--- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
Συχνά πυκνά πέφτουμε πάνω σε διάφορα διαγράμματα και μετρήσεις οπότε καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνουν και τι συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν από αυτά.


1. Χρωματικό Διάγραμμα


attachment.php



Ξεκινάμε με μετρήσεις που αφορούν το χρώμα και τον χρωματικό χώρο (colourspace) CIE 1931 που είναι αυτός που χρησιμοποιείται κατά κόρον. Έχει το πεταλοειδές σχήμα που φαίνεται παραπάνω και δημιουργήθηκε για να περιγράψει όλες τις διαφορετικές «Χρωματικότητες» που μπορεί να αντιληφθεί ένας «μέσος παρατηρητής». Μπορούμε να πούμε πως αποτελεί το χρωματικό εύρος (gamut) της όρασης μας. Ο τρόπος που βγήκε το πεταλοειδές διάγραμμα συμπεριλαμβάνει υποκειμενικές παρατηρήσεις και πολύπλοκα μαθηματικά που δεν είναι του παρόντος, αλλά κάποια βασικά πράγματα είναι αναγκαία για να κατανοήσουμε καλύτερα τα διαγράμματα. Πρώτα από όλα θα πρέπει να τονιστεί πως ένας χρωματικός χώρος είναι τρισδιάστατος γιατί για να περιγραφεί πλήρως κάποιο χρώμα χρειάζονται τουλάχιστον τρία δεδομένα (μεταβλητές). Το περίεργο σχήμα του διαγράμματος οφείλεται στο ότι δημιουργήθηκε προβάλλοντας (μαθηματικά) τον τρισδιάστατο χρωματικό χώρο (που έχει ακανόνιστο κωνοειδές σχήμα) σε ένα επίπεδο κρατώντας την μια μεταβλητή σταθερή και περιγράφοντας τις υπόλοιπες δύο. Ο λόγος που πιο πριν ανέφερα τον όρο «Χρωματικότητα» και όχι «Χρώμα» είναι γιατί το πεταλοειδές σχήμα περιγράφει ένα «Χρώμα» μόνο κατά τα 2/3.

Ας δούμε ποια είναι τα δύο στοιχεία που περιγράφονται στο χρωματικό διάγραμμα και ας αφήσουμε το τρίτο για την συνέχεια. Το πρώτο είναι η Απόχρωση (Hue) του χρώματος, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο από τον τρόπο που το μάτι αντιλαμβάνεται τα διάφορα μήκη κύματος και το δεύτερο είναι ο Κορεσμός (Saturation) του χρώματος. Στο πεταλοειδές διάγραμμα η απόχρωση μεταβάλλεται από το μπλε προς το κόκκινο περιμετρικά κατά μήκος της καμπύλης, ενώ ο κορεσμός μεταβάλλεται ανάλογα με την απόσταση από το λευκό. Όσο μεγαλώνει η απόσταση από το λευκό και πλησιάζουμε προς τα άκρα του πεταλοειδούς τόσο πιο κορεσμένο είναι ένα χρώμα. Τέλος αφού μιλάμε για επίπεδο σχήμα οποιοδήποτε σημείο στο διάγραμμα μπορεί να περιγραφεί με δύο συντεταγμένες (x,y) οι οποίες περιγράφουν πλήρως την απόχρωση και τον κορεσμό του. Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα διάφορα χρωματικά πρότυπα τα όποία ορίζουν συγκεκριμένες συντεταγμένες για τρία βασικά χρώματα (RGB-Primaries) και το σημείο του λευκού (whitepoint), ενώ από τα παραπάνω υπολογίζονται και τα δευτερεύοντα χρώματα (YCM-Secondaries). Όλα τα χρώματα που μπορούν να αναπαραχθούν από το κάθε πρότυπο υπάρχουν μέσα στο τρίγωνο που δημιουργείται από τα τρία βασικά χρώματα και αποτελεί το εύρος (gamut) του προτύπου. Το αντίστροφο δεν ισχύει, δηλαδή κάθε χρώμα που είναι μέσα στο τρίγωνο δεν είναι απαραίτητο ότι μπορεί να αναπαραχθεί. Αξίζει να αναφερθεί πως είναι αδύνατο κάποιο χρωματικό πρότυπο να περιέχει όλους τους ορατούς χρωματισμούς, αφού δεν είναι δυνατόν να κατασκευαστεί τρίγωνο (ή γενικά πολύγωνο) που να περιέχει όλο το πεταλοειδές και οι κορυφές του να είναι μέσα σε αυτό.

attachment.php


Στο παραπάνω σχήμα φαίνεται το πρότυπο Rec.709 (ή BT. 709) που χρησιμοποιείται για σήματα HD και στο οποίο οι συντεταγμένες των βασικών χρωμάτων και του λευκού είναι:

Red: x=0.640, y=0.330
Green: x=0.300, y=0.600
Blue: x=0.150, y=0.060
White: x=0.3127, y=0.329


Εντός του τριγώνου υπάρχει μια καμπύλη με τιμές της θερμοκρασίας σε βαθμούς Κέλβιν (°K), όπως και η ένδειξη D65. Η καμπύλη δείχνει τους χρωματισμούς που θα είχε ένα ιδεατό μαύρο σώμα (το οποίο απορροφά 100% κάθε ακτινοβολίας), αν θερμαινόταν σε διάφορες θερμοκρασίες. Όσο αυξάνεται η θερμοκρασία το αρχικά μαύρο σώμα αλλάζει χρωματισμό από το κόκκινο/πορτοκαλί, προς το πράσινο/μπλε. Σε κάποιες τιμές της θερμοκρασίας το σώμα θα είναι λευκό. Για τα πρότυπα του βίντεο σαν λευκό αναφοράς επιλέχθηκε αυτό που αντιστοιχεί στους 6504 °K, και αντιστοιχεί στις συντεταγμένες που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Το σημείο λέγεται D65 γιατί το συγκεκριμένο λευκό προσομοιώνει το φως της ημέρας (Daylight) στην Ευρώπη.

Τα διαγράμματα που βλέπουμε στα διάφορα reviews βγαίνουν μετρώντας τα βασικά χρώματα, τα δευτερεύοντα χρώματα και το σημείο λευκού που δίνει μια συσκευή και παραθέτοντας τα στο ίδιο χρωματικό διάγραμμα με το αντίστοιχο πρότυπο. Παρακάτω φαίνεται η μέτρηση μιας συσκευής σε σχέση με το Rec. 709.

attachment.php


Το μπλε και το κόκκινο είναι αρκετά κοντά στο πρότυπο, ενώ το πράσινο εκτός. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί ένα σημαντικό μειονέκτημα του CIE 1931. Οι αποστάσεις πάνω στο διάγραμμα δεν είναι ισοδύναμες μεταξύ τους. Μια μικρή απόκλιση στο μπλε μπορεί να είναι πιο σημαντική (πιο ευδιάκριτη) από μια μεγαλύτερη απόκλιση στο πράσινο. Αυτό το χαρακτηριστικό οδήγησε σε μετέπειτα αναθεωρήσεις του CIE 1931, όπως το CIE 1976 (ή CIELUV) που προσπαθεί να «ομογενοποιήσει» τις αποστάσεις. Παρακάτω είναι η μέτρηση της ίδιας τηλεόρασης πάνω σε CIE 1976 διάγραμμα. Πλέον η απόκλιση του πράσινου έχει μειωθεί, ενώ φαίνεται και μια πολύ μικρή απόκλιση στο μπλε που δεν φαινόταν στο CIE 1931.

attachment.php



...
 

Attachments

  • cie1931.JPG
    cie1931.JPG
    97.6 KB · Views: 788
  • Rec709.JPG
    Rec709.JPG
    127.2 KB · Views: 725
  • PX8gamut.JPG
    PX8gamut.JPG
    133.8 KB · Views: 723
  • px8cieluv.JPG
    px8cieluv.JPG
    115.6 KB · Views: 727
Last edited:

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
2. Φωτεινότητα Χρώματος

Βλέπουμε λοιπόν το χρωματικό διάγραμμα μιας τηλεόρασης με χρώματα και λευκό ακριβώς πάνω στα πρότυπα και υποθέτουμε πως χρωματικά είναι τέλεια. Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει. Η τηλεόραση μας δίνει τους ιδανικούς «χρωματισμούς», αλλά όχι απαραίτητα και το ιδανικό χρώμα. Το χρωματικό διάγραμμα λέει την αλήθεια κατά τα 2/3, αφού είπαμε πως περιγράφει μόνο τις δύο από τις τρεις μεταβλητές που καθορίζουν ένα χρώμα. Το τρίτο χαρακτηριστικό ενός χρώματος είναι η Φωτεινότητα (Υ) του (Brightness, Luminance, Lightness). Ας δούμε το παράδειγμα παρακάτω:

attachment.php
attachment.php


Όσο περίεργο κι αν φαίνεται το πράσινο και στις δύο περιπτώσεις έχει ακριβώς την ίδια απόχρωση και κορεσμό (άρα τα ίδια x,y) και το μόνο που διαφέρει είναι η φωτεινότητα του. Το πράσινο στα δεξιά έχει μειωμένη φωτεινότητα και όχι αυξημένο κορεσμό όπως θα μπορούσε πολύ εύκολα να υποθέσει κάποιος. Αυτό εξηγεί και το υπερκορεσμένο χρωματικό τρίγωνο που χρησιμοποιούν οι περισσότερες τηλεοράσεις στην default ρύθμιση που προορίζεται για τα καταστήματα. Αναγκαστικά παίζουν σε μεγάλες στάθμες φωτεινότητας για να αντεπεξέλθουν στο περιβάλλων φως και αν τα χρώματα τους είχαν τον σωστό (βάση προτύπων) κορεσμό θα έμοιαζαν ξεβαμμένα (υποκορεσμένα). Η φωτεινότητα των τριών βασικών χρωμάτων αποτελεί κι αυτή κομμάτι του χρωματικού προτύπου και δίνεται σε σχέση με την στάθμη του λευκού. Για το Rec. 709 οι σωστές τιμές είναι:

Red: Υ(red) = 21.26% * Y(white)
Green: Y(green) = 71.52% * Y(white)
Blue: Y(blue) = 7.22% * Y(white)

όπου Υ(white) η στάθμη του λευκού μας, δηλαδή η μέγιστη φωτεινότητα στην οποία έχουμε ρυθμίσει την τηλεόραση μας.

Η φωτεινότητα είναι και ο λόγος που μερικές φορές διαβάζουμε για “color decoding errors”, ή για “red/green/blue push”, ενώ στο χρωματικό διάγραμμα όλα μοιάζουν μια χαρά. Για παράδειγμα στο χρωματικό διάγραμμα που παρέθεσα παραπάνω η τηλεόραση δίνει κόκκινο με συντεταγμένες x=0.644 και y=0.329 που είναι πάρα πολύ κοντά στα 0.64 και 0.33 του Rec. 709. Όμως η φωτεινότητα του κόκκινου είναι Υ(red)=24.8 nits και η τηλεόραση είναι ρυθμισμένη να δίνει λευκό Υ(white)=90 nits. Αν κάνετε τις πράξεις θα δείτε πως το κόκκινο είναι αρκετά πιο φωτεινό από ότι θα έπρεπε (19nits).

Ακολουθούν μερικοί χρήσιμοι σύνδεσμοι γύρω από το χρώμα:

http://brucelindbloom.com/index.html?ChromaticityGamuts.html (πάρα πολύ καλή προσομοίωση που δείχνει το τρισδιάστατο gamut να προβάλλεται στο επίπεδο)

http://www.poynton.com/ColorFAQ.html [.pdf ή .html]

http://www.fho-emden.de/~hoffmann/ciexyz29082000.pdf [.pdf]

http://en.wikipedia.org/wiki/CIE_1931

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536 (χρήσιμος οδηγός για σωστή χρωματική ρύθμιση)


3. Κλίμακα του γκρι (grayscale)


Με βάση όσα αναφέρθηκαν μέχρι τώρα, κάθε χρώμα χρειάζεται τρεις αριθμούς για να περιγραφεί πλήρως και ο πιο διαδεδομένος τρόπος είναι με τα xyY. Τα xy μας δίνουν την χρωματικότητα του (απόχρωση+κορεσμός) και το Y την φωτεινότητα του. Στο χρωματικό τρίγωνο που περιγράψαμε παραπάνω δεν υπάρχει πουθενά γκρι ή μαύρο. Ο λόγος είναι πως το λευκό, το μαύρο και όλα τα γκρι έχουν την ίδια «χρωματικότητα» που αντιστοιχεί στις συντεταγμένες x=0.3127, y=0.329 και δημιουργούνται με ισόποσες δόσεις των τριών βασικών χρωμάτων. Για την ακρίβεια το συγκεκριμένο σημείο είναι το μοναδικό σημείο του τριγώνου στο οποίο υπάρχει απουσία κάθε «χρωματικότητας». Όταν η ισόποση ανάμιξη γίνεται με το Y κάθε βασικού χρώματος στην μέγιστη τιμή του παίρνουμε λευκό, όταν είναι στην ελάχιστη παίρνουμε μαύρο και οι ενδιάμεσες τιμές Y δίνουν τα γκρι. Αυτό που ελέγχουμε σε ένα διάγραμμα της κλίμακας του γκρι (grayscale) είναι το κατά πόσο οι δόσεις των τριών βασικών χρωμάτων είναι ισόποσες ή όχι και είναι σχετικά εύκολο να διαβαστεί:

attachment.php


Ο οριζόντιος άξονας μας δείχνει % φωτεινότητα με το μαύρο να είναι στο 0 και το λευκό στο 100%, ενώ ο κατακόρυφος μας δείχνει ποσοστό % των βασικών χρωμάτων. Υπάρχουν τρεις γραμμές (μία για κάθε βασικό χρώμα) οι οποίες στην ιδανική περίπτωση θα πρέπει να συμπίπτουν πάνω στο ποσοστό 100%. [ Μερικές φορές στο κατακόρυφο άξονα αντί για ποσοστό έχουμε θερμοκρασία, σε αυτή την περίπτωση οι τρεις γραμμές θα πρέπει να συμπίπτουν στους 6500°K ] Στις τηλεοράσεις ο χρωματισμός του λευκού ρυθμίζεται από την «Θερμοκρασία Χρώματος» και τις περισσότερες φορές η default ρύθμιση δίνει διάγραμμα σαν το παρακάτω:

attachment.php


Στο διάγραμμα φαίνεται πως το λευκό έχει παραπάνω μπλε, ενώ υστερεί σε κόκκινο με αποτέλεσμα να είναι «χρωματισμένο». Ο λόγος που οι κατασκευαστές επιλέγουν λευκό που «μπλεδίζει» είναι γιατί είναι πιο ευχάριστο στο μάτι και κάνει μεγαλύτερη εντύπωση.

Πολύ συχνά μαζί με κάποιο διάγραμμα της κλίμακας του γκρι παρατίθεται άλλο ένα που δείχνει το delta E στις διάφορες διαβαθμίσεις της φωτεινότητας και η τιμή του είναι ενδεικτική για το πόσο χρωματισμένα είναι τα γκρι μας. Οι τιμές κάτω του 4 θεωρούνται "αποδεκτές", ενώ όσο αυξάνεται ο αριθμός τόσο μεγαλώνει και η απόκλιση. Αν μας ενδιαφέρει η ρεαλιστική αναπαραγωγή, η επιλογή «Θερμό» στην θερμοκρασία χρώματος είναι προτιμότερη και είναι αυτή που θα δώσει τα μικρότερα delta Ε.

Μια «ουδέτερη» κλίμακα του γκρι είναι απαραίτητη για την σωστή αναπαραγωγή των χρωμάτων. Ένας (πετυχημένος) παραλληλισμός που διάβασα πρόσφατα είναι πως το grayscale αποτελεί τον καμβά πάνω στον οποίο θα ζωγραφιστεί η εικόνα μας. Αν ο καμβάς δεν είναι λευκός, όσο σωστά και να είναι τα βασικά χρώματα που θα χρησιμοποιήσουμε το αποτέλεσμα θα βγει λάθος.
 

Attachments

  • greynormal.JPG
    greynormal.JPG
    127 KB · Views: 659
Last edited:

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
4. Διόρθωση Gamma

Ο λόγος ύπαρξης της διόρθωση gamma είναι αρκετά σύνθετος, αλλά τα διαγράμματα που την περιγράφουν είναι πολύ απλά στην "ανάγνωση". Στον οριζόντιο άξονα έχουμε διαβαθμίσεις φωτεινότητας, ενώ στον κατακόρυφο την τιμή του gamma. Η σωστή τιμή για τις συσκευές προβολής σημάτων βίντεο είναι 2.2 και στην ιδανική περίπτωση θα έχουμε μια ευθεία γραμμή όπως στο παρακάτω διάγραμμα:

attachment.php


Σε διάφορες σελίδες και περιοδικά του χώρου έχω δει να αναφέρονται (χωρίς επιχειρήματα) άλλες σωστές τιμές gamma για πλάσμα (2.0), άλλες για LCD (2.2), ή η τιμή στο 1.95 να χαρακτηρίζεται ιδανική κλπ κλπ. Προσωπικά αδυνατώ να κατανοήσω κάτι τέτοιο και κατά την γνώμη μου η σωστή τιμή είναι μία (2.2) και είναι ανεξάρτητη με την τεχνολογία της τηλεόρασης. Σε αυτό το σημείο νομίζω πως αξίζει να αναφερθούμε στο γιατί υπάρχει η διόρθωση gamma (έστω επιφανειακά), ώστε να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις της μεταβολής της στην εικόνα.

Για να αποφευχθούν θέματα θορύβου (κυρίως στις χαμηλές στάθμες του σήματος της φωτεινότητας) είναι αναγκαίο κατά την λήψη σήματος βίντεο να "διαταράξουμε" την γραμμική σχέση της φωτεινότητας της σκηνής με την αντίστοιχη πληροφορία στο σήμα του βίντεο. Εν ολίγοις το εισερχόμενο (στην τηλεόραση) σήμα βίντεο περιέχει μια "αλλαγμένη" τιμή φωτεινότητας (Luma) της οποίας η σχέση με την πραγματική δίνεται από μια εκθετική συνάρτηση με εκθέτη το 0.45. Η τηλεόραση πρέπει να "διορθώσει" αυτή την τιμή και να την επαναφέρει στην αρχική της κατάσταση και για να γίνει αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί μια αντίστροφη εκθετική συνάρτηση που να έχει εκθέτη το 2.2 [1:0.45=2.22]. Αυτό είναι και το gamma μας, ένας εκθέτης. Αν ο εκθέτης που χρησιμοποιείται (δηλαδή το gamma) είναι μεγαλύτερο του 2.2 η φωτεινότητα προβολής έχει πιο χαμηλή στάθμη από αυτή της λήψης (πιο "σκοτεινή" εικόνα), ενώ αν το gamma είναι μικρότερο του 2.2 τότε η φωτεινότητα προβολής έχει πιο υψηλή στάθμη από αυτή της λήψης (πιο "φωτεινή" εικόνα).

Μερικές φορές πάντως η επιλογή λάθος gamma γίνεται συνειδητά, για να διορθώσουμε άλλες ατέλειες στα χαρακτηριστικά μιας τηλεόρασης. Για παράδειγμα σε μια τηλεόραση με μέτριο μαύρο, μπορούμε να επιλέξουμε gamma μεγαλύτερο του 2.2 ώστε να πάρουμε την αίσθηση μεγαλύτερης αντίθεσης θυσιάζοντας κάποιες πληροφορίες στις σκοτεινές σκηνές.
 

Attachments

  • gamma-movie.jpg
    gamma-movie.jpg
    19.9 KB · Views: 902
Last edited:

gzoun

AVClub Addicted Member
8 March 2008
1,958
Αθήνα-Μενίδι
Συχνά πυκνά πέφτουμε πάνω σε διάφορα διαγράμματα και μετρήσεις οπότε καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνουν και τι συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν από αυτά.

Mπραβο Γιωργο.......:a0210: περιμενουμε και την συνεχεια.
Φανταζομαι οτι θα γινει sticky οταν ολοκληρωθει.
 

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Στο 2ο μήνυμα προστέθηκε και μια απλή εξήγηση του grayscale.

Mπραβο Γιωργο.......:a0210: περιμενουμε και την συνεχεια.
Φανταζομαι οτι θα γινει sticky οταν ολοκληρωθει.

Αφού ξέρεις πως αντιπαθώ τα πολλά sticky -bye- Απλά θα μπει και αυτό στο Ευρετήριο της κατηγορίας και ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε κάποιον.
 

JL_?

AVClub Fanatic
19 September 2008
15,415
Terra
:SFGSFGSF: :SFGSFGSF: :SFGSFGSF: :SFGSFGSF:

:2thumb22sup: :2thumb22sup: :2thumb22sup:

:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043


Μπράβο Γιώργο, πολύ καλό και χρήσιμο άρθρο !!!

Αναμένουμε την ολοκλήρωσή του... ;)
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
:grinning-smiley-043
Πάρα πολύ καλό το νήμα. Είπα να αποφύγω τα άσχετα posts για να μην λερώσω άσκοπα το νήμα, αλλά δεν το κατάφερα. :blush:
Μήπως να γράφαμε κάτι και για την "γραμμούλα" μέσα στο τρίγωνο;
(Αν θυμάμαι είχε διατυπωθεί μια σχετική απορία...)
 

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
:grinning-smiley-043
Πάρα πολύ καλό το νήμα. Είπα να αποφύγω τα άσχετα posts για να μην λερώσω άσκοπα το νήμα, αλλά δεν το κατάφερα. :blush:
Μήπως να γράφαμε κάτι και για την "γραμμούλα" μέσα στο τρίγωνο;
(Αν θυμάμαι είχε διατυπωθεί μια σχετική απορία...)

Βρε Γιώργο εννοείται πως ο καθένας μπορεί να γράψει ελεύθερα ότι απορίες/διευκρινίσεις/προτάσεις έχει. Άλλωστε αυτός είναι και ο μόνος τρόπος για να παρουσιαστεί κάτι όσο πιο ολοκληρωμένο γίνεται. Πρόβλημα με "λέρωμα" δεν υπάρχει αφού έχουμε τα διαχειριστικά μέσα, ώστε όλες οι πληροφορίες να είναι στα πρώτα τρία μηνύματα ;) Έχεις δίκιο ότι πρέπει να αναφερθεί κάτι και για την καμπύλη της θερμοκρασίας :a0210:
 

takisot

Μέλος Δ.Σ.
Staff member
17 June 2006
27,818
Παλλήνη
:SFGSFGSF::SFGSFGSF::SFGSFGSF:

Συγχαρητηρια Γιωργο! Εξαιρετικη αναλυση σε απλη γλωσσα!

Για το gamma απλα νομιζω οτι πρεπει να αναφερθει πως η τιμη 2.2 ειναι η καθιερωμενη, αλλα δεν ειναι απολυτος κανονας διοτι αν καποιες προβολικες συσκευες εχουν πολυ υψηλο on/off contrast τοτε μπορει να επιλεγει τιμη ανωτερη του 2.2 (εως 2.5) η οποια αφενος θα δωσει περισσοτερο βαθος στις φωτεινες σκηνες, ενω οι λεπτομερειες που υπαρχουν στα σκοτεινα δεν θα χαθουν (λογω του υψηλου on/off contrast). Οποτε, το 2.2 ειναι το minimum σωστο gamma εως το 2.5 που ειναι το maximum.
Αν βρω χρονο μπορω να παραθεσω καποια σχολια για το θεμα απο gurus της βιντεοπροβολης οπως ο Greg Rogers.

Και παλι μπραβο!
 

-Γιώργος-

Supreme Member
19 June 2007
8,441
37°54'25''N-23°45'24''E
Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Για το gamma απλα νομιζω οτι πρεπει να αναφερθει πως η τιμη 2.2 ειναι η καθιερωμενη, αλλα δεν ειναι απολυτος κανονας διοτι αν καποιες προβολικες συσκευες εχουν πολυ υψηλο on/off contrast τοτε μπορει να επιλεγει τιμη ανωτερη του 2.2 (εως 2.5) η οποια αφενος θα δωσει περισσοτερο βαθος στις φωτεινες σκηνες, ενω οι λεπτομερειες που υπαρχουν στα σκοτεινα δεν θα χαθουν (λογω του υψηλου on/off contrast). Οποτε, το 2.2 ειναι το minimum σωστο gamma εως το 2.5 που ειναι το maximum.
Αν βρω χρονο μπορω να παραθεσω καποια σχολια για το θεμα απο gurus της βιντεοπροβολης οπως ο Greg Rogers.

Και παλι μπραβο!

Ευχαριστώ Τάκη -bye-

Έχεις δίκιο για τα παραπάνω και ελπίζω να βρεις τον χρόνο να προσθέσεις τα σχόλια που αναφέρεις :a0210:
 
Last edited:

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Δυστυχώς, δεν βοηθάνε να καταλάβω αυτό που συζητάμε.
Με δεδομένο ότι ο αριθμός των χρωμάτων είναι ο ίδιος και για την πηγή και μια τηλεόραση (εξαρτάται από τις διαβαθμίσεις που μπορούν να πάρουν τα R, G, B), και το τρίγωνο της τηλεόρασης είναι μεγαλύτερο, σίγουρα κάποια χρώματα καταλήγουν εκτός του τριγώνου της πηγής. Το θέμα είναι ποια είναι αυτά, και αν το τρίγωνο μπορεί να μας πει κάτι (έχω την εντύπωση ότι μάλλον όχι...).

Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν σε βοηθάνε αυτά που έχει γράψει ο Γιώργος???

....αφού ρωτάς για το τρίγωνο και η εξήγηση είναι σαφέστατη...

Τι μπορεί να μας πει το τρίγωνο???

Στο παραπάνω σχήμα φαίνεται το πρότυπο Rec.709 (ή BT. 709) που χρησιμοποιείται για σήματα HD και στο οποίο οι συντεταγμένες των βασικών χρωμάτων και του λευκού είναι:

Red: x=0.640, y=0.330
Green: x=0.300, y=0.600
Blue: x=0.150, y=0.060
White: x=0.3127, y=0.329


Εντός του τριγώνου υπάρχει μια καμπύλη με τιμές της θερμοκρασίας σε βαθμούς Κέλβιν (°K), όπως και η ένδειξη D65. Η καμπύλη δείχνει τους χρωματισμούς που θα είχε ένα ιδεατό μαύρο σώμα (το οποίο απορροφά 100% κάθε ακτινοβολίας), αν θερμαινόταν σε διάφορες θερμοκρασίες. Όσο αυξάνεται η θερμοκρασία το αρχικά μαύρο σώμα αλλάζει χρωματισμό από το κόκκινο/πορτοκαλί, προς το πράσινο/μπλε. Σε κάποιες τιμές της θερμοκρασίας το σώμα θα είναι λευκό. Για τα πρότυπα του βίντεο σαν λευκό αναφοράς επιλέχθηκε αυτό που αντιστοιχεί στους 6504 °K, και αντιστοιχεί στις συντεταγμένες που αναφέρθηκαν πιο πάνω. Το σημείο λέγεται D65 γιατί το συγκεκριμένο λευκό προσομοιώνει το φως της ημέρας (Daylight) στην Ευρώπη.

Τα διαγράμματα που βλέπουμε στα διάφορα reviews βγαίνουν μετρώντας τα βασικά χρώματα, τα δευτερεύοντα χρώματα και το σημείο λευκού που δίνει μια συσκευή και παραθέτοντας τα στο ίδιο χρωματικό διάγραμμα με το αντίστοιχο πρότυπο.

Ποιο τρίγωνο πηγής και ποιο τρίγωνο τηλεόρασης???

Η μέτρηση γίνεται στο panel με τα pattern πρωτευόντων, δευτερευόντων χρωμάτων και λευκού και από τις τιμές τους προκύπτει το τρίγωνο με τις επιδόσεις της τηλεόρασης και οριοθετείται σε σχέση με το πρότυπο που έχει σταθερά σημεία...

...γι´αυτό και στο καλιμπράρισμα κάθε πηγή θέλει ξεχωριστή ρύθμιση, μπορεί να έχεις συνδέσει ένα PS3 , ένα BD Panasonic κι ένα BD Samsung στην ίδια τηλεόραση, το κάθε ένα θέλει διαφορετική ρύθμιση γι' αυτό και έχει προβλεφθεί η δυνατότητα αποθήκευσης ξεχωριστών ρυθμίσεων ανά είσοδο από τους κατασκευαστές....

Ο Γιώργος έχει παραδείγματα και εξηγεί πότε είναι ένα χρώμα κορεσμένο πότε μπλεδίζει, πότε κοκκινίζει, πότε κιτρινίζει, πότε πρασινίζει, αν μπαίνει μέσα, αν βγαίνει έξω, αν είναι κοντά στο λευκό κ.λ.π.

Υ.Γ. Έχεις δει πουθενά στον κόσμο κανένα review από player που να σου δείχνει το χρωματικό του τρίγωνο ???...πάλι για τα Guiness θα πάμε μου φαίνεται....:flipout:
 
Last edited:

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Το φώς είναι ένα μέρος του φάσματος της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, το οποίο διεγείρει τα δύο διαφορετικά είδη φωτοϋποδοχέων που έχουν τα μάτια μας, τα κωνία και τα ραβδία, επειδή η συχνότητα αυτού του φάσματος είναι πολλές εκατοντάδες δισεκατομμυρίων HZ, έχει επικρατήσει η μέτρηση ανάλογα με το μήκος κύματος (σε νανόμετρα, 1nm = 0.000000001 m) και η παραγωγή του γίνεται είτε από την ακτινοβολία ενός θερμαινόμενου σώματος, είτε από την ανάκλαση φωτός από κάποιο άλλη πηγή.

Τα ραβδία τα οποία είναι υπεύθυνα για τη περιφερειακή όραση, είναι ευαίσθητα σε πολύ χαμηλά επίπεδα φωτισμού, φθάνουν στην μέγιστη απόδοση τους σε μέτρια επίπεδα φωτισμού με τον κορεσμό τους να ξεκινάει από τα 10 nits και να ολοκληρώνεται στα 300 nits και δεν αντιλαμβάνονται λεπτομέρειες και χρώμα, παρά μόνο μαύρο, άσπρο και αποχρώσεις του γκρίζου.

Τα κωνία είναι πιο αναίσθητα σε χαμηλό φωτισμό, δεν θα κορεστούν σε υψηλά επίπεδα φωτισμού, αντιλαμβάνονται τις λεπτομέρειες και εδώ μπαίνει ο παράγοντας χρώμα, υπάρχουν τρία διαφορετικά είδη κωνίων (L-M-S), που διαφέρουν ως προς την φωτοευαίσθητη χρωστική που περιέχουν (κυανολαβή, χλωρολαβή και ερυθρολαβή, από την ονομασία γίνεται εύκολα αντιληπτό από πηγάζουν όλες οι συζητήσεις περί Red, Green, Blue) και είναι υπεύθυνα για την αντίληψη των χρωμάτων ανάλογα με το εύρος των μηκών κύματος του φωτός.


Όπως είπε και στην αρχή του νήματος ο Γιώργος, ο χρωματικός χώρος CIE 1931 είναι η μετατροπή του εύρους των συχνοτήτων που μπορούμε να δούμε (και κατ’ επέκταση το χρωματικό εύρος της όρασής μας) σε διάγραμμα (μετά από κάποιες παραδοχές και πολύπλοκα μαθηματικά), έτσι περιφερειακά στην πεταλοειδή μορφή του διαγράμματος υπάρχουν τα μήκη κύματος των ακτινοβολιών (και κατ’ επέκταση τα χρώματα) ξεκινώντας από τις ακτινοβολίες με μήκος κύματος 400 nm (ιώδης) και καταλήγοντας σε ακτινοβολίες με μήκος κύματος 700 nm (ερυθρή) με τις ενδιάμεσες τιμές μήκους κύματος να δίνουν διαφορετικά χρώματα (π.χ. η ακτινοβολία μήκους κύματος 490 nm αναγνωρίζεται σαν κυανή, 520 nm πράσινη, 575 nm κίτρινη, 600 nm πορτοκαλί).

Βλέπουμε λοιπόν ένα διάγραμμα χρωματομετρίας, βασισμένο στη τριχρωματική θεωρία και με γνώμονα ότι η ταύτιση χρωμάτων μπορεί να καθοριστεί σε επίπεδο ποσοτήτων των τριών «βασικών» χρωμάτων, που απαιτούνται ώστε να έχουμε οπτική ταύτιση με ένα ερέθισμα, το οποίο θα συντίθεται από Χ μονάδες από το «βασικό» χρώμα R, από Υ μονάδες από το «βασικό» χρώμα G, και από Ζ μονάδες από το B.

Στην πραγματικότητα τα R,G,B είναι τριχρωματικές τιμές, γι’ αυτό και ο χώρος είναι τριχρωματικός και το χρώμα είναι διάνυσμα, αλλά για πρακτικούς λόγους θεωρούμε τις προβολές αυτών στο μοναδιαίο επίπεδο, ένα άλλο πρακτικό πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπιστεί για την κατασκευή του χρωματικού χώρου ήταν ότι υπήρχαν κάποιες τριχρωματικές τιμές που έπρεπε να λάβουν αρνητικές τιμές από κάποιο βασικό χρώμα ώστε να προσδιοριστεί το άνυσμα του μεικτού χρώματος στο χώρο και να γίνονται δύσκολοι και πολύπλοκοι οι αριθμητικοί υπολογισμοί., καθώς επίσης και το ότι όλες οι παραδοχές στηρίζονταν στην φωτομετρία και όχι στη χρωματομετρία. Για να απλοποιήσει τα πράγματα η CIE δημιούργησε τρία άλλα πρωτεύοντα πιο κορεσμένα από το μονοχρωματικά φώτα τα X,Y,Z, τα οποία είναι φανταστικά και χρησιμοποιήθηκαν για να εξαλειφθούν οι αρνητικές τιμές, χωρίς να επηρεάζεται η δυνατότητα αναπαραγωγής οποιουδήποτε φυσικού/εφικτού χρώματος, μια μαθηματική προσέγγιση η οποία βασίστηκε σε πειραματικές δοκιμές.

Πάνω σε αυτόν τον χρωματικό χώρο τοποθετείται ένα τρίγωνο με τις συντεταγμένες που έχει γράψει ο Γιώργος, το οποίο οριοθετείται με τις σταθερές τιμές των τριών βασικών χρωμάτων και του λευκού, του προτύπου REC. 709 (αυτό είναι το gamut του προτύπου) και είναι οι ελάχιστες προδιαγραφές για την ορθή απεικόνιση σημάτων HD ( δλδ αυτές οι αποχρώσεις που ‛φαίνονται’ μέσα στο τρίγωνο είναι αρκετές), η απόχρωση μεταβάλλεται και ορίζεται από τα σημεία (μήκη κύματος) της περιφέρειας του τριγώνου και ο κορεσμός της κάθε απόχρωσης μεταβάλλεται ανάλογα με την απόσταση από το λευκό, όσο απομακρύνεται το σημείο από το λευκό τόσο πιο κορεσμένο είναι.

Όταν λοιπόν βλέπουμε την μέτρηση ενός χρωματικού τριγώνου μιας τηλεόρασης, βλέπουμε δύο τρίγωνα, ένα αυτό του προτύπου REC 709 (ή κάποιου άλλου που συνήθως αναφέρεται) που είναι η αρχή και το τέλος της ορθής απεικόνισης και ένα δεύτερο τρίγωνο που είναι η επίδοση της συσκευής, όσο πιο κοντά πέφτουν τα μετρήσιμα σημεία των πρωτευόντων R,G,B και των δευτερευόντων (Y,C,M) σε αυτά τα προτύπου, τόσο καλύτερα είναι.

Αυτά έχω καταλάβει εγώ, δεν ξέρω αν είναι λάθος ή σωστά, αλλά αυτά είναι....και δεκτή κάθε διόρθωση χωρίς φόβο και χωρίς πάθος....:grinning-smiley-043
 
Last edited:

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν σε βοηθάνε αυτά που έχει γράψει ο Γιώργος???

....αφού ρωτάς για το τρίγωνο και η εξήγηση είναι σαφέστατη...

Τι μπορεί να μας πει το τρίγωνο???



Ποιο τρίγωνο πηγής και ποιο τρίγωνο τηλεόρασης???

Αν υποθέσουμε μια ιδανική πηγή, όπου δεν παρεμβαίνει και αλλάζει χρωματικά τα δισκάκια που παίζει (και δεν βλέπω πραγματικά κανένα λόγω για τέτοιας μορφής πείραγμα στην εποχή του bluray), τότε το τρίγωνο που στέλνει η πηγή στην έξοδό του ταυτίζεται με το τρίγωνο του προτύπου. Αυτό είναι το τρίγωνο της πηγής, και οι πάντες θεωρούν ότι έχουν μια ιδανική πηγή στις μετρήσεις. (Διαφορετικά, δεν μιλάμε για απόκλιση μιας τηλεόρασης αν η πηγή έχει και αυτή απόκλιση, πρέπει να μετρηθεί η διαφορά...)

attachment.php


Άρα η πηγή σου στέλνει το κατάλληλο σήμα εισόδου ώστε η τηλεόραση να δείξει το χρώμα Α. Η τηλεόραση για Χ λόγους δείχνει το Β, και τελικά ανάλογα με το πως δείχνει τα 3 βασικά χρώματα ορίζει ένα νέο, παραμορφωμένο χρωματικό χώρο. Έτσι όπως το βλέπω εγώ, δεν μιλάμε για έναν διευρυμένο χώρο, αφού ο αριθμός χρωμάτων που θα δείξει τελικά είναι ίδιος με τον αριθμό χρωμάτων που στέλνει η πηγή, αλλά για έναν παραμορφωμένο χώρο, όπου η τηλεόραση εκτελεί έναν μετασχηματισμό (ελπίζω 1:1, αν δεν έχει προβλήματα όπως καμμένα μαύρα/λευκά).
Η δικά μου ερώτηση είναι απλή: με δεδομένο ότι μια τηλεόραση το Α το δείχνει Β, το Γ πως το δείχνει; Δ; Κάτι άλλο;
Αυτή η παραμόρφωση είναι η απορία μου, και αν αυτή μπορεί να προβλευθεί από το διάγραμμα (νομίζω πως όχι).

O _JL είπε ότι για να έχουμε "ροπή" προς ένα χρώμα, πρέπει να κινηθούν τα δευτερεύοντα προς αυτό. Αυτό όμως μου φαίνεται αρκετά σπάνιο, αφού μάλλον η απόσταση από τα κύρια είναι σημαντική. Εγώ προσπαθώ να καταλάβω τι σημαίνει ο επιπλέον χώρος που η τηλεόραση χρησιμοποιεί: το "τρίγωνο" (χοντρικά) Α-Β-Μπλε περιέχει Κ χρώματα από τα Ν που θα σου στείλει η πηγή. Πόσα και ποια είναι τα Κ αυτά χρώματα; Πώς είναι ο χώρος από το πρότυπο τρίγωνο που τα περικλείει;

Θέλω δηλαδή να καταλάβω ποιο είναι το σχήμα που λείπει από το πρότυπο, που η τηλεόραση θα το δείξει σαν το τρίγωνο Α-Β-Μπλε... Που θα πάει το Γ,Δ του προτύπου;

Η μέτρηση γίνεται στο panel με τα pattern πρωτευόντων, δευτερευόντων χρωμάτων και λευκού και από τις τιμές τους προκύπτει το τρίγωνο με τις επιδόσεις της τηλεόρασης και οριοθετείται σε σχέση με το πρότυπο που έχει σταθερά σημεία...

...γι´αυτό και στο καλιμπράρισμα κάθε πηγή θέλει ξεχωριστή ρύθμιση, μπορεί να έχεις συνδέσει ένα PS3 , ένα BD Panasonic κι ένα BD Samsung στην ίδια τηλεόραση, το κάθε ένα θέλει διαφορετική ρύθμιση γι' αυτό και έχει προβλεφθεί η δυνατότητα αποθήκευσης ξεχωριστών ρυθμίσεων ανά είσοδο από τους κατασκευαστές....

Αυτό σίγουρα ίσχυε την εποχή του DVD. Ισχύει και στην εποχή του bluray;
Ενδιαφέρων θα ήταν κάποιος να το μετρήσει και να μας πει... :a0210:

Ο Γιώργος έχει παραδείγματα και εξηγεί πότε είναι ένα χρώμα κορεσμένο πότε μπλεδίζει, πότε κοκκινίζει, πότε κιτρινίζει, πότε πρασινίζει, αν μπαίνει μέσα, αν βγαίνει έξω, αν είναι κοντά στο λευκό κ.λ.π.

Τότε θα μπορούσαμε να πούμε τι θα συμβεί στο Γ,Δ. Αλλά εγώ δεν ξέρω την απάντηση...

Υ.Γ. Έχεις δει πουθενά στον κόσμο κανένα review από player που να σου δείχνει το χρωματικό του τρίγωνο ???...πάλι για τα Guiness θα πάμε μου φαίνεται....:flipout:

Αν κάθε φορά που πηγαίναμε για Guiness παίρναμε και το έπαθλο, θα είχαμε λύσει όλα τα θέματα: θα είχαμε ο κάθε ένας όλες τις κορυφαίες τηλεόρασης της αγοράς, και θα κάναμε άμεσο συγκριτικό... :flipout:
[Παίζει ρόλο και το επάγγελμα σε αυτό... Όλο για τα Guiness με προτείνεις... :flipout:]

Εγώ το έχω πει, ότι στην τρέχουσα χρονική στιγμή όλα τα reviews είναι σημαντικά περιορισμένα. Κοιτάνε μόνο τα "εύκολα". Περιμένουμε με 6 σημεία να καταλάβουμε το χρωματικό εύρος μιας συσκευής, και μάλιστα καλούμαστε να τις συγκρίνουμε από αυτό.
Και όλα αυτά επειδή είμαστε μακρυά από την αυτοματοποίηση. Δεν είναι η πρώτη φορά που το λέω, αλλά το καλιμπράρισμα είναι μια διαδικασία που μπορεί να αυτοματοποιηθεί πλήρως, και μάλιστα θα έχει και καλύτερα αποτελέσματα το αυτόματο.

Ένα μόνιτορ υπολογιστή μπορεί να καλιμπραριστεί αυτόματα (π.χ. με το IMatch της xrite) και μάλιστα με δεκάδες/εκατοντάδες μετρήσεις σε αντίστοιχα χρώματα σε 5-10 λεπτά. Σε σχέση με αυτό, αισθάνομαι ότι στις τηλεοράσεις είμαστε ακόμα στην προϊστορική εποχή... :flipout:
 

Attachments

  • PX8gamut.JPG
    PX8gamut.JPG
    129.1 KB · Views: 202

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Κανένα τρίγωνο χρωματικής συμπεριφοράς player έχεις βρει πουθενά?...:hmmmm:

Για το ξεχωριστό καλιμπράρισμα κάθε πηγής, σαφώς και ισχύει και στα BD player, μπορεί να το επιβεβαιώσει και ο Καστρο.

Οι συντεταγμένες του σημείου Γ και του σημείου Δ που έχεις σημειώσει μέσα στο χρωματικό χώρο είναι δύο τιμές που ορίζονται από τα χ και y με τον κορεσμό που αντιστοιχεί στην απόσταση από το λευκό στο θεωρητικά επίπεδο διάγραμμα, αλλά η τρίτη διάσταση που είναι η λαμπρότητα του χρώματος δεν φαίνεται.

Στο 2ο post έχει παράδειγμα ο Γιώργος με πράσινο που ενώ έχει τα ίδια x,y η φωτεινότητά του είναι διαφορετική, με αποτέλεσμα τα πράσινα να φαίνονται ΟΚ καθώς βρίσκονται στο ίδιο σημείο όταν βλέπουμε το διάγραμμα, πράγμα όμως το οποίο δεν είναι σωστό...π.χ....

Gamut_xyY.gif


2. Φωτεινότητα Χρώματος

Βλέπουμε λοιπόν το χρωματικό διάγραμμα μιας τηλεόρασης με χρώματα και λευκό ακριβώς πάνω στα πρότυπα και υποθέτουμε πως χρωματικά είναι τέλεια. Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει. Η τηλεόραση μας δίνει τους ιδανικούς «χρωματισμούς», αλλά όχι απαραίτητα και το ιδανικό χρώμα. Το χρωματικό διάγραμμα λέει την αλήθεια κατά τα 2/3, αφού είπαμε πως περιγράφει μόνο τις δύο από τις τρεις μεταβλητές που καθορίζουν ένα χρώμα. Το τρίτο χαρακτηριστικό ενός χρώματος είναι η Φωτεινότητα (Υ) του (Brightness, Luminance, Lightness). Ας δούμε το παράδειγμα παρακάτω:

attachment.php
attachment.php


Όσο περίεργο κι αν φαίνεται το πράσινο και στις δύο περιπτώσεις έχει ακριβώς την ίδια απόχρωση και κορεσμό (άρα τα ίδια x,y) και το μόνο που διαφέρει είναι η φωτεινότητα του. Το πράσινο στα δεξιά έχει μειωμένη φωτεινότητα και όχι αυξημένο κορεσμό όπως θα μπορούσε πολύ εύκολα να υποθέσει κάποιος. Αυτό εξηγεί και το υπερκορεσμένο χρωματικό τρίγωνο που χρησιμοποιούν οι περισσότερες τηλεοράσεις στην default ρύθμιση που προορίζεται για τα καταστήματα. Αναγκαστικά παίζουν σε μεγάλες στάθμες φωτεινότητας για να αντεπεξέλθουν στο περιβάλλων φως και αν τα χρώματα τους είχαν τον σωστό (βάση προτύπων) κορεσμό θα έμοιαζαν ξεβαμμένα (υποκορεσμένα). Η φωτεινότητα των τριών βασικών χρωμάτων αποτελεί κι αυτή κομμάτι του χρωματικού προτύπου και δίνεται σε σχέση με την στάθμη του λευκού. Για το Rec. 709 οι σωστές τιμές είναι:

Red: Υ(red) = 21.26% * Y(white)
Green: Y(green) = 71.52% * Y(white)
Blue: Y(blue) = 7.22% * Y(white)

όπου Υ(white) η στάθμη του λευκού μας, δηλαδή η μέγιστη φωτεινότητα στην οποία έχουμε ρυθμίσει την τηλεόραση μας.

Η φωτεινότητα είναι και ο λόγος που μερικές φορές διαβάζουμε για “color decoding errors”, ή για “red/green/blue push”, ενώ στο χρωματικό διάγραμμα όλα μοιάζουν μια χαρά. Για παράδειγμα στο χρωματικό διάγραμμα που παρέθεσα παραπάνω η τηλεόραση δίνει κόκκινο με συντεταγμένες x=0.644 και y=0.329 που είναι πάρα πολύ κοντά στα 0.64 και 0.33 του Rec. 709. Όμως η φωτεινότητα του κόκκινου είναι Υ(red)=24.8 nits και η τηλεόραση είναι ρυθμισμένη να δίνει λευκό Υ(white)=90 nits. Αν κάνετε τις πράξεις θα δείτε πως το κόκκινο είναι αρκετά πιο φωτεινό από ότι θα έπρεπε (19nits).
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Κανένα τρίγωνο χρωματικής συμπεριφοράς player έχεις βρει πουθενά?...:hmmmm:

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει, ή ότι δεν μπορεί να μετρηθεί.
Αλλά είπαμε, είμαστε για τα εύκολα... :flipout:

Για το ξεχωριστό καλιμπράρισμα κάθε πηγής, σαφώς και ισχύει και στα BD player, μπορεί να το επιβεβαιώσει και ο Καστρο.

Φυσικά και μπορεί να τοποθετηθεί. Όμως βλέπω ότι τελικά η αγορά κυριαρχείται από 2-3 τσιπάκια. Πόσες διαφορές να έχουν μεταξύ τους;
Πάντως αν θεωρήσουμε ότι κάθε πηγή αλλοιώνει το χρωματικό εύρος που διαβάζει από το δισκάκι, αυτό αυτόματα σημαίνει ότι οι μετρήσεις από διαφορετική πηγή δεν είναι συγκρίσιμες μεταξύ τους.
Και ο έλεγχος είναι πολύ απλός: άσχετα με τις ρυθμίσεις της τηλεόρασης, βάζεις μια πηγή και μετράς το τρίγωνο. Μετά χωρίς να πειραχθεί τίποτα στην τηλεόραση, βάζεις μια δεύτερη πηγή, και ξαναμετράς το τρίγωνο. Η διαφορά στα 2 τρίγωνα (αν υπάρχει) είναι η διαφορά των 2 πηγών.

Αν το κάνει αυτό κάποιος για 4-5 πηγές (με διαφορετικά τσιπάκια) θα μας λυθεί η απορία αν πραγματικά χρειάζεται ξεχωριστή ρύθμιση για κάθε πηγή ή όχι. Και αν χρειάζεται, πρέπει οι reviewers να αναφέρουν την πηγή τους, γιατί επηρεάζει τα αποτελέσματα που μας δίνουν...

(Υπάρχει μια αντίφαση νομίζω: όταν καλιμπράρουμε μια τηλεόραση, το κάνουμε για κάθε πηγή. Όταν κάνουμε review μια τηλεόραση, δεν αναφέρουμε την πηγή, σαν να μην είναι σημαντικό.)

Οι συντεταγμένες του σημείου Γ και του σημείου Δ που έχεις σημειώσει μέσα στο χρωματικό χώρο είναι δύο τιμές που ορίζονται από τα χ και y με τον κορεσμό που αντιστοιχεί στην απόσταση από το λευκό στο θεωρητικά επίπεδο διάγραμμα, αλλά η τρίτη διάσταση που είναι η λαμπρότητα του χρώματος δεν φαίνεται.

Στο 2ο post έχει παράδειγμα ο Γιώργος με πράσινο που ενώ έχει τα ίδια x,y η φωτεινότητά του είναι διαφορετική, με αποτέλεσμα τα πράσινα να φαίνονται ΟΚ καθώς βρίσκονται στο ίδιο σημείο όταν βλέπουμε το διάγραμμα, πράγμα όμως το οποίο δεν είναι σωστό...π.χ....

Gamut_xyY.gif

Μην μου βάζεις και την τρίτη διάσταση τη στιγμή που δεν έχουμε ξεμπερδέψει με τις 2 διαστάσεις. Γνωρίζω ότι υπάρχει, αλλά δεν απαντά στα ερωτήματά μου... :flipout: Ας ξεχάσουμε την λαμπρότητα προς το παρών...
 

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Απάντηση: Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει, ή ότι δεν μπορεί να μετρηθεί.
Αλλά είπαμε, είμαστε για τα εύκολα... :flipout:

Και μετά μου λες γιατί λέω για ρεκόρ Guiness...τα δύσκολα και τα μοναδικά καταγράφονται σε αυτό το βιβλίο...ας γίνει πρόταση σε κάποιους που κάνουν reviews, μπορεί να ενδιαφερθούν και για αυτή την μέτρηση για να γραφτεί το όνομά τους με ολόχρυσα γράμματα...για δεύτερη φορά, σε δεύτερο αντικείμενο....:flipout:....-bye-

Αν και θεωρώ ανούσιο και άτοπο το ερώτημα, με τις υποθέσεις και τις θεωρείες του ενός επιπέδου, οι οποίες ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας (θα μου πεις ότι κάπως έτσι ξεκίνησαν και οι μεγαλύτερες εφευρέσεις...:a0210:), το σημείο Γ και το σημείο Δ ορίζονται μόνο από τις συντεταγμένες χ και y, οπότε αφού βρίσκονται μέσα στο τρίγωνο του προτύπου θα δείχνουν όπως πρέπει να δείχνουν και σε απόχρωση και σε κορεσμό.

Συμφωνώ με το ότι θα πρέπει να αναφέρεται και η πηγή με την οποία καλιμπράρουν οι reviewrs, π.χ. ο Vincent έχει επανειλημμένως αναφέρει ότι όλες οι μετρήσεις γίνονται με το PS3 σε όλες τις συσκευές που μετράει.
 

petasis

AVClub Fanatic
18 June 2006
17,003
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: --- Εξήγηση Διαγραμμάτων ---

Αν και θεωρώ ανούσιο και άτοπο το ερώτημα, με τις υποθέσεις και τις θεωρείες του ενός επιπέδου, οι οποίες ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας (θα μου πεις ότι κάπως έτσι ξεκίνησαν και οι μεγαλύτερες εφευρέσεις...:a0210:), το σημείο Γ και το σημείο Δ ορίζονται μόνο από τις συντεταγμένες χ και y, οπότε αφού βρίσκονται μέσα στο τρίγωνο του προτύπου θα δείχνουν όπως πρέπει να δείχνουν και σε απόχρωση και σε κορεσμό.

Εγώ από αυτό δεν κατάλαβα τίποτα... :blush:
Θεωρείς ότι η πηγή έστειλε τα (x, y) για τα σημεία Γ, Δ, και όταν θα τα μετρήσουμε από την οθόνη της τηλεόρασης θα πάρουμε πάλι τα ίδια (x, y);
Δηλαδή η τηλεόραση δεν θα τα μετατοπίσει κάπου αλλού στο διάγραμμα, όπως μετατόπισε το σημείο Α στο σημείο Β; :hmmmm2:
 

czoun

Supreme Member
29 November 2007
7,734
Αθήνα
Εγώ δεν κατάλαβα την έννοια της συζήτησης σχετικά με την αναγκαιότητα μετατροπής ενός χώρου σε ένα φανταστικό/υποτιθέμενο επίπεδο, το οποίο δεν ισχύει σε καμία περίπτωση (και είναι λογικό μιας και δεν έχω καταφέρει μέχρι τώρα να εφεύρω κάτι...:damnyou:) ...ναι στα παραπάνω...και ναι σε όλα....:a0210: