Οταν τα πληκτρα παιρνουν φωτια - Jimmy Smith

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Τη δεκαετια του '50 στην τζαζ κυριαρχουσαν 2 οργανα.Το σαξοφωνο και η τρομπετα.
Μουσικοι οπως ο Τσαρλι Παρκερ,ο Ντιζι Γκιλεσπι,ο Μαιλς Ντειβις,ο Τζον Κολτρειν,ο Κλιφορντ Μπραουν κυριαριαρχουσαν στο ειδος βγαζοντας σπουδαιους δισκους.Το 1956 υπο τη σκεπη της Blue Note βγαινει ενας δισκος στον οποιο κυριαρχει ενα αγνωστο στους πολλους οργανο.Και ο θηριοδαμαστης του ενας αδυνατος μουσικος με πονηρη φατσα ονοματι James Oscar "Jimmy" Smith.Η τζαζ δεν θα ηταν ποτε η ιδια.
Το Hammond B-3 δεν ηταν αγνωστο οργανο.Ηδη χρησιμοποιουνταν απο μεγαλους μουσικους οπως ο Fats Waller ,ο Count Basie και ο Wild Bill Davis.
Αυτον τον τελευταιο ακουσε και ο ιδιος ο Τζιμι σε ενα κλαμπ το 1953 με αποτελεσμα να παρατησει το πιανο , να αγορασει ενα χαμοντ ,να νοικιασει μια αποθηκη για να κανει προβες και σε λιγοτερο απο ενα χρονο να αρχισει τις ζωντανες εμφανισεις σε κλαμπ.
Στα δαχτυλα του αυτο το οργανο αλλαξε τον τροπο με τον οποιο το αντιλαμβανοταν το κοινο.Στην πραγματικοτητα ο Τζιμυ εφερε επανασταση.Το καταιγιστικο παιξιμο του,οι ατελειωτοι αυτοσχεδιασμοι του και η ενεργεια που εβγαζε ξεσηκωναν τον κοσμο με αποτελεσμα ο Αλφρεντ Λάιον της Μπλε Νοτας να τον υπογραψει αμεσως.Στην Μπλε Νοτα θα ηχογραφησει γυρω στους 40 δισκους επιβαλλοντας το χαμοντ σαν τζαζ οργανο ακομα και στους επικριτες που δεν θεωρουσαν οτι νοειται τζαζ χωρις πνευστο για κυριο οργανο.
Αλλωστε δεν γινοταν κι αλλιως.Πολλοι πιστευαν οτι ο Τζιμυ επαιζε μονο γρηγορα για να εντυπωσιασει χωρις ουσια.Εσπασαν τα μουτρα τους γιατι ο ιδιος απεδειξε οτι στα χερια του το χαμμοντ μπορει να γινει ενα ακρως συναισθηματικο οργανο παρ'ολη την "ηλεκτρονικοτητα" του.Αλωστε οι περισσοτεροι δισκοι στη Blue Note ηταν πιο κουλ και νταουνμπητ.Η αγαπη του για τα μπλουζ αποτυπωνεται σε πολλα κομματια του στα οποια δημιουργει τετοια ατμοσφαιρα που ακουγοντας δεν γινεται να μην ανοιξεις το μπουκαλι με το ουισκυ.
Συνεργαζεται με σπουδαιους μουσικους οπως σαν τους Kenny Barrell(μονιμος συνεργατης),Stanley Turentine,Donald Bailey,Percy France γιατι λατρευε να δουλευει με καλους μουσικους.Ο Tζιμυ δεν ηταν ποτε one man show.Σε κανεναν δισκο του δεν κυριαρχει το χαμοντ.Αφηνε τους μουσικους του να σολαρουν πανω απο αυτον πολλες φορες και πολλες φορες ακολουθουσε και συμπληρωνε τις μουσικες τους φρασεις.Γι' αυτο ολοι ηθελαν να συνεργαζονται μαζι του.
Το 1962 φευγει απο τη Blue Note για να υπογραψει στη Verve.Eκει θα βρει ξανα το φιλο του τον Kenny Burrell αλλα θα συναντησει και τρεις μεγαλους μουσικους και ενορχηστρωτες.Τον Quincy Jones,τον Lalo Schiffrin και τον Oliver Nelson.
Η αλλαγη εταιριας και συνεργατων θα φερει και αλλαγη στο στυλ.Απο τις τετραμελεις μπαντες της Μπλε Νοτας στις μεγαλες ορχηστρες της Verve υπο τη διευθυνση του Τζοουνς,του Σιφριν και του Νελσον.Και αν ολα αυτα φαινονται αγχωτικα ο Τζιμυ εισεβαλε με το χαμμοντ σαν ταυρος και τους πηρε και τους σηκωσε.Ισα ισα εδω φαινεται οτι του ταιριαζει περισσοτερο αφου κινειται σε πιο ξεσηκωτικους και χορευτικους σοουλ τζαζ ρυθμους και με το γκαζι στο πατωμα οσον αφορα το χαμοντ.Η μεγαλη ορχηστρα δινει το ρυθμο και ο τζιμυ κυριολεκτικα ξεσαλωνει δειχνοντας οτι απελευθερωνεται απο την πιο "αυστηρη" τζαζ της μπλε νοτας.Η ενεργεια αυτη που ξεχειλιζει οπως και η διαθεση του αποτυπωνεται αναγλυφα στους δισκους του και γινεται και αμεσα αντιληπτη απο το κοινο χαριζοντας του τις μεγαλυτερες επιτυχιες του.
Το στυλ παιξιματος του πλεον ειναι σημα κατατεθεν.Ειναι πλεον...φανκυ.Μπορει ο James Brown να ειναι ο πατερας του φανκ,ο Τζιμμυ Σμιθ ομως ηταν ενας απο τους καταλυτες και διαμορφωτες του ηχου που θα ονομαζοταν φανκ.Οι συνεργασιες του ειναι ασταματητες.Συνεργαζεται με τον Γουες Μοντγκομερυ,τον Τζωρτζ Μπενσον,τον Λου Ντοναλντσον,τον Γκραντ Γκριν και αλλους αμετρητους.
Την δεκαετια του 70 ανοιξε ενα κλαμπ στο Λ.Α. και επεζε εκει.Τελευταιος δισκος του το 2000.Πεθανε το Φεβρουαριο του 2005 σε ηλικια 79 χρονων(γεννηθηκε το δεκεμβρη του 1925).
Την ιδια χρονια του απονεμηθηκε το βραβειο Τζαζ Μαστερ την υψηλοτερη τιμη που μπορει να γινει σε μουσικους της Τζαζ.Μπορει να μην εκανε το ονομα-συμβολο οπως ο Μάιλς,ο Τσαρλυ Παρκερ,ο Κολτρειν ή ο Ντιζυ εκανε ομως κατι πολυ σπουδαιο.Εισηγαγε και επεβαλε στη συνειδηση του κοσμου ενα καινουριο οργανο,που μεχρι τοτε αγνοουσαν οι περισσοτεροι,φερνοντας επανασταση και αλλαζοντας κατα πολυ τη μουσικη επηρεαζοντας ολα τα ειδη.Απο την τζαζ μεχρι το ροκ.
Μετα απο αυτον θα ξεπεταχτουν μουσικοι οπως ο τζιμυ μαγκριφ,ο τζακ μακ νταφ,ο γκραχαμ μποντ,ο μπουκερ τι.Απο το ροκ ο Jon Lord(Deep Purple),o Brian Auger και ο μεγαλος Keith Emmerson εχουν δηλωσει οτι ο Τζιμμυ Σμιθ ηταν η μεγαλυτερη επιρροη τους.
Κι ολα αυτα για ενα ανθρωπο που οσο εκρηκτικος ηταν στο παιξιμο του τοσο χαμηλων τονων ηταν στη ζωη του.
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Τον Τζιμυ τον "γνωρισα" ενα βραδυ σε ενα φιλο διαβαζοντας για εξεταστικη.
Παρ'ολο που ειμασταν και οι δυο ροκαδες ο φιλος μου ειχε αρχιζει να ξεστρατιζει ηδη απο καιρο προς τη τζαζ.
Επειδη το διαβασμα προχωρουσε με ορθοπεταλιες μου λεει "θα βαλω κατι για να χαλαρωσουμε".
Και ο αθεοφοβος μου εβαλε το "Blue Train" του κολτρειν.
Μετα απο δεκα λεπτα ημουν ετοιμος να κοψω τις φλεβες μου.
Ελεος! του λεω δεν εχεις τιποτ'αλλο.Ξερεις τι ειναι να προσπαθεις να διαβασεις και να εχεις τον κολτρειν να σολαρει ακαταπαυστα.Και να εισαι και ξαμαθητος απο τζαζ.
Ετσι αφου καταλαβε τον πονο μου πηγε και εβαλε I got my mojo workin'.
Αυτο ηταν.Απο εκει που ημουν για καταθληψη ειχα αρχισει να χορευω!
Εχεις αλλα αυτουνου? τον ρωτησα.Δισκογραφια μου λεει.
Βαλε του λεω και ανοιξε και το τζειμσον.
Το μαθημα πηγε κατα διαολου,δεν πατησαμε καν,αφου το ξενυχτι κρατησε μεχρι της 10 το πρωι ακουγοντας τζιμυ.
Αν και ροκας ηταν η αρχη να ασχοληθω με τη μαυρη μουσικη.
Εκεινο το βραδυ εκανα ενα καινουριο φιλο,ενα μαυρο αμερικανο με μουστακι και πονηρη φατσα τον Jimmy the Cat Smith,o οποιος θα ειναι διπλα μου παντα...Γεια σου ρε Τζιμμυ να σαι καλα εκει που εισαι...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Επιλεγμενη Δισκογραφια (δηλαδη αυτα που γουσταρω περισσοτερο)

1.ΒLUE NOTE

- Home Cookin' (1959)

-Back at the chiken shack (1960)

-Midnight Special (1960)

-Jimmy Smith plays Fats Waller (1962)

-Softly as a Summer breeze (1958)

2. VERVE

- The Cat (1964)

- Any number can win (1962)

- Root down (1972) live

- the dynamic duo (with wes montgomery) (1966)

-Hoochi Coochie Man (1966)

- Got my mojo Workin' (1965)

- Organ grinder swing (1965)

- Hobo flats (1963)

Τα περισσοτερα κυκλοφορουν σε εκπληκτικα ριμαστερ.
Συγκεκριμενα απο τη μπλε νοτα προτιμειστε τα rudy van gelder edition (τα εχε το μετροπολις σε τιμες ξεφτυλα).
Απο Verve αυτα που ειναι σε χαρτινη συσκευασια.επισης σε απιστευτες τιμες.
Μιλαμε για τρομερη δουλεια στα ριμαστερ με ηχο κρυσταλλο.
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Οποιος θελει ας ανεβασει καμμια φωτογραφια γιατι εγω ειμαι ψιλοκουλος ακομα σ'αυτο το θεμα...
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
A! τωρα που το ξαναδιαβαζω ζηταω συγνωμμη για τα ορθογραφικα λαθη.
Ειναι μια ωρα δυσκολη...
 
17 June 2006
14,350
51sQI1vZ4XL._SS500_.jpg


419F1BVFZ5L._SS500_.jpg
 

stavrosz

Supreme Member
4 November 2007
3,014
Αθηνα
Μπραβο για την παρουσιαση ενος μεγαλου καλλιτεχνη που δεν εχει λαβει ακομα στις συνειδησεις την θεση που του αξιζει. Εχω τα κατωθι 2 αλμπουμ που τα συστηνω ανεπιφυλακτα και εχω σκοπο σιγα σιγα να τα παρω ολα αν ειναι δυνατον.


 
17 June 2006
14,350
εχω σκοπο σιγα σιγα να τα παρω ολα αν ειναι δυνατον.

θα σου συνιστούσα να το ξανασκεφτείς...για τα δικά μου δεδομένα, ο Smith δεν αντέχει σε πολλά ακούσματα. Μετά τους πρώτους 1-2 δίσκους, όλα μού ακούγονται ίδια. Συνταγή.
Πάρε Larry Young καλύτερα.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
θα σου συνιστούσα να το ξανασκεφτείς...για τα δικά μου δεδομένα, ο Smith δεν αντέχει σε πολλά ακούσματα. Μετά τους πρώτους 1-2 δίσκους, όλα μού ακούγονται ίδια. Συνταγή.
Πάρε Larry Young καλύτερα.

Είπες μεγάλη κουβέντα.
Ετσι ακριβώς είναι.
Όχι ότι δεν είναι ποιοτικοί. Απλά αν έχεις ακούσει 2-3 σου φτάνουν. Παίρνεις 10 και κρατάς όποιους 2-3.
Αν κόβεις φλέβες πάρε πολλούς.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
jimmysmith2.jpg


Αυτός είναι ο τελευταίος που πρόλαβε να βγάλει.
Μέσα παίζουν άπειροι μεγάλοι. Dr John, Taj Mahal, Etta James, Russel Malone και βάλε.
Είναι και εξαιρετική ηχογράφηση.
Ο παλιόγερος τα δίνει όλα. Κιμπαριά ....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
smith_wesf1.jpg


Σε όλες του τις δισκογραφίες, λάμπου εκείνες με τις συνεργασίες.....
Όπως αυτή με το Wes.
Ρέστα....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
albumcoverLarryYoung-Unity.jpg


Τώρα και λίγο Β3 με φαρμάκι.
Ο Coltrane του Β3.
Πρόωρα αδικα χαμένος....
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
και το μελλον.....

image.php


294830.jpg


μιά μόνιμη αναφορά μου (μουσικά και ηχητικά)