Chopin - 24 Πρελούδια, op.28

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
chopin.jpg


Πρόκειται για 24 κομμάτια για πιάνο τα οποία έγραψε ο συνθέτης μεταξύ 1835 και 1839 δηλαδή σε ηλικία 25 και 29 ετών.
Είναι σύντομα κομμάτια με διάρκεια κάτω από ένα λεπτό για ορισμένα και γύρω στα 5 -6 λεπτά για το πιο μεγάλο. Το συντομότερο (20) εκτείνεται σε 13 μέτρα ενώ το μεγαλύτερο (17) σε 90 μέτρα.
Καθένα είναι γραμμένο σε διαφορετική τονικότητα (εξ'ού και ο αριθμός τους , 24) αλλά σε αντίθεση με τον Bach που προχωράει χρωματικά (Ντο, Ντο δίεση,Ρε, Ρε δίεση κλπ) με μείζονες και ελάσσονες κλίμακες, ο Chopin προχωράει σύμφωνα με τον κύκλο των πεμπτών (Ντο, Σολ κλπ) με τη σχετική ελάσσονα μετά από κάθε μείζονα.
Η αύρα που αποπνέουν οι 24 αυτές μινιατούρες ποικίλλει από την υπαινικτική αισιόδοξία (1), τη φρενιτιώδη ζωντάνια (16) , την ανέμελη ευθυμία (7,11), τη νεανική ορμητικότητα (12), τη μελαγχολική αναπόληση (4) μέχρι την μελαγχολία, απαισιοδοξία (2,16). Όλες αυτές όμως οι ετικέτες μπορεί να διαφέρουν από ακροατή σε ακροατή. Το σίγουρο είναι ότι ο Chopin μας προσφέρει ένα μπουκέτο με 24 λουλούδια το καθένα από τα οποία έχει το δικό του άρωμα και τα δικά του ιδιαίτερα χρώματα.

Οι τεχνικές απαιτήσεις κυμαίνονται από μικρές έως πολύ μεγάλες (όπως στο 16). Ενδεικτικά αναφέρω κάτι που διάβασα στο διαδίκτυο , ότι ακόμη και η μεγάλη Martha στην ηχογράφησή της του 1975, για την DG, στο 5ο μέτρο από το πρελούδιο 16 έπαιξε λάθος νότα στο μπάσσο, κάτι το οποίο διορθώθηκε στη σειρά της Philips "Great Pianists of the Century". Δεν ξέρω αν ισχύει όλη αυτή η ιστορία και φυσικά μικρή σημασία έχει, το αναφέρω εγκυκλοπαιδικά.

Τα Πρελούδια δεν συνηθίζονται σαν ολότητα στις αίθουσες συναυλιών αλλά κάποια απ'αυτά χρησιμοποιούνται σαν συμπλήρωμα του προγράμματος ή ως encore.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,045
Αθήνα
Οι πιανίστες οι οποίοι έχουν δώσει ζωή στις μινιατούρες αυτές είναι αναρίθμητοι. Ο κατάλογος ατελείωτος : από Cortot, Rubinstein, Arrau, Magaloff, Ashkenazy, Argerich, Pollini, Pogorelich, Kissin και ακόμη νεώτεροι όπως Tharaud, Blechacz κλπ.
Οι πρεσβύτεροι συν-θαμώνες μας μπορούν, αν έχουν το χρόνο και τη διάθεση, να δώσουν κάποιες δικές τους προτιμήσεις με κάποια σχόλια.

Ενδεικτικά κάποια εξώφυλλα:

51G6VX9N65L._SL500_AA240_.jpg
4636632.jpgDON%20CRY%20FOR%20ME.jpg
413KP5SBJAL._SL500_AA240_.jpg


chopinpreludespollini.jpg
chopinpreludesashkenazy.jpg
513AH4CT0DL._SL500_AA240_.jpg


Προσωπικά πάντως,θα ήθελα να σταθώ σε μια ερμηνεία η οποία με μαγνήτισε ιδιαίτερα και , δεν κρύβω ότι , με ώθησε ώστε να κλωθογυρίζω, καιρό τώρα, την ιδέα να γράψω δυό λόγια για το έργο αυτό.

51boWQmrXHL._SX425_.jpg


Πρόκειται για ζωντανή ηχογράφηση από το 1990 , του Grigory Sokolov.
Χωρίς να είναι πλαδαρός ή υποτονικός (μπορεί να είναι ζωηρός όπου χρειάζεται) νομίζω ότι βάζει την ψυχή η οποία λείπει (ή δεν είναι αρκετή) σε άλλες πιο ...''αθλητικές ερμηνείες''. Μια σύγκριση που έκανα ήταν με την προσέγγιση της Argerich. Μετά από κάθε ακρόαση της Martha στεκόμουν ασθμαίνων από την προσπάθεια να την ακολουθήσω στην ...πιλάλα και με το αίσθημα του ανικανοποίητου, σαν να έλειπε κάτι.
Πιο πλήρης ήμουν μετά από ακρόαση πχ του Ashkenazy αλλά αυτό το ΚΑΤΙ που έλειπε, προσωπικά πάντα, το βρήκα στον Sokolov.
Ο Ρώσος καταφέρνει και δίνει στις μινιατούρες αυτές τη φινέτσα και τη λεπτότητα η οποία υπολανθάνει στην χειμαρρώδη Martha.
Τέλος πάντων , όλ'αυτά είναι υποκειμενικές εκτιμήσεις.
Η ίδια η Μουσική του Frederic Chopin είναι που μετράει και από όποιον (ή όποια) την ακούσουμε για αρχή θα μας θέλξει και θα μας μαγέψει.

Κάποια πολύ ενδιαφέροντα σχόλια για τις ερμηνείες του Chopin υπάρχουν και εδώ από τον Κώστα.


Υ.Γ.
Πρέπει να πω ότι είχα καιρό να ακούσω τα Πρελούδια του Chopin με τόση όρεξη, όπως έκανα τις μέρες που ήμουν στο Πήλιο για να περάσω το Πάσχα. Ακόμα και μουσικές πολυακουσμένες, τις οποίες θεωρούμε δεδομένες, έρχεται στιγμή που τις (ξανα)ακούμε και τις (ξανα)ανακαλύπτουμε και (ξανα)εκτιμάμε.
 
Last edited:
Αν και δεν τα ακούω συχνά, ούτε έχω μαζέψει πολλές εκτελέσεις - πλην ενός βινυλίου με τον Μαγκάλωφ - είναι από τα αγαπημένα μου έργα του Σοπέν. Προτιμώ να τ' ακούω όλα μαζί, γιατί είναι έργο που δίνει τροφή στην περισυλλογή και ως τέτοιο, λειτουργεί καλύτερα ως όλον, όπως εξάλλου και η μακρινή αναφορά τους.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τα Πρελούδια τά ακούω σάν Ολότητα.
Sokolov,Argerich,Cortot αποτελούν τήν αγαπημένη μου τριάδα ερμηνευτών..
Ο Sokolov γιά τούς ίδιους λόγους πού αναφέρει ο Διονύσης,η Martha γιά την εξαιρετική τεχνική της και ο Cortot γιά τό γεγονός πώς βρίσκεται πολύ κοντά στό πνεύμα Chopin...
Aυτή η τεράστια μουσική φυσιογνωμία αδιαφορεί πλήρως γιά τά τεχνικά λάθη και αποδίδει έναν ανθρώπινο Chopin πού πού αναδύεται μέσα ´από τίς αναθυμιάσεις τού Αψεντιού´όπως έλεγε ο ίδιος κάποτε.