Egberto Gismonti:Sol Do Meio Dia(1977)

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
O Bραζιλιάνος Gismonti γεννημένος τό 1947 είναι μιά πολύπλευρη μουσική φυσιογνωμία πού εδώ και πολλά χρόνια έχει υπερβεί τά σύνορα τής Χώρας του..
Οι περισσότεροι τόν γνωρίζουν ως κιθαρίστα ,αλλά επί τής ουσίας παίζει διάφορα όργανα ,όπως πιάνο,φλάουτο και διάφορα κρουστά..
Το ενδιαφέρον είναι ότι ο Gismonti ξεκίνησε ως πιανίστας(εξ'ού και η εξαιρετική του δεινότης στό πιάνο) μέ κλασσική παιδεία και στήν συνέχεια πήγε στό Παρίσι γιά νά σπουδάσει ενορχήστρωση δίπλα στήν Nadia Boulanger ,έχοντας επηρεαστεί πολύ απο τούς Schoenberg καί Webern..
Επιστρέφοντας στήν Βραζιλία άρχισε νά ενδιαφέρεται γιά τό λαϊκό τραγούδι τής Χώρας του και ακόμα περισσότερο τήν μουσική διαφόρων φυλών τού Αμαζονίου.
Κιθάρα άρχισε νά μαθαίνει ως ενήλικας πλέον και κατέληξε στήν δεκάχορδη μετά απο χρόνια διερεύνησης.Μαθήτευσε σέ πρωτόγονες φυλές και μελέτησε τούς ήχους τής φύσης και παραδοσιακά όργανα ,έτσι ώστε νά διαμορφώσει τόν Μουσικό του χαρακτήρα πού συνεχώς εξελίσσεται μέχρις και τό φετινό διπλό c.d. Saudacoes πού στόν πρώτο δίσκο παρουσιάζει μιά πανέμορφη ορχηστρική σύνθεση επηρεασμένη απο ήχους τής πατρίδας του ,ενώ στόν δεύτερο εμφανίζεται σέ κιθαριστικό duo μέ τον γιό του..

Η τέχνη τού Gismonti άνθησε στήν δεκαετία τού 70 καί πρός τό τέλος της παρουσίασε 3(τρείς)δίσκους μέ μεγάλο ενδιαφέρον.(τόν παρόντα,τό Magico καί τό Solo).

Στά 1977 αποτύπωσε τήν εμπειρία πού βίωσε από τήν ''συνάντησή'' του μέ τούς Ινδιάνους Xingou τού Αμαζονίου και παρουσίασε τό Sol Do Meio Dia..

Mαζί του ο μαίτρ τής 12χορδης κιθάρας Ralph Towner ,o σαξοφωνίστας Jan Garbarek(πού συμμετέχει μόνον στό 5ο και τελευταίο κομμάτι τού δίσκου)και οι Nanas Vasconcellos(vocals, berimbau, bottle, corpo, tama,percussion) καί Collin Walcott(drums, bottle)..
O Gismonti παίζει κιθάρα ,πιάνο,φλάουτο,kalimba και συμμετέχει στά φωνητικά...

1. Palácio De Pinturas5.36

2. Raga 8:50

3. Kalimba 5:18

l 4. Coração 6:03

5. Café - Sapain - Dança Solitária No.2 - Baiao Malandro(24.53)..

Τό πρώτο κομμάτι αποτελεί μιά εξαίσια συνομιλία μεταξύ Gismonti και Towner. Oι δυό κιθαρίστες χωρίς νά μοιάζουν στήν τεχνοτροπία ,κατορθωνουν νά πετύχουν μιά σχεδόν τηλεπαθητική αλληλεπίδραση..

Η Raga αποτελεί έναν οκτάλεπτο πυροβολισμό κρουστών και κιθάρας γεμάτο ρυθμό,αρμονία και μιάν υπόγεια ''αγριάδα'' πού προέρχεται από τά βάθη τού Αμαζονίου..
Gismonti,Vasconcellos και Walcott(tabla) απογειώνουν τήν Μουσική πού σέ παρασύρει σέ άγνωστους και ανεξερεύνητους πολιτισμούς.H tabla τού αείμνηστου Walcott είναι μαγική.

Στήν Kalimba φωνές καί ψίθυροι τού δάσους μαζί μέ το φλάουτο τού Gismonti σύν τήν οργιώδη συμμετοχή τού Vasconcellos ( Berimbau, Percussion)παραπέμπουν σέ έναν αθώο πρωτογονισμό γεμάτο δυσδιάβατα μονοπάτια..

Το Coracao είναι μιά solo πιανιστική σύνθεση τού Gismonti πού δείχνει τίς επιδράσεις πού δέχτηκε στήν Γαλλία,καθώς και τήν αγάπη του γιά τον Ravel καί τον Debussy..
Σκιές ανάμεσα στην φωτεινότητα καί λυρικοί κυματισμοί πού αποπνέουν έναν δροσερό απομεσήμερο μετά από τό πύρ τού πρωϊνού.

Τό Cafe είναι μιά μουσική σουίτα πού αποτελείται από 4 μέρη(Procissao Do Espirito,Sa Pain / Sol Do Meio Dia ,Danca Solitaria No. 2 / Voz Do Espirito,Baiao Malandro / Fogo Na Mata / Mudanca)..
Στό πρώτο της μέρος πού κινείται σέ λικνιστικούς -νωχελικούς παραδοσιακούς ρυθμούς δεσπόζουν οι δυό κιθάρες τών Gismonti και Towner πού τίς συνοδεύει το Soprano τού Garbarek πού ευτυχώς είναι πλήρως προσαρμοσμένος στίς ανάγκες τής σύνθεσης.
Ο Towner στην συνέχεια πιάνει τό μπουκάλι,ο Gismonti τό ξύλινο φλάουτο και μαζί μέ τούς δυό τών κρουστών αλλάζουν εντελώς κλίμα ..
Φωνητικά ,ενέργεια,χορός καί πάθος μέσα σέ ένα ηλιόλουστο περιβάλλον.
Ο Gismonti ξανά μέ τήν οκτάχορδη(τότε)κιθάρα αφήνεται σέ έναν προσωπικό λυρικό αυτοσχεδιασμό..
Τά τελευταία 5 λεπτά τής σουίτας καλύπτονται από τόν πιανίστα(πλέον )Gismonti καί τά Berimbau τού Vasconcellos...
Kορίτσι μέ λυμένα μαλλιά ,απ´αυτά τής διπλανής πόρτας πού αποσπούν τήν προσοχή σου θές δεν θές.
Η φωτεινή και ερωτική σύνθεση τού Gismonti συνοδεύεται από κροταλισμούς τού Vasconcellos,λές καί ελλοχεύει ο κίνδυνος νά χαλάσει τήν ομορφιά.
Oμως ο Gismonti θέλει φώς και έτσι κλείνει αυτόν τόν εξαίρετο δίσκο του μέ συγχορδίες πού επιστρέφουν στήν μελωδική κλίμακα...


egberto_gismonti-sol_do_meio_dia.jpg
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,804
Ελλαδα
Re: Απάντηση: Egberto Gismonti:Sol Do Meio Dia(1977)

Κάτι μου λέει πως πρέπει να τον ακούσω...:guitarist:

ισορροπια της τελειοτητος
θα σου τον φερω εγω στο συμπουσι
δεν ειναι απλα καλος, ειναι ηχος ζωης
απο τους καλυτερους δισκους ever



δεν εχω λογια
μονο απο εναν ανθρωπο που γνωριζει τοσο καλα το Μπητλικο φαινομενο
περιμενα να κατεχει τετοιο δισκο
εισαι Supersonic Δημητριε
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κάτι μου λέει πως πρέπει να τον ακούσω...:guitarist:

Τον Gismonti τόν είχα παλιότερα υποτιμήσει..

Κάκιστα έπραξα..Εχω ανακαλύψει θησαυρούς σέ δαύτον..
Ο δίσκος πάντως είναι πεντάστερος γιά μένα και χωρίς υπερβολή.
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Εκπληκτική παρουσίαση Σπύρο,
σε βάσει στην πρίζα αμέσως.

Τον Gismoni τον ξέρω μόνο από το δίσκο του με τον Charlie Haden που είχε παρουσιάσει και ο Λυμπε πριν λίγο καιρό και είναι εκπληκτικός.

Αλλά εδώ διαβαζω πράματα και θαματα...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=60408


Ο δίσκος μέ τον Haden όντως είναι εκπληκτικός και δείχνει επίσης πόσο μεγάλη αξία ειναι ο Haden γιά εκατοστή φορά..
Ομως αξίζει νά ψάξει κανείς τον Gismonti από τά 70's έως τά πρόσφατα μιάς και ο αρχηγός έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα ή πιό σωστά μεταλλάσσεται υπέροχα ανά δεκαετία.
Βέβαια στά 70's ψάξε οπωσδήποτε το Magico ,μέ Gismonti-Haden-Garbarek.