Schoenberg- Τό Tέλος τού Ρομαντισμού

17 June 2006
62,722
Χολαργός
1)Ενας Ανδρας και Μια Γυναίκα περπατούν στο Δάσος,μιά Κρύα νυχτα.
Η Γυναίκα εκμυστηρεύεται στον Ανδρα πώς είναι έγκυος από κάποιον άλλον,προτού συναντήσει τόν τωρινό Αγαπημένο της..
Ο Ανδρας τής λέει να στρέψει το Βλέμμα της στό Φωτεινό Σύμπαν καί να μήν ανησυχεί.
Το Παιδί της θάναι και Δικό του Παιδί.
Την αγκαλιάζει και περπατούν οι Δυό τους καταμεσής μιά Νύχτας ,πού κυριολεκτικά μεταμορφώνεται σέ Φώς.
Ποίημα ,σχεδόν απλοϊκό τού Richard Dehmel,μετατρέπεται σέ Εξαίσια Μουσική(η πρώτη μορφή παρουσιάζεται απο ένα Σεξτέτο Εγχόρδων-δύο βιολιά,δύο βιόλες,δύο τσέλλα)πού οι ρίζες της βρίσκονται στον Brahms,στόν Wagner και στον Mahler.Verclarte Nacht-Transfigured Night(op.4)
Eργο σχετικά παραδοσιακό,το πρώτο σημαντικό τού Arnold Schoenberg πού σημάδεψε,επί τής ουσίας ,τον 20ο Αιώνα ,αλλά και τήν Μουσική ολόκληρη..
Η Vienna Music Society τό απέρριψε γιατί θεώρησε πώς η έλλειψις κάποιας Κεντρικής Τονικότητας ,το μετατρέπει σέ Μη-Υπάρχον...
Ο ίδιος ο Schoenberg ειρωνικά δήλωσε πώς :'Tό έργο δέν μπορεί να ερμηνευθεί,διότι ένας Συνθέτης δέν μπορεί να ερμηνεύσει κάτι πού δέν Υφίσταται´..
Tό έργο αρκετά αργότερα μεταγράφηκε για Ορχήστρα Εγχόρδων και δέν έχασε κάτι απο τήν Ισχύ του...
Πρόκειται γιά ´Προγραμματική Μουσική´πού χωρίζεται σέ 5 Μέρη,και το κάθε μέρος αντιπροσωπεύει κάποιο Θέμα τού Ποιήματος στο οποίο στηρίζεται...Συντέθηκε τον 9ο τού 1899...

2).Ο Πελλέας καί η Μελισσάνθη στηρίζεται στο Θεατρικό Εργο τού Μαίτερλινγκ,αλλά ο Schoenberg προτίμησε να το παρουσιάσει σάν Συμφωνικό Ποίημα.
Ο Αρχοντας Γκολώ(σχετικά ηλικιωμένος) συναντά τυχαία την Μελισσάνθη να κλαίει κοντά σε μιά Πηγή...
Την ερωτεύεται και τελικα την παντρεύεται.
Ο Πελλέας ,κατά πολύ νεώτερος ετεροθαλής Αδελφό τού Γκολώ,επανεμφανίζεται και ερωτεύεται μέ Πάθος τήν Μελισσάνθη ,βρίσκοντας μάλιστα Ανταπόκριση.
Ο Γκολώ πιέζει τον γιό του Υνιόλ(από προηγούμενο Γάμο)να παρακολουθεί το Ζευγάρι .
Κάποια στιγμή ο Γκολώ συνιστά στον Πελλέα να αποφεύγει την Μελισσάνθη ,αλλά αυτός αδυνατεί να συμφωνήσει.
Εν τέλει ο Γκολώ σκοτώνει τόν Πελλέα σε μιά κρίση Ζήλειας και τραυματίζει θανάσιμα την Μελισσάνθη ,η οποία πρίν πεθάνει γεννά ένα κοριτσάκι,αλλά αρνείται να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση τού Γκολώ.
O Schoenberg συνθέτει ένα Συμφωνικό Ποιημα(op.5)γεμάτο ένταση και εναλλαγή συναισθημάτων,χρησιμοποιώντας τά Πνευστά μέ έναν πρωτότυπο και σχεδόν εξοντωτικό τρόπο...(1902-1903)
Κινείται και πάλι στά όρια τού Ρομαντισμού,αλλά ήδη εμφανίζονται αρκετές καινοτομίες,παρότι θα μπορούσε να θεωρήσει κάποιος πώς ο R.Strauss βρίσκεται κάπου εκεί γύρο...
Το Εργο είναι απο τα μεγαλύτερα και πιό ολοκληρωμένα τού Schoenberg ,γεμάτο Λυρισμό,αλλά δέν ερμηνεύεται συχνά...
O Herbert Von Karajan,έχοντας μαθητεύσει κοντά στον Webern είναι πολύ εξοικειωμένος στην Μουσική τής Γενιάς του(τής Δευτερης Σχολής τής Βιέννης)και το 1974 Ηχογραφεί μέ την Φιλαρμονική τού Βερολίνου και τά δύο έργα.
Ο Gould,φανατικός θαυμαστής τού Schoenberg δηλώνει ενθουσιασμένος...

Ο Δίσκος είναι αναφοράς.
Τά έγχορδα τού Βερολίνου ηχούν μοναδικά και ο Karajan διευθύνει μέ Μοναδική Λαμπρότητα τά σχεδόν τελευταία Μετα-Ρομαντικά έργα τού Ανθρώπου πού θά ´δημιουργήσει´τό Δωδεκάφθογγο.....
2481E.jpg






H Verclarte Nacht,στην εκδοχή τού Σεξτέτου,συστήνεται ανεπιφύλακτα μέ τούς Hollywood Quartet ..
Στόν ίδιο δίσκο υπάρχει μιά απο τίς σημαντικότερες ερμηνείες τού Κουιντέτου Εγχόρδων op.956 τού Schubert.
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=28283
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Συγχαρητήρια και πάλι αγαπητέ Σπύρο:grinning-smiley-043. Νομίζω όμως ότι η ηχογράφηση αναφοράς για την Εξαϋλωμένη Νύχτα/Verklärte Nacht είναι αυτή

http://s658.photobucket.com/albums/uu304/kostaszag/?action=tageditmany

μιά από τις καλύτερες απο τις, έτσι και αλλιώς ελάχιστες, εμπορικές ηχογραφήσεις του Μητρόπουλου. Υπάρχει και σε στερεοφωνική έκδοση αλλά πολύ φοβάμαι ότι δεν έχει εκδοθεί ποτέ σε CD. Moυ ξύπνησες και την περιέργεια για τον Πηλέα. ´Οταν τελειώσω με τα Gurrelieder θα προχωρήσω στη γνωριμία και με αυτό το έργο.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Κώστα είχα διαβάσει ότι κάτι πολυ καλό είχε κάνει ο Μητρόπουλος με τήν Φιλαρμονική τής Ν.Υόρκης,αλλά δέν μπόρεσα νά το βρώ μέχρις σήμερα.
Θά το ψάξω.;)
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,797
Μεσευρώπη
Αν δεν το βρείς πέρνα όποτε ανέβεις από τα μέρη μας να το ακούσουμε μαζί. Αλλά φοβάμαι ότι για να το ακούσεις στο σπίτι σου πρέπει να αγοράσεις πικάπ:flipout:. Η Columbia/CBS/Sony Classics/Sony-BMG-RCA έχει δείξει μέχρι σήμερα απίστευτη αδιαφορία για το δισκογραφικό έργο του Μητρόπουλου, και δεν πιστεύω να ενδιαφερθούν ξαφνικά τώρα. Ευτυχώς υπάρχουν και οι πειρατές να διαθέτουν στους φιλόμουσους τις ηχογραφήσεις που οι μεγάλες εταιρείες κρατάνε κλειδωμένες στις αποθήκες τους.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Schoenberg- Τό Tέλος τού Ρομαντισμού

Αν δεν το βρείς πέρνα όποτε ανέβεις από τα μέρη μας να το ακούσουμε μαζί. Αλλά φοβάμαι ότι για να το ακούσεις στο σπίτι σου πρέπει να αγοράσεις πικάπ:flipout:. Η Columbia/CBS/Sony Classics/Sony-BMG-RCA έχει δείξει μέχρι σήμερα απίστευτη αδιαφορία για το δισκογραφικό έργο του Μητρόπουλου, και δεν πιστεύω να ενδιαφερθούν ξαφνικά τώρα. Ευτυχώς υπάρχουν και οι πειρατές να διαθέτουν στους φιλόμουσους τις ηχογραφήσεις που οι μεγάλες εταιρείες κρατάνε κλειδωμένες στις αποθήκες τους.

Tά πικάπ δυστυχώς εγκαταλείφθηκαν οριστικά απο την στιγμή πού ενεφανίθη ο διάδοχος.:flipout::flipout:
Το πιό εύκολο πράγμα ειναι να βρεθώ στά μέρη σου..
Γλυτωνει κανείς απο τά Γυναικοχώρια??:flipout::flipout:
:grinning-smiley-043
 
Eδώ να σημειώσω πως ο Shoenberg συχνά ερμηνεύεται από κάποιους wannabe μουσικοκριτικούς ως "δήθεν", ως συνθέτης που ήθελε να προκαλέσει με τους νεωτερισμούς του, ως ένας άνθρωπος που ξαφνικά είπε "θα κάνω κάτι τελείως καινούριο και θα τους ψαρώσω"... χαρακτηρισμοί που απευθύνονται κατά καιρούς και από "σοβαρούς" ανθρώπους του μουσικού χώρου προς όλους τους συνθέτες εκείνους που ασπαστηκαν την έλλειψη τονικού κέντρου. Υπήρξε τεράστια πολεμική εναντίον τους..Είναι άλλωστε γνωστή και η περίφημη "λαίλαπα του Darmstadt" έννοια που όριζε ως επικίνδυνους μια μεταγενέστερη ομάδα μεγάλων συνθετών (Stockhausen, Berio κ.α.) οι οποίοι πειραματίζονταν γράφοντας κάποια αριστουργήματα.


Στην πραγματικότητα όμως δεν υφίσταται κάτι τέτοιο, αφού ο Shoenberg απλά προχώρησε το μονοπάτι της τέχνης που λέγεται μουσική... μονοπάτι που ξεκίνησε από τον Palestrina, συνεχίστηκε με τον Monteverdi, τον Bach, τον Mozart, τον Βeethoven, τον Brahms, πέρασε από τον Wagner που ήταν ο πρώτος που "τόλμησε" να μη λύσει μια συγχορδία 7ης, στην εισαγωγή της όπερας "Τριστάνος και Ιζόλδη".... και τελικά απλά προχώρησε σαν ρυάκι στην ατονικότητα... με ενδιάμεσο σταθμό το δωδεκάφθογκο.
Δεν ήταν κάτι παρανοϊκό... ήταν απλά η φυσική ροή της Τέχνης της μουσικής.. Δεν υπήρξε τίποτα το δήθεν. Ήταν απλά ένας συνθέτης με καθαρό μυαλό και ανοιχτούς ορίζοντες, που αυτό που του φαινόταν σαν φυσικό επακόλουθο τόλμησε να το δημοσιεύσει... να το παρουσιάσει.. Και αυτό είναι το θεμέλιο της Τέχνης, η τόλμη... έφαγε πολλές "χυλόπιτες"... έμεινε όμως στην ιστορία, και όχι τυχαία.
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Schoenberg- Τό Tέλος τού Ρομαντισμού

Στην πραγματικότητα όμως δεν υφίσταται κάτι τέτοιο, αφού ο Shoenberg απλά προχώρησε το μονοπάτι της τέχνης που λέγεται μουσική... μονοπάτι που ξεκίνησε από τον Palestrina, συνεχίστηκε με τον Monteverdi, τον Bach, τον Mozart, τον Βeethoven, τον Brahms, πέρασε από τον Wagner που ήταν ο πρώτος που "τόλμησε" να μη λύσει μια συγχορδία 7ης, στην εισαγωγή της όπερας "Τριστάνος και Ιζόλδη".... και τελικά απλά προχώρησε σαν ρυάκι στην ατονικότητα... με ενδιάμεσο σταθμό το δωδεκάφθογκο.
Δεν ήταν κάτι παρανοϊκό... ήταν απλά η φυσική ροή της Τέχνης της μουσικής.. Δεν υπήρξε τίποτα το δήθεν. Ήταν απλά ένας συνθέτης με καθαρό μυαλό και ανοιχτούς ορίζοντες, που αυτό που του φαινόταν σαν φυσικό επακόλουθο τόλμησε να το δημοσιεύσει... να το παρουσιάσει.. Και αυτό είναι το θεμέλιο της Τέχνης, η τόλμη... έφαγε πολλές "χυλόπιτες"... έμεινε όμως στην ιστορία, και όχι τυχαία.

Well Said.:grinning-smiley-043(Μήν μέ πείς Χειροκροτητή:BDGBGDB55::BDGBGDB55:)
Και δέν είναι καθόλου τυχαίο πώς η Εξέλιξη τού Schoenberg φαίνεται καθαρά από τό πώς διαφοροποιείται σιγά-σιγά ως Συνθέτης...
Οι αναφορές ,επί παραδείγματι,τών op.4 καί 5 παραπέμουν στην αρχική Υστερο-Ρομαντική περίοδο τού Συνθέτη..
Οπως επίσης ο Schoenberg έτρεφε μεγάλη εκτίμηση στά Τελευταία Κουαρτέτα τού Beethoven τά οποία και επί τής ουσίας ´αποκατέστησε´γιατί στην εποχή τους (ιδίως η Μεγάλη Φούγκα ,καί όχι μόνον)θεωρούνταν ακατανόητα,δείγμα ακριβώς τής ´επαφής´του μέ την Παράδοση τής Μουσικής.
 
Re: Απάντηση: Re: Schoenberg- Τό Tέλος τού Ρομαντισμού

Και δέν είναι καθόλου τυχαίο πώς η Εξέλιξη τού Schoenberg φαίνεται καθαρά από τό πώς διαφοροποιείται σιγά-σιγά ως Συνθέτης...

Μα φυσικά, κάθε συνθέτης, ακόμα κι ο Ξενάκης, ο Xρήστου, κι ο Stockhausen έχουν μελετήσει όλη την εξέλιξη της μουσικής... από την αντίστοιξη του Palestrina μεχρι τα κουαρτετα του Βeethoven... αυτό το τονίζω γιατί κάποιοι πιστεύουν ότι οι συνθέτες της σύγχρονης μουσικής είναι απλά τυχάρπαστοι που σημειώνουν random νότες σε παρτιτούρες..


Οπως επίσης ο Schoenberg έτρεφε μεγάλη εκτίμηση στά Τελευταία Κουαρτέτα τού Beethoven τά οποία και επί τής ουσίας ´αποκατέστησε´γιατί στην εποχή τους (ιδίως η Μεγάλη Φούγκα ,καί όχι μόνον)θεωρούνταν ακατανόητα


Και αυτό το "ακατανόητο" για την εποχή του είναι και ένα δείγμα του πόσο μπροστά ετοιμαζόταν να προχωρήσει ο Beethoven...
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
To 'ακατανόητο' σπανίως συναντά κριτική προσέγγιση, ακόμα και στον κόσμο της μουσικής που, όπως θα υπέθετε κανείς, τείνει να σκέφτεται πιο ελέυθερα. Θύμα του 'ακατανόητου' ήταν και ο Σκαλκώτας όταν επέστρεψε στην Ελλάδα από το Βερολίνο, μαθητής του Schoenberg με προσωπικό ιδίωμα στην δωδεκάφθογγη σύνθεση. Το σπουδαίο είναι οτι ο ίδιος ο Schoenberg, αν και διαφωνούσε με τις συνθετικές απόψεις του Σκαλκώτα, συνέχιζε να τον ξεχωρίζει ως αξιόλογο συνθέτη. Οι δικοί μας 'πρωτεργάτες' της Εθνικής Μουσικής Σχολής τον έβαλαν στην άκρη ως 'επικίνδυνο'...

Υ.Γ. Πάντως το τέλος του ρομαντισμού ήταν ο Brahms :D
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Oχι: είναι τα 4 Τελευταία Lieder και η όπερα Der Rosenkavalier. Και τα 2 έργα συγκλονιστικά - και τα 2 του μεγάλου Richard Strauss.

+1

τα τελευταία τραγούδια του Στράους (εννοείται Ρίχαρντ, οι άλλοι είναι για πέταμα) είναι από μόνα τους ένα τεράστιο κεφάλαιο ...
 
Απάντηση: Re: Schoenberg- Τό Tέλος τού Ρομαντισμού

δεν πιστεύω να είναι κανα - φώτοσοπ ;;;; :flipout:

Όχι, είναι πέρα για πέρα αληθινή. Ο Μπραμς τους θαύμαζε, σύχναζε στο σπίτι τους και είχε κάποτε ευχηθεί να μπορούσε να γράψει μουσική σαν αυτούς.