"Πατήματα"
Χρήστος Τζιτζιμίκας
Ίαμβος 2001
Μια έκδοση-κόσμημα, αποτέλεσμα του μόχθου, της έρευνας και της γνώσης του εξαιρετικού ηπειρώτη τραγουδιστή Χρήστου Τζιτζιμίκα. Γεννημένος το 1963 στην Εσώβαλτα Γιαννιτσών, ο Χρήστος, καταγόμενος από οικογένεια τραγουδιστών, ασχολείται με την έρευνα και καταγραφή του ηπειρώτικου, του μακεδονίτικου και του θεσσαλικού τραγουδιού, καθώς και με την βλάχικη μουσική παράδοση της Πίνδου.
Στην συλλογή αυτή, ανεξάρτητης παραγωγής, συνεργάζεται με τους κορυφαίους Πετρολούκα Χαλκιά (κλαρίνο), Αχχιλέα Χαλκιά (βιολί), Χριστόδουλο Ζούμπα και Θανάση Μαρκόπουλο (λαούτο), Νίκο Κοντό και Ανδρέα Παππά (κρουστά).
Καταρχήν, πρόκειται για μια πανέμορφη, ιδιαίτερα προσεγμένη έκδοση. Ο δίσκος συνοδεύεται από ένα κατατοπιστικό βιβλίο 100 σελίδων, με άκρως ενδιαφέροντα σχόλια, μουσικολογικά και ιστορικά στοιχεία για κάθε τραγούδι χωριστά, αλλά και με πολύ περιεκτική, αν και συνοπτική, αναφορά στην πολιτική-κοινωνική-πολιτιστική ιστορία της ευρύτερης περιοχής του Πωγωνίου.
Ο δίσκος περιέχει δεκαέξι τραγούδια, με σημείο αναφοράς το Πωγώνι της Ηπείρου. Όπως αναφέρει στο σημείωμά του ο Χρήστος Τζιτζιμίκας, προσπάθησε να συμπεριλάβει όσο το δυνατό περισσότερες πτυχές του μουσικού πλούτου της περιοχής αυτής. Τραγούδια του γάμου, κλέφτικα, της ξενητειάς, αποδίδονται με τον χαρακτηριστικό τρόπο απόδοσης από τις κομπανίες των οργανοπαικτών των περιοχών αυτών, οι οποίες διατηρούν και χρησιμοποιούν συχνά, στοιχεία παρμένα από το καθαρά πολυφωνικό τραγούδι, με ένα ιδιότυπο πάντα τρόπο.
"Το Πωγώνι της Ηπείρου είναι η κοιτίδα της ελληνικής πεντατονίας. Αυτό που χαρακτηρίζει τις πωγωνήσιες μελωδίες είναι, κυρίως, η χρήση της ανημίτονης πεντατονικής κλίμακας (της κλίμακας δηλαδή που έχει πέντε νότες, ανάμεσα στις οποίες δε σχηματίζεται κανένα ημιτόνιο).
....
Σε αντίθεση με το Ζαγόρι και τα Γιάννενα, που χαρακτηρίζονται από ένα λεπτολογημένο, περίτεχνο ύφος, το Πωγώνι χαρακτηρίζεται από την απλότητα και την λιτότητά του, μια λιτότητα που θα την έλεγε κανείς αρχαιοπρεπή", αναφέρει ο Κωστής Δρυγιανάκης στο ένθετο του cd.
Γιά τους φίλους της Ηπειρώτικης και γενικά της παραδοσιακής μας μουσικής, αυτή η έκδοση αποτελεί απόκτημα.
Στην συλλογή αυτή, ανεξάρτητης παραγωγής, συνεργάζεται με τους κορυφαίους Πετρολούκα Χαλκιά (κλαρίνο), Αχχιλέα Χαλκιά (βιολί), Χριστόδουλο Ζούμπα και Θανάση Μαρκόπουλο (λαούτο), Νίκο Κοντό και Ανδρέα Παππά (κρουστά).
Καταρχήν, πρόκειται για μια πανέμορφη, ιδιαίτερα προσεγμένη έκδοση. Ο δίσκος συνοδεύεται από ένα κατατοπιστικό βιβλίο 100 σελίδων, με άκρως ενδιαφέροντα σχόλια, μουσικολογικά και ιστορικά στοιχεία για κάθε τραγούδι χωριστά, αλλά και με πολύ περιεκτική, αν και συνοπτική, αναφορά στην πολιτική-κοινωνική-πολιτιστική ιστορία της ευρύτερης περιοχής του Πωγωνίου.
Ο δίσκος περιέχει δεκαέξι τραγούδια, με σημείο αναφοράς το Πωγώνι της Ηπείρου. Όπως αναφέρει στο σημείωμά του ο Χρήστος Τζιτζιμίκας, προσπάθησε να συμπεριλάβει όσο το δυνατό περισσότερες πτυχές του μουσικού πλούτου της περιοχής αυτής. Τραγούδια του γάμου, κλέφτικα, της ξενητειάς, αποδίδονται με τον χαρακτηριστικό τρόπο απόδοσης από τις κομπανίες των οργανοπαικτών των περιοχών αυτών, οι οποίες διατηρούν και χρησιμοποιούν συχνά, στοιχεία παρμένα από το καθαρά πολυφωνικό τραγούδι, με ένα ιδιότυπο πάντα τρόπο.
"Το Πωγώνι της Ηπείρου είναι η κοιτίδα της ελληνικής πεντατονίας. Αυτό που χαρακτηρίζει τις πωγωνήσιες μελωδίες είναι, κυρίως, η χρήση της ανημίτονης πεντατονικής κλίμακας (της κλίμακας δηλαδή που έχει πέντε νότες, ανάμεσα στις οποίες δε σχηματίζεται κανένα ημιτόνιο).
....
Σε αντίθεση με το Ζαγόρι και τα Γιάννενα, που χαρακτηρίζονται από ένα λεπτολογημένο, περίτεχνο ύφος, το Πωγώνι χαρακτηρίζεται από την απλότητα και την λιτότητά του, μια λιτότητα που θα την έλεγε κανείς αρχαιοπρεπή", αναφέρει ο Κωστής Δρυγιανάκης στο ένθετο του cd.
Γιά τους φίλους της Ηπειρώτικης και γενικά της παραδοσιακής μας μουσικής, αυτή η έκδοση αποτελεί απόκτημα.