Fusion: όπως λέμε 'τήξη'.

17 June 2006
14,350
41S2SdNE3QL._SS500_.jpg


Εχω μιλήσει πολλές φορές για τη μαγική ιδιότητα μέρους της avant-garde να ενσωματώνεται με την Καθεστηκυία Τάξη και να γίνεται κομμάτι της παγκόσμιας καθομιλούμενης μουσικής γλώσσας.
Τέτοια ακριβώς περίπτωση είναι τα 3 άλμπουμ των Codona. Στην εποχή τους ακούγονταν το λιγότερο 'παράξενα'. Σήμερα, κάπου 30 χρόνια μετά, ηχούν συγκλονιστικά.

Το Codona προέρχεται από το χαρμάνι των ονομάτων των Τριών …Σωματοφυλάκων: Collin Walcott (σιτάρ, ντούλτσιμερ, τάμπλα, κρουστά), Don Cherry (τρομπέτα, φλάουτα, διάφορα πνευστά και κρουστά) και Nana Vasconcelos (κρουστά).
Εληξαν άδοξα, το 1982, όταν ο Walcott σκοτώθηκε σε αυτοκινηστικό δυστύχημα, στην Ανατολική Γερμανία, κατά τη διάρκεια μίας περιοδείας ως μέλος των Oregon του Ralph Towner.
Στη σύντομη διάρκεια της καλλιτεχνικής ζωής τους, οι Codona πρόλαβαν και ηχογράφησαν 3 άλμπουμ, τα έτη 1978, 1980 και 1982. Τρείς δίσκους που στην εποχή τους έκαναν πάταγο και ηχούν το ίδιο φρέσκοι σήμερα, αν και πιο ...listener friendy. Είναι ανάμεσα σε αυτούς που στοιχειοθέτησαν την ίδια την ταυτότητα της ECM και περιλαμβάνονται σε αυτό εδώ το κουτί/επετειακή έκδοση σε περιορισμένα αντίτυπα.
Αυτό που έπαιζαν οι Codona, χωρίς να το γνωρίζουν, ήταν η ληξιαρχική πράξη γέννησης της World Music και, πιθανώς, η καλύτερη μέχρι σήμερα ενσάρκωσή της: ένα άκουσμα που ήταν τζάζ μέχρι το μεδούλι του - στις αρτηρίες του έτρεχαν οι πειραματισμοί του Coltrane και του Coleman αλλά δεν γνώριζε σύνορα και δεν χώραγε κάτω από Κατηγορίες και ταμπέλες. Ενα μείγμα πέρα από ιδιώματα, τεχνοτροπίες ή Σχολές. Εμοιαζε να ισορροπεί μετέωρο κάπου ανάμεσα στη τζάζ, το έθνικ και το New Age. Ευαγγελιζόταν μία παγκόσμια μουσική, ένα άναρχο πολύχρωμο υφάδι γεμάτο από τοπικές διαλέκτους που προέρχονταν από όλα τα μέρη της γής: ινδικές ragas, Λάτιν, Αφρικάνικη ποπ και μουσικές από την Απω Ανατολή, μια Βαβέλ, ένας καινούργιος, άγνωστος ωκεανός από ήχους και ακούσματα που δεν είχε ακόμα χαρτογραφηθεί. Ηταν η ηχοποίηση μιάς ολόκληρης εποχής, από τη free jazz και τον Γαλλικό Μάη μέχρι την ανώμαλη προσγείωση και την επιστροφή στη στρούγκα που έφερε ο σύγχρονος Μεσαίωνας, η δεκαετία του ’70 – μιάς εποχής που την χαρακτήριζε μεγάλη κινητικότητα ιδεών, Πολιτικών όσο και μουσικών, και στην οποία οι Codona φάνταζαν ως η κορωνίδα ενός δημιουργικού ρεύματος που ονομάστηκε The folk-digital Age: πήγαζε από τους Art Ensemble of Chicago, την Musica Electronica Viva, τη Nuova Consonanza και το Spontaneous Music Ensemble και αλληθώριζε προς κάθε λογής επιμέρους ντοπιολαλιές. Εξωτικά παραδοσιακά όργανα παίζονταν με νεωτεριστικούς τρόπους και οι χειριστές τους δεν λάμβαναν τίποτα σαν δεδομένο. Τα χρόνια των Σαμάνων, πολιτιστικών νομάδων που ταξίδευαν, ενσωμάτωναν, αφομοίωναν και τραγουδούσαν. Ριζοσπάστες, rastafari, εθνομουσικολόγοι και μινιμαλιστές, έφτιαχναν μια μουσική πρωτόγνωρη, γεμάτη θραύσματα που παρέπεμπαν παντού, αρμονικές δονήσεις ασύλληπτης ποικιλίας, μια ανοιχτή αυτοσχεδιαζόμενη αισθητική πρόταση στα πλαίσια της οποίας χώραγαν, περίπου, όλα.
Οι Codona είναι στο σημείο τήξης αυτής ακριβώς της εποχής. Ο πρώτος από τους 3 δίσκους είναι απλά εξαιρετικός. Ο δεύτερος, πολύ τολμηρός, κάπου χάνει το μίτο και πελαγοδρομεί: έχει συγκλονιστικές στιγμές αλλά δείχνει, στο σύνολό του, θολός, αναποφάσιστος, κακά εστιασμένος. Ο τρίτος είναι υπέροχος: στοχασμός, συνολικός απολογισμός, τοπίο μετά τη μάχη.

Κυκλοφορούν και χωριστά αλλά δεν θα ήθελα να μου λείπει κανείς από τους τρείς.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Καθόλου δέν μετάνοιωσα απο το Τριπλό Απόκτημα πού πρότεινε ο Λύμπε.
Eχω δίσκους τού Walcott και τού Vasconselos μέ τον Gismonti,αλλά μέ το Trio όχι.
Τι να πρωτοσχολιάσεις απο το ιδιαίτερο Ηχόχρωμα τών τριών?
To Colemanwonder, μείγμα τής τζαζ Πρωτοπορίας τού Coleman μέ την ´έκπληξη´πού προέρχεται απο τον Stevie Wonder ,το Like of Sky ή το εξαιρετικό Mumakata ,πού το berimbau τού Vasconcelos ,συνδυάζεται με την sanza τού Walcott,και το doussn'gouni τού Cherry πού θυμίζει Αρπα αλλά και τίς τρείς φωνές τών πρωταγωνιστών.
Η Τριλογία παρά το ότι είναι σχετικά άνιση φέρνει ´Ψιθύρους´απο διαφορετικούς Πολιτισμούς πού παρουσιάζονται μπροστά μας ,συχνά με μαγευτικό τρόπο.
Προσωπικά το μεγάλο κόλλημα τόπαθα μέ το Malinye τού δεύτερου δίσκου όπου ξαφνικά, σέ ένα μαγευτικό 14 λεπτο κομμάτι νόμιζα πώς ταξίδευα απο το Μπαρόκ ,στην παράδοση τής Ιταλίας,στον Χατζιδάκι και στόν Αμαζόνιο ,μέ ένα πέρασμα απο τό Μπουένος Αϊρες...Μαγεία.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Οταν πιά τά μελλούμενα γίνονται παρόντα και αναπότρεπτα, ψάχνουμε κάποιοι νά τά ταιριάξουμε μέ ήχους και με μουσικές υποκρινόμενοι πώς το πράττουμε γιά τον άλλον πού κρέμεται σε μιά κλωστή(τό πότε πιά θα σπάσει δέν εχει καμιά σημασία,απλά θα σπάσει) ,αλλά στην ουσία το κάνουμε γιά μάς...
Και τι καλύτερο γιά έναν πολυταξιδεμένο νά τού προσφέρεις(και ας μήν ακούει)αυτές τις μουσικές τής τριλογίας..
Μπορεί κάπου ανάμεσα σε πολλά λιμάνια και θάλασσες νά τού τίς έφερνε ο αέρας σάν γλώσσα μυστική και άγνωστη γιά νά τού διώχνει την αλμύρα και τόν Νόστο ανάμεσα στούς καφέδες και στά τσιγάρα πού ´σκότωναν´πάμπολες ώρες αδημονίας και απραξίας...
Νόστιμον Ημαρ,αλλά και επιστροφή στο μυστήριο τού θαλασσινού ταξιδευτή,πού περπάτησε μέσα στον κόσμο ,μά καί πού ο ένας του εαυτός είχε πάντα το νού του σε αυτούς πού είχε να φροντίσει στην στεριά.
Καί τόκανε μέχρις και το τελευταίο ταξίδι,πού έμελλε νά διακοπεί παράταιρα.

Γερά Καπετάνιο μου..Ηδη (για λίγο ακόμα) βρίσκεσαι στον κόσμο τών ήχων...



'´Νόρθλαντ´,´Σουμάτρα´,´Κέρκυρα´ή μήπως ´Διακεκαυμένη Ζώνη´...Οπως και άν λενε το καράβι,είναι οοπωσδήποτε μιά σκούνα,πούχει στην πρύμνη της αντί γιά δοιάκι λαγουδέρα.Το σκάφος αυτό είναι λευκό κι εμπρός του πάντα η θάλασσα φρικιά και ασπαίρει.
Είπα την λέξη θάλασσα ,και αμέσως λιώνουν μέσα μου οι θρόμβοι,όπως οι θρόμβοι αυτών πού τραγουδάν και λέν:'Aσπρο πουλί ,τρεχαντήρι....'
Ασπρο το κύμα ,κάτασπρο τ´ορθόπλευρο καράβι,πού πλέχει επάνω από τά βάραθρα τού χρόνου,καθώς ο νούς ανθρώπων εν εκστάσει διατελούντων.
Ασπρο πουλί ,τρεχαντήρι-άσπρα φτερά μές'στή νύχτα,άσπρες φοράδες στον ήλιο,πωλοι γαλάζιοι τριετείς,πού σκιρτούν μέσ´στό νού μου,μέ κοχλάζον τό κόκκινο αίμα.'
(Ανδρέας Εμπειρίκος..Μορφές Αιθρίας..Απο τά Γραπτά ή Προσωπική Μυθολογία)
 
17 June 2009
3,594
Τι να πω για την παρουσίαση;
Κύρις Λυμπερόπουλε, μας βάζετε σε ένα αδιάκοπο ταξίδι, σε έναν κόσμο χωρίς όρια, χρόνο να έχουμε να ψάχνουμε και ν' ακούμε...
Αλλά διαβάζοντας λίγο παρακάτω, την απάντηση του Σπύρου, μόνο έτσι μπορώ ν' απαντήσω:

"Και ιδού που μία φράσις γίνεται κορβέττα και με ούριον άνεμον αρμενίζει, καθώς νεφέλη που την προωθεί μαϊστράλι ή τραμουντάνα. Μία ανταύγεια ηχεί, μία σταγόνα πλημμυρίζει και μία φωνή ανθεί. Ένα παιδί στέκει ορθό σε ξέφωτο άλσους σιωπηλού και ακαριαίως μεγαλώνει μπροστά σε μια γυναίκα. Ένα φουστάνι γίνεται σέλας φωτεινό. Μία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράσι, συνυφασμένη με την ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι. Ιδού και μία εφημερίς, που γίνεται δάσος μυροβόλον, ή και υψίπεδον με χιονοσκεπείς κορδιλιέρες. Η ποίησις μεταγγίζεται στη ζωή και η ζωή στην ποίησι. Η συμμετοχή μας σε οιονδήποτε φαινόμενον ή γεγονός, δεν αποκλείεται πια καθόλου. Ένα συναίσθημα, μία παρόρμησις, μία λέξις, μπορούν να γίνουν χειροπιαστές οντότητες, στιλπνά αντικείμενα με ζωή παλλόμενη και μορφή δική τους...."

Από το ίδιο έργο....
Λίγο πολύ, έτσι, σ' αυτόν τον κόσμο μας μεταφέρουν οι παρουσιάσεις σας.
Ευχαριστώ. Όλους εσάς.

:grinning-smiley-043
 
Last edited: