Με γλέντια, με γραμμόφωνα, με χίλια δυό μεράκια...

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Βασίλης Τσιτσάνης «1936-1940, όλες οι προπολεμικές ηχογραφήσεις»
(All the pre-war recordings) - 5cd - JSPRecords, 2008


Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι αδιαμφισβήτητα ο σπουδαιότερος από τους δημιουργούς της λαϊκής μας μουσικής. Στα μέσα της δεκαετίας του ʽ30, ο εικοσάχρονος Τσιτσάνης κατεβαίνει από τα Τρίκαλα στην Αθήνα για να σπουδάσει δικηγόρος. Ήδη οι πρώτοι δίσκοι με μπουζούκι έχουν ηχογραφηθεί και η πειραιώτικη «τετράς η ξακουστή» με «ηγέτη» τον Μάρκο κάνει πάταγο, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα στις προτιμήσεις των μερακλήδων τον σμυρνέϊκο ήχο των «σαντουρόβιολων». Με τη βοήθεια του τότε γνωστού τραγουδιστή δημοτικών Δημήτρη Περδικόπουλου, ο Τσιτσάνης ηχογραφεί τα πρώτα του τραγούδια και προκαλεί αίσθηση. Το δικό του ύφος, ως συνθέτης και οργανοπαίκτης, είναι κάτι εντελώς καινούριο από την πειραιώτικη σχολή που έχει ήδη καθιερωθεί.
OCharlesHoward, λάτρης του ρεμπέτικου επιμελήθηκε αυτή την ωραία συλλογή της Αγγλικής δισκογραφικής εταιρείας JSP που αποτελείται από 5cd και περιλαμβάνει όλες τις ηχογραφήσεις (101 συνολικά) του Βασίλη Τσιτσάνη κατά την προπολεμική περίοδο, από το 1936 έως το 1940, επεξεργασμένες ψηφιακά με εξαιρετικό για τα δεδομένα ήχο. Τα τραγούδια είναι ταξινομημένα χρονολογικά από το πρώτο που ηχογράφησε ποτέ, το «Σʼεναν τεκέ σκαρώσανε» μέχρι το συγκλονιστικά σπαρακτικό «Μʼέναν πικρό αναστεναγμό», που σφραγίζει το τέλος μιας εποχής, ηχογραφημένο στις 27-10-1940. Είναι ίσως και το τελευταίο τραγούδι που ηχογραφήθηκε στην Ελλάδα πριν από τον πόλεμο. Την επόμενη μέρα ο Τσιτσάνης (και όχι μόνο αυτός) έπαιρνε το τραίνο για το μέτωπο…
Στα πέντε cd της συλλογής παρελαύνουν πολλές μεγάλες μορφές της αυθεντικής εποχής του ρεμπέτικου, καθώς ο «βλάχος» έγινε από την πρώτη στιγμή περιζήτητος. Ο Μάρκος, ο καταπληκτικός Απόστολος Χατζηχρήστος, ο κορυφαίος μας λαϊκός τραγουδιστής -επιτρέψτε μου- όλων των εποχών, Στράτος Παγιουμτζής που ήταν και ο βασικότερος ερμηνευτής του Τσιτσάνη προπολεμικά, ο μεγάλος μουσικός Σπύρος Περιστέρης, ο Στελλάκης Περπινιάδης, η Νταίζη Σταυροπούλου, η Ιωάννα Γεωργακοπούλου, ο Μ.Χιώτης και άλλοι.
Στην συλλογή αυτή λοιπόν συναντάμε μερικά από τα ωραιότερα τραγούδια του Τσιτσάνη. Πολλά εκ των οποίων είναι ιδαίτερα γνωστά ακόμα και σήμερα («Αρχόντισσα», «Φάνταζες σαν πριγκηπέσα», «Να γιατί γυρνώ», ή το ονειρικό «Η μάγισσα της αραπιάς») . Η θεματολογία είναι κυρίως ερωτική, αλλά δεν λείπουν και τα σχόλια του Τσιτσάνη για την «καλή κοινωνία» («Ο Τσιτσάνης στο Μόντε Κάρλο») ή τα όνειρα για μια καλύτερη ζωή («Σε φίνο ακρογιάλι», «Μια βίλα εγώ θα σούʼχτιζα»). Μπρος στα μάτια μας αναπαρίστανται εικόνες από μέρη που έχουν αλλάξει δραματικά, ή δεν υπάρχουν πιά («Να πάμε για τη Βούλα», «Πασαλιμάνι», «Τα Παντρεμενάδικα»). Πάρα πολλά τα όμορφα τραγούδια. Σημείο αναφοράς αποτελούν και τα ορχηστρικά «Ατελείωτο», «Ταταυλιανό» και «Σέρβικο». Προσωπικά, και έχοντας μια έστω ερασιτεχνικότατη γνώση μπουζουκιού και μπαγλαμά, θεωρώ το παίξιμο του Τσιτσάνη κυριολεκτικά άπιαστο ή …ατελείωτο (όπως διάλεξε να ονομάσει το καταπληκτικό σόλο του).
Στην πρώτη αυτή περίοδο του, ζυμώνονται τα υλικά που αργότερα θα οδηγήσουν στην πραγματικά χρυσή εποχή, που θα έρθει μετά την κατοχή, όπου και θα καθιερωθεί ο Τσιτσάνης ως ο κορυφαίος λαϊκός δημιουργός. Την μετά τον πόλεμο εποχή σημάδεψαν ανεξίτηλα με τις ερμηνείες τους η Μαρίκα Νίνου, η Σωτηρία Μπέλλου, ο Πρόδρομος Τσαουσάκης, ο Σταύρος Τζουανάκος και πολλοί άλλοι που, συχνά ήταν ανακαλύψεις του ίδιου του Τσιτσάνη, ή εξελίχθηκαν στα χέρια του. Με δημιουργίες που, όχι άδικα - και φορτισμένες από τις δύσκολες συνθήκες της κατοχής και του εμφυλίου - εδραιώθηκαν ως εθνικοί ύμνοι, καθώς ο Τσιτσάνης ήταν πραγματικά αστείρευτος. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην δισεκατομμύρια ακουσμένη και ταλαιπωρημένη πια Συννεφιασμένη Κυριακή…
Με την ευκαιρία θέλω να πω και κάτι ακόμα: έχει καταντήσει αρρώστια η μανία της «κιμαδοποίησης» του λαϊκού τραγουδιού - και εννοώ την συνεχή επανάληψη των ίδιων και των ίδιων τραγουδιών «σουξέ» (πολλές φορές σε κάκιστη εκτέλεση) που, από τη μια μας προκαλεί εμμετό (πχ με μια παραπάνω ακρόαση του «Μπαξέ Τσιφλίκι», το οποίο το έχει πει η σάρα και η μάρα και, παρεπιμπτώντος ο αρχικός τίτλος του είναι «Χατζη-μπαξές» και η πρώτη ηχογράφηση του 1946, με τον Παγιουμτζή σε αργό, ανθρώπινο χασάπικο ρυθμό είναι κάτι παραπάνω από απολαυστική) και από την άλλη, αυτή η επανάληψη 20-30 τραγουδιών αφήνει στην αφάνεια όλο τον θησαυρό του λαϊκού μας τραγουδιού και το πραγματικό έργο που άφησαν πίσω τους αυτοί οι άνθρωποι… Κλείνει η παρένθεση.
Η ακμή της δημιουργικότητας του Τσιτσάνη θα κρατήσει μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 50 - αρχές 60, λίγο μετά τις ηχογραφήσεις του με τον Μπιθικώτση και τις πρώτες επιτυχίες του με τον Καζαντζίδη (αν και δεν θα βρεθεί ποτέ του στην πλήρη αφάνεια, κάτι που βίωσαν με πολύ σκληρό τρόπο σχεδόν όλοι από τους δημιουργούς του ρεμπέτικου), όπου και το ελληνικό τραγούδι έχει ήδη αρχίσει να διαβρώνεται και να ευτελίζεται από διάφορους «συνθέτες» που εισήγαγαν τα λεγόμενα ινδοαραβικά (που ήταν «ξεσηκωμένα» αυτούσια τραγούδια από χώρες της ανατολής που τους φόραγαν ελληνικά στιχάκια), παρουσιάζοντας τα ώς δικές τους δημιουργίες (κάτι που έγινε και με πάμπολλα παλαιά ρεμπέτικα που οι τότε καινούριοι τα έβγαζαν στο δικό τους όνομα, και μάλιστα σχεδόν πάντα βάναυσα κακοποιημένα και χωρίς να δίνουν ούτε δραχμή στους δικαιούχους). Παράλληλα, το κουραστικό αχ βαχ για τα καραβάνια της ξενητειάς, δεδομένου του ότι τα κέρδη των εταιρειών και των μαγαζιών άρχισαν να γίνονται μεγάλα, αλλά και ο κινηματογράφος που είχε ανάγκη για «τραγούδια κατά παραγγελία», συντέλεσαν στο να καταντήσει το τραγούδι τυποποιημένο προϊόν, παρά το γεγονός πως πάντα υπήρχαν εξαιρέσεις. Επίσης, ως καινοτομία της τότε εποχής (αρχές 60) εισέβαλλαν στο λαϊκό ήχο ηλεκτρικά όργανα (ντραμς, μπάσο, κιθάρες, αρμόνιο), κάτι που εκ πρώτης όψεως δεν θα έπρεπε να θεωρείται κακό, η αλόγιστη χρήση τους όμως, αντί να φέρει την εξέλιξη, αλλοίωσε ισοπεδωτικά και ουσιαστικά εξαφάνισε τον γνήσιο ήχο της λαϊκής μουσικής μας. Προσωπικά πιστεύω πως η ρίζα του κακού για το Ελληνικό τραγούδι βρίσκεται, σε πολύ μεγάλο βαθμό, ακριβώς σε εκείνη την περίοδο, όπου η ευκολία άρχισε να γίνεται συνήθεια και το λαϊκό τραγούδι έγινε ένα ατελείωτο «ντιριντάχτα»… Σε αυτό τον κυκεώνα έπεσε βέβαια και ο Βασίλης Τσιτσάνης και η τελευταία του περίοδος, όπου αναθερμάνθηκε το ενδιαφέρον για τα τραγούδια του από τα τέλη της δεκαετίας του 60, ως και το θάνατό του στις 18-1-1984 (ανήμερα των γενεθλίων του), παρότι έχει να παρουσιάσει κάποια ενδιαφέροντα τραγούδια, είναι αδύνατο να σταθεί δίπλα στο λαμπρό παρελθόν… Δυστυχώς όμως, για λόγους που προανάφερα, πολλοί (κυρίως νέοι, αλλά όχι μόνο) ξέρουν τον Τσιτσάνη από το «Γερακίνας γιός» και το «Βαπόρι απʼτην Περσία», τραγούδια που αν μου ζητούσαν να τα κατατάξω σε μια υποθετική κλίμακα ποιοτικής μέτρησης της μουσικής του Τσιτσάνη θα τα τοποθετούσα πολύ, μα πολύ χαμηλά…
Για όποιον θα ήθελε να γευτεί λοιπόν μια ωραία φρέσκια γοπίτσα με ουζάκι «μια νύχτα στο Πασαλιμάνι» (στην φαντασία μας πια, διότι τώρα το Πασαλιμάνι πλέον έχει χρηστικότητα μόνο για πανηγυρισμούς φιλάθλών έπειτα από νίκες του Ολυμπιακού), εν ολίγοις για όποιον νοσταλγό μιας άλλης εποχής, η συλλογή αυτή των 5cd (που κοστίζει κάτι λίγο παραπάνω από ένα απλό cd) είναι μια πολύ ωραία πρόταση.

Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να γνωρίσει κανείς τον Τσιτσάνη «ατόφιο».

Στην υγειά σας!



Βιβλιογραφία για τον Τσιτσάνη:
1. Βασίλης Τσιτσάνης «Η ζωή μου, το έργο μου» - Κώστα Χατζηδουλή, εκδόσεις Νεφέλη
2. Άπαντα, Βασίλης Τσιτσάνης - επιμέλεια: Θεόφιλος Αναστασίου, εκδόσεις Λαϊκό Τραγούδι
3. Β.Τσιτσάνης, η παιδική ηλικία ενός ξεχωριστού δημιουργού - Σώτος Αλεξίου, εκδόσεις Καστανιώτη
4. Ο ξακουστός Βασίλης Τσιτσάνης - Σώτος Αλεξίου, εκδόσεις Κοχλίας.
5. Αρχόντισσα, η ιστορία μιας ζωής - Κώστας Χατζηδουλής, εκδόσεις Gramma
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Καταπληκτική παρουσίαση Μάριε.
Μια περίοδος που είναι νομίζω η ωραιότερη περίοδος του ελληνικού τραγουδιού.
Για μένα πάντως οτιδήποτε έχω γνωρίσει και σέβομαι από την ελληνική μουσική είναι από αυτά τα χρόνια, από αρχή της δισκογραφίας έως το 60.
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Ευχαριστώ Ηλία. Συμφωνώ μαζί σου. Βέβαια, βγήκαν πράγματα και μετά το '60... ή από το 60 και μετά που κάθε άλλο παρά να τα παραβλέψουμε μπορούμε. Πάντως, όσο αφορά το λαϊκό τραγούδι καθεαυτο, φοβάμαι πως κάπου εκεί ξεψύχησε...
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,838
Ελλαδα
Mπραβο Μαριε ...χρειαζομαστε λιγο ιστορια
πως ειναι ο ηχος ?
ελπιζω η ψηφιακη επεξεργασια να μην χαλασε την αναλογικη αυθεντικοτητα .

.
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Στέλιο, ευχαριστώ. Ο ήχος είναι πολύ καλός και σίγουρα δεν συγκρίνεται με τις αντίστοιχες ηχογραφήσεις που έχουν κυκλοφορίσει εγχώριες δισκογραφικές. Η Minos-EMI είχε παλιά κυκλοφορήσει αρκετό υλικό του Τσιτσάνη (μια σειρά από 10 ξεχωριστά άλμπουμ σε βινύλιο και cd) με τίτλο "Δισκογραφία Τσιτσάνη", όπου ήταν και η πιο πλήρης (λείπαν όμως αρκετά τραγούδια) καταγραφή των προπολεμικών του ηχογραφήσεων ως σήμερα. Ο ήχος όμως σε εκείνη τη συλλογή ήταν πολύ, μα πολύ κακός...
 
27 June 2006
7,771
Μπράβο αδέρφι!
Τα καλά πράγματα πρέπει να γράφονται και να συζητάμε για αυτά.
Στη τόση σαβούρα που μας κατακλύζει, ξεχάσαμε πως κάποτε υπήρχε πραγματική δημιουργία στο τόπο μας.
Έξω ο κιμάς.
Δώσε κι άλλο!
:SFGSFGSF:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
51RBIfut54L._SL500_AA240_.jpg






The Postwar years 1946-1954 (JSP Records, 2009)


Με αφορμή την νέα κυκλοφορία της JSP που επεκτείνει το αφιέρωμά της στον Τσιτσάνη, στα μεταπολεμικά χρόνια της καριέρας του, σκέφτηκα πως είναι ορθότερο να συνεχίσω αυτό το νήμα, παρά να ανοίξω καινούριο. Έτσι μέσα από αυτή την συζήτηση που ξεκίνησε ένα χρόνο πριν σχεδόν, όποιος ενδιαφέρεται, θα βρεί αμέσως, μέσα από αυτές τις δύο συλλογές της Αγγλικής δισκογραφικής εταιρείας την καλύτερη δυνατή πρόταση -κατά τη γνώμη μου- που μπορεί να έχει στην δισκοθήκη του σχετικά με τον Τσιτσάνη.

Ο Τσιτσάνης στις 27 Οκτωβρίου 1940 ηχογραφεί το συγκλονιστικό "Μ'έναν πικρό αναστεναγμό" (τραγούδι που "κλείνει" την πρώτη πενταπλή κασσετίνα), με το οποίο σφραγίζεται μια ολόκληρη εποχή που φεύγει ανεπιστρεπτί. Η Ελλάδα, πολύπαθη από γεννησιμιού της, δεν είχε βρει το χρόνο να "ξαποστάσει" και να ζήσει λίγο ανέμελα. Από τις αρχές του αιώνα ήταν μέσα σε πολέμους και δυστυχία. Βαλκανικοί, Α' Παγκόσμιος, Μικρασία. Και πάνω που άρχιζαν τα πράγματα να στρώνουν έστω και λιγάκι στην δεκαετία του '30, χωρίς βέβαια να λείπουν τα προβλήματα, η φτώχεια και ο πολιτικός αναβρασμός, με αποκορύφωμα την δικτατορία του Μεταξά, ξεσπά ο Β' Παγκόσμιος. Ένας πόλεμος που εξουθένωσε την Ελλάδα, με τεράστιες απώλειες μαχόμενων και αμάχων. Και, το κυριότερο, όταν, με την λήξη του μεγάλου πολέμου, όλος ο υπόλοιπος κόσμος, επούλωνε σιγά-σιγά τις πληγές του και έβρισκε την ηρεμία του, η Ελλάδα, σαν ένα ας πούμε Αφγανιστάν ή Ιράκ του τότε, ήταν αναγκσμένη να χορεύει στους ρυθμούς των Μεγάλων Δυνάμεων, που επέβαλαν τον εμφύλιο αλληλοσπαραγμό για την επικράτηση της Ανατολής ή της Δύσης (στην οποία και τελικά ανήκωμεν...). Τέλος πάντων, η Ιστορία δεν είναι το φόρτε μου, αλλά νομίζω πως η αναφορά σε μουσικές δημιουργίες της εποχής και ιδιαιτέρως του Τσιτσάνη, συνδέεται αυτόματα με τα Ιστορικά γεγονότα που βίωνε ο τόπος.

Μετά την κατάρευση, λοιπόν, του Αλβανικού μετώπου, ο Τσιτσάνης επιστρέφει στα Τρίκαλα και κατά το Φθινόπωρο μτου '41 ανεβαίνει στην Θεσσαλονίκη. Εκεί, μετά τους πρώτους δύσκολους μήνες, θα εργαστεί στα ξακουστά μαγαζιά της πόλης, όπως τα "Κούτσουρα" του Δαλαμάγκα στην οδό Νικηφόρου Φωκά. Παράλληλα, κατάφερε να ανοίξει ένα δικό του μαγαζάκι, ένα μικρό ουζερί, το περίφημο "Ουζερί Τσιτσάνης" στην Π.Μελά.
Ο Τσιτσάνης, παρά τις αντίξοες συνθήκες, είναι στην καλύτερη δημιουργική φάση του. Δεν μπορεί βέβαια να γραμμοφωνήσει δίσκους, αλλά δημιουργεί αστείρευτα. Όταν, το 1946 ανοίγουν και πάλι τα εργοστάσια δίσκων, έχει έτοιμο έναν μεγάλο αρθμό τραγουδιών, το ένα καλύτερο από το άλλο. κατεβαίνει πάλι στην Αθήνα και αρχίζει να ηχογραφεί.
Αρκετοί από τους προ-πολέμου συνεργάτες είναι ακόμα παρόντες, αλλά εμφανίζονται και νέοι που άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στην λαϊκή μουσική. Πρόδρομος Τσαουσάκης, Νίνου, Μπέλλου...
Η έκδοση λοιπόν της JSP, με τίτλο "The Postwar Years", περιλαμβάνει σε 4 δίσκους όλες τις ηχογραφήσεις του Τσιτσάνη, από το 1946 έως το 1954. Ακούγονται μερικά από τα κορυφαία λαϊκά τραγούδα, "Χωρίσαμε ένα δειλινό", 'Της μαστούρας ο σκοπός", "Ζητιάνος", "Κάτσε ν'ακούσεις μια πενιά", "Όταν στα κέντρα σε πηγαίνω", "Ο τρελλός τσιγγάνος" (την μελωδία του την δανείστηκε ο Χατζιδάκις για το "Αγάπη που'γινες δίκοπο μαχαίρι"), "Το ξεφάντωμα", "Στρώσε μου να κοιμηθώ", "Κάποια μάνα αναστενάζει", "Συννεφιασμένη Κυριακή"... Θα μπορούσα να τα γράψω όλα, δεν έχει νόημα...
Τραγουδούν: Στελλάκης Περπινιάδης, Ι.Γεωργακοπούλου, Τσαουσάκης, Νίνου, Τζουανάκος, Στράτος Παγιουμτζής, Μάρκος, Χατζηχρήστος, Στέλλα Χασκίλ, Οδυσσέας Μοσχονάς, και άλλοι.


Ένας ακόμα λόγος για να αποκτηθεί η συλλογή, είναι φυσικά ο καθαρός ήχος. O Charles Howard που έχει επιμεληθεί την έκδοση, βρήκε τις πιό καθαρές κόπιες των δίσκων γραμμοφώνου. Και όπου έχει επεξεργαστεί το υλικό, η επέμβαση είναι ανεπαίσθητη χωρίς να αλλοιώνει το πρωταρχικό άκουσμα. Δεν νομίζω πως υπάρχει καμία Ελληνική παραγωγή με ηχογραφήσεις γραμοφώνου που να φτάνει σε ποιότητα τις συλλογές της JSP.

Με γλέντια, με γραμμόφωνα, με χίλια δυό μεράκια,
που διώχνουνε σκοτούρες και φαρμάκια
...

Καλή ακρόαση.






 
Last edited:

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Και να αναφέρω, για την τάξη, πως οι δύο εκδόσεις για τον Τσιτσάνη (που τιτλοφορούνται "Ρεμπέτικα 3" & "4"), είναι η συνέχεια της σειράς της JSP, που είχε ξεκινήσει με δύο άλλες -αρκούντος ενδιαφέροντος- κασετίνες, με ηχογραφήσεις που καλύπτουν το πρώτο μισό του αιώνα (από τις πρώτες ηχογραφήσεις στην Σμύρνη και την Πόλη πριν την καταστροφή, έως και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια)

R_GMFTU_Box_Cover_Set%2B1.jpg


gacmnaacl.jpg