Αγέλαστος πέτρα

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,807
Αθήνα








ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ







Δεν τα πήγα ποτέ καλά με τον «Νέο Ελληνικό κινηματογράφο».
Ήμουν αρκετά μικρός για να θυμάμαι το «Εξόριστος στην Κεντρική Λεωφόρο», τα «κουρέλια τραγουδάνε ακόμα» ή τους «τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας» και όταν τις είδα δεν μου έκαναν και ιδιαίτερη εντύπωση ίσως γιατί δεν έζησα την αντίστοιχη εποχή στην οποία αυτές εντάσσονται, κάτι που στα μάτια μου τις αδυνατίζει λόγω έλλειψης διαχρονικότητας (εξαιρείται ο Δήμος Αβδελιώτης και οι ταινίες του).

Από τις ταινίες της τελευταίας 20ετίας του πιο ομφαλοσκοπικού και πιο εγωιστικού σινεμά της Ευρώπης, δηλαδή του ελληνικού, εγώ ξεχωρίζω το «Παρακαλώ γυναίκες μην κλαίτε» του Σταύρου Τσιώλη του 1992 και το «Αγέλαστος Πέτρα» του Φίλιππου Κουτσαφτή του 2000 (εξαιρώ την ιδιότυπή μου σχέση αγάπης-μίσους με τον Αγγελόπουλο) και 3-4 άλλες.

Θα ήθελα να μιλήσω για τη δεύτερη μιας που την ξαναείδα πρόσφατα, για τρίτη φορά.


Η ταινία είναι ένα ντοκιμαντέρ με πλάνα τραβηγμένα από το 1988 έως το 1999 στην περιοχή της Ελευσίνας, μιας πόλης διχασμένης μεταξύ αρχαίου κλεους και της μη αναστρέψιμης βιομηχανικής «προόδου».
Ο Κουτσαφτής ψάχνει να βρεί σε αυτήν την πόλη κάτι από το μυστηριακό χαρακτήρα που αυτή είχε στην αρχαιότητα λόγω των ομωνύμων Μυστηρίων.

Ο χαρακτήρας αυτός φαίνεται να βρίσκεται κρυμμένος κάτω από αρκετούς τόνους τσιμέντο της «Νέας Ελευσίνας» και να έρχεται στην επιφάνεια με κάθε καινούργιο σκάψιμο για την ανοικοδόμηση νέων κτιρίων.
Όμως, η συνέχεια μεταξύ αρχαίου και νέου βρίσκεται στους ανθρώπους όπως μαρτυρά η περίπτωση ενός πλάνητα τον οποίο ο Κουτσαφτής παρακολουθεί να κουβαλά «αρχαία» που βρίσκει σε όλη τη γη της Ελευσίνας και να τα αποθέτει στον Αρχαιολογικό χώρο χωρίς κανένας να του έχει πει να το κάνει αυτό.

Ο σκηνοθέτης τον αποκαλεί ιεροφάντη, ο οποίος όταν τον ρωτά «Που μένεις?» απαντά «Πάνω στη γη και κάτω από τα σύννεφα».
Επίσης, βλέπουμε τη δεκαετή πορεία της ζωής απλών ανθρώπων που γεννήθηκαν και κάποιοι θα πεθάνουν σε αυτόν τον τόπο και που ζουν τη ζωή τους κυρίως με αξιοπρέπεια.

Αυτή η ταινία αποτελεί για μένα μάθημα Ιστορίας από αυτά που δεν παραδίδονται σε καμία σχολική αίθουσα και που κανένα βιβλίο δεν μπορεί να εξιστορήσει.
Προτείνεται ανεπιφύλακτα από μέρους μου, μάλιστα κυκλοφορεί και σε DVD και μπορεί να βρεθεί σε βιντεοκλάμπ.
 
Last edited by a moderator:

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,177
Εκεί ψηλά.....
Διάρκεια : 84 min
Έτος : 2001
Σκηνοθέτης : Φίλιππος Κουτσαφτής
Γλώσσα : Ελληνικά
Ελληνικοί υπότιτλοι : Όχι
Ελληνική μεταγλώττιση : Όχι
Ήχος : Dolby Digital Mono
Περιγραφή : Οι επιπτώσεις της βιομηχανικής ανάπτυξης στην Ελευσίνα, σε επίπεδο περιβάλλοντος και αρχαιοτήτων, μέσα από τις διαδοχικές επισκέψεις ενός οπερατέρ που αφιέρωσε δέκα χρόνια, κινηματογραφώντας τους χώρους και τους ανθρώπους.







http://www.youtube.com/watch?v=nnfPjGYdijA
 

Photis

Supreme Member
4 July 2006
4,796
behind the camera
Με είχε συγκινήσει η τελευταία σκηνή που ο Κουτσάφτης αφήνει τις αρχαιότητες και μας παρουσιάζει έναν έναν τους ανθρώπους που εμφανίζονται στην ταινία του.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,177
Εκεί ψηλά.....
Ειχα την τιμη και την τυχη στο ξεκινημα μου να εργασθω με τον Φιλιππο Κουτσαφτη.

Ισως ο πιο ευγενης Διευθυντης Φωτογραφιας που δουλεψα πλαι του και απο αυτους που χαιρεσαι να γνωριζεις σαν ανθρωπος.





Μαθητης του θρυλου της κινηματογραφιας Ανδρεα Μπελλη.
 

Kosh

Μέλος Σωματείου
7 September 2006
91,177
Εκεί ψηλά.....
Πρώτα ήταν το αρχαίο νεκροταφείο που άρχισε να ανασκάπτεται στο οικόπεδο Τιρλή. Η σαρκοφάγος με το ανθρωπόμορφο σχήμα, τα οστά, τα κτερίσματα. Υστερα ήρθαν οι άνθρωποι: ο κύριος Παναγιώτης που μοίραζε γάλα τα πρωινά «γράφοντας με την καθημερινή του διαδρομή τη λέξη "τέλος" πάνω σε μια εποχή της πόλης»· ο μικρασιάτης πρόσφυγας Στέλιος Θεολόγου με τη φωτογραφία του Πλαστήρα ακόμη στο πορτοφόλι του και τον χειμαρρώδη λόγο του· ο νυχτοφύλακας του αρχαιολογικού χώρου Ιωάννης Σωτηρίου με τους ταπεινούς του μικρόκοσμους· η κυρία Μαρία Γαβριήλ καταδικασμένη από τη σπάνια ομορφιά της σε διά βίου μοναξιά· ο Παναγιώτης Φαρμάκης, ο πλάνης της πόλης που έζησε τις μέρες του «πάνω από τη γη και κάτω από τα σύννεφα» διασώζοντας ανιδιοτελώς ευρήματα αρχαιολογικά και που στη φευγαλέα, κάθε φορά, μορφή του ο Φίλιππος Κουτσαφτής συνάντησε τη μορφή του σύγχρονου ιεροφάντη. Το αρχαίο πρόσωπο της Ελευσίνας έτσι όπως αναμετριέται καθημερινά με το σημερινό πρόσωπό της ήταν αυτό που οροθέτησε τις διαδρομές που ακολούθησε ο σκηνοθέτης από την πρώτη κιόλας ημέρα ζωής του στην πόλη 20 Μαΐου του 1988. «Αγέλαστος πέτρα» ο τίτλος του ντοκυμαντέρ που γεννήθηκε, 10 τα χρόνια που χρειάστηκε για να αποθησαυρίσει το υλικό του κρατώντας με τον καιρό την ψίχα των πραγμάτων, 13 εκείνα που πέρασαν από το πρώτο του φιλμάκι, τη μικρού μήκους «Σεμνών θεών» με θέμα μια σωστική ανασκαφή στον Κολωνό.

Η βασανιστική αναζήτηση

«Τα πράγματα σ' εμένα» εξηγεί ο σκηνοθέτης «γίνονται μακροχρόνια και βασανιστικά. Το υλικό που έχω συγκεντρώσει φθάνει τις 50 ώρες σε φιλμ και τις 100 σε βίντεο. Ανάμεσά τους έχουμε συγκεντρώσει 20 μαρτυρίες μικρασιατών προσφύγων που σήμερα δεν ζουν πια. Μαρτυρίες τους από την καταστροφή. Θα μπορούσα να γυρίσω ένα ντοκυμαντέρ για την Ελευσίνα μέσα σε έξι μήνες ή έναν χρόνο. Μόνο που τότε η ταινία θα ακολουθούσε την τυπολογία των παραγωγών της ΕΤ: ωραίες εικόνες, κείμενα και ένας αφηγητής. Από τη στιγμή όμως που στρέφεις την κάμερα έστω και σε έναν άνθρωπο ανοίγει ένας άλλος δρόμος. Πρέπει να είσαι ανοιχτός στον χρόνο και πολύ ανοιχτός στα πράγματα». Εχοντας συνθέσει το κείμενο μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου που κρατούσε, ο σκηνοθέτης επέλεξε να είναι και ο αφηγητής της ταινίας μεταγγίζοντας στον λόγο του τη σεμνότητα ενός προσκυνητή και την ευαισθησία ενός οξυδερκούς παρατηρητή. Διευθυντής φωτογραφίας εδώ και 17 χρόνια, μεταξύ άλλων σε 14 ταινίες μεγάλου μήκους σκηνοθετών όπως ο Αβδελιώδης, ο Σπετσιώτης και ο Τάσιος, αλλά και φωτιστής τον τελευταίο καιρό σε θεατρικές παραστάσεις ο Φίλιππος Κουτσαφτής αναγκάστηκε ξεκινώντας τα γυρίσματα να βαδίσει σε έναν δρόμο που στην ουσία χάραζε ο ίδιος. «Κανείς δεν μπορούσε να πει ότι έτσι έπρεπε να γίνει η ταινία, αφού δεν είχε προηγηθεί κάτι αντίστοιχο στην ελληνική φιλμογραφία. Το ντοκυμαντέρ στην Ελλάδα θεωρείται ακόμη ανυπόληπτο είδος. Ολοι όσοι ασχολούνται με αυτό το είδος είναι στην ουσία αυτοδίδακτοι. Δεν είναι τυχαίο ότι ελάχιστες είναι οι φορές που τα ελληνικά ντοκυμαντέρ βρίσκουν τον δρόμο για τις κινηματογραφικές αίθουσες» τονίζει ο σκηνοθέτης και μνημονεύει τον δάσκαλό του Ανδρέα Μπέλλη και τα ντοκυμαντέρ του Δημήτρη Μαυρίκιου.

Η ανακάλυψη μιας πολιτείας

Στο 41ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης η «Αγέλαστος πέτρα» «πάνω σε αυτήν κάθησε η θεά Δήμητρα όταν έφθασε στην Ελευσίνα αναζητώντας την Περσεφόνη» διακρίθηκε με τέσσερα βραβεία, μεταξύ των οποίων εκείνα του κοινού και της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ενώ από την περασμένη Παρασκευή προβάλλεται στις αθηναϊκές αίθουσες. «Η σκηνοθεσία» λέει ο ίδιος «δεν είναι αυτοσκοπός μου. Ούτε και η αρχαιολογία. Με ενδιαφέρει μονάχα στον βαθμό που δίνει απαντήσεις για το σήμερα. Η δουλειά μου ταυτίζεται εν πολλοίς με τη δουλειά των αρχαιολόγων. Αλλά και με τη διαδρομή των αρχαίων μυστών. Οταν έφθασα στην Ελευσίνα, δεν ήξερα γι' αυτήν παρά μονάχα πράγματα γνωστά από τη μυθολογία ή από την ιστορία. Η παραλία της πόλης ήταν έρημος τόπος με ένα καφενείο, του "Φωνιά", και έναν κινηματογράφο θερινό που είχε ξεμείνει από την εποχή του αμερικανικού στόλου. Τα υπόλοιπα έπρεπε να τα ανακαλύψω. Η διαδρομή μέσα στα πράγματα ήταν ούτως ή άλλως αυτό που με ενδιέφερε περισσότερο. Θα 'λεγα ότι στην πορεία ταυτίστηκα περισσότερο με το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης». Και είναι κυρίως οι εικόνες αυτού του προσώπου, στιγμές καθημερινές όπως η λειτουργία στο εκκλησάκι του Αϊ-Νικόλα δίπλα στο εργοστάσιο τσιμέντων ή οι πορείες διαμαρτυρίας στα διυλιστήρια, που μας αναγκάζουν, μαζί με τις ψηφίδες των προσωπικών ιστοριών, να επαναπροσδιορίσουμε αυτή τη βιομηχανική πολιτεία που το βλέμμα μας, περαστικό καθώς είναι από την εθνική οδό, συνήθως αποστρέφεται.

Η «Αγέλαστος πέτρα» (διάρκεια 87´) προβάλλεται από προχθές στις αθηναϊκές αίθουσες. Σκηνοθεσία, σενάριο, φωτογραφία: Φίλιππος Κουτσαφτής. Μουσική: Κωνσταντίνος Βήτα.








tovima.gr
 

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Στον Ορφέα της Σαρωνίδας νομίζω ήταν, που έκανα φιλότιμη πλην μάταιη προσπάθεια να "μπω" στην ταινία. Μου φάνηκε σαν ένα μίζερο κλαψούρισμα ενός ανθρώπου που αναπολεί το παρελθόν χωρίς να έχει την όρεξη να το κάνει σπόρο για το μέλλον. Ένας άγονος επικήδειος που αφορά μόνον τους στενούς συγγενείς.

Δεν ξέρω αν σήμερα θα σχημάτιζα άλλη εντύπωση, αλλά δεν έχω πειστεί ότι (μου ή του) αξίζει δεύτερη ευκαιρία.
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,844
Ελλαδα
χαιρωμαι οταν βλεπω μεσα στο φορουμ να γινονται αναφορες
σε ταινιες που εχουν κατι διαφορετικο να πουν
αν και η αποψη μου εδω ταυτιζεται απολυτα με του Λευτερη
 

opsim

Moderator
Staff member
11 May 2008
15,807
Αθήνα
Re: Απάντηση: Αγέλαστος πέτρα

Στον Ορφέα της Σαρωνίδας νομίζω ήταν, που έκανα φιλότιμη πλην μάταιη προσπάθεια να "μπω" στην ταινία. Μου φάνηκε σαν ένα μίζερο κλαψούρισμα ενός ανθρώπου που αναπολεί το παρελθόν χωρίς να έχει την όρεξη να το κάνει σπόρο για το μέλλον. Ένας άγονος επικήδειος που αφορά μόνον τους στενούς συγγενείς.

Δεν ξέρω αν σήμερα θα σχημάτιζα άλλη εντύπωση, αλλά δεν έχω πειστεί ότι (μου ή του) αξίζει δεύτερη ευκαιρία.

Το γουστόζικο είναι οτι και γω στον ίδιο κινηματογράφο την είδα το καλοκαίρι του 2001! Δεν μου φάνηκε αναπόληση του παρελθόντος αν σκεφτείς οτι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές δεν είναι οι πέτρες αλλά οι άνθρωποι, γέροι, νέοι ή έφηβοι που μεγάλωναν και εξελίσσονταν κατά τη δεκαετία αυτή της φιλμογράφησης. Βέβαια είναι γεγονός αναμφισβήτητα οτι η σκιά των Ελευσινίων Μυστηρίων και του παρελθόντος της πόλης σίγουρα πέφτει βαριά στην ταινία. Κατά τη γνώμη μου, ίσως πρέπει να της δώσεις μια δεύτερη ευκαιρία.