Mahler-Symphony No 4

  • Αγαπητοί φίλοι και φίλες.

    Με ιδιαίτερη χαρά σας προσκαλούμε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του AVClub στη Θεσσαλονίκη για το 2024 την Κυριακή 07 Απριλίου και ώρα 14.00

    Δηλώστε τη συμμετοχή σας εδώ, θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πρωτοπαρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μόναχο στίς 25/11/1901,με Διευθυντή Ορχήστρας τον συνθέτη,και οι πρώτες εντυπώσεις ήσαν αρνητικές.Ολοι περίμεναν μιά συμφωνία ´μνημειώδη´σαν την 2η.
Ο Μahler ,το 1892,μετα απο 18 μήνες απραξίας συνέθεσε τραγουδια βασισμένα σε λαϊκή ποίηση που είχαν τον τίτλο Des Knaben Wunderhorn.Για ένα απ´αυτά υπήρχε η πρόθεση να αποτελέσει μέρος της 3ης συμφωνίας,αλλά τελικά ο Mahler,απεφάσισε ότι δεν τής ταίριαζε.Το τραγούδι είχε τίτλο ´Das Himmlische Leben'(Life in Heaven).
Τελικα το 1899 ξεκίνησε να συνθέτει την 4η Συμφωνία,στην οποία είχε αποφασίσει το τέταρτο και τελευταίο μέρος της να αποτελείται απο το προαναφερθέν τραγούδι.Στην αρχή σκέφτηκε να τραγουδηθεί απο ένα νεαρό αγόρι,αλλά τελικά προτίμησε Soprano.
Η 4η Συμφωνία είναι το μικρότερο σε διάρκεια έργο τού συνθέτη και εκ πρώτης όψεως μοιάζει ένα έργο με απλή και σχετικά ανάλαφρη δομή.Ειναι ´η επιστροφή στον Haydn´τού Mahler,μόνον που το έργο με το πέρασμα τών χρόνων εντάχθηκε στην αβανγκάρντ τής εποχής του,γιατί αυτή η ´επιστροφή´εμπλουτίστηκε με έναν πλήθος μουσικών ανακαλύψεων και ιδεών και μιά μουσική πυκνότητα,που εμφανίζεται στον ακροατή μετά απο αρκετές ακροάσεις.Το έργο έχει μιά υπόγεια πολυπλοκότητα και μιά πανέμορφη πολυφωνική γραφή,που αποτελεί κομβικό σημείο για την μουσική εξέλιξη τού συνθέτη(ακολούθησε η μαγευτική 5η Συμφωνία του).
Για τον Mahler το έργο αποτελεί ένα ταξείδι στα Ηλύσια Πεδία,όπου ο θάνατος εμφανίζεται σαν μιά φιλική φιγούρα ,που μάς οδηγεί απο το παρόν στό ´επέκεινα´με την μουσική του.Βασικός τόνος τής δουλειάς είναι ´Το αδιαφοροποίητο μπλέ τού ουρανού´.
Ο ουρανός είναι ´εκεί´πάντα γαλάζιος.Οταν σκοτεινιάσει ,δεν είναι αυτός που καλύπτεται απο το σκοτάδι,αλλά εμείς τον βλέπουμε έτσι όταν τα πράγματα φαίνονται άσχημα για εμάς.
Αυτό θυμίζει λίγο την φιλοσοφία τού Επίκτητου,που κατ´αυτόν ,δεν είναι τα ίδια τα πράγματα που μάς τρομάζουν αλλά ´αι περί τών πραγμάτων γνώμαι´.
Το 1ο μέρος ξεκινά με τούς ήχους απο κουδουνάκια τών ελκήθρων που κατά τον Adorno θυμίζουν το ´Μιά φορά και εναν καιρό´τών παραμυθιών.
Ο Mahler στις σημειώσεις του είχε δώσει τον τίτλο ´Ο κόσμος σαν αιώνιο παρόν´.
Μουσικά είναι ένα φωτεινό και απλό κομμάτι που ακολουθείται απο μιά ποιμενική μελωδία.Στην συνέχεια όμως προκύπτουν πολλά μικρά αντιστικτικά θέματα,που υπενθυμίζουν τον αρχικό σκοπό.
Το 2ο μέρος (Scherzo),σκιάζει την αρχική γαλήνια και παιδική εικόνα,αλλά ανακαλύπτει κανείς μιά παρωδία στην σοβαρότητα του θέματος.O Μahler αρχικά είχε δώσει τον τίτλο´Ο Θάνατος,μάς κεραυνοβολεί χορεύοντας για μάς.Γρατζουνάει το βιολί του ιδιόμορφα και μάς οδηγεί στούς ουρανούς´.
Τελικά σημειώνει´Μάλλον ήταν λιγότερο σοβαρά τα πράγματα απ´ότι φαίνονταν´.Ενα μέρος αρκετά μυστικιστικό και συγκεχυμένο.
Το 3ο μέρος είναι ένα μαγευτικό adagio.Ξεκινά μέσα σε μιά γαλήνια ακινησία και διαλογισμό και εν συνεχεία αποκτά έναν πιό αγωνιώδη χαρακτήρα,ακολουθούμενο απο δύο μουσικές παραλλαγές,που καταλήγουν στο μοναδικό loud tutti τής συμφωνίας ,που προαναγγέλλει,το αρχικό θέμα τού τέταρτου μέρους,που αφορά την αθώα παραδεισένια ζωή τής παιδικής ηλικίας και λαϊκής συλλογικής φαντασίας.
Το adagio είναι ένα μαγευτικό,μουσικά, μέρος που ο Mahler το περιγράφει σαν ´μουσική που κλαίει και γελά την ίδια στιγμή´.Το παρομοιάζει σαν το χαμόγελο στο δακρυσμένο πρόσωπο τής μητέρας του,ένα πρόσωπο μιάς γυναίκας που αντιμετώπιζε και συγχωρούσε κάθε ´συμφορά´με την αγάπη.
Αλλού ο Mahler το περιγράφει σαν το χαμόγελο τής Αγίας Ούρσουλας ,τής πιό σοβαρής απ´όλους τούς Αγίους:'Eιναι σαν το χαμόγελο τών ξαπλωμένων αγαλμάτων τών γηραιών ιπποτών,που τούς βλέπουμε να κείνται ιεραρχημένα στίς εκκλησίες ,με τα χέρια τους ενωμένα στο στήθος και με την γαλήνια ευγενική έκφραση ανδρών,που κατόρθωσαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε μιά υψηλότερη μορφή μακαριότητας,μιά ιερή ευλογημένη γαλήνη.Εχουν μιά ευγενική ευχαρίστηση,μαζί με στιγμές βαθειάς θλίψης,στιγμές που στο σύνολό τους μπορούν να συγκριθούν με αναπολήσεις τής πρώιμης ζωής αλλά και με στιγμές ,όπου η διασκεδαση μετατρέπεται σε ουράνια ευθυμία´.
Στο τέταρο μέρος που αποτελείται απο το τραγούδι Das Himmlische Leben,η soprano τραγουδά με έναν χαρμόσυνο και παιδικόμορφο τρόπο,ένα αξιαγάπητο τραγούδι,φρέσκο και αγνό, γεμάτο πανέμορφες μουσικές ιδέες.
Το τραγούδι περιγράφει την Παραδείσια ζωή με γαστρονομικές λεπτομέρειες,βουκολικές απολαύσεις και μουσικές ιστορίες,που καθρεφτίζουν τον παράδεισο με εναν, κατά τον Adorno,τρόπο ´αγροτικού ανθρωπομορφισμού´.
´Καμιά γήινη μουσική δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτήν τής επουράνιας σφαίρας´καταληγει το τραγούδι και μαζί με αυτό η περιπλάνηση τού ανθρώπου στα Ηλύσια Πεδία.
Ετσι ολοκληρωνεται μιά πανέμορφη συμφωνία,που συμφιλιώνει τον άνθρωπο με το ´επέκεινα´.
Υπάρχουν πολλές αξιόλογες εκτελέσεις τού έργου.
Οι δυό αγαπημένες μου είναι :
1)Otto Klemperer,Philarmonia Orchestra,με soprano τήν Elizabeth Scharzkopf(ΕΜΙ.1962)
2)Claudio Abbado,Berliner Philarmoniker,με soprano τήν Renee Fleming(D.G.,2005).
O Mahler οταν άρχισε να συνθέτει το έργο ήταν σε βαθειά κατάθλιψη,αλλα μετ´εκπλήξεως ανεκάλυψε ότι το υποσυνείδητό του τον οδήγησε σε ένα μουσικό ταξείδι παιδικής αθωότητας,που τον έπεισε ότι ακόμα και ´τσακισμένοι ´άνθρωποι μπορούν να ανακαλυψουν τον Παράδεισο.

Στόν Βασίλη Φωτόπουλο.
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
...
Οι δυό αγαπημένες μου είναι :
1)Otto Klemperer,Philarmonia Orchestra,με soprano τήν Elizabeth Scharzkopf(ΕΜΙ.1962)
2)Claudio Abbado,Berliner Philarmoniker,με soprano τήν Renee Fleming(D.G.,2005).
O...

Μια γνώμη και σύγκριση με αυτήν του Kubelik και την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας (DG)?
 
17 June 2006
14,350
Μια γνώμη και σύγκριση με αυτήν του Kubelik και την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας (DG)?

Πολύ καλός ο Kubelik αλλά στη DG θα πήγαινα για Boulez (με Banse, 1998).
Ο Chailly με την Concertgebaouw του Amsrterdam (και Bonney) ήταν μιά ευχάριστη έκπληξη (Decca). Από τους μεγάλους του χθές έχω κολλήσει με το Fritz Reiner και τη Συμφωνική του Σικάγου (RCA). Το είχα σε βινύλιο, καμμία εκδοχή σε CD δεν μου μιλάει όπως μου μιλούσε εκείνο.
 
Ο Κλέμπερερ κυκλοφορεί και σε βαρύ βινύλιο Testament με πολύ καλή παραγωγή και είναι η πρώτη μου επιλογή. Η ερμηνεία του Τσελ (Szell) με την ορχήστρα του Κλίβελαντ το 1965 είναι ξακουστή και εγώ δεν μπορώ να μη συμπεριλάβω τη ζωντανή ηχογράφηση του Βάλτερ με τη Φιλαρμονική της Βιέννης από συναυλία του 1955, που κυκλοφορούσε σε cd από τη DG.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ο Kubelik είναι πολύ καλός και στην 1η και στην 4η.Γενικά τού πηγαίνει πιο πολύ ο ´ρομαντικός´Mahler.
Aπο τίς παλιότερες εκτελέσεις αυτή που μού έχει αρέσει πολύ είναι με τον George
Szell,με την cleveland orchestra,απο τήν sony.
Πολύ καλός είναι και ο Karajan.
Επίσης ένα διευθυντής ορχήστρας που μου έκανε σπουδαία εντύπωση είναι ο Πολωνός Anthony Wit,πού έχω ακούσει στήν 2η,3η και 4η τού Mahler απο την εταιρεία Naxos.Θαυμάσιος.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,927
Το πρώτο cd που απέκτησα (μετά εκατοντάδες βινυλίων), το 1988, ήταν η τετάρτη με τον Szell. Η ερμηνεία του πολύ ισσοροπημένη.

Έχω και Σαϊγύ και πρόσφατη του Ράτλ, χωρίς να μου πούν κάτι το ιδιαίτερο.

Νομίζω όμως ότι η πιό ´παιχνιδιάρικη´εκτέλεση, που τόσο ταιριάζει στην συμφωνία, ιδιαίτερα στο πρώτο μέρος, (που για μένα θυμίζει την ζωή και την καθημερινότητα των μικρών πλασμάτων στο δάσος -ωραία τόπε ο Σπύρος :'βουκολική' -) την έχει ένας μαέστρος, που κατά τα άλλα γενικότερα θεωρώ ως προβλέψιμο και βαρετό, ο Σόλτι.

Συμφωνώ για το Wit Σπυράκο, έχω διάφορες συμφωνίες του Σοστακόβιτς στην ΝΑΞΟΣ μ'αυτόν και είναι πολύ καλός.

Mc, o Kιούμπελικ είναι φημισμένος κυρίως για την ανυπέρβλητη 2η.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Στην 2η Σπύρο μου είμαι με τον Klemperer.Η εισαγωγή τών εγχόρδων είναι ασύγκριτη ,κατά την γνώμη μου.Τσίμπησα απο τίς κριτικές και τήν αγορασα και με τον Rattle.Δυστυχώς δέν............
Ο Wit με Πολωνική Ορχήστρα είναι σπουδαίος.
Και πολυ καλός -άντε Δαμιανέ:ernaehrung004: -είναι και ο Walter.
 
Η 4η κλείνει τον κύκλο των συμφωνιών του Μαγικού Κόρνου, που ονομάστηκαν έτσι από τη σχέση τους με τον λαϊκό κύκλο τραγουδιών που ανέφερε ο Σπύρος. Από κει και ύστερα οι συμφωνίες του - με εξαίρεση την 8η - απομακρύνονται από κάθε ιδέα προγράμματος, από αναφορές σε φιλοσοφικά κείμενα ή λαϊκές εικόνες και καταβυθίζονται με αφηρημένο τρόπο στον υπαρξιακό προβληματισμό του δημιουργού τους.

Αξίζει να μιλήσουμε κάποια φορά και για τον ίδιο τον κύκλο των τραγουδιών του Μαγικού Κόρνου του Παιδιού, που ανοίγει με το υπέροχο εγερτήριο του, που θαρρείς πως συμπυκνώνει όλα τα στοιχεία που εντόπισε ο Αντόρνο στο δοκίμιο του, απόσπασμα του οποίου παρέθεσα πρόσφατα. Αν υπήρχαν βιντεοκλίπ στην κλασσική :bang: σίγουρα το δικό του μόνο ο Τιμ Μπάρτον θα μπορούσε να το γυρίσει.

Σε ότι αφορά στο Βάλτερ, μέχρι εδώ είστε ελεύθεροι να διαλέξετε. :rolleyes: Στην επόμενη όμως, στην 5η, όπως έχουμε γράψει - και χάσει! :mad: - στο παλιό, το ζουμί δε βρίσκεται ούτε στο πένθιμο εμβατήριο του πρώτου μέρους, ούτε στο αντατζιέτο. Αυτά είναι τα προφανή. Βρίσκεται στο θυελλώδες, παροξυσμικό δεύτερο μέρος και εκεί ο Βάλτερ δεν έχει αντίπαλο, παρά την ηλικία της ηχογράφησης. ;)

ΥΓ. Την Κυριακή το βράδυ είδα στην ΕΤ1 ένα απόσπασμα από παλιότερη συνέντευξη του μακαρίτη Βασίλη Φωτόπουλου. Δεν τον είχα ξαναδεί και μου 'κανε μεγάλη εντύπωση η προσήνεια και το μετρημένο του λόγου του. Δε γνωρίζω αν του άρεσε ο Μάλερ. Φαντάζομαι όμως πως θα του ταίριαζε.
 
Last edited:

Larry

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
20,841
Δαμιανε μου,
ο Βασιλης Φωτοπουλος ηταν θειος του γιατρου μας, πιστευω οτι αυτο που μας εγραψε ο Σπυρος ηταν κατα καποιο τροπο ενα... στερνο αντιο
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κατόπιν προτροπής τού Δαμιανού παρευρεθήκαμε σήμερα στήν Συναυλία τής Συμφωνικής Ορχήστρας τού Λονδίνου,στό Μέγαρο.
Διευθυντής ο Valery Gergiev.
H Ορχήστρα ερμήνευσε το Κοντσέρτο γιά βιολί τού Sibelius (σολίστ Λ.Καβάκος)και τήν 4η τού Mahler.
H 4η ήταν μιά ζωντανή μυσταγωγία.
Μιά πολύ μεγάλη ορχήστρα καλοδουλεμένη ως την τελευταία λεπτομέρεια μάς προσέφερε μιά μεγάλη ερμηνεία .
Ενας από τούς μεγαλύτερους Συνθέτες όλων τών Εποχών ´γέμισε´μουσικά το Μέγαρο μέ την ´Ουράνια´αυτή Συμφωνία.
Ο Gergiev διηύθυνε μέ μεγάλη έμπνευση αποκαλύπτοντας πλήρως το νόημα τού έργου..
Εγχορδα και πνευστά μάς καθήλωσαν.
Μιά σπουδαία Μουσική Βραδυά ...........τήν κατάλληλη στιγμή.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Nομίζω ότι υπάρχει θέμα...
Πρό τριών ημερών απέκτησα την 4η σέ remastering τής ΕΜΙ(Classics for pleasure)μέ τον Jasha Horenstein,και την Φιλαρμονική τού Λονδίνου...
Ηχογραφημένη το 1971,σε νέα επεξεργασία το 2001.
Την έψαχνα εδώ και πολύ καιρό ,αλλά είχε εξαντληθεί..
Ο Μάστορας τής παρτιτούρας Horenstein μάς χαρίζει μιά απολαυστική 4η...
Ολα τά μουσικά όργανα βρίσκονται στήν ´κατάλληλη θέση´και σε βοηθούν να ανακαλύψεις βαθύτερες λεπτομέρειες τής θεωρούμενης ´εύκολης συμφωνίας´τού Mahler..
Oι μουσικές φράσεις,η δυναμική και ο αναλυτικότατος χρωματισμός τής Συμφωνίας απο τον Horenstein,τής προσδίδουν μιά κρυστάλλινη διαύγεια..
Οσο για το μαγευτικό τρίτο μέρος(ruhevoll)αποδίδεται μέ τέτοια συναισθηματική ένταση,που συγκινεί ακόμα και πέτρες..(Ακούς συνονόματε Δημοκηδή??).
Η Μargaret Price αποδίδει εκφραστικά και με μουσική ακρίβεια το τελευταίο μέρος..
Συστήνεται ανεπιφύλακτα γιά τούς ´Μαλεριανούς´.
Θα την ξαναακούσω αρκετές φορές,αλλά μου φαίνεται ότι σέ εύλογο χρόνο θα την κατατάξω επάνω-επάνω στην λίστα..
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,927
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση

από που την πήρες, ;

χρόνια την ψάχνω .....

Κατά την άποψη μου ο Γιάσα δεν είναι μόνο η τρίτη. Συνολικά είναι ο πλέον φανατικός Μαλεριανός μαέστρος και όλες οι εκτελέσεις του (δυστυχώς δυσεύρετες) έχουν πάντα κάτι να πουν.....

... όταν πέθαινε είπε :'..... δεν με στεναχωρεί τίποτε άλλο... μόνον που δεν θα ξανακούσω το 'τραγούδι της γης' ... ''
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Mahler-Symphony No 4

Ευχαριστούμε για την ενημέρωση

από που την πήρες, ;

χρόνια την ψάχνω .....

Κατά την άποψη μου ο Γιάσα δεν είναι μόνο η τρίτη. Συνολικά είναι ο πλέον φανατικός Μαλεριανός μαέστρος και όλες οι εκτελέσεις του (δυστυχώς δυσεύρετες) έχουν πάντα κάτι να πουν.....

... όταν πέθαινε είπε :'..... δεν με στεναχωρεί τίποτε άλλο... μόνον που δεν θα ξανακούσω το 'τραγούδι της γης' ... ''
Συμφωνώ
Να σού πώ οτι γιά πρώτη φορά ´κατάλαβα ´τήν 7η σε εκτέλεση τού Horenstein?_
Υ.Γ.
Σύντομα θά γράψω εντυπώσεις και απο το ´Τραγούδι τής Γής´,που το παρέλαβα και αυτό,πρόσφατα με τον Jasha.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,927
images


Παρελήφθη εχθές .... εξαιρετική ... δίνει την απαραίτητη χροιά παιδικής αφέλειας, ξενοιασιάς και ανακούφισης, που εγώ τουλάχιστον αναζητώ (βάσει των προσωπικών μου εκτιμήσεων για τις προθέσεις του συνθέτη) από το έργο αυτό ...
Η ηχογράφηση σε sacd μεγαλειώδης ... ( Παρεμπιπτόντως, όλα τα δισκάκια της εξαιρετικής channel classics δίνονται αυτές τις ημέρες στο mdt σε εξευτελιστικές τιμές λόγω εορτασμού των 20χρονων της εταιρείας ... παρήγγειλα και την 2η σε διπλό sacd με τους ίδιους συντελεστές ) .

Πλέον, μετά την και περυσινή μου προσκόλληση στην 4η του Μπουλέζ, με το καταπληκτικό -κοιτάω τα πράγματα από μία μακρινή γωνιά και αφήνω την λύτρωση να με πλημμυρίσει- 4ο μέρος , θεωρώ ότι -κατ' εμέ- υπάρχουν τρεις βασικές επιλογές : Φίσερ /Τσελ/Μπουλέζ, όχι απαραίτητα με αυτήν την σειρά ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,927
funny, isn't it ? ...

Η πρώτη μου αγορά Μάλερ ήταν ένα βινύλιο της Hungaroton της 1ης με τον Fischer και μετά από περίπου 25 χρόνια ξαναγυρνώ σε αυτόν τον μαέστρο ...