Διαθήκη

17 June 2006
14,350
Jarrett-Keith-11.jpg


Keith Jarrett: Testament (ECM 3 X CD - 2009)


Περπατάει, πια, αισίως τα 65 του.
Από το 1971 (‛Facing You’), αν μετράω σωστά, πρέπει να έχει κυκλοφορήσει 17 άλμπουμ για σόλο πιάνο - πάνω κάτω γύρω στα 30 CDs.
Εχω πια γράψει τόσα πολλά και τόσες πολλές φορές γι αυτόν. Δεν έχω τίποτα καινούργιο να πώ και τα υπερθετικά μού έχουν προ πολλού τελειώσει.
Το ‛Testament’ είναι ένα τριπλό άλμπουμ για σόλο πιάνο σε μειωμένη τιμή, μία από αυτές τις κυκλοφορίες με τις οποίες η ECM γιορτάζει τα 40χρονα γενέθλιά της.
Περιλαμβάνει 2 κονσέρτα: ένα στην αίθουσα Pleyel, στο Παρίσι, ηχογραφημένο τέλη Νοέμβρη του 2008 κι άλλο ένα, 4 μόλις μέρες μετά, στο Λονδίνο, στο Royal Festival Hall.
Μόλις είδα την αναγγελία της κυκλοφορίας του και τον τίτλο του έγινα κυνικός: η έπαρση και η φιλαυτία του Keith Jarrett είναι παροιμιώδεις και ευθέως ανάλογες με το καλλιτεχνικό του μέγεθος και, αυτό το τελευταίο, έχει πια πάρει επικές διαστάσεις.
Ακούγοντας το άλμπουμ, τού τα συγχωρείς όλα.
Κατ αρχήν να πώ πως ο σύγχρονος Jarrett έχει πια αφήσει πίσω του τους πιανιστικούς μαραθώνιους. Το ‛Testament’ βαδίζει πάνω στα χνάρια του ‛Radiance’ και του ‛The Carnegie Hall Concert’, των 2 σόλο άλμπουμ που κυκλοφόρησαν πριν από αυτό: σύντομοι, σχετικά, αυτοσχεδιασμοί, σε μορφή, περίπου, τραγουδιών. Καθένας τους σου θυμίζει τα πάντα και τίποτα. Μοιάζει να ψύχεται και να στερεοποιείται εκεί, μπροστά σου, σαν να ανασύρεται από έναν ωκεανό που εμπεριέχει προίκα αιώνων: μνήμες, μουσικές, δάνεια σύμβολα, φαντάσματα και κάθε λογής ιδιώματα και τεχνοτροπίες. Στη διάρκειά του περιδιαβαίνει σχεδόν τα πάντα: από τον Κάντορα μέχρι τον Bartok, απ ον Scarlatti μέχρι τους Συμφωνικούς χορούς του Rachmaninoff, από τον εύθραυστο Schumann μέχρι τον κυνικό, σαρκαστικό Prokofiev. Και από την εκκλησία μέχρι τις κακόφημες γειτονιές, από το Μουσείο στο καταγώγιο, από το Κονσερβατουάρ μέχρι τα καφωδεία και τα πορνεία. Τον ακούς και το θάμπος του σε καίει. Σε καίει η αγωνία του να σε μεταλάβει. Μ’ ένα λυρισμό ροϊκό σαν χείμαρρο, μ ένα τραγούδι αβάσταχτης ομορφιάς που άλλοτε θυμίζει πυορροούσα πληγή κι άλλοτε παιχνιδίζει, αυτοαμφισβητείται, ψαύει τα όριά του ή στήνει κουβεντολόϊ με τους προγόνους. Αλλοτε πέφτει σε ρητορική έξαρση, ακκιζόμενο αφόρητα κι άλλοτε γίνεται κρυπτικό, υπαινικτικό, τρελό παιχνίδι, σχεδόν ανίερο στο απερίσκεπτο ξόδεμά του, άσωτη πολυσχιδία, τη μία να θυμίζει υμνωδό και την άλλη Φαρισαίο, άλλοτε ευσεβής και στοχαστική κι άλλοτε να περιγελά τη σπουδαιοφάνεια μ ένα τρελό κέφι που βάζει φωτιά στα τόπια.

Πανοραμική βιτρίνα γεμάτη μαργαριτάρια, στολίδια, κοσμήματα.
Και Διαθήκη - με κάθε πιθανή σημασία του όρου.
 

Haagenti

AVClub Fanatic
18 November 2006
16,559
Ministry Of Silly Walks
το έχω πάρει εδώ και μια βδομάδα (!!!) αλλά δεν έχω καταφέρει να το ακούσω ολόκληρο ακόμα...
η μειωμενη τιμή που λες Κώστα είναι σχετικό...το παρήγγειλα από δισκοπωλείο και μου βγήκε στα 29 ευρώ...είδα μετά στο διαδίκτυο πως "παίζει" αρκετά χαμηλότερα...αλλά ας είναι..
Κυκλοφορεί σε μονή χάρτινη συσκευασία με τα τρία cd,το καθένα στην ξεχωριστή χάρτινη θήκη του και ένα βιβλιαράκι που εμπεριέχει πεντασελιδο σημείωμα του ίδιου του Jarrett...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πριν απο δυό μήνες περίπου είχα κάνει μιά μικρή αναφορά στο Now Playing αλλά ήξερα πώς θάταν πολύ δύσκολο να γράψω αναλυτικά γι´αυτό το ντοκουμέντο..
Αδυνατούσα να συμπυκνώσω όλον αυτόν τόν πλούτο.
Ευτυχώς τόκανε ο Λύμπε.
Το London 1-6(2ο c.d.)είναι το λιγότερο ´λυρικό´αλλά και το πιό ´κρυστάλλινο´απαύγασμα απόηχου, συνθετών τού 20ού αιώνα..

Το London 7-12(3ο c.d.) αφού ξεκινά με τό 7 πού είναι γνήσιος Keith γεμάτος εναν υπνωτιστικο ρυθμό και το Νο 8 πού κυριολεκτικά στάζει ´αγαπη και εγκατάλειψη´μαζί (και το θεωρώ μαγευτικό) συνεχίζει μέ ένα μικρό διαμάντι ά λά Bartok μαζί μέ σύγχρονη Jazz γιά νά φτάσει στο πεντάλεπτο Part X πού υποδύεται μιά λυρική ´μονοτονία´πού κρύβει καμιά δεκαριά μουσικά θέματα απο κάτω.
Το ΧΙ έρχεται απο την αμερικάνικη παράδοση τών 20´s σάν Μουσική πού συνοδεύει ταινία βωβού κινηματογράφου γιά να κλείσει μέ μιά ´εύκολη´,αρχικά αστική, μελωδία στην οποία δωριζει ρυθμικές variations από λαϊκή τζάζ τής φτωχογειτονιάς..

Το Paris(1ο c.d.)ξεκινά μέ ένα κομμάτι 13 λεπτών ράθυμο αρχικα πού απο το μέσον του και μετά μετατρέπεται σέ έναν σχεδόν αποδομητικό αυτοσχεδιασμό..Aκολουθεί ο ιμπρεσσιονιστής Jarrett στο part II.

To τρίτο μέρος είναι μιά ποιητική πανδαισία βγαλμένη απο το The Melody at Night With You που το διαδέχεται ένα χαοτικό τέταρτο μέρος σε εντελώς διαφορετική διάθεση ...

Το Part V αγγίζει τον Ντεμπυσύ και τον Ραβέλ ..

Το Part VI κλασσικό blues μέ staccato ρυθμό.
Part VII :Επιστροφή στις ρίζες..

Part VIII και αντίο Παρίσι μέ έναν σύγχρονο αυτοσχεδιασμό διαρκείας δέκα λεπτών...Special...

Αξίζει και η εξομολόγηση τού Jarrett στο Booklet ,πού αναφέρεται στην προσωπική-συζυγική του ´κρίση´στά 65 του χρόνια και το πώς αυτή μετουσιώθηκε σε Μουσική.
Ο Τίτλος πού βρήκε ο Λύμπε ειναι καταλληλότατος..

Σέ τέτοια Testaments βαθμολογίες δέν χωράνε.
 
Last edited:
17 June 2006
14,350
Διάβαζα πρόσφατα έναν πολύφερνο ξένο κονδυλοφόρο που έγραφε πως η τζαζ δεν είναι μεγάλη Τέχνη, γιατί οι αυτοσχεδιασμοί είναι αυθαίρετοι και, στα πλαίσιά τους, δεν 'διακυβεύεται' απολύτως τίποτα. Και ότι, περίπου, οι μουσικοί 'βαράνε' στο γάμο του Καραγκιόζη.
Πέρα από το γεγονός ότι ο εν λόγω αγνοεί πως ο Bach, o Buxtehude, ο Handel, ο Mozart ήταν στην εποχή τους σπουδαίοι αυτοσχεδιαστές, το γραπτό του προδίδει πως ο ίδιος δεν έχει ποτέ αγγίξει ένα μουσικό όργανο. Δεν ξέρει πως είναι να πάρεις στα χέρια σου κάποιο όργανο και να προσπαθήσεις να συνθέσεις, στιγμιαία, επί τόπου - και μάλιστα παρουσία ακροατηρίου.
Κι όχι μόνο να συνθέσεις, αλλά και να συνοδεύσεις κάποιον άλλον που συνθέτει, πόσω μάλλον να ανοίξεις διάλογο μαζί του.
Ο Keith Jarrett είναι τυπική περίπτωση instant composer. Για την ακρίβεια είναι ένας από τους πιο σημαντικούς που αναδείχθηκαν τα τελευταία 40 χρόνια. Με ιδιαίτερα γόνιμη φαντασία, σπουδαία μελωδική φλέβα, εξαιρετική τεχνική και μιά Ακαδημαϊκή παιδεία πολύ πέραν του συνηθισμένου.
Ο πρώτος από τους 3 δίσκους εδώ 'προδίδει' πως είναι επίσης λάτρης του Μπαχ: ένας από τους πιο αφοσιωμένους λάτρεις του σήμερα, σε οποιοδήποτε μουσικό ιδίωμα.
Μόνο που μιλάμε για έναν Μπάχ που δεν έχει βγεί απ το Μουσείο: έναν Μπαχ ζωντανό, παλλόμενο, έναν Μπαχ εκρηξιγενή που δε δινει δεκάρα αν, πού και πού, κάνει και κάποιο ...'λαθάκι'. κοντολογής έναν Μπαχ πολύ κοντά σε εκείνον του Glenn Gould.
 
Last edited: