Ωραία και ...Σκορδόπιστη

17 June 2006
14,350
1172753_090521114917_ebbb414.jpg


Franz Schubert: Η Ωραία Μυλωνού

Ενας νεαρός οδοιπόρος ταξιδεύει να γνωρίσει τον κόσμο. Ακολουθεί ένα ρυάκι το οποίο είναι ο οδηγός και βαθμιαία γίνεται και εξομολόγος του. Περπατώντας περίπου μαγεμένος από τη φύση, τις οσμές, τα χρώματα, φτάνει σ ένα Μύλο. Πιάνει δουλειά στο Μύλο σαν μαθητευόμενος παραγυιός και …ερωτεύεται την κόρη του Μυλωνά. Αυτή, στην αρχή, του δείχνει την ευμένειά της. Σκορδόπιστη όμως καθώς είναι, σύντομα την ξελογιάζει ένας κυνηγός. Ο νεαρός, τρελός από θλίψη, πέφτει και πνίγεται στο ρυάκι. Αυτή είναι, με αδρές γραμμές, η ‘υπόθεση’ του Κύκλου Ποιημάτων του Wilhelm Muller. Ενας κυνικός θα μπορούσε εύκολα να τη χαρακτηρίσει φτηνό ρομάντζο. H Τέχνη, όμως, δεν είναι πάντα το Μήνυμα. Είναι και η Αίσθηση. Το θέμα δεν είναι Τι λένε αυτά τα ποιήματα του Muller. Το θέμα είναι Πώς το λένε. Το έργο θεωρείται εμβληματικό με την έννοια ότι συμπυκνώνει και συνοψίζει στους κόλπους του περίπου ολόκληρο το εύρος φάσματος των εμμονών που εκφράστηκαν μέσα από το Γερμανικό ποιητικό ρομαντικό ολοκαύτωμα. Τη λαμπρή αυτή στιγμή του Πολιτισμού που μας έδωσε μορφές σαν τον Xαίλντερλιν, τον Σίλλερ, τον Νοβάλις και τον von Kleist. Οι μελετητές παρατηρούν ότι η Ωραία Μυλωνού έχει δύο μέρη: στο πρώτο κυριαρχεί η χαρά της ζωής, το σφρίγος, η ελπίδα. Στη συνέχεια, σύννεφα μαζεύονται και το τοπίο αρχίζει να σκοτεινιάζει. Η μελαγχολία σαβανώνει τα πάντα και εκρήγνυται μέσα από μια κλιμάκωση βίας που σου κόβει την ανάσα. Μιάς βίας που δεν στρέφεται πάνω στα εξωτερικά γενεσιουργά αίτια που την προκάλεσαν: γυρίζει προς τα μέσα, στο ίδιο υποκείμενο από το οποίο εκπορεύεται, ξεσπάει πάνω του και το καταστρέφει. Ακόμη και κάποιος που δεν ξέρει Γερμανικά μπορεί να διακρίνει την ένταση που βησσοδομεί μέσα σ αυτούς τους στίχους, τα τρομαχτικά συγκινησιακά κοντράστ που τους άγουν και τους φέρουν όπως ο άνεμος παρασέρνει τα σκόρπια φύλλα. Ο λυρισμός στη Γερμανική ρομαντική ποίηση θυμίζει γυμνό νεύρο: ένα νεύρο ζωντανό που πάλλεται και σκιρτά ακόμα και στην υποψία ερεθίσματος. Κι όταν η άψογη στιχουργική πλαστικότητά της συνδυάζεται με τη μουσική του Franz Schubert το αποτέλεσμα περνάει στην αιωνιότητα σαν ένα από εκείνα τα μνημειακά παγωμένα πλάνα αναφοράς της κουλτούρας της ανθρώπινης ράτσας, στα οποία το συλλογικό υποσυνείδητο θα επιστρέφει πάντα. Ξανά και ξανά.

Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν τα μέρη του πιάνου το οποίο διακρίνεται από μια σχεδόν διαβολική τολμηρότητα και ανα πάσα στιγμή δεν ντρέπεται να δείξει τη Συμφωνική καταγωγή του με ένα ευρύ φάσμα τονικότητας και άπειρα ορχηστρικά εφφέ. Λαμπρύνει το όλο αποτέλεσμα και δεν είναι να απορείς που τα Lieder του Schubert σαγήνευσαν τόσο πολύ τον Liszt ώστε μετέγραψε κάποια από αυτά: είναι ταμάμ για τα χέρια ενός δεξιοτέχνη τσιρκολάνου σαν το μεγάλο Ούγγρο.


WilhelmMueller.jpg


Ο ποιητής Wilhelm Muller (1794-1827) ήταν γυιός ενός ταπεινού παπουτσή από το Dessau. Σπούδασε ιδίοις εξόδοις Φιλολογία και Ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Πέρα από τα ποιήματα που απαρτίζουν τον Κύκλο ‘Η Ωραία Μυλωνού’ έγραψε επίσης το Χειμωνιάτικο Ταξίδι -Die Winterreise - που ο Schubert επίσης μελοποίησε. Tα δύο έργα θεωρούνται ανάμεσα στα σημαντικότερα του 19ου αιώνα. Ο Muller είναι γνωστός στα Γερμανικά Γράμματα με το παρατσούκλι ‘Ελληνας Μύλλερ’: ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της ‘ελληνικής υπόθεσης’, της εξέγερσης ενάντια στον Τουρκικό ζυγό.
Ανήκε στη γενιά εκείνη από ευπατρίδες που κατατάχτηκαν εθελοντές στον Πρωσικό στρατό για να πολεμήσουν το Βοναπάρτη, πράγμα το οποίο έκανε στα πεδία του Bautzen και του Lutzen. Το 1827, σ ένα ταξίδι του, επισκέφτηκε κάτι φίλους. Αυτοί, για να υποδεχθούν και να τιμήσουν τον ‘Ελληνα’, κρέμασαν έξω από το σπίτι τους, σ έναν ιστό, το σύμβολο της ελληνικής επανάστασης: μιά σημαία μ ένα μαύρο σταυρό σε γαλανόλευκο φόντο. Το βράδυ, μια καταιγίδα ‘ξέπλυνε’ τα χρώματα της σημαίας και άφησε μόνο το μαύρο σταυρό. Αυτό θεωρήθηκε κακό προμήνυμα γιατί στις Γερμανικές λαϊκές δοξασίες σήμαινε Θάνατο στο Σπίτι.
Ο ‘Ελληνας’ πέθανε από εγκεφαλικό επισόδειο λίγες μόλις μέρες μετά, με το που γύρισε στο σπίτι του. Ηταν 33 ετών.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,770
Μεσευρώπη
:SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:

Ωραία παρουσίαση που ξεφεύγει από τη συνήθη συμφωνοπιανιστική θεματολογία του φόρουμ μας. Από ότι βλέπω συνιστάς την ηχογράφηση των Dietrich Fischer-Dieskau και Gerald Moore. Εγώ έχω αυτήν με τον πρόωρα χαμένο Fritz Wunderlich και τον Hubert Giesen στο πιάνο.

http://www.avclub.gr/forum/attachment.php?attachmentid=46969&stc=1&d=1258116458

Σε όποιον ψάχνει ασυνήθιστες ιστορικές ηχογραφήσεις συνιστώ αυτήν του 1945 με το δανό τενόρο Axel Schiotz και τον Gerald Moore (πάλι) στο πιάνο.

http://www.avclub.gr/forum/attachment.php?attachmentid=46970&stc=1&d=1258116766
 

Attachments

  • 41jXufP0XOL._SS400_.jpg
    41jXufP0XOL._SS400_.jpg
    25.5 KB · Views: 22
  • schiotz.jpg
    schiotz.jpg
    107.7 KB · Views: 20
17 June 2006
14,350
Από ότι βλέπω συνιστάς την ηχογράφηση των Dietrich Fischer-Dieskau και Gerald Moore. Εγώ έχω αυτήν με τον πρόωρα χαμένο Fritz Wunderlich και τον Hubert Giesen στο πιάνο.

τη δική σου δεν την έχω ακούσει.
Ξέρω πολύ καλά για τι ήταν ικανός ο Wunderlich.
Αλλά ο πιανίστας στα Lieder είναι πολύ σημαντικός.
Νομίζω πως ο Moore δεν έχει το ταίρι του.
Να φαντασθείς, πήρα μια εκτέλεση του Winterreise στη Philips, με Fisher-Dieskau/Brendel. Σειρά Great Recordings of the Century, νομίζω.
Ε όσο κι αν εκτιμώ τον Brendel, αδυνατεί εδώ να με κοινωνήσει.

Νομίζω ότι σ αύτό το ρεπερτόριο ο Moore είναι,απλά,σε δική του κλάση.
 
Υπάρχει και από τη DG ένα τριπλό σετ cd σε καλή τιμή, με τους δύο κορυφαίους κύκλους τραγουδιών και το κύκνειο άσμα. Ηχογραφήσεις του Ντισκάου με τον Μουρ, καμιά δεκαπενταετία μεταγενέστερες από αυτές της EMI.

4777956.jpg


Έχω τον Βούντερλιχ. Είναι στα νιάτα του - έτσι κι αλλιώς ο φουκαράς δεν πρόλαβε και να γεράσει - η πρώτη του ηχογράφηση μεγάλου κύκλου του Σούμπερτ αν δεν κάνω λάθος. Λαμπρή φωνή, άμεσος και πύρκαβλος. Ο πιανίστας του κάπως αδρός και άχρωμος.

Ο Ντισκάου είναι πιο έντεχνος και ντελικάτος. Και ο Μουρ δίνει ρέστα.
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,770
Μεσευρώπη
Ούτε εγώ έχω ακούσει τη δική σου. Έχω το Χειμωνιάτικο Ταξείδι με τους Dieskau-Moore και δε θα διαφωνήσω καθόλου για την κλάση του ως πιανίστα. Πρέπει να ακούσεις οπωσδήποτε τον Schiotz, ο οποίος επίσης συνοδεύεται από τον Moore.Να ένα δείγμα

http://www.youtube.com/watch?v=EOQaHBWmAVs

Ο Schiotz ήταν πολύ άτυχος στην καριέρα του. Πέρασε τον πόλεμο στην κατεχόμενη Δανία τραγουδώντας ως πράξη αντίστασης μόνο δανική μουσική, ενώ είχε πολλές προτάσεις απο τους Γερμανούς να τραγουδήσει στα καλύτερα θέατρα της κατεχόμενης Ευρώπης. Μετά τον πόλεμο πάνω που ετοιμαζόταν να ξεκινήσει διεθνή καριέρα η φωνή του καταστράφηκε από μια εγχείρηση στις φωνητικές χορδές. Η ηχογράφηση αυτή είναι από τις πολύ λίγες σε διεθνές ρεπερτόριο με την κανονική του φωνή. Αν ενδιαφέρεσαι στείλε πμ.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Όσον αφορά την Μυλωνού, καταγοητεύτηκα με την ερμηνεία των Raucheisen-Julius Patzak, γνωρίζοντας φυσικά και τις ερμηνείες Dieuskau-Moore (αναφοράς ομολογουμένως).

Για τους κύκλους τραγουδιών του Schubert, τρελαίνομαι για "αιρετικές" προσεγγίσεις του Herman Prey. Τελευταία και πολύ πρόσφατη ηχογράφηση της Μυλωνούς που άκουσα ήταν με τον νεαρό Γερμανό τενόρο Jonas Kaufmann, Helmut Deutsch στο πιάνο, του οποίου η χροιά της φωνής του ταιριάζει πολύ στο ύφος των τραγουδιών.
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,800
Αθήνα
Τελευταία και πολύ πρόσφατη ηχογράφηση της Μυλωνούς που άκουσα ήταν με τον νεαρό Γερμανό τενόρο Jonas Kaufmann, Helmut Deutsch στο πιάνο, του οποίου η χροιά της φωνής του ταιριάζει πολύ στο ύφος των τραγουδιών.

Φοβερή σύμπτωση! Διάβασα για αυτήν μόλις σήμερα, στο καινούργιο τεύχος του hitech, την πρότεινε ο αρθρογράφος για την κλασικη μουσική του περιοδικού. 4/5 αστεράκια έδωσε.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
τα τελευταία χρόνια, και με αφορμή το κύκνειο άσμα, ακολούθησα τον Πήτερ Σράιερ (με τον Σίφφ στο πιάνο) στις διαδρομές του στους κύκλους τραγουδιών του Σούμπερτ... για μένα είναι η καλύτερη επιλογή, τολμώ να πω καλύτερη και από τον Ντισκάου....
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
τα τελευταία χρόνια, και με αφορμή το κύκνειο άσμα, ακολούθησα τον Πήτερ Σράιερ (με τον Σίφφ στο πιάνο) στις διαδρομές του στους κύκλους τραγουδιών του Σούμπερτ... για μένα είναι η καλύτερη επιλογή, τολμώ να πω καλύτερη και από τον Ντισκάου....

To Winterreisi του Peter Schreier με τον Sviatoslav Richter στο πιάνο το έχουμε υπόψη; Φεύγουμε, πάμε σε άλλους κόσμους...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Ωραία και ...Σκορδόπιστη

Καλά ρε, με δουλεύεις; Δεν το 'χες διαβάσει εδώ;

Aφού δεν σέ διαβάζει μπρέ..
Αμα δεν τού ´σχηματιστούν εικόνες στο μυαλό´δέν.........:willy::willy:



http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=51923

Aγαπητή Symphonie μήν δινεις σημασία.:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043..Για τον ´άλλον´τά γράφω.:flipout::flipout:
 
17 June 2009
3,594
Re: Απάντηση: Re: Ωραία και ...Σκορδόπιστη

Aφού δεν σέ διαβάζει μπρέ..
Αμα δεν τού ´σχηματιστούν εικόνες στο μυαλό´δέν.........:willy::willy:



http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=51923

Aγαπητή Symphonie μήν δινεις σημασία.:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043..Για τον ´άλλον´τά γράφω.:flipout::flipout:

Δίνω, δίνω, εννοώ στο περί παρουσίας ή μη εικόνων. Το έχω σκεφτεί πολλές φορές από τότε που το συζητήσαμε με τον κ.Δημητριάδη στη "μάζωξη" και ομολογώ ότι έχω προβληματιστεί αρκετά.
Παρακαλώ, μια Στρογγυλή Τράπεζα ώστε να αναπτυχθεί το θέμα. Στρογγυλή ώστε να υπάρχει ισότης. Και να ακούω ομοιόμορφα. Διότι στην τελευταία "ζωντανή συζήτηση" κόντεψα να πάθω παράκρουση :grinning-smiley-043
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Ωραία και ...Σκορδόπιστη

. Στρογγυλή ώστε να υπάρχει ισότης. Και να ακούω ομοιόμορφα. Διότι στην τελευταία "ζωντανή συζήτηση" κόντεψα να πάθω παράκρουση :grinning-smiley-043

Σας κατανοώ απολύτως.:grinning-smiley-043
Γι´αυτό προτίμησα την γωνία.
Ειδα το ´κακό´νά έρχεται από το πρώτο πιάτο.:flipout:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Re: Απάντηση: Re: Ωραία και ...Σκορδόπιστη

Καλά ρε, με δουλεύεις; Δεν το 'χες διαβάσει εδώ;


χίλια συγνώμη... την υπέροχη παρουσίαση σου βεβαίως και την θυμάμαι, απλά μέχρι τότε πίστευα ότι Diescau uber alles επηρεασμένος κυρίως από τις καταπληκτικές ερμηνείες του και στον Μάλερ.... δεν είχα αντιληφθεί την πρόταση σου για τον Σράιερ, τον οποίο απλά εξ ονόματος εγνώριζα ... μετά όμως πήρα στο σβάνενγκεσάνγκ με αυτόν και έπαθα την πλάκα μου, οπότε πλέον σε Σούμπερτ δηλώνω Σραϊερικός ...
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
frontvuf.jpg


Κυκλοφόρησε σε επανέκδοση φέτος από την Decca και την οικονομική σειρά Originals. Προσθήκη σε διπλό CD η σονάτα D.840 με τον Sviatoslav Richter