Όλο το βάρος του κόσμου

Είναι out να παιδεύεσαι, πάντα ήταν. Ο κόσμος αγαπά τους καπάτσους, αυτούς που κόβουν Γόρδιους Δεσμούς, που βρίσκουν άκρες. Τους τσόγλανους, τους τσιρκολάνους, που γυρνούν κι αρπάζουν αυτά που τους χρωστούν – πάντα φυσικά τους χρωστούν :rolleyes: – που ο βαθμός της αυθαιρεσίας και του αμοραλισμού τους συγκρίνονται μόνο με το βαθμό αυτο-εκτίμησης του μεγαλείου τους.

Όταν στο μυαλό σου οι ευθείες είναι ελάχιστες, είσαι ή βλάκας ή κομπλεξικός. Ποιος να καταλάβει πως οι ενδοιασμοί και οι αναστολές ίσως να μην είναι αποτέλεσμα δειλίας και τροφοδότης των συμπλεγμάτων, αλλά το μέτρο της προσωπικής ευθύνης και του σεβασμού απέναντι σε αξίες που δίνουν νόημα στην ύπαρξη σου, σε βαθμό που δεν μπορείς να φανταστείς τον εαυτό σου δίχως αυτά;

Και αν έχεις το ταλέντο να τα μετουσιώσεις αυτά σε Τέχνη, τι θα βγει; Ένα κονσέρτο σαν αυτά που ξέρουμε, με τον ήρωα – σολίστ να ξεπηδά και να θριαμβεύει, σχίζοντας το λεπτό καμβά στον οποίο η ορχήστρα έχει υφάνει το δράμα του από τις επεμβάσεις του έξω κόσμου, από τις ευθύνες των άλλων; :ridinghorse:

brahmsyoung.jpg


Σε καμία περίπτωση. Αυτό που τουλάχιστον κατάφερε ο νεαρός Μπραμς, μετά από πάρα πολύ κόπο στο πρώτο του κονσέρτο για πιάνο, είναι ένα κονσέρτο όχι απλά με συμφωνική δομή, αλλά ένα κονσέρτο με αντι-ήρωες, που το πιάνο είναι ενταγμένο στην κολοσσιαία, αποπνικτική ενορχήστρωση του πρώτου μέρους, που ορισμένοι μουσικολόγοι θεωρούν ως αναβίωση του μπαρόκ κονσέρτο γκρόσσο. Γιατί εκτός από το πιάνο, επιφυλάσσει πρωταγωνιστικό – και κατά τους μουσικούς ιδιαίτερα δύσκολο – ρόλο, στα τύμπανα και στα κόρνα. Αυτό όμως είχε σαν αποτέλεσμα να αποδοκιμαστεί από το κοινό, σε μια από τις πρώτες παρουσιάσεις του, στη Λειψία.

Ποιος ασχολείται όμως με τη γνώμη του κοινού; Το 1ο κονσέρτο είναι τόσο πυκνό και εσωστρεφές, ιδιαίτερα στο – μοναδικό σε όλη την ιστορία των κονσέρτων για πιάνο - πρώτο του μέρος, που θαρρείς πως γράφτηκε με μοναδικό σκοπό να οργανώσει τη σκέψη και τα συναισθήματα και να παρηγορήσει τον ίδιο το δημιουργό του.

Το έργο ξεκινά με θυελλώδη τρόπο, με τις βροντές των τυμπάνων και τα χάλκινα, για να έρθουν σύντομα στο προσκήνιο τα βιολιά να παίξουν το βασικό θέμα, ενώ παράλληλα τα μπάσα έγχορδα αφαιρούν και το τελευταίο ίχνος οξυγόνου από την ατμόσφαιρα. Η θύελλα επαναλαμβάνεται για να δώσει τη θέση της σε ένα λυρικό αλλά ανήσυχο ξέφωτο, όπου τα έγχορδα και τα ξύλινα πνευστά διαμορφώνουν τον απαραίτητο ιδιωτικό χώρο για να ανασυνταχθείς και να καταλάβεις τι συμβαίνει . Η θύελλα όμως επιστρέφει και αναπτύσσεται, δίνοντας ένα βηματισμό επίμονο, αλλά εξαιρετικά κοπιαστικό, σαν να περπατάς κόντρα της, κουβαλώντας στους ώμους σου ολόκληρο τον κόσμο. Το πιάνο μπαίνει σ’ αυτό το σημείο σεμνά, συμπάσχοντας και δίνοντας θαρρείς ένα χεράκι σ’ αυτήν την προσπάθεια.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ενδοσκόπηση συγκλονιστική στην εκφραστικότητα και αφοπλιστική στην ειλικρίνεια της, που παρά τις στεντόρειες στάθμες της – αποκύημα της νεότητας και του ενθουσιασμού του συνθέτη – παραμένει σεμνή, σχεδόν ντροπαλή. Ο τρόπος που τελειώνει το πρώτο μέρος, με τη επανάληψη του αρχικού θέματος που κλιμακώνεται σε κρεσέντο και παραδίδει στη συνέχεια το τιμόνι στο πιάνο που βρυχάται, μανιασμένος πλοηγός αυτής της λαχανιασμένης, βασανιστικής πορείας μέχρι το τέλος, με συντρίβει και με συγκινεί βαθύτατα.

Το δεύτερο μέρος είναι λυρικό, τρυφερό αλλά και απέραντα ευγενικό και διακριτικό. Ίσως να αποδίδει το βαθύτερο λόγο για όλα αυτά, το σκοπό που δικαιολογεί τόσο κόπο και τόσο πείσμα, όπως αυτά εκτέθηκαν στο πρώτο μέρος.

Το τρίτο μέρος, είναι ένα από τα λαμπρά, πρώτα δείγματα της ευφυΐας και της λεπτής αίσθησης του χιούμορ του συνθέτη. Ζωηρό αλλά και αδιόρατα περιπαιχτικό, θυμίζει έντονο αλλά και αμφίσημο βλέμμα, που συνοδεύεται από υπομειδίαμα.

Το πρώτο κονσέρτο για πιάνο του Μπραμς αποπνέει μια αξιοπρέπεια, μια υπευθυνότητα και μια επίπονη αγωνιστικότητα. Είναι ολοφάνερο πως είναι προϊόν ενός βιολογικά νέου οργανισμού που κοιτά τη ζωή μπροστά. Προσωπικά, είναι από τα πιο παρηγορητικά έργα της δισκοθήκης μου, από αυτά στα οποία καταφεύγω πάντοτε όταν θέλω ένα στήριγμα και μια προτροπή να συνεχίσω γιατί, στο κάτω – κάτω της γραφής, τα δικά μου άπλυτα έχω να καθαρίσω. :blink:

Σε ότι αφορά τις δισκογραφικές προτάσεις, είμαι κυριολεκτικά κολλημένος με μια και μοναδική:
Έμιλ Γκίλελς στο πιάνο, με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, υπό τη διεύθυνση του Ευγένιου Γιόχουμ, ηχογράφηση του Ιούνη του 1972 (μάλλον λαμπάτη), στην εκκλησία του Ιησού Χριστού στο Βερολίνο. Κυκλοφορεί σε cd από την DG.
 
17 June 2006
14,350
Σε ότι αφορά τις δισκογραφικές προτάσεις, είμαι κυριολεκτικά κολλημένος με μια και μοναδική:
Έμιλ Γκίλελς στο πιάνο, με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, υπό τη διεύθυνση του Ευγένιου Γιόχουμ, ηχογράφηση του Ιούνη του 1972 (μάλλον λαμπάτη), στην εκκλησία του Ιησού Χριστού στο Βερολίνο. Κυκλοφορεί σε cd από την DG.

Εξαιρετική.
Εγώ, όπως σου έχω πεί, έχω αδυναμία και σ εκείνη του Clifford Curzon αν και, τελευταία, άκουσα αυτή που προσωπικά νομίζω πως "μου πάει" περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη: τον Claudio Arrau με συνοδεία την Phlharmonia υπό τον Giulini (EMI).
 
Αν τη βρώ, θα την ακούσω Κώστα, αν και σε μένα μετρούν καθοριστικά, δύο κριτήρια:

1. Ο 'πυκνός', δυναμικός και ογκώδης ήχος της ορχήστρας.
2. Ένας πιανίστας που να μπορεί να παίξει δυνατά και καθαρά, με τσαμπουκά.

Η μαγνητοσκοπημένη ερμηνεία του Τζιουλίνι με τον Ασκενάζυ νομίζω κόβεται τουλάχιστον στο 1.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Όλο το βάρος του κόσμου

σε μένα μετρούν καθοριστικά, δύο κριτήρια:

1. Ο 'πυκνός', δυναμικός και ογκώδης ήχος της ορχήστρας.
2. Ένας πιανίστας που να μπορεί να παίξει δυνατά και καθαρά, με τσαμπουκά.

στην εκτέλεση που λέω εγώ, εξεπλάγην πέρα από το "τσαγανό" με την μελωδική ευφράδεια του πιανίστα και την τέλεια ρυθμική ισορροπία της ορχήστρας: ο μαέστρος κάνει την ορχήστρα να χορεύει κυριολεκτικά κι από πάνω, ο σολίστ σχοινοβατεί και τραγουδάει. Δυστυχώς την άκουσα σε γνωστό μου και είναι μέρος ενός κουτιού της ΕΜΙ, αρκετά ακριβού. Θα αναζητήσω το μονό cd.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Πέρα απο την αξία τού Κοντσέρτου(πού είναι απο τά πλέον αγαπημένα μου)μού ταιριάζει πολύ η ανάλυση τού Δαμιανού,πού αναφέρεται σε αυτή την αξιοπρεπή παρουσία,πού δέν ´φωνάζει´ποτέ τον πόνο ή την δυσκολία.Ακριβώς το αντίθετο απο αυτές τίς περσόνες πού κλαίνε μέ λυγμούς σε κάθε ευκαιρία σημαντική ,αλλά συνήθως ασήμαντη..
Toν Brahms άρχισα νά τον εκτιμώ μετά τά 35..
Και φυσικά δεν έφταιγε ο Συνθέτης αλλά το γεγονός οτι έως τότε κάποιες άλλες αξιολογήσεις μου επικρατούσαν στην Ζωή..
Απο τότε έως και σήμερα τον θεωρώ πραγματικά μεγάλο...
Είναι υπόδειγμα τεχνίτη,πού αγωνίζεται,πού αμφιβάλλει γιά την Τέχνη του,μακριά απο τήν φτήνεια και τήν αλαζονεία και πού δεν καταφεύγει σέ εύκολα μελίρρυτα σχηματα γιά να δημιουργήσει ρηχά και ανέξοδα συναισθήματα.
Απο την άλλη μέσα απο την Μουσική του νοιώθεις οτι είναι παρών και πάντα ενήμερος γι´αυτό πού συμβαίνει..

Απο εκτελέσεις και εγώ ψηφίζω Gilels ´δαγκωτό´...Στό συγκλονιστικό πρώτο μέρος δέν έχει αντίπαλο.
Εν συνεχεία πολύ ενδιαφέρουσα είναι η συνεργασία Sawallisch-Kovacevich στην EMI ,όπως και τών Fleisher-Szell απο Sony...
Toν Arrau τον έχω με Haitink απο Philips...Mάλλον λιγότερο στιβαρή ερμηνεία σάν σύνολο...
Επίσης τελευταία έχει τραβήξει την προσοχή μου η συνεργασία Brendel-Abbado απο Philips..

Aλλά όλα τά λεφτά είναι εδώ.

513KOACta5L._SL500_AA280_.jpg



Υ.Γ.
Επιτέλους πού κάποιος συμφορουμίτης αποφάσισε να παρουσιάσει αυτό το έργο...Θαταν αδικία να λείπει απο εδώ μέσα.
Και νομίζω πώς ο Ντέμιαν ήταν ο αρμοδιότερος νά το κάνει.
 
Απάντηση: Re: Όλο το βάρος του κόσμου

τον Claudio Arrau με συνοδεία την Phlharmonia υπό τον Giulini (EMI).

Την άκουσα το περασμένο Σάββατο. Εξαιρετική! :SFGSFGSF: Μέχρι στιγμής δε δεχόμουν εναλλακτικές ερμηνείες στη δισκοθήκη μου. Αυτήν όμως θα την αναζητήσω σε μεταχειρισμένο βινύλιο στο ebay, για τις στιγμές που θα θέλω κάτι πιο ευκίνητο και νεανικό από τα 'κυκλώπεια τείχη' του Γιόχουμ.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Σύντροφοι έχετε ακούσει αυτή την ερμηνεία;
Μιλάω και για τα δύο κοντσέρτα.
Ο Gramophone της αφιερώνει πάρα πολύ καλά σχόλια.
Αξίζει να την ψάξω περαιτέρω;

4757637.jpg
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Διονύση μπήκα στόν πειρασμό,μιάς και διάβασα διθυράμβους,αλλά έχω τόσες πολλές εκτελέσεις τών δύο αυτών κοντσέρτων ,πού δέν τήν έκανα τήν ´αμαρτία´.:blush:
 
17 June 2006
14,350
Σύντροφοι έχετε ακούσει αυτή την ερμηνεία;

Δεν την έχω ακούσει Διονύση και, πολύ φοβάμαι, ούτε και πρόκειται να την ακούσω: τον Βραζιλιάνο, τον σπρώχνει τόσο ξεδιάντροπα, τελευταία, ο Τύπος που 'κλωτσάω' ανάποδα. Γενετική μου ανωμαλία:rolleyes:...δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω τίποτα γι αυτή. Εχω βέβαια και άλλους λόγους, εξίσου σημαντικούς. Οπως, για παράδειγμα, το γεγονός ότι, όσες φορές τον άκουσα, η προσέγγισή του δεν μου λέει τίποτα που να μην ξέρω ή να μην έχω ακούσει πολύ καλύτερα παιγμένο από άλλους.
Εχω ένα κόλλημα με τους πιανίστες. Για μένα, το 'μέτρο' τους, το δίνει ο Schumann. Και ο Schumann του Freire με αφήνει τελείως ψυχρό. Schumann που με αφήνει ψυχρό, δεν τον συγχωρώ στον πιανίστα. Είναι Εγκλημα κατά της Ανθρωπότητας. :icon15:
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Εχω ένα κόλλημα με τους πιανίστες. Για μένα, το 'μέτρο' τους, το δίνει ο Schumann. Και ο Schumann του Freire με αφήνει τελείως ψυχρό. Schumann που με αφήνει ψυχρό, δεν τον συγχωρώ στον πιανίστα. Είναι Εγκλημα κατά της Ανθρωπότητας. :icon15:

Είσαι απολαυστικά γλαφυρός στους αφορισμούς σου!!!
:grinning-smiley-043

Από την άλλη όμως βρε Κώστα, είναι δυνατόν όλοι οι πιανίστες να παίζουν όλους τους συνθέτες- άρα και τον Schumann- εξίσου καλά;
 
17 June 2006
14,350
είναι δυνατόν όλοι οι πιανίστες να παίζουν όλους τους συνθέτες- άρα και τον Schumann- εξίσου καλά;

οι ιδιοφυίες μπορούν. Βλέπε Ρίχτερ.
Οι άλλοι οφείλουν να έχουν συναίσθηση των δυνατοτήτων τους και να απλώνουν το πόδι μέχρι εκεί που φτάνει το πάπλωμα: κοτζάμ Αργκεριχ και, από τους μεγάλους πιανιστικούς κύκλους του Schumann, έχει αναμετρηθεί μόνο με την Kreisleriana. Αυτό, από μόνο του, λέει πάρα πολλά.
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Σπύρο, Κώστα (και όποιος άλλος ήθελε) μπορείτε αν θέλετε (για ενημέρωση) να ακούσετε τα κοντσέρτα με τον Freire από...(λεπτομέρειες :listen: στο pm).
 

Skakinen

AVClub Fanatic
22 November 2006
10,044
Αθήνα
Λοιπόν, μετά από κάποιες ακροάσεις (όχι βέβαια τις 10 που ευαγγελίζονται κάποιοι εδώ μέσα...:rolleyes: αν και σωστό ως σκεπτικό ) οι Freire / Chailly δεν νομίζω ότι μπορούν να εκθρονίσουν την εκτέλεση των Gilels / Jochum (στ'αυτιά μου πάντα).
Ιδιαίτερο βάρος έδωσα κυρίως στα δύο πρώτα μέρη του έργου (και ειδικά στο πρώτο) διότι πάντα το τρίτο μέρος μου ακουγόταν κάπως ξεκάρφωτο. Για να πω την αμαρτία μου όποτε ακούω το 1ο Κοντσέρτο σταματάω με το τελείωμα του Adagio. Το τρίτο μέρος το ακούω μόνο του σε ανύποπτο χρόνο. Έχω κάνει μια άτυπη διχοτόμηση του έργου... Τα κόκκαλα του Johannes θα τρίζουν...
Τέλος πάντων, αν έπρεπε να συμπυκνώσω σε μια πρόταση τη σύγκριση θα έλεγα ότι την επιθυμία του συνθέτη για Maestoso (με μεγαλοπρέπεια και επιβλητικότητα) υπηρετούν καλύτερα οι Gilels / Jochum και όσον αφορά τη συνοδεία της ορχήστρας (καθοριστικός και καθόλου δευτερεύων ο ρόλος της στο συγκεκριμένο έργο) αλλά και φυσικά το πιανιστικό μέρος αυτό καθ'εαυτό.
Οι Freire / Chailly έχουν επιλέξει γρήγορα tempi κάτι το οποίο δημιουργεί μια πιο ανάλαφρη διάθεση η οποία δεν νομίζω ότι ταιριάζει στο έργο το οποίο ''ζητάει'' πάθος και δραματικότητα. Αξιοπρεπής μεν ερμηνεία αλλά...
Μάλλον έχει δίκιο ο Κώστας για το ''σπρώξιμο'' του Βραζιλιάνου εντύπως και ηλεκτρονικώς...

Οπότε συντάσσομαι με τους ...ψηφίσαντες Gilels / Jochum και ψηφίζω κι εγώ:
418K7PHQKNL._SL500_AA240_.jpg
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,770
Μεσευρώπη
Λοιπόν, μετά από κάποιες ακροάσεις (όχι βέβαια τις 10 που ευαγγελίζονται κάποιοι εδώ μέσα...:rolleyes: αν και σωστό ως σκεπτικό ) οι Freire / Chailly δεν νομίζω ότι μπορούν να εκθρονίσουν την εκτέλεση των Gilels / Jochum (στ'αυτιά μου πάντα).
Ιδιαίτερο βάρος έδωσα κυρίως στα δύο πρώτα μέρη του έργου (και ειδικά στο πρώτο) διότι πάντα το τρίτο μέρος μου ακουγόταν κάπως ξεκάρφωτο. Για να πω την αμαρτία μου όποτε ακούω το 1ο Κοντσέρτο σταματάω με το τελείωμα του Adagio. Το τρίτο μέρος το ακούω μόνο του σε ανύποπτο χρόνο. Έχω κάνει μια άτυπη διχοτόμηση του έργου... Τα κόκκαλα του Johannes θα τρίζουν...
Τέλος πάντων, αν έπρεπε να συμπυκνώσω σε μια πρόταση τη σύγκριση θα έλεγα ότι την επιθυμία του συνθέτη για Maestoso (με μεγαλοπρέπεια και επιβλητικότητα) υπηρετούν καλύτερα οι Gilels / Jochum και όσον αφορά τη συνοδεία της ορχήστρας (καθοριστικός και καθόλου δευτερεύων ο ρόλος της στο συγκεκριμένο έργο) αλλά και φυσικά το πιανιστικό μέρος αυτό καθ'εαυτό.
Οι Freire / Chailly έχουν επιλέξει γρήγορα tempi κάτι το οποίο δημιουργεί μια πιο ανάλαφρη διάθεση η οποία δεν νομίζω ότι ταιριάζει στο έργο το οποίο ''ζητάει'' πάθος και δραματικότητα. Αξιοπρεπής μεν ερμηνεία αλλά...
Μάλλον έχει δίκιο ο Κώστας για το ''σπρώξιμο'' του Βραζιλιάνου εντύπως και ηλεκτρονικώς...

Οπότε συντάσσομαι με τους ...ψηφίσαντες Gilels / Jochum και ψηφίζω κι εγώ:
418K7PHQKNL._SL500_AA240_.jpg

Δεν νομίζω. Ούτε ο ίδιος ήταν πολύ ευχαριστημένος με το τρίτο μέρος. Κι εδώ που τα λέμε μετά την απελπισία και τον σπαραγμό του πρώτου μέρους, μετά το πένθος του δεύτερου ακολουθεί ένα τρίτο μέρος με τί? τζουμ τριαλαριλαρό, χαρές και πανηγύρια. Κάπου δεν κολάει. Κι εμένα οι Gilels/Jochum είναι το αγαπημένο μου ζευγάρι πιανίστα/μαέστρου σε αυτά τα κοντσέρτα με κοντινό δεύτερο τον Curzon συνοδευόμενο απο τους Van Beinum και Knappertsbusch. Όλα τα έχω σε βινύλιο, ευτυχώς.
 
Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. Ο Μπραμς ήταν άνθρωπος με παροιμιώδες χιούμορ και το τρίτο μέρος είναι ενεργητικό, με χιούμορ και χάρη. Μάλιστα, σε ορισμένα σημεία, γίνεται σαρκαστικό, τοποθετημένο στο πλαίσιο των δύο πρώτων μερών.

Ακόμη θυμάμαι το σχόλιο της αδελφής μιας παλιάς, καλής φίλης, πριν από είκοσι περίπου χρόνια, όταν ακούγαμε αυτό το έργο. Ειδικά το τρίτο μέρος, ομολογούσε πως δεν μπορούσε να το ακούσει, γιατί θεωρούσε πως την περιέπαιζε, της έβγαζε τη γλώσσα! :rolleyes: