Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τά έργα έχουν παρουσιαστεί ξανά στό μουσικό φόρουμ.
http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=24177
Από τά σημαντικότερα κείμενα πού έχουν γραφεί.

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=12599
Μιά μικρή αναφορά περισσότερο σάν υπόμνηση.


Ανοίγω πάλι ένα thread μέ έργα πού έχουν ήδη παρουσιαστεί γιατί η Τσέχικη εταιρεία Supraphon κυκλοφόρησε φέτος ένα c.d.μέ ηχογραφήσεις απο τό 1956-60 τού Sviatoslav Richter σέ ερμηνείες του πού αφορούν μέρος απο τά Πρελούδια και Φούγκες τού Σοστακόβιτς op.87(No 2,3,4,6,7,18) καθώς και αρκετές από τίς Etudes τού Chopin(op.10,1,2,3,4,10,11,12 καί op.25,5,6,7,8,11,12)μαζί μέ τήν Polonaise-Fantaisie op.61
O Richter ηχογράφησε τά Πρελούδια σέ στούντιο τό 1956(νομίζω 5 περίπου χρόνια μετά απο την ολοκλήρωσή τους απο τον συνθέτη)ενώ οι Etudes έχουν ηχογραφηθεί ζωντανά από συναυλία του στην Πράγα στίς 21/2/1960.
Η Supraphon έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στόν ήχο .
Οι ερμηνείες τού Richter,είναι εκθαμβωτικές.Βρίσκεται στην ηλικία τών 41-45 ετών δηλαδή όταν πλέον έχει αποκτήσει τόν πλήρη έλεγχο τής δεξιοτεχνίας του...
Είναι επίσης γνωστό στούς θαυμαστές τού Richter ότι πολύ συχνά επέλεγε ο ίδιος να ερμηνεύει από διάφορα έργα τά αποσπάσματα πού τού άρεσαν γεγονός πού είχε προκαλέσει τήν ´ενόχληση´τού Σοστακόβιτς μιάς και ουδέποτε ο Richter ερμήνευσε όλα τά πρελούδια και φούγκες τού συνθετη..
Ομως αξίζει κανείς να ακούσει τήν ερμηνεια τού πιανίστα στά 4,6 και 18 γιά να καταλάβει μέ πόση θέρμη περιέβαλλε και ´υποστήριζε ´τίς επιλογές του.

Απο τίς σπουδές τού Σοπέν τί να πρωτοδιαλέξεις...
Το ορμητικό ξεκίνημα τής 1?τον λυρισμό τής 3??τό πάθος τής 10??
To ίδιο και στίς Σπουδές op.25 το εξαιρετικό Lento τής 7 ή τίς ´φλεγόμενες´11 και 12?
Συνολικά ο δίσκος αποτελεί απόκτημα γιά τούς θαυμαστές τού μεγάλου πιανίστα ειδικά μάλιστα γιατί αφορά στήν περίοδό πού βρισκόταν στό απόγειο τής Τέχνης του.

SU3796_2_xl.gif
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Εμένα μ αρέσει ο Ρίχτερ και ας τον έχουν χαρακτηρίσει κατά καιρούς ως "στεγνό","σκληρό","βαρύ" στο παίξιμό του.

Ισως αυτά ακριβώς τα "μειονεκτήματα" που του προσάπτουν μερικοί ,είναι και ο λόγος που μ αρέσει τόσο.,

Εφυγε για παραγγελιά..
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Εμένα μ αρέσει ο Ρίχτερ και ας τον έχουν χαρακτηρίσει κατά καιρούς ως "στεγνό","σκληρό","βαρύ" στο παίξιμό του.

Ισως αυτά ακριβώς τα "μειονεκτήματα" που του προσάπτουν μερικοί ,είναι και ο λόγος που μ αρέσει τόσο.,

Εφυγε για παραγγελιά..

Πίστεψέ με Δημήτρη μου,δεν θα χάσεις..
Στεγνός και βαρύς ο Richter??
Φέρτους αμέσως εδώ.:slapface::flipout::flipout:
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Ε όχι και στεγνός. Έπαιξε το "Κλειδοκύμβαλο" λες και είναι σονάτες, απολαυστικότατα. Βαρύς και ασήκωτος ήταν, αλλά όχι παντού. Ειδικά σε ορισμένα έργα στο ρομαντικό ρεπερτόριο το παίξιμό του είναι πολύ ανάλαφρο σαν αεράκι. Είναι πολύ σημαντικός ερμηνευτής ακριβώς διότι στο παίξιμό του καταφέρνει να βγάζει διαμεσολαβημένα τις ιδιορρυθμίες του - μέσα από την προσωπική του ανάγνωση του έργου. Ακόμα και εκεί που δεν είναι σπουδαίος (ελάχιστες φορές) καταφέρνει να είναι από ενδιαφέρων έως συναρπαστικός.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Συμφωνώ και επαυξάνω !

Απλά παρέθεσα μερικούς από τους "χαρακτηρισμούς" που του έχουν δωθεί κατά καιρούς,χωρίς να τους υιοθετώ.

Με χίλια σε όλα τα έργα του.Καταφέρνει να κρύψει το προφανές,αφήνωντας το ιδίον συναίσθημα του καθενός να το ανακαλύψει.
Μαγευτικος και μυστηριώδης,βγαίνει -όπως είπε και ο φίλος παραπάνω-συναρπαστικότερος από πολλούς άλλους,πιό "μεγάλους"..:grinning-smiley-043
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Aυτο που προσωπικά μ' εντυπωσιάζει στον Ρίχτερ, και μαλλον το εχω ξαναγράψει, ειναι η σεμνότητά του. Αναδεικνύει όχι τον πιανίστα αλλά το έργο, αντιλαμβάνεται την 'ταπεινότητα' της θεσης του ερμηνευτή μπροστά στο μεγαλείο του εργου του συνθέτη κι εν τέλει αυτο είναι που τον ξεχωρίζει. Στο 2ο κοντσέρτο του Brahms για πιάνο κάνει τα δύσκολα αρπίσματα και περάσματα να μοιάζουν παιχνιδάκια ακριβώς γιατι εχει αντιληφθεί τον χαρακτήρα του έργου ανεξάρτητα απο τις τεχνικές δυσκολίες του. Μάλιστα, ήταν ο μόνος που ομολογούσε οτι ποτέ δεν μπορεσε να καταλάβει τον Mozart :grinning-smiley-043
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

Μάλιστα, ήταν ο μόνος που ομολογούσε οτι ποτέ δεν μπορεσε να καταλάβει τον Mozart :grinning-smiley-043

Eνώ άμα είσαι πραγματικά μεγάλ-η μουσικός:)help::shot::flipout:)τον λές φανφάρα και ´καθάρισες´.:flipout:
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Re: Απάντηση: Re: Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

Eνώ άμα είσαι πραγματικά μεγάλ-η μουσικός:)help::shot::flipout:)τον λές φανφάρα και ´καθάρισες´.:flipout:

Σπύρο το θλιβερό γεγονός ειναι οτι και στα περισσότερα ωδεία τον αντιμετωπίζουν 'παιδικά' τον Mozart...
 
17 June 2006
14,350
ήταν ο μόνος που ομολογούσε οτι ποτέ δεν μπορεσε να καταλάβει τον Mozart

Νομίζω πως ο Mozart είναι η επιτομή αυτού που λένε thin-ice walker.
Δεν έχω ακούσει ποτέ Σλάβο να "καταλαβαίνει" τον Mozart και να μπορεί να τον αποδόσει σωστά. Δεν έχει να κάνει με το να παίζεις τις νότες ορθά: Κάτι τους ξεφεύγει. Πιστεύω πως είναι θέμα νοοτροπίας και ψυχοσύνθεσης. Το ίδιο εξ αιτίας του οποίου δεν έχω ακούσει ποτέ Γερμανό να παίζει τον Chopin σωστά.

Ξέρει κανείς από τους παρεπιδημούντες λεβέντες να μου πεί κάποια καλή εκτέλεση για τα κοντσέρτα για βιολί του Amadeus; Ειδικά τα 3 και 5.
Τα έχω με την Mutter και τον Karajan. Βig Band εκδοχή, "παραφορτωμένη" ορχήστρα...πολύ καλά αλλά...κάτι μου λείπει.
Any suggestions?
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

Νομίζω πως ο Mozart είναι η επιτομή αυτού που λένε thin-ice walker.
Δεν έχω ακούσει ποτέ Σλάβο να "καταλαβαίνει" τον Mozart και να μπορεί να τον αποδόσει σωστά. Δεν έχει να κάνει με το να παίζεις τις νότες ορθά: Κάτι τους ξεφεύγει. Πιστεύω πως είναι θέμα νοοτροπίας και ψυχοσύνθεσης. Το ίδιο εξ αιτίας του οποίου δεν έχω ακούσει ποτέ Γερμανό να παίζει τον Chopin σωστά.

Έ τότε γιατί να μην αληθεύει ότι το ροκ δεν κάνει για τον Ελληνα ; Η ότι οι Βόρειοι είναι ψυχροί για μάς ; -bye-:grandpa::flipout:
 
Απάντηση: Re: Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

Ξέρει κανείς από τους παρεπιδημούντες λεβέντες να μου πεί κάποια καλή εκτέλεση για τα κοντσέρτα για βιολί του Amadeus; Ειδικά τα 3 και 5.

Το περιμένω να μου 'ρθει: :eating:
42cb_1.JPG

Θα σου πω μόλις το πάρω.

Από τις λοιπές 'παραδοσιακές', θα κοίταζα και αυτήν:
411P8ADMMTL._SL500_AA240_.jpg

Αρτούρ Γκριμιώ με Κόλιν Νταίηβις

Δεν έχω ακούσει καμία low-fat :rolleyes: με παραδοσιακά όργανα, ακόμη.
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Ξέρει κανείς από τους παρεπιδημούντες λεβέντες να μου πεί κάποια καλή εκτέλεση για τα κοντσέρτα για βιολί του Amadeus; Ειδικά τα 3 και 5.
Any suggestions?
Τα έχω ακούσει live με τον Uto Ughi και τους "Solisti Veneti" (dir. Claudio Scimone) στη Monnaie. Ήταν η καλύτερη εκτέλεση που είχα ακούσει, προ παντός το τελευταίο. Το πήρε μετά το μάτι μου σε CD πριν από αρκετά χρόνια αλλά δεν το άκουσα.
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: Sviatoslav Richter:Στό Ζενίθ τής Ερμηνείας

Εμένα μ αρέσει ο Ρίχτερ και ας τον έχουν χαρακτηρίσει κατά καιρούς ως "στεγνό","σκληρό","βαρύ" στο παίξιμό του.
Μένω έκθαμβος μ' αυτούς τους χαρακτηρισμούς. Πως μπορεί να είναι στεγνός ή βαρύς ένας πιανίστας που το παίξιμό του ρέει ακόμη και εκεί που σκαλώνουν και οι μεγαλύτεροι βιρτουόζοι. Πως μπορεί να είναι σκληρός ένας πιανίστας που αδιαφορεί για τα φάλτσα, φτάνει το ύφος του, η ερμηνεία, να είναι αυτά που θέλει (μην ξεχνάμε ότι όλες σχεδόν οι ηχογραφήσεις που έχουμε είναι ζωντανές).

Νομίζω πως τα παραδείγματα που δόθηκαν για την περίοδο της ακμής του είναι εξαιρετικά αλλά επίσης πως μια πιο πλήρης εκτίμησή του απαιτεί και το άκουσμα Rachmaninov.

Όσο για τα πρελούδια και τις Φούγκες του Σοστακόβιτς, θα συνιστούσα ένα παράλληλο άκουσμα της τόσο διαφορετικής (αλλά για μένα εξ ίσου καλής από μια πολύ διαφορετική σκοπιά) Tatiana Nikolaeva.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Και εγώ το Γκρυμιώ έχω και τον ψηφίζω. Δεν έχω ακούσει τον Όιστραχ. Γενικά ο Γκρυμιώ είναι πολύ καλός στα έργα της εποχής εκείνης - έχει κάνει ωραίες "σονάτες και παρτίτες" στη Philips. Θα έψαχνα (και θα το ψάξω) μήπως τα έχουν κάνει ο Ακαρντο ή ο Φάμπιο Μπιόντι.Νομίζω ότι θα τους πηγαίνει.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Μια και μιλάμε για Ρίχτερ, αν σας αρέσει ο Μπραμς, (αφού αγοράσετε το κουτάκι του Julius Katchen στη Decca με τα έργα για σόλο πιάνο), οφείλετε στον εαυτό σας την πανδαισία της ζωντανής ηχογράφησης της 1ης και 2ης σονάτας με το Ρίχτερ στη Μάντοβα το 1987 και πάλι στη Decca.Καταπληκτική ερμηνεία και ωραία ηχογράφηση.Ο πιο φευγάτος και απολαυστικός Μπραμς για να το πω χύδην.
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Ο απολαυστικότερος Μπράμς που έχω ακούσει είναι το πρώτο κοντσέρτο από κασέττα (ζωντανή ανεπίσημη ηχογράφηση) με τον Αγραφιώτη να διευθύνει την ΚΟΑ και την Ευνουχίδου στο πιάνο. Τέτοιου είδους εκτελέσεις λίγοι τις ακούνε, συμπτωματικά, και δυστυχώς πάρα πολύ σπάνια βγαίνουν στην διεθνή δισκογραφία, γιατί έχουν να συναγωνιστούν με τον Νταλάρα - πράγμα δύσκολο. Οι εξαιρέσεις όπως η BIS και οι ηχογραφήσεις του Σκαλκώτα οφείλονται σε μια προσπάθεια αναβίωσης του Σκαλκώτα όταν υπάρχει μια έλλειψη "καινοτομίας" στο διεθνές εμπόριο κλασσικής μουσικής και όχι στις προσπάθειες του κράτους μας να προωθήσει Έλληνες καλλιτέχνες - πέρα από τους παρεμφερείς του ως άνω.