Ζωντανά στον Χρυσό Κύκλο

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
c468520fls4.jpg


The Ornette Coleman Trio at the Golden Circle in Stockholm ( Blue Note 1965 )

Στην απεικονιστική θεωρία του νοήματος όπου πάνω της βασίζεται το οικοδόμημα της κλασσικής αισθητικής , στόχος είναι η αναπαράσταση της όψης των πραγμάτων όπως αυτά είναι στην πραγματικότητα ή ακόμα καλύτερα όπως αυτά θα έπρεπε να είναι στην ιδανική τους μορφή .

Αντίθετα, σε μια κατασκευαστική ή επιτελεστική θεωρία του νοήματος της τέχνης , ο στόχος θα ήταν να μας προσφέρει νέους τρόπους συγκρότησης της αίσθησης μας για την πραγματικότητα . Μετά δηλαδή το καλλιτεχνικό γεγονός ο τρόπος που το υποκείμενο – δέκτης ( θεατής / ακροατής ) του τεχνουργήματος αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα έχει αλλάξει εκ βάθρων , αφού η διαμεσολάβηση του έργου τέχνης έχει επιτελέσει αυτόν ακριβώς τον διαμεσολαβητικό της ρόλο καθιστώντας ορατή την πραγματικότητα με άλλο , διάφορο , νέο , τρόπο . Η καλλιτεχνική αξία έγκειται πλέον όχι στο πράγμα που απεικονίζεται αυτό καθ’ εαυτό αλλά στον τρόπο σύλληψης του κόσμου από τον καλλιτέχνη .

Από την αρχή της καρριέρας του ο Ornette Coleman λειτουργούσε ακριβώς έτσι : αποπειρώμενος να παίξει το αδύνατο , να διαμορφώσει το ασύμμετρο , να εξιστορήσει το αδιανόητο , βουτούσε στη θάλασσα της απωλεσθείσας παιδικότητας μας , αναζητώντας να προσδιορίσει το άπειρο μέσα ένα πεπερασμένο σύνολο σημείων , φθόγγων και νοτών , και ως εκ τούτου εξαναγκαζόταν να τις παραθέσει με έναν νέο τρόπο , με μια καινούργια διάταξη , επιδιώκοντας να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμασταν το ωραίο , την μελωδία , την ομορφιά , την πραγματικότητα .

Αυτό πράττει και στο At the Golden Circle in Stockholm , ηχογραφημένο ζωντανά κατά την πρώτη πανευρωπαϊκή περιοδεία του , στο ομώνυμο κλαμπ της Στοκχόλμης στις 2 και 3 Δεκεμβρίου του 1965. Είναι ο καλλιτέχνης / παρατηρητής / αυτοσχεδιαστής που μας φέρνει σε επαφή με μια άλλη θεώρηση της αρμονίας , της μελωδίας του Ωραίου . Μαζί του ο David Izenzon στο μπάσσο και ο Charles Moffett στα ντραμς ( τα πιατίνια του είναι από μόνα τους ένας wall of sound ) δυο αδιανόητοι συν-παίκτες / συν- εργολάβοι / συν-κτίστες / συνδημιουργοί στην κατασκευή μιας νέας γλώσσας στον τζαζ αυτοσχεδιασμό , με γνώμονα την ελευθερία . ( 10/10 )

Υ.Γ. Η μεταφορά θεωριών που κυρίως αρμόζουν στις εικαστικές τέχνες , στην μουσική , έχει ως δικαιολογητική της βάση, ότι μόνο έτσι μπορώ ( όντας , δυστυχώς , μουσικά αναλφάβητος ) να αποπειραθώ να προσεγγίσω τον κόσμο του Ornette Coleman