'for people who listen'

17 June 2006
14,350
art-tatum669.jpg


Οι ιστορίες γύρω απ αυτόν, άλλες αληθινές και άλλες φανταστικές, αγγίζουν τα όρια του Θρύλου: ο Oscar Peterson, μόλις τον άκουσε να παίζει, έκανε 2 μήνες να ξανακαθήσει στο πιάνο. Αλλοι πιανίστες άφησαν το πιάνο και στράφηκαν στην κιθάρα ή στο σαξόφωνο. Αλλοι παράτησαν τελείως τη μουσική. 'Ο μεγαλύτερος όλων', 'Ο Θεός' είναι επίθετα που χρησιμοποιούνται πολύ συχνά για να περιγράψουν την τέχνη του. Τυφλός κατά 90% εκ γενετής, ο Tatum άκουγε από τα μικράτα του δίσκους για πιάνο-4 χέρια, το boogie-woogie των Albert Ammons και Pete Johnson: δεν μπορούσε να δεί στην ετικέτα ότι έπαιζαν δύο πιανίστες και έτσι αναπαρήγαγε αυτό που άκουγε μόνος του - για δύο (!). Η τεχνική του παρομοιάζεται σαν διασταύρωση του Horowitz με τον Godowsky. Το αριστερό του χέρι, όταν έπαιζε μπαλάντες, διαβάζουμε πως διέθετε ολόκληρο τον βαθύ πλούτο μίας ορχήστρας του Mahler στα tutti, συνδυασμένο με την οξύτητα και το τέλειο timing μίας ατάκας του Groucho Marx. Το δεξί του χέρι ήξερε το ragtime απέξω κι ανακατωτά και διέθετε όλες τις κομψεπίκομψες τεχνικές, τη δεξιοτεχνία και την ενέργεια που χρειάζεται για να παίξει κανείς Chopin, Liszt ή Schumann. Αυτήκοοι μάρτυρες είπαν πως στις ατέλειωτες ώρες που μελετούσε το πιάνο, τον είχε σημαδέψει το ελαφρύ άγγιγμα, η οξύνοια και η χάρη που απαιτείται για να παίξει κανείς Haydn ή Mozart και μαζί η 'ελαφριά' Αμερικάνικη έντεχνη μουσική συνθετών όπως ο Victor Herbert ή ο Edward McDowell. 'Ο Tatum έκανε το πιάνο να βρυχάται σαν τίγρης, να τραγουδάει παθιασμένα σαν την καλύτερη σοπράνο και να κυοφορεί στρώσεις επί στρώσεων από ορχηστρικά ηχοχρώματα λές και ήταν από μόνο του μία big band'. Ο James Lester, στη βιογραφία του Tatum -'Too Marvelous For Words', Oxford University Press (1994)- γράφει πως ο πιανίστας δεν προσπάθησε ποτέ να φέρει στο παίξιμό του αφηρημένες ιδέες σύνθεσης ή να 'επεκτείνει' τις δυνατότητες του οργάνου για να εκφραστεί όπως έκανε ο Monk στην αμέσως επόμενη γενιά. Οτιδήποτε έπαιξε ποτέ ο Tatum ήταν καθαρή πιανιστική με την πιο πλήρη έννοια της λέξης. Η ρυθμική αγωγή του ήταν ανυπέρβλητη, το άγγιγμά του φευγαλέο και ελαφρύ σαν το πάτημα της γάτας και κάθε νότα 'καμπάνα': ακόμα και στα πιο περίπλοκα περάσματα την άκουγες τέλεια ζυγισμένη να ισορροπεί επί ξηρού ακμής.
Πέθανε πρόωρα, το 1956. Οι ηχογραφήσεις του είναι στην καλύτερη περίπτωσση μέτριες ηχητικά: οι τεχνικές εγγραφής δεν πρόλαβαν να εξελιχθούν τόσο ώστε να αποδώσουν στην τέχνη του την ομορφιά και την καθαρότητα που της αξίζει. Αλλά τίποτα δεν μπορεί να κρύψει τον τεράστιο πλούτο της μουσικής του, τίποτα δεν μπορεί να μασκαρέψει το εσωτερικό της μελόδραμα και την ικανότητά της να προσδίδει απροσμέτρητο βάθος ακόμα και στην πιο κοινότυπη μελωδία.
Είναι 'δύσκολος' πιανίστας ο Tatum. Κατηγορία αυστηρά 'for people who listen'. Οι αυτοσχεδιασμοί του δεν είναι τόσο παραλλαγές όσο αντιπαραθέσεις από ιδέες βγαλμένες μέσα από τα σπλάχνα της σύνθεσης που παίζει.
Μία πολύ καλή εισαγωγή στο έργο του είναι το διπλό άλμπουμ '20th Century Piano Genius'. Οποιος το ακούσει και εθιστεί πάει καρφωτός για το κουτί με τα 6 CDs 'The Complete Pablo Solo Masterpieces': Απόκτημα.



Αναφορές: Jazz Review, Issue 38-November 2002.
Gary Giddins: Visions Of Jazz: The First Century, OUP, USA, 2000.
 
Last edited:

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Κώστα η καλύτερη ηχογράφησή του δεν έχει γίνει από τον ίδιο αλλά από... μηχάνημα. Κυκλοφορεί από τη Zenph σε υβριδικό sacd όπως είχε γίνει με τον Glen Gould και είναι απαραίτητο συμπλήρωμα στο παραπάνω κουτί.Του αξίζει να ακουστεί τέλεια.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Re: Απάντηση: 'for people who listen'

51K2ky5ulDL._SL500_AA240_.jpg


αυτόν ?

Ααααααυτόν!

##

21DFH46132L._SL500_AA150_.jpg


Κώστα αυτός περιέχει 7 cds. Αυτό το κουτί εννοείς ?

Εκτός από αυτό υπάρχει και το αντίστοιχο κουτί group masterpieces.Δεν ξέρω αν κυκλοφορούν πια, παλιότερα τα έβγαζε η OJC αν θυμάμαι καλά με τιμές χώμα (και σε βινύλιο).
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: 'for people who listen'

Εκτός από αυτό υπάρχει και το αντίστοιχο κουτί group masterpieces.Δεν ξέρω αν κυκλοφορούν πια, παλιότερα τα έβγαζε η OJC αν θυμάμαι καλά με τιμές χώμα (και σε βινύλιο).

κυκλοφορούν φυσικά - και είναι ακρογωνιαίος λίθος επίσης.
αλλά οι 'επικριτές' του, θεωρούν πως δεν ήταν καλός group player: πως δεν ήξερε να συνεργάζεται και ήθελε τον προβολέα για τον εαυτό του.
Είναι οι ίδιοι που θεωρούν τον Paul Desmond κακομοίρη και ότι κακόπαθε δίπλα στον εγωιστή Brubeck. Και αγνοούν ότι ο Desmond, ποτέ και πουθενά δεν ξεναέπαιξε τόσο καλά όσο δίπλα στον Brubeck.
Τι να πείς...:nounder:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
πρέπει να ομολογήσω ότι αν και έχω ακουστά, δεν έχω ακούσει....:BDBDG54:
 

Νότης

AVClub Enthusiast
14 October 2009
731
Αιγάλεω
Κι εγώ μ'αυτά τα δισκάκια (lp) πορεύομαι, χρόνια τώρα.
Ο Art Tatum είναι-ήταν-ίσως ο μεγαλύτερος πιανίστας
τού 20ού αιώνα, απλώς γεννήθηκε μαύρος. Τέλειο το
άρθρο σου.

arttatumbenwebster1956t.jpg


arttatumcompletecapitol.jpg