Σύνεργα

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
synerga+front.jpg




Νίκος Παπάζογλου
Σύνεργα
Στρόγγυλοι Δίσκοι-Lyra (1990)






Οι συστάσεις είναι περιττές. Ο Νικόλας είναι, χρόνια τώρα, ένα αληθινό σύμβολο για την Ελληνική μουσική. Έχει κρατήσει την πορεία του, μακρυά από σειρήνες και media, κατορθώνοντας να έχει πάντα προσωπικό και αναγνωρίσιμο ήχο, πράγμα σπάνιο -δυστυχώς- για την ελληνική μουσική πραγματικότητα. Από το φτιαγμένο με τα χεράκια του στούντιο Αγροτικόν, πέρασαν ουκ ολίγοι. Μέσω των παραγωγών του μας πρότεινε μερικά από τα σημαντικότερα ονόματα της εγχώριας παραγωγής: Τρύπες, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Σωκράτης Μάλαμας (ο οποίος συμμετείχε ως κιθαρίστας στην μπάντα του Παπάζογλου “Λοξή Φάλαγγα”), Μικρές Περιπλανήσεις (που για χάρη τους κουβαλάει τα “εργαλεία” του στην Κω, όπου ηχογραφούν τους δίσκους τους). Με την Λοξή Φάλαγγα (και παλαιότερα με την Ταχεία Θεσσαλονίκης, όπως ονόμαζε τότε το γκρουπ που τον συνόδευε) έχει γυρίσει κάθε γωνιά της Ελλάδας για συναυλίες. Οι δισκογραφικές κυκλοφορίες του απέχουν πάντα μεγάλο χρονικό διάστημα η μια από την άλλη. Χαρακτηριστικά, το τελευταίο του άλμπουμ (Μά'ισσα Σελήνη) ήρθε δέκα χρόνια μετά το προηγούμενο.

Κάπως έτσι, στα 1990, πέντε περίπου χρόνια από το εκπληκτικό “Μέσω Νεφών” (είχε προηγηθεί και το “Χαράτσι”, οι δύο καλύτεροι δίσκοι του αναμφισβήτητα), ο Παπάζογλου επιστρέφει με τα “Σύνεργα”. Ο δίσκος έχει ένα υπέροχο εξώφυλλο που αναπαριστά τον μικρό Παπάζογλου να ξερογλείφεται μπρος σε μια βιτρίνα με εργαλεία (η μαστορική ήταν το πάθος του, από παιδί). Το ίδιο αυτοβιογραφικό με την ζωγραφιά του εξωφύλλου (που αν δεν κάνω λάθος είναι της συζύγου του) είναι και το ομώνυμο κομμάτι που ανοίγει το άλμπουμ.
“Κρύβει πόνο, ένα τέτοιο ταξίδι στα παλιά,
τότε που μόνα μου σύνεργα δυο μάτια
να ρουφάν του ηλιοβασίλεμα αργά
κι άλλοτε πάνω στης βιτρίνας τα εργαλεία
να ξεροσταλιάζουν λαίμαργα”


Για πρώτη φορά εμφανίζεται στην δισκογραφία, ο Ορφέας Περίδης, με τρία τραγούδια, ίσως τα καλύτερα που μας έχει δώσει ποτέ: “Μάτια μου”, “Φεύγω”, “Θάνατο θέλω τραγικό”.


Οι “Δραπέτες” του Γ.Ζήκα, είναι, θα λέγαμε, μαζί με το τραγούδι “Σύνεργα” η κεντρική ιδέα του δίσκου. Όλα εξαρτώνται από τον Χρόνο. Συναισθήματα, αγάπες, απώλειες, νοσταλγία, χαρά και λύπη είναι όλα συναρτήσεις του παράγοντα “Χρόνος”...


Σκόνη πάνω στους καθρέπτες
και του χρόνου οι δραπέτες την ψυλλιαστήκανε
είπανε δεν είναι λάθος την ζωή να ζεις με πάθος
και γι'αυτό σωθήκανε

Χρόνε άστατε μπαμπέση
που στα δίχτυα σου όποιος πέσει
χάνεται για τα καλά
Πέταξέ μας ένα γάντζο
στη ζωή μας δώσε αβάντζο
κι έχε μας από κοντά”


Ο καλός φίλος του Νικόλα, ο Τάκης Σιμώτας, είναι κι εδώ παρών με στίχους σε τέσσερα τραγούδια. Ξεχωρίζει το πρωτότυπα αυτοσαρκαστικό "Χάρτινο Καραβάκι”. Η “Βαρειά βαλίτσα” φέρνει στο νου κάτι από τα καθαρά λαϊκά τραγούδια περασμένων δεκαετιών. Στα ίδια χνάρια και το απολαυστικό, αργό ζεϊμπέκικο της Βάσως Αλλαγιάννη, “Απόψε Σιωπηλοί”.


Τα δύο χαμηλόφωνα τραγούδια, το πανέμορφο “Πηγάδι” και το “Φεύγω”, από τις ομορφότερες μπαλάντες του Νικόλα, έχουν στρατηγικά τοποθετηθεί στο τέλος της κάθε πλευράς του δίσκου βινυλίου (τώρα πιά βέβαια, στο CD και με εκείνα τα ρημαδοκουμπιά next/skip/shuffle οι θέσεις των τραγουδιών στα άλμπουμ πήγαν περίπατο)


Σε αντίθεση με τους μέχρι τότε δίσκους του Παπάζογλου, από τα “Σύνεργα” ίσως απουσιάζουν τα μεγάλα τραγούδια-ορόσημα, όπως ήταν Ο ”Αύγουστος” στο Χαράτσι, το “Μπαγλαμαδάκι” στην Εκδίκηση της Γυφτιάς και η “Ρωγμή του Χρόνου” στο Μέσω Νεφών. Τα τραγούδια φαίνεται να έχουν χτιστεί περισσότερο πάνω στην φωνή του Παπάζογλου, κάτι που ισχύει και για τις μετέπειτα δισκογραφικές του απόπειρες. Πάντως, το αποτέλεσμα είναι αρκετά άμεσο και συμπαγές, με καλοκουρδισμένη ορχήστρα και με πολύ καλή ηχογράφηση, με τον ίδιο τον Παπάζογλου στην κονσόλα.


Τα τελευταία νέα, αναφέρουν πως ο Νικόλας έχει εγκατασταθεί στην Νίσυρο, σε νέο σπίτι-στούντιο. Ίσως και να το ονομάζει Αγροτικόν ΙΙ, εγώ θα του πρότεινα να το λέει Νησιωτικον!..


getImage.do



Δισκογραφία του Νίκου Παπάζογλου
“Η εκδίκηση της Γυφτιάς” των Μανώλη Ρασούλη-Νίκου Ξυδάκη, σε παραγωγή του Διονύση Σαββόπουλου (1978)
“Τα Δήθεν” των Μ.Ρασούλη-Ν.Ξυδάκη και πάλι(1980)
“Χαράτσι” (1983)
“Μέσω Νεφών” (1985)
“Σύνεργα” (1990)
“Επιτόπιος Ηχογράφηση στον Λυκαβηττό” (1991)
“Όταν Κινδυνεύεις Παίξε την Πουρούδα” (1995)
Μά'ισσα Σελήνη (2005)




Αφιερωμένο σε διάφορες και εντελώς διαφορετικές παρέες με τις οποίες κατά καιρούς περάσαμε υπέροχα σε μερικές αξέχαστες συναυλίες του Νικόλα στον Λυκαβηττό, στο Κάστρο της Καλαμάτας, στο Θέατρο Βράχων και ίσως αλλού. Στον αγαπημένο ξάδερφο στην Καλαμάτα, στο φιλόξενο σπίτι του οποίου ταξίδεψα για πρώτη φορά στα αυλάκια αυτού του δίσκου. Στα κορίτσια που συντρόφεψαν την σκέψη μου ακούγοντας αυτά τα τραγούδια και σε αυτές που τα ακούσαμε μαζί, αν και σε κάποια δεν άρεσαν καθόλου! Και... σε μένα που δέθηκα με τα τραγούδια του Νικόλα σε μια πολύ ιδιαίτερη εποχή, που πάντα θα νοσταλγώ.




Καλή ακρόαση




 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,022
Αιγάλεω
Μάριε, πλήν live (που ήμουν εκεί) και Μά'ισας, τα έχω.
Τον γνώρισα στο ξεκίνημα με την "Εκδίκηση.." και τα "Δήθεν" και μου άρεσε αρκετά.
Και απο το Χαράτσι φυσικά κάποια κομμάτια επίσης.
Αλλά αυτό που έπαθα με το "Μέσω νεφών" ήταν άνευ προηγουμένου.

53990.jpg


Χωρίς υπερβολή το είχα λυώσει. Σε φάση που οι φίλοι δεν με αναγνώριζαν :idea:
Τρελό πάντρεμα Ανατολής και Δύσης. Φοβερές ενορχηστρώσεις και παραγωγή.
Και μια ηλεκτρική κιθάρα (γιατί όπως ξέρεις, την έχουμε την πετριά με τον ήχο του οργάνου :HTEHETH63:) τόσο καλογραμμένη και μπροστάρα, με τέτοιο ωραίο drive, που με είχε αφήσει ξερό :confused:
Μακράν ο καλύτερος του για μένα.
Τα "Σύνεργα" με προσγείωσαν ξανά...

Θυμάμαι οτι ερχόταν στην Κρήτη συχνά και τον Αύγουστο του '93, τον είδα τελευταία φορά ζωντανά στην Μυρσίνη (γειά σου Manos! ), σε μια βραδυά που για πολλους λόγους μένει αξέχαστη. Απίστευτη εμφάνιση αλλά και συμμετοχή απο τον κόσμο.
Πολλή δυνατή εμπειρία :worshippy:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,965
τα 'σύνεργα' είναι πιο εσωτερικός δίσκος, από τους -αναμφισβήτητα κορυφαίους- δύο πρώτους του ... θέλει τον χρόνο του, αλλά ανταμείβει ... στην πραγματικότητα ουδέν τραγούδι υστερεί, απλά δεν υπάρχει η έξαρση, όπως εύστοχα ο Μάριος επισημαίνει ... για μένα αυτός ο δίσκος συνοδεύει κάποιες εικόνες, που θα πάρω μαζί μου, από πρόσωπα που χάθηκαν και γι'αυτό τον λόγο αποτελεί έναν από τους πλέον αγαπημένους μου...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,965
το δυστύχημα είναι ότι έκτοτε, (μετά τα 'σύνεργα') δεν υπάρχει για μένα Παπάζογλου στην μουσική ζωή... ελάχιστοι μετριότατοι δίσκοι και η καρικατούρα του με το μαντήλι, να εξαργυρώνει σε πανηγυρτζίδικες συναυλίες κάθε σεντς από την 'κατάσταση' που δημιούργησε -ειδικά στον φοιτητόκοσμο του τότε- η γυφτιά και το σετάκι με τον Ρασούλη....
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Γιώργο Κουν. θα συμφωνήσω για το Μέσω Νεφών. Και για μένα είναι ο κορυφαίος του δίσκος. Αλλά η επισήμανση του Δημοκηδή για τα Σύνεργα, είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο άνοιξα κουβέντα για αυτό το άλμπουμ.
Όσο για την συνέχεια του Παπάζογλου, μετά τα Σύνεργα, δεν θα χρησιμοποιούσα τόσο σκληρές εκφράσεις, όσο ο Δημοκηδής. Σίγουρα η έμπνευση λιγόστεψε, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω πως κατάντησε καρικατούρα, ούτε εξαργύρωσε το Ρασουλικό ύφος, από το οποίο αποστασιοποιήθηκε, θα έλεγα. Το "Όταν κινδυνεύεις παίξε την πουρούδα", έχει πολύ ωραίες στιγμές και στρέφεται προς Μικρασία και Νησιώτικο ήχο περισσότερο. Η Μάισα, σίγουρα δεν μπορεί να χορτάσει αναμονή δέκα ολόκληρων ετών, αλλά δίνοντάς του την δέουσα προσοχή, πρόκειται για αξιοπρεπή και τίμιο δίσκο, που απλά δεν προσθέτει κάτι παραπάνω στην πορεία του Παπάζογλου. Αν τα ίδια τραγούδια τα είχε κυκλοφορήσει μέσα στην φούρια των χρόνων που ήταν στο προσκήνιο, θα είχε πολύ μεγαλύτερη απήχηση.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,022
Αιγάλεω
.. Αλλά η επισήμανση του Δημοκηδή για τα Σύνεργα, είναι ακριβώς ο λόγος για τον οποίο άνοιξα κουβέντα για αυτό το άλμπουμ...

Ναι Μάριε, :grinning-smiley-043 συμβαίνει σε όλους μας. Δεν έχω άσχημα σχόλια για τα Σύνεργα, απλά οι προσδοκίες μου για το ύφος του δίσκου που θα ακολουθούσε τα Νέφη ήταν διαφορετικές. ;)
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Ναι Μάριε, :grinning-smiley-043 συμβαίνει σε όλους μας. Δεν έχω άσχημα σχόλια για τα Σύνεργα, απλά οι προσδοκίες μου για το ύφος του δίσκου που θα ακολουθούσε τα Νέφη ήταν διαφορετικές. ;)


Φυσιολογικό, σίγουρα.
Ίσως η ίση απόσταση από την οποία βλέπω όλους τους δίσκους του Παπάζογλου, οφείλεται στο γεγονός πως, καθότι μικρότερος:jester:, τους άκουσα όλους (μέχρι τα Σύνεργα, δηλαδή) σχεδόν ταυτόχρονα.

:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043-bye--bye-
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Ας μου επιτραπεί να επαναφέρω την παρουσίαση ως ελάχιστο φόρο τιμής, για έναν άνθρωπο που με την μουσική του αλλά και συνολικά με την στάση ζωής που ακολούθησε, μίλησε πραγματικά στην ψυχή μου και υπήρξε (και θα υπάρχει) μια σημαντικότατη επιρροή και πρότυπο για μένα..

Ελπίζω, όταν περάσει η μεγάλη πίκρα που νιώθουμε σήμερα, να μιλήσουμε και για τους υπόλοιπους υπέροχους δίσκους που μας χάρισε..

Καλό δρόμο Νικόλα...