Schubert: Piano Sonatas No 664 & 784

17 June 2006
62,722
Χολαργός
O Schubert ήταν 22 ετών όταν συνέθεσε την σονάτα γιά πιάνο Νο.664 ,το 1819,όταν ακόμα η υγεία του δέν είχε πληγεί,και ο ίδιος βρισκόταν στο Steyr τής Αυστρίας γιά καλοκαιρινές διακοπές.
Εκεί συνέθεσε και το Κουϊντέτο´Πέστροφα´..

Η 664 ονομάζεται και ´Little Sonata' γιά να διαφοροποιηθεί απο την 959,που επίσης έχει συντεθεί σε Λά Ματζόρε.
Ο νεαρός Schubert ανυποψίαστος γιά τά μελλούμενα γραφει μιά θεσπέσια μελωδία,κάπως ´δειλή´μιάς και ακόμα δέν νοιώθει καθόλου ασφαλής γιά την τεχνική του αρτιότητα..

Ομως η λυρική του φλέβα ειναι τόσο πηγαία και ρέουσα ,πού η 664 είναι μιά σύνθεση γεμάτη χαρά για την ζωή και απολύτως εναρμονισμένη μέ την ξενοιασιά τού νεαρού Franz ,που περιτργιρίζεται απ´τούς φίλους του σε μιά εξαίσια φύση και πιθανότατα ερωτευμένος..

Το Allegro Moderato διαπερνάται απ´την αρχή ως το τέλος,απο έναν πανέμορφο λυρισμό που στηρίζεται σέ μιά απλή μελωδία,η οποία σπάνια διακόπτεται απο μικρά ξεσπάσματα περίσκεψης..

Το Andante ακούγεται σάν μιά ευχαριστήρια προσευχή γιά τό ιδιο το Ζήν ενώ το τρίτο και τελευταίο μέρος(Αllegro)είναι φωτεινό,και κελαρυστό,γεμάτο χάρη και ομορφιά.

Μιά sonata πού δείχνει την έμφυτη ικανότητα τού Schubert νά παράγει αυθεντική μουσική εντελώς άκοπα,λές και η μελωδία γεννήθηκε σε αυτόν απ´την πρώτη μέρα πού αντίκρυσε την ζωή.

O Κempff τήν ερμηνεύει προσηλωμένος απόλυτα στήν ´γραμμή Schubert'και αναδεικνύει απολύτως τήν φωτεινότητα και τήν γλυκύτητα τής σύνθεσης και προφανώς αποτελεί,γιά μιάν ακόμα φορά την ερμηνεία αναφοράς ως πρός τό ´μέτρο´...

Παρόμοια ερμηνεία μπορούμε να ακούσουμε απο την Maria Joao Pires,στήν ευαισθησία τής οποίας ταιριάζει απόλυτα αυτού τού είδους η μουσική τού Schubert...

Ομως ανάμεσα σε αυτούς τούς δυό ερμηνευτές παρεμβάλλεται η ερμηνεία τού Richter,ο οποίος σε ηλικία 66 ετών τήν παρουσιάζει 'ζωντανά´στο Τόκυο τό 1979 και ο οποίος αντιμετωπίζει τον Schubert όχι ως στιγμιότυπο και κατά γράμμα,αλλά έχοντας ολοκληρωμένη αντίληψη τής σύντομης ζωή του.

Ετσι η 664 ενώ με τον Richter δέν χάνει τήν μελωδία της και τον λυρισμό της,ερμηνεύεται μέ περισσότερες ´σκιάσεις´και αυτό φαίνεται απο τό πώς αποδίδεται το Allegro Moderato,πού ειναι πολύ πιό moderato ,απο τίς συνήθεις ερμηνείες,αλλά και μοιάζει νά αντιμετωπίζεται ως μιά προανάκρουση τών μελλουμένων.

Ο Richter τονίζει έντονα τά μικρά περάσματα ´περίσκεψης´τού πρώτου μέρους και υπονοεί μιά ´ασυνείδητη δραματικότητα´πού δεν συναντάται αλλού.
Mιάς και η συγκεκριμένη sonata δεν προσφέρεται γιά επίδειξη τής μνημειώδους τεχνικής τού Richter,ο ερμηνευτής επιλέγει να της προσδώσει έναν ελαφρώς ´σκοτεινό´λυρισμό,πού συναρπάζει.

Ακόμα και στο ανέφελο allegro εμφανίζονται κάποιες ´πινελιές´σύννεφιάς..
Ιδιοσυγκρασιακό μέν ,ευφυές δέ.

........................................................................................................
Η Sonata 784 είναι μιά εντελώς ´άλλη´μουσική...
Προκύπτει στά 1823 και είναι η πρώτη σονάτα γιά πιάνο,που γράφεται απο την στιγμή που ο Schubert μαθαίνει οτι έχει προσβληθεί απο σύφιλι.
Η σονάτα δεν εκδίδεται παρά 11 χρόνια μετά τον θάνατο τού Συνθέτη...

O Richter ,εξ ιδιοσυγκρασίας,βρίσκεται μέσα στο στοιχείο του...Ετσι και αλλοιώς αδυνατεί να κατανοήσει τον Schubert ακόμα και στά πιό λυρικά του,ως συνθέτη τής φωτεινότητας...

Ο Richter ερμηνεύει το πρώτο μέρος(Allegro giusto)οπως κανένας άλλος...
Αναδεικνύει συγκλονιστικά τά ανάμεικτα συναισθήματα απελπισίας και ελπίδας που αποτυπώνονται στο Χειρόγραφο......
Νότες γαλήνης και ελπίδας διακόπτονται απο χειμαρρώδη κοντράστ αγριας απελπισίας,πού καθηλώνουν,αλλά πού τελικά αναδεικνύουν εν συνόλω την επικράτηση τού τραγικού στοιχείου στο συγκλονιστικό αυτό πρώτο μέρος.

Ο τρόπος πού ακούγονται οι ´χαμηλές´νότες αποτυπώνουν τήν απειλή πού αιωρείται στην ατμόσφαιρα...

Δέν έχω ακούσει καλύτερη περιγραφή τού ´μουδιάσματος´,τού ´Why me'και τού ´bargaining´στοιχεία πού συνοδεύουν τον άνθρωπο μόλις μαθαίνει πώς έχει υποστεί μιά ανεπανόρθωτη βλάβη στην υγεία του,αλλά πού παρά ταύτα ως ´παρα φύσιν αισιόδοξο Ζώον'ελπίζει μέχρις το τέλος...

Το Andante ξεκινά γαλήνια και ειρηνικά αλλά γρήγορα εξαφανίζεται αυτή η επίπλαστη ηρεμία γιά να ακολουθήσει η αναταραχή και η διάσπαση τής μελωδίας ,ενδεικτικό τής ψυχικής κατάστασης τού Συνθετη...
Το πώς αντιμετωπίζεται το andante απο τον Richter ειναι πραγματικά μουσικά αξεπέραστο,όπως και ο τρόπος του,μετά την ´θυελλα´,όπου επιστρέφει στην αρχική τρυφερή και γαλήνια κατάσταση.

Tό τελευταίο μέρος(Allegro Vivace) λιγότερο ´βαρύ´επιφανειακά διέπεται απο σχετική ´μουσική αρμονία-συνήχηση´...
Ο Schubert δέν αφήνει τον εαυτό του να ´κυλίσει´στην κατάθλιψη και δείχνει πώς μπορεί να ελέγχει και να παλέψει την κατάστασή του...
Συγκρατημένη ελπίδα ,γεμάτη αναρώτηση και αγωνία για το μέλλον,αλλά και ενδείξεις απόπειρας αντιμετώπισης του πεπρωμένου ακόμα και άν αυτό δεν μπορεί να ελεγχθεί μιάς και είναι ´αναπόφευκτο´....

Η 784 αποτελεί επι τής ουσίας μιά μουσική προσωπική μελέτη πάνω στην ανθρώπινη στάση τού πώς αλλάζει η ζωή μας απο την μιά μέρα στην άλλη με τό πού μαθαίνουμε κάτι πολύ δυσάρεστο οπότε και διαλύεται η ´μακάρια βεβαιότητα τού άτρωτου ´και μάς υπενθυμίζεται πώς η ´καταδίκη´έχει ημερομηνία λήξεως...

Σονάτα υπόδειγμα γιά το πεπερασμένο τού Ανθρώπου,πού βρίσκει στον Richter(σύμφωνα πάντα με τήν υποκειμενική μου αίσθηση)τον απόλυτο ερμηνευτή...

Οι 666 και 784 έχουν εκδοθεί ξανά απο την Regis ,με τον Richter και κοστίζουν κάτι παραπάνω απο έναν ανεμελο πρωινό καφέ..............Αριστουργηματικές ερμηνείες..


51vrn7PZNjL._SL500_AA240_.jpg
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,783
Μεσευρώπη
:worshippy: αγαπητέ Σπύρο, πάλι έγραψες. Πάντως σε αυτά τα έργα θα προτιμήσω τον Kempff-έχω την κασσετίνα με όλες τις σονάτες του Schubert. Ο Richter, όπως σωστά παρατήρησες, έχει την τάση να ρίχνει ένα βαρύ ρωσικό μανδύα μελαγχολίας πάνω από τη μουσική του Schubert, κάτι που δεν ταιριάζει σε όλα τα έργα του. Ο Kempff κατανοεί καλύτερα τον δυισμό της ψυχής του συνθέτη, ότι η απελπισία που ακούμε σε κάποιες συνθέσεις πήγαζε από μιά τεράστια αγάπη για τη ζωή και την επίγνωση του επερχόμενου πρόωρου τέλους της, όχι από Σοπενχαουερική άρνηση της ζωής. Όχι ότι παραγνωρίζω την ανωτερότητα της τεχνικής του Ρώσου...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Mά οπως ειδες Κώστα μου η πρώτη αναφορά γινεται στον Kempff(μάλλον έχουμε την ιδια κασσετίνα)που τον θεωρώ ως μέτρο..
Αλλά με γοητεύει προσωπικά η τάση του Richter νά μήν βλέπει εύκολα τό ´ανέφελο´..
Ειδικά πάντως στην 784 πού τού ταιριάζει απόλυτα είναι εξαιρετικός.
Και εσύ:)grinning-smiley-043 )σαφώς ανήκεις σε αυτούς πού καταλαβαίνουν πώς η κλασσική λεγόμενη μουσική παραμένει επίκαιρη και ζωντανή ,ακριβώς επειδή υπάρχουν παραλλαγές και διαφορετικές προσεγγίσεις μεγάλων ερμηνευτών στο ιδιο έργο.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,783
Μεσευρώπη
Εννοείται. Αλλοίμονο αν μέναμε σε μιά και μόνο ερμηνεία "αναφοράς" των μεγάλων έργων. Ευτυχώς που υπάρχουν οι διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις. Ούτε υπάρχει λόγος να διαλέξεις μεταξύ των μεγάλων. ΚΑΙ Richter KAI Kempff.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Πάντως όσο περνάει ο καιρός τείνω να ασπαστώ την άποψη (που σημειωτέον παλαιότερα αντέκρουα μετά βδελυγμίας) ότι ο Σούμπερτ, με το τεράστιο ταλέντο και την αστείρευτη μελωδική φλέβα, απλά κάθεται και γράφει ... και επειδή η φόρμα της σονάτας είναι πολύ συγκεκριμένη και 'περιοριστική' (ιδίως εκείνες τις εποχές) όπως εμείς τρώμε το μεσημεριανό μας (σαλάτα - κύριο - γλυκό ), αυτός το ίδιο άνετα συνθέτει ένα ''όχι και τόσο' γρήγορο -ένα αργό - ένα γρήγορο μέρος ( και τα συνθέτει εξαίσια ο μπαγάσας ) ....
... εννοώ, ότι πλέον πιστεύω ότι μόνον ασυνείδητα τα στοιχεία που περιγράφει ο Σπύρος (και αρέσκομαι -όμουν να εντοπίζω και γω στις ακροάσεις μου) περνάνε στην μουσική του, ο τύπος δεν σκεφτόταν δηλ. :'' .... αμάν την πάτησα, πεθαίνω
, ας γράψω κάτι για το ασήμαντο της ύπαρξης ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
α ναι, τώρα τελευταία και βάσει της οπτικής που περιέγραψα, αρχίζω και δίνω επιπλέον πόντους στην Uchida ....

μέσα στις γιορτές, το 8πλό σετάκι της με τα πιανιστικά του Σούμπερτ, ερχόταν από το αγγλικό άμαζον στο σπίτι μας με μόνο 20 ευρώ ... κάπου εκεί θα 'χει και τώρα ...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Καλά θείο, μη βαράς.. :worshippy:

:BDBDG54::ernaehrung004::ernaehrung004:

Εχεις δείγμα με την Pires απο το γιουτιούμπι..Kαι ακριβώς το ιδιο τμήμα με Richter...Aει στο κουτί σου.:a0210:
Καλή ακροαση.:2thumb22sup:
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ε, εντάξει καμία σχέση.
Η εκτέλεση του Richter που ακούγεται στο tube, είναι ακριβώς αυτή που προτείνεις ;

Ναί.Και φυσικά στο c.d. ακουγεται μια χαρά....Για μένα στην 784 ο Ρώσος δεν εχει αντίπαλο..Αλλά ειναι και θέμα γούστου.
 
Ο λυρισμός του Σούμπερτ μπορεί να είναι πηγαίος, υπέροχος και ηδονιστικός, δεν είναι όμως ποτέ ανέφελος και έχω την εντύπωση πως δεν υπήρξε ούτε εύκολος, τουλάχιστον με τον τρόπο του Μότσαρτ. Μην ξεχνάμε πως γαλουχήθηκε κυριολεκτικά με τις απαρχές του ρομαντισμού, με τις μποέμ πλην όμως πνευματώδεις φιλίες του. Μετά έρχεται η συνειδητοποίηση της αρρώστιας, με αυτό που περιγράφει θαυμάσια ο Σπύρος, την τραγικότητα δηλαδή της ακύρωσης των προσδοκιών, αλλά και την αρρώστια ως υπενθύμιση και ως καταδίκη, του 'ανάπηρου' έρωτα που κατόρθωνε να βιώσει.

Αυτό το αντιμετώπιζε όχι μόνο με τις αναλαμπές της ελπίδας του και της διάθεσης του για ζωή, αλλά και με μια συνειδητοποίηση της αποστολής του, πως γράφει για το μέλλον, ιδιαίτερα προς το τέλος της ζωής του. Στο νήμα μου για το Χειμωνιάτικο Ταξίδι, είχα παραθέσει και το ακόλουθο ενδιαφέρον σχετικό σχόλιο, του Γκιμπς:

"...[ο Σούμπερτ] δεν έγραφε πλέον μόνο για να ευχαριστήσει του συντρόφους του, για να αποφέρει κέρδη στους εκδότες ή για να διασκεδάσει το κοινό. Στις καλύτερες στιγμές του έγραφε τώρα κατά βάση για τον εαυτό του και για το μέλλον."


Τα έργα που παρουσίασε ο Σπύρος δεν τα ξέρω. Θα πάρω το δίσκο της Regis άμεσα.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Παίδες ο ο Σούμπερτ την τελευταία διετία του έγραψε ένα σκασμό καταπληκτικά έργα... πιστεύω πχ. ότι μία ολόκληρη σονάτα ήταν δυνατόν να την γράψει σε δύο -τρία απογεύματα ... βλέποντας την τρομακτική αλλαγή διαθέσεως από μέρος σε μέρος, ας πούμε των τριών τελευταίων σονατών ( εννοώ αλλαγή διαθέσεως στα μάτια του απαίδευτου μουσικά, όπως πχ, εγώ ) δεν ξέρω εάν μέσα σε αυτό τον συντομότατο χρόνο προλάβαινε να περνάει όλες αυτές τις ψυχολογικές διακυμάνσεις ... ή απλώς έλεγε : '' ... τώρα θα γράψω κάτι γρήγορο και χαρωπό, τώρα κάτι αργό και λυπημένο , κοκ... ) ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
α, και για να μην φαίνομαι αντιρρησίας ... τον δίσκο με τον Ρίχτερ τον απέκτησα πακέτο τον δίσκο του ίδιου με τις 958 & 960 ... είναι εξαίσιος και λατρεύω και τον βαρύ, 'καθοριστικό', ''τώρα είμαι στα τάρταρα'' τρόπο του Ρώσου .... μην τρελλαθούμε κιόλας .... συζήτηση κάνω ....
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Συζητώντας για την μουσική για πιάνο του Schubert με αφορμή την Wanderer Fantacy και την μουσική για πιάνο του Beethoven είπε κάποιος μεγάλος μουσικός που λόγω του ενδιαφέροντος για την ζωγραφική του άρεσαν οι παραλληλισμοί «Ο! ο Beethoven μοιάζει πολύ με τον Michlangelo αλλά ο Schubert είναι πιο κοντά στον…….είναι δύσκολο να πω, ίσως στον Raphael».
Αυτά έλεγε ο Richter τον Φεβρουάριο του 1963 όταν ηχογραφούσε στο παγωμένο Παρίσι την Wanderer Fantacy D.760 και την σονάτα D.664 για την ΕΜΙ (ASD 561 για τους φίλους του βινυλίου) με συνακροατή τον διάσημο βιολιστή και φίλο του Rudolph Barshai .

Χάρις στην Pires (νεαρή σε Γαλλική Ερατώ βινύλιο και ώριμη σε DG cd ξανάρχισα να ακούω τις σονάτες για πιάνο του Mozart μετά το μπέρδεμα του Eschenbach. Με την εμπειρία αυτή θα με ενδιέφερε ο Schubert της.

Κάποτε άκουσα μια συνέντευξη της Μαρίας Ιορδανίδου συγγραφέα της Λωξάντρας που έλεγε. ‛Όταν εμείς οι Πολίτισσες ρωτάμε τι φαί έφτιαξες δεν το ρωτάμε για κουτσομπολιό. Το ρωτάμε για να πάρουμε καμιά ιδέα τι να φτιάξουμε αύριο. Έτσι μπορεί κάποιος κάποτε να γράψει για την Wanderer Fantacy, ένα από τα δυσκολότερα έργα για πιάνο κατά τον Richter. Εσείς πάντως μου βρήκατε δουλειά για το Σαββατοκύριακο. Ακρόαση του Richter του Kempf (για τους βινυλιόφιλους βρίσκεται σε καλές τιμές το κουτί του με τις σονάτες του Scubert στο e bay) και της Uchida(cd).
Αλήθεια πως μέσω της τέχνης και της μιμικής τους μου φαίνονται αισθητικά όμορφοι άνθρωποι φυλής με την οποία δεν έχω καμιά εξοικείωση;.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,783
Μεσευρώπη
Συζητώντας για την μουσική για πιάνο του Schubert με αφορμή την Wanderer Fantacy και την μουσική για πιάνο του Beethoven είπε κάποιος μεγάλος μουσικός που λόγω του ενδιαφέροντος για την ζωγραφική του άρεσαν οι παραλληλισμοί «Ο! ο Beethoven μοιάζει πολύ με τον Michlangelo αλλά ο Schubert είναι πιο κοντά στον…….είναι δύσκολο να πω, ίσως στον Raphael».
Αυτά έλεγε ο Richter τον Φεβρουάριο του 1963 όταν ηχογραφούσε στο παγωμένο Παρίσι την Wanderer Fantacy D.760 και την σονάτα D.664 για την ΕΜΙ (ASD 561 για τους φίλους του βινυλίου) με συνακροατή τον διάσημο βιολιστή και φίλο του Rudolph Barshai .

Χάρις στην Pires (νεαρή σε Γαλλική Ερατώ βινύλιο και ώριμη σε DG cd ξανάρχισα να ακούω τις σονάτες για πιάνο του Mozart μετά το μπέρδεμα του Eschenbach. Με την εμπειρία αυτή θα με ενδιέφερε ο Schubert της.

Κάποτε άκουσα μια συνέντευξη της Μαρίας Ιορδανίδου συγγραφέα της Λωξάντρας που έλεγε. ‛Όταν εμείς οι Πολίτισσες ρωτάμε τι φαί έφτιαξες δεν το ρωτάμε για κουτσομπολιό. Το ρωτάμε για να πάρουμε καμιά ιδέα τι να φτιάξουμε αύριο. Έτσι μπορεί κάποιος κάποτε να γράψει για την Wanderer Fantacy, ένα από τα δυσκολότερα έργα για πιάνο κατά τον Richter. Εσείς πάντως μου βρήκατε δουλειά για το Σαββατοκύριακο. Ακρόαση του Richter του Kempf (για τους βινυλιόφιλους βρίσκεται σε καλές τιμές το κουτί του με τις σονάτες του Scubert στο e bay) και της Uchida(cd).
Αλήθεια πως μέσω της τέχνης και της μιμικής τους μου φαίνονται αισθητικά όμορφοι άνθρωποι φυλής με την οποία δεν έχω καμιά εξοικείωση;.

Αγαπητέ/αγαπητή ortho καλωσόρισες στην παρέα μας. Μπορώ να φανταστώ πολύ χειρότερες δουλειές για το σαββατοκύριακο από το να συγκρίνω τον Schubert των Kempff, Richter και Joao-Pires. Και μιά και έλεγες για ιδέες για φαγητό... την τελευταία δεν την γνωρίζω καθόλου. Να κάτι καινούριο που μπορώ να μαγειρέψω, εμ, να αγοράσω ήθελα να πω.-bye-
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Αγαπητέ Orho,η Pires σιγά-σιγά ασχολείται ξανά με τον Schubert..
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775233.htm
Eδώ ερμηνευει την 664.
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//0630107162.htm
Εδώ την 894(αλλά για μένα εκει ο Richter δημιουργεί κάτι εντελώς μοναδικό )
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776607.htm
Εδώ τά klavierstucke (αλλά υπάρχει ο Pollini κ.α.)

http://www.amazon.co.uk/Schubert-Pi...=sr_1_4?ie=UTF8&s=music&qid=1264453671&sr=1-4

Και εδώ την 784...
Αλλα πού να κυκλοφορούν στο διαδίκτυο δεν βρήκα..
Υ.Γ.
Και πάλι σε ευχαριστώ γιά τό ενδιαφέρον σχόλιό σου.
 
Απάντηση: Re: Schubert: Piano Sonatas No 664 & 784

...δεν ξέρω εάν μέσα σε αυτό τον συντομότατο χρόνο προλάβαινε να περνάει όλες αυτές τις ψυχολογικές διακυμάνσεις ... ή απλώς έλεγε : '' ... τώρα θα γράψω κάτι γρήγορο και χαρωπό, τώρα κάτι αργό και λυπημένο , κοκ... ) ...

Σε ένα άλλο νήμα μου, αυτό για τη φαντασία για τέσσερα χέρια D940, είχα παραθέσει το ακόλουθο απόσπασμα από επιστολή του ίδιου του Σούμπερτ, που έγραψε το 1824:

Φαντάσου έναν άνθρωπο που δεν θα ξαναγίνει ποτέ καλά, και που μέσα στη μαύρη απελπισία που νιώθει γι’ αυτόν το λόγο κάνει τα πράγματα χειρότερα αντί καλύτερα. Φαντάσου έναν άνθρωπο, λέω, που έχει χάσει τις πιο μεγάλες ελπίδες του, στον οποίο η ευτυχία του έρωτα και της φιλίας έχουν, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο πόνο να προσφέρουν, του οποίου ο ενθουσιασμός (τουλάχιστον ο ερεθιστικός ενθουσιασμός) για όλα τα όμορφα πράγματα απειλεί να εξαφανιστεί, και σε ρωτάω, δεν είναι άραγε άθλιο, δυστυχισμένο πλάσμα;

Δε μου φαίνεται λοιπόν για στυλίστας, όπως αρχίζεις να τον φαντάζεσαι φίλτατε Σπύρο...:rolleyes:

Αγαπητέ ortho, μεθοδικέ βινυλιόφιλε, κάπου κυκλοφορεί και μια πολυτελής κασετίνα της Φίλιπς με όλες τις σονάτες για πιάνο του Σούμπερτ, με την Ίνγκριντ Χαίμπλερ, όπου υπάρχει στο εξώφυλλο ανάγλυφη και η προτομή του Σούμπερτ.