Τα παληομισοφόρια της αινιγματικής μαντεμουαζέλ Jenomy

17 June 2006
14,350
300px-Mozart_drawing_Doris_Stock_1789.jpg


“Το κονσέρτο Jeunhommes είναι ίσως το πιο γεμάτο από εκπλήξεις, το πιο μοναδικό ανάμεσα στα έργα του Μότσαρτ” μας λέει ο Alfred Einstein. “Τίποτα από αυτά που είχε κάνει ο δημιουργός του μέχρι τότε, δεν στάθηκε ικανό να προϊδεάσει, να προετοιμάσει το κοινό, για ένα τόσο μνημειώδες έργο, ένα έργο στο οποίο είναι ο εαυτός του, περισσότερο απ ότι σε οποιοδήποτε άλλο, στα πλαίσια της απέραντης εργογραφίας του.
Σε ολόκληρη την πολιτιστική μας κληρονομιά υπάρχουν λίγα παρόμοια έργα τόσο γεμάτα από νεανικό σφρίγος και, ταυτόχρονα, από τέτοια αδιανόητη ωριμότητα. Εργα από μεγάλους μαίτρ, όπως ´Ο ιερός και βέβηλος έρως´ του Τιτσιάνο, ο ´Βέρθερος´ του Γκαίτε, η ´Eroica´ του Μπετόβεν. Το κονσέρτο ´Jeunhommes´ είναι η ´Eroica´ του Μότσαρτ”.
Το κονσέρτο ´Jeunhommes´ είναι το 9ο κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μότσαρτ, Κ.271. Το έγραψε στα 21 του για τη δεσποινίδα Jeunhommes ή Jenomy όπως άρεσε στον ίδιο να την αποκαλεί. Είναι ένα έργο που δεν επιχειρεί να κερδίσει το κοινό όντας αρεστό με την καλλιέπεια, την γλαφυρότητα και τις γοητευτικές μελωδίες του αλλά, κύρια, με όπλα την πρωτοτυπία και την επινοητικότητά του, το θάρρος και την τόλμη του, μια ακραία, γοητευτική αυθάδεια που αγγίζει τα όρια της ξετσιπωσιάς. Σύμφωνα με τους μουσικολόγους, ακόμη κι ο ίδιος δεν κατάφερε να το ξεπεράσει ποτέ.
Θεωρείται το απαύγασμα της συμμετρίας προς την οποία έτεινε επί αιώνες το μπαρόκ και μαζί η πραγματική απαρχή του Συμφωνικού στιλ, με κάθε ορχηστρική του λεπτομέρεια τέλεια επεξεργασμένη και την ενδόμυχη σχέση σολίστ και ορχήστρας φτασμένη στο απόγειό της. Φαινομενικά είναι ένα έργο απλό που δεν προβάλει ιδιαίτερες απαιτήσεις για τον πιανίστα. Αυτός οφείλει να παίξει τις νότες του σωστά χωρίς τρελούς δακτυλισμούς και βεβιασμένα δεξιοτεχνικά πυροτεχνήματα που εντυπωσιάζουν τους ακροατές. Στην πραγματικότητα, το έργο είναι από τα πιο δύσκολα του ρεπερτορίου αν κάποιος θελήσει να το αποδώσει σωστά. Ενα μοντέλο εφευρετικότητας και απύθμενου θράσους, πραγματεία πάνω στην τρομαχτική ρυθμική ποικιλία, καθώς τα tempi σ ένα τρελό γαϊτανάκι αλληλοδιαδέχονται το ένα το άλλο με μια απίστευτη για την εποχή της Λογική, μια φυσικότητα και χάρη που κάνουν το μυαλό να σταματάει. Το πιάνο συμπεριφέρεται σαν κέρατο βερνικωμένο: σπεκουλάρει πάνω στα tutti και δεν αφήνει τίποτα να πέσει κάτω. Σχολιάζει, αντιπαρατίθεται, αυθαδιάζει και τραγουδάει, πιάνει θέματα που τα φωτίζει από κάθε δυνατή γωνία, τα πετάει και στη θέση τους βάζει συνέχεια καινούργια, παίζει σαν αγύρτης με τις αρμονικές παραφωνίες που τις μεταμορφώνει μαγικά σε εκπληκτικής ομορφιάς χρωματικά στολίδια. Οσο το ακούς σου δημιουργείται η εντύπωση πως ο Μότσαρτ χρησιμοποιεί όλα αυτά τα υπέροχα επί μέρους σαν μελωδικό υλικό για ένα Ολον που λανθάνει στο παρασκήνιο και χτίζεται σιγά σιγά εκεί, μπροστά στα μάτια σου. Είναι απίστευτα στιβαρό και ανθεκτικό καθώς ο σολίστ και η ορχήστρα το περνούν συνέχεια από 40 κύματα κλιμακώνοντας ακατάπαυστα την ένταση.
Ο Einstein αλλά και πολλοί κατοπινοί μελετητές του Μότσαρτ “θρηνούν” που δεν περισώθηκε ούτε μία εικόνα αυτής της αινιγματικής δεσποσύνης Jenomy: θα ήθελαν να γνωρίζουν περισσότερα για αυτή τη θρυλική φιγούρα που ενέπνευσε στον Αμεντέο ένα τέτοιο Αριστούργημα.

Perahia και Brendel έχουν δώσει εξαιρετικές εκδοχές αυτού του συγκλονιστικού κονσέρτου.
Αλλά όποιος δεν το έχει ακούσει με τη μεγάλη Clara Haskil, κατά την ταπεινή μου γνώμη, απλά Δεν το έχει ακούσει.


Πηγές: Alfred Eistein: Mozart – His Character, His Work (Oxford University Press)
Charles Rosen: The Classical Style (Faber & Faber)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Το 9 αποτελεί Τομή στην μέχρι τότε σχέση Σολίστ και Ορχήστρας...
Το πρώτο ´ανάλαφρο´μέρος εισάγει μιά σχεδόν ανταγωνιστική σχέση τού πιάνου μέ την Ορχήστρα(προμήνυμα τού 4ου τού Beethoven??Iσως........)
Aγαπώ πολύ το ´σκοτεινό´δεύτερο μέρος πού αποδεικνύει γιά μιά ακόμη φορά πώς ´ελαφράδα´δεν υπάρχει στον Mozart παρά μονον σε αυτούς πού τον ´διαβάζουν´έτσι...
Haskil-Perahia οι αγαπημένες μου εκτελέσεις..
 
Ανακάλυψα στη δισκοθήκη μου το 9ο με τη Χάσκιλ, σε ένα παλιό, ταλαιπωρημένο βινύλιο philips, γαλλικής εκτύπωσης. Είναι στην πρώτη πλευρά και στη δεύτερη το 23. Είχα ακούσει το 'ενήλικο' αλλά είχα αφήσει το 'ανήλικο' για όταν έχω χρόνο.

Χάρη στον Κώστα κατάλαβα το λάθος μου. Όλα όσα γράφει τα βρήκα εκεί, αλλά κατ' αρχήν και εγώ, όπως και ο Σπύρος παραπάνω, τρελαίνομαι για το στοχαστικό και κατηφή Μότσαρτ του δεύτερου μέρους, ειδικά όταν γνωρίζω πως το έγραψε στο άνθος της ηλικίας και της ακμής του.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Στο Jeunehomme ανέκαθεν με κέρδιζαν οι κλίμακες στο θέμα του τρίτου μέρους. Ήταν η απεικόνιση της νεότητας, της ορμής της, της γοητευτικής ανεμελιάς. Ειδικά οι κατιούσες που επιστρέφουν στο θέμα μοιάζουν με γρήγορο, σπινθηροβόλο βλέμμα που 'κλέβει' εικόνες πριν επιστρέψει εκεί που αρχικά κοιτούσε.

Ποτέ δεν ειχα προσέξει την ισορροπία του έργου. Όντως δεν περισσεύει τίποτα, ούτε υπάρχουν δείγματα 'υπερβολής' λόγω του νεαρού του συνθέτη(...όσο νεαρός μπορεί να ειναι ο Mozart στα 21 του).

Ερμηνείες δεν εχω ψάξει, έχω ενα CD αγορασμένο από το λύκειο με μάλλον άγνωστους ερμηνευτές. Πριν λίγο άκουγα την Uchida στο youtube και μου άρεσε το παίξιμό της. Μια και η Haskil παίζει σε βινύλιο, θα το ψάξουμε :)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Μόλις ολοκλήρωσα τήν Ακρόαση-Θέαση τού Νο 9 από τήν Φιλαρμονική τού Βερολίνου σέ Συναυλία πού είχε δοθεί στίς 10/10/08 υπό τήν Διεύθυνση τού Trevor Pinnock.
Σολίστ ή Maria Joao Pires.
Eξαιρετική εμπειρία.
Η Pires απέδειξε γιατί δέν θεωρείται τυχαία μιά από τίς καλύτερες σύγχρονες ερμηνεύτριες τού Mozart.
To 9 ταιριάζει πλήρως στήν Ιδιοσυγκρασία της.
Η ´Συνομιλία´του πρώτου μέρους μεταξύ Πιάνου και Ορχήστρας ακριβέστατη,τό ´σκοτεινό´δεύτερο μέρος συγκινητικότατο(δεν είναι τυχαίο πώς η Pires έχει ηχογραφήσει εξαιρετικά Nocturnes τού Chopin) και τό τρίτο σφριγηλό,τρυφερό καί λικνιστικό.
Καμιά υπερβολή στό παίξιμό της,αλλά πλήρης ´έλεγχος´τού Πιάνου.
Ο Pinnock διηύθηνε μιά εξαίσια Ορχήστρα.
Η Εμπειρία του και οι γνώσεις του στην Μουσική τού Mozart προφανέστατες.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Θα συμφωνήσω απόλυτα με τον κύριο Σούρλα, για την Pires. Από τα πρώτα κονσέρτα που παρακολούθησα. Αποτελεί δε το 9ο, το αγαπημένο μου κονσέρτο.

Εκτός από την Haskil (διαθέσιμο και σε CD στην σειρά Original Masters της Decca) και τον Brendel (με Marriner αλλά και με Mackerras), ξεχωρίζω την ερμηνεία του Malcolm Bilson με την συνοδεία του Gardiner. Σε όργανα εποχής είναι η ερμηνεία και είναι φοβερά μπριόζικη, όπου το φόρτε-πιάνο παίζει σε όλη την διάρκεια του έργου ως Continuo στα περάσματα της ορχήστρας, σχεδόν απίστευτο αυτό που συμβαίνει, μου έχει μείνει στο μυαλό. Απίστευτη αφοσίωση στο έργο (αυτό ισχύει σε όλο το κύκλο των κονσέρτων για πιάνο)

Ο Perahia να πω την αλήθεια δεν με συγκίνησε ποτέ παρότι ηχογράφησε ολόκληρο κύκλο κονσέρτων 2 φορές, κάτι που έχει κάνει μόνο ο Barenboim.

H Uchida με τον Tate είχαν πολύ καλή χημεία, οφείλω να το ομολογήσω.

Προσωπικά εμένα με γοητεύει το 3ο μέρος και την εναλλαγή των διαθέσεων που έχει και δείγμα της διάνοιας του Mozart, το πως σύνεδεσε/ενάλλαξε το Rondeau σε Μenuetto, κάτι που νομίζω ότι έγινε 1η φορά στην ιστορία της μουσικής, σε μέρος κονσέρτου. Αυτό το πέρασμα από την μια διάθεση στην άλλη απαιτεί υψηλό βαθμό καλλιτεχνίας και αφοσίωσης από τον πιανίστα. Περιττό να πω ότι ήταν στα σημεία που ¨κώλοσε" ο Sviatoslav Richter. Υπάρχει και ντοκουμέντο σε πρόβες που ήταν αμήχανος και έδειχνε ανίκανος να προχωρήσει. Η μεγαλοφυΐα του Mozart σκέπασε καθαρά μια άλλη μεγαλοφυΐα, με αποτέλεσμα να δηλώνει ο Richter οτι προτιμά τον Haydn από τον Mozart.
 

xamastrok

Established Member
9 August 2009
180
Γλυφάδα- Βόλος
Re: Απάντηση: Τα παληομισοφόρια της αινιγματικής μαντεμουαζέλ Jenomy

Το πρώτο ´ανάλαφρο´μέρος εισάγει μιά σχεδόν ανταγωνιστική σχέση τού πιάνου μέ την Ορχήστρα(προμήνυμα τού 4ου τού Beethoven??Iσως........)
Aγαπώ πολύ το ´σκοτεινό´δεύτερο μέρος πού αποδεικνύει γιά μιά ακόμη φορά πώς ´ελαφράδα´δεν υπάρχει στον Mozart παρά μονον σε αυτούς πού τον ´διαβάζουν´έτσι...

Αίσθησή μου είναι οτι κυρίως στην Ελλάδα θεωρούμε το Μότσαρτ 'ελαφρύ' και χαζοχαρούμενο. Στην Ελλάδα όπου την πρωτοκαθεδρία στα γούστα παραδοσιακά έιχαν η Ιταλική Όπερα, οι συμφωνίες και τα κοντσέρτα του Μπετόβεν, ο Βάγκνερ και γενικά οι βαριές ρομαντικές ορχήστρες. Χωρίς να έχω κάτι εναντίον όλων αυτών, αλλά είναι αρκετά διαφορετικά από τη λεπτότητα των αισθημάτων και ύφους του Μότσαρτ.

Νομίζω οτι σε χώρες όπως π.χ. η Γαλλία, η παρεξήγηση της ελαφράδας έχει 'αποκατασταθεί' προ πολλού.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Δεν διαφωνώ καθόλου.
Εξ´ού και τα εισαγωγικά στο Ανάλαφρος.
Οντως η Ιδοφυϊα τού Mozart φαίνεται νάχει παρεξηγηθεί εδώ.
Καλο Φθινόπωρο επί τή ευκαιρία.
 

xamastrok

Established Member
9 August 2009
180
Γλυφάδα- Βόλος
Re: Απάντηση: Τα παληομισοφόρια της αινιγματικής μαντεμουαζέλ Jenomy

Καλο Φθινόπωρο επί τή ευκαιρία.

Ευχαριστώ πολύ, καλή σαιζόν!

Επιστροφή στην Αθήνα :smile: :frown:

Χμμ, για να δούμε τι έχει το Μέγαρο..
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τον Οκτώβριο νομίζω Φιλαρμονική τής Αγιας Πετρούπολης με Τεμιρκάνοφ.
Το πνευμα τού Mravinsky ολο και κάπου θα περιφέρεται.
21,22,23/10
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Σεργκέι Ραχμάνινοφ: Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 3
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι: Τρίτη Σουίτα

Σολίστ: Ντένις Ματσούεφ πιάνο
21/10

Σεργκέι Ραχμάνινοφ: Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι: Αποσπάσματα από τη "Λίμνη των Κύκνων"

Σολίστ: Νικολάι Λουγκάνσκι πιάνο
22/10

Σεργκέι Ραχμάνινοφ: Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι: Συμφωνία αρ. 5

Σολίστ: Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης πιάνο

23/10
 

xamastrok

Established Member
9 August 2009
180
Γλυφάδα- Βόλος
Re: Απάντηση: Τα παληομισοφόρια της αινιγματικής μαντεμουαζέλ Jenomy

Τον Οκτώβριο νομίζω Φιλαρμονική τής Αγιας Πετρούπολης με Τεμιρκάνοφ.
Το πνευμα τού Mravinsky ολο και κάπου θα περιφέρεται.
21,22,23/10

Ενδιαφέρον! Θα μπούμε δυναμικά στη σαιζόν.
 

Brucknerian

Senior Member
25 July 2009
478
Salonique
Μια και περί Jeunehomme, σήμερα παρέλαβα το 2πλο album του μεγάλου πιανίστα Alfred Brender, που περιέχει τις αποχαιρετιστήριες τελευταίες συναυλίες του (Farewell Concerts). Ιστορικό για εμένα άλμπουμ.

Έτσι το τελευταίο κονσέρτο για πιάνο που ερμήνευσε και με αυτό έκλεισε την καριέρα του, δεν ήταν άλλο από το Jeunehomme. Το πιο κομψό κονσέρτο για πιάνο που γράφτηκε ποτέ.

frontyo.jpg
 

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,719
πετρουπολη
οταν ψαχνω για κλασσικη συνηθως παω με τις προτασεις του φορουμ στο χερι.εδω ημουν ατυχος γιατι ολες τις προαναφερθεισες τις βρηκα σε συλλογες.η μονη που βρηκα σκετη ηταν αυτη

mozartno9.jpg


παντως το εξωφυλλο φερνει λιγο σε τουριστικη καρτ ποσταλ.η μουσικη ειναι divine.αλλωστε τα εχει πει καλυτερα ο σαλιερι στην ταινια αμαντεους...