Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Θανάσης Παπακωνσταντίνου : «Ο Σαμάνος»
με τον Διονύση Σαββόπουλο

Ο Φορτίνο Σαμάνο στέκει ατάραχος απέναντι από το εκτελεστικό απόσπασμα, καπνίζοντας το στερνό του τσιγάρο… Από την φωτογραφία αυτή εμπνέεται ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου και δημιουργεί ένα υπέροχο τραγούδι με λάτιν χροιά, αμέριμνο και χαλαρό όπως ο Φορτίνο μπροστά στο θάνατο, που απογειώνεται πραγματικά από την «αθώα» ερμηνεία του Διονύση Σαββόπουλου.
fortino.JPG

Ανοίγοντας το ένθετο του cd, ξετυλίγεται σαν μια παλιά κιτρινισμένη εφημερίδα, οπού οι στίχοι των τραγουδιών αναγράφονται ως ειδήσεις και στο πρωτοσέλιδο -σίγουρα όχι τυχαία- ο Φορτίνο Σαμάνο.
Ωστόσο, το άλμπουμ ξεκινά με τον μεθυστικό χορό που μας ταξιδεύει μέχρι το Ασπρομόντε της Κάτω Ιταλίας: «…Αν πλησιάσεις θα τους δεις, μαέστροι αποθαμένοι. Πίνουν ομίχλη για κρασί, σου μοιάζουν μεθυσμένοι».
Ακολουθεί το «Αυτό», που θα μπορούσε να είναι και… «εαυτό». «…αυτό που σαν σκόνη αιωρείται στο φως, αυτό που διαλέγει τις μέρες που θα’ρθουνε, που την ίδια ώρα είναι φίλος κι εχθρός» ή «αυτό που δροσίζεται από την αύρα του σύμπαντος, που κοιμάται σαν γέρος και ξυπνάει σαν παιδί»
Το «Ζεϊμπέκικο της Κυριακής», αν και συμπαθητικό, μοιάζει σκαρωμένο χιτάκι. Ενδιαφέρουσα η χρήση των πνευστών υπό τις οδηγίες του Νίκου Κυπουργού. Ίσως η μοναδική φορά στο άλμπουμ που θα ήθελα να τραγουδάει ο Θανάσης. Το «παράξενο» στον «Σαμάνο» γενικά είναι πως δεν μου «λείπει» η φωνή του Θανάση, εν αντιθέσει με τους παλαιότερους δίσκους όπου οι κατά περίπτωση επιλογές άλλων τραγουδιστών αντί της “αρχέγονης” ερμηνείας του ίδιου του Θανάση με ξένιζαν. Εδώ, λοιπόν, η παρουσία του Διονύση είναι στα περισσότερα κομμάτια καταλυτική. Και παρά το ότι η φωνή του Σαββόπουλου είναι τόσο χαρακτηριστική και κυρίαρχη, δεν χάνεται ουσιαστικά ποτέ η αίσθηση ότι ακούς δίσκο του Παπακωνσταντίνου.
Οι δυο διασκευές στα «Ορυχεία» και «Sara» θα μπορούσαν να λείπουν, ωστόσο η μεγάλες ενορχηστρωτικές αλλαγές (κυρίως στο πρώτο), αλλά και η απόδοσή τους από το Νιόνιο δικαιολογεί κάπως την ύπαρξή τους.
Το «Σαν αστραπή» είναι μια άλλη μελοποιημένη εκδοχή των στίχων που ακούγονται ως απαγγελία στην εισαγωγή της «Βροχής από κάτω» και το μόνο τραγούδι που ερμηνεύει μόνο ο Θανάσης. Όμορφη μελωδία κάπως παλαιότερου (προ Λαϊκεδέλικα) “Παπακωνσταντινικού” ύφους, που την φέρνει στο “παρών” η ενορχήστρωση.
Το «Ramon» είναι σίγουρα από τις κορυφαίες στιγμές του άλμπουμ. Στην εισαγωγή ακούγεται (από τον θείο -αν θυμάμαι καλά- του Θανάση, Αριστείδη) ένα παραδοσιακό τραγούδι από την Γκαντάρα Ελασσόνας και στην συνέχεια ξετυλίγεται ένα από τα καλύτερα κομμάτια που έχει γράψει ποτέ ο Παπακωνσταντίνου. «Είναι τόσο όμορφη η μέρα, που πονάει». Ο Σαββόπουλος εδώ είναι πραγματικά ανατριχιαστικός.
Οι στίχοι του Πτωχοπρόδρομου (Κωνσταντινούπολη 16ος αιώνας), «Ο μεθυστής» μας οδηγούν σε ένα ακόμα πανέμορφο τραγούδι στο «Attinse». «Καμιά σημαία, καμιά πατρίδα δε θα μπορέσει να σου πει όσα σου λέει μια φωτογραφία που σε κρατά μικρό παιδί». Ο Attinse Pasquale στο χωριό Καλημέρα της Κάτω Ιταλίας, όπως αναφέρεται στην «εφημερίδα», πριν το θάνατό του, στο κρεβάτι του, ζήτησε να του τραγουδήσουν ένα παλιό ελληνικό τραγούδι. Και όλοι δάκρυσαν εκτός του Attinse που χαμογελούσε για τελευταία φορά.
Το διονυσιακό, θα το χαρακτήριζα, «Κάλεσμα» είναι ένα ακόμα τραγούδι που θα αγαπηθεί πολύ. Ρυθμοί, χορωδία κι ένας Νιόνιος που θυμίζει το «ας κρατήσουν οι χοροί». «Χάλκινα απ’ τη Γουμένισσα, κι απ’ το Γιδά ζουρνάδες. Κι απ’ την Αγιάσσο γέροντες χόρευαν σιωπηλά»… «Αχ να ‛μουνα καλύτερος, αχ να μην ήμουν ψεύτης και το μεγάλο κάλεσμα να μη φοβόμουνα».
Το άλμπουμ κλείνει με ένα τραγούδι σαν κυκλαδίτικο γλυκό του κουταλιού, «Όλα τα πρωινά» ο τίτλος του. Μια υπέροχη μελωδία από την λύρα καλώς ορίζει «την μέρα που έρχεται και θα ανατείλει». Μόνο που … «όλα τα πρωινά μοιάζουν σε κάτι, τα στεφανώνει μια γλυκιά φενάκη».
attachment.php


Συμπερασματικά πρόκειται για ένα χορταστικό άλμπουμ, διαφορετικό πάντως από τα προηγούμενα του Θανάση -κυρίως τα τελευταία. Μετά την βαθειά εσωτερική αναζήτηση στην «Βροχή» και την στείρα αμηχανία του «Διάφανου», ο Παπακωνσταντίνου επιστρέφει με ένα δίσκο «ανοιχτή καρδιά», φωτεινό (παρά το γεγονός πως και εδώ πραγματεύεται τα αγαπημένα θέματα του). Η παραγωγή και η ηχογράφηση, όπως αναμενόταν (και λόγω Σαββόπουλου), είναι αρτιότατες. Οι μουσικοί είναι ένας κι ένας (παρότι δεν υφίστανται πλέον οι Λαϊκεδέλικα) : Βάσω Δημητρίου (κιθάρες-τζουρά-μπουζούκι), Γιώτης Κιουρτσόγλου (μπάσο), Πέτρος Κούρτης (κρουστά), Jimmy Mahlis (κιθάρα-ούτι), Satnam Ramgotra (κρουστά), Σωκράτης Σινόπουλος (λύρα), Ηρακλής Βαβάτσικας (ακορντεόν), Τάσος Μισυρλής (τσέλο), Παντελής Στόικος (τρομπέτα), Αντώνης Ανδρέου (τρομπόνι), Φώτης Σιώτας (βιολί, πιάνο), ο ίδιος ο Θανάσης (μπουζούκι, μπουζουκομάνα, samples) και κάποιοι ακόμα που μου διαφεύγουν.
Οι ενορχηστρώσεις δε, είναι το δυνατότερο σημείο του δίσκου και καταφέρνουν να αναδείξουν καθαρά αυτό το πρωτόλειο, αρχέγονο στοιχείο που χαρακτηρίζει τη μουσική του Παπακωνσταντίνου, ακόμα κι όταν αυτός κατά κάποιο τρόπο επαναλαμβάνεται είτε διασκευάζοντας (για μια ακόμη φορά) κομμάτια που είχε και σε προηγούμενους δίσκους, είτε «ανακυκλώνοντας» μουσικά θέματα ή φράσεις που έχουν ξανακουστεί παλιότερα. Η χρήση μεγάλης γκάμας μουσικών οργάνων βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση. Οι μουσικές του Θανάση, πολυποίκιλες για άλλη μια φορά, μας ταξιδεύουν από την Κάτω Ιταλία ως το Μεξικό και από τα βουνά της Θεσσαλίας μέχρι τις Κυκλάδες. Η παρουσία του Σαββόπουλου δίνει φρεσκάδα και ζωντάνια στους στίχους και την μουσική του Θανάση, παρά το γεγονός πως ο Νιόνιος είναι γύρω στα εξήντα (και κάτι?). Εν ολίγοις, πιστεύω πως και οι δύο τους βγαίνουν καθαρά κερδισμένοι από αυτή την σύμπραξη.
Ο «Σαμάνος» κάλλιστα μπορεί να σταθεί δίπλα σε όλα τα άλμπουμ του Παπακωνσταντίνου και νομίζω πως συγκαταλέγεται στα καλύτερά του. Είναι τολμηρό βέβαια, όπως και για οποιοδήποτε καινούριο άλμπουμ θα βγάζει στο εξής, να συγκριθεί με τα “μεγαθήρια” «Αγρύπνια» και «Βροχή», αλλά το σίγουρο είναι πως ο Παπακωνσταντίνου, κουβαλώντας τα γονίδια των ανώνυμων δημιουργών του δημοτικού μας τραγουδιού και τα πλούσια σύγχρονα ακούσματά του, έχει διαμορφώσει τη δική του γραφή, τόσο μουσικά, όσο και στιχουργικά, παντρεύοντας ετερόκλητα στοιχεία, προκαλεί δεδομένα το ενδιαφέρον μας με κάθε νέα του πρόταση.
Καλή ακρόαση.
Μάριος Μουκιουρούφης
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Ευχαριστώ Σπύρο, περιμένω την γνώμη σου. Πάντως πριν ακούσω το άλμπουμ ήμουν επιφυλακτικός. Και δεν είχα αξιωθεί να δω την ζωντανή παρουσίαση στο Polis.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
... εύγε ......


.... όποιος θέλει να προσφέρει θα είναι πάντα καλοδεχούμενος ......
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Αν και δεν είναι και πολύ του γούστου μου, ήθελα να σου αποδώσω τρελά respect για το κείμενο.

Ευχαριστούμε Μάριε!
 
17 June 2006
14,350
εγώ δεν γουστάρω ...τον χορηγό. τον Has-Been. τον 'Καλή Ανάσταση πουλάκια μου!".:blink:
αλλά τέλος πάντων...ας πάει και το παλιάμπελο :ernaehrung004:
 
Last edited:

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
εγώ δεν γουστάρω κανέναν τους...

πήγα στη συναυλία και ναι μεν με τα κομμάτια του has-been σηκώθηκα και τραγούδαγα, πλήν όμως δεν παύουν να είναι has-been επίσης, ενώ με τον άλλον το χασμουρητό έπαιρνε και έδινε.

Τα κομμάτια του είναι καλά, σοβαρά, καλογραμμένα, καλοπαιγμένα (ιδίως στο στούντιο, η βροχή κλπ) ο άνθρωπος κάνει καλή δουλειά αλλά δεν σηκώνει ούτε τρίχα στον αγκώνα μου...
Όσο γιά τον μελλοθάνατο, καλή ιστορία, αλλά επίσης δεν με συνεκίνησε.

Σορρυ γκαις έχω παραξενέψει αγρίως...(και αργείως)
 
27 June 2006
7,771
Μπράδερ, πρέπει να μιλάμε για δισκάρα αν είναι όπως τα λες (και ξέρω ότι για να τα λες, έτσι θα είναι).
Η Αγρύπνια άλλωστε στο ψαχνό με είχε βρει..
Κι ο Νιόνιος, που μας μεγάλωσε από τότε που μπουσουλάγαμε ακόμα στα πατώματα, υπάρχει έντονα μέσα μας...

Σούπερ το κείμενο! Τούρλα που λέει κι ο ψηλός-bye-
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

εγώ δεν γουστάρω κανέναν τους...

πήγα στη συναυλία και ναι μεν με τα κομμάτια του has-been σηκώθηκα και τραγούδαγα, πλήν όμως δεν παύουν να είναι has-been επίσης, ενώ με τον άλλον το χασμουρητό έπαιρνε και έδινε.

Τα κομμάτια του είναι καλά, σοβαρά, καλογραμμένα, καλοπαιγμένα (ιδίως στο στούντιο, η βροχή κλπ) ο άνθρωπος κάνει καλή δουλειά αλλά δεν σηκώνει ούτε τρίχα στον αγκώνα μου...
Όσο γιά τον μελλοθάνατο, καλή ιστορία, αλλά επίσης δεν με συνεκίνησε.

Σορρυ γκαις έχω παραξενέψει αγρίως...(και αργείως)

Προσωπικά στό live ενθουσιαστηκα με τον Νιόνιο...
Και μάλλον ξεπαραξένεψα απο τότε πού ακούω ευρωπαϊκή improvisation απο την E.C.M.:BDGBGDB55::BDGBGDB55:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
Και εδώ μπορείτε να βρείτε όλους τους στίχους και άλλες πληροφορίες (fan site του Θανάση "Η Κοιλάδα των Τεμπών")
http://www.koiladatwntempwn.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=371&Itemid=64

Υ.Γ. Εσύ Σπύρο μην τα βλέπεις αυτά. Ακολούθησε την ιεροτελεστία του cd...:music-smiley-004:
 

mmoukiou

Supreme Member
22 October 2007
3,069
...και το λέω αυτό γιατί αρχικά δοκίμασα να το ακούσω ... downloaded, αλλά... την άλλη μέρα το πρωί πήγα και το τσίμπησα!
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Re: Απάντηση: Re: Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

Προσωπικά στό live ενθουσιαστηκα με τον Νιόνιο...
Και μάλλον ξεπαραξένεψα απο τότε πού ακούω ευρωπαϊκή improvisation απο την E.C.M.:BDGBGDB55::BDGBGDB55:

και εγώ στο live τραγουδούσα τη σωματική ανάγκη όρθιος και διηύθυνα την ορχήστρα...

την ευρωπαϊκή αυστοσχεδιαζόμενη την ακούω από το 77, αλλά ΓΙΑΤΙ να παραξενέψω ΤΩΡΑ ?:flipout:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

και εγώ στο live τραγουδούσα τη σωματική ανάγκη όρθιος και διηύθυνα την ορχήστρα...

Γιά λέγε μου τέτοια νά μού ανεβαίνει ο πυρετός τής περιέργειας...:ADFADF1::Banane0:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,838
Ελλαδα
Δεν εχω ακομη αποψη για τον δισκο

τα πεντε κομματια που ακουσα δεν μ απογειωσαν

ειναι και οι μεγαλες απαιτησεις απο τους δυο

Μαριε υπεροχη η παρουσιαση


εκεινο που δεν καταλαβα ηταν το has been μπορει καποιος να μου το εξηγησει



.
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,351
Στέλιο μου...
ένας has-been είναι ένας που κάποτε ήταν κάτι, διετέλεσε αν θες.

και λέγεται συνήθως για αυτούς που πλεον δεν είναι...
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,838
Ελλαδα
Απάντηση: Re: Ο Σαμάνος (Κοιμάται σαν γέρος, ξυπνάει σαν παιδί)

Στέλιο μου...
ένας has-been είναι ένας που κάποτε ήταν κάτι, διετέλεσε αν θες.

και λέγεται συνήθως για αυτούς που πλεον δεν είναι...


οταν ομως τα τραγουδια τους εχουν μια διαχρονικοτητα
δεν μπορουμε να τους λεμε χες μπην
και οταν στα 60 βγαζουν δισκους που ξεπερνουν κατα πολυ την μετριοτητα
των καιρων


.
 
Last edited: