Post mortem αριστούργημα

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
l72339lbdqa.jpg


Είμαι φαν. Δεδηλωμένος . Και ως φαν απολύτως υποκειμενικός . Οι Esbjorn Svensson Trio είναι το πιο σημαντικό τζαζ τρίο των τελευταίων ετών και το Leucocyte ο πιο σημαντικός δίσκος τους και ένα σπουδαίο έργο που θα μείνει κλασσικό στα χρόνια που έρχονται .

Από τότε που το «Jazz και Τζαζ» περιέλαβε ένα κομμάτι τους στο ένθετο cd του κόλλησα δια παντός μαζί τους . Αγόρασα σχεδόν όλα τα cd τους και μπήκα στον κόσμο τους . εκεί όπου η παράδοση , το Bop συναντά την electronica και την ποπ και ήδη σήμερα το heavy metal . Οι E.s.t. με κάθε τους κυκλοφορία – τουλάχιστον μέχρι το “Seven days of falling” - κατάφερναν να διατηρούνται στην αιχμή της πρωτοπορίας όντας ταυτόχρονα εύληπτοι , απολύτως προσωπικοί , μπολιάζοντας την τέχνη του τρίο με ό,τι πιο σύγχρονο , ως άκουσμα , εμφανιζόταν τα τελευταία χρόνια. Και παρ’όλο που τα τελευταία χρόνια οι στούντιο κυκλοφορίες τους – τα "Viaticum" και "Tuesday Wonderland" -έφερναν στο φως μερικές ποπ ευαισθησίες , εμφανίζοντας συγχρόνως μια στατικότητα στην αναπαραγωγή του μελωδικού τους προσανατολισμού , ήταν τα λάιβ τους , όπως το εξαιρετικό “Live in Hamburg” , όπου οι αυτοσχεδιαστικές τάσεις τους επανέκαμπταν πιο δυναμικές και φρέσκες από ποτέ άλλοτε , απαλλαγμένες από μορφολογικές «αγκυλώσεις» και κρατούσαν ψηλά τον πηχυ , επαναβεβαιώνοντας την κατάκτηση της κορυφής.

Ωσπου πριν λίγο καιρό η είδηση του θανάτου του Svensson μας πάγωσε , τόσο με το άτυχο και ανόητο του τρόπου του , όσο και με την συνειδητοποίηση ότι το σπουδαίο αυτό τρίο , τέλειωσε .
Λίγο καιρό αργότερα το “Leucocyte” τελευταίο «στούντιο» άλμπουμ του γκρούπ , μια post mortem κυκλοφορία , έκανε την εμφάνιση του στις προθήκες των δισκοπωλείων , ιντερνετικών και μη , και ο τύπος – έντυπος και «άϋλος» παραληρούσε . Και δικαίως .

Διότι αρκούν μόνον δύο –τρείς ακροάσεις για να αντιληφθεί κανείς το προφανές . Οι E.s.t. επέστρεφαν , δυστυχώς για μία και μοναδική φορά , με το πλέον ρηξικέλευθο , επαναστατικό και απόλυτα σύγχρονο άλμπουμ τους , αυτό που έδινε μια νέα ώθηση στο εντελώς προσωπικό ιδίωμα τους και βάδιζε σε μονοπάτια που δεν είχαν ξαναπατήσει μέχρι σήμερα. Κυρίαρχη βάση ο αυτοσχεδιασμός , η ουσία της τζαζ . Λάιβ στο στούντιο από ένα γκρούπ που μετά από τόσα χρόνια μαζί είχε φτάσει σε ένα απόλυτα ζηλευτό επίπεδο επικοινωνίας , αλληλεπίδρασης , αλληλοκάλυψης και δεξιοτεχνίας .

Δυο εκτεταταμένες συνθέσεις , το "Premonition" και το ομότιτλο "Leucocyte" καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα του cd υπερβαίνοντας τα 40 λεπτά . Η πρωτη αποτελείται από δύο μέρη , με το πρωτο , το "Earth" , να περιστρέφεται γύρω από ένα γκρουβάτο ριφ του μπάσου , υψίστης δομικής σπουδαιότητας και χεβιμεταλλικής ρυθμολογίας και συνδυάζεται με τα drums που σιγά σιγά χτίζουν ένα ντελιριακό οικοδόμημα για να ξεσπάσουν εκρηκτικά στο μέσο περίπου , φέρνοντας στο νου το Machine Gun του Χέντριξ με τον Μitch Mitchell πίσω από τα ντραμς. Κι ο Svensson με ένα από τα καλύτερα σόλο του στο πιάνο οδηγεί το κομμάτι όπως θα έκανε ο Keith Jarret στα πιανιστικά τρίο του . Μόνο που ο Jarret δεν θα είχε ποτέ ένα τέτοιο γκρουβαριστό ριφ στο μπάσο , ως κορμό ανάπτυξης .

Η δεύτερη εκτεταμένη τετραμερής σουίτα είναι το ομότιλο κομμάτι με το πρωτο μέρος του "Ad Initio" να ηχεί πιο επιθετικό από οτιδήποτε έχουν ηχογραφήσει οι E.s.t έως σήμερα , προσεγγίζοντας οριακά το χέβυ μέταλ - οι Motorhead παίζουν τζαζ ; - υπερβαίνοντας κάθε στυλιστικό όριο και αισθητικό περιορισμό . Ογκώδης ρυθμ σέξιον , παραμόρφωση στο έπακρο και το πιάνο του Svensson να κλωθογυρίζει , να υπογραμμίζει , να αντιτίθεται και να συμπλέει .Μεσολαβεί το "Ad Interim" , ενός λεπτού σιγή στην πραγματικότητα και το κομμάτι περνά στο τρίτο και τέταρτο μέρος του , "Ad mortem" και "Ad Infinitum" , αντίστοιχα , όπου ο ηλεκτρονικός θόρυβος των Supersilent και οι noise εξτραβαγκάντζες του Sun Ra ή των Black Dice, παραλαμβάνουν την σκυτάλη αποδομώντας τα πάντα , με μόνο το πιάνο να παραμένει και να θυμίζει ότι ακούμε κάτι συγγενές προς την τζαζ , εκτελώντας μετέωρα γοητευτικές φράσεις , ως αντίθεση στον ορυμαγδό και την πανδαισία των ηλεκτρονικών ήχων και των συχνοτήτων .

Τα υπόλοιπα κομμάτια εξ ίσου σπουδαία , όπως το free bop “Jazz” , το ηλεκτρονικής μορφής ηχοτοπίο του Still , συμπληρώνουν επάξια έναν σπουδαίο δίσκο , ένα σημαντικό έργο , χωρίς αμφιβολία .
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Δημήτρη ,καλύτερα να τό έβαζες στίς Παρουσιάσεις-Αφιερώματα όπου υπάρχουν και άλλα αφιερώματα τού εξαιρετικού αυτού Trio(όπως λές και εσύ είμαι υποκειμενικός fan τους και τούς θεωρώ σημαντικότατους)αλλά και γιατί πρόκειται γιά το τελευταίο post mortem αλμπουμ τους.
Οπότε η θέση του είναι στό Ιndex και στην Ιστορία.
Eυχαριστούμε γιά την αρχική παρουσίαση..
Οταν έλθει η ώρα θά συμπληρώσουμε πιθανώς...
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Είσαι υποκειμενικός Μήτσε...
όπως όλοι μας άλλωστε, γι αυτό και δεν πειράζει.

Το τρίο είναι κρύο.
Παρ όλη την αξιοσύνη τους, ως ικανότατο jazz trio, δεν μιλάνε στην ψυχή.
Παραδόξως, μιλάνε άλλοι, όπως πχ ο Tingwald...
Οι EST μεταφέρουν στο χώρο σου την ψύχρα του Βορρά, και τη νιοιώθεις.
Άποψή μου φυσικά, υποκειμενική και φυσικά να μην τους υποβαθμίσουμε εντελώς.
 

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Aκουσα 5 συνεχομενες φορες το Ad Initio, που ειναι και 8μιση λεπτα το ατιμο... Καπου στη μεση μου θυμισε το γνωστο sample, οπως το χρησιμοποιησαν οι Future Sound of London, στο My Kingdom. Απιστευτη κομματαρα.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
ναι βρε Πέτρο, δεν σε είπαμε καμπούρη, ούτε και κανέναν άλλον...
Ό,τι άκουσα στο Μήτσο από δαύτους με άφησαν παγερά αδιάφορο.
Το συγκεκριμένο δεν το άκουσα ακόμα, προφανώς.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Post mortem αριστούργημα

Είσαι υποκειμενικός Μήτσε...
όπως όλοι μας άλλωστε, γι αυτό και δεν πειράζει.

Το τρίο είναι κρύο.
Παρ όλη την αξιοσύνη τους, ως ικανότατο jazz trio, δεν μιλάνε στην ψυχή.
Παραδόξως, μιλάνε άλλοι, όπως πχ ο Tingwald...
Οι EST μεταφέρουν στο χώρο σου την ψύχρα του Βορρά, και τη νιοιώθεις.
Άποψή μου φυσικά, υποκειμενική και φυσικά να μην τους υποβαθμίσουμε εντελώς.

Aυτή την περίφημη ψύχρα τού Βορρά απορώ πού την βρίσκεις chief...
H Xαρά της Μουσικής είναι οι άνθρωποι...
Ασε πού και γενικότερα οι Βόρειοι έχουν συναίσθημα στην μουσική τους...
Απλά δεν τό ´φωνάζουν´.
 
Last edited:

petros_m

Supreme Member
18 June 2006
8,210
Αλιμος
Απάντηση: Re: Post mortem αριστούργημα

ναι βρε Πέτρο, δεν σε είπαμε καμπούρη, ούτε και κανέναν άλλον...

Γιατι το λες αυτο? Υπονοησα πως θίχτηκα ή κατι τετοιο? Καμια σχεση!
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Post mortem αριστούργημα

Είσαι υποκειμενικός Μήτσε...
όπως όλοι μας άλλωστε, γι αυτό και δεν πειράζει.

Το τρίο είναι κρύο.
Παρ όλη την αξιοσύνη τους, ως ικανότατο jazz trio, δεν μιλάνε στην ψυχή.
Παραδόξως, μιλάνε άλλοι, όπως πχ ο Tingwald...
Οι EST μεταφέρουν στο χώρο σου την ψύχρα του Βορρά, και τη νιοιώθεις.
Άποψή μου φυσικά, υποκειμενική και φυσικά να μην τους υποβαθμίσουμε εντελώς.

Μα φυσικά και είμαι ...Το δήλωσα ευθύς εξ αρχής . Οπως είμαι σε πολλά άλλα πράγματα .Οπως όταν θέλω να ακούω την μουσική μου όπως μ' αρέσει εμένα και όχι ψάχνοντας την αλήθεια της ηχογράφησης . Οπως όταν λέω ότι τα δύσμοιρα αυτιά μου δεν αντέχουν τον Μάλερ γιατί δεν μπορώ να αντιληφθώ και την ελάχιστη συνοχή σε αυτό που μου φαίνεται ως συνονθύλευμα θεμάτων ( no offence προς τους θαυμαστές του -παραδείγματα φέρνω και δη ακραία ως πιό παιδευτικά :flipout: ) .Η όπως όταν αφού άκουσα το Leucocyte ο νούς μου πήγε σε άλλα τζαζ τριο και βέβαια στους Tingwall Trio οι οποίοι συγκριτικά φαντάζουν ως μία απλώς καλή ορχήστρα για γάμους και συνεστιάσεις ...
Αυτή είναι η γοητεία της μουσικής , η γοητεία του ανθρώπινου είδους , η γοητεία των παρουσιάσεων όποιων έργων μας κάνουν κλικ.
ΥΓ. Κι αν είναι ψυχροί οι E.s.t. η ECM τι είναι ; :BDGBGDB55:
 
Last edited:

christos

Supreme Member
6 August 2006
5,483
πέρα μαχαλάς
Μη ξεχνατε οτι και ο παγος καιει..:afro:παντως εμενα μονο κρυος δεν μου φανηκε αντιθετως...
Δεν ξερω αν ειναι το καλυτερο τους (εχω ακουσει 2 ακομη) ειναι ομως εξαιρετικο αλμπουμ. Αυτα με το πρωτο ακουσμα.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Re: Απάντηση: Re: Post mortem αριστούργημα

Η όπως όταν αφού άκουσα το Leucocyte ο νούς μου πήγε σε άλλα τζαζ τριο και βέβαια στους Tingwall Trio οι οποίοι συγκριτικά φαντάζουν ως μία απλώς καλή ορχήστρα για γάμους και συνεστιάσεις ...

O Tingwall είναι συνθέτης μεγάλος.
γιά τους est δεν μπορώ με τίποτα να το πω...
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να βρούμε ένα τρόπο να αντικειμενικοποιήσουμε την έννοια καλή σύνθεση . Συνήθως για να επιχειρηματολογήσουμε υπερ του "καλού" μιάς σύνθεσης , χρησιμοποιούμε άλλους μη αντικειμενικούς όρους : ενδιαφέρουσα ανάπτυξη , στέρεη μελωδία , πλούσια ενορχήστρωση , ωραία μελωδική γραμμή , περίεργοι χρόνοι ασυνήθιστοι για κάποιο είδος . Μερικές φορές ο άκρατος υποκειμενισμός μας φτάνει στο σημείο να απορρίπτει πράγματα με απίστευτα ασαφή , απροσδιόριστα και υποκειμενικά στοιχεία ( "ζεστή" ανθρώπινη μουσική , "κρύα" μουσική , δεν μου μιλάει στην καρδιά κ.ο.κ ) Οροι που δυστυχώς έχουν άμεση σχέση με το υποκείμενο που τους εκφέρει , εξαρτώνται από αυτό , εκπορεύονται από αυτό και δυστυχώς επιστρέφουν πάλι εκεί , χωρίς να πούν τίποτα απολύτως . Διότι αντικειμενικό είναι το α2=β2 + γ2 στα ορθογώνια τρίγωνα .

Παλιότερα υπήρχαν αυτά που επιτρεπόντουσαν και αυτά που δεν επιτρεπόντουσαν στην σύνθεση . Πλέον τίποτα δεν έχει μείνει όρθιο -κι αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό . .Πολλές φορές στις περιγραφές μας υπεισέρχονται εξωμουσικά και κυρίως ανθρωποκοινωνιολογικά στοιχεία ( περίγυρος της εποχής ,ιστορικά στοιχεία , κριτική του συστήματος από τον καλλιτέχνη , στίχος αν μιλάμε για τραγούδι κλπ ).

Οπότε ας μοιραστούμε αυτό που μας αρέσει , λέγοντας με πολλά λόγια , όσο πιό αναλυτικά μπορούμε αυτό που θα θέλαμε να πούμε με δυο κουβέντες : "δισκάρα ρε πού...η μου . Πάρτο . Μουφυγε ο τάκος " Γιατί αλλοιώς θα γίνουμε χαϊεντάδες , μη δυνάμενοι να ευχαριστηθούν τον ήχο του συστήματος εάν δεν είναι αέρινο , με στιβαρό χαμηλό , βελούδινα μεσαία , γλυκά αλλά επιβλητικά πρίμα κ.ο.κ
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Οι EST είναι από τους καλλιτέχνες που θα ξαναπάρω δισκάκι τους. Το αξίζουν.

Δεν ανήκουν στα "top of the tops" μου, αλλά έχουν μια σχετικά σεβαστή θέση.
Εν μέρει συμφωνώ με το Μήτσο. Αλλά δε χρειάζεται και όλα όσα μας αρέσουν να "μιλάνε" κιόλας.

ΙΜΗΟ πάντα...
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Για την παρουσίαση του Δημήτρη δεν έχω φυσικά να προσθέσω κάτι, απλά:grinning-smiley-043.
Μια προτροπή-πρόταση μόνο να γράψω για όσους ακούνε ροκ και δεν έχουν σχέση με τα jazz trio, (όπως ήμουν και εγώ πριν μπλέξω με σας εδω μέσα..).
Αν υπήρχε μόνο ένα jazz trio που θα έπρεπε να ακούσετε αυτό είναι οι EST.
Αν και παίζουν ελεύθερη αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, η ταμπέλα jazz νομίζω ότι είναιμόνο για να διεκολύνει την ταξινόμηση στα ράφια των δισκάδικων. Στα δικά μου τα αυτιά είναι ροκ, καραρόκ θα έλεγα.

edit: αν είναι έτσι η ψύχρα chief ε, τότε η ψύχρα δεν είναι καθόλου άσχημη -bye-
 
Last edited:

In My Humble

Banned
2 September 2008
732
Malmo, Sverige
Μερικες εβδομαδες μετα το ατυχημα, ο Magnus και ο Dan μιλησαν με την συντρακτια μιας τοπικης εφημεριδας και περιεγραψαν την πολυ περιεργη και ξαφνικη κατασταση που βρεθηκαν μετα το τραγικο ατυχημα. Περιγραφουν πως εγινε ο δισκος, ητανε στην Αυστραλια για ενα τουρνε και ειχανε 3 ημερες ελευθερο. Αντι να κατσουν 3 ημερες στην πλαζ, αποφασισανε να κατσουν μονο μια και τις υπολοιπες 2 ημερες τις περασανε στα ακουστα στουντιο 301.
Ουτε μια νοτα δεν ηταν προετοιμασμενη, βασικα πηγαν στο στουντιο και αρχισαν να παιζουν αυθορμητα, χωρις να ξερουν τι θα βγει. Τιποτα δεν ειναι μιξαρισμενο μετα, η σχεδον τιποτα διορθωνει ο Magnus, μονο λιγο απο το "τεταρτο μελος" του συγκροτηματος, τον τεχνικο ηχου Ake Linton.
Αυτη ειναι και η πρωτη φορα που κανουν εναν δισκο κατα αυτον τον τροπο, συνεχιζει ο Magnus, συνηθως ο Esbjorn εκανε ενα βασικο μουσικο σχεδιο και εμεις τον υποστηριζαμε σε αυτο το σχεδιο του. Στα Λευκα Αιμοσφαιρια, οι τρεις μας παιζουμε ακριβως το ιδιο ποσοστο και στην συνθεση.
με τον δισκο αυτο θελαμε να δειξουμε την ενεργεια που δημειουργειτε σε ενα τουρνε.
και συνεχιζει ο Magnus, οτι και το εξωφυλο και η καλλιτεχνικη επιμελεια ηταν τελειωμενη πριν το ατυχημα του Esbjorn και οτι ειχε εγκριθει και απο αυτον. Το ιδιο φυσικα ισχυει και το μουσικο μερος του δισκου.
παρατηρωντας το αποτελεσμα σημερα και τους τιτλους που δωσανε τοτε, συνεχιζει ο Magnus, απορεις λιγακι!Σκεφτεται για τον τιτλο "Προειδοποιηση", "Διπλα στον θανατο" και "Προς την Αθανασιαν"!
και μετα σκεφτεσαι και για το εξωφυλο, τα Λευκα Αιμοσφαιρια, ενα συμβολο για την συνεχωμενα αναγεννηση της ζωης, που συντριβονται σε μικρα κομματια.
Εντυπωση κανει και η φωνη του αρχιτεχνικου του στουντιου, που ακουγεται να λεει "Θελω μονο να σας πω αντιο" αναμεσα σε 2 κομματια!
Φυσικα ολα αυτα δεν ειναι παρα μονο συμπτωση, αλλα φαινονται λιγακι παραλογο σε αυτην την κατασταση.