουν τον ίδιο. Αλλά και αυτά που βασανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη εν γένει.

Η 8η συμφωνία είναι για μένα ένα τεράστιο έργο, όχι μόνο σε έκταση, αλλά και σε δυνατότητα συναισθηματικής εμπλοκής, σε αφορμή για στοχασμό και σε παρηγορητική δύναμη. Προσωπικά, έχω βρει ανακούφιση, ψυχολογική στήριξη και δύναμη για συνέχεια σε πολύ δύσκολες προσωπικές στιγμές.

Και ένα πιπεράτο ανέκδοτο από τη σύνθεση της 8ης. Ο Μπρούκνερ ξεκίνησε να τη συνθέτει το καλοκαίρι του 1884, κάνοντας διακοπές στο σπίτι της αδελφής του, στην αυστριακή κωμόπολη του Φέκλαμπρουκ. Εκεί, νοίκιασε και ένα καμαράκι με πιάνο, σε ένα γειτονικό σπίτι για να συνθέτει. Ο σπιτονοικοκύρης είχε μια νέα και όμορφη κόρη, η θέα της οποίας γέμιζε χαρά τον εξηντάχρονο συνθέτη, ο οποίος της έφερνε κάθε μέρα, ένα μπουκέτο λουλούδια!

Για τις ερμηνείες, δεν έχω πολλά να προσθέσω. Έχω του Κάραγιαν με τους βιεννέζους, έχω σε βινύλιο EMI με τους βερολινέζους (τέλη δεκαετίας του '50) και έχω σε Τέλαρκ με το Lopez-Cobos και τη συμφωνική του Σινσινάτι. Αυτήν την τελευταία δεν την έχω προσέξει ιδιαίτερα και δεν την έχω ακούσει πολλές φορές. Την είχα πάρει για την εντυπωσιακή ηχογράφηση. Θα με ενδιέφερε η γνώμη σου γι' αυτή, Μπρουκνερικέ, αν την έχεις ακούσει.

Α, και μια παρατήρηση. Νομίζω πως ο Λέβι το Γιόζεφ Σαλκ είχε χρησιμοποιήσει ως μεσάζοντα.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Καλωσορίζω Μπρουκνερικέ, την Του άρεσε ν' ακούει για φιλοσοφία, αλλά δεν μπορούσε να οικοδομήσει τη βαθιά σχέση μαζί της που είχε ο Βάγκνερ ή ο Μάλερ για παράδειγμα. Θα πω κάτι τελείως υποκειμενικό, αλλά ούτε την όξινη ευφυία -πολλές φορές κυνική- που διακρίνω πολύ καθαρά στο Μπραμς μπορώ να εντοπίσω εδώ.

Αυτό στο οποίο θεωρώ το Μπρούκνερ πραγματικά πρωτοπόρο είναι η υπαρξιακή διάσταση της μουσικής του. Και τη θρησκευτικότητα του τη βλέπω ενταγμένη εδώ, ως λύση υπαρξιακών ανησυχιών και ως πηγή παρηγοριάς. Υπ' αυτήν την έννοια, η προσέγγιση μου είναι αντίστροφη: Η μουσική του Μπρούκνερ με συναρπάζει ακριβώς για την ικανότητα της να εκφράζει και να αντιμετωπίζει - με την αγωνιστική και όχι ανταγωνιστική σημασία του όρου - αυτά που φαίνεται πως εξακολουθούν να βασανίζουν τον ίδιο. Αλλά και αυτά που βασανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη εν γένει.

Για τις ερμηνείες, δεν έχω πολλά να προσθέσω. Έχω του Κάραγιαν με τους βιεννέζους, έχω σε βινύλιο EMI με τους βερολινέζους (τέλη δεκαετίας του '50) και έχω σε Τέλαρκ με το Lopez-Cobos και τη συμφωνική του Σινσινάτι. Αυτήν την τελευταία δεν την έχω προσέξει ιδιαίτερα και δεν την έχω ακούσει πολλές φορές. Την είχα πάρει για την εντυπωσιακή ηχογράφηση. Θα με ενδιέφερε η γνώμη σου γι' αυτή, Μπρουκνερικέ, αν την έχεις ακούσει.

Α, και μια παρατήρηση. Νομίζω πως ο Λέβι το Γιόζεφ Σαλκ είχε χρησιμοποιήσει ως μεσάζοντα.

Απόλυτο δίκιο για τον Joseph Schalk. Σε αυτόν απευθύνθηκε ο Levi. Επίσης ήταν αυτός που έγραψε το προγραμματικό κείμενο της 8ης μαζί με τον Bruckner στην πρεμιέρα της συμφωνίας, υπό τον Hans Richter στην Βιέννη.

Για την ευφυΐα του, ο Bruckner είναι μια διαφορετική περίπτωση από τους προαναφερόμενους. Ήταν εσωστρεφής νομίζω, αναλόγως και φιλοσοφία του. Βαθιά σχέση είχε με την φιλοσοφία είχε, έκδηλη όσο του Mahler, Wagner, κ.λπ, όχι δεν είχε. Επίσης είναι πολύ πιο βαθιά και πολύ πιο δύσκολή να την αποκαλύψεις στο έργο του. Έχω την αίσθηση ότι την εμβάθυνε ίσως και περισσότερο από τους άλλους, βρήκε περισσότερες λύσεις (λύσεις και όχι συμβιβασμούς αλλιώς δεν θα συνέθετε) και αυτό ίσως μας κάνει να το θεωρούμε ότι παρέμεινε "πίσω". Οι υπόλοιποι συνθέτες ήταν πιο εξωστρεφείς και είχαν και τον "σαματά" τους να εκφραστούν. O Bruckner κατάφερε και τα "συμφώνησε". Και επίσης δεν συμβιβάστηκε γιατί το έργο του και η αποδοχή του στην εποχή του, δεν μας δείχνουν συμβιβασμό. Ήταν ήρεμη ευφυΐα, όχι σαματατζίδικη. Ο πραγματικός του αγώνας ήταν να γίνει αποδεκτός μέσα από την εσωστρέφεια του, μια και ήταν κλειστός τύπος. Λογικό σε τέτοιες περιπτώσεις, η μεγάλη αναγνώριση ήρθε μετά θάνατον.

Για του Lopez-Comboz. Καλή ερμηνεία, όχι όμως ιδιαίτερη. Η καταγραφή είναι ποιότητας Telarc και μένουμε εκεί, τίποτα παραπάνω. Άριστο ήχο έχει η ηχογράφηση του Sinopoli πραγματικά.

O Karajan έχει πολλές ηχογραφήσεις με την 8η του Bruckner. Μάλιστα η πρώτη πειραματική στερεοφωνική ηχογράφηση στην Γερμανία είχε γίνει σε αυτή την συμφωνία με τον Karajan να διευθύνει την Πρωσσική Ορχήστρα του Βερολίνου (Preussische Staatskapelle Berlin).
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Για την ευφυΐα του, ο Bruckner είναι μια διαφορετική περίπτωση από τους προαναφερόμενους. Ήταν εσωστρεφής νομίζω, αναλόγως και φιλοσοφία του. Βαθιά σχέση είχε με την φιλοσοφία είχε, έκδηλη όσο του Mahler, Wagner, κ.λπ, όχι δεν είχε. Επίσης είναι πολύ πιο βαθιά και πολύ πιο δύσκολή να την αποκαλύψεις στο έργο του.
...
Και επίσης δεν συμβιβάστηκε γιατί το έργο του και η αποδοχή του στην εποχή του, δεν μας δείχνουν συμβιβασμό.

Δεν αμφιβάλλω για τη σεμνότητα και την εσωτερικότητα του. Όμως όλα τα βιογραφικά στοιχεία που έχω διαβάσει, μιλούν για έναν απλό και όχι ιδιαίτερα μορφωμένο άνθρωπο.

Ο Μπρούνο Βάλτερ, σε μια συνέντευξη που είχε δώσει στο αμερικανικό ραδιόφωνο (και υπάρχει στο σετ της Sony με την 9η του Μάλερ μαζί με τμήμα πρόβας), είχε περιγράψει το Μπρούκνερ ως ένα απλό και απλοϊκό άνθρωπο, που συμπεριφερόταν στους μαθητές του ως φίλος και είχε μεγάλη δίψα ν' ακούει τις φιλοσοφικές συζητήσεις μαθητών του όπως ο Μάλερ, η ένας άγνωστος τώρα συνθέτης, ο Κλόζε. Και επιγραμματικά καταλήγει πως ήταν ένας όχι ιδιαίτερα διαβασμένος και καλλιεργημένος άνθρωπος, αλλά με μεγάλη εσωτερική σοφία.

Βέβαια, στην ίδια συνέντευξη είχε ομολογήσει πως θεωρεί πως κατάλαβε ουσιαστικά τον Μπρούκνερ μεταπολεμικά, όταν πήγε να πεθάνει από πνευμονία σε ταξίδι του στο Μόναχο. Κάτι που συνηγορεί για την μεγάλη υπαρξιακή δύναμη της μουσικής του.

Σε σχέση με την αποδοχή του όσο ζούσε, τουλάχιστον θεσμικά δεν τα κατάφερε άσχημα, τουλάχιστον προς το τέλος της ζωής του. Πήρε πανεπιστημιακή έδρα, ο Αυτοκράτορας του εξασφάλισε διαμονή στο ανάκτορο του Μπελβεντέρε... :rolleyes:
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Δεν αμφιβάλλω για τη σεμνότητα και την εσωτερικότητα του. Όμως όλα τα βιογραφικά στοιχεία που έχω διαβάσει, μιλούν για έναν απλό και όχι ιδιαίτερα μορφωμένο άνθρωπο.

Ο Μπρούνο Βάλτερ, σε μια συνέντευξη που είχε δώσει στο αμερικανικό ραδιόφωνο (και υπάρχει στο σετ της Sony με την 9η του Μάλερ μαζί με τμήμα πρόβας), είχε περιγράψει το Μπρούκνερ ως ένα απλό και απλοϊκό άνθρωπο, που συμπεριφερόταν στους μαθητές του ως φίλος και είχε μεγάλη δίψα ν' ακούει τις φιλοσοφικές συζητήσεις μαθητών του όπως ο Μάλερ, η ένας άγνωστος τώρα συνθέτης, ο Κλόζε. Και επιγραμματικά καταλήγει πως ήταν ένας όχι ιδιαίτερα διαβασμένος και καλλιεργημένος άνθρωπος, αλλά με μεγάλη εσωτερική σοφία.

Βέβαια, στην ίδια συνέντευξη είχε ομολογήσει πως θεωρεί πως κατάλαβε ουσιαστικά τον Μπρούκνερ μεταπολεμικά, όταν πήγε να πεθάνει από πνευμονία σε ταξίδι του στο Μόναχο. Κάτι που συνηγορεί για την μεγάλη υπαρξιακή δύναμη της μουσικής του.

Σε σχέση με την αποδοχή του όσο ζούσε, τουλάχιστον θεσμικά δεν τα κατάφερε άσχημα, τουλάχιστον προς το τέλος της ζωής του. Πήρε πανεπιστημιακή έδρα, ο Αυτοκράτορας του εξασφάλισε διαμονή στο ανάκτορο του Μπελβεντέρε... :rolleyes:

Μεγάλη εσωτερική σοφία, χωρίς καλλιέργεια, δύσκολα έρχεται πιστεύω. Έρχεται σίγουρα με τα χρόνια αλλά όχι μόνο. Αναμφισβήτητα ήταν μεγάλος δάσκαλος και μάλιστα σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Οποισδήποτε είχε μαθητές με τέτοιες φιλοσοφικές ανησυχίες, τέτοιου επιπέδου ή προσωπικότητες σαν το Μάλερ, έκανε το καλύτερο από όλους τους δασκάλους. Άκουγε, ήταν σαν φίλος και ενθάρρυνε. Στο επίπεδο που απευθυνόταν ήταν το καλύτερο που μπορούσε να κάνει οποιοσδήποτε δάσκαλος. Ο χαρακτήρας του θα έπαιξε τον ρόλο του σε αυτή την προσέγγιση και όχι το πόσο διαβασμένος ή "καλλιεργημένος" μπορεί να ήταν. Ας σκεφτούμε στον κύκλο του τι προσωπικοτητες υπήρχαν και ποιοι τον θαύμαζαν.

Επίσης συμφωνώ ότι επαγγελματικά πέτυχε. Είχε μεγάλη αναγνώριση ως ακαδημαϊκός μουσικός και όχι ως συνθέτης-καλλιτέχνης. Όπως και ο Mahler, οπού η επαγγελματική του αναγνώριση ήρθε ως μαέστρος και από εκεί είχε την καλλιτεχνική του αναγνώριση και όχι ως συνθέτης. Το μέγεθος τους το καλλιτεχνικό τόσου του Bruckner όσο και του Mahler, ήρθε μετά θάνατον. Ίσως για αυτό τα είχαν βρει με τον θάνατο. Ίσως να ξέραν ότι μετά από αυτό έρχεται η απόλυτη αναγνώριση; (μπρρρ... λίγο μακάβριο...)
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruc

Ίσως να ξέραν ότι μετά από αυτό έρχεται η απόλυτη αναγνώριση; (μπρρρ... λίγο μακάβριο...)

Δες το θετικά. ;) Για μεγέθη σαν τα δικά τους, μετά το θάνατο έρχεται η Αθανασία! :grinning-smiley-043 Τουλάχιστον η μοναδική για την οποία είμαι πεπεισμένος. :cool:
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Η αγαπημένη μου συμφωνία από έναν αγαπημένο συνθέτη. Προτεινόμενη ερμηνεία: με την Φιλαρμονική του Βερολίνου και τον Νικολάους Αρνονκούρ:

51rUkPR7S5L._SL500_AA300_.jpg
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Η αγαπημένη μου συμφωνία από έναν αγαπημένο συνθέτη. Προτεινόμενη ερμηνεία: με την Φιλαρμονική του Βερολίνου και τον Νικολάους Αρνονκούρ:

51rUkPR7S5L._SL500_AA300_.jpg
Η αλήθεια είναι ότι δεν συμπαθώ αυτή την ερμηνεία και είπα κάποιους λόγους. Θυμάμαι επίσης μια μικρή προσωπική ιστορία συνακρόασης με φίλο (μεγάλης ηλικίας). Βουβός καθ, όλη την ακρόαση, όταν τον ρώτησα γύρισε και μου είπε, σχεδόν αναστατωμένος: "Τρίζουν τα κόκαλα του Jochum".

Σίγουρα δεν συμφωνούμε, αλλά πολύ θα ήθελα να ακούσω τους λόγους που κάποιοι δείχνουν αρέσκεια σε κάτι που εγώ δεν συμπαθώ. Πραγματικά αυτό με πάρα πολύ καλή διάθεση το επιθυμώ! Διάβασα θετικά σχόλια του εξειδικευμένου τύπου, εντελώς κοινότυπα, που ήταν σαν κυβερνητικό ανακοινωθέν δεκαετίας 80, εστιασμένες στην γενικότερη προσπάθεια του Harnoncourt.

Ίσως κάτι μου ξεφεύγει και μήπως.... (λέω μήπως) το βρούμε. Ή απλά είμαστε διαφορετικοί στην αισθητική και αυτό φυσικά πρέπει να το σεβαστούμε.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
σε εμένα αρέσει πολύ ο Αρνοκούρ, αλλά στην 3η ... στην 8η η σταθερότερη αξία είναι ο Ευγένιος, όπως άλλωστε και στο έργο του Μπρούκνερ εν γένει ...

αγαπητέ Μπρουκνέριαν, έριξες το γάντι αλλά δεν θα το σηκώσω :flipout::flipout::flipout: , πρώτον γιατί αγαπώ πολύ και τον Μπρούκνερ και δεύτερον γιατί εκτιμώ ότι αγαπάς και συ πολύ τον Μάλερ... ωστόσο, πιστεύω ότι ο τελευταίος το προχώρησε πολύ παρακάτω το 'πράγμα', οι ενορχηστρωτικοί του κόσμοι δεν έχουν προηγούμενο ή επόμενο και γενικότερα δεν θα έπρεπε να υπάρχει σύγκριση ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

σε εμένα αρέσει πολύ ο Αρνοκούρ, αλλά στην 3η ... στην 8η η σταθερότερη αξία είναι ο Ευγένιος, όπως άλλωστε και στο έργο του Μπρούκνερ εν γένει ...

αγαπητέ Μπρουκνέριαν, έριξες το γάντι αλλά δεν θα το σηκώσω :flipout::flipout::flipout: , πρώτον γιατί αγαπώ πολύ και τον Μπρούκνερ και δεύτερον γιατί εκτιμώ ότι αγαπάς και συ πολύ τον Μάλερ... ωστόσο, πιστεύω ότι ο τελευταίος το προχώρησε πολύ παρακάτω το 'πράγμα', οι ενορχηστρωτικοί του κόσμοι δεν έχουν προηγούμενο ή επόμενο και γενικότερα δεν θα έπρεπε να υπάρχει σύγκριση ...

Δεν τσίμπησες δηλαδή :a0210: Αγαπάμε Mahler και Bruckner και ευτυχώς κάνεις δεν μας επιβάλει να συνταχθούμε με τον ένα ή τον άλλο και ευτυχώς μπορούμε να απολαμβάνουμε τις δημιουργίες τους χωρίς οπαδοποίηση. Το να προκαλέσω συζήτηση... ε ναι, το επιδίωξα (λίγο όμως...)

Και οι 2 δημιούργησαν, είχαν κοινή βάση αλλά διαφορετική προσέγγιση. Μου είναι αδύνατο να θεωρήσω κάποιον από τους 2 ανώτερο. Πάντως ο ένας σε βοηθάει να δεις-ακούσεις τον άλλον καλύτερα. Και ως μεγάλοι συνθέτες και δημιουργοί άνοιξαν πόρτες στην τέχνη της μουσικής αλλά και προβλημάτισαν...
 

amadeus webern

New member
5 May 2009
83
Σίγουρα δεν συμφωνούμε, αλλά πολύ θα ήθελα να ακούσω τους λόγους που κάποιοι δείχνουν αρέσκεια σε κάτι που εγώ δεν συμπαθώ. Πραγματικά αυτό με πάρα πολύ καλή διάθεση το επιθυμώ! Διάβασα θετικά σχόλια του εξειδικευμένου τύπου, εντελώς κοινότυπα, που ήταν σαν κυβερνητικό ανακοινωθέν δεκαετίας 80, εστιασμένες στην γενικότερη προσπάθεια του Harnoncourt.

Ίσως κάτι μου ξεφεύγει και μήπως.... (λέω μήπως) το βρούμε. Ή απλά είμαστε διαφορετικοί στην αισθητική και αυτό φυσικά πρέπει να το σεβαστούμε.

Είναι πολύ ωραία η εκτέλεση με τον Jochum. Mετράει όμως το πώς ανατράφηκες με το κάθε έργο. Εγώ για κάποιο λόγο ανατράφηκα με την εκτέλεση του Αρνονκούρ και μέσα από αυτή το λάτρεψα. Κάποιες άλλες εκτελέσεις που άκουσα μετά (Tennstedt, Jochum, Karajan) μ' άρεσαν η κάθε μία για τους δικούς της λόγους, αλλά η δύναμη (και αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό της για μένα) που βγάζει η εκτέλεση του Αρνονκούρ την κάνει την αγαπημένη μου.

Από εκεί και πέρα, αυτά είναι εντελώς υποκειμενικά. Για παράδειγμα, όλοι λατρεύουν το τραγούδι της Γης του Μάλερ με την Φεριέ, εγώ όμως από τις 10+ διαφορετικές εκτελέσεις αυτού του έργου που έχω ακούσει, αυτήν την θεωρώ μια από τις λιγότερο επιτυχημένες και κόντρα στο πνεύμα του έργου του Μάλερ. Σε όσους το λέω, θέλουν να με σκοτώσουν. :D
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Είναι πολύ ωραία η εκτέλεση με τον Jochum. Mετράει όμως το πώς ανατράφηκες με το κάθε έργο. Εγώ για κάποιο λόγο ανατράφηκα με την εκτέλεση του Αρνονκούρ και μέσα από αυτή το λάτρεψα. Κάποιες άλλες εκτελέσεις που άκουσα μετά (Tennstedt, Jochum, Karajan) μ' άρεσαν η κάθε μία για τους δικούς της λόγους, αλλά η δύναμη (και αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό της για μένα) που βγάζει η εκτέλεση του Αρνονκούρ την κάνει την αγαπημένη μου.

Από εκεί και πέρα, αυτά είναι εντελώς υποκειμενικά. Για παράδειγμα, όλοι λατρεύουν το τραγούδι της Γης του Μάλερ με την Φεριέ, εγώ όμως από τις 10+ διαφορετικές εκτελέσεις αυτού του έργου που έχω ακούσει, αυτήν την θεωρώ μια από τις λιγότερο επιτυχημένες και κόντρα στο πνεύμα του έργου του Μάλερ.

Βιωματικά δηλαδή... Συμφωνώ και το καταλαβαίνω. Για τον ίδιο λόγο (αλλά με αντίστροφή πορεία) δεν μπόρεσα να αποδεχθώ τον Harnoncourt στον Bruckner (ίσα που μπορώ να αρχίσω να βγάζω και ανέκδοτα για την ερμηνεία του). Φυσικά μ' αρέσει σε άλλο ρεπερτόριο (λατρεύω τον Handel και τον Mozart του ειδικά στις όπερες).

Όσο για τον Tennstedt. Μεγάλος μαέστρος... Πολύ δυνατές ερμηνείες ειδικά μια τελευταία ζωντανή ηχογράφηση με την London Philharmonic Orchestra είναι πολύ δυνατή (Nowak edition, κάποια άλλη στιγμή ίσως πούμε κάτι για τις εκδοχές).
LPO0032.jpg
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πολλά ευχαριστώ στόν αγαπητό Brucknerian γιά τήν παρουσίασή του..
Αν μή τί άλλο αποτυπώνει μέ εξαιρετικό τρόπο τήν αγάπη του γιά τον συνθέτη..
Προσωπικά μέ συγκινoύν η προσήλωση ,η ''αγωνιστικότητα'' και οι βεβαιότητες τού Bruckner ,αλλά εντελώς υποκειμενικά,μέ συγκινεί περισσότερο η αβεβαιότητα τής εσωτερικής γαλήνης και η αναζήτηση.
Ετσι προτιμώ τόν ''Αναζητητή τού Θεού'' απ´αυτόν πού τόν έχει ήδη βρεί,χωρίς αυτό νά σημαίνει ότι δέν τιμώ τήν ''ξένη'' πρός εμένα βεβαιότητα.

Γιά τόν Wand καί τήν ''δική '' του ορχήστρα δέν έχω παρά νά συμφωνήσω ότι είναι η αγαπημένη μου εκτέλεση..

Θά προσέθετα στίς εκτελέσεις αυτή τού Furtwangler μέ τήν Συμφωνική τής Βιέννης (1944)απο τήν Music and Arts..
Μόνον και μόνον γιά τό adagio αλλά και γιά τήν γενικότερη αίσθηση ''τρόμου''πού μεταδίδεται σέ αυτή τήν συναρπαστική εκτέλεση και μάλιστα μέσα στήν ''δίνη'' τής Ιστορίας.

Bruckner_Furtwangler_CD1209.jpg
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Γιά τόν Wand καί τήν ''δική '' του ορχήστρα δέν έχω παρά νά συμφωνήσω ότι είναι η αγαπημένη μου εκτέλεση..

Θά προσέθετα στίς εκτελέσεις αυτή τού Furtwangler μέ τήν Συμφωνική τής Βιέννης (1944)απο τήν Music and Arts..
Μόνον και μόνον γιά τό adagio αλλά και γιά τήν γενικότερη αίσθηση ''τρόμου''πού μεταδίδεται σέ αυτή τήν συναρπαστική εκτέλεση και μάλιστα μέσα στήν ''δίνη'' τής Ιστορίας.

Bruckner_Furtwangler_CD1209.jpg

Πράγματι το Adagio από τον Furtwangler στην Βιέννη είναι αξεπέραστο. Εγώ έχω την συμφωνία σε άλλο πακέτο.
4740302.jpg
 
Βλέπω πως ο δείκτης του χρόνου έπεσε μέσα στο '44 και δεν μπορώ να συγκρατήσω τον εαυτό μου από την υπενθύμιση μιας σχέσης, για την οποία ο ίδιος ο Μπρούκνερ δεν είχε καμία ευθύνη, αλλά από πλευράς κρατικής πολιτικής και ιδεολογικής μεταχείρισης, υπήρξε. :rolleyes:
hitlerdevantlebuste.jpg
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,801
Μεσευρώπη
Νιώθω λίγο σαν παρείσακτος, δεδομένου ότι δεν έχω να συνεισφέρω κάτι στην παρουσίαση,αλλά δεν μπορώ να συγκρατήσω τον εαυτό μου, αισθάνομαι ότι οφείλω να συγχαρώ τους δύο κύριους συμμετέχοντες, τον συντάκτη της παρουσίασης Brucknerian και τον guest σχολιαστή Δαμιανό για μιά συζήτηση υψηλοτάτου επιπέδου που θα ζήλευαν τα καλύτερα μουσικά περιοδικά. Γιά άλλη μιά φορά συγχαρητήρια κύριοι.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Πράγματι, εξαιρετική η παρουσίαση αλλά και η συζήτηση που ακολούθησε.
Η αναφορά στην ερμηνεία της 8ης απο τον Sinopoli (έχω την 5η με τον μακαρίτη) με ώθησε να την αναζητήσω (...διαδικτυακά). Με 1-2 ακροάσεις από χθες, νομίζω ότι ο φίλος Brucknerian ορθώς την περιλαμβάνει στις προτεινόμενες. Πάντως τα τελευταία χρόνια ακούω την 8η από τον Karajan και θα έλεγα ότι ο Δαμιανός ίσως έχει δίκιο που θέτει ως κανόνα για τον Bruckner, ότι ο μαέστρος πρέπει να μιλά γερμανικά, ως μητρική του γλώσσα.
Φυσικά θα αναζητήσω και την ερμηνεία του Wand από τον οποίο έχω μια εξαίρετη (κατά την ταπεινή μου γνώμη) 4η. Θα ήθελα (αν και ελαφρώς off topic) τη γνώμη του φίλου Brucknerian γι'αυτή την ερμηνεία. (Wand 4η).
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Πράγματι, εξαιρετική η παρουσίαση αλλά και η συζήτηση που ακολούθησε.
Η αναφορά στην ερμηνεία της 8ης απο τον Sinopoli (έχω την 5η με τον μακαρίτη) με ώθησε να την αναζητήσω (...διαδικτυακά). Με 1-2 ακροάσεις από χθες, νομίζω ότι ο φίλος Brucknerian ορθώς την περιλαμβάνει στις προτεινόμενες. Πάντως τα τελευταία χρόνια ακούω την 8η από τον Karajan και θα έλεγα ότι ο Δαμιανός ίσως έχει δίκιο που θέτει ως κανόνα για τον Bruckner, ότι ο μαέστρος πρέπει να μιλά γερμανικά, ως μητρική του γλώσσα.
Φυσικά θα αναζητήσω και την ερμηνεία του Wand από τον οποίο έχω μια εξαίρετη (κατά την ταπεινή μου γνώμη) 4η. Θα ήθελα (αν και ελαφρώς off topic) τη γνώμη του φίλου Brucknerian γι'αυτή την ερμηνεία. (Wand 4η).
Αν είναι Αυστριακός ο μαέστρος ακόμα καλύτερα (έχω και μια φλέβα Αυστριακή). Αν βρεθείς στην Αυστριακή φύση, στα υπέροχα ορεινά χωριά της, ατενίσεις από ένα παράθυρο ή μπαλκονάκι (ναι οι Αυστριακοί έχουν) τα Αυστριακά όρη, θα ακούσεις το σινιάλο των κόρνων της 4ης, ή στον ήχο του άνεμου τις συγχορδίες των εγχόρδων της 7ης κ.λπ. Αλλά ας μην το γυρίζω το θέμα στο Bruckner και οικολογία :BDGBGDB55:

Αγαπητέ φίλε Skakiknen είμαι λιγάκι "χτυπημένος". Έχω πέντε σίγουρα (ίσως και 6) ερμηνείες της 4ης μόνο με τον Gunter Wand. Μια με την WDR, 2 με την NDR (η 2η ήταν και η τελευταία ερμηνεία της ζωής του), με την Φιλαρμονική του Μονάχου και την ζωντανή με την Φιλαρμονική του Βερολίνου.

Δεν ξέρω σε πια από όλες αναφέρεσαι, όλες είναι κορυφαίες. Εγώ θα πω μόνο ότι αυτή με την Φιλαρμονική του Βερολίνου, ζωντανή ηχογράφηση, είναι πραγματική μαγεία! Την κουβαλάω μαζί μου πάντα και είναι παρούσα σε κάθε φορητή συσκευή ήχου που διαθέτω, από την στιγμή που το απέκτησα.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Απάντηση: Re: Απάντηση: Δημιουργία ενός Σύμπαντος: 8η Συμφωνία του Bruckner

Αγαπητέ φίλε Skakiknen είμαι λιγάκι "χτυπημένος". Έχω πέντε σίγουρα (ίσως και 6) ερμηνείες της 4ης μόνο με τον Gunter Wand. Μια με την WDR, 2 με την NDR (η 2η ήταν και η τελευταία ερμηνεία της ζωής του), με την Φιλαρμονική του Μονάχου και την ζωντανή με την Φιλαρμονική του Βερολίνου.

Δεν ξέρω σε πια από όλες αναφέρεσαι, όλες είναι κορυφαίες. Εγώ θα πω μόνο ότι αυτή με την Φιλαρμονική του Βερολίνου, ζωντανή ηχογράφηση, είναι πραγματική μαγεία! Την κουβαλάω μαζί μου πάντα και είναι παρούσα σε κάθε φορητή συσκευή ήχου που διαθέτω, από την στιγμή που το απέκτησα.


Σ'αυτήν ακριβώς που λες με την Φιλαρμονική του Βερολίνου αναφέρομαι!!
Την είχα πάρει διότι ο Gramophone την βαθμολογούσε με διαμάντι.
Αγαπητέ Brucknerian :worshippy:

51kqNFobeaL._SL500_AA300_.jpg