Μουσική και κινηματογράφος

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Η καντάτα Alexander Nevsky του Sergei Prokofiev (1938)

Μια από τις ευτυχείς συγκυρίες που δύο μεγάλοι καλλιτέχνες όπως ο Sergei Eisenstein και ο Sergei Prokofiev συνεργάζονται.

Ο Prokofiev ενδιαφέρονταν γενικότερα για την τεχνολογία και θεωρούσε τον κινηματογράφο πρόσφορο έδαφος για την δουλειά του. Άλλωστε είχε και στο παρελθόν ασχοληθεί με την σύνθεση μουσικής για κινηματογράφο και γενικότερα είχε την στόφα του δραματουργικού,«σκηνικού» συνθέτη.

Ο Eisenstein πάλι θαύμαζε την δουλειά του συνθέτη και είχε εντυπωσιασθεί από την επαγγελματικότητα και την ακρίβεια του.
«Αν και είναι μεσάνυκτα είμαι ήσυχος. Ξέρω ότι στις 11.55 ένα μικρό μπλε αυτοκίνητο θα περάσει την πύλη του Studio και ο Prokofiev θα έρθει με το επόμενο μουσικό κομμάτι για την ταινία. Την νύχτα κοιτάζουμε τις σκηνές που κινηματογραφήσαμε και το πρωί η μουσική είναι έτοιμη. Ο Prokofiev εργάζεται σαν ρολόι και ένα ρολόι δεν πάει ούτε εμπρός ούτε πίσω».
Ο Prokofiev προσπαθούσε να προσαρμόσει την μουσική στο χρόνο της σκηνικής δράσης και εκτιμούσε το γεγονός ότι και ο Eisenstein είχε προσαρμόσει την διάρκεια σκηνών με τρόπο ώστε έτσι να μην διαταραχθεί η μουσική συνέχεια.

Η μουσική ακούγεται σήμερα αυτόνομα, ανεξάρτητη από το δραματουργικό περιεχόμενο της ταινίας που κλίθηκε να υπηρετήσει. Χρονικά εξελίσσεται όπως στην ταινία αλλά χρειάστηκε να ενορχηστρωθεί από την αρχή μιας και δεν υπήρχε πλέον ο χρονικός περιορισμός της εναλλαγής των πλάνων της ταινίας. Έτσι τα 21 κομμάτια της ταινίας συμπυκνώθηκαν στην μορφή της καντάτας σε 7.

Η Ρωσία τον 13 αιώνα ήταν μια χώρα διαιρεμένη που υπέφερε από τις επιδρομές των Μογγόλων στον Νότο και τους Σουηδούς και Λιθουανούς Τεύτονες στον βορά.
Ο μέγας δούκας Alexander Yaroslavich της ηγεμονίας του Vladimir (1220-1263) ή αλλιώς γνωστός σαν Nevsky είχε νικήσει τους Σουηδούς στον ποταμό Neva το 1240. Το 1242 η χώρα αντιμετωπίζει έναν ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο από τους Τεύτονες ιππότες. Η μάχη με τους υπέρτερα οπλισμένους Λιθουανούς γίνεται πάνω στην παγωμένη λίμνη Peipus. Ο στρατός των ιπποτών πνίγεται όταν ο πάγος της λίμνης υποχωρεί κάτω από το βάρος του οπλισμού και των αλόγων τους. Το έργο έχει συμβολικό χαρακτήρα μιας και θυμίζει μια μεγάλη νίκη ενάντια σε έναν κίνδυνο που ξαναεμφανίζεται.
Ο Nevsky θεωρείται ο ιδρυτής της δυναστείας των ηγεμόνων της Μοσχοβίας από τους οποίους πολύ αργότερα προήλθαν οι Τσάροι.

Η μουσική καλείται να παρουσιάσει την αντίθεση ανάμεσα στους εισβολείς και τους Ρώσους με τρόπο διακριτό. Έτσι χρησιμοποιεί διαφορετικά μουσικά θέματα και διαφορετικούς ορχηστρικούς χρωματισμούς που δείχνουν απειλή όταν αφορούν τους εισβολείς και ηρωισμό όταν αφορούν τους Ρώσους. Οι εισβολείς παρουσιάζονται με ρυθμούς βραδείς από μη μελωδικά όργανα όπως τα τρομπόνια και η τούμπα και το χορωδιακό μέρος τους στερείται συναισθήματος. Αντίθετα οι Ρώσοι παρουσιάζονται από ήχους ευφωνικών εγχόρδων, χορωδιακό μέρος συναισθηματικά χρωματισμένο και από το τραγούδι της σοπράνο.
Αναμφίβολα πρόκειται για έναν Prokofiev που συγκριτικά με το παρελθόν (π.χ Σκυθική σουίτα) είναι πιο απλός, πιο μελωδικός, με απόηχους από το ρωσικό λαϊκό τραγούδι και την παράδοση της ρωσικής όπερας.

Τα μέρη
1. Η Ρωσία κάτω από τον ζυγό των Μογγόλων.

Προέρχεται από την εναρκτήρια σκηνή που δείχνει καμένα χωριά, άδειους αγρούς και σωρούς οστών. Μπάσο, όμποε και κλαρινέτο παίζουν μια απειλητική μουσική.
2. τραγούδι για τον Αλέξανδρο Νιέφσκι.
Η χορωδία τραγουδά έναν απλό σκοπό για την νίκη του ήρωα απέναντι στους Σουηδούς. Η μουσική θυμίζει, χωρίς να είναι, λαϊκό τραγούδι.
3. Οι εισβολείς στο Pskov.
Η μουσική είναι απειλητική με τα τρομπόνια, που παρουσιάζουν τον εισβολέα, να κυριαρχούν. Η χορωδία τραγουδά λατινικά το υποτιθέμενο δίκαιο των χριστιανών ιπποτών «Peregrinus, expectavi,pedes meos in cymbalis».
4. Εμπρός Ρώσοι στ’ άρματα.
Στρατιωτική μουσική. Αισιόδοξη επίκληση της γυναικείας και ανδρικής χορωδίας στον αγώνα για την υπεράσπιση της πατρίδας και η προσδοκία του θριάμβου.
5. Η μάχη στον πάγο.
Το πιο εκτεταμένο μέρος της καντάτας. Εισάγεται με την φανφάρα των χάλκινων του τρίτου μέρους που αναμειγνύεται με θεματικά στοιχεία του τέταρτου μέρους. Η χορωδία τραγουδά πάλι το Peregrinus του τρίτου μέρους και το «Vincant arma crusifera! Hostis pereat! » (Νίκη στα όπλα με τον σταυρό! Θάνατος στον εχθρό!) και η μουσική φθάνει σε κορύφωση με νικητήριες σκάλες παιγμένες αντιφωνικά μεταξύ των εγχόρδων και των πνευστών.
Το μέρος κλείνει με τα βιολιά να παίζουν ήσυχα μελωδία από το τέταρτο μέρος.
6. Στο πεδίο του θανάτου.
Μετά την οχλοβοή της μάχης η άρια θρήνος της mezzo-soprano που ψάχνει τον αγαπημένο της στο πεδίο της μάχης με μια έντονη αλλά συνάμα και απλή μελωδία.
7. Η είσοδος του Αλέξανδρου στο Pskov.

Μια μουσική ανακεφαλαίωση με την χορωδία να τραγουδά δοξαστικά και χαρούμενα και τις απαραίτητες Ρωσικές εορταστικές καμπάνες.

Ακρόαση από δίσκο βινυλίου της Supraphon με τον karel Ančerl να διευθύνει την Τσέχικη φιλαρμονική ορχήστρα και χορωδία. Vera Soukupova (alto). Ο δίσκος συστήνεται και έχει πάρει την διάκριση Preis der Deutschen Schallplatten Kritik.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εργο πού τό ακούω σπάνια ίσως γιατί μού μοιάζει αρκετά ''ρεαλιστικό'' μέ ''καλούς'' καί ''κακούς'',γεγονός πού φαίνεται καί από τήν ακριβέστατη περιγραφή πού έκανε ο φίλος ortho ακόμα καί γιά τούς ''ρόλους'' τών μουσικών οργάνων..
Τον Prokofiev τόν προτιμώ περισσότερο σέ άλλα έργα του.
Ομως έχει ενδιαφέρον ο λυρισμός καί οι μεγάλες του μουσικές αντιθέσεις πού τό διέπουν..
Μέ καθηλώνει τό πέμπτο μέρος (Battle on the Ice)..


Tό έχω μέ τόν Abbado καί μού φαίνεται ικανοποιητική ερμηνεία.

1355E.jpg
 
17 June 2006
14,350
Το ενδιαφέρον είναι ότι η ταινία από το 1938 προβλέπει και Ξέρει.
Η συμφωνία Μολότοφ-Ρίμπεντροπ έγινε όντως για να προετοιμασθούν οι Ρώσσοι κι όχι γιατί ο Στάλιν ήθελε να 'φάει' μέρος της Πολωνίας. Ηξεραν πάρα πολύ καλά από Πού θα τους έρθει. Ο εχθρός στην ταινία, καθόλου τυχαία, είναι Τεύτονες ιππότες Hospitaler. Η γενοκτονία σε κάθε πόλη που μπαίνουν προλέγει ακριβώς αυτό που θα έκαναν οι ...ιππότες των SS στις ρώσικες πόλεις και στην ύπαιθρο μόλις 3 χρόνια μετά.
Νομίζω πως ο Προκόφιεφ τα κατάφερε πολύ καλύτερα στον Ιβάν τον Τρομερό: το Τραγούδι των κανονιέρηδων και η Πολιορκία του Καζάν είναι αξέχαστες μουσικές. Το ίδιο και ο χορός της Οπριτσίνα, της φρουράς των πραιτωριανών του Τσάρου στη Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών.
 
Εγώ αντίθετα, θα δηλώσω τον - ακόμη κραταιό - ενθουσιασμό μου για την καντάτα του Προκόφιεφ, που τη θεωρώ αριστούργημα και - το πρωτότυπο έργο - υπόδειγμα κινηματογραφικής μουσικής. Η σχηματοποίηση δε μ' ενοχλεί καθόλου, υφολογικά δίνει στο έργο έναν εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα, ή τον υπέροχο λυρικό - δραματικό θρήνο στο πεδίο του θανάτου. Σημασιολογικά δικαιώθηκε σύντομα από τα γεγονότα και απετέλεσε έξοχο υπόδειγμα εθνικού αφηγήματος.

Σε cd η ερμηνεία του Abbado συστήνεται ως υποδειγματική από τους αγγλόφωνους κριτικούς. Την είχε παρουσιάσει και ο Σπίνουλας παλιά στον ήχο, ως ηχογράφηση αναφοράς. Στα βινύλια, η ερμηνεία του Άντσερλ πρέπει να 'ναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αλλά δεν την έχω ακούσει. Ακόμη ψάχνω την ηχογράφηση του Σβετλάνωφ στη Μελοντίγια, ή σε EMI/Angel.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,804
Αθήνα
Αριστούργμα...δεν χρειάζεται να προσθέσω τίποτα περισσότερο (και εγώ έχω την εκτέλεση με τον Abbado).
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
Aπό τα αγαπημένα μου μουσικά έργα του είδους (κι εγώ την εκτέλεση με τον Abbado έχω :D ).

John Williams, James Horner, Howard Shore, Jerry Goldsmith, David Arnold, κ.α. έχουν "δανειστεί" με το κιλό από εδώ...
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Η συμφωνία Μολότοφ-Ρίμπεντροπ έγινε όντως για να προετοιμασθούν οι Ρώσσοι κι όχι γιατί ο Στάλιν ήθελε να 'φάει' μέρος της Πολωνίας. Ηξεραν πάρα πολύ καλά από Πού θα τους έρθει.

Αυτό δεν ισχύει. Ο Στάλιν πιάστηκε στον ύπνο από τον Χίτλερ, ο Κόκκινος Στρατός ήταν τελείως απροετοίμαστος για πόλεμο με τους Ναζί και ο Στάλιν έκανε μέρες να συνέλθει από το σοκ και να οργανώσει την άμυνα. Γιά πολλή ώρα αρνούταν να πιστέψει την είδηση της εισβολής. Αργότερα οι Σοβιετικοί δημιούργησαν αυτό το μύθο, ότι δήθεν ο Στάλιν είχε προβλέψει τη γερμανική εισβολή.

on topic τώρα: Έχω την ηχογράφηση του Neeme Järvi του ολοκληρωμένου soundtrack, αλλά δεν ανήκει στα αγαπημένα μου έργα. Μάλλον πρέπει να αρχίσω να ψάχνω την εκτέλεση με τον Abbado...
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Παρομοίως την ίδια εκτέλεση έχω αλλά δε μπορώ να την εκτιμίσω χωρίς τη συνοδεία της εκπληκτικής ταινίας του Αιζενσταιν.
Όταν την είχα δει πάντως με καθήλωσε, απο τις καλύτερες μουσικές σε ταινία που έχω δει. Για μενα μουσική και ταινία είναι άρρηκτα δεμένες.

Πολύ καλή παρουσίαση.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Re: Απάντηση: Μουσική και κινηματογράφος

Εγώ αντίθετα, θα δηλώσω τον - ακόμη κραταιό - ενθουσιασμό μου για την καντάτα του Προκόφιεφ, που τη θεωρώ αριστούργημα και - το πρωτότυπο έργο - υπόδειγμα κινηματογραφικής μουσικής. Η σχηματοποίηση δε μ' ενοχλεί καθόλου, υφολογικά δίνει στο έργο έναν εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα, ή τον υπέροχο λυρικό - δραματικό θρήνο στο πεδίο του θανάτου. Σημασιολογικά δικαιώθηκε σύντομα από τα γεγονότα και απετέλεσε έξοχο υπόδειγμα εθνικού αφηγήματος.

Σε cd η ερμηνεία του Abbado συστήνεται ως υποδειγματική από τους αγγλόφωνους κριτικούς. Την είχε παρουσιάσει και ο Σπίνουλας παλιά στον ήχο, ως ηχογράφηση αναφοράς. Στα βινύλια, η ερμηνεία του Άντσερλ πρέπει να 'ναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αλλά δεν την έχω ακούσει. Ακόμη ψάχνω την ηχογράφηση του Σβετλάνωφ στη Μελοντίγια, ή σε EMI/Angel.

Δαμιανέ το βαρύτιμο βινύλιο στη διάθεσή σου
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Παρομοίως την ίδια εκτέλεση έχω αλλά δε μπορώ να την εκτιμίσω χωρίς τη συνοδεία της εκπληκτικής ταινίας του Αιζενσταιν.
Όταν την είχα δει πάντως με καθήλωσε, απο τις καλύτερες μουσικές σε ταινία που έχω δει. Για μενα μουσική και ταινία είναι άρρηκτα δεμένες.

Πολύ καλή παρουσίαση.

Συμφωνώ και γενικά νομίζω ότι είναι δύσκολο να εκτιμίσεις μια γνήσια προγραμματική μουσική όπως είναι τα soundtracks, ως αυτόνομα μουσικά έργα. Κινδυνεύεις να τα υποτιμήσεις ή να τα υπερτιμήσεις όπως απέδειξαν και οι γνώμες των συμφορουμιτών χωρίς να σημαίνει ότι κάνουν λάθος βέβαια. Εγώ δεν τα καταφέρνω να τα "απομονώσω" πάντως...

ΥΓ. Η παρουσίαση πάντως ήταν ουσιώδης και όμορφη ταυτόχρονα, και πληροφορία και "εικόνα"...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Πριν λίγο καιρό εξερευνούσα το έργο και έχω μερικές ηχογραφήσεις που μαζεύτηκαν διαχρονικά.

O Abbado μπορεί να είναι η κλασσική επιλογή και εύκολα μπορεί να βρεθεί και είναι συστηνόμενο πάντοτε (για την ακρίβεια δεν άκουσα τίποτε μέτριο από αυτόν τον μαέστρο πλην των Gurre Lieder και την 8η του Mahler)

Ο Mutti, το αντίπαλο δέος, όμως νομίζω ότι στα σημεία τον ξεπερνάει. Prokofiev και Scriabin τους "έχει" πιο πολύ. Υπέροχη ηχογράφηση με την Philharmonia.

Το έργο αναδεικνύει τον ήχο που μπορεί να έχει ο ορχήστρα και το χρειάζεται. Έχοντας αυτό στο μυαλό, νομίζω ότι ο Fritz Rainer με την Chicago Symphony Orchestra δίνει μια εξαιρετική ερμηνεία με απίθανο ορχηστρικό ήχο. Στα θετικά της ερμηνείας, το γεγονός ότι είναι από την περίοδο Living Stereo της RCA.

Με την ίδια λογική ακολουθεί και ο Andre Previn με την πολύ "σκληρή" Los Angeles Philharmonic Orchestra. Βουτάει στα βαθιά παγωμένα νερά και τα λιώνει στην κυριολεξία. Οι κύριοι της Telarc σε μια άψογη τεχνικά ηχογράφηση.

Εκεί που κατέληξα ως προσωπική ερμηνεία αναφοράς, εφόσον τα θέλουμε όλα, αυθεντικότητα και αντιμετωπίζοντας την διαδικασία της ορχηστρικής ερμηνείας ως μια εξέλιξη, καταλήγω:

028947360025.jpg

Η πληρέστερη ερμηνεία κατά την γνώμη μου. Valery Gergiev με την ορχήστρα του Θεάτρου Kirov (και την Olga Borodina).

Το έργο το γνώρισα από ένα βινύλιο (απολεσθέν) με τον Αμερικανό μαέστρο Thomas Schippers και την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να το βρω και να το ξανακούσω. Την εκδοχή του Ankerl δεν την γνώρισα, είναι και σε Supraphon gold, οπότε θα την προσεγγίσω. Ευχαριστώ.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
@Brucknerian. Διάβασα το πολύ ενημερωμένο ποστ σου και άρχισα να ψάχνω τις εκτελέσεις που αναφέρεις. Δε μπορώ να βρω πουθενά ηχογράφηση του Riccardo Mutti! Βρήκα όμως ένα διπλό cd της ΕΜΙ όπου αυτός διευθύνει τον Ιβάν τον Τρομερό και ο Previn τον Alexander Nevsky (με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου). Μήπως έχεις αυτά τα δισκάκια και μπέρδεψες τους μαέστρους;(απλά για διευκρίνηση ρωτάω, όχι για να κάνω τον έξυπνο. Άλλωστε μόλις ανακάλυψα ότι δεν έχω το σάουντρακ όπως νόμιζα και έγραψα πιό πάνω, αλλά τον Ιβάν τον Τρομερό!)
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
@Brucknerian. Διάβασα το πολύ ενημερωμένο ποστ σου και άρχισα να ψάχνω τις εκτελέσεις που αναφέρεις. Δε μπορώ να βρω πουθενά ηχογράφηση του Riccardo Mutti! Βρήκα όμως ένα διπλό cd της ΕΜΙ όπου αυτός διευθύνει τον Ιβάν τον Τρομερό και ο Previn τον Alexander Nevsky (με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου). Μήπως έχεις αυτά τα δισκάκια και μπέρδεψες τους μαέστρους;(απλά για διευκρίνηση ρωτάω, όχι για να κάνω τον έξυπνο. Άλλωστε μόλις ανακάλυψα ότι δεν έχω το σάουντρακ όπως νόμιζα και έγραψα πιο πάνω, αλλά τον Ιβάν τον Τρομερό!)
Όντως έτσι είναι. Νόμιζα ότι στο διπλό δισκάκι της ΕΜΙ τα διεύθυνε όλα ο Mutti. Ο Alexander Nevsky ερμηνευέται από τον Previn είχα υπόψη μόνο αυτή της Telarc. Αρα Previn δις. Τώρα βάζω και το ξανακούω. Χθες άκουσα τον Gergiev. Ο καλύτερος για μένα σίγουρα. Δεν είναι τυχαίο ότι ηχογραφησε, τις συμφωνίες του (επίσης σαν κύκλος κορυφαίος), τις όπερές του, τα κονσέρτα του κ.λπ κ.λπ.

Α, επίσης κοιτάζοντας τώρα και διάφορες ερμηνείες, είδα αυτή του Yuri Temirkanov, όπου πήρε την καντάτα (τελική μορφή) και την έφερα στα μέτρα του, ως soundtrack.

Οι ενδιαφέροντες ας δουν και αυτό:
http://www.prokofiev.org/catalog/work.cfm?WorkID=4
 
Αυτό δεν ισχύει. Ο Στάλιν πιάστηκε στον ύπνο από τον Χίτλερ, ο Κόκκινος Στρατός ήταν τελείως απροετοίμαστος για πόλεμο με τους Ναζί

Και οι δυο εχετε δικιο. Ο Χιτλερ στην πραγματικοτητα ηταν τελειως απροετοιμαστος για πολεμο με τους Ρωσσους. Ο πολεμος ηταν απολυτως βεβαιος (οπως σωστα λεει ο ΚΛ), αλλα οχι χρονικα. Αφενος το επιτελειο του Χιτλερ ζηταγε αλλα 2 χρονια περαιτερω προετοιμασιων αφετερου ο Σταλιν αδυνατουσε παση περιπτώση να πιστεψει οτι ο Χιτλερ ξεκινα μεγαλης κλιμακας εκστρατεια με θερινα ρουχα και εξοπλισμο τελη Ιουνιου. Το ολα-για-ολα ρισκο μιας τετοιας εκστρατειας, και υπο το προηγουμενο του Ναπολεοντα, ηταν ασυλληπτο εστω και αν ολοι οι στρατηγοι του Σταλιν ειχαν προσφατα εξοντωθει εκ των εσω. Η ιστορια βεβαια γραφεται κατοπιν αποτελεσματος.

on-topic: Για την αδελφη συμφωνια νο.5 υπο την πολιορκια του Λενινγκραντ μπορουμε να εχουμε τα φωτα κανενος; Υπαρχει με τον Ασκεναζι στη Decca αλλα και καμμια 20αρια αλλες. Τι κανουμε σ'αυτη την περιπτωση.
 
Last edited:
Μιλαμε δηλαδη για την κολοσσιαια συγκρουση δυο εν τελει απροετοιμαστων στρατων, μονο που ο ενας εχει προσωρινα καλυτερη ψυχολογια, ποιοτικοτερο εξοπλισμο και το αρχικο πλεονεκτημα του αιφνιδιασμου και απο την εκβαση κρινεται το μελλον ολου του κοσμου. Και στη δινη των γεγονοτων τυγχανει ο Προκοφιεφ...
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
γυναικάρα !!! και υπέροχη φωνή γεμάτη γοητευτικά και θεοσκότεινα ηχοχρώματα ...

Φωνή φωνάρα, γυναίκα γυναικάρα και τους άντρες για χάντρες από ότι έχω ακούσει για Olga Borodina.

Για 5η του Prokofiev ακομπλεξάριστα και με κομμένες τις όποιες αμφισβητήσεις, Karajan. Υπέροχος ήχος στα χάλκινα και στα έγχορδα, αναδεικνύει ποιότητα έργου και της ορχήστρας. Είναι απίστευτο το πόσα κοινά έχει με τον Mravinsky μόνο που ο Karajan έτυχε πολύ καλύτερης ηχητικής καταγραφης.

Gergiev στην πρώτη γραμμή και στην 5η στον κύκλο συμφωνιών του Prokofiev με London Symphony Orchestra (έργα που πρωτοερμήνευσε όταν διαδέχθηκε στην θέση του Αρχιμουσικού τον Sir Collin Davis), ο οποίος κατ' εμε είναι must have. Αποθεωτικά τα χάλκινα της ορχήστρας και εξαιρετικός στα σκούρα χρώματα τις συμφωνίας. Στο φινάλε αποθεωτικός. Αυτός ο μαέστρος γεννήθηκε να ερμηνεύει Prokofiev. 4 CD όλες οι συμφωνίες σε Philips-Decca.

Ξεχωριστή επίσης θεωρώ και την ηχογράφηση του Jean Martinon. Μεγάλος μαέστρος αλλά και συνθέτης όπου φαίνεται ότι επηρεάστηκε από τον Prokofiev στις συνθέσεις του. Είναι αυτός που φέρνει την αποδοχή και αγάπη που είχε ο Prokofiev και η Ρώσικη μουσική γενικά, στην Γαλλία.

Πολύ καλές ερμηνείες επίσης από τους Muti, Dorati, Celibidache (αν αντέχει κανείς τα τέμπι του), Horrenstein, Μητρόπουλος (με αρκετή ανοχή στον ήχο της ηχογράφησης), Jansons, ο Χριστουγεννιάτικος, Barshai, Weller (ο συγκεκριμένος μαέστρος δεν νομίζω να έχει ερμηνεύσει τίποτε άλλο εκτός απο Prokofiev), o υπέροχος Ansermet με την Suisse Romande και η τιμιότατη πρόταση του Kuchar σε Naxos.

Οι απογοητευτικοί κατ' εμέ: Rostropovich και Ashkenazy. Έχουν μιαν προσέγγιση, που σου λέει: "Εμείς είμαστε οι Ρώσοι, είμαστε και φίλοι με τον συνθέτη και ξέρουμε καλύτερα", αλλά στο τέλος δεν με έπεισαν. Από τις περιπτώσεις που σκεφτόμουν: "Τι την θέλουν την μπακέτα; Μια χαρά ήταν στο τσέλο ή το πιάνο τους" (Σημ.: δεν ισχύει για ότι κάναν με την μπακέτα αλλά για την συγκεκριμένη συμφωνία)
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
on-topic: Για την αδελφη συμφωνια νο.5 υπο την πολιορκια του Λενινγκραντ μπορουμε να εχουμε τα φωτα κανενος; Υπαρχει με τον Ασκεναζι στη Decca αλλα και καμμια 20αρια αλλες. Τι κανουμε σ'αυτη την περιπτωση.

H 5η γράφτηκε το 1944 μετά την πολιορκία του Λένιγκραντ και ταυτόχρονα με την εισβολή στην Νορμανδία, όταν ο πόλεμος είχε αρχίσει να γυρίζει εναντίον των Γερμανών. Εξαίρετη εκτέλεση σε βινύλιο που έχω είναι του Κάραγιαν και πολλύ καλά λόγια έχω ακούσει για τον Μπερστάιν. Για τον Ασκενάζι δεν γνωρίζω.

on topic τώρα
Η μουσική του Nevsky έχει αφορμή την ταινία αλλά μετά τόσα χρόνια έχει διατηρήσει την αυτόνομη καλλιτεχνική παρουσία της. Σαν ανεξάρτητη καλλιτεχνική δημιουργία ηχογραφείται και σαν τέτοια την έκρινε ο Shostakovitch που έγραψε στον Prokofiev ότι παρά κάποια θαυμάσια μέρη συνολικά δεν βρήκε την σύνθεση ενδιφέρουσα.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Μουσική και κινηματογράφος

Φωνή φωνάρα, γυναίκα γυναικάρα και τους άντρες για χάντρες από ότι έχω ακούσει για Olga Borodina.

Για 5η του Prokofiev ακομπλεξάριστα και με κομμένες τις όποιες αμφισβητήσεις, Karajan. Υπέροχος ήχος στα χάλκινα και στα έγχορδα, αναδεικνύει ποιότητα έργου και της ορχήστρας. Είναι απίστευτο το πόσα κοινά έχει με τον Mravinsky μόνο που ο Karajan έτυχε πολύ καλύτερης ηχητικής καταγραφης.

Προσυπογράφω.!!!!
Τό συζητούσα προχτές μέ έναν πολύ καλό φίλο ,πού δέν τήν είχε ακούσει καί τού πρότεινα Karajan μέ κλειστά μάτια.