Moυσική Ιδιοφυΐα

17 June 2006
62,722
Χολαργός
511%2B6kWqqjL._SL500_AA240_.jpg


Oι 3 σονάτες γιά πιάνο τού Paul Hindemith γράφτηκαν διαδοχικά μέσα στό 1936 λίγο πρίν ο υποτιμημένος σήμερα Συνθέτης αυτο-εξοριστεί στήν Ελβετία μπροστά στήν απειλή τού Ναζισμού στήν πατρίδα του.
Ο Hindemith λάτρης τής ´εκτεταμένης τονικότητας´συχνά είδε τον μουσικό εαυτό του να συνθλίβεται ανάμεσα στον ιδεαλισμό τού Webern καί στόν πραγματισμό τού Orff και να αισθάνεται ότι ´πατά σέ δύο βάρκες´-τήν ατονικότητα και τήν πολυτονικότητα-.
Οι σονάτες γιά πιάνο προσήλκυσαν το ενδιαφέρον τού Gould,ο οποίος μέ τον γνωστό ναρκισσιστικό σαρκασμό του τίς θεώρησε σάν ´Εργα πού προσφέρουν περισσότερη απόλαυση στον ερμηνευτή παρά στον ακροατή´.
Η ερμηνεία του και στίς 3 είναι αναφοράς...
Γιά τον Gould οι δύο πρώτες σονάτες έχουν τίς ρίζες τους απ´ευθείας απο το Καλοσυγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο τού Bach και η τρίτη από τίς τελευταίες σονάτες τού Beethoven.
Η Πρώτη σονάτα πιό ´ψυχρή´δίνει στον Gould την δυνατότητα να ερμηνεύσει αλλά και να ανα-λύσει τήν μουσική τού Hindemith ,μέ την εξαιρετική τεχνική του...
Η Δευτερη σονάτα έργο πολύ πιό ´δυναμικό´ξεκινά μέ έναν σχεδόν jazz στακάτο τρόπο,πού τήν διαπερνά και στά 4 μέρη της.
Η Τρίτη σονάτα έργο μαγευτικό μέ ένα αίσθημα γλυκυτητας αλλά και εγκατάλειψης επιτρέπει στον Gould να δόσει μαθήματα πιάνου..
Σελίδες πολύ ενδιαφέρουσας μουσικής,άλλοτε όμορφης ,αλλοτε ψυχρής,άλλοτε ρυθμικής ,άλλοτε απόμακρης,πού ερμηνεύονται με μοναδική δεξιοτεχνία απο τον Μεγάλο Αυτιστικό τή πιανιστικής Τέχνης..
Δίσκος Μουσικής εντιμότητας,πού προτείνεται ανεπιφύλακτα γιά τούς λάτρεις τού πιάνου.

51B5HQ63QQL._SL500_AA240_.jpg


Ο Gould κάποια στιγμή ενδιαφέρθηκε και γιά την διεύθυνση Ορχήστρας.
Στά μέσα τής δεκαετίας τού 50 είχε μάλιστα διευθύνει το Ulricht απο την 2η Συμφωνία τού Mahler...
Ομως σάν γνήσιος υποχονδριος παραπονιόταν πώς όταν διηύθυνε ένοιωθε πόνους στήν πλάτη και δέν μπορούσε να αποδώσει όσο καλά ήθελε στό πιάνο.
Στίς 8 Σεπτεμβρίου τού 1982 (πέθανε απο εγκεφαλικό στίς 27/9 τού ιδίου έτους)ηχογράφησε γιά μικρή ορχήστρα(13 μέλη)τό Ειδύλλιο τού Siegfrid τού Wagner..
O Gould διευθύνει εξαιρετικά και με μεγάλη αφοσίωση το μικρό σύνολο από την Συμφωνική τού Τοροντο (δυο βιολιά,1 βιολα,1τσέλο,1κόντρα-μπάσσο,δύο κλαρινέτα,ενα φαγκότο,2 κόρνα,μιά τρομπέτα,ένα ομποε και ένα φλάουτο)και αναδεικνύει πολύ πιό γλαφυρά τήν δομή αλλά και την μελωδία τής υπέροχης αυτής Βαγκνερικής Συνθεσης,σέ σχέση μέ άλλους πολύ πιό διάσημους Αρχιμουσικούς,πού χρησιμοποίησαν μεγάλα Συμφωνικά Σύνολα...
Η επιμονή στην λεπτομέρεια και η αγάπη τού Gould στον Wagner είναι εμφανέστατες..
Ακολουθούν 3 μεταγραφές γιά πιάνο τού ιδίου τού Gould,πάνω σέ μουσική τού Βάγκνερ(Eισαγωγή στην 1η Πράξη απο τούς Αρχιτραγουδιστές τής Νυρεμβέργης,Αυγή και Ταξίδι τού Ζιγκφριντ στον Ρήνο και Ειδύλλιο τού Ζιγκφριντ απο το Λυκόφως τών Θεών)...
O Gould επέλεξε επί τούτου να μεταγράψει μουσική πού δέν είχε ήδη μεταγραφεί γιά πιάνο απο τόν Liszt,πιθανώς γιατί ο ναρκισσισμός του δέν τού επέτρεπε τήν σύγκριση..
Φυσικά φρόντισε να διαφοροποιηθεί απο τον Liszt λέγοντας πώς οι δικές του μεταγραφές γιά πιάνο δέν αποτελούν ´κομμάτια γιά πιάνο´,αλλά απο-ενορχήστρωση τής Μουσικής γιά Ορχήστρα...!!!!
Οι ερμηνείες του είναι όλες ιδιόρρυθμες και συναρπαστικές και όπως πάντα αναλυτικές και γεμάτες μουσικές πληροφορίες.
Eξαιρετικό ενδιαφέρον έχει επίσης η σύγκριση στο Ειδύλλιο τού Ζίγκφριντ μεταξύ τής πιανιστικής μεταγραφής και τής Συμφωνικής άποψης τού Gould πού παρουσιάζονται στόν ίδιο δίσκο..
Υ.Γ.
Ο τελευταίος δίσκος πού ηχογράφησε ο Gould ήταν η σονάτα γιά πιάνο op.5 και τά piano pieces οp.3 τού R.Strauss.

Αμφότεροι οι δίσκοι αποτελούν μοναδικά ντοκουμέντα τής τέχνης τού Gould σέ έργα σπάνια καί πρωτότυπα..Αλλη μιά απόδειξη τής ιδιοφυούς και ιδιόρρυθμης αντίληψης πού είχε γιά την Τέχνη.............
 
...και Ειδύλλιο τού Ζιγκφριντ απο το Λυκόφως τών Θεών)...[/QUOTE]

Αφεντικό, ωραίες και γεμάτες αγάπη όπως πάντα οι παρουσιάσεις σου σε ερμηνείες του ιδιοφυούς λαλημένου Καναδού, αλλά το ειδύλλιο του Ζίγκφριντ δεν είναι από το Λυκόφως των Θεών. ;)

Είναι μουσικό δώρο του Ριχάρδου στην Κόζιμα τη γυναίκα του - με τη μυτόγκα - και για το σκοπό αυτό είχε φωνάξει τους μουσικούς - αυτούς τους λίγους που διευθύνει και ο Γκουλντ - να το παίξουν στο σπίτι, ενώπιον της κυρίας! :flowers:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Αφεντικό, ωραίες και γεμάτες αγάπη όπως πάντα οι παρουσιάσεις σου σε ερμηνείες του ιδιοφυούς λαλημένου Καναδού, αλλά το ειδύλλιο του Ζίγκφριντ δεν είναι από το Λυκόφως των Θεών. ;)

Είναι μουσικό δώρο του Ριχάρδου στην Κόζιμα τη γυναίκα του - με τη μυτόγκα - και για το σκοπό αυτό είχε φωνάξει τους μουσικούς - αυτούς τους λίγους που διευθύνει και ο Γκουλντ - να το παίξουν στο σπίτι, ενώπιον της κυρίας! :flowers:

Μέ έφαγε η παρένθεση αρχηγέ.Δέν έκλεισε εκεί πού έπρεπε καί θά μάς κράξει-δικαίως-η κυρά Κόζιμα .:smash::smash:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
... είχες δεν είχες , έγινα και γω μεγάλος φαν του παλαβού.... κοντεύω τους 20 δίσκους του .... (που να ......σε κιόλας ο φουκαράς .... ) :laugh::laugh::laugh:
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,847
Αθήνα-Κέντρο
Εγώ τί να πώ που πήρα τα άπαντα του Καναδού και θα εχω να ακούω μέχρι τα Χριστούγεννα ???:ears:

Αλλά άπαξ και τον "ακούσεις",δεν υπάρχει επιστροφή..
Δεν καταργεί τους υπολοίπους, απλά βρίσκεται εκεί.
Μόνος του μέσα στο μεγαλείο της τρέλλας του.
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
http://www.youtube.com/watch?v=qB76jxBq_gQ

Παίζει Bach, σηκώνεται από το πιάνο, κοιτώντας έξω απο ένα παράθυρο μουρμουρίζει την συνέχεια, κάθεται και συνεχίζει.....

Μήπως μπορείτε να μας ενημερώσετε, σε τι στάδιο "τρέλας" ήταν??:grandpa:

Για εμάς τους άσχετους??:damnyou:
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Δεν βλέπω γιατί να βρίσκεται σε κανένα στάδιο τρέλλας. Ο άνθρωπος δεν δίνει ρεσιτάλ εκείνη την στιγμή. Παίζει για τον εαυτό του - που συχνά λέγεται "μελετάει". Στα δικά σου αυτιά υπάρχει διακοπή με το που σηκώθηκε και πήγε στο παράθυρο - στα δικά του πιθανό να μην υπήρξε καμία - αντίθετα αυτό που μας φάνηκε σαν διακοπή να είναι μια προσωρινή επίλυση μιας δυνητικής ασυνέχειας στην δικιά του αντίληψη για το έργο. Άλλες φορές μπορεί να υπάρχει φοβερή ασυνέχεια στα δικά του αυτιά χωρίς να υποπίπτει καθόλου στην δικιά μας αντίληψη.
Αυτό που ακούει ο καλλιτέχνης και αυτό που ακούει το ακροατήρια, μ' άλλα λόγια, σπάνια είναι το ίδιο πράγμα.
Ως προς τον Γκούλντ, σημειωτέον, είναι τόσο "ιδιαίτερος" που θα δίσταζα να αποκλείσω τις επιστροφές σε άλλες εκτελέσεις - χωρίς αυτό να αφαιρεί το ελάχιστο από την αξία του. Ένα παράδειγμα είναι το κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα (Οp.15) του Brahms με τον Bernstein να διευθύνει. Ο τελευταίος μάλιστα κάνει μια σπάνια εισαγωγή αποτάσσοντας από τον εαυτό του τις ευθύνες για την ερμηνεία του κοντσέρτου που είναι ξεκαρδιστική. Η ερμηνεία του Γκούλντ είναι πράγματι ενδιαφέρουσα αλλά δεν θα ήθελα να την ξανακούσω, προτιμώντας σχεδόν κάθε άλλη εκτέλεση (προπαντός του Αrrau).

http://www.youtube.com/watch?v=qB76jxBq_gQ

Παίζει Bach, σηκώνεται από το πιάνο, κοιτώντας έξω απο ένα παράθυρο μουρμουρίζει την συνέχεια, κάθεται και συνεχίζει.....

Μήπως μπορείτε να μας ενημερώσετε, σε τι στάδιο "τρέλας" ήταν??:grandpa:

Για εμάς τους άσχετους??:damnyou:
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
H μελέτη ενός πιανιστικού έργου δεν είναι μόνο εξάσκηση των δακτύλων κι εκμάθηση της παρτιτούρας. Είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση αυτού που ο συνθέτης θέλει να πλάσει με τις νότες. Κι αυτό σπάνια είναι σαφές από την παρτιτούρα την ίδια, γι αυτό έχει αξία η ερμηνεία του κάθε πιανίστα. Σε αυτή την εξερεύνηση, λοιπόν, τα δάκτυλα και τα πλήκτρα είναι πολλές φορές εμπόδιο... Ο πιανίστας νιώθει την ανάγκη είτε να τραγουδήσει μόνος του τις νότες(κάτι που επιβάλλουν καμια φορά οι δάσκαλοι του πιάνου), είτε να προσπαθήσει να 'παίξει' το έργο με το μυαλό του, να το ακόυσει μέσα στο κεφάλι του, να βάλει τις νότες στη σωστή σειρά ώστε να σχηματίσουν φράσεις. Η Helene Grimaud, σε μια πρόσφατη συνέντευξή της, έλεγε οτι μελετά πολύ με το μυαλό χωρίς καν να παίζει.

Και κάτι πρακτικό... Ξέρετε πόσο επίπονο είναι για τη μέση να παίζει κανείς με τα πλήκτρα στο ύψος που παίζει ο Gould; ;)
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
Δεν βλέπω γιατί να βρίσκεται σε κανένα στάδιο τρέλλας. Ο άνθρωπος δεν δίνει ρεσιτάλ εκείνη την στιγμή. Παίζει για τον εαυτό του - που συχνά λέγεται "μελετάει". Στα δικά σου αυτιά υπάρχει διακοπή με το που σηκώθηκε και πήγε στο παράθυρο - στα δικά του πιθανό να μην υπήρξε καμία - αντίθετα αυτό που μας φάνηκε σαν διακοπή να είναι μια προσωρινή επίλυση μιας δυνητικής ασυνέχειας στην δικιά του αντίληψη για το έργο. Άλλες φορές μπορεί να υπάρχει φοβερή ασυνέχεια στα δικά του αυτιά χωρίς να υποπίπτει καθόλου στην δικιά μας αντίληψη.
Αυτό που ακούει ο καλλιτέχνης και αυτό που ακούει το ακροατήρια, μ' άλλα λόγια, σπάνια είναι το ίδιο πράγμα.
Ως προς τον Γκούλντ, σημειωτέον, είναι τόσο "ιδιαίτερος" που θα δίσταζα να αποκλείσω τις επιστροφές σε άλλες εκτελέσεις - χωρίς αυτό να αφαιρεί το ελάχιστο από την αξία του. Ένα παράδειγμα είναι το κοντσέρτο σε ρε ελάσσονα (Οp.15) του Brahms με τον Bernstein να διευθύνει. Ο τελευταίος μάλιστα κάνει μια σπάνια εισαγωγή αποτάσσοντας από τον εαυτό του τις ευθύνες για την ερμηνεία του κοντσέρτου που είναι ξεκαρδιστική. Η ερμηνεία του Γκούλντ είναι πράγματι ενδιαφέρουσα αλλά δεν θα ήθελα να την ξανακούσω, προτιμώντας σχεδόν κάθε άλλη εκτέλεση (προπαντός του Αrrau).

Καταρχάς δεν το έιπα απαξιώνοντας τον καλλιτέχνη. Δεν τον γνώριζα και επειδή αναφέρθηκαν όλοι σχεδόν οι προηγούμενοι σε κάποιο είδος "τρέλας", την οποία λέξη την έβαλα σε εισαγωγικά σύμβολα, είπα να κάνω την ερώτηση, χωρίς η ερώτηση να κουβαλάει κανενός είδος απαξιωτισμού.

Το αντίθετο μάλιστα αφού μου αρέσουν οι διαφορετικές αντιλήψεις....:drummer:
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
H μελέτη ενός πιανιστικού έργου δεν είναι μόνο εξάσκηση των δακτύλων κι εκμάθηση της παρτιτούρας. Είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση αυτού που ο συνθέτης θέλει να πλάσει με τις νότες. Κι αυτό σπάνια είναι σαφές από την παρτιτούρα την ίδια, γι αυτό έχει αξία η ερμηνεία του κάθε πιανίστα. Σε αυτή την εξερεύνηση, λοιπόν, τα δάκτυλα και τα πλήκτρα είναι πολλές φορές εμπόδιο... Ο πιανίστας νιώθει την ανάγκη είτε να τραγουδήσει μόνος του τις νότες(κάτι που επιβάλλουν καμια φορά οι δάσκαλοι του πιάνου), είτε να προσπαθήσει να 'παίξει' το έργο με το μυαλό του, να το ακόυσει μέσα στο κεφάλι του, να βάλει τις νότες στη σωστή σειρά ώστε να σχηματίσουν φράσεις. Η Helene Grimaud, σε μια πρόσφατη συνέντευξή της, έλεγε οτι μελετά πολύ με το μυαλό χωρίς καν να παίζει.

Και κάτι πρακτικό... Ξέρετε πόσο επίπονο είναι για τη μέση να παίζει κανείς με τα πλήκτρα στο ύψος που παίζει ο Gould; ;)

Καλα κατάλαβα, λάθος διατύπωση του ερωτήματος μου.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Καλα κατάλαβα, λάθος διατύπωση του ερωτήματος μου.

Μια χαρά ήταν η ερώτησή σου :) Μη μας παρεξηγείς... Απλά είμαστε παθιασμένοι και γράφουμε πολλά...Can't help it ;)
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Μην υπάρχει παρεξήγηση - δεν είπα ότι το απαξίωσες. Απλά άδραξα την ευκαιρία να πω αυτό που με διαφορετικά λόγια και σε διαφορετικό επίπεδο είπε και ο Busoni (όχι ο συνθέτης, ο συνάδελφος!)

Καταρχάς δεν το έιπα απαξιώνοντας τον καλλιτέχνη. Δεν τον γνώριζα και επειδή αναφέρθηκαν όλοι σχεδόν οι προηγούμενοι σε κάποιο είδος "τρέλας", την οποία λέξη την έβαλα σε εισαγωγικά σύμβολα, είπα να κάνω την ερώτηση, χωρίς η ερώτηση να κουβαλάει κανενός είδος απαξιωτισμού.

Το αντίθετο μάλιστα αφού μου αρέσουν οι διαφορετικές αντιλήψεις....:drummer:
 

Emilot

AVClub Fanatic
18 June 2006
32,852
Εξάρχεια
Μια χαρά ήταν η ερώτησή σου :) Μη μας παρεξηγείς... Απλά είμαστε παθιασμένοι και γράφουμε πολλά...Can't help it ;)

Καθόλου.

Τελικά απο ότι μπόρεσα να καταλάβω η μόνη του "τρέλα" ήταν ο απίστευτος ιδιοσυγκρασιακός και ιδιόμορφος χαρακτήρας.

Δεν είχε δηλαδή κάποια ψυχασθενική ασθένεια?

Κρίμα........(με την καλή έννοια)

Υ.Γ Αυτό το πάθος σας με κρατάει στην κατηγορία.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός