Στη θάλασσα...

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Nikos%25201929.jpg


"Ναί, την αγαπούσα τη θάλασσα! Την έβλεπα νά απλώνεται απ' τ' ακρωτήρι ως πέρα, πέρα μακριά, να χάνεται στα ουρανοθέμελα σαν ζαφειρένια πλάκα στρωτή, βουβή, και πάσχιζα να μάθω το μυστικό της. Την έβλεπα, οργισμένη άλλοτε, να δέρνει με αφρούς τ'ακρογιάλι, να καβαλικεύει τα χάλαρα, να σκαλώνει στις σπηλιές, να βροντά και να ηχάει, λες και ζητούσε να φτάσει στην καρδιά της γής για να σβήσει τις φωτιές της. Κι έτρεχα μεθυσμένος να παίξω μαζί της, να τη θυμώσω, να την αναγκάσω να με κυνηγήσει, να νιώσω τον αφρό της απάνω μου, όπως πειράζουμε αλυσοδεμένα τ' αγρίμια".

"H Θάλασσα" είναι ενα σύνολο εικόνων από την θαλασσινή ζωή, ιδωμένες με ελληνικά μάτια από έναν συνθέτη που διέπρεψε στο εξωτερικό και δεν εκτιμήθηκε στην χώρα μας παρά μόνο μετά τον θάνατό του.

Ο Νίκος Σκαλκώτας, γεννημένος στην Χαλκίδα στα 1904, σπούδασε βιολί στο Ωδείο Αθηνών και σύνθεση στο Βερολίνο με τον Arnold Schoenberg όντας ένας από τους λίγους μαθητές του που έγιναν συνθέτες. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1933 όπου συνάντησε μένος και πολεμική απέναντι στον νεωτεριστικό τρόπο γραφής του. Κλεισμένος στον εαυτό του συνέχισε να συνθέτει υποστηριζόμενος από μικρό κύκλο γνωστών και φίλων. Στα 1945 παντρεύτηκε την Μαρία Παγκαλή, ενω στα 1949 συνέθεσε την Θάλασσα μετα από παραγγελία της Πολυξένης Ματέυ Ρουσσοπούλου, χορογράφου και φίλης του. Η αρχική ιδέα περιλάμβανε ένα μπαλέτο με θέμα την Γη και την Θάλασσα. Εν τέλει, το έργο γράφτηκε σε δυο μέρη με το πρώτο να ονομάζεται "Φθινοπωρινές εικόνες" και το δεύτερο "Η Θάλασσα".

Από τις πρώτες κιόλας συγχορδίες της "Εισαγωγής", η Θάλασσα προβάλει ως πόθος μακρινός, ως πρόκληση κι ως εικόνα μοιραία. Σαν ένας φόβος κι απειλή μ' όμορφο περιτύλιγμα ελκυστικά μισανοιγμένο, σαν ικανοποίηση κι απογοήτευση μαζί. Ταυτόχρονα όμως, γεμάτη λεβεντιά κι ανδρεία στον γρήγορο χορό που ακολουθεί το εναρκτήριο θέμα της Εισαγωγής και την ολοκληρώνει. Οι ρυθμικοί αρπισμοί "Στην ακρογιαλιά" περιγράφουν γλαφυρά ένα ήσυχο κύμα: ίσως την γοητευτική Θάλασσα, αυτήν που με λαχτάρα μικρού παιδιού περιγράφει ο Καρκαβίτσας. Κι εδώ όμως οι μελωδίες έχουν κάποιο κρυμμένο μυστήριο, μοιάζουν να πλέουν σε μια γαλήνια επιφάνεια πάνω από έναν άγνωστο βυθό. Η άλλη πλευρά της γητεύτρας θάλασσας παρουσιάζεται στον "Χορό των κυμάτων": μελωδίες γεμάτες ορμή από τα έγχορδα φτιάχνουν ένα στρώμα πάνω στο οποίο "αφρίζουν" τα θέματα των κυμάτων από χάλκινα και ξύλινα πνευστά.

"Ο ουρανός συγνεφοσκεπασμένος, η θάλασσα μαυριδερή, μ' ενα ελαφρό τρέμουλο, σα να είχε ανατριχίλα. Πρώτη φορά που είδα φοβισμένη τη φιλενάδα μου ... Γυρίζω. Οι ναύτες είχαν κατέβει. Εγώ, αγκαλιασμένος καλά στο κορζέτο, ξεχάστηκα κοιτάζοντας το θάμα".

Ισως γι αυτό ο Σκαλκώτας χρησιμοποιεί την φόρμα του χορού στα Κύματα... Γιατί για τον γητεμένο της Θάλασσας είναι "θάμα", άξιο προσοχής και θαυμασμού τόσο που θαρρεί οτι οι κινήσεις του έχουν ρυθμό. Αυτό που γι αλλους είναι απειλή, είναι για 'κείνον απόλαυση. Στην "Τράτα" η νωχελική κίνηση των διχτυών δίνεται μ'ενα "ανατολίζον" θέμα που κίνειται στο ρυθμικό μοτίβο που υπαγορεύουν έγχορδα και κρουστά. Παρατηρήστε στο 01:30 μια πανεμορφη επεξεργασία του θέματος της Εισαγωγής, δείγμα του ότι ο Σκαλκώτας είχε καταδυθεί στην ουσία της δημοτικής μουσικής δεν την περιλάμβανε απλώς στο έργο του.

Ο χορός των Μικρών Ψαριών χαρακτηρίζεται κυρίως από τις χιουμοριστικές μελωδίες του κλαρινέτου και των ξύλινων πνευστών και τον συγκεκομένο ρυθμό, σαν τις ακανόνιστες και μικροσκοπικές βουτιές των κοπαδιών της αθερίνας. Aκολουθεί δεύτερος χορός εμπνευσμένος από τα δελφίνια γραμμένος σε δυο θέματα: ένα εύθυμο, που ίσως αναφέρεται στις κινήσεις τους ή τον τρόπο που οι άνθρωποι τις ερμηνεύουν, κι ενα 'σοβαρότερο' που μελωδικά και οργανικά θυμίζει το θέμα των Κυμάτων. Ισως αυτό το δεύτερο να αναφέρεται στην αλτρουιστική συμπεριφορά των δελφινιών στον άνθρωπο.

Τα επόμενα μέρη του έργου("Νυχτερινό", "Προετοιμασία της γοργόνας", "Χορός της γοργόνας", "Από τον Μύθο του Μεγ. Αλεξάνδρου" "Φινάλε") βασίζονται αποκλειστικά σε μελωδίες του Σκαλκώτα, σε αντίθεση με τα πρώτα που αντλούν υλικό απο αυθεντικες δημοτικές μελωδίες. Είναι σαφώς πιο κοντά στο δυτικό ύφος αυτά τα κομμάτια, αυτό
όμως δεν αναιρεί σε τίποτα την ελληνική τους προέλευση. Άλλωστε, κατά τον Σκαλκώτα "ελληνική μουσική" μπορούσε να γραφτεί και χωρίς "ελληνικά θέματα" και το αντίστροφο. Δεν ήταν ο σκοπός του να συμπεριλάβει ελληνικές μελωδίες στα έργα του, αλλά να χρησιμοποιήσει την ελληνική παραδοσιακή μουσική ως έμπνευση, σκοπός πολύ πιο δυναμικός από αυτόν των συνθετών που απαρτιζαν την Εθνική Σχολή(Καλομοίρης κλπ).

Τα αποσπάσματα σε πλάγια γραφή είναι από τα Λόγια της Πλώρης του Α. Καρκαβίτσα.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Όλες κι όλες, οι ερμηνείες του εργου είναι δυο: μια με τον Μίλτο Λογιάδη και την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την οποία έχω και μου φαίνεται αρκετή, κι άλλη μια με τον Βύρωνα Φιδετζή στην BIS την οποία δεν εχω ακούσει.

A2112-2.jpg


ADEFCE490960.jpg
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Καλά που υπάρχει και η BIS (εργολαβία κανονική) και μια χούφτα Έλληνες μουσικοί (σκόρπιες ηχογραφήσεις). Το έργο του Σκαλκώτα είναι υλικό για το μέλλον και κάποια στιγμή θα λάβει τη θέση που του αξίζει στην ιστορία της μουσικής. Ελπίζω οι δικοί του άνθρωποι να προλάβουν να το δουν. Εν τω μεταξύ στην ημεδαπή συνεχίζεται η άοκνη προσπάθεια μετά τη φυσική του εξόντωση να σβήσει και η μνήμη του έργου του, αλλά μάλλον δεν άνθισε ματαίως... Να είσαι καλά που μας θυμίζεις έναν τέτοιο εμπνευσμένο μουσικό - από τους σημαντικότερους της δεύτερης σχολής της Βιέννης.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
έχω τον της BIS ... Παρότι δεν είναι του στυλ μου, βρίσκω τα στοιχεία που με καθηλώνουν σε κάποιες στιγμές .....
 
Έχω το δίσκο της BIS, στην οποία χρωστάμε μεγάλη χάρη για την απόφαση της να εκδώσει ένα σημαντικό τμήμα του έργου του. Ελπίζω να έχει σημειώσει τουλάχιστον στο εξωτερικό ικανοποιητική εμπορική πορεία, για να υπάρχουν οι προϋποθέσεις επιβίωσης και επέκτασης της προσπάθειας.

Η Θάλασσα είναι ίσως το πιο προσιτό έργο του Σκαλκώτα για τον ευκαιριακό ακροατή 'κλασσικής' μουσικής, μετά από τους πασίγνωστους ελληνικούς χορούς. Συστήνεται ανεπιφύλακτα!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ελειπε μιά τέτοια παρουσίαση.
Η παρατήρηση τού πώς χρησιμοποίησε ο Σκαλκώτας την παραδοσιακή μας μουσική(ως έμπνευση κυρίως)επίσης αξιοσημείωτη..
Ο μαέστρος Νίκος Χριστοδούλου έχει συμβάλλει μαζί με την Σκανδιναυική BIS στήν διάδοση τού έργου του...
Ο Γιώργος Δεμερτζής έχει χρησιμοποιηθεί επίσης ως βιολονίστας σέ κάποιες εκδόσεις τού Σκαλκώτα απο την BIS.
H Eλλάδα δυστυχώς ουδέποτε ´κατάλαβε´τί έκανε ο Σκαλκώτας................
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Είναι όντως αξιοπρόσεκτο το ότι και σήμερα ο Σκαλκώτας συνεχίζει να αγνοείται από τους εγχώριους "ακαδημαϊκούς" της μουσικής. Στην εποχή του Σκαλκώτα υπήρχε η αγωνία στους έλληνες συνθέτες να φτιάξουν "εθνική μουσική σχολή", δηλαδή να αξιοποιήσουν τα παραδοσιακά στοιχεία στην λόγια μουσική. Κάτι ανάλογο είχαν ήδη κάνει οι Dvorak, Grieg, Albeniz, Villa Lobos κλπ. Προηγούμενα, συνθέτες όπως ο Σαμαράς και άλλοι από τα Ιόνια νησιά, είχαν αποτύχει να ξεφύγουν από το δυτικό ύφος(θυμηθήτε πχ τον "Ολυμπιακό 'Υμνο": άψογος αρμονικά, εντούτοις χωρίς πρωτοποριακά στοιχεία και δη ελληνικά). Βεβαια, αμφιβάλλω αν η αποστροφή προς την ατονία και η αγνή τους πρόθεση για ελληνική λόγια μουσικη ήταν οι μόνες που τους έστρεψαν εναντίον του Σκαλκώτα...

Σήμερα όμως γιατί να συνεχίζει η αδιαφορία; Ο Χρήστου, που είναι avantguarde συνθέτης, έχει ηχογραφηθεί... Ο Σκαλκώτας γιατί όχι; Επίσης σπάνια βλέπει κανεις έργα του σε συναυλίες ελληνικών συνόλων, με εξαίρεση επιλογές απο τους Χορούς. O ίδιος είχε πεί οτι "δεν προωθείς την Ελλάδα πηγαίνοντας με φουστανέλα στο Παρίσι". Είχε καταλάβει λοιπόν οτι η υπερβολική προβολή αυτούσιου του παραδοσιακού στοιχείου μόνο στασιμότητα είναι, ενώ θα μπορούσε να είναι έναυσμα για δημιουργία, κάτι που ο ίδιος υιοθέτησε δηλαδη. Σήμερα, φάινεται, ξαναγυρίσαμε πίσω και θέλουμε την Ελλάδα δίπλα στη φέτα, τη χωριάτικη, το ούζο και την καλή καρδιά... 'γειά μας!:AFADF0:
 

dionisp

Established Member
25 January 2007
148
+1000 για την παρουσίαση και για τα σχόλια στον Busoni.

Πριν από 2-3 εβδομάδες είχε ένα αρκετά ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ για τον συνθέτη ελληνικής παραγωγής στο κανάλι της βουλής.
 

caerbannog

Established Member
7 May 2008
290
Ο Χρήστου, που είναι avantguarde συνθέτης, έχει ηχογραφηθεί... Ο Σκαλκώτας γιατί όχι; [/quote]

Ο ιδιοφυής Χρήστου επειδή ήταν sui generis δεν αποτέλεσε ποτέ κίνδυνο για τους ημέτερους ταγούς της μετριότητας που αποθέωναν τον Καλομοίρη. Τους ήταν εύκολο να τον αγνοούν ως μη "μουσικό"-τρομάρα τους. Η οικογένεια του Χρήστου είχε άλλωστε το χρήμα και τα μέσα ώστε να στηρίξει και να κάνει γνωστό το έργο του.
Ο ...άλλος όμως μπορούσε να δημιουργήσει νέα σχολή, με ζωντάνια, σφρίγος και έντονα τοπικά - εθνικά στοιχεία σε συνδυασμό με ανατρεπτική φόρμα, πράγμα που δυνητικά θα απαξίωνε τους ντόπιους ωδειάρχες και το θεάρεστο "έργο" τους το οποίο είναι πιο πράσινο κι απ' το ροκφόρ. Φρόντισαν λοιπόν να τον τοποθετήσουν δεύτερο βιολάκι ώστε να τον ξεφορτωθούν. Ο θάνατός του έβαλε ένα ακόμη καρφί στο φέρετρο της προόδου. Ευτυχώς όμως μείναν οι παρτιτούρες και τα ανοιχτά αυτιά...
 

simonb

Senior Member
16 June 2008
467
Θεσσαλονίκη
Ενδιαφέρουσα η παράθεση Σκαλκώτα / Χρήστου. Θα ήθελε κανείς να παραθέσει (με την ίδια έννοια) Σκαλκώτα / Κωνσταντινίδη; (ίσως στην διαμετρικά αντίθετη πλευρά από τον Χρήστου ως προς τον Σκαλκώτα)
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Ενδιαφέρουσα η παράθεση Σκαλκώτα / Χρήστου. Θα ήθελε κανείς να παραθέσει (με την ίδια έννοια) Σκαλκώτα / Κωνσταντινίδη; (ίσως στην διαμετρικά αντίθετη πλευρά από τον Χρήστου ως προς τον Σκαλκώτα)

Αν θέλεις, μπορείς να γράψεις κάτι για Σκαλκωτα/Κωνσταντινίδη :2thumb22sup:
 

dionisp

Established Member
25 January 2007
148
Με αφορμή το ποστ βρήκα χρόνο το ΣΚ και ξεσκόνισα μερικά δισκάκια. Άκουσα ξανά τους τονικούς χορούς και Θάλλασα αλλά και την υπέροχη σονάτα για βιολί.

Υπέροχος συνθέτης. Κρίμα που σπάνια ακούμε πια έργα του ζωντανά.