Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!!!!!“

Η τρομπέτα σπάει τη σιωπή απειλητικά, απλώνοντας τη δωδεκάφθογγη σειρά.. για να ξεκινήσει μια αγχωτική ασύμμετρη εισαγωγή από όλες τις ομάδες οργάνων, σε λεπτή ισορροπία, μια μέθη, ένα ζαλισμένο ξύπνημα..

sb-takt1.gif

... η διήγηση ξεκινά... λίγο φοβισμένα, λίγο αβέβαια, με τα έγχορδα σε έντονο ρυθμικό σχήμα, να λειτουργούν σαν δεκανίκια, προσπαθώντας να κρατήσουν τον αφηγητή σε ένα στοιχειώδες tempo..


"I cannot remember everything. I must have been unconscious most of the time.
I remember only the grandiose moment when they all started to sing, as if prearranged, the old prayer they had neglected for so many years - the forgotten creed!"



... ενώ τα χάλκινα πνευστά pianissimo από πίσω δίνουν μια ιδέα για το θέμα του finale του έργου... το θέμα αυτό δηλαδή που διέπει το τραγούδι για το οποίο μιλά ο αφηγητής.. Τα ξύλινα όμως μας διακόπτουν το flashback, μας επαναφέρουν στη στιγμή... μέχρι και η τρομπέτα επανεμφανίζεται με το ίδιο θέμα της αρχής, αφού ο αφηγητής ξαναβρίσκει το θέμα του εξοργισμένος για την κατάσταση που αντιμετωπίζει....


"But I have no recollection how I got underground to live in the sewers of Warsaw for so long a time. The day began as usual: Reveille when it still was dark. "Get out!" Whether you slept or whether worries kept you awake the whole night. You had been separated from your children, from your wife, from your parents. You don't know what happened to them... How could you sleep?"




Η τελευταία φράση κορυφώνει τον συλλογισμό του.... μια μικρή παύση.. και μετά ξανα χείμαρρος σκέψεων.. μέχρι την εμφάνιση για τρίτη φορά της τρομπέτας που στοιχειώνει τις σκέψεις του... μιας τρομπέτας που η παρουσία της επιτέλους δικαιολογείται.... είναι πραγματικά ο ήχος που ξεκινάει αυτή τη φρικτή σκηνή απ'το παρελθόν...


"The trumpets again - "Get out! The sergeant will be furious!" They came out; some very slowly, the old ones, the sick ones; some with nervous agility. They fear the sergeant. "


Μια σκηνή αρχίζει να περιγράφεται ηχητικά.... ξεκινώντας από τα ξύλινα πνευστά, και στη συνέχεια με ένα επαναλαμβανόμενο σχήμα απ'τα κρουστά...τους χτυπάνε όλους... νέους, γέρους, ήσυχους, ένοχους ,αθώους...


"They hurry as much as they can. In vain! Much too much noise, much too much commotion! And not fast enough! The Feldwebel shouts: "Achtung! Stilljestanden! Na wird's mal! Oder soll ich mit dem Jewehrkolben nachhelfen? Na jut; wenn ihrs durchaus haben wollt!"
The sergeant and his subordinates hit (everyone): young or old, (strong or sick), quiet, guilty or innocent ...

It was painful to hear them groaning and moaning."



Σαν μια τραγική συνειδητοποίηση των όσων συμβαίνουν γύρω του... τα βιολοντσέλλα ξεκινούν ένα δραματικό σχεδόν ρομαντικό μοτίβο, με τον αφηγητή να προσπαθεί να ακουμπήσει πάνω τους, όχι τόσο τονικά όσο ερμηνευτικά... Όμως που καιρός για σκέψεις... τους χτυπάνε... όποιος μένει όρθιος τον χτυούν στο κεφάλι.... η μουσική σβήνει.... αναίσθητος... είναι όλοι νεκροί....



"I heard it though I had been hit very hard, so hard that I could not help falling down. We all on the (ground) who could not stand up were (then) beaten over the head...

I must have been unconscious. The next thing I heard was a soldier saying: "They are all dead!"


Όλοι νεκροί... Ίσως όχι όλοι.... Μετρήστε τους!!!!! Ο διοικητής διατάσσει... ο αφηγητής μισοαναίσθητος ακούει με φρίκη...

Whereupon the sergeant ordered to do away with us.
There I lay aside half conscious. I had become very still - fear and pain. Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!“


Pizzicati... τα έγχορδα... το άγχος των στρατιωτών... μετράνε, μπερδεύονται... ο διοικητής ουρλιάζει, θέλει να τελειώνει γρήγορα...τα "διαδικαστικά"....

"They start slowly and irregularly: one, two, three, four - "Achtung!" The sergeant shouted again, "Rascher! Nochmals von vorn anfange! In einer Minute will ich wissen, wieviele ich zur Gaskammer abliefere! Abzählen!“

Ξαναρχίζουν, ο αρχικός τους δισταγμός χάνεται... ίσως αρχίζουν να συνηθίζουν στη φρίκη, ίσως υπακούν τυφλά.... τελικά το μέτρημα επιταχύνει τόσο σαν καλπασμός αλόγου...


"They began again, first slowly: one, two, three, four, became faster and faster, so fast that it finally sounded like a stampede of wild horses, and (all) of a sudden, in the middle of it, they began singing the Shema Yisroel."

....μέχρι που ξαφνικά όλοι οι αιχμάλωτοι σύσσωμοι αρχίζουν να τραγουδούν τον ύμνο....


250px-Arnold_Schoenberg_la_1948.jpg



Arnold Shoenberg... A Survivor from Warsaw, Op. 46

Ένα συγκλονιστικό έργο γραμμένο το 1947, αφιερωμένο στους Εβραίους που έπεσαν θύματα του 3ου Ράιχ.

Παρτιτούρα για συμφωνική ορχήστρα, αφηγητή και ανδρική χορωδία, γραμμένη χρησιμοποιώντας την "εφεύρεση" του Schoenberg, το περίφημο δωδεκάφθογγο...

Αγαπημένη μου ερμηνεία αυτή ποιού άλλου; Του Claudio Abbado με την Wiener Philharmoniker

Abbado-T01a%5BDGG-CD%5D.jpg
 
Last edited:
Μια και το έργο είναι ελάχιστης διάρκειας, νομίζω ότι το youtube εκτός από θεμιτό είναι και απαραίτητο, αφού μας δίνει τη δυνατότητα της πλήρους ακρόασης... δυστυχώς δεν βρήκα την παραπάνω ερμηνεία, με τη συγκλονιστική, σπαραχτική ώρες ώρες φωνή του βαρύτονου αφηγητή.... παραθέτω όμως μια άλλη συμπαθητική, αυτή του Simon rattle:

http://www.youtube.com/watch?v=DFXkc9AGoeU&feature=related
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Αν και πρέπει να χρεωθώ ότι σε είχα εκνευρίσει, μόνο μπράβο μπορώ να πω για την παρουσίαση και τη δύναμή της να με παρασύρει στην άμεση ακρόαση του έργου.
Δυστυχώς επιβεβαιώθηκε η αδυναμία μου, όχι να κατανοήσω τον Σένμπεργκ, αλλά η αδυναμία μου να μου αρέσει η μουσική του.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Για εμένα ερμηνεία αναφοράς είναι του Erich Leinsdorf με την Boston Symphony Orchestra, στην αποχαιρετιστήρια συναυλία του. Στην συναυλία ερμήνευσε την 9η του Beethoven και τον επιζώντα του Schoenberg (υπονοώντας ότι ο "επιζώντας" ήταν αυτός στην Βοστόνη ελέω πιέσεων στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα). Εξαιρετική καταγραφή και από την RCA


Μια επίσης ωραία ερμηνεία στο Youtube με τον Hermann Prey στο ρόλο του βαρύτονου, του οποίου η εκφραστικότητα δεν συγκρίνεται με κανέναν άλλο

http://www.youtube.com/watch?v=rGWai0SEpUQ
 
Αν και πρέπει να χρεωθώ ότι σε είχα εκνευρίσει, μόνο μπράβο μπορώ να πω για την παρουσίαση και τη δύναμή της να με παρασύρει στην άμεση ακρόαση του έργου.
Δυστυχώς επιβεβαιώθηκε η αδυναμία μου, όχι να κατανοήσω τον Σένμπεργκ, αλλά η αδυναμία μου να μου αρέσει η μουσική του.

Hehe το τσίτωμα ποτέ δε με πείραξε, απλά η όλη κουβέντα περί εβραίων μου έφερε στο μυαλό αυτό το έργο, που επί καιρό το είχα ξεχάσει...


Δεν είναι ό,τι πιο ευχάριστο η μουσική του Schoenberg... μάλλον το αντίθετο. Και γενικά το αυστηρό δωδεκάφθογγο είναι ένα πολύ ιδιαίτερο είδος μουσικής. Ωστόσο στη συγκεκριμένη σκηνή που περιγράφει το έργο, το δύσκολο άκουσμα έρχεται και δένει ιδανικά. Σχεδόν απωθητικά ηχοχρώματα για μια απωθητική στιγμή.

Δεν είναι θέμα κατανόησης της μουσικής, για να την κατανοήσεις εξάλλου χρειάζεται να "λιώσεις" την παρτιτούρα, εξετάζοντάς την αρμονικά, γεωμετρικά και σε πολλά άλλα επίπεδα. Το θέμα είναι να προσπεράσεις τις ασπίδες που υποσυνείδητα ενεργοποιεί το μυαλό σου, εναντίον ενός μουσικού είδους που αντίκειται επίμονα σε όλο αυτό που έχουν συνηθίσει τα αυτιά μας ως "αρμονικό" ή "ευχάριστο".


Προσωπικά με αυτή τη μουσική εξακολουθώ να μην τα πάω καλά, σε καμία περίπτωση δε μπορώ να νιώσω την ψυχική ανάταση που μου εξασφαλίζει μια συμφωνία του Mahler, όμως μετά από πολλές ώρες ακρόασης, κατάφερα να διακρίνω την ομορφιά της, να δω την τέχνη που κρύβεται κωδικοποιημένη πίσω απ'τη μουτζούρα. Και πρόκειται πραγματικά για Τέχνη, με πολύ πιο δύσκολες πρώτες ύλες, και φυσικά πολύ πιο δύσκολη αποδοχή.



Επιφυλάσσομαι να παρουσιάσω στο μέλλον κάποια έργα του Γ. Χρήστου, μουσική πολύ τραβηγμένη ακόμη και για τα δεδομένα του Schoenberg, που είμαι σίγουρος όμως ότι θα σας αγγίξει διαφορετικά, καθώς αυτή πατάει περισσότερο στη φιλοσοφία παρά στα μαθηματικά.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Αυτό πού μετατρέπει τήν σύνθεση τού Schoenberg σέ μοναδικό αριστούργημα είναι η πυκνότητα τής γραφής(διάρκεια 6 λεπτά περίπου)ή εκπληκτική ενορχήστρωση(αρκεί η τρομπέτα και τά κρουστά στήν αρχή ή ή αυξανόμενη ένταση τής μουσικής, όταν ο αφηγητής μετρά one, two, three, four, became faster and faster, so fast that it finally sounded like a stampede of wild horses, and (all) of a sudden, in the middle of it, they began singing the Shema Yisroel , πού θυμίζει όντως έναν τρομακτικό καλπασμό πρίν η χορωδία αρχίζει νά τραγουδά τήν Εβραϊκή προσευχή Shema Yisroel),αλλά καί τό άμεσο και καθηλωτικό αποτέλεσμα πού έχει η μουσική στόν ακροατή σύν τόν τρόπο πού συνοδεύει τόν αφηγητή.

Ενα τέτοιο θέμα,άν δέν είχε δημιουργηθεί από μιάν ιδιοφυϊα θά μπορούσε νάναι απλά καταστροφικό και βερμπαλιστικό..

Η ερμηνεία τού Sinopoli μέ την Staatskapelle Dresden και αφηγητή τόν John Tomlinson μέ ικανοποιεί ιδιαίτερα.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,023
Αιγάλεω
Απάντηση: Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!!!!!“

Τζέϊσον, εξαιρετική η παρουσίαση σου. :a0210:
Με παρότρυνε να ακούσω το έργο και για πρώτη φορά γενικότερα,τη μουσική του Schoenberg.
Δύσκολα πράγματα.
Πάω να διαβάσω για δωδεκάφθογγο -bye-
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μήν ξεχνάμε οτι ο Schoenberg έτρεφε μεγάλη εκτίμηση γιά τον Beethoven καί τον Brahms καί είχε γράψει ύμνους γιά τον Mahler πού ήταν η τομή τών δυό εποχών..
Δέν ''φύτρωσε'' απο το πουθενά ,αλλά ώς ''Τέκνο'' τής Εποχής του προσπάθησε νά τήν εκφράσει.
 
Πολύ σωστά. Ο Schoenberg απλά προχώρησε μπροστά στην εποχή του, ουσιαστικά δίνοντας τη φυσική συνέχεια της μουσικής, αφού το τονικό σύστημα εξαντλήθηκε μέχρι τελικής από τον Mahler και τον Wagner...

Ο Wagner το πήρε χαμπάρι αλλά δεν ήθελε να'ναι αυτός που θα το κάνει....Μάλιστα στην εισαγωγή του Trisan und Isolde ήταν ο πρώτος ο οποίος "υπέπεσε" -σκοπίμως φυσικά- σε αρμονικό "λάθος", δείχνοντας το μήνυμα σε όλους ότι αυτό ήταν, κάναμε πια τα πάντα, από δω και πέρα απελυθερωνόμαστε λίγο γιατί αλλιώς η μουσική θα κάνει κύκλους.

Η πλάκα είναι, ότι στην Ελλάδα της αμορφωσιάς και της ανύπαρκτης μουσικής Παιδείας, ακούς ακόμη και από φτασμένους μουσικούς (ως καριέρα, όχι ως ποιότητα) να μιλάνε απαξιωτικά για τον Schoenberg ως "καταστροφέα", ως τον άνθρωπο που κατέστρεψε τα πάντα, λες και αν δεν υπήρχε αυτός δεν θα το έκανε ο οποιοσδήποτε.

Σκεφτείτε, μόνο αυτό σας λέω, έναν 20ο αιώνα όπου όλοι οι συνθέτες έγραφαν όπως έγραφαν στην αυγή του ο Mahler και ο Wagner. Θα είχαμε σιχαθεί τη μουσική, μια και θα ακούγαμε παντού τα ίδια και τα ίδια...

Το ότι η μουσική του Schoenberg αισθητικά μπορεί να μη μας συναρπάζει εύκολα (εμένα δεν με συναρπάζει πράγματι, εκτός απο ελάχιστα έργα του όπως αυτό εδώ), δε σημαίνει ότι δεν είναι μια μεγάλη Τέχνη, που μάλιστα εκτός από τα κριτήρια της ποιότητας πληρεί και αυτά της πρωτοπορίας.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Συμφωνώ απολύτως..
Καί μάλιστα θεωρώ (όσο βέβαια μπορώ νά εκφράσω μιάν ερασιτεχνική γνώμη)ότι ο Mahler ήταν τό τέλος αλλά και η τομή μέ τον νέο κύκλο πού ξεκινούσε.
 
Re: Απάντηση: Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!!!!!“

Συμφωνώ απολύτως..
Καί μάλιστα θεωρώ (όσο βέβαια μπορώ νά εκφράσω μιάν ερασιτεχνική γνώμη)ότι ο Mahler ήταν τό τέλος αλλά και η τομή μέ τον νέο κύκλο πού ξεκινούσε.

Έτσι είναι... ήδη τόσο στην 9η όσο και στη 10η πολλά σημεία είναι "αλλού", ακόμα και για την ελευθερία αρμονίας στην οποία μας έχει συνηθίσει ο Mahler... Πάντως έχει κατηγορηθεί και αυτός από ορισμένους γιατί δεν τόλμησε να κάνει πιο αποφασιστικά την τομή. Για μένα βέβαια, ευτυχώς που δεν την έκανε... -bye--bye--bye-

Ίσως όντως από άποψη πρωτοπορίας και μόνον να ήταν στα όρια του "ντεμοντέ", όμως έφτασε τη μουσική όπως ξέραμε στο κορυφαίο σημείο που θα μπορούσε αυτή να φτάσει. Και πίσω του έκλεισε την πόρτα.
 
17 June 2006
14,350
Re: Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!!!!!“

Σκεφτείτε, μόνο αυτό σας λέω, έναν 20ο αιώνα όπου όλοι οι συνθέτες έγραφαν όπως έγραφαν στην αυγή του ο Mahler και ο Wagner. Θα είχαμε σιχαθεί τη μουσική, μια και θα ακούγαμε παντού τα ίδια και τα ίδια...

η τζαζ, που γεννήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα με το γραμμόφωνο και το ραδιόφωνο, έκανε τον ίδιο ακριβώς κύκλο πολύ πιο σύντομα: μέσα σε 50 μόλις χρόνια. Τα νέα έτρεχαν πολύ πιο γρήγορα πια: 50 χρόνια ισοδυναμούσαν με αλλαγες αιώνων στο παρελθόν. Αυτοι που έμειναν προσκολλημένοι στους 'παλαιούς' τρόπους συνέχισαν: οι περισσοτεροι έφτιαξαν εξαίσιες κινηματογραφικές μουσικές αλλά όχι μεγάλα έργα. Η παραδοσιακή Γλώσσα είχε πια ανατραπεί και ανατιναχθεί από μέσα.
Αυτό που έφτιαξαν οι Σαίνμπεργκ, Βέμπερν και Μπέργκ έχει τελείως δικό του ...λεξικό. Δεν έχει σχέση με τους τρόπους που οι άνθρωποι άκουγαν τη μουσική μέχρι τότε. Σε σχέση με το προηγούμενο, είναι σαν να σου διαβάζουν ένα γνωστό σου ποίημα σε μιά καινούργια διάλεκτο.
Από τους τρείς, ο Μπεργκ είναι βέβαια το εφαλτήριο για τον Στοκχάουζεν και τον Ξενάκι αλλά αυτή είναι μιά άλλη ιστορία. Τον πρώτο, με ελάχιστες εξαιρέσεις -'Hymnen', 'Stimmung', αριστουργηματικά και τα δύο- τον ακούω περισσότερο σαν πληροφορία. Ο δεύτερος, με ιντριγκάρει όλο και πιο πολύ: σχεδόν τίποτα απ ότι εχει κάνει δεν με αφήνει αδιάφορο, τον έχω κατατάξει σε αυτούς που χρειάζονται περαιτέρω ψάξιμο. Αλλά με την πλημμυρίδα των δίσκων τζαζ που ακούω, όλο και το αναβάλλω.
Ελπίζω, κάποτε, να προλάβω.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Re: Απάντηση: Then I heard the sergeant shouting: „Abzählen!!!!!“

Συμφωνώ απολύτως..
Καί μάλιστα θεωρώ (όσο βέβαια μπορώ νά εκφράσω μιάν ερασιτεχνική γνώμη)ότι ο Mahler ήταν τό τέλος αλλά και η τομή μέ τον νέο κύκλο πού ξεκινούσε.

... να προσθέσω και τον Richard Strauss στον Mahler. Νομίζω ότι ο Strauss έκλεισε οριστικά τον κύκλο με τα 4 τελευταία τραγούδια. Όπως και αν κάποιος ακούσει την Σαλώμη αλλά κυρίως την Ηλέκτρα, θα διακρίνει το νέο που ξεκινούσε.