Beethoven Symphony No 5

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Θέατρο Βιέννης
22/12/1808.
Η Συμφωνική Μουσική αλλάζει ρότα.
Ο Beethoven ´παραβιάζει´τον βασικό κανόνα τού 18ου Αιώνα περί ´Ενότητας τού Μουσικού Κλειδιού´σέ μιά Συμφωνία.
Η 5η ξεκινά σέ Ντό Μινόρε αλλά τελειώνει σέ Ντό Ματζόρε,και για πρώτη φορά το φινάλε μιάς Συμφωνίας αποκτά μεγαλύτερη σημασία απο τό Πρώτο της μέρος.
Οπως επίσης 50 μουσικά μέτρα εγχόρδων μαζί μέ τύμπανα συνδέουν απνευστί το Scherzo(3ο μέρος)μέ το Θριαμβικό Φινάλε.
Ποιός δεν γνωρίζει άρα γε τίς 4 πρώτες νότες(G-G-G-Eflat) τής Συφωνίας πού κατά ορισμένους(απο άλλους αυτό αμφισβητείται σφόδρα) συμβολίζουν τήν ´Μοίρα πού κτυπά την Πόρτα´?
Aκόμα και το B.B.C ξεκινούσε το πρόγραμμά του στον Β.Παγκόσμιο Πόλεμο μέ τίς περιφημες αυτές 4 νότες μιάς και στήν Γλώσσα τού Μόρς σχημάτιζαν το γράμμα V(Victory).
Mιά χιλιοπαιγμενη Συμφωνία πού έχει πολλάκις κακοποιηθεί γινόμενη ακόμα και διασκευή γιά ψωραλέα disco μουσική.
Καί όμως η Μουσική της Αξία διατηρείται άφθαρτη και σήμερα και ενθουσιάζει τά Ακροατήρια.
Τό μόνον πού απαιτείται είναι μιά απόσταση απο τό έργο καί μιά λιγότερο συχνή επαφή γιά να ξαναανακαλυφθεί ολόφρεσκο και λαμπερό.
Μετά την Γαλλική Επανάσταση το Ατομο έχει αρχίσει να αναδύεται ως Μονάδα μέσα απο την Μάζα και ο ´ευαίσθητος´Beethoven πού πιστεύει στό Σθένος του ,´ακούει´τό μήνυμα.
Στό πρώτο μέρος(Allegro con brio)τά Εγχορδα εισάγουν το αρχικό θέμα τής ´Μοίρας´μέ έναν σχεδόν εκφοβιστικό τρόπο...
Η Μουσική συνεχώς βρίσκει προσκόμματα και επιστρέφει στο αρχικο θέμα παρά τίς νησίδες τής νηνεμίας πού εμφανίζονται,αλλά η σοβαρότητα και η βαρύτητα είναι πανταχού παρούσες .
Βρισκόμαστε στην Καρδιά τού Ρομαντισμού και ο Ανθρωπος παρακολουθεί ενεός τίς ´Εξω Δυνάμεις´να κυριαρχούν .....
Στριμωγμένος στη γωνιά του νοιώθει μικρός και αδύναμος απέναντι στούς Ισχυρούς,αλλά και στούς Ισχύοντες Μεταφυσικούς Νόμους.Ζαρωμένος και ανίσχυρος μπροστά στον Αρχοντα και στόν Θάνατο.
Πρόκειται γιά ένα απο τά πιό ´αποπνικτικά´Συμφωνικά μέρη πού έχουν ποτέ γραφτεί και δημιουργεί μιάν αίσθηση ´δυσφορίας´στόν Ακροατή.
Το Andante είναι ένα θέμα με Παραλλαγές αρκετά ελεύθερο στην φόρμα του...
Υπάρχουν μέρη γαλήνης πού συγκρούονται μέ τραχειές μουσικές επιφάνειες(λές και παιανίζουν οι τυπικές στρατιωτικές επαναστατικές Μπάντες )γεγονός που δημιουργεί στον ακροατή ανάμεικτα συναισθήματα.
Ομως......Υπάρχουν κάποιες μουσικές σελίδες όπου ο ´Εσω Εαυτός´αρχίζει και αναδεικνύεται,μπορεί όχι άρτιος, αλλά ήδη εν μέρει υπαρκτός.
Τα Ξύλινα καί τά Εγχορδα δίνουν μιάν αίσθηση ότι οι αλυσίδες έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν στούς καρπούς.
Μικρές χορευτικές πινελιές επιτρέπουν μιάν μεγαλύτερη αρμονία κινήσεων αλλά παρά ταύτα η καθήλωση παραμένει.Τα μεγάλα έγχορδα ´κινούνται´ακόμα ´απειλητικά´.
Το υποτιθέμενο χαρούμενο συνηθως Scherzo μόνον χαρά δεν προσφέρει.
Τα βιολοντσέλλα και τά κοντραμπάσσα μαζί με τα Πνευστά προσδίδουν ξανά μιάν αίσθηση απειλής.....
Οι Γύπες πετούν και κατατρώγουν ακόμα τό συκώτι τού Προμηθέα.
Ενας κύκλιος Μακάβριος Χορός ,λές και όλες οι Σκοτεινές δυνάμεις έχουν συσσωρευθεί και κυκλώνουν τον ´μικρό άνθρωπο´υπενθυμίζοντάς του τήν Θέση του και την Μοίρα του.
Το μοτίβο απο τίς 4 Νότες επανέρχεται διαρκώς ....
Τό υπόκωφο πιτσικάτο καθηλώνει...
Και στην συνέχεια 50 μουσικά μέτρα μόνον μέ έγχορδα και τύμπανα.....
Μιά αναμονή ανατριχιαστική.
Καί :'Γεννηθείτω Φώς´..................σέ Ντό Μείζονα.............
Τρομπόνια ,piccolo και κοντρα-φαγκότα μαζί με ριπές εγχόρδων σπάνε τίς αλυσίδες...
Ο Φόβος εξαφανίζεται.
Η Ανθρώπινη αβεβαιότητα μετατρέπεται σε Πίστη.
Τά Ορια ρήγνυνται...
Ο Θάνατος γίνεται τό έτερον ήμισυ τής Ζωής.
Ο Εαυτός αναδεικνύεται μέσα απο την Μάζα και δηλώνει Θάρρος και Ελπίδα.
Κοιτάει κατάματα τίς Δυνάμεις πού τον απειλούν με αφανισμό καί τού στερούν την δυνατότητα τής Ελευθερίας καί τής Επιλογής.
Μιά ´μικρή´ορχηστρική επιστροφή στην Ντό ελλάσσονα θυμίζει και πάλι το όριο...
Αλλά είναι αργά πιά.
Οι καρποί τών χεριών παρά τά τραύματα Υψώνονται ελεύθεροι ...
Η Βούληση επικρατεί.
Η Παρούσα Ζωή αποκτά Νόημα .
´Μπορείς και χωρίς Δεσμά´.
Η Φωτιά ζεσταίνει τήν Γή και ανήκει σέ όλους τούς Ανθρώπους.
Τά τελευταία μέτρα τού Φινάλε μετά απο λίγες στιγμές Αγωνίας μετατρέπονται σε μια Πανανθρώπινη Κραυγή
Αξίζει να υπάρχεις αυτούσιος σε αυτόν τον Κόσμο χωρίς Φόβο,χωρίς Δεσμά αλλά με Πάθος...
Νάναι η Νίκη τού Ανθρώπου στην ίδια του την Μοίρα?
Ισως ναί ίσως όχι...
Είναι σίγουρα όμως η Ηττα τού Μεταφυσικού Φόβου τού Θανάτου και η Καταξίωση τής Εδώ Ζωής.
Προσωπικά η 5η μού μοιάζει περισότερο σάν μια Συμφωνία Συμφιλίωσης μέ το επέκεινα(παρά μιά Υπέρβασή του)αλλά ταυτόχρονα και ένας Υμνος στίς πανανθρώπινες Αξίες τής Ζωής.
Υπάρχουν τελικά μικρές ή μεγάλες στιγμές πού μπορεί να νικηθεί ο Φόβος παρά την Τραγική Επίγνωση πού μάς ´δωρήθηκε´........................
 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
200682307s.jpg



Mακράν η Καλύτερη Ηχογραφημένη 5η..Μιά κλάση μόνη της.
Μυθική Ερμηνεία απο τά 1975-76(μαζί με μιά μεγαλειώδη 7η)...
H Συμφωνική τής Βιέννης ´χορεύει´απο τήν αρχή ως το τέλος και οι Μουσικοί παίζουν βρισκόμενοι μονίμως στήν ´άκρη τών καθισμάτων τους´....
Αυτό που συναρπάζει είναι ο Ασταμάτητος Ρυθμός και η Ενότητα τής Συμφωνίας...
Το Φινάλε τού Kleiber ανατριχιαστικό,απογειώνει και τόν πιό απαιτητικό ακροατή.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Beethoven57_Klemerer_GROC_150.jpg


Aλλη μιά εξαιρετική 5η απο τόν Otto Klemperer στην ΕΜΙ...
Ενα απο τά πιθανά μειονεκτήματά της είναι τό Tempo τού πρώτου μέρους ,αλλά συνολικά αποτελεί μιά απο τίς πρώτες επιλογές.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
312YZK528SL._SL500_AA240_.jpg


Yπάρχει επίσης μιά συγκλονιστική 5η τού Furtwangler τού 1943 μέ την Φιλαρμονική τού Βερολίνου...
Και μόνον γιά το ´πέρασμα´από το 3ο στο 4ο μέρος αξίζει να την αποκτήσει κανείς.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
CBIS_M1416_SA__15309__01152009113510-4689.jpg


O Osmo Vanska,στην BIS ,έχει ηχογραφήσει ίσως τήν καλύτερη σύγχρονη 5η μέ πολύ καλό ήχο και ένα θαυμάσιο συμπλήρωμα τής 4ης.
Ο Vanska υπολείπεται σε λυρισμό αλλά είναι εξαιρετικός στόν ρυθμό και στήν ακρίβεια τού μουσικού κειμένου.
Το Φινάλε συναγωνίζεται άλλες σημαντικότερες ερμηνείες.
 
Last edited by a moderator:

superfly

Moderator
Staff member
21 November 2008
15,732
πετρουπολη
Αν και ειμαι σκραπας στην κλασσικη,οχι οτι δεν μου αρεσει το αντιθετο θα ελεγα,αυτο που διαβασα ειναι η μεταφορα της συμφωνιας αυτης σε λεξεις...
Για αυτο RESPECT....



Υ.Γ. Πειραζει αν μου αρεσε η ντισκο βερσιον;
 

Lucas Stephanides - Anakrousis

AVClub Addicted Member
16 March 2007
2,118
Re: Απάντηση: Beethoven Symphony No 5

Beethoven57_Toscanini_Naxos.jpg


Iσως η σημαντικότερη 5η πού ηχογράφησε ποτέ ο Toscanini...
Θυελλώδης..
Αν μπορεί κάποιος να συμβιβαστεί μέ τον ήχο τού 1936 αξίζει .
Είπαμε ο ήχος δεν μας ενδιαφέρει στη μουσική κατηγορία. Το εμπέδωσα. Γιατί το χαλάτε τώρα!! Λ.Σ.
 
Να προσθέσω και την εκδοχή του Karajan του 1962... κλασσικά με την Berliner, η έκδοση που έχω είναι από εκείνα τα βιβλιαράκια που έδινε πριν καμιά 15αριά χρόνια το Βήμα... οπότε δεν έχω εξώφυλλο...

Πολύ προσεγμένη ερμηνεία, με τον ιδιαίτερο ήχο του Karjan, αν και δεν ξέρω αν φτάνει αυτές που προαναφέρθησαν (Kleiber και Furt αν μη τι άλλο...)
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Beethoven Symphony No 5

Είπαμε ο ήχος δεν μας ενδιαφέρει στη μουσική κατηγορία. Το εμπέδωσα. Γιατί το χαλάτε τώρα!! Λ.Σ.

Όταν μιλάμε για εγγραφή του '36, δεν έχουμε να κάνουμε απλά με κακό ήχο... αλλά με μια απλή ιδέα του τι έπαιζε η ορχήστρα... οπότε καλό είναι να αναφέρεται σε κάποιες τόσο extreme περιπτώσεις :eek:perator:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απο πολύ παλιά εδώ μέσα έχει γραφτεί πώς ο Ηχος δέν είναι τό πρώτιστο..Προσωπικά ,στίς δικές μου παρουσιάσεις έχω επιλέξει να ´προειδοποιώ´όταν υπάρχει μέτριος ήχος αλλά η ερμηνεία αξίζει τον κόπο..
Προτεραιότητα έχει όμως πάντα η ερμηνεία.
Για προτεραιότητα μιλάμε..
Αλλοιώς θα πρότεινα τον Dudamel στην 5η πού έχει μόνον καλό ήχο.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Beethoven Symphony No 5

Όταν μιλάμε για εγγραφή του '36, δεν έχουμε να κάνουμε απλά με κακό ήχο... αλλά με μια απλή ιδέα του τι έπαιζε η ορχήστρα... οπότε καλό είναι να αναφέρεται σε κάποιες τόσο extreme περιπτώσεις :eek:perator:

Α γειά σου.:a0210:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Και μιά και μιλάμε για 5η όποιος ενδιαφέρεται να ακούσει την Πιανιστική της εκδοχή σέ Μεταγραφή Liszt ας ακούσει τον Glenn Gould..
Πρόκειται για ερμηνεία πού ´κόβει τήν ανάσα´.
Ο Gould ανατέμνει συγκλονιστικά την αρχιτεκτονική δομή τής 5ης και η τεχνική του αλλά -περιέργως-και η αφοσίωσή του στην παρτιτούρα κάνει μερικές Ορχηστρικές ερμηνείες τής 5ης να ωχριούν μπροστά στην πιανιστική version..
To δέ Θριαμβικό Φινάλε μπορεί να αντιπαρατεθεί σε Ορχηστρικές ερμηνείες επιπέδου Kleiber και Furtwangler.

511XEiPhRTL._SL500_AA240_.jpg
 

In My Humble

Banned
2 September 2008
732
Malmo, Sverige
αναμεσα στα βινυλια βρισκω εναν με την Orchestra Sinfonica di Londra με Josef Krips και The Concertgebouw Orchestra of Amsterdam με Erich Kleiber σε Decca, LXT2851, ffrr
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Εξαιρετική παρουσίαση Σπύρο. Απορούσα, διαβάζοντας το index, πώς έλειπε μέχρι σήμερα από τις παρουσιάσεις ένα τέτοιο πασίγνωστο έργο. Ίσως να οφείλεται ακριβώς σε αυτό. Όταν έχει ντύσει μουσικά (ειδικώς το θέμα του πρώτου μέρους -ίσως η πιο γνωστή ακολουθία 4 νοτών στην ιστορία της μουσικής!- ) από ταινίες, καρτούν, μέχρι και ανέκδοτα (το γνωρίζετε φαντάζομαι το ανέκδοτο με τον υπηρέτη του Μπετόβεν; ), αντιλαμβάνομαι ότι ευλόγως μπορεί να υπήρξε μια κάποια διστακτικότητα στην παρουσίασή του -έργο πασίγνωστο αλλά και πραγματικά "μεγάλο" ταυτόχρονα!- ίσως μάλιστα και μία αίσθηση ότι κομίζει κανείς γλαύκας εις τας Αθήνας.


Να προσθέσω στις εκτελέσεις του έργου, την προσέγγισή του από τη μεταγραφή του για πιάνο, του Λιστ. Ίσως θα έπρεπε μάλιστα να προηγείται στις ακροάσεις μας, πριν εκτιμήσουμε την λαίλαπα μίας σπουδαίας συμφωνικής εκτέλεσής του. Πρόκειται για εξαιρετική αφαίρεση, διατήρηση ατόφιου του πυρήνα του έργου, για 24 καράτια ουσίας. Υπάρχουν περάσματα τόσο πυκνά, που δύσκολα σου λείπει η αίσθηση της συμφωνικής ορχήστρας. Μόνη εκτέλεση που έχω ακούσει, αυτή του Γκουλντ, μαγεία επάνω στη μαγεία. Χαλάλι και το σιγομουρμουρητό. Υπέροχο αντάντε, μαγευτικό αλλέγκρο (ειδικώς το 4ο μέρος, υπάρχουν σημεία που αναρωτιέσαι πόσο πάθος, πόσο συναίσθημα, πόσο ...5η συμφωνία ακόμη μπορεί να βγάλει ένα πιάνο!).

Αφού κατέκτησα, μετά από πολλές ακροάσεις, το έργο μέσω Γκουλντ και Λιστ, μπόρεσα να εκτιμήσω αλλιώς τις συμφωνικές εκτελέσεις του. Έχω την παραπάνω προταθείσα, του Κλέμπερερ... να πω την αμαρτία μου όμως, προτιμώ Λιστ&Γκουλντ.
 
Στο cd του Τοσκανίνι που αναφέρθηκε ο Σπύρος, το επίκεντρο δεν είναι τόσο στην 5η, όσο στην 7η, που όπου έχω διαβάσει αναγνωρίζεται ως η σημαντικότερη 7η στην ιστορία της δισκογραφίας.

Σε ότι αφορά στην ηχογράφηση, επειδή η ψηφιακή τεχνολογία 'αναστύλωσης' κάνει θαύματα, ακούστε το δείγμα της Pristine Classical και μου ξαναλέτε. :rolleyes:
 
Re: Απάντηση: Beethoven Symphony No 5

Σε ότι αφορά στην ηχογράφηση, επειδή η ψηφιακή τεχνολογία 'αναστύλωσης' κάνει θαύματα, ακούστε το δείγμα της Pristine Classical και μου ξαναλέτε. :rolleyes:

Πραγματικά απίστευτο....

:a0210::a0210::a0210::a0210::a0210::a0210::a0210: