Brahms:Piano Quartet No 3,op.60.Αναμονή.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
O Brahms(1833-1897) σέ ένα γράμμα του στην Clara Schumann έλεγε:'One should not put one's feelings into music,one should receive them from music'...
Αυτή η Αρχή κυριάρχησε σέ ολοκληρη τήν μουσική του πορεία και ο Brahms ακολούθησε πιστά μιά λογική ´δομημένου ρομαντισμού´,πού ποτέ δέν κατέληγε σε κάποιον δακρύβρεκτο συναισθηματικό χείμαρρο...

Η μουσική δωματίου τού Brahms κρύβει πολλούς θησαυρούς και αποτελεί ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο παρότι συχνά διαλανθάνει τής προσοχής μας...

Το τρίτο και τελευταίο κουαρτέτο του γιά πιάνο,βιολί,τσέλο και βιόλα ξεκίνησε να τό συνθέτει τό 1856 όταν ο Schumann αργοπέθαινε παράφρων στό άσυλο τού Endenich.

Αφού όμως εγραψε ένα Allegro , ένα Andante και ενα τυπικό finale το εγκατέλειψε ..
Ξαναασχοληθηκε μαζί του τό 1869 γιά να το ολοκληρώσει τελικά στά 1874 παραμένοντας και πάλι αμφίθυμος απέναντί του πιθανότατα γιατί εξέφραζε μέσω αυτού βαθύτατα αλλά ανεκπλήρωτα συναισθήματα γιά την γυναίκα τού Schumann την Clara .
Σε ένα γράμμα στον εκδότη του γράφει:'You may attach a picture on the title page, i.e. a head with the pistol before it'...περιγράφοντας την οδύνη πού ένοιωθε.

Το κουαρτέτο πρωτοπαρουσιάστηκε το 1874 με τον ιδιο τον Brahms στο πιάνο και αποτελείται απο 4 μέρη
1.Allegro ma non troppo

2.Scherzo

3.Andante

4.Finale: Allegro

Η εισαγωγή τού Allegro είναι ´πικρή´και το πιάνο αποτυπώνει τήν αίσθηση απελπισίας πού καλύπτει ολόκληρο το πρώτο μέρος.
Η αναποφασιστικότητα,ο δισταγμός ,η οδύνη συναρθρώνονται,από τά έγχορδα πού συνοδεύουν την πιανιστική ´γραμμή'γεμάτα ένταση...

Το scherzo είναι ´σκληρό´με βίαια ξεσπάσματα και θέματα που ´αφήνονται´ μέ τό πού γεννιούνται..
Εγκατάλειψη και μυστικός πόνος μεταδίδονται στον ακροατή πού τον ωθούν κυριολεκτικά πρός την ´μαύρη τρύπα´τής ύπαρξης...

Το andante είναι ένα διαρκές λυπητερό τραγούδι αγάπης πού τόν τονισμό τον προσδίδει η μελωδία τού τσέλου μέ το πιάνο να τήν διακόπτει περιστασιακά.
Μέρος γεμάτο ανείπωτα συναισθήματα γιά κάτι πού δέν μπορεί να ολοκληρωθεί ή πού τελειώνει πρίν κάν αρχίσει.....
Μιά απο τίς λυρικότερες συνθέσεις τής Μουσικής απλώνεται σάν ένα τραγούδι αποχαιρετισμού σέ μιά ´μισή ζωή´....

To Finale είναι πυρετώδες και έντονο μέ το βιολί νά ´συγκρούεται´εμφανώς με το πιάνο εκδηλώνοντας όλη την αμφιθυμία αυτού πού υποκρύπτεται ή αποκαλύπτεται με μισόλογα.
Η Δομή τού τέλους ειναι στέρεα ,οπως και στά περισσότερα έργα τού Brahms ,μέ τρία μουσικά θέματα πού αλληλεπικαλύπτονται...
Ομως σε αυτή τήν πορεία δέν υπάρχει συμφιλίωση μέ την επιθυμία και τήν ανάγκη..
Το μέρος τελειώνει σχεδόν θυμωμένα γιά όσα δέν πρόλαβαν νά γίνουν..

Τό κουαρτέτο αυτό ,είναι ίσως το πλέον αυτοβιογραφικό έργο τού Brahms καί τούτο φαίνεται περισσότερο απ´τό γεγονός πώς στοιχειώνει κυριολεκτικά τον ακροατή και τον καθηλώνει απο το πρώτο μέτρο.
Ενώ η Clara ήταν δεινή πιανίστρια, στήν πρεμιέρα ,οπως προείπαμε ,καθόταν ο ιδιος ο συνθέτης στο πιάνο και όχι αυτή.
Πιθανότατα γιατί αυτήήταν η μουσική τού κουαρτέτου ολόκληρου........

Οι Hollywood Quartet σέ ένα τριπλό c.d.(απολύτως απαραίτητο γιά μιά καλή κλασσική δισκοθήκη) μέ έργα δωματίου τού Brahms και τού Schumann είναι πιθανότατα η καλύτερη πρόταση..

SBT3063.jpg



Η καλύτερη ισως σύγχρονη εκδοχή προσφέρεται απο την Ηyperion ,μέ το Leopold String Trio και τον Marc-Andre Hamelin στό πιάνο.

41xV6xjGxFL._SL500_AA240_.jpg


Το op.60 μέ συντροφεύει δυό μήνες τώρα και παρά τίς διάφορες μουσικές που ´ταξιδεύω´επιστρέφω σταθερά σε αυτό.

Ισως γιατί η βασική εικόνα που μού φερνει στό νού η ακρόασή του, είναι μιά μορφή οικεία πού συνεχώς μικραίνει και μικραίνει μέχρις πού εξαϋλώνεται χωρίς νάχει κλείσει τον κύκλο της...

Μέσα απο μιά πορεία οδυνηρή και σύντομη ,γεμάτη ερωτηματικά,απορίες(Why me?)απόμακρη ελπίδα,θυμό ,εξάντληση και αναμονή γιά το μή-περαιτέρω,μέ μιά πάντα αμυδρή αίσθηση τού θαύματος,πού φυσικά δέν έρχεται,ο Brahms γιά εντελώς άλλους λόγους, ακριβώς γιά την φράση του πού παρέθεσα στην αρχή, μεταδίδει μέσω αυτής τής μουσικής όλο αυτό το συναίσθημα τού ανολοκλήρωτου ,όπου δέν μπορούν να ειπωθούν όλα ή ακόμα και αυτά που έχουν σημασία ...

Είναι η φύση τών πραγμάτων τέτοια και η ´οικονομία´τού Βίου,όπου κανείς μένει άφωνος ή μέσα απο κρυμένες λέξεις προσπαθεί να αποχαιρετήσει κάτι πού δυνητικά θάπρεπε νάχει περισσότερο χρόνο πριν εμφανιστεί το Μαύρο Φώς.
Ομως στην ζωή δεν υπάρχει δικαιοσύνη και αυτό είναι γνωστό απο τήν πρώτη ανάσα μας.
Ετσι μαζί μέ τά ψεύτικα χαμόγελα ελπίδας πού προσπαθούν αποτυχημένα να μεταδοθούν ,πλέον, σέ ένα τρίκλινο δωμάτιο χωρίς ηχους ,υπάρχει το op.60 τού Brahms νά συμπαρίσταται.
Ισως αυτή νάναι η δύναμη τής Τέχνης..

´Οπως καί νά το κάνεις ,ένα κομμάτι ´πάντοτε´στόν Ανθρωπο θά υπάρχει´(Εκ τού Πλησίον,Οδ.Ελύτης.)..................
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Έχω τώρα τελευταία το Κοντσέρτο του Βραδεμβούργου αρ. 3 και το Κουαρτέτο 132, εκείνο με την περίφημη Canzona di ringraziamento "ιερό τραγούδι ευγνωμοσύνης, ενός που γιατρεύτηκε, στο Θεό, σε λυδικό τρόπο. Τα έχω χαμένα, γνώρισα τόσους που ήταν έμπειροι στη μουσική, δε βρέθηκε ένας να μου πει πώς κάποτε ο Μπετόβεν είχε εκφράσει μ’έναν τόσο χειροπιαστό τρόπο την ωριμότητα του ανθρώπου μπροστά στο θάνατο, την ελευθέρωση από το θάνατο με τόσο ανθρώπινο τρόπο. Οτι ο Μπαχ είναι ίσως ο μόνος που υπάρχει που να μην είναι ούτε cérébral, ούτε sensuel, ούτε sentimental, ούτε romantique, ούτε classique, ούτε précieux, ούτε naturel, ούτε prime-sautier, ούτε τίποτα από δαύτα- κανένας χαρακτηρισμός: είναι ο γυμνός άνθρωπος, πλέριος, ζυγισμένος, χωρίς καμιά γωνιά, που μας μοιάζει ή που δεν μας μοιάζει, κι όμως ξέρουμε πως είναι αυτός πλέριος και αληθινός.
Γ. Σεφέρης
Μέρες Β' 1931-1934
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ευχαριστώ πολύ γιά τήν παράθεση τού αποσπάσματος τού Σεφέρη εδώ μέσα,πού παραμένει για μένα ´Πρώτος μεταξύ Ισων´(τον Σολωμό τον βάζω σέ άλλη ξεχωριστή κατηγορία).
Αποτελεί τό έναυσμα (αυτο το μικρό απόσπασμα ),εδώ και χρόνια,στό νά ´ακούσω´και να κατανοήσω τά τελευταία κουαρτέτα εγχόρδων τού Beethoven,αλλά και στό οτι μού ενεθάρρυνε επίσης τίς ´υποψίες´πού είχα γιά τον Bach ,σέ πολύ νεότερη ηλικία(πού πλέον έχουν γίνει βεβαιότητα).
Μάλιστα θεωρώ εαυτόν τυχερό γιατί ένα απο τά ελάχιστα κείμενα πού διέσωσα απο το παλιό avforum ήταν αυτό τών τελευταίων κουαρτέτων εγχόρδων τού Βeethoven.
Υ.Γ.
Μεγαλώνοντας πάντως άρχισα να θεωρώ και τον Brahms μιά πολύ μεγάλη υπόθεση στην Ιστορία τής Μουσικής.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
όπως είχα γράψει στην παρουσίαση μου για το op. 115, τώρα που άρχισα σαφώς να κατεβαίνω τον κατήφορο, πλησιάζοντας τα 50, : '.... τον 'δικό' μου Μπραμς τον φαντάζομαι πλέον σε μία διαρκή αισθαντική - αισθησιακή κορύφωση ... τόσο πύρκαυλο, όσο και μας στην εφηβεία μας, όταν φορώντας κάποια υποδήματα με τακούνια (για να μας ψηλώνουν) προσπαθούσαμε να παρεισφρήσουμε στους συνοικιακούς κινηματογράφους της εποχής, προς θέαση των τότε πρώιμων σοφτ πορνό και στην επιστροφή στο σπίτι μας είχαμε κάθε λογής ακραίες φαντασιώσεις με οιαδήποτε κυτταριδοσακκούλα νοικοκυρά άνω των 30... έναν Μπραμς χωρίς άλλα σωματικά υγρά πλην σπέρματος, το οποίο διακαώς επιθυμεί να ξεφορτωθεί βίαια, ίσως με μετατροπή της βαλάνου σε πυροσβεστική μάνικα/ ακροφύσιο, το οποίο μανιασμένα θα κραδαίνει τριγύρω ....

Ξέρω ότι δεν είναι έτσι... ξέρω ότι δεν έχω δίκαιο ... but I cannot help it .... αλλά όχι, δεν τον θέλω νηφάλιο, δεν το θέλω να υποννοεί .... πέτα τον έξω Μεγάλε ...... '' ...

Δεν ξέρω γιατί αισθάνομαι έτσι... νοιώθω όμως ότι δεν προλαβαίνω πια να αφήνω πράγματα να υποννοούνται... θέλω όπως βλέπω απέναντι τα βουνά της Εύβοιας, σε μέρες που ακολουθούν αυτές με τους λυσσώδεις αγέρηδες, όταν όλα πλέον είναι διάφανα, καμμία θολούρα, και νομίζεις ότι, να έτσι να κάνεις θα τα αγγίξεις, θέλω πια αυτήν την αμεσότητα, όλα στην φόρα, και τα πράγματα να παίρνουν τον δρόμο τους ... άλλωστε διαβάζοντας και κάποιες επιστολές του Γιοχάνες στην Κλάρα, βλέπω ότι αντίθετα με ότι πίστευα, κάποιες φορές παραήταν συγκεκριμένος αφήνοντας ελάχιστα στην φαντασία ...

Να εκφράσω και το σέβας μου για το op. 60 ... πραγματικά τεράστιο έργο, ...
__________________
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
:SFGSFGSF: Σπύρο σε ζηλεύω που μπορείς να βρεις λόγια για να περιγράψεις αυτό το εκπληκτικό έργο. Εγώ μένω άφωνος και αδυνατώ να εκφραστώ, ειδικά όταν έρχομαι αντιμέτωπος με το andante...
 
17 June 2009
3,594
Αναρωτιέμαι, γιατί πρέπει απαραίτητα να συνδέουμε την αισθησιακή κορύφωση με το να είναι κάποιος ‘πύρκαυλος’ και να πετάει έξω ότι πρέπει να πετάξει; :blush:
Ειδικά σε ένα έργο όπως αυτό, και σε μια παρουσίαση όπως η συγκεκριμένη, που η θλίψη ξεπροβάλλει πίσω από κάθε νότα και κάθε λέξη αντίστοιχα, απλά σκέφτομαι πόσο λιγότερη ‘δημιουργία’ θα υπήρχε αν δεν υπήρχε το ανολοκλήρωτο, αυτό που θέλεις και δεν μπορείς να φτάσεις, να αγγίξεις, να έχεις, που στοιχειώνει τις μέρες και τις νύχτες σου, αλλά κι αν δεν υπήρχε η απώλεια, αυτό που έχεις, και νοιώθεις σιγά σιγά να φεύγει, να απομακρύνεται, να περνάει στην άλλη όχθη, άνθρωποι, πρόσωπα, ανάσες, που σήμερα είναι, κι αύριο δεν θα είναι πιά δίπλα στο ξημέρωμά μας…
Τι να πω, είναι τόσο λίγες οι λέξεις και τόσο το μεγαλείο της μουσικής….
Ευχαριστώ Σπύρο για την παρουσίαση, να δω όμως σε ποιόν θα στείλω τον λογαριασμό της πιστωτικής μου...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μην αναρωτιέσαι Κάλλη μου.
Απλά ο συνονόματος πιστεύει πώς τά επιδομένα ή τ' ανεπίδοτα γράμματα αποτελούν στοιχείο ολοκληρωμένης σχέσης ,πώς είναι τά εφηβικά λευκώματα ένα πράμα.:flipout::flipout:

Απλά τον αγαπάμε και έτσι...:blush::flowers:
 
17 June 2009
3,594
Μα, κι εγώ αγαπώ τον τρόπο που γράφει, και το σχόλιό μου δεν αναφερόταν αποκλειστικά στην δική του απάντηση και στην συγκεκριμένη παρουσίαση....
απλά, πολλές φορές παρατηρώ ότι υπάρχει μια τάση να κρίνουμε πράγματα βάσει τάξης μεγέθους μόνο...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Δεν το εννοούσα με αυτόν τον τρόπο αγαπητέ -ή μου,....

Απλά ήθελα να γράψω κάτι για τον τρόπο που μου αρέσει να ερμηνεύεται ο Μπραμς, μετά δεκαετίες υπαινιγμών, νύξεων, ''μισόλογων'', κλπ. κλπ. Επειδή αφιέρωσα μεγάλο μέρος του 2009 να εξερευνώ τις βιογραφίες του, την αλληλογραφία του, κλπ ( χόμπυ και αυτά ... :flipout: ) διεπίστωσα ότι μπορεί χέρι (ή άλλο τι) να μην έβαλε, αλλά έεεεεγραψε παπάδες ο άνθρωπος, γράμματα που αγγίζουν την πορνογραφία (καλά, μην το παρακάνω, μιλώ με τα μέτρα της εποχής....) ... Από κει και πέρα το χειμμαρώδες του λόγου μου και ο λυσσώδης χαρακτήρας μου, αναγνωρίζω ότι ενίοτε με οδηγεί σε λεκτικές ακρότητες .... αλλά αυτά είναι και λειτουργούν και σε άλλο επίπεδο όπως ο γιατρός ξέρει ...

Αγαπητή Κάλλη, να με συγχωρείς και για κάποιες πιπεράτες εκφράσεις μου .... βλέπεις στα νιάτα μου ήταν ιν ο Εμπειρίκος ....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
επίσης σε παλαιότερο θρεντ (νομίζω του Σπύρου για τους Ρόξυ) είχα επισημάνει ότι : .... είμαστε οι απώλειες μας ...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Απάντηση: Re: Brahms:piano Quartet No 3,op.60.Αναμονή.

όπως είχα γράψει στην παρουσίαση μου για το op. 115, τώρα που άρχισα σαφώς να κατεβαίνω τον κατήφορο, πλησιάζοντας τα 50, : '.... τον 'δικό' μου Μπραμς τον φαντάζομαι πλέον σε μία διαρκή αισθαντική - αισθησιακή κορύφωση ... τόσο πύρκαυλο, όσο και μας στην εφηβεία μας, όταν φορώντας κάποια υποδήματα με τακούνια (για να μας ψηλώνουν) προσπαθούσαμε να παρεισφρήσουμε στους συνοικιακούς κινηματογράφους της εποχής, προς θέαση των τότε πρώιμων σοφτ πορνό και στην επιστροφή στο σπίτι μας είχαμε κάθε λογής ακραίες φαντασιώσεις με οιαδήποτε κυτταριδοσακκούλα νοικοκυρά άνω των 30... έναν Μπραμς χωρίς άλλα σωματικά υγρά πλην σπέρματος, το οποίο διακαώς επιθυμεί να ξεφορτωθεί βίαια, ίσως με μετατροπή της βαλάνου σε πυροσβεστική μάνικα/ ακροφύσιο, το οποίο μανιασμένα θα κραδαίνει τριγύρω ....

Ξέρω ότι δεν είναι έτσι... ξέρω ότι δεν έχω δίκαιο ... but I cannot help it .... αλλά όχι, δεν τον θέλω νηφάλιο, δεν το θέλω να υποννοεί .... πέτα τον έξω Μεγάλε ...... '' ...

Δεν ξέρω γιατί αισθάνομαι έτσι... νοιώθω όμως ότι δεν προλαβαίνω πια να αφήνω πράγματα να υποννοούνται... θέλω όπως βλέπω απέναντι τα βουνά της Εύβοιας, σε μέρες που ακολουθούν αυτές με τους λυσσώδεις αγέρηδες, όταν όλα πλέον είναι διάφανα, καμμία θολούρα, και νομίζεις ότι, να έτσι να κάνεις θα τα αγγίξεις, θέλω πια αυτήν την αμεσότητα, όλα στην φόρα, και τα πράγματα να παίρνουν τον δρόμο τους ... άλλωστε διαβάζοντας και κάποιες επιστολές του Γιοχάνες στην Κλάρα, βλέπω ότι αντίθετα με ότι πίστευα, κάποιες φορές παραήταν συγκεκριμένος αφήνοντας ελάχιστα στην φαντασία ...

Να εκφράσω και το σέβας μου για το op. 60 ... πραγματικά τεράστιο έργο, ...
__________________


απιστευτος.....
 
17 June 2009
3,594
και τέλος πάντων, επειδή δεν διακρίνομαι από δήθεν σεμνοτυφία, απλά, η παρουσίαση του Σπύρου (Σούρλα) σ' εμένα προσωπικά ανέδιδε περισσότερο θλίψη εξ αιτίας απώλειας αγαπημένου φίλου παρά ανεκπλήρωτου οτιδήποτε.
Αλλά πάλι, μην εμπιστεύεστε και πολύ τα δικά μου κριτήρια, έχω πολύ δρόμο ακόμα.....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
και τέλος πάντων, επειδή δεν διακρίνομαι από δήθεν σεμνοτυφία, απλά, η παρουσίαση του Σπύρου (Σούρλα) σ' εμένα προσωπικά ανέδιδε περισσότερο θλίψη εξ αιτίας απώλειας αγαπημένου φίλου παρά ανεκπλήρωτου οτιδήποτε.
Αλλά πάλι, μην εμπιστεύεστε και πολύ τα δικά μου κριτήρια, έχω πολύ δρόμο ακόμα.....


σωστά κατάλαβες και η παρουσίαση ήταν στα συνήθη στάνταρντς του Σούρλα, ήτοι εξαίσια ....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
έπεσε στα χέρια μου και μία εκτέλεση του Ρουμπινστάιν με κάτι πιτσιρικάδες (τότε), το κουαρτέτο Γκουαρνέρι ...

τι εξαίσιο έργο, όπως και να το πιάσεις, έχει πράγματα να σου πεί, ο δε παππούς στο 4ο μέρος, φιουου, φοβερός ...
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Αγαπητοί φίλοι

Οι δισκογραφικές σας (και όχι μόνον) αναφορές παρουσιάζουν πάντοτε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Πρέπει όμως να επισημάνω ότι κάποιοι σημαντικοί καλλιτέχνες δεν αναφέρονται με την συχνότητα που τους αξίζει. Με την ευκαιρία αυτή προτείνω την ακρόαση αυτού του έργου (όπως και όλων των κουρτέτων του Brahms και του Beethoven) με το Ungarian Quartet.
Ίσως με επηρεάζει και το γεγονός ότι πρτογνώρισα τα έργα αυτά από το Ουγγρικό κουαρτέτο.