Διχασμένη συνείδηση

Η ιστορία θα είναι καλή μαζί μου, γιατί σκοπεύω να τη γράψω.
Ουίνστον Τσώρτσιλ
Το διάσημο απόφθεγμα του Τσώρτσιλ, συμπυκνώνει με τον καλύτερο τρόπο τα χαρακτηριστικά της δύναμης. Απαιτεί δράση και ποντάρει τα ρέστα της στην επιτυχία, γνωρίζοντας πως μόνο έτσι θα εξασφαλίσει την υστεροφημία της, επιβάλλοντας τους δικούς της όρους. Σε διαφορετική περίπτωση, το τίμημα είναι μεγάλο. Σε ποιόν περισσεύει κατανόηση – για να μην πω οίκτος – για τους δυνατούς; Ποιος θα βρεθεί να πει την ιστορία τους;

Κανείς, πώς να χαρίσεις κάτι σε ανθρώπους που έχουν μάθει πάντα να παίρνουν αυτό που θέλουν; Και τι πιο ηδονικά αποκρουστικό από έναν δυνατό που έχει καταστραφεί από τις ίδιες του τις επιλογές; Και αν το σαρκίο του είναι φθαρτό και αποσυντίθεται κατά την περιφορά του γύρω από τα τείχη, ή κρεμασμένο ανάποδα σε τσιγκέλι στο Μιλάνο, η μνήμη του είναι καταδικασμένη στην αιώνια χλεύη και στο ανάθεμα.

Ο Γάιος Μάρκιος Κοριολανός έρχεται από αχλή των θρύλων της πρώιμης αρχαίας Ρώμης (5ος αιώνας π.Χ.), με το ανάθεμα του πρώτου, επίσημα χαρακτηρισμένου προδότη της πόλης. Γενναίος στρατηγός, ήρωας στους πολέμους εναντίον της γειτονικής εχθρικής φυλής των Βόλσκων, υπέρμετρα αλλαζών και εξτρεμιστής συντηρητικός, παγιδεύεται στο πολιτικό παιχνίδι και εξορίζεται από την πόλη. Τυφλωμένος από οργή για την ήττα του και πλημμυρισμένος από επιθυμία για εκδίκηση, προσχωρεί στους Βόλσκους και ηγείται του στρατού τους που επιτίθεται να καταλάβει τη Ρώμη. Αποτρέπεται στην είσοδο της πόλης από τη μητέρα του και τη γυναίκα του. Ακούγοντας όμως την τελευταία στιγμή τη φωνή της συνείδησης του, αυτοπαγιδεύεται στην απόλυτη αποξένωση. Για τους πατριώτες του είναι προδότης για τους πρώην εχθρούς του είναι άχρηστος πλέον ως στρατιωτικός ηγέτης και επικίνδυνος ως αντίπαλος, με αποτέλεσμα να τον θανατώσουν.

Coriolanus.jpg

Η περίπτωση εξιστορήθηκε από τον Πλούταρχο και τροφοδότησε το Σαίξπηρ να γράψει μια από τις τελευταίες μεγάλες του τραγωδίες. Το πραγματικό όμως έλεος, τη θλίψη και την κατανόηση στο βλέμμα της Ανθρωπότητας, την πήρε μέσω ενός άλλου αριστουργήματος. Το 1807 ο Μπετόβεν γράφει την περίφημη εισαγωγή του, για την παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας, γραμμένης από ένα σύγχρονο του Αυστριακό συγγραφέα, το Χάινριχ Γιόζεφ φον Κόλινς.

Ένα μουσικό σούπερ νόβα, θαρρείς σε ασταθή ισορροπία λίγο πριν την έκρηξη του, με τεράστιες, άλυτες αντιθέσεις να απειλούν την ίδια του την ύπαρξη με διάσπαση. Τα περίφημα πέντε χτυπήματα στην εισαγωγή του σκορπούν την οργή και τον τρόμο της εκδίκησης. Αμέσως μετά το σκοτεινό, τυρβώδες κρεσέντο των εγχόρδων, ανατροφοδοτεί το πάθος και το κλιμακώνει σε μια ακόμη έκρηξη.

Η δραματική φόρτιση του έργου είναι ασύλληπτη, τα πάντα θαρρείς πως οδηγούν σε παροξυσμό, με όχημα το μοτίβο των εγχόρδων, που προοδευτικά στροβιλίζεται όλο και περισσότερο από τις ανασχετικές τριβές της αμφιβολίας και της συνειδητοποίησης του ανοσιουργήματος.

Ακόμη και η τρυφερή, ικετευτική μελωδία της συγχώρεσης και της έκκλησης για αποδοχή από το μόνο στήριγμα του, την Οικογενειακή του Εστία, διαβρώνεται στην επιφάνεια μιας λάβας από υπόκωφες συγχορδίες των μπάσων εγχόρδων. Στο τέλος δεν υπάρχει λύση, υπάρχει μόνο εξάντληση και εγκατάλειψη.

Η καλύτερη εκτέλεση του έργου για μένα είναι με τον Μπρούνο Βάλτερ και τη Συμφωνική της Κολούμπια στη Sony. Ηλεκτρισμένη, συγκλονιστική, αποδίδει το διχασμό του έργου με μοναδικό τρόπο. Όποτε την ακούω, νιώθω να με γραπώνει και να με κάνει χίλια κομμάτια. Πρέπει να ήταν τρελαμένος ο παππούς όταν την ηχογράφησε! :blink:

968908_170x170.jpg

Το έργο συνοδεύουν θαυμάσιες ερμηνείες των δύο πρώτων συμφωνιών του Μπετόβεν.

Στο ύφος της ερμηνείας του Βάλτερ, αλλά ένα κλικ πιο κάτω, κυρίως στο γεγονός πως δεν κατορθώνει να κρατήσει την υπαρξιακή θερμοκρασία πάνω από το σημείο τήξης διαρκώς, είναι η ακόλουθη μαγνητοσκοπημένη ερμηνεία του μεγάλου Κάρλος Κλάιμπερ:

 
Last edited:
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Nτέμιαν σπουδαία ανάλυση τού Εργου(Λογοτεχνικού και Μουσικού).
Θερμές ευχαριστίες γιά Kleiber επίσης,γιατί δεν ήξερα ότι υπήρξε και δική του εκδοχή τού Κοριολανού.
Την αριστουργηματική ερμηνεία τού Walter τήν πρωτάκουσα απο σένα και συμφωνώ οτι είναι από τις σπουδαιότερες..
Υπάρχει και μιά ακόμα παρεμφερής τού Walter ,τού 1938 με την Συμφωνική τού Λονδίνου απο την Naxos μαζί με την Ποιμενική..
Ομως(χεχέ)αυτή πού κυριολεκτικά μέ στοίχειωσε είναι μιά επιβλητική και αργόσυρτη ερμηνεία τού Furtwangler,(1943 Φιλαρμονική τού Βερολίνου,απο την Urania)..
Δεν έχω ξανακούσει μέ τέτοια καθαρότητα,ένταση και πάθος τά πέντε κτυπήματα στην αρχή τής εισαγωγής αλλά και τήν παροξυσμική ορχηστρική κορύφωση τού έργου..
Ισως φταίει και τό πώς ένοιωθε ο Furtwangler(αντιφατικά ίσως??) στην Χιτλερική Γερμανία.
http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370022111941&indexURL=
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
Ντέμιαν χαίρομαι που μάλλον λάσκαρες από την βαρειά επαγγελματική περίοδο και επανακάμπτεις δριμύτερος ....

...το θέμα της προδοσίας είναι δραματουργικά από τα πλέον ενδιαφέροντα , διαχρονικά .....

... το θέμα είναι ποιος προδίδει ποιόν ..... η δεύτερη ανάγνωση πάντα διαφέρει ...

και γω την συγκλονιστική του Βάλτερ προτείνω ... θα ψάξω και την πρόταση του Σπύρου ....
 
Ευχαριστώ παιδιά. Είναι γεγονός πως σήμερα λουφάρω λιγάκι. Αυτό το νήμα όμως, δεν είναι τίποτε άλλο από το αποτέλεσμα και η προσπάθεια διάνοιξης των αδιεξόδων που συναντώ στην 'κανονική' ζωή. :SFGSFGS5: Τέλος πάντων, καλοκαιριάτικα... :rolleyes:

Πριν κάτσω να γράψω σήμερα το πρωί, άκουσα την ηχογράφηση του Φουρτβαίγκλερ που έχω, σε φθηνό ταλαιπωρημένο βινύλιο της γαλλικής έκδοσης της Decca. Είναι με τη Φιλαρμονική της Βιέννης, ζωντανή ηχογράφηση, χωρίς χρονολογικά ή άλλα στοιχεία, εκτός από την αναφορά πως προέρχεται από τα αρχεία της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας. Δε γνωρίζω λοιπόν, αν ο Σπύρος έχει την ίδια εκτέλεση. Στη δική μου πάντως, ο Φουρτβαίγκλερ είναι φυσικά πολύ σπουδαίος, με μια άφθαστη δραματικά αφηγηματική ικανότητα. Όντως τα χτυπήματα του είναι καθαρά και διακριτά, με μεγάλες παύσεις, αργά τέμπι (Βάλτερ 7'58'' - Φουρτβαίγκλερ 9'14''), υπέροχη διαμόρφωση των φράσεων. Είναι όμως αφηγηματικός, απέξω, γι' αυτό σταματά, παίρνει ανάσες και συνολικά είναι πιο ελεήμων.

Ο Βάλτερ είναι πιο υπαρξιακός, η μανία και ο παροξυσμός του νομίζεις πως είναι και ο παροξυσμός του ίδιου του ήρωα, τα αδιέξοδα δικά του. Γι' αυτό και είναι πιο σκληρός, δεν έχει χρόνο να μετανοήσει και να ζητήσει συγχώρεση.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Ντέμιαν έχω αυτή πού εκδόθηκε το 1999 σε c.d.,με την Φιλαρμονική τού Βερολίνου απο την Urania..
Eίναι αυτή πού υπάρχει στό link πού παρέθεσα.
Ηχογραφήθηκε στά 1943 και ακριβώς γι´αυτό γράφω οτι ο Furtwangler μπορεί να ήταν επηρεασμένος απο τίς δικές του αντιφάσεις.;);)
Πάντως στο φινάλε του δεν διέκρινα το παραμικρό ίχνος ελέους-με έβαλες μεσημεριάτικα να ακούσω 3 Κοριολανούς:flipout:-παρά μόνον παραίτηση και εξάντληση..
Προφανώς οι συγκρίσεις σε τέτοιο επίπεδο γίνονται χάριν τής συζητήσεως πιό πολύ..
Η ένταση στον Furtwangler είναι κολοσσιαία ,λές και γίνεται μιά ολοκληρωτική μάχη μεταξύ ενός τεράστιου σχεδόν διαβολικού θυμού μέ τήν εκμηδένιση τής Υπαρξης και τής συνείδησης.
 
Last edited:
Πάντως στο φινάλε του δεν διέκρινα το παραμικρό ίχνος ελέους-με έβαλες μεσημεριάτικα να ακούσω 3 Κοριολανούς:flipout:-παρά μόνον παραίτηση και εξάντληση..
Προφανώς οι συγκρίσεις σε τέτοιο επίπεδο γίνονται χάριν τής συζητήσεως πιό πολύ..

Έχουμε διαφορετικές ηχογραφήσεις, αλλά η ερμηνευτική του προσέγγιση φαίνεται να είναι πολύ κοντά και στις δύο. Όχι Σπύρο, δεν υπάρχει κανένα έλεος στο φινάλε. Υπάρχει όμως στην κλιμάκωση του κρεσέντο, μετά τα πέντε χτυπήματα της αρχής, όπου φαίνεται να κατατρώγεται περισσότερο από αμφιβολία και παράλληλα να σπρώχνει μπροστά από αδυναμία υπαναχώρησης. Έτσι το ερμηνεύω εγώ τουλάχιστον.

Έχουμε γίνει σχολαστικοί, σαν τους γέρους του Μάπετ Σόου! :p
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Έχουμε γίνει σχολαστικοί, σαν τους γέρους του Μάπετ Σόου! :p


Eυτυχώς πού δέν μάς έχει πάρει χαμπάρι ο άλλος γιά να μάς πεί οτι ´τρωγόμαστε´μέ ´μεγαλοπρεπείς´εκδοχές αυτών τών έργων και δέν ´ανοίγουμε´τα αυτιά μας γιά πιό καινούριες ερμηνείες..:alberteinstein::eating:

Υ.Γ.
Βέβαια απ´όσο διάβασα κάπου αλλού περί ερμηνειών τού Bach πρότεινε Schnabel,Fischer και Richter...
Νιάτα όλοι τους.:flipout::flipout:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
είσαι κακούλης ... πρότεινε και Κουσνεροβα και Ανβτερσβέφσκι (τώρα αυτού το όνομα μάλλον το πη..ξα) ....
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Διχασμένη συνείδηση

είσαι κακούλης ... πρότεινε και Κουσνεροβα και Ανβτερσβέφσκι (τώρα αυτού το όνομα μάλλον το πη..ξα) ....

Aμάν πιά...
Αγαπητέ Κύριε ο περί ού ο λόγος δέν έχει ανάγκη από αυτόκλητους Υποστηρικτές.:flipout::flipout: