Ιστορία Ερωτα και Αναρχίας

17 June 2006
14,350
lewis.jpg



John Lewis: J.S. Bach - Preludes & Fugues from the Well Tempered Clavier, Books 1-4 - Philips, 4 CDs, 1990


O John Lewis γεννήθηκε στο Νέο Μεξικό το 1920 και ήταν παιδί μαύρου με ινδιάνα Τσερόκι. Πήρε πτυχίο ανθρωπολόγου αλλά, ταυτόχρονα, λάτρευε το πιάνο. Μαζί με την αγάπη του για τα blues, η ακαδημαϊκή του παιδεία του άνοιξε τον δρόμο για το baroque και τον Bach.
Μετά τον πόλεμο, το 1946, τον προσέλαβε στη μπάντα του ο Dizzy Gillespie. Εκεί ο Lewis γνωρίσθηκε με τον Milt Jackson (βιμπράφωνο) και με τους δύο συντελεστές μίας από τις καλύτερες rhythm-sections της εποχής της, τους Percy Heath (μπάσο) και Connie Kay (τύμπανα). Το 1950 άφησαν τον Dizzy και έφτιαξαν τους Modern Jazz Quartet, ένα από τα σημαντικότερα γκρούπ της μοντέρνας jazz.
Οι MJQ θεωρούνται δίκαια ένα γκρούπ Θεσμός. Ηταν ενεργοί επί 50 περίπου χρόνια και έχουν σημαδέψει όσο λίγοι το ιδίωμα. Επαιζαν cool με έντονη γεύση Κλασσικού baroque. Μουσικάρες, απευθύνονταν μόνο σε προσεκτικούς ακροατές και έχουν ακούσει κατά καιρούς από τους κολλημένους τα εξ αμάξης: χαρακτηρισμούς από chamber jazz μέχρι ice-cream music (sic). Μπαλαφάρες, αν θέλετε την ταπεινή μου γνώμη: πέρα από την αναμφισβήτητη αξία τους σαν μουσικοί -δεν στεκόταν όποιος όποιος δίπλα στον Diz στη δεκαετία του '40, τότε που έβγαζε σπίθες- οι MJQ κατά κάποιον τρόπο ήταν outsiders όλοι τους τη ζωή: κάτι πάνω τους, από την εμφάνιση μέχρι τον ήχο τους, έδειχνε τελείως εκτός τόπου. Μία εκπληκτική ανθολογία/διπλό άλμπουμ που κυκλοφόρησε πρόσφατα η Rhino -Bluesology: The MJQ Anthology- είναι μια πολύ καλή εισαγωγή στο έργο τους για κάποιον που δεν τους γνωρίζει.
Αλλά ας γυρίσω στον Lewis. Περί τα τέλη της δεκαετίας του '80 μπήκε στο στούντιο για να πραγματοποιήσει ένα νεανικό του όνειρο: την ηχογράφηση του Καλοσυγκερασμένου Κλειδοκύμβαλου του Κάντορα αλλά από μία άποψη βαθειά προσωπική: πρόκειται περισσότερο για μία διερεύνση της παρτιτούρας του Κάντορα, με πιάνο, βιολί, βιόλα, κιθάρα και κοντραμπάσο, ένα πανόραμα που ξεδιπλώνεται μπροστά σου σιγά σιγά και σε μαγεύει σε ολόκληρη τη διάρκεια των τεσσάρων CDs που διαρκεί η ακρόαση. Τα Πρελούδια τα σέβονται σχετικά και ξέρουν πάρα πολύ καλά μέχρι Που να τα πειράξουν. Στις Φούγκες όμως κυριολεκτικά ξεσαλώνουν. Τις χρησιμοποιούν περισσότερο σαν αφετηρίες, εξερευνούν τις δυνατότητές τους, αμέτρητα What Ifs ξεφυτρώνουν, χαράζουν πάνω στο δέρμα τους τατουάζ από blues, ώρες ώρες νομίζεις πως ακούς τον απόηχο απο ρυθμικά παλαμάκια από τις εκκλησιαστικές χορωδίες των βαπτιστών του Νότου και τους προσδίδουν μία σαρκική εγκοσμιότητα, αυτό που, μεταλλαγμένο, έφθασε στις μέρες μας να ονομάζεται funk.
Να αποτολμήσω μία προσωπική …εξομολόγηση: έχω ακούσει το Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο άπειρες φορές - μαζί με τις Παραλλαγές Goldberg και τις Σονάτες του Scarlatti τα θεωρώ, περίπου, την Παλαιά Διαθήκη του πιάνου. Το έχω ακούσει με πολλούς εκτελεστές. Αλλοι προσπαθούν να σταθούν στο ύψος του, άλλοι αλωνίζουν μέσα στους αρχιτεκτονικούς του δαίδαλους και τους φωτίζουν από κάθε πιθανή γωνία, άλλοι το αντιμετωπίζουν με δέος. Δεν έχω όμως ακούσει κανέναν τόσο αθεράπευτα ερωτευμένο μαζί του όσο ο John Lewis. Τόσο ανοχύρωτο και εύθραυστο και παραδομένο στα γοητρόνιά του, έτσι που να το παίζει και ταυτόχρονα να σου δίνει την εντύπωση ότι το μαθαίνει και το ανακαλύπτει και το μαλάζει εκστατικός, εκεί, μπροστά σου.
Intimate foreplay of the highest order.
 
Last edited:

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
έχω μόνο αυτό , σε βινύλιο , εδώ και πολλά χρόνια .
c40731k945y.jpg

Not my cup of tea , at all . Κάπου τόχω καταχωνιασμένο τα τελευταία 10 χρόνια . Για να το βγάλω να δω τι θα μου πεί τώρα στα χρόνια της ωριμότητας :flipout::flipout:
Για τις απόπειρες του κυρίου να παίξει Μπαχ , ούτε που ξέρω τίποτα , ούτε που έχω ακούσει τίποτα .:blush::musicus:
 
Last edited:
17 June 2009
3,594
Re: Απάντηση: Ιστορία Ερωτα και Αναρχίας

Για τις απόπειρες του κυρίου να παίξει Μπαχ , ούτε που ξέρω τίποτα , ούτε που έχω ακούσει τίποτα .:blush::musicus:

Να ακούσεις λοιπόν Δημήτρη,
το συγκεκριμένο το ακούω συνεχώς από χθες, παρασυρμένη από την παρουσίαση του κυρίου Λυμπερόπουλου (και αφού σε μια αναλαμπή της μνήμης μου θυμήθηκα ότι ήταν ανάμεσα στους δίσκους του μπαμπά μου κι έτρεχα νυχτιάτικα....).
Η απορία μου είναι μόνο πως κατόρθωσε να γράψει οτιδήποτε, ακούγοντάς το. Στα πρελούδια ειδικά είναι που έχω μείνει άφωνη, ταλαντευόμενη ανάμεσα στο αν θέλω να κλάψω ή να χαθώ απλά στην ομορφιά τους, ταξιδεύοντας ανάμεσα στους αιώνες, από το μπαρόκ στα blues, και, διαπιστώνω, ότι η δύναμη και το πάθος, ο αρχέγονος και καυτός ήχος που τόσο πολύ αναζητάς στη μουσική, δεν κρύβονται απαραίτητα στο θόρυβο και την ένταση, αλλά βγαίνουν από την ψυχή.
Την ψυχή κατ' αρχήν αυτού που τη γράφει, ασφαλώς αυτού που την παίζει, αλλά με απαραίτητη τη συμμετοχή της ψυχής αυτού που ακούει....
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
έχω μόνο αυτό , σε βινύλιο , εδώ και πολλά χρόνια .
c40731k945y.jpg

Not my cup of tea , at all . Κάπου τόχω καταχωνιασμένο τα τελευταία 10 χρόνια . Για να το βγάλω να δω τι θα μου πεί τώρα στα χρόνια της ωριμότητας :flipout::flipout:

Λοιπόν σήμερα το ξαναάκουσα. Εντάξει , μπορεί το βιμπράφωνο να είναι λίγο γλυκερό ή να έχει μια χροιά μονοτονίας , αλλά το γκρούπ παίζει τζαζ και ο Σόννυ είναι πολύ καλός . Θα έλεγα βγάζουν τόση φωτιά όσο θα επιτρεπόταν σε ένα cool jazz group να βγάλει . Δεν είναι και καυτερή πιπεριά , αλλά δεν είναι και φιλέτο . ( ****)
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
Εκεί που νομίζεις πως η επανάληψη είναι εμμονή σε φέρνει καπάκι. Και η ανατροπή του έχει τόσα γήινα υλικά!!!
Αυτό που γουστάρω πολύ στη μουσική είναι η πρόθεση του συνθέτη αφού αποκτήσει τα εχέγγυα να γίνει ένα μικρό παιδί που ρολάρει με κλαδί στο χέρι σαν οδηγό ένα βαρύ καπάκι υπονόμου γυροφέρνοντάς το ολημερίς στη γειτονιά. Που η τροχιά του ξεκολλά βρομιά από το Χάρλεμ και την μεταφέρει στους κήπους των Βερσαλλιών και το ανάποδο.
Με τρελαίνει αυτό, και αυτός το έχει.