Mozart :Piano Concerto No 17 in G Major

17 June 2006
62,722
Χολαργός
O Mozart απ´τό 1781 είχε γίνει 'κύριος´ τού εαυτού του καί ζούσε απ´τήν μουσική του είτε διδάσκοντας ,είτε παίζοντας πιάνο.
Τόν Απρίλιο τού 1784 ολοκλήρωσε τήν σύνθεση τού κοντσέρτου γιά πιάνο σέ Σόλ μείζονα(k.453) ,τό οποίο τόχε γράψει γιά μιά μαθήτριά του(Barbara von Ployer,όπως άλλως τε καί τό 14,k.449)...
H Ορχήστρα συμπεριελάμβανε έγχορδα,φλάουτο ,2 κόρνα,2 όμποε και 2 φαγκότα.
Εργο γιά τρία μέρη:Allegro-Andante -Allegretto.
Λέγεται ότι ο Mozart είχε αγοράσει ακριβά ένα πανέμορφο ψαρόνι στό οποίο είχε μάθει νά μιμείται τίς τελευταίες 5 νότες τού finale(η ''ιστορία'' αναφέρει ότι φάλτσαρε στην τελευταία νότα) καί τό οποίο έζησε μέ την οικογένεια τού συνθέτη μέχρις τον Ιούνιο τού 1787 οπότε καί πέθανε.

Tό πρώτο μέρος είναι ένα απ´τά ωραιότερα,και πιό σύνθετα μέρη πούχει δημιουργήσει ο Mozart.
Aρχικά μελωδικό και γεμάτο χρωματισμούς,μετατρέπεται σέ ασταθές και επιθετικό υποκρύπτοντας μιά μουσική πολυπλοκότητα,αλλά ταυτόχρονα μιά πολυεπίπεδη συναισθηματική κατάσταση..
Θυμίζει στρατιωτικό εμβατήριο,αλλά η ιδιοφυϊα τού Mozart τό μετατρέπει σέ ένα μέρος πού μέσα απ´τίς αλλαγές τής τονικότητας ,αλλάζει εντελως ύφος..

Τό andante ξεκινά μέ μιά ήσυχη φράση απ´τά έγχορδα και μετά ακολουθεί μιά εξαίσια σιωπή.
Ξανά τά έγχορδα και μετά αναδύεται μιά μαγική μελωδία από τό oboe καί έκτοτε η αρχική φράση γίνεται ''ιστορία''..
Μερικά μέτρα αργότερα τό πιάνο αναλαμβάνει νά πολλαπλασιάσει τήν δραματική χροιά τού μέρους.
Το andante τού Νο 17 πιθανότατα έχει χρησιμοποιηθεί ώς έναυσμα γιά τό αριστουργηματικό 4ο τού Beethoven..
Η ''συνομιλία'' σολίστ και ορχήστρας συχνά βρίσκεται σέ μεγάλη αντίθεση και ένταση σέ μιά πυκνή ,πολύπλοκη αλλά πλήρως δομημένη μουσική γραφή πού εκπλήσσει γιά τίς ιδέες της,τήν εκφραστικότητά της,αλλά καί τούς νεωτερισμούς πού εισάγει.
Δέν είναι τυχαίο άλλως τε τό ότι ενώ γενικά το κοντσέρτο άρεσε όταν πρωτοπαρουσιάστηκε ,αρκετοί κριτικοί τό θεώρησαν ''ιδιόρρυθμο'' και περίπλοκο.

Τό δεκάλεπτο andante έχει ένα σκοτεινό πυρήνα,πού τό διαπερνά ολόκληρο,παρότι τά πνευστά συχνά ''εξαπατούν'' μέ τόν τρόπο πού χρησιμοποιούνται..
Ομως η πιανιστική γραφή είναι συνολικά δραματική,διασπά τίς ψυχικές αντιστάσεις,μέ συχνά κοφτές ,διστακτικές φράσεις,σιωπές αλλά και ρέουσες μελωδίες πού ''απαντούν'' διαρκώς στήν ορχήστρα μέχρις τήν τελική συλλογική λύτρωση.
Τό Allegretto έχει γραφτεί σάν Tema con variazione...
Eλεύθερο σάν νά ακούς τον Papageno στόν ''Μαγικό Αυλό''
5 παραλλαγές πάνω στό αρχικό θέμα άλλοτε χορευτικές σάν ritornello καί άλλοτε θλιμένες και ''εσωτερικές'' χρωματίζουν πανέμορφα τό finale πού σαν Presto απο μιά Opera Buffa (μέ όλα τά συμμετέχοντα όργανα σέ συγχρονισμένο οργασμό )κλείνει αυτό τό γεμάτο εκπλήξεις μαγευτικό έργο.

Πώς μπορούσε αυτός ο ιδιοφυής άνθρωπος ,αυτό τό ευτυχές ''πανηγύρι τών άστρων'' νά δημιουργεί μέ τέτοια λεπτότητα,εσωτερικότητα μά καί μέ πρωτοτυπία τέτοια κομψοτεχνήματα πού νά ταιριάζουν σέ διάφορες πτυχές τής ζωής τού ακροατή?
Πώς κατόρθωνε σέ ένα έργο νά συμπεριλαμβάνει μέ μιά υποψιασμένη ''αθωότητα'' μιά τέτοια γκάμα συναισθημάτων?
Πώς ''συνελάμβανε'' και παράλλασσε τά μουσικά θέματα σάν τά ιδρωμένα φανελλάκια τών μικρών παιδιών πού τούς τά αλλάζουν οι μανάδες τους μέ ικανή συχνότητα καί γιά νά ευχαριστηθούν κιόλας τούς βάζουν και διαφορετικά χρώματα??
Τό κοντσέρτο γιά πιάνο Νο 17 αποτελεί μιά ακόμα ουσιώδη συνεισφορά αυτού τού μοναδικού υπαρκτικού γεγονότος πού λέγεται Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart....

Πολλές οι ενδιαφέρουσες εκτελέσεις,αλλά προσωπικά,κατόπιν αρκετών ακουσμάτων τού συγκεκριμένου αγαπημένου μου κοντσέρτου ,έχω καταλήξει στον Murray Perahia πού μάλιστα διευθύνει θαυμάσια καί τήν English Chamber Orchestra.

images
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Re: Mozart :piano Concerto No 17 in G Mazor

... μ´αρέσει η λιτότητα (θα 'λεγα αυστηρότητα) του Μπρέντελ υπό τον Μακέρας στην Φίλιπς ....
 

Attachments

  • mozart_brendel.jpg
    mozart_brendel.jpg
    21.6 KB · Views: 21

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Re: Mozart :piano Concerto No 17 in G Mazor

... το μεγαλείο του Μότσαρτ είναι βέβαια έξω από τον κόσμο τούτο ... πρόκειται για μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να με πείσει ότι υπάρχουν εξωγήινοι με υπέρτερες δυνάμεις ...
 
17 June 2009
3,594
Re: Mozart :piano Concerto No 17 in G Mazor

... το μεγαλείο του Μότσαρτ είναι βέβαια έξω από τον κόσμο τούτο ... πρόκειται για μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να με πείσει ότι υπάρχουν εξωγήινοι με υπέρτερες δυνάμεις ...

Μα, Σπύρο (Δημοκηδή), το cto n. 17 ήταν το εισιτήριό του σε έναν άλλο κόσμο.
Ήταν αυτό που έδειξε ότι έβλεπε την άλλη διάσταση κάποιων εννοιών και από τον Δεκέμβριο του ιδίου έτους συνθέτει πλέον Μουσική που διέπεται από ακόμα περισσότερο Φως.

Σπύρο Σ., σ' ευχαριστώ για την παρουσίαση, χθες μόλις ανέφερα ότι επιμελώς αποφεύγω να ακούσω Mozart λόγω ενοχών για έναν κόσμο που παραμέλησα λιγάκι, ε, με έκανες να σπάσω την "αποχή".
Κι εγώ με Perahia το έχω στη μικρή μου δισκοθήκη...

:grinning-smiley-043
 
17 June 2006
14,350
Ζώντας τον σημερινό Μεσαίωνα του καταναλωτικού μηδενισμού αναρωτιέμαι τι σόϊ άνθρωποι ήταν αυτοί, τότε, και πόσο πιο πληρέστερα και πιο βαθειά ζούσαν τη ζωή τους.
Τι άνθρωποι ήταν αυτοί που έγραφαν Αριστουργήματα στα 25 τους και στα 27 τους;
Δεν μιλάω μόνο για τον Μότσαρτ αλλά και γι άλλους: τον Σταντάλ, τον Ροσσίνι που είχε ξεδιπλώσει όλη του τη μεγαλοφυία μέχρι να φτάσει στα 32 του.

το συγκεκριμένο έργο το αγαπώ πάρα πολύ.
ήταν αυτό που διάλεξα σαν εισαγωγή στον Μότσαρτ για τον μεγάλο μου γυιό, όταν ήταν 12 ετών. Το λάτρεψε. Ηταν επίσης ένα από τα πρώτα του crash-tests με τα παιδιά των αρκουδιάρηδων γύρω του: "τι μαλακίες είναι αυτές που ακούς, ρε; Γέρος είσαι;"
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Mozart :piano Concerto No 17 in G Major

ήταν αυτό που διάλεξα σαν εισαγωγή στον Μότσαρτ για τον μεγάλο μου γυιό, όταν ήταν 12 ετών. Το λάτρεψε. Ηταν επίσης ένα από τα πρώτα του crash-tests με τα παιδιά των αρκουδιάρηδων γύρω του: "τι μαλακίες είναι αυτές που ακούς, ρε; Γέρος είσαι;"

Ελα ρέ τώρα και εσύ ...
Θά ''επαναφερθείς '' στήν τάξη μέ αυτά πού γράφεις..:drummer:

Σκέφτομαι και αυτούς τούς ''δόλιους'' πού εμέσσουν αθλιότητες μέσα απ´την ανωνυμία τους,τί ''παραγωγή'' θά δώσουν στήν '' κενωνία'' και ανατριχιάζω.
Απ´τήν άλλη χαίρομαι πού εδώ μέσα υπάρχουν αρκετοί πού δέν έχουν καμιά σχέση μέ αυτούς τούς Ναζί πού κρυμένοι (αλλά ήδη αναγνωρισμένοι)κοπρίζουν τόν Χώρο.
 
Last edited:
από τα πρώτα του crash-tests με τα παιδιά των αρκουδιάρηδων γύρω του

Αυτο με γυρισε 30+ χρονια πισω. Μεσα του '70, Δημοτικο, συμμαθητης με ρωταει τι μουσικη ακουω. "Ζεππελιν". Εκεινος: "εγω απ'ολα, εκτος απο Κλασσικη μουσικη. ΜΙΣΩ την Κλασσικη μουσικη". Μου εχει μεινει χαραγμενο. Οχι γιατι ακουγα κλασσικη μουσικη, αλλα για την εκ των πρωτερων σταση. Μαλλον δεν εχει αλλαξει τιποτα 30 χρονια μετα. Απ'ολα και τιποτα.
 
Last edited:

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
O Mozart απ´τό 1781 είχε γίνει 'κύριος´ τού εαυτού του καί ζούσε απ´τήν μουσική του είτε διδάσκοντας ,είτε παίζοντας πιάνο.
Τόν Απρίλιο τού 1784 ολοκλήρωσε τήν σύνθεση τού κοντσέρτου γιά πιάνο σέ Σόλ μείζονα(k.453) ,τό οποίο τόχε γράψει γιά μιά μαθήτριά του(Barbara von Ployer,όπως άλλως τε καί τό 14,k.449)...
H Ορχήστρα συμπεριελάμβανε έγχορδα,φλάουτο ,2 κόρνα,2 όμποε και 2 φαγκότα.
Εργο γιά τρία μέρη:Allegro-Andante -Allegretto.
Λέγεται ότι ο Mozart είχε αγοράσει ακριβά ένα πανέμορφο ψαρόνι στό οποίο είχε μάθει νά μιμείται τίς τελευταίες 5 νότες τού finale(η ''ιστορία'' αναφέρει ότι φάλτσαρε στην τελευταία νότα) καί τό οποίο έζησε μέ την οικογένεια τού συνθέτη μέχρις τον Ιούνιο τού 1787 οπότε καί πέθανε.

Tό πρώτο μέρος είναι ένα απ´τά ωραιότερα,και πιό σύνθετα μέρη πούχει δημιουργήσει ο Mozart.
Aρχικά μελωδικό και γεμάτο χρωματισμούς,μετατρέπεται σέ ασταθές και επιθετικό υποκρύπτοντας μιά μουσική πολυπλοκότητα,αλλά ταυτόχρονα μιά πολυεπίπεδη συναισθηματική κατάσταση..
Θυμίζει στρατιωτικό εμβατήριο,αλλά η ιδιοφυϊα τού Mozart τό μετατρέπει σέ ένα μέρος πού μέσα απ´τίς αλλαγές τής τονικότητας ,αλλάζει εντελως ύφος..

Τό andante ξεκινά μέ μιά ήσυχη φράση απ´τά έγχορδα και μετά ακολουθεί μιά εξαίσια σιωπή.
Ξανά τά έγχορδα και μετά αναδύεται μιά μαγική μελωδία από τό oboe καί έκτοτε η αρχική φράση γίνεται ''ιστορία''..
Μερικά μέτρα αργότερα τό πιάνο αναλαμβάνει νά πολλαπλασιάσει τήν δραματική χροιά τού μέρους.
Το andante τού Νο 17 πιθανότατα έχει χρησιμοποιηθεί ώς έναυσμα γιά τό αριστουργηματικό 4ο τού Beethoven..
Η ''συνομιλία'' σολίστ και ορχήστρας συχνά βρίσκεται σέ μεγάλη αντίθεση και ένταση σέ μιά πυκνή ,πολύπλοκη αλλά πλήρως δομημένη μουσική γραφή πού εκπλήσσει γιά τίς ιδέες της,τήν εκφραστικότητά της,αλλά καί τούς νεωτερισμούς πού εισάγει.
Δέν είναι τυχαίο άλλως τε τό ότι ενώ γενικά το κοντσέρτο άρεσε όταν πρωτοπαρουσιάστηκε ,αρκετοί κριτικοί τό θεώρησαν ''ιδιόρρυθμο'' και περίπλοκο.

Τό δεκάλεπτο andante έχει ένα σκοτεινό πυρήνα,πού τό διαπερνά ολόκληρο,παρότι τά πνευστά συχνά ''εξαπατούν'' μέ τόν τρόπο πού χρησιμοποιούνται..
Ομως η πιανιστική γραφή είναι συνολικά δραματική,διασπά τίς ψυχικές αντιστάσεις,μέ συχνά κοφτές ,διστακτικές φράσεις,σιωπές αλλά και ρέουσες μελωδίες πού ''απαντούν'' διαρκώς στήν ορχήστρα μέχρις τήν τελική συλλογική λύτρωση.
Τό Allegretto έχει γραφτεί σάν Tema con variazione...
Eλεύθερο σάν νά ακούς τον Papageno στόν ''Μαγικό Αυλό''
5 παραλλαγές πάνω στό αρχικό θέμα άλλοτε χορευτικές σάν ritornello καί άλλοτε θλιμένες και ''εσωτερικές'' χρωματίζουν πανέμορφα τό finale πού σαν Presto απο μιά Opera Buffa (μέ όλα τά συμμετέχοντα όργανα σέ συγχρονισμένο οργασμό )κλείνει αυτό τό γεμάτο εκπλήξεις μαγευτικό έργο.

Πώς μπορούσε αυτός ο ιδιοφυής άνθρωπος ,αυτό τό ευτυχές ''πανηγύρι τών άστρων'' νά δημιουργεί μέ τέτοια λεπτότητα,εσωτερικότητα μά καί μέ πρωτοτυπία τέτοια κομψοτεχνήματα πού νά ταιριάζουν σέ διάφορες πτυχές τής ζωής τού ακροατή?
Πώς κατόρθωνε σέ ένα έργο νά συμπεριλαμβάνει μέ μιά υποψιασμένη ''αθωότητα'' μιά τέτοια γκάμα συναισθημάτων?
Πώς ''συνελάμβανε'' και παράλλασσε τά μουσικά θέματα σάν τά ιδρωμένα φανελλάκια τών μικρών παιδιών πού τούς τά αλλάζουν οι μανάδες τους μέ ικανή συχνότητα καί γιά νά ευχαριστηθούν κιόλας τούς βάζουν και διαφορετικά χρώματα??
Τό κοντσέρτο γιά πιάνο Νο 17 αποτελεί μιά ακόμα ουσιώδη συνεισφορά αυτού τού μοναδικού υπαρκτικού γεγονότος πού λέγεται Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart....

Πολλές οι ενδιαφέρουσες εκτελέσεις,αλλά προσωπικά,κατόπιν αρκετών ακουσμάτων τού συγκεκριμένου αγαπημένου μου κοντσέρτου ,έχω καταλήξει στον Murray Perahia πού μάλιστα διευθύνει θαυμάσια καί τήν English Chamber Orchestra.

images

Τι με κάμνεις....

Ξανά αυτή η σκηνή μπροστά μου, αυτό το όμποε που με στοιχειώνει χρόνια τώρα.....
Αυτό το "αόρατο" όμποε, που κάνει τόσο θεσπέσια και ενάερα την εμφάνιση του...

Και μετά, αυτό το υγρό στοιχείο που γεννιέται και κυλά στο πρόσωπο μου...

Τι μουσική, τι έργο, τι Όν.....

Υ.Γ Σπύρο :grinning-smiley-043 Να σαι πάντα καλά...
Υ.Γ Τα έχω λιώσει τα cd....

Eυχαριστώ για όλα.