1)Ενας Ανδρας και Μια Γυναίκα περπατούν στο Δάσος,μιά Κρύα νυχτα.
Η Γυναίκα εκμυστηρεύεται στον Ανδρα πώς είναι έγκυος από κάποιον άλλον,προτού συναντήσει τόν τωρινό Αγαπημένο της..
Ο Ανδρας τής λέει να στρέψει το Βλέμμα της στό Φωτεινό Σύμπαν καί να μήν ανησυχεί.
Το Παιδί της θάναι και Δικό του Παιδί.
Την αγκαλιάζει και περπατούν οι Δυό τους καταμεσής μιά Νύχτας ,πού κυριολεκτικά μεταμορφώνεται σέ Φώς.
Ποίημα ,σχεδόν απλοϊκό τού Richard Dehmel,μετατρέπεται σέ Εξαίσια Μουσική(η πρώτη μορφή παρουσιάζεται απο ένα Σεξτέτο Εγχόρδων-δύο βιολιά,δύο βιόλες,δύο τσέλλα)πού οι ρίζες της βρίσκονται στον Brahms,στόν Wagner και στον Mahler.Verclarte Nacht-Transfigured Night(op.4)
Eργο σχετικά παραδοσιακό,το πρώτο σημαντικό τού Arnold Schoenberg πού σημάδεψε,επί τής ουσίας ,τον 20ο Αιώνα ,αλλά και τήν Μουσική ολόκληρη..
Η Vienna Music Society τό απέρριψε γιατί θεώρησε πώς η έλλειψις κάποιας Κεντρικής Τονικότητας ,το μετατρέπει σέ Μη-Υπάρχον...
Ο ίδιος ο Schoenberg ειρωνικά δήλωσε πώς :'Tό έργο δέν μπορεί να ερμηνευθεί,διότι ένας Συνθέτης δέν μπορεί να ερμηνεύσει κάτι πού δέν Υφίσταται´..
Tό έργο αρκετά αργότερα μεταγράφηκε για Ορχήστρα Εγχόρδων και δέν έχασε κάτι απο τήν Ισχύ του...
Πρόκειται γιά ´Προγραμματική Μουσική´πού χωρίζεται σέ 5 Μέρη,και το κάθε μέρος αντιπροσωπεύει κάποιο Θέμα τού Ποιήματος στο οποίο στηρίζεται...Συντέθηκε τον 9ο τού 1899...
2).Ο Πελλέας καί η Μελισσάνθη στηρίζεται στο Θεατρικό Εργο τού Μαίτερλινγκ,αλλά ο Schoenberg προτίμησε να το παρουσιάσει σάν Συμφωνικό Ποίημα.
Ο Αρχοντας Γκολώ(σχετικά ηλικιωμένος) συναντά τυχαία την Μελισσάνθη να κλαίει κοντά σε μιά Πηγή...
Την ερωτεύεται και τελικα την παντρεύεται.
Ο Πελλέας ,κατά πολύ νεώτερος ετεροθαλής Αδελφό τού Γκολώ,επανεμφανίζεται και ερωτεύεται μέ Πάθος τήν Μελισσάνθη ,βρίσκοντας μάλιστα Ανταπόκριση.
Ο Γκολώ πιέζει τον γιό του Υνιόλ(από προηγούμενο Γάμο)να παρακολουθεί το Ζευγάρι .
Κάποια στιγμή ο Γκολώ συνιστά στον Πελλέα να αποφεύγει την Μελισσάνθη ,αλλά αυτός αδυνατεί να συμφωνήσει.
Εν τέλει ο Γκολώ σκοτώνει τόν Πελλέα σε μιά κρίση Ζήλειας και τραυματίζει θανάσιμα την Μελισσάνθη ,η οποία πρίν πεθάνει γεννά ένα κοριτσάκι,αλλά αρνείται να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση τού Γκολώ.
O Schoenberg συνθέτει ένα Συμφωνικό Ποιημα(op.5)γεμάτο ένταση και εναλλαγή συναισθημάτων,χρησιμοποιώντας τά Πνευστά μέ έναν πρωτότυπο και σχεδόν εξοντωτικό τρόπο...(1902-1903)
Κινείται και πάλι στά όρια τού Ρομαντισμού,αλλά ήδη εμφανίζονται αρκετές καινοτομίες,παρότι θα μπορούσε να θεωρήσει κάποιος πώς ο R.Strauss βρίσκεται κάπου εκεί γύρο...
Το Εργο είναι απο τα μεγαλύτερα και πιό ολοκληρωμένα τού Schoenberg ,γεμάτο Λυρισμό,αλλά δέν ερμηνεύεται συχνά...
O Herbert Von Karajan,έχοντας μαθητεύσει κοντά στον Webern είναι πολύ εξοικειωμένος στην Μουσική τής Γενιάς του(τής Δευτερης Σχολής τής Βιέννης)και το 1974 Ηχογραφεί μέ την Φιλαρμονική τού Βερολίνου και τά δύο έργα.
Ο Gould,φανατικός θαυμαστής τού Schoenberg δηλώνει ενθουσιασμένος...
Ο Δίσκος είναι αναφοράς.
Τά έγχορδα τού Βερολίνου ηχούν μοναδικά και ο Karajan διευθύνει μέ Μοναδική Λαμπρότητα τά σχεδόν τελευταία Μετα-Ρομαντικά έργα τού Ανθρώπου πού θά ´δημιουργήσει´τό Δωδεκάφθογγο.....
H Verclarte Nacht,στην εκδοχή τού Σεξτέτου,συστήνεται ανεπιφύλακτα μέ τούς Hollywood Quartet ..
Στόν ίδιο δίσκο υπάρχει μιά απο τίς σημαντικότερες ερμηνείες τού Κουιντέτου Εγχόρδων op.956 τού Schubert.
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=28283
Η Γυναίκα εκμυστηρεύεται στον Ανδρα πώς είναι έγκυος από κάποιον άλλον,προτού συναντήσει τόν τωρινό Αγαπημένο της..
Ο Ανδρας τής λέει να στρέψει το Βλέμμα της στό Φωτεινό Σύμπαν καί να μήν ανησυχεί.
Το Παιδί της θάναι και Δικό του Παιδί.
Την αγκαλιάζει και περπατούν οι Δυό τους καταμεσής μιά Νύχτας ,πού κυριολεκτικά μεταμορφώνεται σέ Φώς.
Ποίημα ,σχεδόν απλοϊκό τού Richard Dehmel,μετατρέπεται σέ Εξαίσια Μουσική(η πρώτη μορφή παρουσιάζεται απο ένα Σεξτέτο Εγχόρδων-δύο βιολιά,δύο βιόλες,δύο τσέλλα)πού οι ρίζες της βρίσκονται στον Brahms,στόν Wagner και στον Mahler.Verclarte Nacht-Transfigured Night(op.4)
Eργο σχετικά παραδοσιακό,το πρώτο σημαντικό τού Arnold Schoenberg πού σημάδεψε,επί τής ουσίας ,τον 20ο Αιώνα ,αλλά και τήν Μουσική ολόκληρη..
Η Vienna Music Society τό απέρριψε γιατί θεώρησε πώς η έλλειψις κάποιας Κεντρικής Τονικότητας ,το μετατρέπει σέ Μη-Υπάρχον...
Ο ίδιος ο Schoenberg ειρωνικά δήλωσε πώς :'Tό έργο δέν μπορεί να ερμηνευθεί,διότι ένας Συνθέτης δέν μπορεί να ερμηνεύσει κάτι πού δέν Υφίσταται´..
Tό έργο αρκετά αργότερα μεταγράφηκε για Ορχήστρα Εγχόρδων και δέν έχασε κάτι απο τήν Ισχύ του...
Πρόκειται γιά ´Προγραμματική Μουσική´πού χωρίζεται σέ 5 Μέρη,και το κάθε μέρος αντιπροσωπεύει κάποιο Θέμα τού Ποιήματος στο οποίο στηρίζεται...Συντέθηκε τον 9ο τού 1899...
2).Ο Πελλέας καί η Μελισσάνθη στηρίζεται στο Θεατρικό Εργο τού Μαίτερλινγκ,αλλά ο Schoenberg προτίμησε να το παρουσιάσει σάν Συμφωνικό Ποίημα.
Ο Αρχοντας Γκολώ(σχετικά ηλικιωμένος) συναντά τυχαία την Μελισσάνθη να κλαίει κοντά σε μιά Πηγή...
Την ερωτεύεται και τελικα την παντρεύεται.
Ο Πελλέας ,κατά πολύ νεώτερος ετεροθαλής Αδελφό τού Γκολώ,επανεμφανίζεται και ερωτεύεται μέ Πάθος τήν Μελισσάνθη ,βρίσκοντας μάλιστα Ανταπόκριση.
Ο Γκολώ πιέζει τον γιό του Υνιόλ(από προηγούμενο Γάμο)να παρακολουθεί το Ζευγάρι .
Κάποια στιγμή ο Γκολώ συνιστά στον Πελλέα να αποφεύγει την Μελισσάνθη ,αλλά αυτός αδυνατεί να συμφωνήσει.
Εν τέλει ο Γκολώ σκοτώνει τόν Πελλέα σε μιά κρίση Ζήλειας και τραυματίζει θανάσιμα την Μελισσάνθη ,η οποία πρίν πεθάνει γεννά ένα κοριτσάκι,αλλά αρνείται να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση τού Γκολώ.
O Schoenberg συνθέτει ένα Συμφωνικό Ποιημα(op.5)γεμάτο ένταση και εναλλαγή συναισθημάτων,χρησιμοποιώντας τά Πνευστά μέ έναν πρωτότυπο και σχεδόν εξοντωτικό τρόπο...(1902-1903)
Κινείται και πάλι στά όρια τού Ρομαντισμού,αλλά ήδη εμφανίζονται αρκετές καινοτομίες,παρότι θα μπορούσε να θεωρήσει κάποιος πώς ο R.Strauss βρίσκεται κάπου εκεί γύρο...
Το Εργο είναι απο τα μεγαλύτερα και πιό ολοκληρωμένα τού Schoenberg ,γεμάτο Λυρισμό,αλλά δέν ερμηνεύεται συχνά...
O Herbert Von Karajan,έχοντας μαθητεύσει κοντά στον Webern είναι πολύ εξοικειωμένος στην Μουσική τής Γενιάς του(τής Δευτερης Σχολής τής Βιέννης)και το 1974 Ηχογραφεί μέ την Φιλαρμονική τού Βερολίνου και τά δύο έργα.
Ο Gould,φανατικός θαυμαστής τού Schoenberg δηλώνει ενθουσιασμένος...
Ο Δίσκος είναι αναφοράς.
Τά έγχορδα τού Βερολίνου ηχούν μοναδικά και ο Karajan διευθύνει μέ Μοναδική Λαμπρότητα τά σχεδόν τελευταία Μετα-Ρομαντικά έργα τού Ανθρώπου πού θά ´δημιουργήσει´τό Δωδεκάφθογγο.....
H Verclarte Nacht,στην εκδοχή τού Σεξτέτου,συστήνεται ανεπιφύλακτα μέ τούς Hollywood Quartet ..
Στόν ίδιο δίσκο υπάρχει μιά απο τίς σημαντικότερες ερμηνείες τού Κουιντέτου Εγχόρδων op.956 τού Schubert.
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=28283