H Γεφυρα

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
thebridge.jpg



To 1959 o Sonny Rollins νιωθοντας πιεσμενος απο την,απροσμενη κατα τον ιδιο,επιτυχια του και τη φημη που ειχε αποκτησει τα βρονταει.Θεωρωντας οτι δεν του αξιζει η επιτυχια,αφου πιστευει οτι δεν ειναι αρκετα καλος και εχει δρομο μπροστα του,αποφασιζει να αποσυρθει ετσι ωστε να εχει περισσοτερο χρονο για να αφιερωθει στη βελτιωση της τεχνικης του στο σαξοφωνο.

Η πλακα ειναι οτι ηδη ο Sonny Rollins εκεινη την εποχη θεωρειται ενας απο τους μεγαλυτερους και πιο πρωτοποριακους σαξοφωνιστες της τζαζ.Εχει παιξει και ηχογραφησει με τους μεγαλυτερους της εποχης.Απο το 1949 που ξεκινησε να ηχογραφει συνεργαστηκε με τον Thelonius Monk,τον Miles Davis,τον Charlie Parker,τον Clifford Brown,τον Donald Bird.Το '56
μαλιστα οταν ηταν στο γκρουπ του Miles Davis θα βρεθει με τον Αγιο John Coltrane oταν ηταν κι αυτος στο ιδιο γκρουπ.
Θα ηχογραφισουν και ενα κομματι μαζι,το Tenor Madness,το ομωνυμο του ιδιου δισκου του Rollins το οποιο θα αποτελεσει και την μονη ηχογραφηση που εκαναν αυτοι οι δυο μεγαλοι μαζι.
Σαν να μην εφταναν αυτα ο Rollins θεωρουνταν ως ενας απο τους μεγαλυτερους πειραματιστες της τζαζ.Ηταν ο πρωτος που το 1957 εβγαλε το πιανο απο συνοδευτικο οργανο του σαξοφωνου,χρησιμοποιοντας μονο ντραμς και μπασο και μαλιστα πολλες φορες χρησιμοποιουσε το ιδιο το σαξοφωνο του σαν rythm section οταν σολαραν τα ντραμς ή το μπασο.

Αυτος ο τυπος λοιπον θεωρησε οτι καλο θα ηταν να αποσυρθει προκειμενου να βελτιωθει γιατι δεν πιστευε οτι το κατειχε καλα το αθλημα...
Επειδη στο μερος που εμενε (lower east side manhattan) δεν ειχε που να εξασκειται,επαιρνε το σαξοφωνο του και πηγαινε σε ενα απομονωμενο σημειο στη γεφυρα Williamsburg οπου και συνηθιζε να παιζει με τις ωρες.
Οταν επεστρεψε στη δισκογραφια το 1962 ονομασε το πρωτο αλμπουμ της νεας εποχης του The Bridge.Οι κριτικοι της εποχης σοκαρισμενοι απο την αποχωρηση του Rollins βρεθηκαν μπροστα σε ενα δευτερο σοκ.
Συνηθισμενοι απο τους δαιδαλωδης αυτοσχεδιασμους του Ρολλινς απογοητευτηκαν.Εδω εχουμε εναν Ρολλινς πιο συγκρατημενο,πολυ συγκεντρωμενο και πανω απ'όλα,περα για περα συναισθηματικο.
Το σαξοφωνο κυριολεκτικα σου μιλαει,σαν να σου περιγραφει ολα οσα ο Rollins σκεφτοταν οσο καιρο ελειπε απο τη σκηνη.Οι αυτοσχεδιασμοι δεν λειπουν βεβαια.Αλλα ειναι πολυ συμπαγεις σαν μασιφ μεταλλο.
Και πανω απ'ολα αυτο το συναισθημα που βγαινει απο αυτο το δισκο και σε κανει να θελεις να κατεβασεις ενα μπουκαλι ουισκι και να καπνισεις μια κουτα τσιγαρα.Μουσικες φρασεις που σου καρφωνονται στο μυαλο.
Δυστυχως με κατι τετοιους δισκους ειναι που θα θελα να ειχα μουσικες γνωσεις ωστε να μπορω να περιγραψω καλυτερα αυτα που συμβαινουν.Δεν ειμαι ομως οποτε δεν μπορω να πω πολλα πραγματα και να μην αρχισω τις αρλουμπες.
Αυτο που καταλαβαινω παντως ειναι οτι η μπαντα παιζει τις καλτσες της και εκτος απο τον Ρολλινς,που ειναι συγκλονιστκος,εκπληκτικος ειναι και ο κιθαριστας ο Jim Hall.
Ο Sonny Rollins για αλλη μια φορα επελεξε να μην χρησιμοποιησει πιανο.Αλλα αυτη τη φορα προσθεσε και κιθαρα.Ο Jim Hall,ενας κιθαριστας με κλασσικη παιδεια,ειχε ηδη μεγαλη καριερα πισω του,και εδω δινει ρεστα
τοσο σαν συνοδος του σαξοφωνου,οσο και στα εκπληκτικα του σολο.H rythm section ειναι σκετος γρανιτης.Αλλωστε οπως εχει πει και καποιος εδω μεσα,δεν υπαρχει τιποτα καλυτερο απο μια αμερικανικη rythm section.
Πολυ σπουδαιος δισκος,το The Bridge ειναι μια γεφυρα που ενωνει τον παλιο Rollins με τον νεο.Εναν πολυ μεγαλο σαξοφωνιστα,απο τους ογκολιθους,ο οποιος ποτε δεν εμεινε στα κεκτημενα,εχοντας παντα αμφιβολιες για την τεχνη του,ανησυχη φυση,ανικανοποιητος με τον εαυτο του,παντα αναζητουσε την τελειοτητα στην τεχνη του.

The Bridge (1962) RCA

Sonny Rollins - tenor saxophone

Jim Hall - guitar

Bob Cranshaw - Bass

Ben Reiley & H.T.Saunders - drums

πηγες: wikipedia.
 
17 June 2006
14,350
Δυστυχως με κατι τετοιους δισκους ειναι που θα θελα να ειχα μουσικες γνωσεις ωστε να μπορω να περιγραψω καλυτερα αυτα που συμβαινουν.

μιά χαρά σε κόβω. η μουσική του Rollins δεν απευθύνεται μόνο σε ρέκτες.
Ενα από τα καλύτερα τενόρα που βγήκαν ποτέ. Τρομαχτικό εύρος φάσματος όσον αφορά τα εφέ, συχνά είναι δύσκολο να πιστέψεις πως ακούς μόνο ένα πνευστό, τη μιά ακούς αγγελικές τρομπέτες, την άλλη διαβολικά τρομπόνια, από δώ 'πολεμικές' πίπιζες, από κεί βουκολικές φλογέρες.
Εχεις απόλυτο δίκιο όταν μιλάς για ολοκληρωτική συναισθηματική αποστράγγιση την ώρα που τον ακούς: Ο Rollins διέθετε φοβερή αμεσότητα, φαντασία, απροσμέτρητη εκφραστική δύναμη και ευαισθησία σεισμογράφου, τόσο σαν μουσικός όσο και σαν άνθρωπος. Μόλις πέθανε ο Coltrane, έπεσε σε μαύρη κατάθλιψη και δεν ξανα-άγγιξε το τενόρο του για χρόνια.
Αν κανείς αποφασίσει να έχει μόνο μια ηχογράφησή του αυτή θα πρέπει να είναι το 'A Night At The Village Vanguard'. Ανάμεσα στα διαμάντια της τζάζ και, κατά τη γνώμη μου, από τους καλύτερους δίσκους που κυκλοφόρησαν ποτέ ανεξαρτήτως ιδιώματος. Desert island stuff.
 

ecodrifter

Supreme Member
27 January 2009
3,012
Για πρωτη προσεγγιση με τον καλλιτεχνη, προσωπικα θα προτεινα το μαγευτικο και "προσβασιμο" Saxophone Colossus. Απολαυση χωρις πολλες σπαζοκεφαλιες!
 
17 June 2009
3,594
Αλλα ειναι πολυ συμπαγεις σαν μασιφ μεταλλο.
Και πανω απ'ολα αυτο το συναισθημα που βγαινει απο αυτο το δισκο και σε κανει να θελεις να κατεβασεις ενα μπουκαλι ουισκι και να καπνισεις μια κουτα τσιγαρα.Μουσικες φρασεις που σου καρφωνονται στο μυαλο.
Δυστυχως με κατι τετοιους δισκους ειναι που θα θελα να ειχα μουσικες γνωσεις ωστε να μπορω να περιγραψω καλυτερα αυτα που συμβαινουν.Δεν ειμαι ομως οποτε δεν μπορω να πω πολλα πραγματα και να μην αρχισω τις αρλουμπες.

Ευτυχώς που δεν είσαι μουσικός. Γιατί, το τρομακτικό με τη μουσική είναι ότι μπορεί και προκαλεί το συναίσθημα και όσων δεν ξέρουν μουσική...κι αυτό ξέρεις να μας το μεταδίδεις πολύ καλα.

Πολύ όμορφη παρουσίαση, θα σε βάλω στην black list αυτών που 'αδειάζουν' συστηματικά το πορτοφόλι μου!
:worshippy:
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
σας ευχαριστω ολους...
ο κωστας το περιγραφει καλυτερα.νομιζεις οτι ακους παραπανω απο ενα πνευστο.ειναι φοβερο αυτο το πραγμα....
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Πολύ καλή παρουσίαση Πάνο, :a0210:

Αλλά βρε παίδες δε μου λεέι τίποτα ο Rollins. Διαβάζω τόσα φοβερά και τρομέρά για αυτόν αλλά δεν...
Το συγκεκριμένο δίσκο και να μην τον είχα ακούσει δε θα έτρεχε και τίποτα. Παράγγειλα ήδη και το Village Vanguard που λέει ο Λύμπε.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: H Γεφυρα

Πολύ καλή παρουσίαση Πάνο, :a0210:

Αλλά βρε παίδες δε μου λεέι τίποτα ο Rollins. Διαβάζω τόσα φοβερά και τρομέρά για αυτόν αλλά δεν...
Το συγκεκριμένο δίσκο και να μην τον είχα ακούσει δε θα έτρεχε και τίποτα. Παράγγειλα ήδη και το Village Vanguard που λέει ο Λύμπε.

Kι εμένα . Δεν μπορώ να τον ακούσω . Δεν μου μένει τίποτα απολύτως .
 

McZab

Supreme Member
3 July 2006
4,843
Belleville
Για μένα το Village Vanguard είναι κορυφή αλλά πολύ καλό είναι και το Blue Note Volume 2 με φοβερές συμμετοχές Horace Silver, Monk, Blakey. Αξίζει σίγουρα ακρόασης.