J.S.Bach Keyboard Concerto No 7 BWV1058

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μπορεί και νάταν η πρώτη απόπειρα τού J.S.Bach νά συνθέσει ένα κοντσέρτο γιά αρπσίκορδο...
Πάντως ήταν μιά μεταγραφή απο το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα BWV 1041,αλλά μοιάζει νά το εγκατέλειψε ,μένοντας ανικανοποίητος απο το τελικό αποτέλεσμα γιατί θεώρησε οτι η ´φωνή´τού αρπσίκορδου καλυπτόταν απο την ορχήστρα...
Θεωρήθηκε ,λοιπόν κατά κάποιον τρόπο ως ´εγκαταλελειμένο κοντσέρτο´...
Ομως απο την στιγμή πού άρχισε να χρησιμοποιείται το πιάνο ως βασικό όργανο στίς συνθέσεις τού Bach, το BWV 1058 βρήκε μιά σημαίνουσα θέση στο ρεπερτόριο.
14 μόνον λεπτά μουσικής μαγείας απο τον Κάντορα σέ τρείς κινήσεις
1)first movement(Αllegro)
2)Andante
3)Allegro assai.

To πρώτο μέρος φωτεινά αυστηρό και δομημένο,μέ το πιάνο να εμφανίζεται ρυθμικό και νευρώδες απο την πρώτη στιγμή μαζί με την μικρή ορχήστρα...

Το andante είναι απο τίς ομορφότερες σελίδες τής Μουσικής.
Τρυφερό και λυρικό,πού όμως δέν ρέπει πρός την μελαγχολία,παραπέμπει σέ μιά ανείπωτη ιερότητα πού θα μπορούσε νά περιγράφει τον ήσυχο ύπνο ενός μικρού παιδιού,αλλά ακόμα καί μιά άφατη αγάπη απέναντι στον κόσμο πού υποφέρει,αλλά και ελπίζει...
Και πάλι αυτή ή γρανιτένια δομή τών έργων τού Bach είναι πού ορίζει το συναισθηματικό περιεχόμενο τού andante ,πού γιά μιά ανεπαίσθητη και μόνον γραμμή ,αφορίζεται απο τήν καταρράκωση και γίνεται αγκαλιά γλυκύτητας και θλιμένης (μά οχι θλιβερής)εγκαρτέρησης...
Το τρίτο μέρος ξεκινά και τελειώνει σαν μιά φούγκα,γεμάτη εξαίσιες μουσικές ιδέες,πού και πάλι όμως ο Bach δεν τίς ´βιάζει´ορμητικά ή μόνον ως επίδειξη δεξιοτεχνίας,αλλά μέσα απο αυτές αναδεικνύει χορευτικές ´λεπτομέρειες´αισιοδοξίας και ανάτασης...

Oσες εκτελέσεις και εάν άκουσα πάντα επιστρέφω στην ,για μένα,ανεπανάληπτη ερμηνεία τού Gould με την Columbia Symphony Orchestra,υπό την διεύθυνση τού Vladimir Golschmann(η ηχογράφηση έγινε στίς 4/5/1967,τρία χρόνια απο τότε πού ο Gould ειχε αποσυρθεί απο τά ακροατήρια)..
51xIQ4%2BHXiL._SL500_AA280_.jpg


O Perahia επίσης ,εξαίρετος ερμηνευτής τού Bach προσφέρει μιά αξιομνημόνευτη εκτέλεση.Διευθύνει ο ίδιος..

front.jpg



Ο Αndras Schiff επίσης συγκαταλέγεται στούς σημαντικούς ερμηνευτές τού κοντσέρτου.
412224VYX9L._SL500_AA300_.jpg



Tέλος απο τις πρόσφατες ερμηνείες η Angella Hewitt μάς δίνει μιά ενδιαφέρουσα εκδοχή ,πού μοιάζει όμως κάπως ´ψυχρή´παρά τις διθυραμβικές κριτικές που έχουν γραφεί.
Hewittconc1.jpg



To ΒWV 1058 ή 7ο κοντσέρτο για πιάνο τού Bach αποτελεί μιά ιδιάζουσα μουσική μινιατούρα μεγίστης ´καθαρής´συναισθηματικής αξίας...

Είναι μιά περίοδος ,πού και γιά προσωπικούς,αλλά και για γενικότερους λόγους,δύσκολα μπορώ να μιλήσω για μουσική..
Κάτι οι απώλειες ,κάτι οι περιρρέουσες ενδείξεις καί αποδείξεις μικροπρέπειας και ασκήμιας,δυσκολεύουν την γραφή.....................................................
Αλλά ο Bach και ο Gould αποτελούν αυτή την περίοδο(πού ελπίζω οτι δέν θα διαρκέσει πολύ)μιά ακτίδα ´λελογισμένης´ελπίδας...
Αλλως τε συνήθως μετά την πτώση επέρχεται η ανάσταση,όπως και εάν την αντιλαμβάνεται ο καθείς...
 
Last edited:
17 June 2009
3,594
14 μόνον λεπτά μουσικής μαγείας απο τον Κάντορα σέ τρείς κινήσεις
1)first movement(Αllegro)
2)Andante
3)Allegro assai.

To πρώτο μέρος φωτεινά αυστηρό και δομημένο,μέ το πιάνο να εμφανίζεται ρυθμικό και νευρώδες απο την πρώτη στιγμή μαζί με την μικρή ορχήστρα...

Το andante είναι απο τίς ομορφότερες σελίδες τής Μουσικής.
Τρυφερό και λυρικό,πού όμως δέν ρέπει πρός την μελαγχολία,παραπέμπει σέ μιά ανείπωτη ιερότητα πού θα μπορούσε νά περιγράφει τον ήσυχο ύπνο ενός μικρού παιδιού,αλλά ακόμα καί μιά άφατη αγάπη απέναντι στον κόσμο πού υποφέρει,αλλά και ελπίζει...
Και πάλι αυτή ή γρανιτένια δομή τών έργων τού Bach είναι πού ορίζει το συναισθηματικό περιεχόμενο τού andante ,πού γιά μιά ανεπαίσθητη και μόνον γραμμή ,αφορίζεται απο τήν καταρράκωση και γίνεται αγκαλιά γλυκύτητας και θλιμένης (μά οχι θλιβερής)εγκαρτέρησης...
Το τρίτο μέρος ξεκινά και τελειώνει σαν μιά φούγκα,γεμάτη εξαίσιες μουσικές ιδέες,πού και πάλι όμως ο Bach δεν τίς ´βιάζει´ορμητικά ή μόνον ως επίδειξη δεξιοτεχνίας,αλλά μέσα απο αυτές αναδεικνύει χορευτικές ´λεπτομέρειες´αισιοδοξίας και ανάτασης...

Oσες εκτελέσεις και εάν άκουσα πάντα επιστρέφω στην ,για μένα,ανεπανάληπτη ερμηνεία τού Gould με την Columbia Symphony Orchestra,υπό την διεύθυνση τού Vladimir Golschmann(η ηχογράφηση έγινε στίς 4/5/1967,τρία χρόνια απο τότε πού ο Gould ειχε αποσυρθεί απο τά ακροατήρια)..
51xIQ4%2BHXiL._SL500_AA280_.jpg


To ΒWV 1058 ή 7ο κοντσέρτο για πιάνο τού Bach αποτελεί μιά ιδιάζουσα μουσική μινιατούρα μεγίστης ´καθαρής´συναισθηματικής αξίας...

Είναι μιά περίοδος ,πού και γιά προσωπικούς,αλλά και για γενικότερους λόγους,δύσκολα μπορώ να μιλήσω για μουσική..
Κάτι οι απώλειες ,κάτι οι περιρρέουσες ενδείξεις καί αποδείξεις μικροπρέπειας και ασκήμιας,δυσκολεύουν την γραφή.....................................................
Αλλά ο Bach και ο Gould αποτελούν αυτή την περίοδο(πού ελπίζω οτι δέν θα διαρκέσει πολύ)μιά ακτίδα ´λελογισμένης´ελπίδας...
Αλλως τε συνήθως μετά την πτώση επέρχεται η ανάσταση,όπως και εάν την αντιλαμβάνεται ο καθείς...

Σπύρο,

Αυτή η παρουσίαση έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα, καθώς, όταν πρωτογνώρισα το AV Club, τα αφιερώματά σου για τον Glenn Gould ήταν από τα πρώτα που διάβασα κι επηρεασμένη από αυτά, θέλοντας να ακούσω Gould, έσπευσα και μεταξύ άλλων αγόρασα ακριβώς αυτό το CD.
Tα συναισθήματα, ακριβώς όπως τα περιγράφεις εσύ τώρα...τίποτα λιγότερο.
Θα περιμένω και τους συνήθεις υπόπτους να αναφέρουν και τις δικές τους προτιμήσεις, ώστε να το ακούσω και σε κάποια άλλη εκτέλεση.
Σ' ευχαριστώ
 
Last edited:

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Συμφωνώ Σπύρο με όσα γράφεις , απλώς εγώ αισθάνομαι σαν τον βλάχο στην σοφή ρήση "Απ' όσα ξέρει ο βλάχος , δεν σαστίζει" , οπότε
41S66AHXRPL._SL500_AA300_.jpg

τον Μπαχ μου τον θελω με αρπίχορδο . Είναι πιό αυστηρό , πιό λιτό και με μια υπερκόσμια χροιά (unearthy quality).
Διατελώ παρ' όλα αυτά πάντοτε ανοικτός σε προτάσεις και αναμένω την Τρίτη να έχεις μαζί σου τον Gould.
 

Elina

Senior Member
13 January 2009
556
Γέρακας
Και πάλι αυτή ή γρανιτένια δομή τών έργων τού Bach είναι πού ορίζει το συναισθηματικό περιεχόμενο τού andante ,πού γιά μιά ανεπαίσθητη και μόνον γραμμή ,αφορίζεται απο τήν καταρράκωση και γίνεται αγκαλιά γλυκύτητας και θλιμένης (μά οχι θλιβερής)εγκαρτέρησης...

Πραγματικά, για μένα που πολύ λίγο γνωρίζω από μουσική, φαίνεται πως ο Bach αποτελεί το καταφύγιό μου για στήριξη και ενθάρρυνση. Σαν ένα Πατέρας, που η εκ της θέσης του, είναι η δύναμη για τα παιδιά του. Σ'ενα απαιτητικό καθημερινό περιβάλλον, συχνά "γεμίζω τις μπαταρίες μου" ακούγοντάς τον. Με τον Gould, αρχικά, αλλά είμαι έτοιμη να παρακολουθήσω και τους άλλους που προτείνεις..
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,284
Αθήνα
Αγαπητέ Σπύρο η παρουσίαση σου είναι μεν λιτή, αλλά ταυτόχρονα συμπυκνωμένη και περιεκτική προσφέροντας τα ερεθίσματα για ακρόαση, σκέψη και συζήτηση.

Πολλοί βινυλιόφιλοι είχαμε στις δισκοθήκες μας τον Bach στις εγγραφές της Archiv με τον Karl Richter και την Munchener Bach-Orchester για σιγουριά και μετά αρχίσαμε το ψάξιμο.

Η προτίμηση του Δημήτρη Ν. για το αρπίχορδο σε σχέση με το πιάνο δεν μπορεί να σχολιασθεί. Είναι θέμα προσωπικής προτίμησης. Δεν έχει σχέση με την εξοικείωση, άλλωστε πρωτογράφτηκε για τσέμπαλο, και πολλές φορές είναι θέμα προτίμησης της στιγμής για όσους ακούν και τα δύο όργανα. Μόνο μια παρατήρηση. Το πιάνο σε σχέση με το μονοχρωματικό τσέμπαλο έχει πολύ ευρύτερη χρωματική παλέτα, με αποτέλεσμα να είναι απαιτητικότερη η αίσθηση του στιλ και η τονική αίσθηση του εκτελεστή. Το πιάνο επιτρέπει μεγαλύτερη, όχι άμοιρη κινδύνων, διαφοροποίηση στην έκφραση και καθιστά διαφανέστερη την πολυφωνική δομή της μουσικής. Επειδή το andante αυτό είναι γεμάτο συναίσθημα, προσωπικά προτιμώ την πολυχρωμία του πιάνου. Άλλωστε ο Jörg Demus που έπαιζε πιάνο είχε πει. Δεν έχει σημασία με τι όργανο παίζεις αλλά πως παίζεις τον Bach.

Το BWV1058, με την ευκαιρία της αναφοράς σου, το ξανάκουσα με τον K. Richter (Cembalo), με τον Andrej Gawrilow (Piano) και Jurij Nikolaewski σε Μelodia-Εurodisc,και με την Hewitt.
Το τσέμπαλο του Richter ακούγεται λιγότερο σαν σολιστικό όργανο και περισσότερο σαν μέρος της ορχήστρας. Το andante είναι τρυφερό και λυρικό όπως περιγράφεις. Αντίθετα το andante του Gawrilow έχει περισσότερη θλίψη, που λίγο απέχει από το δράμα, απ’ ότι γλυκύτητα. Η εκδοχή της ορχήστρας του andante με την Hewitt είναι πέρα για πέρα τραγική. Δεν μου αφήνει ελπίδα, είναι μονοδιάστατη, με καταθλίβει, δεν μου αρέσει αλλά είναι ενδιαφέρουσα.

Το κονσέρτο αυτό, όπως ανέφερες, αλλά και το 1054 είναι μεταγραφές των 1041 και του 1042 αντίστοιχα κονσέρτων για βιολί. Για τον λόγο αυτό έμειναν στην σκιά των πρωτοτύπων τους για πολλά χρόνια. Η μαστοριά του Bach κατόρθωσε να ξεπεράσει τις εκφραστικές δυσκολίες του σχετικά άκαμπτου τσέμπαλου σε σχέση με το εκφραστικό βιολί και να κάνει τις μεταγραφές, ικανοποιώντας το ερευνητικό του ενδιαφέρον. Συμφωνώ ότι η είσοδος του πιάνου ανέδειξε τις μεταγραφές, θα ήθελα όμως να είχα ακούσει και τον Pinnock.

Τέλος δύο ερωτήσεις χωρίς να ζητώ απάντηση.
Γιατί προτίμησες το 1058 και όχι ένα πιο γνωστό ας πούμε το 1052.
Γιατί το προτίμησες στην εκδοχή του για πιάνο και όχι στην εκδοχή του για βιολί.

Να είστε καλά να προσφέρετε ερεθίσματα και να δημιουργείτε ερωτήματα.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Φίλε Ortho σε ευχαριστώ πολύ γιά την επί τής ουσίας ´νέα´παρουσίαση τού έργου πού έκανες πάνω στο αρχικό μικρό μου κείμενο .!!!!!!!!!!!!!!!
Τα κοντσέρτα γιά πιάνο τού J.S.Bach τά ´κουβαλώ´πολλά χρόνια στό ´ζεμπίλι´μου..Οπως φυσικα και τά κοντσέρετα γιά βιολί αλλά και όλα τά πιανιστικά(το αρπίκορδο δέν ειναι πρώτη μου επιλογή σαφέστατα)πρωτίστως με Gould,αλλά εμπλουτισμένα με Fischer,Perahia,Hewitt,Tureck ,Schiff,αλλά και Richter,Gilels και Αrgerich.

Παρουσίασα τό 1058 ακριβώς γιατί τις τελευταίες 15 μέρες ,το andante του, μού κρατά παρηγορητική συντροφιά τέτοια πού είναι ιδιαίτερα βοηθητική..
Η ´παρουσία´τού Bach στην ζωή μου είναι δομικά αναγκαία..Τοχω γράψει και απο πολύ παλιά,αλλά η πιό πρόσφατη επεξήγηση βρίσκεται εδώ..
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=18132&page=2(post 15).
Η Ειρωνεία είναι πώς το κείμενο πού παραθέτω γράφτηκε γιά άλλο πρόσωπο ενώ το andante τού 1058 μού προέκυψε λόγω ετέρου ´εκτάκτου´γεγονότος.
Απρόβλεπτη εντελώς η ζωή.
Εν τέλει έγραψα λίγα λόγια για το 1058 γιατί στην παρούσα φάση μού ταίριαζε..
Εξυπακούεται οτι θα πρότεινα την προσεκτική ακρόαση όλων τών κοντσέρτων γιά πιάνο τού Bach...
Γιατί πιάνο και όχι βιολί??Ισως γιατί στίς δικές μου αισθήσεις τά πλήκτρα τού πιάνου στο συγκεκριμένο έργο ηχούν πολύ πιό ´καίρια´από τίς χορδές τού βιολιού.

Και πάλι ευχαριστώ γιά την προσθήκη.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Ανέκαθεν πίστευα οτι στην μουσική του J.S.Bach o πόνος έχει ιδιαίτερη παρουσία, παρόλο που απο πολλούς το έργο του χαρακτηρίζεται (και κυρίως προσεγγίζεται) ως 'εγκεφαλικό'. Άλλωστε, ο συνθέτης είχε χάσει την πρώτη του γυναίκα και αρκετά παιδιά από ασθένειες, είχε βιώσει αποδοχή περισσότερο ως ερμηνευτής-δάσκαλος παρά ως δημιουργός, είχε δεχθεί ακόμα και την απόρριψη έργων του όταν, για παράδειγμα, τα 'Κατα Ματθαίον Πάθη' χαρακτηρίστικαν 'υβριστικά'.

Το συναίσθημα του πόνου υποβόσκει συχνά κάτω από τις περίπλοκες μελωδίες των έργων του Bach, και το τρίτο μέρος του 1058 έτσι ακούγεται στ' αυτιά μου: μια έκθεση θλίψης που κλιμακώνει μεν αλλα ποτέ δεν ξεσπά και πάντα αυτοσυγκρατείται.

Στις ερμηνείες που προτάθηκαν προσθέτω και αυτή του Gavrilov με την ορχήστρα του Αγ. Μαρτίνου, στην οποία χρησιμοποιείται και τσέμπαλο(ως μέρος του βάσιμου συνεχούς της ορχήστρας) με ενδιαφέροντα αποτελέσματα στον ήχο.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,284
Αθήνα
Αγαπητέ Busoni
Ευχαριστώ πολύ για την ερμηνευτική υπόδειξη τις παρατηρήσεις σου.
Άκουσα πριν από λίγο την ηχογράφηση που προτείνεις. Είναι σε cd της EMI, προσφορά εφημερίδας που δεν έχω σαν πρώτη επιλογή (κάτι το δωρεάν, κάτι οι μέτριες ηχογραφήσεις, κάτι η εμμονή μου στα βινύλια).
Λοιπόν είναι η πρώτη ηχογράφηση που άκουσα και στο andante αισθάνθηκα εκτός της λύπης και την τρυφερότητα. Πολύ ενδιαφέρον έχει, όπως επισημαίνεις, η προσθήκη του τσέμπαλο στο ηχητικό αποτέλεσμα. Δεν την είχα ξανακούσει.
Ο μόνος λόγος που δεν την προτείνω, τουλάχιστον στην ηχογράφηση που διαθέτω, είναι η μέτρια (φύσημα) ηχογράφηση.