Maitre - όπως λέμε Μάστορας

17 June 2006
14,350
Jules_Massenet_portrait.jpg


Πάνω στον Jules Massenet, 'σκόνταψα' σχεδόν κατά τύχη: ένας φίλος μου είχε δανείσει τις παρτιτούρες για τα Δύο Κομμάτια για Πιάνο, τις Μαύρες και τις Λευκές Πεταλούδες. Κόλλησα στις 'Μαύρες' γιατί ήταν πιο αινιγματικές και έμοιαζαν να διαπνέονται από μια έντονη επιρροή Schumann, από το 'Πουλί-Προφήτη', μία από τις πιο όμορφες πιανιστικές βινιέτες του μεγάλου Γερμανού, την 7η από τις Waldszenen op.82.
Θάμπωμα-αρχή σοφίας: ανακάλυψα έναν συνθέτη με μεγάλο μελωδικό χάρισμα, έναν αληθινό μάστορα, ήσσονος σημασίας ίσως, αν τον συγκρίνεις με τις μεγάλες μορφές της εποχής του (ποιος δημιουργός του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα δεν ´'χλωμιάζει' μπροστά στη φρεσκάδα του Chopin ή στο πάθος του Liszt ; ) αλλά Μεγάλο δάσκαλο όπως και να το κάνεις. Δραστηριοποιήθηκε ιδιαίτερα στην όπερα και έγραψε πάρα πολλές, ιδιαίτερα δημοφιλείς στην εποχή του (1842-1912). Καθώς με αποπλάνησαν ολοκληρωτικά τα πιανιστικά του, έχω ακούσει μόνο αποσπάσματα από τα φωνητικά έργα του, δημοφιλείς άριες του ρεπερτορίου από τη 'Μανόν' και τον 'Βέρθερο' με διάφορους εκτελεστές. Αυτό που μου έκανε φοβερή εντύπωση είναι πως με όποιον ερμηνευτή και να τα ακούσεις ηχούν εξαίσια: οι προσωδίες είναι τόσο καλά ρυθμισμένες από τον συνθέτη που είναι σχεδόν αδύνατον να αποδοθούν λιγότερο από εντυπωσιακά. Όλα τα επι μέρους 'δουλεύουν ρολόϊ', όλες οι κομψεπίκομψες ορχηστρικές ίντριγκες, όλες οι λεπτές ποιητικές αποχρώσεις ξεφυτρώνουν σχεδόν μαγικά. Είναι πολύ λίγοι οι συνθέτες με τους οποίους μου έχει συμβεί κάτι παρόμοιο.
'Ατυχος' όσον αφορά τη μεταθανάτια απήχησή του, ο Massenet μετά το θάνατό του (1912) πέρασε στο περιθώριο: οι υπέροχες μελωδίες του μπορεί να σφράγισαν την εποχή του αλλά είχε έλθει πια ο Mahler και ο Debussy και στον ορίζοντα διαφαίνονταν ήδη οι 'βλάσφημοι' μεγάλοι καινοτόμοι του 20ου αιώνα. Κάποιους απ αυτούς, όπως για παράδειγμα τον Prokofiev, τους διακρίνεις ήδη μέσα στα κομμάτια του για πιάνο που ηχογράφησε ο Ciccolini -μέχρι πρόσφατα υπήρχαν σε ένα διπλό CD της Decca που σίγουρα θα επανεκδοθεί.
Ακούω την εκπληκτική Σουίτα του Massenet με τίτλο 'Οι Εριννύες' (Les Erinnyes). Περιγραφική μουσική, είναι βασισμένη πάνω στην Ορέστεια τραγωδία. Το 2ο μέρος της, η Ελεγεία, ραγίζει ακόμα και τσιμέντα.
 
Last edited:

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Αγαπητέ Κώστα Λυμπερόπουλε
Το πιανιστικό έργο του Massenet πρέπει να είναι σε EMI. Tο έχω σε κουτί με τρείς δίσκους της Γαλλικής EMI (Pathe Marconi) με Ciccolini στο πιάνο και την ορχήστρα της Όπερας του Μόντε Κάρλο του 1980.
Περιλαμβάνει
Concerto pour piano et orchstre διάρκεια περίπου 29 λεπτά
Sept improvisations
papillons noirs
papillons blancs
eau dormante
eau courante
dix pieces de genre
valse folle
valse tres lente
devant la madone
toccata
musique pour bercer les petits enfants
six dances
anee pasee (1-4 livre)
trois marches
la vierge
premiere suite,op11
deux berceuses
'Ολα τα κομμάτια είναι μινιατούρες διάρκειας 1,5-2,5 λεπτών.
Η σχετικά περιορισμένη μεταθανάτια απήχηση του πιανιστικού έργου του Massenet υποθέτω ότι οφείλεται στην μικρή διάρκεια των κομματιών και όχι στην μαστοριά τους. Συνεπώς η παρουσίαση σου έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
'Εχω ακούσει τον Ciccοlini σε Schubert και Ravel και πάντοτε μου άρεσε.
Οι φίλοι του βινυλίου μπορούν να προμηθευτούν την συλλογή αυτή από το ebay στην τιμή των 25$ περιλαμβανομένων των ταχυδρομικών.
Και πάλι ευχαριστώ για την παρουσίαση σου.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,970
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/5855172.htm

τα πιανιστικά λοιπόν βρίσκονται εύκολα ...

οι άτιμες οι ερινύες όμως, που τόσο με γοήτευσαν σε ένα κατεβασματάκι , που τις βρίσκουμε ;;; 210 δίσκους έχει το mdt (κυρίως τις όπερες, αλλά ερινύες γιοκ ...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
'Oπως μπορώ να απολαμβάνω μιά λιθογραφία τού Χρηστίδη παρά την ύπαρξη τού Ρέμπραντ καί τού Ντα Βίντσι,έτσι μπορώ να απολαμβάνω το μυθιστόρημα ´Τζών Περδικάρης´τού Κυριακού ή το αριστούργημα τού Γεωργίου Ονέ ´Ο Αρχισιδηρουργός´.
Οι λογοτέχνες είναι λίγο ακαδημαϊκοί ,κατά την γνώμη μου,όπως και οι μουσικοί είναι πολύ αυστηροί στην αγάπη γιά τά έργα τής λογοτεχνίας και τής μουσικής πού δεν είναι βαρύγδουπα.
Οι ζωγράφοι είναι πιό ελεύθεροι και είναι σε θέση να γουστάρουν μιά ζωγραφική σάν την Μουσική τού Μασσενέ και σάν την λογοτεχνία τού Ανατόλ Φράνς´...

Μέσα απο τον λιτό και σοφό λόγο τού Γιάννη Τσαρούχη απο το βιβλίο:'Eγώ ειμί πτωχός και πένης´πού μού ξανάκανε παρέα στίς πρόσφατες ολιγοήμερες διακοπές μου..
Και ξαφνικά με το που γύρισα έπεσα σε κειμενο τού Λύμπε για τον Massenet.