Kατάνυξη στην Ερημη Χώρα

17 June 2006
14,350
41GhnwmqzeL._SS500_.jpg


Johann Johannsson: Fordlandia (4AD CD – 2008)

H χώρα του Φόρντ (Fordlandia) ήταν ένα μεγάλο κομμάτι γής στη ζούγκλα του Αμαζόνιου στη Βραζιλία.
Ο Αμερικανός μεγιστάνας Χένρι Φόρντ το αγόρασε στη δεκαετία του 1920. Είχε σκοπό να μην εξαρτάται πιά από το μονοπώλιο του Βρετανικού καουτσούκ: να οργανώσει στις ίδιες τις πηγές, δικές του φυτείες που θα παρήγαγαν καουτσούκ για τα ελαστικά των αυτοκινήτων του. Στους τοπικούς εργάτες που δούλευαν στις φυτείες ασκήθηκε εξαναγκασμός: ζούσαν σε οικισμούς Αμερικάνικου στύλ, έφεραν στο πέτο πάντα ένα σήμα της εταιρίας με το νούμερό τους, τους τάϊζαν χάμπουργκερς και δούλευαν ατέλειωτες ώρες κάτω απ τον καυτό ήλιο. Ο Φόρντ ονειρευόταν την πόλη του σαν πρότυπο για τις Αμερικάνικες κοινωνίες του μέλλοντος: απαγόρευσε στους κατοίκους να πίνουν και να καπνίζουν στην επικράτειά του, απαγόρευση που ίσχυε ακόμη και μέσα στα σπίτια τους. Μπάρ, κωλάδικα και χαμαιτυπεία φτιάχτηκαν έξω από τα όρια της πόλης, κάποια χιλιόμετρα πιο Βόρεια, σ έναν αμαρτωλό μικρό οικισμό που ονομάστηκε από τους ντόπιους ειρωνικά το ‛Νησί Της Αθωότητας’.
Οι εργάτες εξεγέρθηκαν: οι επιστάτες το έσκασαν πανικόβλητοι και επενέβη ο στρατός.
Το 1945, όταν πια ανακαλύφθηκε το συνθετικό καουτσούκ και άρχισε η μαζική παραγωγή του, η Δυναστεία Φόρντ τα μάζεψε και έφυγε, εγκαταλείποντας την περιοχή με ανυπολόγιστες ζημιές.

Tο άλμπουμ Fordlandia, του Ισλανδού συνθέτη Johann Johannsson, είναι το 2ο μέρος της τριλογίας του που άρχισε με το ‛IBM 1401, A User’s Manual’ που επίσης έχει παρουσιασθεί εδώ, πριν από καιρό.
Η παρτιτούρα είναι ένα πάντρεμα Συμφωνικής ορχήστρας και ηλεκτρονικής μουσικής, άκουσμα πέρα για πέρα Σύγχρονο, άκρως ονειρικό και βαθειά μελαγχολικό, μιά έρημη χώρα όχι μακρυά από τον Arvo Part, τον Gorecki ή τα ηχητικά τοπία του Gavin Bryars. Η αύρα του έργου χτίζεται βαθμηδόν: με κάθε λεπτό που περνάει, η απίστευτη συγκινησιακή του δύναμη εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο, αυξάνεται και σε παρασύρει, σαν σκοτεινό ποτάμι. στις αγκάλες μιάς ατμόσφαιρας ονειρικής φαντασίας. Ολο και πιο πολλές ηχητικές πηγές προσθέτουν τη φωνή τους σ αυτό το άκουσμα το γεμάτο στατικές αρμονίες και επίμονα επαναληπτικά σχήματα: είναι πολύ κοντά και ταυτόχρονα κάποια έτη φωτός μακρυά από την μαθηματική προσέγγιση των Αμερικάνων μινιμαλιστών - μοιάζει με σύγχρονο Ρέκβιεμ, υπνωτικό θρήνο γεμάτο από μνήμες, φορτισμένο από ήρεμη απόγνωση, επιμνημόσυνη ακολουθία πάνω στα ερείπια ενός πολιτισμού που κάποτε πρέπει να ήταν κραταιός και γεμάτος ζωή. Μιά μουσική που όχι μόνο δεν φοβάται να γίνει άκρως συναισθηματική, αλλά μάλλον θεωρεί πως το να παραδοθεί άνευ όρων στην περιπάθεια είναι από τα πιο ριζοσπαστικά πράγματα που της έχουν απομείνει να κάνει.

Ενα σύγχρονο Αριστούργημα. Με όλη τη σημασία της λέξης.

-------------------

2001921_e533e6b52a.jpg


Brothers Of The Occult Sisterhood: Τhe World Is At War (Musicyourmindwillloveyou CD - 2008)

Ψυχεδελική folk με επιρροές από free-jazz, Σύγχρονη αυτοσχεδιαζόμενη μουσική και Κrautrock και αθεράπευτα ερωτευμένη με τα παράσιτα και τους βόμβους. Υπνωτική και lo-fi, άλλοτε δείχνει οργανωμένη κι άλλοτε μοιάζει να χορεύει στο χείλος του χάους. Είναι απροσδιόριστη και πέρα για πέρα σαμανιστική: φέρνει έντονα προς ύμνωδίες και Ψαλμούς μιάς ψηφιακής εποχής, θυμίζει επίκληση και ικεσία, επινίκιο και προσευχή, είναι απόκοσμη και περίεργα κατανυκτική. Οι Brothers Of The Occult Sisterhood είναι μιά κολεκτίβα μεταβλητής γεωμετρίας: διάφοροι αβανγκαρντίστες έρχονται και φεύγουν. Συμπράττουν γύρω από έναν πυρήνα. Ενα ντουέτο. Από Αυστραλία. Δύο αδέλφια, ο Michael και η Kristina Donelly. Ξεκίνησαν το 2003 με μουσικές πειραματικές, βασισμένες πάνω στον αυτοσχεδιασμό. Παίζουν ένα διαστρεβλωμένο post-rock που μοιάζει σαν να συνέλαβαν ένα δικό τους υβρίδιο: κάπου ανάμεσα στον Damo Suzuki, τους Αmon Duul, το Οριεντάλ, τους Vibracathedral Orchestra – ένα ιδίωμα που το εμπλούτισαν με όλες τις μουσικές που ήξεραν και αγαπούσαν, το επεξεργάστηκαν μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια κι έπειτα το διέλυσαν και το ξανασυναρμολόγησαν απ την αρχή, τοποθετώντας πολλά από τα επιμέρους επίτηδες σε λάθος θέσεις. Fuzzy κιθάρες και τελετουργικά κρουστά, παράξενα έγχορδα, πολλαπλές στρώσεις από συμβατικά όργανα παιγμένα με κάθε λογής αντισυμβατικούς τρόπους. Φετιχιστές του ήχου, γνωρίζω μέχρι τώρα τουλάχιστον 5 άλμπουμ τους, όλα κυκλοφόρησαν σε CD-R και σε κασέτες, όλα με underground διανομή από μυστήριους διαδικτυακούς τόπους, όλα σε πολύ περιορισμένα αντίτυπα, όλα εξαντλημένα προ πολλού από την αυθεντική πηγή τους. Τούτο δώ βγήκε το Νοέμβρη του 2008: Ακραίος εκλεκτικισμός, Δύσκολο, ομιχλώδες και πέρα για πέρα χειροποίητο, από τη μουσική μέχρι το εξώφυλλο. Κυκλοφόρησε σε 123 αριθμημένα αντίτυπα και είναι το καλύτερό τους μέχρι σήμερα. Η αίσθηση που σου μεταδίδει είναι υπέροχη και πέρα για πέρα συντριπτική: η Ψυχεδέλεια στα χρόνια της χολέρας. Απευθύνεται σε πολύ γενναίους ακροατές. Κρίμα που το άκουσα καθυστερημένα: θα το είχα βάλει μέσα στους πιο ενδιαφέροντες δίσκους της περυσινής χρονιάς.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
... όσοι από εσάς μάθατε να κρατάτε μικρό καλάθι, (δεδομένου ότι πρόκειται για έναν αξιαγάπητο τρελλάρα, εξτρεμιστή της ακρόααης) με τις παρουσιάσεις του Λύμπε, πλησιάστε άφοβα ...
...το forlandia είναι ένα αριστουργηματικό έργο, υπόδειγμα σύγχρονης σκεπτόμενης μουσικής... απόκοσμο σαν να περιγράφει έρωτες μοναχικών άλλιενς, μα ταυτόχρονα τόσο κοντινό σαν να έχει χαρτογραφηθεί με μελάνι της συλλογικής μνήμη μας...,θρηνητικό, λυγμικό μα απαραίτητο και λυτρωτικό όσο μία ανάσα μετά από επώδυνο, αγωνιώδες μακροβούτι ...
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
το έχω εδώ και καιρό . Δεν είμαι όμως σε φάση να το ολοκληρώσω. Χρειάζομαι και κάτι άλλο να κάνω μαζί για να φτάσω στο τέλος - παρά τις ομολογουμένως γοητευτικές ,σε σημεία, μελωδίες . Απ' αυτό καταλαβαίνω διαισθητικά ότι πρέπει νάναι αξιόλογο . Το ίδιο άλλωστε παθαίνω και με την κλασσική.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Σε πρώτη ακρόαση, το Fordlandia αφήνει μια γεύση γλυκειάς μελαγχολίας. Ο συνθέτης σίγουρα βλέπει το έργο και ηχολογικά, εκτός από μουσικά.

Πολύ ενδιαφέρον έργο, μακράν πιο "ανθρώπινο" από το ύφος συνθετών όπως ο Reich. Έφερε στο μυαλό μου και τον Gorecki αλλα και τους Sigur Ros.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,967
o τύπος είναι (αν θυμάμαι καλά) Ισλανδός, οπότε υφολογικές και ίσως φιλοσοφικές επικαλύψεις με τους Sigur είναι ίσως λογικές αν όχι αναμενόμενες ...
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,831
Ελλαδα
εμενα με πηγε απο τα 70τς στο 2020 ο καθενας απο μας θα τον απολαυση αλλα δεν ειναι για αυτοκινητο ,ουτε για υπολογιστη
μοναχικο ακουσμα σε μεγαλο σαλονι δυνατα !
χωρις να κανεις τυτοχρονα αλλη δουλεια

μπορει να ειναι απο την φορντχωρα αλλα η εσωτερικοτιτα του
ειναι καθαρα βορειοευρωπαικη

εξοχο !!!... κατ ευθειαν για αγορα
τα δειγματα δεν δειχνουν τιποτα


.
 
Re: Απάντηση: Kατάνυξη στην Ερημη Χώρα

μπορει να ειναι απο την φορντχωρα αλλα η εσωτερικοτιτα του
ειναι καθαρα βορειοευρωπαικη

Όπως και τα Ford εξάλλου... :flipout:


Θα το δοκιμάσω... με ψήσατε....
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
o τύπος είναι (αν θυμάμαι καλά) Ισλανδός, οπότε υφολογικές και ίσως φιλοσοφικές επικαλύψεις με τους Sigur είναι ίσως λογικές αν όχι αναμενόμενες ...

Αναμενόμενο όχι, τουλάχιστο για μενα... Εχω μάθει τους "λόγιους" συνθέτες(αν και δεν ξέρω πού ανήκει ο Johannsson) ν' αφήνουν το συναίσθημα να στάζει πιο αργά, να το ντύνουν περίτεχνα, να το κρύβουν σε αντιστίξεις(βλ. 3η του Gorecki) κι όταν το απελευθερώνουν να παρασέρνει τα παντα μπροστά του. Αυτός δείχνει πολύ πιο ευθύς συναισθηματικά εξ' αρχης.

Υ.Γ. Η αλήθεια ειναι οτι μ' εφαγε η περιεργεια και το άκουσα ολόκληρο με τη βοήθεια των γνωστών τόπων... Το συγκεκριμένο έργο δεν πρέπει να λείπει τουλάχιστο σε όσους έχουν ενδιαφέρον για την ηλεκτρονική μουσική και τον μινιμαλισμό, αν και δεν ανήκει αυστηρά σε κανένα από τα δυο.
 

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Tο άλμπουμ Fordlandia, του Ισλανδού συνθέτη Johann Johannsson, είναι το 2ο μέρος της τριλογίας του που άρχισε με το ‛IBM 1401, A User’s Manual’ που επίσης έχει παρουσιασθεί εδώ, πριν από καιρό.

Ποτε? Δε μου βγαζει κατι η αναζητηση.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Τρίτη απόπειρα να το ακούσω ολόκληρο , στέφθηκε με απόλυτη - παταγώδη αποτυχία . ναι συμφωνώ πλήρως με την άκρως κατατοπιστική και απολύτως εύστοχη περιγραφή του Κώστα πιό πάνω . Πράγματι "με κάθε λεπτό που περνάει, η απίστευτη συγκινησιακή του δύναμη εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο, αυξάνεται και σε παρασύρει, σαν σκοτεινό ποτάμι. στις αγκάλες μιάς ατμόσφαιρας ονειρικής φαντασίας. Ολο και πιο πολλές ηχητικές πηγές προσθέτουν τη φωνή τους σ αυτό το άκουσμα το γεμάτο στατικές αρμονίες και επίμονα επαναληπτικά σχήματα: (....) μοιάζει με σύγχρονο Ρέκβιεμ, υπνωτικό θρήνο γεμάτο από μνήμες, φορτισμένο από ήρεμη απόγνωση, επιμνημόσυνη ακολουθία "
Υπερθεματίζω και ζηλεύω διότι θα ήθελα να γράψω τα ίδια , αν ήμουν τόσο εύγλωττος και καίριος στις παρουσιάσεις μου . Αλλά ... εδώ είναι το υποκειμενικό στοιχείο , που τόσα χρόνια "χτυπιέμαι" πως είναι απολύτως καθοριστικό του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε ένα έργο και που βρίσκεται σε πλήρη αντιστοιχία με τον εσωτερικό εαυτό μας , με το Είναι μας , τον χαρακτήρα μας , την προσωπικότητα μας και το οποίο τελεί άλλοτε σε αγαστή σύμπνοια με το αντικειμενικό και άλλοτε είναι σε πλήρη αντίθεση . Ναι ο δίσκος είναι αξιόλογος . Αλλά για μένα , τόσο αξιόλογος όσο ένας παλιός καλός και δυστυχώς πληκτικός φίλος , τον οποίο χαίρεσαι να τον βλέπεις , αλλά δεν βλέπεις την ώρα να φύγει όταν δείχνει σημάδια ... αρμένικης βίζιτας . Δυστυχώς είναι δίσκος που λες ότι τον έχεις , το θυμάσαι με νοσταλγία , θα ήθελες να το ξαναακούσεις , αλλά το χέρι δεν πάει ποτέ εκεί .... κι ούτε θα πάει .
Οπως και το πρώτο του . Από τότε που το παρουσίασα - και δεν αλλάζω ούτε λέξη από το κείμενο μου - δεν το έχω ξαναακούσει . Και πάνε 16μήνες από τότε...
 
Last edited:

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Ο Στελιος, πιο πανω, ειχε δικιο. Το Fordlandia θελει μεγαλο δωματιο (ή ακουστικα, προσθετω εγω), ενταση και τα αναλογα κεφια να ακουσεις κατι τετοιο την ωρα που θα το βαλεις. Οπως και ολοι οι "ατμοσφαιρικοι" δισκοι, χρειαζεται καταλληλη "ατμοσφαιρα".

Καπου 8μιση νομιζω πως του ειχα βαλει οταν το πρωτοακουγα, καπου εκει του βαζω και τωρα, μετα απο καμια δεκαρια ακροασεις. Το πρωτο του δε με γοητευσε ομως. Δεν ξερω γιατι.
 
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
2001921_e533e6b52a.jpg


Brothers Of The Occult Sisterhood: Τhe World Is At War (Musicyourmindwillloveyou CD - 2008)

Ψυχεδελική folk με επιρροές από free-jazz, Σύγχρονη αυτοσχεδιαζόμενη μουσική και Κrautrock και αθεράπευτα ερωτευμένη με τα παράσιτα και τους βόμβους. Υπνωτική και lo-fi, άλλοτε δείχνει οργανωμένη κι άλλοτε μοιάζει να χορεύει στο χείλος του χάους. Είναι απροσδιόριστη και πέρα για πέρα σαμανιστική: φέρνει έντονα προς ύμνωδίες και Ψαλμούς μιάς ψηφιακής εποχής, θυμίζει επίκληση και ικεσία, επινίκιο και προσευχή, είναι απόκοσμη και περίεργα κατανυκτική. Οι Brothers Of The Occult Sisterhood είναι μιά κολεκτίβα μεταβλητής γεωμετρίας: διάφοροι αβανγκαρντίστες έρχονται και φεύγουν. Συμπράττουν γύρω από έναν πυρήνα. Ενα ντουέτο. Από Αυστραλία. Δύο αδέλφια, ο Michael και η Kristina Donelly. Ξεκίνησαν το 2003 με μουσικές πειραματικές, βασισμένες πάνω στον αυτοσχεδιασμό. Παίζουν ένα διαστρεβλωμένο post-rock που μοιάζει σαν να συνέλαβαν ένα δικό τους υβρίδιο: κάπου ανάμεσα στον Damo Suzuki, τους Αmon Duul, το Οριεντάλ, τους Vibracathedral Orchestra – ένα ιδίωμα που το εμπλούτισαν με όλες τις μουσικές που ήξεραν και αγαπούσαν, το επεξεργάστηκαν μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια κι έπειτα το διέλυσαν και το ξανασυναρμολόγησαν απ την αρχή, τοποθετώντας πολλά από τα επιμέρους επίτηδες σε λάθος θέσεις. Fuzzy κιθάρες και τελετουργικά κρουστά, παράξενα έγχορδα, πολλαπλές στρώσεις από συμβατικά όργανα παιγμένα με κάθε λογής αντισυμβατικούς τρόπους. Φετιχιστές του ήχου, γνωρίζω μέχρι τώρα τουλάχιστον 5 άλμπουμ τους, όλα κυκλοφόρησαν σε CD-R και σε κασέτες, όλα με underground διανομή από μυστήριους διαδικτυακούς τόπους, όλα σε πολύ περιορισμένα αντίτυπα, όλα εξαντλημένα προ πολλού από την αυθεντική πηγή τους. Τούτο δώ βγήκε το Νοέμβρη του 2008: Ακραίος εκλεκτικισμός, Δύσκολο, ομιχλώδες και πέρα για πέρα χειροποίητο, από τη μουσική μέχρι το εξώφυλλο. Κυκλοφόρησε σε 123 αριθμημένα αντίτυπα και είναι το καλύτερό τους μέχρι σήμερα. Η αίσθηση που σου μεταδίδει είναι υπέροχη και πέρα για πέρα συντριπτική: η Ψυχεδέλεια στα χρόνια της χολέρας. Απευθύνεται σε πολύ γενναίους ακροατές. Κρίμα που το άκουσα καθυστερημένα: θα το είχα βάλει μέσα στους πιο ενδιαφέροντες δίσκους της περυσινής χρονιάς.

Μόλις σήμερα το μεσιμέρι κατέφθασαν οι B.O.S.
Οι πρώτες δύο απόπειρες προσέγγυσης δεν έδωσαν αποτέλεσμα. Μάλλον είμαι λίγος απέναντί του. Παραείναι περιεκτικός και θέλει "δούλεμα". Οι πρώτες εντυπώσεις πάντως είναι πως τα ψυχεδελικά σημεία του ενός και μοναδικού 44λεπτου track (μη σας φαίνεται λίγος χρονικά, είναι πολύ περειεκτικός, γεμάτος δράση και δεν πλατιάζει πουθενά) είναι απλά μεταβατικά στάδια, σαν τις ανακοχές της μάχης γιά να μαζέψεις τα κομμάτια σου. Όχι οτι προλαβαίνεις, αφού γρήγορα έρχεται το επόμενο κύμα καυτού αέρα και στάχτης.