Βeethoven-Concerto for Violin op.61

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Περιδιαβαίνοντας το Index της Κλασσικής ,διαπίστωσα πώς δέν έχει γραφτεί κάτι σχετικά ολοκληρωμένο γιά το Κοντσέρτο γιά Βιολί και Ορχήστρα τού L.V.Beethoven,έργο πού είχε διχάσει τούς μουσικούς κύκλους,αλλά παρά ταύτα θεωρειται ένα απο τά πιο συχνά ερμηνευμένα αλλά πιθανώς και το πιό αξιομνημόνευτο απο τά ´ρομαντικά ´κοντσέρτα γιά βιολί,πού είναι και το μοναδικό τού Συνθέτη.


Μιάς και η Πρεμιέρα του δόθηκε στίς 23 Δεκεμβρίου τού 1806 στην Βιέννη (δηλαδή ακριβώς 203 χρόνια πρίν),δέν βλάπτει μιά μικρή αναφορά.

Εργο γιά Ορχήστρα εγχόρδων ,πού πλαισιώνεται απο ένα φλάουτο,και ζευγάρια απο ομποε,κόρνα,φαγκότα,κλαρινέτα,τρομπέτες και τύμπανα...

Το Κοντσέρτο συντέθηκε σε μιά δημιουργική περίοδο τού Beethoven,στην οποίαν είχαν ήδη παραχθεί η 3η και 4η Συμφωνία,το 4ο κοντσέρτο γιά πιάνο και ορχήστρα(ένα απο τα αριστουργηματικότερα κονσέρτα τής παγκόσμιας μουσικής ιστορίας),το Τριπλό κοντσέρτο,η appassionata και τά κουαρτέτα εγχόρδων Razumovsky.

O Frantz Clement ήταν ο σολίστ τής πρεμιέρας,ο οποίος,κατά τά ντοκουμέντα δεν ήταν κατάλληλα προετοιμασμένος και μάλλον δεν τού άρεσε και το βιολιστικό μέρος,οπότε με περισσή αγένεια ,μεταξύ πρώτου και δευτερου μέρους,έπαιξε μιά δική του σύνθεση και εν συνεχεία επανήλθε στο έργο τού Beethoven!!!!!!!!!!!...

Το Κοντσέρτο ξεκινά εντελώς πρωτότυπα με χτύπους απο τά τύμπανα και το πρώτο μέρος του διαρκεί περί τά 25 λεπτά.
Ακολουθεί η είσοδος τών πνευστών και τών εγχόρδων πού εκπλήσσουν με τον τρόπο πού παρεμβαινουν στο έργο.
Η Μελωδία τού πρώτου μέρους αναπτύσσεται με ολόκληρη τήν ορχήστρα στο φόρτε της ,γεμάτη ένταση καί λυρισμό.

Οι πρώτοι ήχοι τού Βιολιού εμφανίζονται γύρω στο 3.30 τού έργου.
To μέρος αυτό εμφανίζει πολλές μουσικές ιδέες τού Beethoven ,υπό την μορφή τού ritornello πού χαρακτηριζε την Μπαροκ περίοδο.

Αυτο πού θα μπορούσε να σχολιάσει κανείς,είναι πώς το Κοντσέρτο διακρίνεται πρωτίστως απο την κυριαρχία τής Μελωδίας και ίσως δέν ανηκει στά έργα εκείνα μέσω τών οποίων διακρίνεται το βαθύ υπαρξιακό άγχος τής Ατομικότητας που ειναι συχνό στον Beethoven...

Πρόκειται γιά περίτεχνη μουσική ,πού σαφώς φέρει την σφραγίδα τού Συνθέτη,αλλά δεν μπορεί να χαρακτηριστεί απο κάποια ´ειδική´θεματική,παρά μόνον απο την καθαρότητά της καί την εξαιρετική φωτεινότητα τού βιολιστικού Solo.

To δεύτερο μέρος(Larghetto),έλκει τήν έμπνευσή του, πιθανώς,απο ένα παλιότερο Ρωσικο θέμα και είναι ένα γοητευτικό,τρυφερό γεμάτο ομορφιά κομμάτι,όπου το βιολί κυριαρχεί με την ορχήστρα συχνά να συνοδεύει pizzicato και να βρίσκεται στό φόντο τού ´τραγουδιού´..

Το τρίτο μέρος (Rondo)διαδέχεται απνευστί το προηγούμενο με το βιολί να δίνει τον ρυθμό.
Ο Beethoven δέν έγραψε κάποια cadenza γι´αυτό,με αποτέλεσμα ο σολιστ να εχει την δυνατότητα να ´κινείται´πιό ελεύθερα και να δείχνει τήν δεξιοτεχνία του...
Μέρος χαρισματικό ,χαρούμενο,χιουμοριστικό και ρυθμικό κλείνει με τον καλύτερο τρόπο ένα σπουδαίο έργο...

Αξίζει να σημειωθεί πώς ο Beethoven λόγω τής αρχικής αποτυχίας τού έργου το μετέγραψε γιά πιάνο,τύμπανα και ορχήστρα και ο Kremer στην ερμηνεια του ,υπο τήν διεύθυνση τού Harnoncourt ,χρησιμοποιεί μέρος τής πιανιστικής εκδοχής(με το πιάνο αθέατο στά παρασκήνια)και στο πρώτο μέρος το έργο θυμίζει τρίο γιά πιάνο,τύμπανα και βιολί,μιά εκδοχή που μπορεί να έχει ενοχλήσει τούς ´πιουρίστες´αλλά πιθανότατα αποτελεί τήν καλύτερη σύγχρονη ερμηνεία τού Κοντσέρτου...

Απο τίς πάμπολλες ερμηνείες τού Κοντσέρτου επιλέγω 4,πού σηματοδοτούν διαφορετικές εποχές και ο ενδιαφερόμενος ας ψάξει να βρεί οιαδήποτε άλλη θεωρεί ως πιό οικεία γι´αυτόν.

1)
cn2773_l.jpg


O ζεστός τόνος τού Perlman ταιριάζει θαυμάσια μέ την μοναδική ικανότητα τού Giulini στον Beethoven.EMI,1998



2)Furtwangler-Menuhin.1947,Testament.
Kλασσική ερμηνεία...
Ο 30χρονος Menuchin χρησιμοποιεί τίς cadenzas τού Kreisler,ευρισκόμενος σε μεγάλη φόρμα και ο Furtwangler διευθύνει μέ συνεχείς εναλλαγές τών ´δυναμικών´προσδίδοντας στην ορχήστρα τήν αίσθηση τής ατμομηχανής πού τραβάει αυτό το αληθινό ´άλογο τού πολέμου´που ειναι το βιολιστικό σόλο τού συγκεκριμένου Κοντσέρτου..
51TT797NAJL._SL500_AA240_.jpg



3)Τοscanini-Heifetz....
Mεγάλη δεξιοτεχνία,πού τιθασεύεται απο έναν σπουδαίο Μαέστρο...
Αξιζει ,οχι μονον για ιστορικούς λόγους.

8110936.jpg




4)Harnoncourt-Gidon Kremer,Chamber Orchestra of Europe,1993,Teldec..

O ιδιοφυής και μονίμως ´ανήσυχος´Harnonocourt ,με την μικρή του Ορχήστρα ερμηνεύει απολαυστικά το Κοντσέρτο,βοηθώντας τον Kremer να παρουσιάσει ισως τον καλύτερο μουσικό εαυτό τής καριέρας του..Τέτοια ακρίβεια,θέρμη και προσήλωση σπάνια έχει ξαναπροκύψει απο τον πολύ καλό κατά τά άλλο βιολιστή.

Η Εν λόγω εκτέλεση σέ κερδίζει οσο περισσότερο τήν ακούς..

Ετσι γινεται ολο και περισσότερο αισθητή η βαθύτατη κατανόηση τού Harnonocourt γιά το συγκεκριμένο έργο.
Απλώνονται μπροστά μας ολες οι λεπτομέρειες και ο λυρισμός τού έργου και η ορχηστρα καθοδηγείται θαυμαστά σε κάθε μέτρο της σύνθεσης.

Αν μερικούς ξενίσει η προαναφερθείσα ´εμπλοκή´τού εκτός σκηνής πιάνου ,πιθανολογώ,πώς θα την θεωρήσουν με την πάροδο τού χρόνου ευρηματική.

Το δεύτερο μέρος ειναι τοσο ´γεμάτο´λυρικά,μέσα στην λιτότητά του,που πραγματικά ο ακροατής υποκλίνεται στον Ηarnoncourt.

Και το τρίτο Μπετοβενικό rondo κλείνει μέ μιά εξαίσια λεπτότητα,που δεν την έχω συναντήσει σε άλλες ερμηνείες.
Αν διάλεγα έναν δίσκο μόνον θάταν αυτός:

413VDE1VT0L._SL500_AA240_.jpg
 
17 June 2006
14,350
με τον Kremer το έχω κι εγώ και μου αρέσει πάρα πολύ.
πρέπει όμως να ομολογήσω πως η εκτέλεση που έχω ωχριά μπροστά σε εκείνη με την οποία πρωτογνώρισα το έργο: με τον Δαβίδ Οϊστραχ σ ένα παλιό βινύλιο, της Angel νομίζω. Ανατριχίλες στη ραχοκοκκαλιά.
 
Είναι αυτή εδώ. Κυκλοφορούσε μέχρι πρόσφατα και σε βαρύ βινύλιο από την Testament:

290230043315.jpg


υπάρχει και σε cd:

512WBFJEAFL._SL500_AA240_.jpg


Είμαι ερωτευμένος με αυτήν την ερμηνεία. :love: Αναδεικνύει μια Ολύμπια, σωτήρια αρμονία και ευγένεια και το παίξιμο του Όιστραχ είναι, κατά τη γνώμη μου ιδανικό, χωρίς ίχνος επιτήδευσης.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Μου άρεσε η πρόσφατη ηχογράφηση του Vadim Repin στη DG με Guarneri αντί για τα συνήθη Strad:flipout:. Νομίζω ότι τέλος Ιανουαρίου θα το ερμηνεύσει στο Μέγαρο:popcorn:
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Εγώ προσωπικά βρίσκω την πιο όμορφη ερμηνεία του Βασιλιά Δαβίδ με τον Sixteen Ehrling. Σε CD της Testament μαζί με το κονσέρτο για βιολί του Sibelius.

O Harnoncourt και ο Kremer δεν πρωτοτύπησαν κατ' εμε διότι πρώτος ο Γερμανός βιολονίστας Wolfgang Schneiderhan , μετέγραψε την cadenza της εκδοχής του κονσέρτου για πιάνο, με τον Ευγένιο Γιόχουμ να διευθύνει την Φιλαρμονική του Βερολίνου. Η cadenza για βιολί και τύμπανο. Ίσως η κορυφαία ερμηνεία κατ' εμέ.

Παρόλα αυτά, ο Kremer ηχογράφησε πιο νέος το κονσέρτο με τον Sir Neville Marriner και την Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου εις τους Αγρούς. Αυτή την εκδοχή την βρήκα πιο ανατρεπτική μια και χρησιμοποίησε ο Kremer την candenza που έγραψε ο Alfred Schnittke για το 3ο μέρος.

Πρωτοάκουσα το έργο σε μια εκδοχή της Decca με τον Kyrill Condrashin να διευθύνει την Φιλαρμονική της Βιέννης και στο βιολί την Kyung Wha Chung (θυμάμαι ακόμα το βινύλιο που αναμενόταν με αγωνία 3 μήνες) αλλα και του Karajan με την Mutter (τα τέμπι του Karajan υπέροχα και αβίαστα όπως το παίξιμο της Mutter)
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Εγώ προσωπικά βρίσκω την πιο όμορφη ερμηνεία του Βασιλιά Δαβίδ με τον Sixteen Ehrling. Σε CD της Testament μαζί με το κονσέρτο για βιολί του Sibelius.

O Harnoncourt και ο Kremer δεν πρωτοτύπησαν κατ' εμε διότι πρώτος ο Γερμανός βιολονίστας Wolfgang Schneiderhan , μετέγραψε την cadenza της εκδοχής του κονσέρτου για πιάνο, με τον Ευγένιο Γιόχουμ να διευθύνει την Φιλαρμονική του Βερολίνου. Η cadenza για βιολί και τύμπανο. Ίσως η κορυφαία ερμηνεία κατ' εμέ.

Παρόλα αυτά, ο Kremer ηχογράφησε πιο νέος το κονσέρτο με τον Sir Neville Marriner και την Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου εις τους Αγρούς. Αυτή την εκδοχή την βρήκα πιο ανατρεπτική μια και χρησιμοποίησε ο Kremer την candenza που έγραψε ο Alfred Schnittke για το 3ο μέρος.

Πρωτοάκουσα το έργο σε μια εκδοχή της Decca με τον Kyrill Condrashin να διευθύνει την Φιλαρμονική της Βιέννης και στο βιολί την Kyung Wha Chung (θυμάμαι ακόμα το βινύλιο που αναμενόταν με αγωνία 3 μήνες) αλλα και του Karajan με την Mutter (τα τέμπι του Karajan υπέροχα και αβίαστα όπως το παίξιμο της Mutter)
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Το έχω με Furt και Menuhin
Το εχω με Otto και Menuhin
Το έχω με Ormandy και Stern
Το έχω με Colin Davis και Grumiaux
Το έχω με Jochum και Schneiderhan

Κάθε εκτέλεση και διαφορετική μιλιά.
Δεν μπορώ να διαλέξω σε ένα τόσο αγαπημένο έργο.
Βέβαι όλα άρχισαν για μένα με Furt..

Μπράβο Σπύρο που το "έφερες" σε εμάς.

Λατρεία !!!!!
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Εγώ προσωπικά βρίσκω την πιο όμορφη ερμηνεία του Βασιλιά Δαβίδ με τον Sixteen Ehrling. Σε CD της Testament μαζί με το κονσέρτο για βιολί του Sibelius.

Συμφωνώ απόλυτα. κατά καιρούς είναι η αγαπημένη μου ηχογράφηση του έργου. Λέω κατά καιρούς γιατί ούτε μπορώ ούτε θέλω να διαλέξω μια "οριστική" ερμηνεία του κοντσέρτου αυτού.
το έχω με
Oistrakh/Cluytens
Oistrakh/Ehrling
Menuhin/Furtwängler
Heifetz/Toscanini
Heifetz/Munch
Schneiderhahn/Van Kempen
Schneiderhahn/Jochum
Kogan/Kondrashin
Campoli/Krips

μπορεί να μου ξεφεύγει καμμία γιατί είμαι λίγο μακριά από τη δισκοθήκη αυτές τις μέρες. Η τελευταία του Campoli είναι πολύ υποτιμημένη, μπορεί να μην υπάρχει καν σε CD. Και τώρα που το σκέφτομαι έχω καιρό να ακούσω τον Heifetz...Παρόλα αυτά δεν θα ήθελα να μου λείπει καμμία εκτέλεση.
 

Κώστας Γκαβάκος

AVClub Enthusiast
16 March 2009
1,287
Αθήνα
Το έργο αυτό αποτελεί μνημείο του ανθρώπινου πολιτισμού.
Κυρώς το ακούω με Όιστραχ σε Τέσταμεντ, το ακούω με Χάιφετς σε επανέκδωση RCA 45άρια γραμμένα μόνο από την μια πλευρά (υπέροχη σπατάλη αρκεί να έχεις διάθεση να σηκωθείς τέσσερεις φορές), το επιθυμώ με Σναιντεριάν.
Αδέλφια αφήστε με να υσηχάσω.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Την Τετάρτη ανέβηκα για ένα ταξείδι-αστραπή στη Θεσσαλονίκη και βρήκα στο Πάρε-Δώσε στην Πλατεία Ναυαρίνου μιά σπάνια ηχογράφηση του κοντσέρτου με τον Gidon Kremer βιολί και τον Woldemar Nelsson να διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Μόσχας, ηχογράφηση του Σεπτέμβρη του 1975. Αν μπορέσω θα ανεβάσω και φωτό, για την ώρα δε με αφήνει. Ο Kremer είναι θαυμάσιος, λυρικός, βιρτουοζικός, μιά ερμηνεία που φέρνει στο νου τον Oistrakh. το αδύνατο σημείο της ηχογράφησης είναι ο μαέστρος, ο οποίος αποφεύγει κάθε είδους έξαρση και σε κάνει να πλήττεις αφόρητα στα ορχηστρικά μέρη. Πρώτη φορά μου τυχαίνει αυτό σε ηχογράφηση του κοντσέρτου.
 

Attachments

  • ΓŽβ€’ΓŽΒΉΓŽΒΊΓΕ’ΓŽΒ½ΓŽΒ±029.jpg
    ΓŽβ€’ΓŽΒΉΓŽΒΊΓΕ’ΓŽΒ½ΓŽΒ±029.jpg
    70.2 KB · Views: 17

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Πριν λίγο καιρό αγόρασα το ακόλουθο δισκάκι, που ήταν σε προσφορά από την Music and Artists.

attachment.php


Το δισκάκι περιέχει μιά σπανιότατη ηχογράφηση, αυτή του μεγάλου βιολονίστα Adolph Busch ο οποίος συνοδεύεται από τον αδελφό του, τον όχι λιγότερο μεγάλο μαέστρο Fritz Busch. Ο Busch θεωρούνταν κατά τον Μεσοπόλεμο ο σπουδαιότερος ερμηνευτής του Beethoven και του Brahms, το γεγονός ότι δεν υπήρχε *ηχογράφηση σε στούντιο των κοντσέρτων ήταν μεγάλη ατυχία. Πρόσφατα ανακαλύφθηκαν ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις των δύο αυτών κοντσέρτων και τώρα πλέον ξέρουμε τι χάναμε όλα αυτά τα χρόνια.
Ίσως τον ιδανικό Beethoven. Mπορεί να υπερβάλλω, αλλά μου φαίνεται ότι ο Busch συνδυάζει τον ανθρωπισμό του Menuhin, το ρομαντισμό του Oistrakh, τη δεξιοτεχνία του Heifetz και προσφέρει ένα Beethoven ...κλασσικό. Ανυπέρβλητο. 'Η απλά πανέμορφο. Πείτε το όπως θέλετε. Αλλά αγοράστε το δισκάκι, κάνει όλα κι όλα 10-12 ευρώ. Πιστέψτε με , τα αξίζει.
 

Attachments

  • 1183.jpg
    1183.jpg
    10.2 KB · Views: 50