Μια Λυρική Αυτοβιογραφία

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Tchaikovsky. Concerto for Violin and Orchestra, Opus 35

Allegro moderato-Moderato assai
Canzionetta: Andante
Finale: Allegro vivacissimo

Το 1878 ήταν μια σημαντική χρονιά για τον Tchaikovsky διότι ολοκλήρωσε την 4η συμφωνία και το κονσέρτο για βιολί στο Clarens της Ελβετίας. Ταυτόχρονα η χρονιά αυτή ήταν από τις χειρότερες της ζωής του μια που είχε αναγκαστεί σε φυγή από την πατρίδα του για να αποφύγει το σκάνδαλο του διαζυγίου του. Ζούσε με τον φόβο της αμαύρωσης της φήμης και της προσωπικότητας του αν η σεξουαλικότητα του αποκαλύπτονταν . Έτσι προτίμησε, όπως άλλωστε συνήθιζε σε τέτοιες περιπτώσεις, την φυγή παρέα με τον έμπιστο φίλο και πιθανό εραστή του βιολιστή Yosif Yosifovich Kotek. Ο Kotek άλλωστε ήταν αυτός που τον σύνεστησε στην επί πολλά χρόνια χρηματοδότη του Nadeezhda von Meck. Την εποχή εκείνη ο Tchaikovsky αγαπούσε και θαύμαζε τον Kotek και ίσως αυτό επέδρασε στην σύνθεση του κονσέρτου.

Σκόπευε να το δώσει στον Leopold Auer διάσημο βιολιστή της εποχής, δάσκαλο του Conservatoir και consertmaster της Αυτοκρατορικής Ορχήστρας της Αγίας Πετρούπολης, στον οποίο μάλιστα σκόπευε να το αφιερώσει.
H αντιμετώπιση όμως του έργου από τον Auer ήταν από αρνητική έως απορριπτική. Τα ίδια είχαν συμβεί τρία χρόνια νωρίτερα από τον Nicolai Rubinstein στο 1ο κονσέρτο για πιάνο. Αργότερα οι Rubinstein και Auer γνωρίσαν επιτυχία ερμηνεύοντας αυτά τα έργα του Tchaikovsky, ενώ σήμερα δεν υπάρχει μεγάλος πιανίστας και βιολιστής που να μην τα περιλαμβάνει στο ρεπερτόριο του.
Τελικά το κονσέρτο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1881. Ο σπουδασμένος στην Βιέννη Ρώσος Adolf Brodsky λόγω της αγάπης του για το έργο, κατάφερε να πείσει την Φιλαρμονική της Βιέννης και τον διευθυντή της Hans Richter να το παρουσιάσουν.
Η παράσταση πρέπει να ήταν πολύ κακή. Ο Brodsky ήταν καλός και χειροκροτήθηκε θερμά, αλλά η ορχήστρα ήταν απροετοίμαστη και συνόδευε συνεχώς pianissimo λόγω του φόβου των μουσικών για λάθος. Ο έγκυρος μουσικοκριτικός της εποχής Eduard Hanslick και φίλος του Brahms στην εφημερίδα Neue freie Presse έφθασε στο σημείο να γράψει ότι αποτελεί μουσική σύνθεση της οποίας η δυσοσμία γίνεται ακουστικά αντιληπτή.

Πρώτο μέρος ή η μελωδική μορφή του έρωτα
Το πρώτο μέρος είναι λυρικό και ποιητικό, παρά την δεξιοτεχνία που απαιτεί. Ξεκινάει με πολύ απλό τρόπο. Αμέσως εισάγονται στοιχεία του πρώτου μουσικού θέματος από τα έγχορδα και με την είσοδο του βιολιού αποκαλύπτεται η πρώτη μελωδία. Το δεύτερο μουσικό θέμα μπλέκει με το πρώτο και τους μετασχηματισμούς των θεμάτων από το βιολί, με τις μελωδίες να μην μπορούν να ξεχωρίσουν που αρχίζει η μια και που τελειώνει η άλλη. Υπέροχες στιγμές όταν όλη την ορχήστρα παίρνει και στεφανώνει με όλα τα πνευστά και τα τύμπανα την μελωδία, αλλά και δραματικές στιγμές μουσικού αδιεξόδου όταν η μουσική της ορχήστρας απομακρύνεται από την μουσική του βιολιού λίγο πριν την κατέντσα. Το βιολί όμως με την κατέντσα του είναι εδώ για να σώσει την ορχήστρα από το μουσικό της αδιέξοδο. Ποιος όμως είναι αυτός που σώζει τον Tchaikovsky από τα προσωπικά του αδιέξοδα, από τον γάμο του;
Η κατέντσα έρχεται στο τέλος της ανάπτυξης και εισάγει στην «επανάληψη» (recapitulation) με την οποία και ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος. Επεξεργάζεται περεταίρω τα μουσικά θέματα και τα παρατεταμένα arpeggios απαιτoύν στέρεα βιολιστική τεχνική.

Canzionetta ή Νοσταλγία.
Το δεύτερο μέρος, όπως λέει και η ονομασία του είναι ένα απλό τραγούδι. Η ένταση της ορχήστρας έχει εξατμισθεί. Εκφράζει μια βαθιά μελαγχολία που την αισθάνεσαι να βγαίνει από την καρδιά. Μια μελαγχολία που ένας Ρώσος μπορεί να εκφράσει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον.
Δεν χρειάζεται η ένταση της ορχήστρας, δεν χρειάζονται πολύπλοκες συνθετικές τεχνικές.

Finale ή η γιορτή αρχίζει
Το μπόρστ μύριζε ώρα από την κουζίνα και είχε σπάσει την αξιότιμη μύτη του κυρίου Hanslick . Τώρα ήρθε η ώρα να σερβιρισθεί μαζί με την βότκα.
Το ρωσικό αίμα ξύπνησε με τον χορό των Κοζάκων γύρω από την φωτιά.
Η μουσική ένταση με το ξεκίνημα. Το βιολί ενεργοποιεί την ορχήστρα να παίξει δυνατά. Η μουσική ακολουθεί σπειροειδή εξέλιξη που καταλήγει σε ένα εκρηκτικό θριαμβευτικό φινάλε.
Πως αισθάνεται τώρα ο Tchaikovsky; Δεν αισθάνεται πια δέσμιος του συντηρητισμού της εποχής του;

Ο Tchaikovsky δεν μετασχηματίζει όπως ο Brahms τα θέματα του. Δεν τον πειράζει να τα επαναλαμβάνεται, δεν βιάζεται, έχει έντονο το στοιχείο της θεατρικότητας. Όσο του αρέσει το μπαλέτο άλλο τόσο του αρέσουν και οι λαϊκοί χοροί.
Τώρα όσο αφορά τα ερωτήματα δεν υπάρχουν απαντήσεις. Μόνον εικασίες μπορούν να γίνουν. Υπάρχει όμως κάτι σίγουρο.
Ο Tchaikovsky είναι ο πιο αυτοβιογραφικός συνθέτης που έχω ακούσει.

Ακροάσεις βινυλίου
1)Μilsein-Abbado Wiener Philarmoniker (DG)
2) Heifetz-Reiner Chicago Symphony (RCA) που προτιμώ

Ακροάσεις cd (Brilliant classics)
1)Tretiakov-Jansons USSR State Symphony Orchestra
2)Kogan-Nebolsin USSR State Radio Symphony Orchestra
3)Oistrakh-Kontrashin Moscow Philarmonic Orchestra

Ζωντανή ακρόαση
Καβάκος-Claus Peter Flor Συμφωνική ορχήστρα Βόρειας Γερμανίας. 1999
Ανεπανάληπτη εμπειρία
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Παρότι απο τά ρομαντικά κοντσέρτα προτιμώ τών Brahms και Beethoven αφού συμφωνήσω αλλά και ευχαριστήσω γιά την εκτενή και αναλυτική παρουσίαση τόν αγαπητό Ortho..νά συμπληρώσω πώς μέ ´πιάνουν´οι τρεις πιο κάτω εκτελέσεις..
1)Heifetz-Reiner
2)Oistrakh-Franz Konwitscny-Staatkapellen Dresden..D.G.
3)Julia Fischer-Jacov Kreizberg-National Russian Orchestra(Pentatone).2007
PTC5186095.jpg
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
υπέροχο έργο, χαρακτηριστικός Τσαικόφσκιυ, εκπληκτικές μελωδίες και οδύνη να ξεπλένει τους γερμένους ώμους μέχρι να τελέψει η ασφυξία και να αναπνεύσει κανείς τις νέες ελπίδες....

μου´χει κάνει παρέα αρκετές φορές σε δύσκολες στιγμές ....
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Προσωπικές απόψεις τα παρακάτω.

Ο λυρισμός είναι κάτι που χαρακτηρίζει τον συνθέτη. Δεν μπορώ να πω ότι λείπει παντελώς από το κονσέρτο για βιολί αλλά όχι και ότι είναι το πιο αντιπροσωπευτικό.

Το κονσέρτο είναι γραμμένο σε μείζονα. Προκαλεί τον σολιστ να παλέψει με την τέχνη του και την δεξιοτεχνία του. Είναι το πιο ανατρεπτικό και αναρχικό έργο του Tchaikovsky. To πιο brutal έργο του Tchaikovsky (για τα δεδομένα Tchaikovsky πάντα). Δεν εξάγει για μένα οδύνη ή τίποτα άλλο. Αυτό το αντιλαμβάνομαι ξεκάθαρα στις συμφωνίες του (Παθητική, 5η κ.λπ) και τα μπαλέτα του που περιγράφουν μουσικά αντίστοιχες ιστορίες. Δεν αποτελεί προέκταση της 5ης και της 6ης συμφωνίας του. Κοντράστ συναισθημάτων υπάρχει πάντα. Το κονσέρτο για βιολί του Tchaikovsky για μένα είναι "αναρχοαυτόνομο". Επίσης δεν βρίσκω ελκυστικές καθόλου τις ερμηνείες, όπου αντιλαμβάνονται το έργο με το ίδιο πνεύμα που αντιλαμβάνονται π.χ. την Παθητική. Παράδειγμα: Το πρώτο στην ουσία ορχηστρικό πέρασμα στο πρώτο μέρος (που επαναπαρουσιάζει το θέμα που έπαιζε το βιολί). Είναι εμβατηριακό μέρος, ένα μάρς, όπου πολλοί μαέστροι, το απαλύνουν και λειάνουν (με λίγα λόγια το κάνουν κλαψιάρικο) με την ισοπεδωτική αντίληψη της γενικότερης αισθητικής Tchaikovsky. Όχι! Ο Tchaikovsky είναι τεράστιος συνθέτης για να τον εντάξουμε σε νόρμες. Στο συγκεκριμένο μέρος ακούστε τον Fritz Reiner με την Συμφωνική ορχήστρα του Σικάγου και τον Heifetz πως πραγματικά το ερμηνεύει. Τραχύ, υπέροχος ήχος στις τρομπέτες, κοφτό παίξιμο από την ορχήστρα, καταπληκτική αντίληψη. Επίσης ο Yakov Kreizberg με την Julia Fischer φαίνεται ξεκάθαρα ότι το αντιλήφθηκαν αυτό, που αναφέρθηκε ως ερμηνεία.
Ισορροπημένη, σύγχρονη επίσης ερμηνεία, του Valery Gergiev με την ορχήστρα του Θεάτρου Mariinsky και στο βιολί ο Vadim Repin.

Ελπίζω να μην σας ενοχλώ αν δεν συμφωνώ απόλυτα με τις αντιλήψεις σας. (η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι προσωπική, υποκειμενική και όχι κατ' ανάγκη ταυτόσημη).
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
αυτοί που μόνον συμφωνούν είναι κατά κανόνα βαρετοί, οπότε μην ανησυχείς ...

όλοι τον Ράινερ έχουμε πρώτη επιλογή ....

η οδύνη δεν προκύπτει πάντοτε από την κλάψα, ίσα ίσα εμφιλοχωρεί ανετότερα σε απελπισμένες εφόδους, πχ. ''.... κουφάλες θα σας φάω πρώτος, ορμάω... γιούρια ....'' ...... μπαμ ..... πάρτον κάτω ....
 
Απάντηση: Re: Μια Λυρική Αυτοβιογραφία

Ελπίζω να μην σας ενοχλώ αν δεν συμφωνώ απόλυτα με τις αντιλήψεις σας. (η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι προσωπική, υποκειμενική και όχι κατ' ανάγκη ταυτόσημη).

Αγαπητέ Μπρουκνερικέ είσαι αρκετά εξοικειωμένος ως μέλος της μουσικόφιλης κοινότητας μας για να έχεις συνειδητοποιήσει πως το πρωταρχικό είναι να καταθέτουμε τις απόψεις μας με αγάπη και κόπο γι' αυτό που μας αρέσει. Και με έναν τρόπο ώστε να συναντήσουμε αν είναι δυνατόν και τις ανησυχίες των φίλων μας εδώ μέσα. Η συζήτηση μας πάνω σε τέτοια βάση μόνο ενοχλητική δεν μπορεί να είναι. Και αν το πάθος μας, στέκεται προσωρινό εμπόδιο να αναγνωρίσουμε την οπτική του άλλου - όπως ομολογώ πως έχει συμβεί ορισμένες φορές σε μένα - αυτό είναι θέμα του ταμπεραμέντου μας. Αργά ή γρήγορα, η γνώμη των φίλων λειτουργεί εποικοδομητικά, έστω και δοκιμάζοντας τη στερεότητα της δικής μας θέσης.

Σχετικά με τις ερμηνείες στο έργο, μεγάλωσα ως έφηβος με το βινύλιο του Κάραγιαν με τον Κριστιάν Φερρά. Η ερμηνεία όμως στην οποία κλίνω περισσότερο είναι του Όιστραχ με τη Φιλαρμονική της Μόσχας, υπό το Γκενάντι Ραζντιέστβενσκυ.
51096.jpg

Το περίεργο είναι πως στο cd η ηχογράφηση είναι μονοφωνική, παρόλο που έγινε το 1968. Δεν είχα προλάβει το βινύλιο της Μελοντίγια για να έβλεπα εκεί πως κυκλοφορήσε.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Μια Λυρική Αυτοβιογραφία

Αγαπητέ Μπρουκνερικέ είσαι αρκετά εξοικειωμένος ως μέλος της μουσικόφιλης κοινότητας μας για να έχεις συνειδητοποιήσει πως το πρωταρχικό είναι να καταθέτουμε τις απόψεις μας με αγάπη και κόπο γι' αυτό που μας αρέσει. Και με έναν τρόπο ώστε να συναντήσουμε αν είναι δυνατόν και τις ανησυχίες των φίλων μας εδώ μέσα. Η συζήτηση μας πάνω σε τέτοια βάση μόνο ενοχλητική δεν μπορεί να είναι. Και αν το πάθος μας, στέκεται προσωρινό εμπόδιο να αναγνωρίσουμε την οπτική του άλλου - όπως ομολογώ πως έχει συμβεί ορισμένες φορές σε μένα - αυτό είναι θέμα του ταμπεραμέντου μας. Αργά ή γρήγορα, η γνώμη των φίλων λειτουργεί εποικοδομητικά, έστω και δοκιμάζοντας τη στερεότητα της δικής μας θέσης.

Αγαπητέ κύριε Δημητριάδη

Επειδή οι απόψεις σας αποπνέουν υγεία και αγάπη για το κοινό ενδιαφέρον μας, επιθυμώ να ζητήσω από τον διαχειριστή της κατηγορίας να παρέμβει στο κείμενο μου σχετικά με το πιανιστικό έργο του Ravel Gaspard de la nuit και να διαγράψει από τον Moussorgsky τον χρακτηρισμό διασκεδαστής όπως σωστά είχατε επισημάνει.
Η περεταίρω ενασχόληση μου με το θέμα, κατόπιν και της δικής σας παρέμβασης, με έπεισαν για το δίκαιο των απόψεων σας.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,783
Μεσευρώπη
Re: Απάντηση: Re: Μια Λυρική Αυτοβιογραφία

Αγαπητέ Μπρουκνερικέ είσαι αρκετά εξοικειωμένος ως μέλος της μουσικόφιλης κοινότητας μας για να έχεις συνειδητοποιήσει πως το πρωταρχικό είναι να καταθέτουμε τις απόψεις μας με αγάπη και κόπο γι' αυτό που μας αρέσει. Και με έναν τρόπο ώστε να συναντήσουμε αν είναι δυνατόν και τις ανησυχίες των φίλων μας εδώ μέσα. Η συζήτηση μας πάνω σε τέτοια βάση μόνο ενοχλητική δεν μπορεί να είναι. Και αν το πάθος μας, στέκεται προσωρινό εμπόδιο να αναγνωρίσουμε την οπτική του άλλου - όπως ομολογώ πως έχει συμβεί ορισμένες φορές σε μένα - αυτό είναι θέμα του ταμπεραμέντου μας. Αργά ή γρήγορα, η γνώμη των φίλων λειτουργεί εποικοδομητικά, έστω και δοκιμάζοντας τη στερεότητα της δικής μας θέσης.

Σχετικά με τις ερμηνείες στο έργο, μεγάλωσα ως έφηβος με το βινύλιο του Κάραγιαν με τον Κριστιάν Φερρά. Η ερμηνεία όμως στην οποία κλίνω περισσότερο είναι του Όιστραχ με τη Φιλαρμονική της Μόσχας, υπό το Γκενάντι Ραζντιέστβενσκυ.
51096.jpg

Το περίεργο είναι πως στο cd η ηχογράφηση είναι μονοφωνική, παρόλο που έγινε το 1968. Δεν είχα προλάβει το βινύλιο της Μελοντίγια για να έβλεπα εκεί πως κυκλοφορήσε.


Το έχω σε βινύλιο στη γερμανική έκδοση της Eurodisk. Είναι στερεοφωνικό, αν και όχι τίποτα συγκλονιστικό από πλευράς ποιότητας ηχογράφησης. Τι μου θύμισες τώρα, μ΄αυτό το δίσκο γνώρισα το έργο, τον Τσαϊκόφσκυ και τον Βασιλιά Δαυίδ.
 

ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

AVClub Addicted Member
18 June 2006
2,009
Λάρισα
Re: Απάντηση: Re: Μια Λυρική Αυτοβιογραφία

Το έχω σε βινύλιο στη γερμανική έκδοση της Eurodisk. Είναι στερεοφωνικό, αν και όχι τίποτα συγκλονιστικό από πλευράς ποιότητας ηχογράφησης. Τι μου θύμισες τώρα, μ´αυτό το δίσκο γνώρισα το έργο, τον Τσαϊκόφσκυ και τον Βασιλιά Δαυίδ.

Δεν ξέρω αν είναι (που είναι) σύμπτωση αλλά και εγώ αυτές τις δύο εκδόσεις έχω. Της Melodia σε έκδοση eurodisk, με τον Oistrach στο βιολί και μαέστρο τον Roshdestwensky και της DG με Karajan και Ferras. Προτιμώ την πρώτη.
Πάντως δεν μου προκαλεί οδύνη ίσα ίσα αισθάνομαι αγαλίαση και χαρά. Βέβαια όπως σε όλα τα σολιστικά έργα πάντα νοιώθω μια αγωνία να ακούσω πως το εκτελεί το έργο ο σολιστ και τις περισσότερες φορές αυτό μετατρέπεται σε χαρά και θαυμασμό.