Mozart:Symphony No 35(Haffner)

17 June 2006
62,722
Χολαργός
H Συμφωνία Νο 35(Haffner)τού Mozart ανήκει μάλλον στίς πλέον γνωστές του αλλά ο Amadeus την είχε ´ξεχάσει´μέσα στην φούρια του νά παντρευτεί την Constanze καί νά καθιερωθεί στην Βιέννη.
Οι Haffner ήσαν μιά οικογένεια τού Σαλτσμπουργκ και ο Mozart είχε συνθέσει μιά Σερενάτα(Κ250)γιά τον γάμο κάποιων μελών της.
Λιγο αργότερα τού παρήγγειλαν μιάν άλλη σερενάτα γιά την γιορτή οπου ο νεαρός Sigmud Haffner θά αναγορευόταν σέ ευγενή.
Ο Mozart συνέθεσε ´κάτι´αρκετά γρήγορα(το 1782) και τό ξέχασε ..
Το 1783 θέλοντας να δώσει ένα κοντσέρτο τήν ζήτησε απ´τόν πατέρα του και εξεπλάγη και ο ίδιος με την μουσική πού είχε γράψει.
Διάλεξε 4 μέρη ,πρόσθεσε φλάουτα και κλαρινέτα και στίς 29/3/1783 την διηύθυνε μέ αρκετή επιτυχία,παρουσιάζοντάς την πλέον ως Συμφωνία.
Εγχορδα και ζεύγη απο φλάουτα,ομποε,φαγκότα,κόρνα,κλαρινέτα,τρομπέτες,καθώς και τύμπανα αποτελούν την ορχήστρα.

Τά μέρη:
1)Allegro con spirito
2)Andante
3)Menuetto-Trio
4)Presto.
H Συμφωνία αρχίζει πλήρης εντάσεως ,δραματική και ιδιαίτερα επιβλητική και ´προλογίζει´τήν παρουσία τού Beethoven.
Oλα τά όργανα τής ορχήστρας ´παίρνουν φωτιά´καί έλκουν τήν προσοχή τού ακροατή.Μικρά μελωδικά περάσματα γλυκαίνουν τό πυρακτωμένο μέρος,αλλά ουσιαστικά ή ένταση δέν σταματά.

Το andante ειναι απο τά τρυφερότερα λυρικά τμήματα πού έχει συνθέσει ο Amadeus ,καί τό οποίο αλλάζει εντελώς το ´κλίμα´τής συμφωνίας..
Tά ξύλινα πνευστά δίνουν τον αρχικό τόνο ,ενώ στό δεύτερο πανομοιότυπο θέμα τά έγχορδα προσφέρουν μιάν ακόμα πιό ´χαλαρή´διάθεση πού οδηγεί τήν φαντασία σέ μικρά και απλά στιγμιότυπα ευτυχίας,μετά απο μιά κουραστική μέρα.

Το Menuetto φωτεινό και ´ελαφρύ´ ερμηνεύεται μέσα στην αντίθεση δυναμισμού και μελωδίας..Το trio παίζεται απνευστί σάν συνέχεια τού Μενουέτου..

Τέλος το φινάλε(presto)μοιάζει νάναι επηρεασμένο απο μιάν άρια απο την ´Απαγωγή απ´τό Σεράϊ´.
Στην αρχή ο Mozart εκπλήσσει μέ τον μάλλον ´ήπιο´τρόπο πού ξεκινά και μετά απο μιά μικρή σιωπή προκύπτει το γεμάτο δυναμισμό και μεγαλοπρέπεια βασικό θέμα πού κλείνει τήν συμφωνία.

Η Haffner ειναι ένα εικοσάλεπτο αριστούργημα από αυτά πού εκπλήσσουν γιά την ´ευκολία´πού ο Mozart συνέθετε μεγάλη μουσική.
Το θαυμαστό ´πέρασμα´απο το αρχικό δραματικό μέρος,πού παρόμοιο βρίσκει κανείς στην υπέροχη Νο 38(Prague),στην γαλήνη και στην συνέχεια στήν φωτεινότητα και τέλος στην δυναμική μεγαλοπρέπεια ,δομούν ένα κομψοτέχνημα ύφους και περιεχομένου.
Η μουσική τού Amadeus στην Νο 35 είναι εκείνες οι πολυποίκιλες ´στιγμές τών μικρών πραγμάτων´πού βρίσκονται μέσα στην καθημερινότητά μας και πού πολλές φορές λανθάνουν και απαιτείται η βραδυνή αναπόληση γιά νά ανακληθούν στην μνήμη μας.
Ενας πίνακας ζωγραφικής γιά το σαλόνι μας,πού μπορεί νά μήν τραβά διαρκώς την προσοχή μας,μά μέ τό πού πέσει το βλέμμα μας επάνω του αρνείται νά αποτραβηχτεί.


Αν διάλεγα τρείς εκτελέσεις απο τήν Haffner θά επέλεγα τίς κάτωθι:

1)Szell-Cleveland Orchestra..(Sony)

41JKJKJNXBL._SL500_AA300_.jpg


Προσωπικά τήν θεωρώ μακράν την καλύτερη ερμηνεία ..Ανεπιτήδευτη ,αποκαλύπτει ολες τις δυναμικές αντιθέσεις τού Mozart και δέν μπορώ να φανταστώ καλύτερο presto απ´αυτό..

2)Krips-Concertgebouw Orchestra(Decca)..
O Krips απο τούς καλύτερους ερμηνευτές τού Mozart παρουσιάζει μιά πολύ ισοοροπημένη ερμηνεία ,μέ ένα πρώτης τάξεως ´φλεγόμενο´πρώτο μέρος και ένα λυρικότατο andante..

51GzX4tLTIL._SL500_AA300_.jpg


3)Bohm-Berliner(D.G.)
Κλασσική ερμηνεία απο έναν τελειοθηρικό στυλίστα στον Mozart πού εκπροσωπεί με τον καλύτερο τρόπο την πιό ´ρομαντική´εκδοχή και πού σαφέστατα δέν μπορεί να λείπει απο μιά δισκοθήκη αφού έχει δοκιμαστεί στον χρόνο..

028944741629_300.jpg


Μέ την 35 δέν ξεχνιέσαι απ´τίς έννοιες σου,αλλά παίρνεις βαθειές ανάσες γιά να συνεχίσεις..
Και είναι αυτή η μαγική ικανότητα τού Amadeus πού πετυχαίνει μεταξύ πολλών άλλων και αυτό...................................
 
Καμία δισκογραφία του Μότσαρτ δεν μπορεί να θεωρείται πλήρης, χωρίς τον κύριο παρακάτω:

mozart:-symphony-nos-25,-28,-29-35-haffner-.jpg


Ειδικά στην μονοφωνική του περίοδο, με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης ή με ευρωπαϊκές ορχήστρες λίγο πριν ή μετά τον πόλεμο. Τότε που αποτελούσε ακόμη των εξέχοντα εκπρόσωπο μιας ερμηνευτικής παράδοσης με σφριγηλό και νευρώδες ύφος, που διατηρούσε όμως παράλληλα μια υποδειγματική λυρική ευφράδεια.

Στα τελευταία του χρόνια, στις στερεοφωνικές του ηχογραφήσεις με τη συμφωνική της Κολούμπια γίνεται πιο βαρύς και σκοτεινός, διατηρεί όμως ακόμη το έξοχο τραγουδιστό του ύφος. Ίσως αυτή η προσέγγιση να είναι κατάλληλη για τις μέρες μας. Ο Μότσαρτ στα χρόνια της στενότητας... :rolleyes:
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,768
Μεσευρώπη
Σκοτεινός, βαρύς Mozart, ακούγεται σχεδόν σαν σχήμα οξύμωρο. Υπάρχει όμως, και μάλιστα στους επιθετικούς προσδιορισμούς θα πρέπει να προσθέσουμε και τα: αγχώδης, νευρικός.

http://www.avclub.gr/forum/attachment.php?attachmentid=53903&stc=1&d=1273311855

Otto Klemperer, ποιός άλλος;
 

Attachments

  • klemperer mozart.jpg
    klemperer mozart.jpg
    24.7 KB · Views: 23
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Παρότι λατρεύω τον Klemperer δέν έχω τον δίσκο..
Υποθέτω πάντως οτι ειδικά η Prague και πρωτίστως το πρώτο της μέρος θά πρέπει να τού ταιριάζει πολύ.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Από τι πολλές ερμηνείες Mozartικών συμφωνιών που άκουσα, από τις πολλές τάσεις και απόψεις, με παλιό ρομαντικό υφος, με το ανανεωτικό στυλ με τα όργανα εποχής και αναθεώρησης του τρόπου ερμηνείας μέσα από ιστορικές και μουσικολογικές ερμηνείες, για μένα υπάρχει ένας μαέστρος, που είτε δεν εκπροσώπησε τίποτα από αυτά και απλά έπαιξε την μουσική ή τα έλαβε υπόψη όλα (μα όλα!) και έδωσε μια "συνολική" ερμηνεία.

0028947591207.jpg


Sir Colin Davis με την γερμανικότατη και μεγάλη ορχήστρα της Δρέσδης.

Επειδή δεν έχουν αναφερθεί, καμία από της σύγχρονές, αναθεωρημένες εκδοχές, θα παραλείψω τον ανατρεπτικό Harnoncourt, τον ευαίσθητο Pinnock, τον εσωστρεφή Christie, τον εγκεφαλικό Gardiner και άλλους και θα προκρίνω τον Sir Charles Mackerras στην εκδοχή του σε Telarc.

0089408072925.jpg


...αλλά και περιμένω την τελευταία του ηχογράφηση από την Linn Records, όπου αν κρίνω από τις συμφωνίες 38-41 που άκουσα, μπορεί και ξεπερνά εαυτόν.

Αναμένω τις 29-36 (που έχει και την Haffner) να δούμε τι γίνεται...

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CKD350.htm

Έτσι για να μην μένουμε μόνο στα ιερά τέρατα του παρελθόντος, να βλέπουμε και τι γίνεται σήμερα
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,009
Λάρισα
Η linn το πουλάει και σε studio master 24/192. Η απορία μου είναι μιας και είναι καινούρια εγγραφή είναι γραμμένη σε 24/192 εξ αρχής ή με τερτύπια το κάνουν 24/192;
 
Υποθέτω προς είναι 24/192 εξαρχής και το πουλάν και με downsampling. Τις 38-41 της Linn με τους σκωτσέζους τα έχω, σε 24/96 flac.

Κατά τη γνώμη μου, είναι πολύ άνισες ερμηνείες. Η 38 του μου αρέσει πολύ. Η 40 καθόλου. Τον Κόλιν Νταίηβις δεν τον έχω ακούσει στις συμφωνίες. Έχει κάνει εξαιρετικά κονσέρτα για βιολί, με τον Αρτυρ Γκριμιώ. Επίσης έχει κάνει θαυμάσιο Χάυδν. Γενικά μου αρέσει ως μαέστρος και θα τον έχω υπόψη για μια αγορά στο μέλλον. Στο ...απώτερο, γιατί τώρα οι αγορές είναι πολύ σπάνιες.
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,768
Μεσευρώπη
Από τον Davis γνωρίζω τις παλιότερες ηχογραφήσεις του των συμφωνιών 28 και 38 με την English Chamber Orchestra. Ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έγραψε στο εσώφυλλο του δίσκου "well performed (no nonsence!)" Συμφωνώ απόλυτα. Είναι πολύ καλή ερμηνεία, με γρήγορα tempi αλλά όχι σε βαθμό υπερβολής, πιό αυστηρή από την αντίστοιχη του Bohm αλλά όχι όσο του Klemperer. Γενικα ο Davis ακολουθεί μιά μέση οδό και αποδίδει έναν απολαυστικό Mozart.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εμένα πάντως μέ εξέπληξαν πολύ θετικά οι ερμηνείες τού Kripps για τις Συμφωνίες21-41,πού μού ειχαν προτεινει οι Λυμπε και Δαμιανός
Λιγότερο αυστηρές απο τού Bohm ,αρκετά μετρημένες,πού ομως δέν ακυρώνουν το ύφος τού Mozart και σαφώς πολύ πιό ´ζεστές´απο τίς αρκετά ´ψυχρές´τού Pinnock πού είχα σέ box set.
Αν κάποιος θέλει να εντρυφήσει στις πλέον αξιόλογες συμφωνίες τού Amadeus καί κάτι παραπάνω το boxset τού Κripps ειναι ότι πρέπει.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,845
Αθήνα-Κέντρο
Εμένα πάντως μέ εξέπληξαν πολύ θετικά οι ερμηνείες τού Kripps για τις Συμφωνίες21-41,πού μού ειχαν προτεινει οι Λυμπε και Δαμιανός
Λιγότερο αυστηρές απο τού Bohm ,αρκετά μετρημένες,πού ομως δέν ακυρώνουν το ύφος τού Mozart και σαφώς πολύ πιό ´ζεστές´απο τίς αρκετά ´ψυχρές´τού Pinnock πού είχα σέ box set.
Αν κάποιος θέλει να εντρυφήσει στις πλέον αξιόλογες συμφωνίες τού Amadeus καί κάτι παραπάνω το boxset τού Κripps ειναι ότι πρέπει.

Για δες καιρό που διάλεξε..

Η αλλιώς :

Βαλτός είσαι ωρέ Σπυράκο ?????
Πάνω που τις είχα "συνηθίσει" με Μπεμ,Οττο,Φον, να σου και η..τριπλή πρόταση (Λύμπε,Ντεμ,Σούρλ).:award:

Και πού μπορεί κανείς να το αποκτήσει το σετάκι?
 
Και πού μπορεί κανείς να το αποκτήσει το σετάκι?

Δημήτρη αν θυμάμαι καλά, το είχε το μητροπολιτικό. Αλλά θα έψαχνα και στην στοά της όπερας, στο μαγαζί Μουσική Προσφορά του Τάσου. Και αν δεν το έχει, μπορεί να το φέρει.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,845
Αθήνα-Κέντρο
Δημήτρη αν θυμάμαι καλά, το είχε το μητροπολιτικό. Αλλά θα έψαχνα και στην στοά της όπερας, στο μαγαζί Μουσική Προσφορά του Τάσου. Και αν δεν το έχει, μπορεί να το φέρει.

Και εγώ στον Τάσο ψωνίζω !!!!!:2thumb22sup:

Σε ευχαριστώ Δαμιανέ..:ernaehrung004:
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,845
Αθήνα-Κέντρο
Δημήτρη αν θυμάμαι καλά, το είχε το μητροπολιτικό. Αλλά θα έψαχνα και στην στοά της όπερας, στο μαγαζί Μουσική Προσφορά του Τάσου. Και αν δεν το έχει, μπορεί να το φέρει.

Το βρήκα και το πήρα και σε τιμή απίθανη !!!!!!!!

Πολύ καλή σαν πρόταση και άριστη σαν επιλογή..:2thumb22sup: :2thumb22sup:

Θανκς αγκέϊν..