Προμηθέας

17 June 2006
14,350
schonberg3portraitR.jpg


Arnold Schoenberg: Gurrelieder

Κατ αρχήν τα ιστορικά: Τα κείμενα είναι του Δανού ποιητή Jens Peter Jacobsen. Βασίζονται σε μια μεσαιωνική επική μπαλάντα γεμάτη συναίσθημα και τραγικότητα. Ο Σαίνμπεργκ άρχισε να συνθέτει αυτή τη λυρική τοιχογραφία για τραγουδιστές, χορωδία και ορχήστρα το 1899. Είναι αμέσως μετά από τότε που του αρνήθηκαν την εκτέλεση της Βαλπούργιας Νύχτας γιατί οι περίπλοκες αρμονίες και τα τολμηρά ηχοχρώματά της “ξένιζαν” το κοινό. Τα Gurrelieder ένα έργο γιγάντιο και απίστευτα φιλόδοξο. Προλέγουν την επαναστατική αισθητική που θα έφερνε ο συνθέτης λίγα χρόνια μετά αλλά δεν ανήκουν σ αυτή. Πρόκειται για έναν Κύκλο: ένα έργο που, κατά τους ειδικούς, θυμίζει “συντομευμένη” -και αγρίως πειραγμένη- έκδοση του Τριστάνος και Ιζόλδη. Eίναι ποτισμένο από την μετα-Βαγκνερική Γερμανική αισθητική που απαιτεί τεράστια ορχηστρική ένταση και γι αυτόν ακριβώς το λόγο χρειάζεται τραγουδιστές που διαθέτουν μεγαλειώδεις, δυνατές φωνές, έστω και αν αυτές δεν είναι ιδιαίτερα “πλαστικές”. O συνθέτης, απογοητευμένος, εγκατέλειψε το έργο πολλές φορές παρά τις ζωηρές προτροπές του Richard Strauss - το τελείωσε μετά από 11 χρόνια. Η πρεμιέρα έλαβε χώρα στη Βιέννη το 1913 και ήταν Θριαμβευτική.
Το έργο θεωρείται ένα από τα μνημεία της Γερμανικής αισθητικής του τέλους του 19ου αιώνα. Δεν παρουσιάζεται συχνά γιατί κρίνεται ασύμφορο οικονομικά: χρειάζεται μια στρατιά από μουσικούς και χορωδούς για να αποδοθεί σωστά.
Το αισθητικό του εύρος εκτείνεται σ ένα φάσμα απροσμέτρητο: από τον Βάγκνερ μέχρι το καμπαρέ των Μπέρτολντ Μπρέχτ και Κούρτ Βάϊλ, με απόηχους από τις μουσικές των καρτούνς Τομ και Τζέρρυ - ο Scott Bradley που έφτιαξε τις μουσικές σε αυτά τα τελευταία ήταν από τους πιο αφοσιωμένους μαθητές του Σαίνμπεργκ στο Χόλλυγουντ.

Οι εκτελέσεις που ευτύχησαν να έχουν κατά καιρούς τα Gurre-Lieder είναι όλες πρώτης γραμμής: μέτριοι δεν καταπιάστηκαν ποτέ μαζί του. Αbbado, Sinopoli, Ozawa, Boulez είναι μερικοί από τους πιο φανταχτερούς Αποστόλους του, ο Robert Craft έχει κάνει μία εξαιρετική εκδοχή του στην οικονομική Naxos, τελευταία σπουδαία του έκδοση απ όσο ξέρω, είναι αυτή με τον Sir Simon Rattle, τη Φιλαρμονική του Βερολίνου κι ένα αστραφτερό κάστ από τραγουδιστές. Η έκδοση αυτή είναι στην EMI (2002) και πριμοδοτείται από τη φόρτιση, τον ηλεκτρισμό της "ζωντανής" ηχογράφησης.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Από όσα έχω ακούσει ψηφίζω Boulez. Θα ψάξω σίγουρα τον Craft γιατί στάθηκε πάντα άξιος απόστολος για τους συνθέτες του 20ου αιώνα, με επιμονή και αφοσίωση.
Είναι δύσκολο έργο στην αφομοίωσή του λόγω της πολυσχιδίας στο στυλ και του μεγέθους του, αλλά είναι και απόλυτα αντιπροσωπευτικό της καλλιτεχνικής έκρηξης των αρχών του 20ου. Αισθητικά μοιάζει να προλέγει όλα όσα πρόλαβαν τα νέα ρεύματα να ενσωματώσουν και αναπτύξουν στη ζωγραφική, την αρχιτεκτονική και τη λογοτεχνία μέχρι το ζόφο και την καταστροφή του ναζισμού.
Η Ευρώπη μέσα από την ιλιγγιώδη παραγωγική ανάπτυξη της βιομηχανικής κοινωνίας, της τεχνολογίας και οδεύοντας στη μετάβαση στην τελευταία φάση του καπιταλισμού, ήταν απίστευτα δεκτική στα μηνύματα από όλο τον κόσμο τα οποία ενσωμάτωνε στα διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα. Ακόμη και από την αμερικάνικη ήπειρο - έτσι άλλωστε προέκυψε το καμπαρέ και η τέχνη του. Ήταν ένας θαυμαστός καινούριος κόσμος ο οποίος αντί για fade away επέλεξε το burn out.
Και τέλος μια εντελώς υποκειμενική άποψη-δεν ξέρω αν στέκει μουσικά ή αισθητικά: Μου φαίνεται ότι είναι το πιο ξεχωριστό έργο του Σαίνμπεργκ και ταυτόχρονα το λιγότερο αντιπροσωπευτικό του σε σχέση με άλλα που αγαπώ πολύ : Τα κομμάτια για πιάνο, την εξαϋλωμένη νύχτα κ.ο.κ.
 
17 June 2006
14,350
Πάντα περιεκτικός, συμπυκνωμένος και καίριος σύντροφε της ...άλλης όχθης :aetsch: :D
Οι παρεμβάσεις σου είναι για μένα όαση και σ ευχαριστώ. :love:
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Για πράγματα που αγαπάμε οι σκέψεις μας είναι πιο εύκολο να ειπωθούν. Σε άλλα νήματα με θέματα τα οποία δεν με πολυσυγκινούν (πιθανώς αδίκως) είναι δύσκολο να εκφέρω γνώμη γιατί μένει στο επίπεδο του μ' αρέσει - δε μ' αρέσει και μάλλον δεν έχει ενδιαφέρον για την ομήγυρη.
Άραγε η εκδοχή του R. Craft στη Naxos έχει κυκλοφορήσει σε S.A.C.D.;
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απόσο γνωρίζω η Naxos δέν τόχει κυκλοφορήσει σέ S.A.C.D.

Κατά σύμπτωση ,περιμένω τίς επόμενες μέρες την εκδοχή τού Sinopoli .
Το έργο τό άκουσα στά 35 μου γιά πρώτη φορά απο τον Riccardo Chailly...
Ομως δέν ήμουν ακόμα ´έτοιμος´γιά κάτι τέτοιο.
Θα επανέλθω άμα τή παραλαβή.