L.V.Beethoven:Triple Concerto op.56

17 June 2006
62,722
Χολαργός
To τριπλό κοντσέρτο γιά πιάνο,τσέλο,βιολι και ορχήστρα είναι το μοναδικό πού συνέθεσε ο Beethoven γιά περισσότερα τού ενός όργανα.
Αφιερωμένο στον αγαπημένο του μαθητή Αρχιδουκα Ροδόλφο ολοκληρώθηκε τό 1804.
Εργο γεμάτο ευγένεια καί σχεδόν ´ιπποτική´αξιοπρέπεια ,είναι αρκετά απαιτητικό και γιά τούς σολίστ αλλά και γιά τον εκάστοτε διευθυντή ορχήστρας,πού θά πρέπει να κατορθώσει να το αντιμετωπίσει περισσότερο ώς όλον και όχι ως ευκαιρία επίδειξης τών ατομικών ικανοτήτων εκάστου ερμηνευτή.
Το τσέλλο ειναι το όργανο πού δίνει τόν τόνο και στά τρία μέρη τού έργου και αυτό πού πρώτο περιγράφει τό εκάστοτε κυρίως θέμα.

Το πρώτο μέρος (Allegro),πού διαρκεί περί τά 17 λεπτά ξεκινά ήσυχα και μέ τά κοντραμπάσσα και τά βιολοντσέλλα τής ορχήστρας νά μονοπωλούν τά πρώτα μέτρα.

Ο Beethoven στήν συνέχεια προσδίδει μιά μεγαλοπρέπεια στήν εισαγωγή οδηγώντας την ορχήστρα σέ ένα crescendo γιά νά ´παρουσιαστεί´αμέσως μετά το κυρίως θέμα απο το τσέλλο ,το βιολί και τό πιάνο.
Μέρος γεμάτο παραλλαγές,εναλλαγές μικρών-μεγάλων θεμάτων καί συνομιλίας τών τριών οργάνων ,μάς μεταφέρει έναν αέρα αβρότητας καί φρεσκάδας πού αποφεύγει τον ´ηρωϊκό´χαρακτήρα στον οποίον θά μπορούσε νά περιπέσει.

Το πιάνο γεμάτο λεπτότητα καί παιχνίδισμα ,το βιολί πιό μελαγχολικό και το τσέλο λυρικό και σχεδόν τραγουδώντας συνθέτουν ένα πανέμορφο μουσικό trio στό οποίο η ορχήστρα βρίσκει χώρο γιά παρεμβάσεις..

Το δεύτερο μέρος(Largo)αποτελεί μιά από τίς πιό εμπνευσμένες μουσικές ´σελίδες´τού Beethoven.
Η μελωδία τού βιολοντσέλου γεμάτη εκφραστικότητα κυριαρχεί στην αρχή και πάλι τραγουδώντας το βασικό θέμα γιά νά ακολουθήσει το βιολί σέ ένα θεσπέσιο ντουέτο, μέ το πιάνο να συνοδεύει διακριτικά.

Το Largo έχει μικρή διάρκεια αλλά μεγάλη μουσική πυκνότητα καί ένταση πού συγκινεί τον ακροατή και αποτελεί τό χωρίς διακοπή πέρασμα στο τρίτο μέρος(Rondo alla Polacca)πού ξεκινά μέ έναν ´ιριδισμό´ τού τσέλλου γιά να μετατραπεί σέ ένα αρμονικό ,παιγνιώδες,χαρούμενο θέμα εμπνευσμένο απο παραδοσιακές πολωνικές μελωδίες.
Μιά ´Πολωνέζα´ντελικάτη γεμάτη αρμονία και αριστοκρατικότητα,σέ ρυθμό bolero,πού καθορίζει τό τρίτο μέρος....
Τσέλλο και βιολί κυριαρχούν στίς χορευτικές πιρουέτες ενώ το πιάνο έχει ,πλήν εξαιρέσεων,συνοδευτικό χαρακτήρα.


Το ´τριπλό κοντσέρτο´έργο γραμένο απο καρδιάς γιά φίλο απαιτεί ιδιαίτερη συνεργασία μεταξύ τών σολίστ ,καθώς και προσήλωση έτσι ώστε νά μήν μετατραπεί σέ έναν ´αγώνα δεξιοτεχνίας´.

Μέχρις μερικά χρόνια πρίν θεωρούσα ως καλύτερη εκτέλεση την κλασσική τής ΕΜΙ μέ τούς Richter,Rostropovich,Oistrakh και τον Η.V.Karajan νά διευθύνει την Φιλαρμονική τού Βερολίνου.

images


Τρείς μεγάλοι δεξιοτέχνες μέ έναν σπουδαίο μαέστρο αποτελούσαν μιάν επιλογή πρώτης γραμμής.


Αυτό ίσχυε γιά τά γούστα μου έως ότου άκουσα την ερμηνεία τού 1961 υπό την διεύθυνση τού πρόωρα χαμένου Ferencs Fricsay τού Ούγγρου μαέστρου,πού πρόλαβε ευτυχώς να αφήσει το μουσικό του ίχνος στην ιστορία καί πού σίγουρα τό όνομά του θά ακουγόταν πολύ συχνότερα άν η τύχη τού προσέφερε μακροβιότητα.

Ο Fricsay επέλεξε τον φίλο του Geza Anda γιά το πιανιστικό μέρος ,τον επίσης φίλο του Wolfgang Scneiderian στο βιολί και γιά το τσέλο επέλεξε την γλυκύτητα τού θεσπέσιου Pierre Fournier.

Διευθύνοντας την Φιλαρμονική τού Βερολίνου χωρίς καμιά διάθεση επίδειξης κατόρθωσε να παρουσιάσει ένα απολύτως ´δεμένο´Τριπλό κοντσέρτο μέ τρείς σολίστ πού θυσιάζουν το μέρος αντί τού όλου και καταφέρνουν νά δώσουν μιά ερμηνεία piano trio(όπως άλλως τε απαιτεί το έργο)προσφέροντάς μας το πολύτιμο δώρο τής συλλογικής δουλειάς καί τής αφοσίωσης σέ αυτό πού δεσμεύτηκαν νά πράξουν..
Αλλως τε το Τριπλό ,πρωτίστως είναι ζήτημα φιλίας..........................:ernaehrung004:


51jOxzvckZL._SL500_AA280_.jpg
 
Last edited:

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Αγαπημένο άκουσμα και για εξωμουσικούς λόγους. Το περιείχε ο πρώτος δίσκος κλασσικής μουσικής που είχα αγοράσει (μαζί με κάποιους άλλους) ως μικρό δώρο στον εαυτό μου όταν πέρασα στο Πανεπιστήμιο το μακρινό 1985.

Στ'αυτιά μου το τσέλο έχει κάπως μεγαλύτερο μερίδιο αλλά μιας και ο Ludwig δεν συνέθεσε Κοντσέρτο για το όργανο αυτό, ...τον συγχωρούμε.
Τη μετάβαση χωρίς διακοπή από το 3ο στο 4ο μέρος (attacca) ο Beethoven τη χρησιμοποίησε και στα δυο τελευταία Κοντσέρτα για Πιάνο.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Σπύρο Καλημέρα. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να ξεκινάς το Σαββατοκύριακό σου (το οποίο θα συνεχιστεί στην περίπτωσή μου με άδεια για όλη την υπόλοιπη εβδομάδα, χε,χε), από το να ανακαλύπτεις μιά παρουσίαση ενός αγαπημένου έργου από τον Σπύρο Σούρλα στο φόρουμ.Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα από τα αριστουργήματα του LvB, αλλά είναι από τα αγαπημένα μου. Δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο για τις προτεινόμενες ηχογραφήσεις. Κατ' εμέ η ηχογράφηση του Karajan είναι μιά μεγαλειώδης αποτυχία, για την οποία κυκλοφορούν πολλά ανέκδοτα. Κατά την εκδοχή του Richter, οι Karajan και Rostropovich ενδιαφερόντουσαν περισσότερο για τη φωτογραφία του εξωφύλλου παρά για εναλλακτικές ηχογραφήσεις κάποιων μερών που κατά τον Richter επιδέχονταν διόρθωσης. Κατά μιά άλλη εκδοχή ήταν ο Richter που προτιμούσε να κάνει περίπατο στον κήπο των Abbey Road Studios αντί για πρόβες με τους υπόλοιπους συντελεστές. Μία άλλη εκδοχή που πολύ θα ήθελα να έχω είναι με το Oistrakh trio.
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Κώστα Ζαγγογιάννη το Τριο Oistrakh, Knushevitzky, Oborin σε Columbia δεν είναι καλύτερο από του Fricsay με Anda, Schneiderhan, Fournier. Αν το έχεις αυτό νομίζω δεν χρειάζεται το άλλο. Λ.Σ.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Σπύρο ,θαυμάσιο αφιέρωμα σε ένα μνημειώδες αριστούργημα.

(Θυμάσαι που το συζητούσαμε και με παρότρεινες να το παρουσιάσω αλλά δυστυχώς με τα τρεχάματα που έχω ούτε να το ακούσω προλαβαίνω πλέον..:bigcry:)

Για να μην μακρυγορώ έχω και τσι δύο εκτελέσεις που προτείνει ο Σπύρος,αμφότερες σε cd, που τις αγαπάω εξίσου.
Εχουν διαφορές αλλά σε επίπεδο μη συγκρίσιμο ή μάλλον μη ανταγωνιστικό,δίνοντάς σου η κάθε μια,το συμπλήρωμα της άλλης.

Προτείνονται και οι δύο ανεπιφύλακτα..:ernaehrung004:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
(Θυμάσαι που το συζητούσαμε και με παρότρεινες να το παρουσιάσω αλλά δυστυχώς με τα τρεχάματα που έχω ούτε να το ακούσω προλαβαίνω πλέον..:bigcry:)

Ακόμα και γιά το index Δημήτρη μου πρέπει νά γράφονται μικρά αφιερώματα ,και γιά έργα πού θεωρούνται οικεία και αυτονόητα.
Φυσικά και θυμάμαι.:ernaehrung004:
Μάλιστα θάλεγα πώς θάταν ιδιαίτερα βοηθητικό γιά την Μουσική Κατηγορία τά ενεργά της μέλη νά δεσμεύονται να παρουσιάζουν 2-3 έργα το μήνα.

Εντάξει?:smash::smash::ADFADF1::ernaehrung004:
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Ακόμα και γιά το index Δημήτρη μου πρέπει νά γράφονται μικρά αφιερώματα ,και γιά έργα πού θεωρούνται οικεία και αυτονόητα.
Φυσικά και θυμάμαι.:ernaehrung004:
Μάλιστα θάλεγα πώς θάταν ιδιαίτερα βοηθητικό γιά την Μουσική Κατηγορία τά ενεργά της μέλη νά δεσμεύονται να παρουσιάζουν 2-3 έργα το μήνα.

Εντάξει?:smash::smash::ADFADF1::ernaehrung004:

Μη μου κοπανάς εμένα το σφυρί, γιατί δεν σε φοβάμαι !

Εντάξει ????:flipout::flipout:
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Re: Απάντηση: L.V.Beethoven:Triple Concerto op.56

Μάλιστα θάλεγα πώς θάταν ιδιαίτερα βοηθητικό γιά την Μουσική Κατηγορία τά ενεργά της μέλη νά δεσμεύονται να παρουσιάζουν 2-3 έργα το μήνα.

Η Διαχείριση της Μουσικής Κατηγορίας θα λάβει σοβαρά υπ'όψιν της την πρόταση του κ. Σούρλα και θα εκδώσει σχετική ανακοίνωση με τις Υπηρεσίες - Παρουσιάσεις του μήνα.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ειναι λίγο ´προτεστάντικη´δέν λέω:)flipout:),αλλά νομίζω ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει γιά το καλό ολόκληρης τής Μουσικής Κατηγορίας.
Τοσους φίλους έχουμε άλλως τε.:worshippy::worshippy:



Υ.Γ.
Αν μέ ξαναπείς κύριο θά απαγορευτεί ο Jarrett στην Κατηγορία.:grandpa::flipout::ernaehrung004:
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Η προσωπική προτίμησή μου είναι με τον Karajan, χωρίς να υποτιμώ την εξαιρετική ηχογράφηση του Fricsay. Με αρέσει ο ήχος της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, της εποχής εκείνης, όπου ο Karajan ήταν το πνεύμα της ανανέωσης τότε. Εξαιρετικός ήχος στα έγχορδα και στο μπάσο ήχο, γεγονός που έδειχνε την ιστορία και την επιρροή του Furtwangler. Ίσως η καλύτερη περίοδος της ορχήστρας όπου συνδίαζε πολλά πράγματα. Οι σολίστ απίστευτοι. O Βασιλιάς Δαυίδ αποδεικνύει για άλλη μια φορά την μεγάλη του αξία, o Richter ήρωας έβγαζε "μουσική" από το τίποτα. Δεν το έπιασε κανένας σε αυτό το έργο. Τα μέρη του πιάνου ήταν εύκολα και γελοία επίτηδες από τον Beethoven, γιατί ήταν να ερμηνευθεί από άπειρο και ατάλαντο πιανίστα (παρότι ευγενής). Δείγμα του πόσο τεράστιος μουσικός και πιανίστας ήταν. O Rostropovich έδειχνε ότι επρόκειτο για ευαίσθητο και συναισθηματικά εμπλεκόμενο καλλιτέχνη.

Για την ηχογράφηση έχουν ειπωθεί πολλά, με πιο σημαντικό την καταγραφή της άποψης του Richter στο ντοκιμαντέρ του Monsagneon που είναι αφιερωμένο στον Ρώσο πιανίστα. Εκεί ανέφερε το γεγονός για τις φωτογραφίσεις που προτιμούσε ο Karajan από το να κάνουν μια δεύτερη προσπάθεια. Βλέποντας προσωπικά το θέμα και πως τοποθετήθηκε ο Richter, είχε διαφορετική άποψη από την προσέγγιση στο 3ο μέρος, κυρίως της ορχήστρας και πως έπρεπε να τον συνοδέψει. Μια απόφαση που εκείνη την εποχή ανήκει στον μαέστρο. Ε, εκεί πιθανότατα ο Karajan του είπε: "Δεν χρειάζεται, δεν πάμε καλύτερα για φωτογραφίες;". Σύγκρουσή "ντιβών". Έγινε θέμα μετά από 30 χρόνια.

Το έχω ακούσει επίσης πάλι με τους 3 Ρώσους στην Μόσχα υπό τον Cyril Kondrashin, όπου ο Richter υποστήριξε ότι έτσι ήταν σωστός τρόπος ερμηνείας. Κατά την γνώμη μου, ο Richter υπολειπόταν πολύ του εαυτού σε σχέση με τον Karajan, o Βασιλιάς Oistrakh ήταν η σταθερή αξία, ενώ ο Rostropovich ήταν συναισθηματικά διαταραγμένος γιατί είχε προβλήματα με τις Σοβιετικές αρχές. Μάλιστα ήταν να αντικατασταθεί στην συναυλία και προέβαλαν τότε βέτο οι Richter και Oistrakh. H συνολική ερμηνεία για μένα κατώτερη από αυτή του Karajan σε όλα τα επίπεδα (πλην Oistrakh για αυτό και είναι και Βασιλιάς).

Υπάρχουν και άλλες ενδιαφέρουσες ερμηνείες. O Karajan ξαναηχογράφησε με την Mutter, Yo-Yo Ma και Mark Zeltser, νεαροί και φερέλπιδες σολίστ τότε. Μου άρεσε και με το Chung-trio, οικογενειακή υπόθεση και πολύ καλή ηχογράφηση.

Τελευταία το απόλαυσα με την ορχήστρα νέων Simon Bolivar της Βενεζουέλας με τον Gustavo Dudamel, την Martha Argerich και τους αδελφούς Gaudier. Νεανική και φρέσκια ερμηνεία με την Argerich να είναι η πιο "ζωηρή και τσαχπίνα" λες και ήταν η μικρότερη της παρέας.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Αγαπητοί φίλοι o δίσκος που όλοι πρώτα αγοράσαμε ήταν ο δίσκος με τον Karajan. Πώς να μην τον αγοράσεις με κλειστά μάτια αφού έπαιζε η dream team.
Τον Ιανουάριο του 1999 άκουσα στο Παλλάς για πρώτη φορά ζωντανά το έργο με την κρατική ορχήστρα Αθηνών, τον Άκη Μπαλτά μαέστρο και το «Τρίο Αθηνών» αποτελούμενο από τον Χάρη Χατζηγεωργίου βιολί, την Ντάνα Χατζηγεωργίου βιολοντσέλο και την Βίκυ Στυλιανού πιάνο.
Τότε το Παλλάς αποτελούσε ίσως την μοναδική δυνατότητα να ακούσεις κλασσική μουσική. Αν πήγαινες συχνά άρχιζες να αναγνωρίζεις τις φυσιογνωμίες των θεατών. Μου είχε κάνει μάλιστα εντύπωση ότι έλλειπαν οι μέσες ηλικίες. Έβλεπες ή συνταξιούχους ή αρκετά νέους και περισσότερες ήταν οι γυναίκες. Στο κτήριο ήταν εμφανής η φθορά του χρόνου, η κρατική ορχήστρα μέσα στο απαξιωμένο περιβάλλον προσπαθούσε παρά τις αδυναμίες της για το καλύτερο και οι σολίστ ήταν εκ των ενόντων. Παρόλα αυτά βγάζαμε ύλη, ευχαριστιόμασταν ακούγοντας ζωντανή μουσική, το φαγητό που ακολουθούσε ήταν η συνέχεια και όχι η αρχή και το τέλος της βραδιάς. Σήμερα αναπολώ με τρυφερότητα εκείνες τις παραστάσεις για την χαρά που μου προσφέρανε στο στάδιο της μουσικής μου ενηλικίωσης, που ποιος ξέρει πότε θα ολοκληρωθεί.

Μεγαλώνοντας που άρχισα να ψάχνομαι το αγόρασα με τον Friscay σε cd από το υπόγειο της οδού Καπλανών και φυσικά αμέσως μετά το αγόρασα σε βινύλιο (τσιμπημένο στην τιμή) από το διαδίκτυο. Αυτή είναι και η εκτέλεση που ακούω.
Πριν δύο χρόνια διάβασα με ευχαρίστηση ένα βιβλίο, που το συστήνω στους φίλους της κλασσικής μουσικής, του Norman Lebrecht με τίτλο Life and Death of Classical music (εννοεί δισκογραφικά). Ένα μέρος του βιβλίου ασχολείται με τις 100 καλύτερες και 20 χειρότερες εγγραφές της δισκογραφίας. Ανάμεσα στις 20 χειρότερες είναι και η εγγραφή του τριπλού κονσέρτου με τον Karajan, που επιβεβαιώνουν τα γραφόμενα του Κώστα Ζαγγογιάννη. Συγκεκριμένα γράφει.

Ήταν η πιο θαυμαστή τρόικα, η αφρόκρεμα των σοβιετικών δεξιοτεχνών που θα μπορούσε ποτέ να συγκεντρωθεί για την ερμηνεία αυτού του κονσέρτου. Το σχέδιο κόστισε στην ΕΜΙ πολλά χρήματα -μόνο o Κarajan ζήτησε 10.000 λίρες προκαταβολή- αλλά μια τέτοια παραγωγή δεν φείδονταν χρημάτων. Όλοι ήταν ενθουσιασμένοι για την προγραμματισμένη ηχογράφηση αλλά όλα πήγαν λάθος. Ο Oistrakh και ο Richter θεωρούσαν ότι τα tempi του Karajan και ο λουστραρισμένος και υπέρ το δέον λουσάτος ήχος της ορχήστρας παρωδεί την μουσική. Ο Richter έλεγε ότι ο Rostropovich υπακούει στις θελήσεις του Karajan. O Karajan παραπονιόταν γιατί δεν μπορούσε να ακούσει το πιάνο. Ο Richter απαντούσε ότι αυτό οφείλεται στην υπέρ του δέοντος προβολή του τσέλου και ο χρόνος περνούσε. Οι άνθρωποι της EMI διαμαρτύρονταν ότι ο Karajan προσπαθούσε να τα κάνει όλα με την μια για να μην βγει από το χρονοδιάγραμμα του. Σε αυτό το κλίμα έλλειψης κατανόησης κανείς από τους ερμηνευτές δεν μπόρεσε να εκφρασθεί μέσω του έργου. Ο Oistrakh είναι αφύσικα βραχνός, ο Richter αφηρημένος και ο Rostropocich κοινότυπος. Ο παραγωγός Peter Andry δήλωσε ότι φτάνει με αυτή την κατάσταση. Οι Oistrakh και Richter φανερά δυσαρεστημένοι από το παίξιμό τους ζήτησαν από τον Karajan να το ξαναπάνε. Αυτός δήλωσε ότι δεν έχουν άλλο χρόνο και πρέπει να πάνε για την φωτογράφηση του εξωφύλλου.
Ο Richter αναφώνησε «Είναι μια νεκρή ηχογράφηση και την αποκηρύσσω πλήρως». Έτσι και είναι τα πράγματα. Η ηχογράφηση αυτή αποτελεί παράδειγμα της μη επικοινωνίας των μουσικών. Όλες οι νότες είναι στη θέση τους αλλά δεν σημαίνουν τίποτα. Η ευχαρίστηση του να παίζεις μουσική απουσιάζει παντελώς.
Αυτό δεν σημειώθηκε από κανέναν μουσικοκριτικό για χρόνια. Θαμπωμένοι από τους συντελεστές και με την επιθυμία μιας καλής εγγραφής οι κριτικές ήταν διθυραμβικές. Ο δίσκος πούλησε μισό εκατομμύριο αντίτυπα και πέρασαν αρκετά χρόνια μέχρι να ηχογραφηθεί ξανά από το την Philips με τον Kurt Mazur και την Leizig Gawandhaus με το Beaux Arts Trio.
 
Last edited:

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Πάντα θα υπαρχουν "ειδικοί" και ..φήμες να κριτικάρουν ,να επισκιάσουν ή και να ακυρώσουν μια παραγωγή.

Προσωπικά ο συγκεκριμένος κύριος και η λίστα του δεν μου λέει τίποτα.
Οσο για την ευχαρίστηση και την επικοινωνία των μουσικών,εγώ την εισπράττω και με το παραπάνω.

Ασε του άλλους να την αποκηρύσσουν.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: L.V.Beethoven:Triple Concerto op.56

Πάντα θα υπαρχουν "ειδικοί" και ..φήμες να κριτικάρουν ,να επισκιάσουν ή και να ακυρώσουν μια παραγωγή.

Προσωπικά ο συγκεκριμένος κύριος και η λίστα του δεν μου λέει τίποτα.
Οσο για την ευχαρίστηση και την επικοινωνία των μουσικών,εγώ την εισπράττω και με το παραπάνω.

Ασε του άλλους να την αποκηρύσσουν.

Συμφωνώ απολύτως. Ο Ρίχτερ είχε 'στριτζώσει' και με τους Κάραγιαν-Ροστροπόβιτς και με τις συνθήκες της ηχογράφησης και μετά άρχισε τις κακίες. Οποιος διαβάσει το βιβλίο του Monsaingeon για τον Ρίχτερ, θα δεί ότι o μεγάλος Ρώσος ήταν ανικανοποίητος και πάρα πολύ 'δύσκολος' και δεν έλεγε εύκολα καλή κουβέντα για κανέναν. Αυτό που τον εξαγνίζει πλήρως βέβαια είναι ότι τα πιο φαρμακερά του σχόλια τα κράταγε για τις δικές του ηχογραφήσεις.
Στα δικά μου αυτιά, η εκδοχή Κάραγιαν δεν έχει το ταίρι της. Η μόνη που μπορεί να την κοιτάξει ανερυθρίαστη στα μάτια, είναι εκείνη του Ormandy με τους Stern, Istomin, Rose και την ορχήστρα της Philadelphia. Στη Sony (1964).
Πήρα κι εγώ το βιβλίο του Lebrecht πριν κάτι χρόνια. Στάθηκε αδύνατον να το τελειώσω. Ο τύπος δεν έχει καθόλου class και μου θυμίζει γραφιά της 'Αυριανής': μπαινοβγαίνει στα βρακιά των μουσικών, κλείνει πονηρά το ματάκι στον αναγνώστη πετώντας, στο άσχετο δήθεν, πιπεράτα σχόλια για τις ερωτικές τους προτιμήσεις, σχολιάζει με φοβερή κακεντρέχεια τις αμοιβές και τα κάθε λογής καπρίτσια τους και πάει λέγοντας. Λαϊκό ανάγνωσμα που δεν σέβεται καθόλου το αντικείμενό του.
Κάποτε πρέπει να το πάρουμε απόφαση: οι μεγάλοι καλλιτέχνες, είναι μεγάλοι ακριβώς γιατί είναι, από κάθε άποψη, 'ανωμαλίες' της φύσης σε σχέση με το κοινό μέτρο. Δεν θέλω να πώ ότι τους συγχωρούνται όλα. Αλλά, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι τουλάχιστον αφελές να περιμένουμε απ αυτούς να είναι υπερευαίσθητοι σε ένα μόνο τομέα -την τέχνη τους- και στους υπόλοιπους να τους κρίνουμε με τα καθημερινά δεδομένα. Προσωπικά, είμαι ευγνώμων που υπάρχουν.
 
Last edited:

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Τον Lebrecht ούτε εγώ μπορώ να το διαβάσω και τον θεωρώ καιροσκοπικό κριτικό του οποίου η κριτική στηριζόταν στο να γράψει κάτι διαφορετικό μόνο για να είναι διαφορετικό και να κερδίσει εντυπώσεις. Και μέσα από αυτή την διαδικασία, έγινε γνωστός. Ακόμα και στις θετικές κριτικές που έχει γράψει είναι εντελώς επιφανειακός και φαιδρός. Τελευταία αυτό που έγραψε για τον Carlos Kleiber, όταν πέθανε, ήταν καθαρός οπορτουνισμός. Στον ίδιος ύφος κινείται και ένας άλλος κριτικός ο David Hurwitz. Ακόμα και όταν συμφωνώ μαζί τους, τους βρίσκω τόσο αηδιαστικούς στην προσέγγισή τους.

Από κριτικούς σήμερα απολαμβάνω τον κριτικό-μουσικό-πιανίστα Robert Levin. Έχει ωραίο λόγο, προσωπική άποψη και μ' αρέσει να τον διαβάζω ακόμα και όταν διαφωνώ μαζί του. O Richard Osborne επίσης και οι πολύ παλιοί του Gramophone με τον Abrahamovich να ξεχωρίζει.

Νομίζω ότι εκείνο που πρέπει να είναι στο προσκήνιο είναι η μουσική και αυτό που ακούμε και όχι τι ειπώθηκε ή τι έγινε. Αυτό παρατήρησα ότι μειώνει την απόλαυση που μπορεί να προσφέρει η ακρόαση της μουσικής, σε οποιαδήποτε μορφή της (ηχογράφηση, συναυλία κ.λπ) Εγώ δεν ήξερα τίποτα από αυτά όταν άκουσα την ερμηνεία του Karajan και η σύγκριση με κάποια άλλη που είχα ακούσει ήταν μέρα με την νύχτα. Την προτιμώ από όλες το λέω και δεν το κρύβω. Αν έμενα στην φιλολογία και την παραφιλολογία πιθανόν να εξοστράκιζα πολλές ευκαιρίες ακρόασης. Όπως επίσης προτιμώ το Richter να τον ακούω στο πιάνο, παρά να διαβάζω αυτά που είπε και την γνώμη του.

Επίσης να μην κρύψω την απογοήτευση μου όταν άκουσα το τριπλό κονσέρτο με τον Harnoncourt, το οποίο μου φάνηκε πολύ "ξερό".
 
Last edited:

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Re: Απάντηση: L.V.Beethoven:Triple Concerto op.56

Το τρίο Stern, Rose, Istomin τους έχω μόνο σε μια ηχογράφηση του Schubert trio No1, Op.99 της Columbia. Παίζουν με τέτοια χαρά που όταν κοιτάς τα γκρίζα τους μαλλιά στο εξώφυλλο του δίσκου δεν πιστεύεις ότι πρόκειται για ενήλικες. Κρίνοντας από αυτή την ηχογράφηση θα τους ψάξω περισσότερο.
 
Έχω μια μόνο εκτέλεση σπίτι, που παραμένει μία γιατί με ικανοποίησε πλήρως....

capa.jpg



Ο ήχος του Karajan ειδικά στον Βeethoven παραμένει για μένα αξεπέραστος. Οι λοιποί 3 απλά κάνουν εξαιρετικά τη δουλειά τους, χωρίς βέβαια να σου προκαλέσουν και ρίγη..

Γενικά πάντως αυτό το έργο δε θα έλεγα ότι είναι απ'τα αγαπημένα μου... όχι τόσο ως concept, όσο σαν αποτέλεσμα (αλλος ένας λόγος που δεν έχω ψαχτεί τόσο πολύ για άλλες ερμηνείες). Τελείως υποκειμενικό φυσικά αυτό, δεν κρύβει καμία μομφή για τον τεράστιο δημιουργό. Έργο "χαβαλεδιάρικο", που έχει τεράστιο νόημα να τον παρακολουθήσει κανείς live, και να χαζεύει τη "χημεία" μεταξύ των τριων ερμηνευτών... Αν δέσει, μπορεί να είναι όλα τα λεφτά. Αν όχι, μπορεί να βαρεθείς και να περιμένεις τη συνέχεια της συναυλίας..
 
Last edited:
Επίσης να μην κρύψω την απογοήτευση μου όταν άκουσα το τριπλό κονσέρτο με τον Harnoncourt, το οποίο μου φάνηκε πολύ "ξερό".

Το'χει αυτό ο Harnoncourt με τον Βeethoven... νομίζω ότι το μαγικό του άγγιγμα φτάνει ως στυλ και εποχή μέχρι και τον Mozart... από κει και πέρα δε θα τον προτιμούσα.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Η αλήθεια είναι ότι ο Richter "έθαψε" πολλές έξοχες ηχογραφήσεις του. Γιά παράδειγμα στο ίδιο εκείνο ντοκυμαντέρ του Monsaigneon είπε ότι στην περιοδεία του στην Αμερική είχε παίξει πολύ άσχημα. Είναι ο μόνος που το νομίζει αυτό, όλες οι ηχογραφήσεις που έκανε στη διάρκεια της περιοδείας, ζωντανές ή στουντιακές, είναι εκπληκτικές. Την καραγιαννική ηχογράφηση είχα αγοράσει μετά από αυτή του Fricsay, αλλά πριν διαβάσω το σχετικό κουτσομπολιό και πάντοτε προτιμούσα με μεγάλη διαφορά τη δεύτερη.