Πατήματα

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069


"Πατήματα"
Χρήστος Τζιτζιμίκας
Ίαμβος 2001




exofyllo.jpg



Μια έκδοση-κόσμημα, αποτέλεσμα του μόχθου, της έρευνας και της γνώσης του εξαιρετικού ηπειρώτη τραγουδιστή Χρήστου Τζιτζιμίκα. Γεννημένος το 1963 στην Εσώβαλτα Γιαννιτσών, ο Χρήστος, καταγόμενος από οικογένεια τραγουδιστών, ασχολείται με την έρευνα και καταγραφή του ηπειρώτικου, του μακεδονίτικου και του θεσσαλικού τραγουδιού, καθώς και με την βλάχικη μουσική παράδοση της Πίνδου.
Στην συλλογή αυτή, ανεξάρτητης παραγωγής, συνεργάζεται με τους κορυφαίους Πετρολούκα Χαλκιά (κλαρίνο), Αχχιλέα Χαλκιά (βιολί), Χριστόδουλο Ζούμπα και Θανάση Μαρκόπουλο (λαούτο), Νίκο Κοντό και Ανδρέα Παππά (κρουστά).
Καταρχήν, πρόκειται για μια πανέμορφη, ιδιαίτερα προσεγμένη έκδοση. Ο δίσκος συνοδεύεται από ένα κατατοπιστικό βιβλίο 100 σελίδων, με άκρως ενδιαφέροντα σχόλια, μουσικολογικά και ιστορικά στοιχεία για κάθε τραγούδι χωριστά, αλλά και με πολύ περιεκτική, αν και συνοπτική, αναφορά στην πολιτική-κοινωνική-πολιτιστική ιστορία της ευρύτερης περιοχής του Πωγωνίου.
Ο δίσκος περιέχει δεκαέξι τραγούδια, με σημείο αναφοράς το Πωγώνι της Ηπείρου. Όπως αναφέρει στο σημείωμά του ο Χρήστος Τζιτζιμίκας, προσπάθησε να συμπεριλάβει όσο το δυνατό περισσότερες πτυχές του μουσικού πλούτου της περιοχής αυτής. Τραγούδια του γάμου, κλέφτικα, της ξενητειάς, αποδίδονται με τον χαρακτηριστικό τρόπο απόδοσης από τις κομπανίες των οργανοπαικτών των περιοχών αυτών, οι οποίες διατηρούν και χρησιμοποιούν συχνά, στοιχεία παρμένα από το καθαρά πολυφωνικό τραγούδι, με ένα ιδιότυπο πάντα τρόπο.

"Το Πωγώνι της Ηπείρου είναι η κοιτίδα της ελληνικής πεντατονίας. Αυτό που χαρακτηρίζει τις πωγωνήσιες μελωδίες είναι, κυρίως, η χρήση της ανημίτονης πεντατονικής κλίμακας (της κλίμακας δηλαδή που έχει πέντε νότες, ανάμεσα στις οποίες δε σχηματίζεται κανένα ημιτόνιο).
....
Σε αντίθεση με το Ζαγόρι και τα Γιάννενα, που χαρακτηρίζονται από ένα λεπτολογημένο, περίτεχνο ύφος, το Πωγώνι χαρακτηρίζεται από την απλότητα και την λιτότητά του, μια λιτότητα που θα την έλεγε κανείς αρχαιοπρεπή
", αναφέρει ο Κωστής Δρυγιανάκης στο ένθετο του cd.

Γιά τους φίλους της Ηπειρώτικης και γενικά της παραδοσιακής μας μουσικής, αυτή η έκδοση αποτελεί απόκτημα.

 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,833
Ελλαδα
Mπραβο Στεργιε !
μεγαλο παληκαρι ο Χρηστος χρονια τωρα γυριζει
τα χωρια και τα πανυγηρια και μαζευει Ηπειρωτικα διαμαντια
ερευνητης και τραγουδιστης μονο 30 ετων
αγαπημενος του κορυφαιου Πετρολουκα
καποτε τα δημοτικα κυκλοφορουσαν σε αθλιες εκδοσεις
τωρα υπαρχουν ευτυχως καποιοι μερακληδες και κανουν
πολλα με δικα τους εξοδα
ZAΓΟΡΙΣΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΙΩΤΙΚΑ
ΗΠΕΙΡΩΤΕς ΠΡΩΤΟΜΑΣΤΟΡΕΣ
δυο ακομα εκπληκτικα cd

και χαιρετισματα στο Υπουργειο Πολιτισμου

μηπως καποιος γνωριζει κατι καλο με Πετρολουκα Χαλκια ?
Η ωραιοτερη πολη
τα καλυτερα Ελληνικα τραγουδια
και το ποιο ομορφο ελληνικο χωριο
ειναι στην ΗΠΕΙΡΟ

οχι δεν ειμαι απο εκει δυστηχως



.
 
Last edited:

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Mπραβο Στεργιε !

..........
μηπως καποιος γνωριζει κατι καλο με Πετρολουκα Χαλκια ?


............

.

Από Πετρολούκα σόλο προτείνω δύο πολύ ωραία cd : "Μοιρολόγια και γυρίσματα" και "Δρόμοι της ψυχής". Έχει επίσης παίξει σε έναν πολύ καλό δίσκο με το σχήμα "Ιδιομελο".

Υ.Γ. Στέλιο, εδώ Μάριος -bye-... Μάλλον μπερδεύτηκες λόγω των γενεθλίων του Στέργιου, που έχει την τιμητική του σήμερα.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Γιά τον Πετρολούκα συμφωνώ και επαυξάνω γιά τά δύο c.d. πού προτείνει ο Μάριος.
Επίσης κάπου έχω και ένα c.d. απο το Διφωνο ,νομίζω,μέ αποσπάσματα απο δουλειές τού Πετρολούκα και τού Μάνου Αχαλινωτόπουλου.
Υ.Γ.
Το τελευταίο Μοιρολόϊ διαρκείας 9 λεπτών ,πού τον συνοδεύει ο αδελφός του στο βιολί αποτελεί μουσικό κομμάτι παγκόσμιας κλασεως και ´βάζει τά γυαλιά´σέ πολλούς μεγάλους τής σύγχρονης τζάζ.
Βεβαια ο Πετρολούκας είναι έλληνας δυστυχώς οπότε δέν τιμάται δεόντως.
 
Last edited:

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Επίσης, ο Πετρολούκας, αλλά και όσοι άλλοι ασχολούνται σοβαρά με το δημοτικό τραγούδι είχαν πάντα να αντιμετωπίσουν την δυσπιστία που προέρχεται από το γεγονός πως τη μουσική αυτή την βεβήλωσε κυριολεκτικά η χούντα, με αποτέλεσμα, για πολλά χρόνια να αντιμετωπίζεται με καχυποψία και απαξίωση...
Ευτυχώς, οι νεότερες γενιές, που δεν έχουν τραυματικά βιώματα και το μόνο που βλέπουν πια στο "Ω,ρε Γιώργη..." είναι η γραφικότητα αντί του εφιάλτη που έβλεπαν όσοι το ζούσαν, ασχολούνται σοβαρά και προσφέρουν πολλά στην διατήρηση της αληθινής παράδοσης και μνήμης. Όπως και ο Τζιτζιμίκας που έχει κάνει πολύ καλή δουλειά.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Mάριε αυτό μέ την Χούντα να το δεχτώ μέχρις ενός σημείου.
Μην ξεχνάμε πώς και μουσικές άλλων λαών(βλέπε και Κλασσική)χρησιμοποιήθηκαν απο ολοκληρωτικά καθεστώτα.
Παρά ταύτα οι Λαοί αυτοί διατήρησαν την κληρονομιά τους πού κοσμεί τήν Ιστορία τής Τέχνης...
Η Ελλάδα είναι απο τίς ελάχιστες χώρες στον Κόσμο,πού η πολιτιστική της παράδοση έχει πεταχτεί στά σκουπίδια και λίγοι άνθρωποι εξακολουθούν να την μελετούν,όπως το ίδιο συμβαίνει με την Βυζαντινή Μουσική τήν οποία, αντιθέτως, οι Ρώσοι τήν έχουν σέ μεγάλη εκτίμηση ενώ συγχρόνως ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η Harmonia Mundi ασχολούνται μαζί της.
Εδώ έχουμε κολλήματα μέ το να θεωρήσουμε την Δημοτική μας Μουσική άξια μελέτης αλλά και θαυμασμού.
Βλέπεις αντιθέτως οι Αυστριακοί να έχουν αναγάγει το Βάλς σε ´επιστήμη´ενώ η μουσική του αξία είναι υποδεκαπλάσια τής δικής μας μουσικής.
Δεν συζητω φυσικά για την πλήρη έλλειψη δυνατότητας αυτοσχεδιασμού .....
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ξέχασα να αναφέρω και τον Aϊχερ τής Ε.C.M.πού έχει στην εταιρεία του τούς Τσαμπρόπουλο,Γιαννάτου και Καραϊνδρου,εκ τών οποίων οι δύο πρώτοι κυρίως έχουν εξελίξει μέ αξιοθαύμαστο τρόπο ελληνικά ακούσματα.
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Να το πω ωμά? Αν ακούσει ο γείτονας να παίζεις cd με Βυζαντινή, θα σε περάσει για παπά ή στην καλύτερη για θρησκόληπτο. Αν βάλεις τσάμικα είσαι μπανάλ, συντηρητικός... Θα μου πείς, νά! τι λέει ο γείτονας... Αλλά έχουμε συνδέσει αξίες και πολιτισμικές κληρονομιές με πολιτικά αποθυμένα και ανυπόστατες προκατλήψεις... και κυρίως έχουμε μπερδέψει τα μπούτια μας με την "life-style" μουσική που μας σερβίρεται...
Εν πάσει περιπτώσει, νιώθω πως πολλοί Έλληνες ντρέπονται να ακούσουν δημοτική μουσική...
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ε τότε πές τους οτι ακούς Τσαϊκόφσκυ ή Ραχμάνινοφ πού μετέγραψαν την Λειτουργία τού Ιωάννη τού Χρυσόστομου.:flipout::flipout:.Αληθέστατο αυτό πού γράφω.
Υ.Γ.
Οχι δηλαδή ότι θα σέ περάσουν γιά λιγότερο παλαβό.:flipout::flipout:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Επί τη ευκαιρία ,πέραν τού σίγουρου ´δανεισμού´πού θα μού κάνεις(όταν συναντηθούμε) και στά Μικρασιάτικα αλλά και στον δίσκο πού παρουσίασες τώρα,μήπως ξέρεις εάν υπάρχει διαδικτυακός τόπος πού τά πουλάει??
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Ε τότε πές τους οτι ακούς Τσαϊκόφσκυ ή Ραχμάνινοφ πού μετέγραψαν την Λειτουργία τού Ιωάννη τού Χρυσόστομου.:flipout::flipout:.Αληθέστατο αυτό πού γράφω.
Υ.Γ.
Οχι δηλαδή ότι θα σέ περάσουν γιά λιγότερο παλαβό.:flipout::flipout:


:flipout::flipout::flipout:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Επί τη ευκαιρία ,πέραν τού σίγουρου ´δανεισμού´πού θα μού κάνεις(όταν συναντηθούμε) και στά Μικρασιάτικα αλλά και στον δίσκο πού παρουσίασες τώρα,μήπως ξέρεις εάν υπάρχει διαδικτυακός τόπος πού τά πουλάει??


Σου έστειλα pm
 

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Re: Απάντηση: Πατήματα

Από Πετρολούκα σόλο προτείνω δύο πολύ ωραία cd : "Μοιρολόγια και γυρίσματα" και "Δρόμοι της ψυχής".

Και εγώ αυτά τα δύο cd έχω από Πετρολούκα και είναι καταπληκτικά. Είναι πολύ μεγάλος Πετρολούκας

Όσο για την παραδοσιακή μας μουσική δεν νομίζω ότι φταίει το Υπουργείο που βεβαίως δεν έχει ιδέα ούτε ενδιαφέρεται για τίποτα. Ο ίδιος ο κόσμος δεν ζητάει να ακούσει κάτι καλό. Δεν είναι απαιτητικός, δέχεται ότι του δίνουν. Η μουσική δεν είναι κάτι σημαντικό για αυτόν, σημαντικό είναι το επίθετο ελληνική.
Τι άλλο να πω δηλαδή όταν σε μια γιορτή παραδοσιακής μουσικής, αναβίωση, πανηγύρι ή οτιδήποτε τέτοιο που υποτίθεται ότι γίνεται από αυτούς που νοιάζονται για την ελληνική μουσική ακούς τέτοιες σαβούρες; Το υπουργείο τους φταίει ή τα αυτιά τους;

Οι παρουσιάσεις σου Μάριε είναι καταπληκτηκές!-bye-
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Απάντηση: Re: Απάντηση: Πατήματα

.........

Τι άλλο να πω δηλαδή όταν σε μια γιορτή παραδοσιακής μουσικής, αναβίωση, πανηγύρι ή οτιδήποτε τέτοιο που υποτίθεται ότι γίνεται από αυτούς που νοιάζονται για την ελληνική μουσική ακούς τέτοιες σαβούρες; Το υπουργείο τους φταίει ή τα αυτιά τους;

............

Στα πανηγύρια κατά 99% θα ακούσεις σαβούρα και ηχορύπναση... Αυτό γιατί όπως λες ο κόσμος δεν νοιάζεται, αρκεί να γίνεται "τζερτζελές". Και οι περισσότεροι μουσικοί και τραγουδιστές είναι της ίδιας νοοτροπίας και "άντε να βγει το μεροκάματο...". Μ'αυτά και μ'αυτά έχει κατά πολύ απαξιωθεί η ελληνική μουσική. Πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια και έπειτα από πολύχρονη και σοβαρότατη, αν και μοναχική δουλειά, ανθρώπων όπως ο Σ.Καρράς, η Δ.Σαμίου, ο Φοίβος Ανωγειανάκης (με την καταπληκτική εργασία του "Ελληνικά Λαικά Μουσικά όργανα", μια εγκυκλοπαίδεια των ελληνικών λαικών οργάνων που δεν πρέπει να λείπει από κανένα σπίτι), υπάρχουν νέοι άνθρωποι που μαθαίνουν από χόμπυ ή και σπουδάζουν την παραδοσιακή μας μουσική.
 
Last edited:

In My Humble

Banned
2 September 2008
732
Malmo, Sverige
Πολυ ενδιαφερων αυτο το νημα, πραγματι.
Η μανα μου ειναι γεννημενη σε ενα χωριο στην περιοχη Πωγωνι και μαλλον ειμαι μισο-Πωγωνιτης και εγω. Το ειχα ξεχασει.
Οταν ημουν μικρος και πηγαινα στο χωριο, το ραδιο επαιζε συνεχεια τετοια τραγουδια, αλλα απο ερχοταν αυτη η μουσικη? καποιος εκει στο χωριο που ηξερε και απο ραδια ειχε συνδεσει μια τεραστια κορνα σε ενα δενδρο στην πλατεια και ολοι ακουγανε συνεχεια! Μηπως ηταν ο τοπικος σταθμος? Υπηρχε τοτε? παντως θυμαμαι αυτος ο ραδιοτεχνιτης, μερικες φορες οταν αλλαζε σταθμο, ακουγε πρωτα τον εκφωνητη να ηταν Ελληνας και οχι Αλβανος, γιατι ελεγε οτι η μουσικη εμοιαζε καταπληκτικα απο την αλλη μερια των συνορων και φυσικα δεν ηθελε να βαλει Αλβανικο σταθμο τοτε.Αφου βεβαιονοταν οτι Ελληνικος σταθμος, εβαζε μπρος με ενα διακοπτη την κορνα Ηταν καπου στα μεσα του 60.
Ισως, λεω ισως να υπαρχουν και μαγνητοταινιες απο καποια που ειχε ενα μαγνητοφωνο και ηχογραφουσε τους τοπικους μουσικους. παντως το ονομα Χαλκιας μου λεει κατι, αλλα ισως να ειναι πολλοι με αυτο το επωνυμο.
πραγματι, αυτη η μουσικη εχει μια φανταστικη ηρεμια και αδιαταραχτη ησυχια που σε καθηλωνει μεχρι το τελος