1000 και μία ιεροτελεστίες

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
attachment.php


Larry Coryell - Le sacre du Printemps - Philips - 1986

attachment.php


Larry Coryell - Shceherazade/Bolero - Philips - 1982

Έχω ξαναγράψει αλλού ότι επάγγελμα του κιθαρίστα είναι από τα πιό μοναχικά στον κόσμο. Αυτό επιτείνεται από το ότι το όργανο θεωρείται από τα πιό πρόσφατα και λιγότερο ψαγμένα και από τα πιό περιορισμένα σε δυνατότητες, φυσικά συγκρινόμενο με όργανα όπως το πιάνο.
Όταν λοιπόν το μουσικό έργο και ο κιθαρίστας έχουν απαιτήσεις, τότε η εκτέλεση γίνεται πραγματικός γολγοθάς.

Γιά τον Larry Coryell έχουμε πεί επανειλημμένα πολλά πράγματα. Στην μεγάλη του και ακόμα ενεργή καριέρα ο κιθαρίστας όπου εύρισκε μικρόφωνο ηχογραφούσε. Κατά προτροπή του φίλου μας του Βαγγέλη Σ. αναζήτησα δυό από τους σχετικά σπάνιους δίσκους του. Ηχογραφήθηκαν στο πρώτο μισό της δεκαετίας του 80 σε μιά ετικέτα από τις πολύ σπάνιες μέσα στις τόσες που ηχογράφησε, την Philips Ιαπωνίας. Είναι από την ακουστική εποχή, όταν ο Larry τράβηξε την πρίζα και ασχολήθηκε γιά αρκετά χρόνια με την ακουστική (με μεταλλικές χορδές, όχι κλασική) κιθάρα.

Ο Τεξανός συνθέτης παίρνει μιά σειρά από γνωστά και πολύ δύσκολα μουσικά έργα και τα μεταγράφει μόνος του γιά (μία) ακουστική κιθάρα. Τα έργα: Η ιεροτελεστία της άνοιξης του Stravinsky (στον πρώτο δίσκο) και η Σεχραζάντ του Nikolai Rimsky Korsakov, μαζί με το Μπολερό του Ravel καθώς και δυό αποσπάσματα του De Falla (νύχτες στους Ισπανικούς κήπους) και Sarasate έργο 23.2, στον δεύτερο.

Όσοι γνωρίζουν τα έργα αυτά μπορούν ήδη να έχουν μιά ιδέα γιά τι άθλο συζητάμε. Ο Coryell τηρεί σχεδόν κατά γράμμα τα βασικά θέματα των συνθέσεων και εμπλουτίζει με αυτοσχεδιαστικές ιδέες χωρίς ιδιαίτερους πλατειασμούς. Δεν είναι κλασική, αλλά δεν είναι και jazz. Όμως καταφέρνει να δώσει στο μέν έργο του Stravinsky όλη τη δυναμική και το σκέρτσο, στην δε Shceherazade όλη τη λυρικότητα του βιολιού, διατηρώντας στο ακέραιο τις περιγραφικές πιό δύσκολες φορτωμένες στιγμές της πλήρους ορχήστρας όπως πχ στο θέμα με το ναυάγιο. Στο δε Bolero, έργο πασίγνωστο και μάλιστα στην Ελλάδα λόγω "παράξενων" συγκυριών, κρατάει συνεχώς όλο το ενδιαφέρον με την κλιμακούμενη δόμησή του, παρά το γεγονός ότι όλα αποδίδονται από μιά και μόνη κιθάρα.

Γυμνός, μόνος αντιμέτωπος με το χρονόμετρο, εύπλαστο και διαστελλόμενο κι αυτό στο χέρι του, ο κιθαρίστας αποκαλύπτει μπροστά στον έκπληκτο ακροατή μιά άλλη οπτική γωνία έργων που γράφτηκαν γιά σύγχρονη εκτέλεση από δεκάδες μουσικούς προσθέτοντας την πινελιά του αυτοσχεδιασμού και του τρελλού (αλλά στέρεα καρφωμένου στο έδαφος) τεξανού τζαζίστα.
Ειλικρινά δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κανέναν άλλο να τολμήσει να σκεφτεί και πολύ περισσότερο να εκτελέσει τα έργα αυτά μόνος.
 

Attachments

  • cover_1935212762007.jpg
    cover_1935212762007.jpg
    13.1 KB · Views: 163
  • 4129GFNACYL._SL500_AA240_.jpg
    4129GFNACYL._SL500_AA240_.jpg
    16.2 KB · Views: 171
10 July 2006
5,257
Θεσσαλονίκη
...με την ακουστική (με μεταλλικές χορδές, όχι κλασική) κιθάρα....

... όλη τη λυρικότητα του βιολιού,

...αποκαλύπτει μπροστά στον έκπληκτο ακροατή μιά άλλη οπτική γωνία...

Πολύ ενδιαφέρον !...
..ενδιαφέρομαι!

Τον απολαμβάνω πάντα στην ηλεκτρική του "φύση"
και "ακουστικά" δεν τον άκουσα ποτέ

Αναμένω :food-smiley-005:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Re: Απάντηση: 1000 και μία ιεροτελεστίες

Πολύ ενδιαφέρον !...
..ενδιαφέρομαι!

Τον απολαμβάνω πάντα στην ηλεκτρική του "φύση"
και "ακουστικά" δεν τον άκουσα ποτέ

Αναμένω :food-smiley-005:

ίσως να βρεθούμε γιά καμιά ακρόαση το ΣΚ.
Δεν σε είδα πολύ στην πίτα. Σε καπάρωσε ο Ντοκ.

Αν δεν έχεις ακούσει ακουστικά, έχεις ακούσει τον μισό μόνο...
 

Βαγγέλης Σ.

AVClub Addicted Member
20 June 2006
1,737
...........Δεν είναι κλασική, αλλά δεν είναι και jazz. ......


Πάντως εγώ σαν κλασική την ακούω. Ο Coryell σέβεται το ύφος και το τεμπο των έργων. Το καταπληκτικό είναι ότι σου περνάει όλα τα συναισθήματα που υπάρχουν και στις κανονικές εκτελέσεις. Ή τουλάχιστον αυτό ισχύει για όσους είναι εξοικιωμένοι με τις εκτελέσεις αυτές.
Κλασική με ακουστική κιθάρα είναι ίσως κάτι καινοφανές αλλά το αποτέλεσμα μετράει. :guitarist:
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Re: Απάντηση: 1000 και μία ιεροτελεστίες

Πάντως εγώ σαν κλασική την ακούω. Ο Coryell σέβεται το ύφος και το τεμπο των έργων. Το καταπληκτικό είναι ότι σου περνάει όλα τα συναισθήματα που υπάρχουν και στις κανονικές εκτελέσεις. Ή τουλάχιστον αυτό ισχύει για όσους είναι εξοικιωμένοι με τις εκτελέσεις αυτές.
Κλασική με ακουστική κιθάρα είναι ίσως κάτι καινοφανές αλλά το αποτέλεσμα μετράει. :guitarist:


σαφέστατα.
Κρατάει όμως ό,τι χρειάζεται από το έργο και αυτοσχεδιάζει (=fast forward) γιά να τα συνδέσει. Και αυτό ΔΕΝ ΣΥΝΙΣΤΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ.
Υπό το πρίσμα αυτό δεν είναι κλασική η τζαζ.
Τα κομμάτια είναι σαφέστατα αναγνωρίσιμα στην τελευταία λεπτομέρεια.
Ιδίως η Σεχραζάντ που είναι το μόνο ίσως κλασικό έργο που το ξέρω απέξω κι ανακατωτά και ανάποδα και αναγραμματισμένο. Το έχει πιάσει και το χτύπησε στο δοξα πατρί...
 

Geoli

Established Member
13 January 2009
156
Re: Απάντηση: 1000 και μία ιεροτελεστίες

σαφέστατα.
Κρατάει όμως ό,τι χρειάζεται από το έργο και αυτοσχεδιάζει (=fast forward) γιά να τα συνδέσει. Και αυτό ΔΕΝ ΣΥΝΙΣΤΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ.
Υπό το πρίσμα αυτό δεν είναι κλασική η τζαζ.
Τα κομμάτια είναι σαφέστατα αναγνωρίσιμα στην τελευταία λεπτομέρεια.
Ιδίως η Σεχραζάντ που είναι το μόνο ίσως κλασικό έργο που το ξέρω απέξω κι ανακατωτά και ανάποδα και αναγραμματισμένο. Το έχει πιάσει και το χτύπησε στο δοξα πατρί...


+ 1000 !
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
TI ΠΑΙΖΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ;;; :shot:
Αυτό είναι το πρώτο που προκύπτει απο τα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα της ακρόασης!
Είναι δυνατόν; Μάλλον είναι.
Δεδομένης της περιορισμένης εκφραστικής δυνατότητας του οργάνου (ακουστικής κιθάρας) σε σχέση με το πιάνο ας πούμε, κάποιες φορές το αποτέλεσμα είναι ασύλληπτο. Συγγνώμη για το ύφος, αλλα έχω πάθει ενα ελαφρύ σοκ είναι η αλήθεια. Δεν έχω κάνει και την τεράστια εμβάθυνση στα έργα, παρόλα αυτά μπορώ να πω πως τα γνωρίζω.
Λοιπόν η παραπάνω φωναχτή ερώτηση δεν πηγαίνει στη δεξιοτεχνία του Coryell που είναι δεδομένη, αλλά στο πόσο κοντά στο πνεύμα ενός έργου όπως η "Ιεροτελεστία" ας πούμε, μπορεί να είναι το παίξιμο του και το αποτέλεσμα!
Απίστευτο.. :grinning-smiley-043
Υποκλίνομαι
Chief πολλά ευχαριστήρια -bye-
 

Βαγγέλης Σ.

AVClub Addicted Member
20 June 2006
1,737
TI ΠΑΙΖΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ;;; :shot:
Αυτό είναι το πρώτο που προκύπτει απο τα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα της ακρόασης!

Αυτή την ατάκα την επαναλάμβανα συνεχώς κάθε μερικά δευτερόλεπτα. Στην αρχή με σκεπτικισμό, ίσως και ειρωνεία αλλά όσο προχωρούσε η ιεροτελεστία μετατρέπονταν σε κραυγή θαυμασμού!

Στην Σεχραζαντ δεν υπήρχε αμφισβήτηση ούτε για ένα δευτερόλεπτο. Ήμουν έτοιμος και με αιχμαλώτισε από την αρχή . Τώρα πια δεν ξέρω αν προτιμώ την συμφωνική εκδοχή της.
:guitarist: