Λαμπρότητα πασαλειμμένη με καπνιά και αιθάλη

17 June 2006
14,350
chopin.jpg



Chopin: Polonaise op.44 in F-sharp minor

Ο Chopin πήρε τη φόρμα του χορού 'Πολωνέζα' και της εμφύσησε πνοή concertante. Τη μετέτρεψε, περίπου, σε επικό ποίημα. Στις 'Πολωνέζες' του ακούς συχνά πλεγμένα άψογα μέσα στη διάρθρωση πολεμικά τύμπανα και εμβατήρια που θυμίζουν έφοδο του ιππικού καθώς τα θέματα επιστρέφουν συνεχώς, εκτινάσσονται δεξιά αριστερά και εξοστρακίζονται σαν τρελά μέσα στην αρχιτεκτονική δομή σαν φλιπεράκι, αλλάζουν κλειδιά και οκτάβες συνέχεια, γκαστρωμένα με άπειρα μοτίβα που αδημονούν να ανθίσουν, με πολυφωνικά blocks που σπάνε σαν υδρία κι από μέσα τους ξεχύνονται δύο, τρείς, άπειρες φωνές. Που παίρνουν τη σκυτάλη κι αρχίζουν να τρέχουν, η μία να συμπληρώνει και να απελευθερώνει και να συνοψίζει την άλλη, να πλέκουν φανταχτερά αρμονικά υφάδια που τα σκορπίζουν δεξιά-αριστερά, σαν φάρους που σε βοηθούν να βρίσκεις το δρόμο σου μέσα στην καταιγίδα. Και να νιώθεις ένα τεράστιο οικοδόμημα που, ενώ δείχνει ετοιμόρροπο, κάστρο που κρέμεται στον αέρα, κάθε του στροφή είναι τόσο αποτελεσματική στο να επιβεβαιώνει τη στιβαρότητά του: κάθε επαναφορά διαλέγει τμήματα από τα προηγούμενα, τα εκφέρει περιληπτικά, αλλάζει ότι της κατέβει στην πορεία, αντικαθιστά μελωδίες ολόκληρες με το απλό σκαρίφημά τους, το αρχικό γενεσιουργό σχέδιο - κι όμως το όλο χτίζεται βαθμιαία εκεί, μπροστά στα μάτια σου, στρώση προς στρώση και μοιάζει να πατάει σε γρανίτη.
Είναι τρομαχτική η βία στην οποία εκτίθεσαι με τη μουσική του Chopin. Σ αυτές τις Συμφωνίες Τσέπης, στα Scherzi, φτάνει στο απόγειό της και είναι η ακρότητα ηχοποιημένη. Αλλά στις Πολωνέζες ελλοχεύει πάντα εκεί, έτοιμη να εξαπολύσει απάνω σου τα σκυλιά - ή σαν ένα άγριο άτι που δεν το αφήνουν να ξεχυθεί και να τρέξει.

Η Πολωνέζα op. 44 σε φα δίεση ελάσσονα είναι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, η πιο ξεχωριστή από όλες όσες έγραψε ο μεγάλος Πολωνός.
Είναι, επίσης, η πιο φιλόδοξη.
Αρχίζει με ένα αναιμικό μοτίβο από τέσσερις νότες. Ένα μελωδικό θραύσμα που περνάει μέσα από τις οκτάβες και μεταμορφώνεται ολοκληρωτικά: γίνεται στεντόρειο. Μέχρι να καταλάβεις ότι δεν σου την έπεσαν οι ορδές του Ταμερλάνου και να μαζέψεις τα αυτιά σου από το πάτωμα, έχει γίνει ήδη η εισαγωγή της Πολωνέζας. Εγκαθιδρύεται σαν δικτατορία και δεν ακούς πια τίποτα άλλο γύρω σου. Η ρυθμική της δύναμη είναι αδυσώπητη. Νιώθεις να σφουγγαρίζει με το κουφάρι σου το πάτωμα. Αρχιτέκτονας περιωπής βάζει τις εξαίσιες μελωδίες να περνοδιαβαίνουν: καθεμία από αυτές σέρνει μαζί της το δύσμορφο, κακοποιημένο ξαδερφάκι της, είτε κακοφωνία, είτε επίμονες νότες και αρπισμούς που επαναλαμβάνονται συνεχώς σπρώχνοντας η μία την άλλη στο χείλος του γκρεμού. Στη μέση της Πολωνέζας, καταμεσής στα ανελέητα fortissimi ξεπηδάει μια ουράνια μελωδία. Νιώθεις σαν βρωμιάρης κονκισταδόρος με βλεννόρροια και σκορβούτο, χαμένος μέσα στη ζούγκλα του Περού. Ακούς μια εξαίσια μελωδία, ‘τα φλάουτα των ινδιάνων Γκουαράνι, σίγουρα’... σκέφτεσαι, ο τηλέγραφος: μιλάνε μεταξύ τους αλλά δεν ξέρεις αν στα μάτια τους μοιάζεις με εχθρό ή φίλο. Είναι το trio. Ο Chopin το έχει σημαδέψει Tempo di Mazurka και υποδεικνύει να παιχτεί sotto voce. Τι κάνει αυτή η νησίδα φωτός και γαλήνης μέσα στη θύελλα;
Ολοι οι σύγχρονοί του μαρτυρούν τη λατρεία του για την όπερα. Ο Chopin δεν έγραψε ποτέ καμία: προτίμησε να αποδώσει τον προσωπικό φόρο τιμής του στο ιδίωμα μέσω του πιάνου. Ο Rosen μας λέει ότι αυτό εδώ το trio είναι μία ευθύτατη αναφορά στους μεγάλους Ιταλούς δάσκαλους: στον Rossini, στον Donizetti και στον Bellini. Όπως αυτοί διέκοπταν το παραδοσιακό αργό-γρήγορο στις άριες στη ροή της οπερατικής γραφής τους παρεμβάλλοντας ένα χορικό ή, πολλές φορές, μία ολόκληρη σκηνή, ο Chopin, χρησιμοποιώντας αυτό το σπάραγμα φωτός, αυξάνει τη δραματική δύναμη του αρχικού θέματος που επανέρχεται εν πλήρη δόξη και με τις πάντες και κατακλύζει όλο το τοπίο. Μοιάζει με πληγωμένο θρασίμι που το κυνήγησαν και κρύφτηκε στα φυλλώματα. Είναι σε διαρκή εγρήγορση: τινάζεται ηλεκτρικά σε κάθε ανεπαίσθητο ήχο, σε κάθε φευγαλέα υποψία κίνησης γύρω του, γρυλλίζει, δείχνει τα δόντια και τα νύχια του.


Πως ήσουν άραγε όταν το έγραφες ωχρέ πρίγκιπα;
1840-41, η αρρώστια είχε εγκατασταθεί μέσα σου για τα καλά, έβλεπες το τέλος αλλά δεν ήξερες την ακριβή ημερομηνία λήξης.
Ησουν μεγάλος εραστής κάποτε - τώρα, η ερωμένη σου είχε γίνει η μαμά σου: Σε φρόντιζε, σαν μικρό παιδί ή ευπαθές φυτό εσωτερικού χώρου.
Πως είναι άραγε όταν το αντικείμενο του πόθου σου μετατρέπεται σε νοσοκόμα; και τα μόνα ρίγη που νιώθει πια η σάρκα σου δεν έχουν να κάνουν με την ηδονή αλλά με τον πυρετό;
Σε ποιά φριχτά κρεβάτια παζαρεύεις τότε τις εκτρώσεις της καρδιάς σου;



Απειρες οι εξαιρετικές εκτελέσεις του έργου καθώς σε ολόκληρη την περιπέτεια της δισκογραφίας από καταβολής της, κάθε μεγάλος βιρτουόζος που σέβεται τον εαυτό του έχει αναμετρηθεί μαζί του. Απαιτεί φυσικά λαμπρή δεξιοτεχνία που ταυτόχρονα να προβάλει τη δραματική αρχοντιά του, τα ορμητικά ρεύματα και τις συνεχείς σπρωξιές που σου δίνει και μαζί τον απεριόριστο σεβασμό, την ευλάβεια στις λεπτοκαμωμένες εύθραυστες κατασκευές που το απαρτίζουν. Τη δύναμη και την αποφασιστικότητα μαζί με ολόκληρη την πανσπερμία των επί μέρους λεπτομερειών, των ρυθμικών διακυμάνσεων, των λεπτοφυών αποχρώσεων εκπεφρασμένων με απόλυτη ακρίβεια. Γιατί Chopin χωρίς ακρίβεια και αίσθηση ισορροπίας απλά δεν υπάρχει. Είναι ακριβώς αυτός ο χορός των σπαθιών, αυτή η διελκυστίνδα ανάμεσα στην Τάξη και στο Χάος, στη δημαγωγία των εντυπώσεων και στην τέλεια καθαρότητα της εκφοράς που του δίνει όλη τη μοναδικότητα και την ομορφιά του. Η ρυθμική ευλυγισία, οι ανταύγειες της απέραντης χρωματικής παλέτας, ο τόνος ‘πάντα πικρός αλλά ποτέ μίζερος’, ο φλογερός λυρισμός, η παιχνιδιάρικη τρυφερότητα. Η ολοκληρωτική αποπλάνηση.
Θεωρώ τις ηχογραφήσεις του Rubinstein υπόδειγμα ισορροπίας και μέτρου.
Αλλά προσωπικά προτιμώ τους πιο ακραίους εκτελεστές. Τους ιδιοσυγκρασιακούς. Τους πυρομανείς. Γιατί Chopin χωρίς την αναρχική του ποίηση, χωρίς την αιθάλη και τους καπνούς από όπιο, στα δικά μου αυτιά, ηχεί ‘λίγος’.
Με δυό λόγια: Samson Francois από τους παλιούς, Maurizio Pollini από τους νεότερους.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Καλώς τον !
Μου έλειψαν κείμενα σου για κλασσική ...
Τις πολωνέζες μου τις προτιμώ με Χόροβιτς, σε αντίθεση με τα νυχτερινά, όπου έχω καταλήξει (οριστικά) στον Ρουμπινστάιν ... ϊσως γιατί ο πρώτος μου δίνει πιο πολύ την αίσθηση σαλτιμπάγκου / ακροβάτη που κατά την γνώμη μου ταιριάζει στα έργα αυτά ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Πάντως, 'ξαναφρέσκαρα' την 44 και βρήκα όλα τα στοιχεία της περιγραφής του Λύμπε ακριβέστατα ... σκέτη λάβα ... α, βρε αδικημένε Φρειδερίκε ...
 

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
...τα θέματα επιστρέφουν συνεχώς, εκτινάσσονται δεξιά αριστερά και εξοστρακίζονται σαν τρελά μέσα στην αρχιτεκτονική δομή σαν φλιπεράκι, αλλάζουν κλειδιά και οκτάβες συνέχεια, γκαστρωμένα με άπειρα μοτίβα που αδημονούν να ανθίσουν, με πολυφωνικά blocks που σπάνε σαν υδρία κι από μέσα τους ξεχύνονται δύο, τρείς, άπειρες φωνές. Που παίρνουν τη σκυτάλη κι αρχίζουν να τρέχουν, η μία να συμπληρώνει και να απελευθερώνει και να συνοψίζει την άλλη, να πλέκουν φανταχτερά αρμονικά υφάδια που τα σκορπίζουν δεξιά-αριστερά, σαν φάρους που σε βοηθούν να βρίσκεις το δρόμο σου μέσα στην καταιγίδα. Και να νιώθεις ένα τεράστιο οικοδόμημα που, ενώ δείχνει ετοιμόρροπο, κάστρο που κρέμεται στον αέρα, κάθε του στροφή είναι τόσο αποτελεσματική στο να επιβεβαιώνει τη στιβαρότητά του: κάθε επαναφορά διαλέγει τμήματα από τα προηγούμενα, τα εκφέρει περιληπτικά, αλλάζει ότι της κατέβει στην πορεία, αντικαθιστά μελωδίες ολόκληρες με το απλό σκαρίφημά τους, το αρχικό γενεσιουργό σχέδιο - κι όμως το όλο χτίζεται βαθμιαία εκεί, μπροστά στα μάτια σου, στρώση προς στρώση και μοιάζει να πατάει σε γρανίτη.
Είναι τρομαχτική η βία στην οποία εκτίθεσαι με τη μουσική του Chopin. ..

...Είναι σε διαρκή εγρήγορση: τινάζεται ηλεκτρικά σε κάθε ανεπαίσθητο ήχο, σε κάθε φευγαλέα υποψία κίνησης γύρω του, γρυλλίζει, δείχνει τα δόντια και τα νύχια του....


....Είναι ακριβώς αυτός ο χορός των σπαθιών, αυτή η διελκυστίνδα ανάμεσα στην Τάξη και στο Χάος, στη δημαγωγία των εντυπώσεων και στην τέλεια καθαρότητα της εκφοράς...


Καθημερινές εικόνες
Εξαιρετική μουσική υπόκρουση σε μια απαιτητική μέρα. :drummer:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τελικά μιά μινιατούρα μπορεί όχι μόνον νά γίνει εξαιρετικό άρθρο :)grinning-smiley-043,)αλλά νά δώσει και τήν αφορμή γιά νά ακούσουμε μιά και μόνη 'Πολωνέζα´..χωρίς νά επιτρέψουμε νά ακολουθήσει η επόμενη.

Αυτές οι λεπτές αποχρώσεις είναι πού μάς δίνουν τήν δυνατότητα νά εστιάζουμε στίς λεπτομέρειες διακριτών θεμάτων από τό όλον.
Και αυτό είναι όντως βοηθητικό.
Καμιά φορά η εστίαση στό μερικό μάς οδηγεί στό νά αποστασιοποιούμαστε απο το γενικό ,έστω καί άν το αδικούμε.Ομως ειναι αναγκαία.
Εκανα ενα κύκλο λοιπόν και κατέληξα αφ´ενός μέν στον Rubinstein και αφ´ετέρου στον Pollini..
Αν κράταγα μιά??
Θάταν τού Ιταλού..
Ισως επειδή ´διατυπώνει´μουσικά σέ υπερθετικό βαθμό τήν αντίθεση τού μελωδικού μοτίβου μέ τόν άγριο περιβάλλοντα χώρο.
Και εμένα αυτό μού ταιριάζει περισσότερο.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Λαμπρότητα πασαλειμμένη με καπνιά και αιθάλη

Τελικά μιά μινιατούρα μπορεί ...νά δώσει και τήν αφορμή γιά νά ακούσουμε μιά και μόνη 'Πολωνέζα´..χωρίς νά επιτρέψουμε νά ακολουθήσει η επόμενη.

αυτό, γιατρέ, το φωνάζω από την πρώτη μου βδομάδα στο φόρουμ: λίγο-λίγο! κατάποση με μικρές μπουκιές. για όλες τις σοβαρές μουσικές.
δεν είναι ποπ τραγουδάκια οι Πολωνέζες - όπως και τόσα άλλα έργα.
του Chopin, του πήρε χρόνια για να τις γράψει.
δεν τις 'ξεπετάς' σε μία ακρόαση γιατί θα τις αδικήσεις.
και κανένας σολίστ δεν κάνει το λάθος να τις παίξει ολες μαζί σε κοντσέρτο.
Μία τη φορά!
Ολες μαζί, είναι information overdose: 'βαράς κόκκινα' κανονικά.
Μία-μία όμως σου δίνουν την πολυτέλεια να συγκεντρωθείς όσο χρειάζεται. Να τις αναλύσεις 'χειρουργικά'.
Τη συγκεκριμένη, τις τελευταίες 10 ημέρες την ακούω μόνη της.
Μετά, παίζω τα 3 κομμάτια για πιάνο D.946 του Σούμπερτ: άλλο πράγμα. Εντελώς!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τελικά ο Richter είχε δίκιο πού έπαιζε αυτά πού τού άρεσαν και άς στεναχωρούσε τόν Σοστακόβιτς επί παραδείγματι,γιατί δέν ερμήνευσε ποτέ όλα τά πρελούδιά του.
Αλλως τε και η Μουσική είναι μέρος τής Ζωής.
Δεν γίνεται νά μάς αρέσουν όλα,νά συμφωνούμε σέ όλα και τό χειρότερο νά ομονοούμε σέ όλα..
Δεν είμαστε εργοστάσιο διάολε τύπου Metropolis τού Fritz Lang ,αλλά ανθρώπινα όντα μέ σάρκα και οστά.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,783
Μεσευρώπη
Ο μόνος λόγος που ακούμε όλες μαζί τις Πολωνέζες, τα Βαλς, τα Νυχτερινά κλπ, κλπ είναι γιατί πολύ απλά είναι στον ίδιο δίσκο...και βαριόμαστε να σηκωθούμε από την πολυθρόνα και να αλλάξουμε το δίσκο. Ποτέ δεν είχε την πρόθεση ο συνθέτης να ακουστούν όλα μαζί τα ομοειδή κομμάτια. Ένα ρεσιτάλ του-αλλά και αυτά των σύγχρονων σολιστών- περιελάμβαναν μερικές Σπουδές, ένα ή δύο πρελούδια, μιά σονάτα, κάποια βαλς ή Πολωνέζες κλπ.
 
17 June 2006
14,350
Ο μόνος λόγος που ακούμε όλες μαζί τις Πολωνέζες, τα Βαλς, τα Νυχτερινά κλπ, κλπ είναι γιατί πολύ απλά είναι στον ίδιο δίσκο...και βαριόμαστε να σηκωθούμε από την πολυθρόνα και να αλλάξουμε το δίσκο.

Αυτό, παίδες, μου είναι αδύνατον να το κάνω: όταν ακούω μουσική είμαι 'στην πρίζα', κυριολεκτικά: Σχεδον πάντα όρθιος, με ακουστικά ή χωρίς, πάντα πάνω από το player. Πολυθρόνα; εγώ νιώθω σαν να έχω μυρμήγγια στο παντελόνι :rolleyes: