Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Ξεκίνησα να προσανατολίζω το μυαλό μου και να συγκεντρώνω τις σκέψεις μου για το έργο που επιχειρώ σήμερα να παρουσιάσω, εδώ και μια εβδομάδα έχοντας σαν αρχικό στόχο ένα μέρος του, που μου δημιουργούσε ανέκαθεν εξ επαγωγής την πιο ανθρώπινη αίσθηση του Παραδείσου που έχω νιώσει, αν και βραχύβια.

Στην πορεία συνειδητοποίησα πως, αν και έχω το έργο στη δισκοθήκη μου για περισσότερο από είκοσι χρόνια, δεν είχα αντιληφθεί τη συγκλονιστική του ουσία, γιατί η βελόνα του πικάπ μου απέφευγε συστηματικά το τελευταίο, μεγαλύτερο και πλέον ‛δυσάρεστο’ μέρος του, το τελευταίο.

Η 6η συμφωνία του Μάλερ είναι μοναδική στη δομή της, στις συνθήκες δημιουργίας και στην επίδραση που είχε πάνω στο συνθέτη, μα κυρίως στην ειλικρίνεια, την προφητική και ενορατική της δύναμη και στην μοιραία, συντριπτική βιαιότητα με την οποία εκμηδενίζει το ίδιο το υποκείμενο της. Ο Φουρτβαίγκλερ την είχε χαρακτηρίσει ως «το μοναδικό μηδενιστικό έργο στην ιστορία της Μουσικής», ο Σαίνμπεργκ και ο Μπέργκ την είχαν αντικείμενο μελέτης και ο τελευταίος μάλιστα δήλωνε πως πλην της Ποιμενικής, είναι η μοναδική έκτη συμφωνία.

Γράφτηκε τα καλοκαίρια του 1903 και 1904, σε μια εποχή που οι συνθήκες τις ζωής του συνθέτη ήταν καλύτερες από ποτέ. Στην αρχή του γάμου του με την Άλμα, έχοντας κάνει την πρώτη τους κόρη, νεοδιορισμένος διευθυντής της Αυτοκρατορικής Όπερας της Βιέννης, θέση υψηλότατου κύρους.

Αντικείμενο της προβληματικής της συμφωνίας, ήταν όπως σ’ όλα τα έργα του, ο Αγώνας της Ζωής. Μορφολογικά είναι το πλέον κλασσικό έργο του συνθέτη, σε τέσσερα μέρη, τα δύο ακραία σε τριμερή εσωτερικά, μορφή σονάτας, ένα σκέρτσο και ένα αργό μέρος. Μόνο που εδώ το κλασσικό οικοδόμημα δεν είναι κομψή έπαυλη δια χειρός Χάυδν, ούτε πολύβουο αστικό θέατρο δια χειρός Μπετόβεν. Εδώ είναι μαυρισμένη βιομηχανία του 20ού αιώνα, μεταλλουργία, με χυτήρια, πρέσες και σφυριά. Το μέγεθος της ορχήστρας που απαιτεί είναι γιγάντιο, με πολλαπλά ενισχυμένα χάλκινα (8 κόρνα, 6 τρομπέτες, 4 τρομπόνια και τούμπα) και μια πανστρατιά κρουστών, ορισμένα από τα οποία εισάγονται για πρώτη φορά στην ορχήστρα, όπως π.χ. τα τσελέστα ή ακόμη περισσότερο, τα αγελαδοκούδουνα (!!) και ένα εξ αυτών, το διαβόητο σφυρί του τέταρτου μέρους δεν υπήρχε καν (!!!). Και όμως όλα αυτά η μουσική τα δένει σε μια συγκινητική και υποβλητική ενότητα, σε σημείο που ορισμένες φορές νομίζω πως αναφέρονται σε έναν οργανισμό, με τα έγχορδα να είναι το μυικό, τα πνευστά το κυκλοφοριακό και τα κρουστά το νευρικό του σύστημα.

Ο Αγώνας ξεκινά με το άγριο εμβατήριο της αρχής του πρώτου μέρους όπου και παραθέτονται μια πληθώρα μουσικών θεμάτων, ορισμένα εκ των οποίων θα αποτελέσουν και βασικά δομικά στοιχεία σε όλο το έργο, συμβολίζοντας είτε απειλές της Μοίρας και αντιξοότητες, είτε αντερείσματα ελπίδας και προοπτικής. Η μουσική γραφή του Μάλερ είναι – κατά τους ειδικούς – αντισυμβατική, εμπνευσμένη και περίπλοκη και τα θέματα – κατά την προσφιλή έκφραση του Κώστα – ακροβατούν σε αλλαγές τονικότητας, αντιστρέφονται, διασπώνται και ανασυντάσσονται, δημιουργώντας μια πανίσχυρη συναισθηματική και δραματική δίνη.

Βασικό στοιχείο ελπίδας στο πρώτο μέρος είναι το ανιόν θέμα που εμφανίζεται αρχικά στα έγχορδα και συμβόλιζε τη γυναίκα του Άλμα, ή μάλλον καλύτερα, την εικόνα που είχε ή που ζητούσε ο Μάλερ απ’ αυτήν. Το μέρος τελειώνει με σημαία αυτό το θέμα, σε μια βεβιασμένη, ανασφαλή και αγχώδη εκδοχή του, επισημαίνοντας μια προσωρινή και εύθραυστη επιτυχία.

Το δεύτερο μέρος; Χμ, αυτό είναι κάτι σαν τη γάτα του Σραίντιγκερ. Η έκβαση του εξαρτάται από το μαέστρο. Άλλοι επιλέγουν ως δεύτερο μέρος το σκέρτσο, άλλοι το αντάντε. Αυτό είναι ένα από τα δύο βασικά αινίγματα που συνοδεύουν ακόμη τη συμφωνία – το άλλο είναι ο αριθμός των χτυπημάτων του σφυριού στο τέταρτο μέρος - και για τα οποία μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικότερα στους συνδέσμους που παραθέτω στο τέλος. Εγώ παίρνω το μέρος αυτών που μένουν στην εκδοχή της αρχικής παρτιτούρας και αναφέρονται στο σκέρτσο ως δεύτερο μέρος.

Το σκέρτσο λοιπόν, έρχεται να σαρκάσει και να υπονομεύσει την εύθραυστη επιτυχία της έκβασης του πρώτου μέρους. Με τη μελετημένη πολυρυθμία του αποκαλύπτει την αστάθεια και το τρέκλισμα στο βηματισμό του υποκειμένου της και του προσφέρει ως αντιστάθμιση σύντομα συμπονετικά και ελεγειακά μέρη στο τρίο.

Μετά ακολουθεί ένα υπέροχο αντάντε, το πιο ανεπιτήδευτα όμορφο αργό μέρος που έχει γράψει ο Μάλερ κατά τη γνώμη μου. Μια μουσική Κασταλία κρήνη, με τραγουδιστή ροή, απόλυτα εξαγνιστική. Εδώ εμφανίζεται στο προσκήνιο ένα συμβολικό ηχητικό στερεότυπο ανακούφισης και διαφυγής, που στο πρώτο και στο τέταρτο μέρος ακούγεται εκτός σκηνής, από μακριά. Τα αγελαδοκούδουνα, με τον ακατέργαστο, βουκολικό τους ήχο, αποτελούν αναφορά και φόρο τιμής του συνθέτη στη Φύση, τη μοναδική Δύναμη που μπορούσε να γαληνέψει την ψυχή του, τη θερμοκοιτίδα ανακούφισης της υπαρξιακής αγωνίας του.

Η δυσάρεστη έκπληξη που ακολουθεί στην αρχή του τέταρτου μέρους, μετά την καθαρτική ελεγεία του αντάντε, με τον κυματισμό των εγχόρδων, την άρπα, τα τσελέστα, το βρυχηθμό των χάλκινων και των τυμπάνων, για ν’ ακολουθήσει μετά το υπόκωφο θέμα στα μπάσα έγχορδα και στην τούμπα, αποτελούν το πιο διακριτικό και συντριπτικό συνάμα, μουσικό τσουνάμι που μ’ έχει χτυπήσει ποτέ. Το τέταρτο μέρος είναι ένας μουσικός μαραθώνιος μετ’ εμποδίων με απαιτήσεις διασκελισμού κατοστάρη! Υπάρχουν σημεία που η μουσική εντός του φθάνει σε θερμοκρασίες σύντηξης, πέρα για πέρα ανθυγιεινή για τη συναισθηματική και ψυχολογική ευστάθεια του ακροατή. Αυτός ο συγκλονιστικός και τρομακτικά επίπονος αγώνας διακόπτεται βίαια σε δύο σημεία που πάει να έχει ευτυχή έκβαση, με ισάριθμα τρομερά χτυπήματα ενός σφυριού και τις εκκαθαριστικές ριπές του θέματος της Μοίρας στα χάλκινα. Για τον ήχο του σφυριού ο ίδιος ο Μάλερ, είχε περιγράψει πως ήθελε να έχει ξύλινη υφή και τρομερή ένταση. Η συσκευή που θα μπορούσε να βγάλει αυτό το αποτέλεσμα είναι ακόμη άγνωστη και ο καθένας αυτοσχεδιάζει. Αυτό που συνέλαβε ο Μάλερ και χρησιμοποίησε στην πρεμιέρα του έργου στη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας, το Έσσεν το 1906 δεν τον ικανοποίησε και το εγκατέλειψε. Φτάνοντας στο τέλος του μέρους, λίγο πριν την κόντα όπου υπάρχει ακόμη μια κορύφωση προς τη λύτρωση και την επιτυχία, έρχεται με την κόντα ξανά το τσουνάμι να την εκμηδενίσει και να επιβάλλει με ένα δεύτερο συντριπτικό κρεσέντο την ανελέητη σιωπή.

Στο σημείο αυτό οι δύσπιστοι – ή οι κακόπιστοι – πιθανώς θα αναρωτηθούν: πόσο σοβαρά μπορούμε να τα πάρουμε όλα αυτά από έναν άνθρωπο που είχε τότε τόσο στρωμένη και επιτυχημένη ζωή; Πριν απαντήσω σ’ αυτό, ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Ο ίδιος ο Μάλερ τα πήρε πάρα πολύ σοβαρά. Η 6η συμφωνία ήταν το έργο του που τον επηρέαζε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο. Πριν την πρεμιέρα του Έσσεν είχε περιπέσει σε καμίνι συναισθηματικής έντασης και ψυχολογικής αστάθειας. Δεν μπορούσε να αντέξει τις συνέπειες του ίδιου του έργου του. Και υπό το πρίσμα αυτό μπορεί να προχώρησε σε κάποιες μεταγενέστερες αναθεωρήσεις που αποτελούν ακόμη και τώρα αφορμή διχογνωμίας μεταξύ των επαγγελματιών της μουσικής. Για να επικαλεστώ τα λόγια του Φίλιπ Μπάρφορντ από το παλιό και εξαντλημένο βιβλίο της Λέσχης του Δίσκου με τα τραγούδια και τις συμφωνίες του:

«Οι μουσικοί αυτοί ήχοι είναι στην πραγματικότητα σύμβολα και η μουσική λογική της μορφής δεν μπορεί να ξεχωριστεί από τη συμβολική λογική του εσωτερικού ψυχολογικού δράματος, όπου κεντρικό πρόσωπο είναι πάντα η ίδια η συνείδηση του Μάλερ, μια ψυχή μοιρασμένη ανάμεσα στις δικές της δοκιμασίες και καθάρσεις και στην έγνοια της για το πάσχον ανθρώπινο πνεύμα. Η κατανόηση αυτή της ολοένα και βαθύτερης ψυχοπνευματικής ευαισθησίας του Μάλερ είναι σημαντική για την κατανόηση των μεταγενέστερων έργων του.»

Η 6η συμφωνία του Μάλερ είναι η πιο τίμια, ανιδιοτελής και επώδυνη κατάθεση Ψυχής που έχω ακούσει όλα αυτά τα χρόνια που προσπαθώ να θεραπεύσω τις αγωνίες μου μέσω της Μουσικής. Και ακόμη, για τη συνείδηση μου αποτελεί τη πλέον απτή περίπτωση Θυσίας του Ανθρώπου υπέρ της Ανθρωπότητας, από τη θολή εκείνη εποχή της άλλης.

Προτάσεις από τη Δισκογραφία:

mahlersymphony6.jpg

Η ηχογράφηση του Μπένζαμιν Ζάντερ στην Τέλαρκ με τη Φιλαρμόνια. Θαυμάσια, αν και διαφωνώ στη επιλογή του tempo του andante, που του αφαιρεί κάτι από την τραγουδιστική του χάρη. Μοναδικό ντοκουμέντο που δίνεται ως τρίτο cd, δώρο: μια αναλυτική και επεξηγηματικότατη παρουσίαση του έργου από τον ίδιο το Ζάντερ, με παραδείγματα, με διάρκεια πλέον της μιας ώρας. Εξαιρετική ποιότητα ηχογράφησης σε υβριδικό SACD.

312CC7GJZCL._SL500_AA240_.jpg

Μάρις Γιάνσονς, με Συμφωνική του Λονδίνου, ζωντανή ηχογράφηση, εξαιρετικής ποιότητας. Και εδώ αργό andante, θαυμάσια όμως εκτέλεση, με την αναδιάταξη των μεσαίων μερών.

21YACNQ6ZZL._SL500_AA130_.jpg

Οι Τσέχοι με τον Βάκλαβ Νόυμαν, σε ένα συνθέτη που ανέκαθεν θεωρούσαν ‛δικό τους’, μια ερμηνεία θαυμάσια, παλλόμενη, με το πλέον υπέροχο andante, λιγότερο όμως δράμα από τις υπόλοιπες. Πολύ καλή ηχογράφηση για την εποχή της. Ένας άλλος Τσέχος, ο Κούμπελικ δίνει μια νευρώδη ερμηνεία με την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, στην DG (studio), ή στην Audite (ζωντανή). Η τελευταία υπάρχει και σε βαρύ βινύλιο.

41TsiniNblL._SL500_AA240_.jpg

Ο Γκέοργκ Τσελ με την Ορχήστρα του Κλήβελαντ, από ζωντανή συναυλία. Υπέροχη αν και η ηχογράφηση δείχνει την ηλικία της.

31ztwYcWxIL._SL500_AA240_.jpg


Ο κατ’ εξοχήν από ιδιοσυγκρασία, μαέστρος γι’ αυτό το έργο, είναι ο δικός μας Δημήτρης Μητρόπουλος. Αυτός διεύθυνε και την πρεμιέρα του έργου στις ΗΠΑ, το 1947. Είχα αγοράσει παλιά ως φοιτητής την 6η του σε βινύλιο με την Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Κολωνίας και σαν ηλίθιος το επέστρεψα γιατί τότε δεν μου άρεσε. Ευτυχώς, έχει κυκλοφορήσει ξανά σε remaster από την EMI.

Διαθέσιμες on-line πηγές για περισσότερο διάβασμα:
http://www.mahlerfest.org/mfXVI/notes_myth_reality.htm
http://www.andante.com/profiles/Mahler/symph6.cfm
http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._6_(Mahler)
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Mέ πέτυχες σέ Μαλεριανή φάση και μάλιστα σέ έργα του πού δέν μπορώ να πώ πώς τά είχα κατανοήσει και τά είχα ´αφήσει´ γιά αργότερα (εννοώ ηλικιακά).
Πιό συγκεκριμένα αναφέρομαι στήν 6η,7η και 8η Συμφωνία του.
Προσωπικά βρίσκομαι σέ φάση 8ης,άν και είναι πολύ δύσκολο να αποτυπώσω στό ´χαρτί´αυτά πού νοιώθω ή ´καταλαβαίνω´.
Σήμερα το πρωί άκουσα τήν 6η μέ τον Szell και τό μόνον πού μπορώ να πώ είναι πώς το κείμενό σου μέ βοήθησε ,εκ τών υστέρων αρκετά, γιά να βάλω σέ τάξη κάποιες σκέψεις μου.
Οσον αφορά στο andante συμφωνώ μέν γιά το περιεχόμενό του,αλλά το θεωρώ ισότιμο μέ άλλα ανάλογα μέρη τού Συνθέτη.
Ομως το μεγάλο θέμα τής παρουσίασής σου είναι πού κατόρθωσες να πείς μέ λόγια όσα άκουσες.
Και εν προκειμένω δέν μιλάμε γιά mainstream μουσικές ή και κλασσικά έργα μέ ´προφανές περιεχόμενο´.
Κάτι ανάλογο είχε επιχειρήσει παλιότερα ο Λύμπε ´μιλώντας´γιά τά πρελούδια και φούγκες τού Σοστακόβιτς.
Τό ότι γράφονται τέτοια κείμενα εδώ μέσα, σίγουρα δέν είναι εύκολο να γίνει άμεσα κατανοητή η αξία τους.
Και χρειάζεται να διαβαστούν και νά ξαναδιαβαστούν(εξ´ού και η αξία τού Index).
Και είναι φορές πού σκέφτομαι πώς είναι κρίμα πού μπαίνουν στήν ´αποθήκη´τού χώρου και συχνά ξεχνιούνται.
Παρά ταύτα όπως υπονοεί και ο Mahler στην 8η ´Η διαρκής προσπάθεια ,ψυχική και πνευματική οδηγεί στην ανύψωση´και ως εκ τούτου τελικά αξίζει ο κόπος πού σέ ένα διαδικτυακό χώρο καταγράφονται μερικές τέτοιες ´λάμψεις´.
Συμπληρώνω απλά πώς προσωπικά βρήκα εξαιρετική την επιστροφή τού Abbado με την Φιλαρμονική τού Βερολίνου τό 2005 σε μιά ζωντανή ηχογράφηση γεμάτη ένταση και συγκίνηση.
Ο Ιταλός ερμηνεύει το αντάντε πρίν απο το σκέρτσο και έχει ενδιαφέρον η σύγκριση.
Cover_Front_MsmallU.jpg
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
… ότι με ευτυχεί με δυστυχεί ….. η ‛’διακοπτική’’, εφήμερη, ληξιπρόθεσμη και στιγμιαία υφή της ευτυχίας, μεταφραζόμενη σε ασήμαντες ογκομετρικά σταγόνες μέσα στον ωκεανό θλίψης , είναι αδύνατο να αποπροσανατολίσει ψυχισμούς πετσωμένους μέσα στην απώλεια, το ανέφικτο και το ανεκπλήρωτο …

…. η αναπόφευκτη αντιμετάθεση του ‛’εγώ’’ στο ‛’μετά’’ για τον έλεγχο του ‛’πριν’’, για την πιστοποίηση του αδικαιολόγητου των επιλογών, για την καταγραφή της δειλίας και εν τέλει για την αδυσώπητη καταδικαστική ετυμηγορία, είναι οδυνηρό τέχνασμα τεκμηρίωσης της σημερινής ανικανότητας να διεκδικηθούν τα αυτονόητα ….

…είναι απλούστερο αντί να σκηνοθετούμε την ζωή μας να υποδυόμεθα τον ρόλο του έξωθεν θεατή, …. ‛’εεε, μα ξέρετε ….δεν φταίμε εμείς…. ούτως ή άλλως δεν μπορούσε να γίνει τίποτε… οι άτιμες οι συνθήκες, ο περίγυρος ‛’ … καλά κρασιά ….

… ενδιαφέρον θα έχει όταν η θολούρα του βλέμματος δεν θα είναι ικανή για να εμποδίσει την διαύγεια του νου,,,, ναι ενδιαφέρον θα έχει να δούμε τα δάκρυα σε απολιθωμένη μορφή …. θα μπορούμε να τα κόψουμε κομματάκια και να τα μετρούμε …. μπορεί και να τα ανταλλάσσουμε όπως τα παιδάκια τις κάρτες …..

Ο Ζάντερ φαίνεται να παίζει κυρίως για να αναδείξει την πάρτη του και όχι την παρτιτούρα …. Αβανταδόρικη ηχογράφηση, though ….

Όσο γερνάω βρίσκω τις ‛’νηφάλιες’’ προσεγγίσεις του Τσελ να πλησιάζουν στα γούστα μου…. Θαρρώ πως διαβλέπει την γαλήνη εκεί όπου οι άλλοι αντιλαμβάνονται μόνο την τρικυμία … και θεωρώ πως και ο Γκούσταβ έτσι θα το ήθελε, στον πόνο του ταιριάζει το 'βουβός' ….
 
Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Ο Ζάντερ φαίνεται να παίζει κυρίως για να αναδείξει την πάρτη του και όχι την παρτιτούρα …. Αβανταδόρικη ηχογράφηση, though ….

Όσο γερνάω βρίσκω τις ‛’νηφάλιες’’ προσεγγίσεις του Τσελ να πλησιάζουν στα γούστα μου…. Θαρρώ πως διαβλέπει την γαλήνη εκεί όπου οι άλλοι αντιλαμβάνονται μόνο την τρικυμία … και θεωρώ πως και ο Γκούσταβ έτσι θα το ήθελε, στον πόνο του ταιριάζει το 'βουβός' ….

Νομίζω πως αδικείς το Ζάντερ Σπύρο. Από τότε που άκουσα την μακροσκελή του παρουσίαση με έπεισε απόλυτα για τις καλές προθέσεις του. Μακάρι να ακολουθούσαν το παράδειγμα του και άλλοι.

Από όσες έκτες έχω ακούσει, αν ήταν να κρατήσω μόνο μια, θα ήταν ο Τσελ. Τώρα για την τρικυμία και τη γαλήνη, δε θα έπαιρνα καθόλου όρκο. Ο Μάλερ δεν πενθεί με την παθητικότητα π.χ. του Τσαϊκόφσκυ. Ρίχνει στη μάχη όλες τις εφεδρείες του και χάνει με αξιοπρέπεια. Γι' αυτό και όταν τελειώνει η 6η του Μάλερ δεν πέφτει το βαρύ πέπλο της λύπης που υφαίνει ο ρώσος. Καπνίζει ο χώρος από τα αποκαΐδια.
 
Σήμερα το πρωί άκουσα τήν 6η μέ τον Szell και τό μόνον πού μπορώ να πώ είναι πώς το κείμενό σου μέ βοήθησε ,εκ τών υστέρων αρκετά, γιά να βάλω σέ τάξη κάποιες σκέψεις μου.

Σπύρο καταλαβαίνεις τη χαρά που μου προσφέρεις. :grinning-smiley-043 Δεν έχει σημασία το πλήθος των συζητητών, αυτοί οι ίδιοι είναι που μετρούν. :grandpa:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Re: Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Νομίζω πως αδικείς το Ζάντερ Σπύρο. Από τότε που άκουσα την μακροσκελή του παρουσίαση με έπεισε απόλυτα για τις καλές προθέσεις του. Μακάρι να ακολουθούσαν το παράδειγμα του και άλλοι.

Από όσες έκτες έχω ακούσει, αν ήταν να κρατήσω μόνο μια, θα ήταν ο Τσελ. Τώρα για την τρικυμία και τη γαλήνη, δε θα έπαιρνα καθόλου όρκο. Ο Μάλερ δεν πενθεί με την παθητικότητα π.χ. του Τσαϊκόφσκυ. Ρίχνει στη μάχη όλες τις εφεδρείες του και χάνει με αξιοπρέπεια. Γι' αυτό και όταν τελειώνει η 6η του Μάλερ δεν πέφτει το βαρύ πέπλο της λύπης που υφαίνει ο ρώσος. Καπνίζει ο χώρος από τα αποκαΐδια.

.... δεν με καταλάβες ......

... εννοώ ότι πολλοί στο πρώτο μέρος ξεσχίζονται να υπογραμμίσουν το εμβατήριο, τις μπόρες που χτυπούν, να δείξουν πως προαναγγέλλουν τα δεινά του 20ου αιώνα, να βγάλουν χίλια δύο φίδια, κλπ.... Ο Τσελ πάντα ήταν πιό εγκρατής .... στο τελευταίο μέρος έχει την απαιτούμενη ισορροπία μεταξύ του πικρού και του αξιοπρεπούς .... δεν καταφεύγει σε προφανείς λύσεις, πχ. να υπερ-υπογραμμίσει την ματαιότητα .....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
... επίσης όντας βουβοί αποφεύγουμε περιττές υπερεκρίσεις και πράγματι μαχόμεθα με μεγαλύτερο πείσμα..... δεν λυτρωνόμεθα μέσω εύκολων διεξόδων ....
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Κύριοι υποκλίνομαι! :smileJap:
Το παρόν νήμα είναι από τους λόγους που ευχαριστώ την τύχη μου που ''έπεσα'' πάνω στο Μουσικό κομμάτι του avclub.
:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Κύριοι υποκλίνομαι! :smileJap:
Το παρόν νήμα είναι από τους λόγους που ευχαριστώ την τύχη μου που ''έπεσα'' πάνω στο Μουσικό κομμάτι του avclub.
:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043

Καί εσύ και αρκετοί άλλοι έχουν βάλει το χεράκι τους γι´αυτήν εδώ την γωνιά.
Η δουλειά είναι συλλογική.
Και μήν νομίζεις πώς με έπιασαν οι σεμνότητές μου και το γράφω.
Το εννοώ.
 
Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

... επίσης όντας βουβοί αποφεύγουμε περιττές υπερεκρίσεις και πράγματι μαχόμεθα με μεγαλύτερο πείσμα..... δεν λυτρωνόμεθα μέσω εύκολων διεξόδων ....

Προσυπογράφω.
 
Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Κύριοι υποκλίνομαι! :smileJap:
Το παρόν νήμα είναι από τους λόγους που ευχαριστώ την τύχη μου που ''έπεσα'' πάνω στο Μουσικό κομμάτι του avclub.
:grinning-smiley-043:grinning-smiley-043

Τα έγραψε και ο Σπύρος παραπάνω Διονύση. Είναι θέμα κοινότητας που την έχουμε φτιάξει όλοι μας. Που αλλού υπάρχει τόσο φιλόξενο 'χωριό'; :grinning-smiley-043
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Re: Απάντηση: Re: Αντικομφορμιστική Καινή Διαθήκη

Καί εσύ και αρκετοί άλλοι έχουν βάλει το χεράκι τους γι´αυτήν εδώ την γωνιά.
Η δουλειά είναι συλλογική.
Και μήν νομίζεις πώς με έπιασαν οι σεμνότητές μου και το γράφω.
Το εννοώ.

:blush:
 
17 June 2006
14,350
Μεγάλωσα με την εκτέλεση του Vaclav Neumann, στη Supraphon, πολύτιμο βινύλιο αγορασμένο από τη Νεοδίσκ στη Στοά της Πανεπιστημίου. Ο ήχος ήταν λίγο ...ματ αλλά την ερμηνεία τη θεωρώ μοναδική και, κατά τη γνώμη μου πάντα, αξεπέραστη. Στα χρόνια που ακολούθησαν, καμμία άλλη δεν την πλησίασε κυρίως σαν αίσθηση ισορροπίας ανάμεσα στην εγκεφαλικότητα και στο δράμα. Τίποτα δεν μοιάζει να έχει ξεφύγει από το μαέστρο εδώ και τίποτα δεν είναι υπερτονισμένο. Αν σκεφτεί κανείς πόσα πράγματα διακονεί, αυτή ειδικά η Συμφωνία, πρόκειται κυριολεκτικά για άθλο.
Δυστυχώς δεν έχω καταφέρει να αντικαταστήσω το πολύπαθο βινύλιό μου: βρίσκω μόνο ένα κουτί με τον Neumann που περιλαμβάνει όλες τις Συμφωνίες του Μάλερ και, από τιμή, είναι αρκετά "τσιμπημένο".
Από τους καινούργιους, κανείς κατ εμέ δεν κατάφερε να πλησιάσει την αίσθηση που μου μεταδίδει ο Neumann. Πιο κοντά έφθασε ο Abbado ...αλλά και πάλι κάτι λείπει.

Μολις με άλλη μιά εκτέλεση Συμφωνίας έχω πάθει κάτι παρόμοιο: με την 9η του Μπετόβεν από τον Paul Kletzki, πάλι στη Supraphon. Tην πήρα στα 19 μου (1973), στον απόηχο από το "Κουρδιστό Πορτοκάλι" του Στάνλεϋ Κιούμπρικ. Ηταν η πρώτη φορά. Ξέρω πως δεν είναι η καλύτερη...αλλά οι μετασεισμικές δονήσεις της με κυνηγάνε ακόμα...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
... έχω μία αμυδρή εντύπωση πως του Νόιμαν υπάρχει στην ''οικονομική' σειρά ''gold series'' της ''Σούπρα'' και με πολύ καλή επεξεργασία με μηχανάκια Lexicon... Δεν είμαι όμως σίγουρος, θα το ξαναψάξω ....

Ξέχασα να αναφέρω επίσης ότι -κατ' εμέ- το scherzo αποτελεί την νοητή συνέχεια του πρώτου μέρους, ενώ η εκτέλεση του adante προ του τέλους, επιτρέπει την περισυλλογή και την αυτοσυγκέντρωση προ της τελικής -άνισης- μάχης.... Δεν καταννοώ λοιπόν τους επιλέγοντες το αντίθετο .... Βέβαια και αυτοί κάτι παραπάνω θα ξέρουν ή ψυχανεμίζονται ....
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Συμφωνώ και επαυξάνω για τους Neumann και Kletzki. Έχω τα κουτιά με τα βινύλια (τους δυο κύκλους συμφωνιών αντίστοιχα).Τα είχα αγοράσει και τα δυο μαζί το 1988 στο Βουκουρέστι αντί 30 και 18 δραχμων αν θυμάμαι καλά.Εξαιρετικές εκτελέσεις, ένα κλικ πιο πάνω ίσως ο Mahler ειδικά η 5η, 6η και 9η. O Kletzki εκτός από την 9η έχει έναν εξαιρετικό Fidelio. Η ηχογράφηση του Neumann δεν μου ακούγεται μουντή - εκτός αν έχει γίνει καμία ματσακονιά στη μεταφορά σε cd. Ακούγεται περισσότερο σα να έρχεται από μακριά, με βάθος. Δεν έχω ακούσει τα ασημένια δισκάκια αν και θα τα ήθελα για να περισώσω τα μαύρα από τη φθορά.
 
Η ηχογράφηση του Νώυμαν δεν είναι μουντή. Μια χαρά ακούγεται (τουλάχιστον από το cd). Απλά είναι με δύο μικρόφωνα μόνο (διάταξη ORTF), γι' αυτό έχει 'πιάσει' πολύ την ακουστική του χώρου.

Τα υπόλοιπα τα έχουμε πει σε πμ. :rolleyes:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
... για τους πλέον διαβαστερούς και φιλομαθείς εδώ : http://therecordroom.informe.com/forum/songs-of-the-earth-a-gustav-mahler-thread-dt88-15.html

υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες για την 6η από όσες θα μπορούσε ποτέ να φαντασθεί και να αξιοποιήσει κανείς .... φαίνεται ωραίο φόρουμ, κρίμα όμως που το συγκεκριμένο νήμα είναι κατά κάποιο τρόπο ανενεργό .... υπάρχουν και flac αρχεία με Sanderling .....