Προσκύνημα

Δεν έχω δικαιολογίες. Ήρθε η ώρα και δεν χωρά άλλη καθυστέρηση.

Λόγω της επετείου; Τι το κάναμε δηλαδή, μόδα;

Όχι, τώρα απλά υπάρχει ο χρόνος και το περιβάλλον συγκλίνει. Βρέθηκα ήδη εκεί, επέστρεψα μετά από πολύ καιρό, ίσως και έναν ολόκληρο χρόνο. Στην αρχή αναρωτήθηκα τι να διαλέξω. Την αφηγηματική καθαρότητα του Αρνονκούρ, ή τη στουκτουραλιστική μεγαλοπρέπεια του Κλέμπερερ; Επέλεξα τον δεύτερο, από νοσταλγία. Οι τελευταίες μου επισκέψεις στα Πάθη κατά Ματθαίον, αυτόν τον Καθεδρικό των Καθεδρικών της Μουσικής ήταν με τον αυστριακό. Είχα χρόνια να προσκυνήσω το επίτευγμα του Όττο και η τελευταία φορά που θυμάμαι ήταν πάλι Πάσχα, του 2001.

Πρώτο πρελούδιο και χορωδιακό, Kommt Ihr Toechter. Η μουσική ρέει ζωογόνος και μεγαλόπρεπη, υποβάλλοντας συναισθήματα και ιδέες που υπερβαίνουν το άτομο και συμπλέκονται σε γοτθικές αψίδες που η κορυφή τους χάνεται στο ημίφως του υποσυνείδητου, σχηματίζουν περιστύλια διαδρόμων, που διατρέχονται από δέσμες φωτός, που προσπαθούν να εκτοπίσουν τις σκοτεινές κόγχες από την ουσία της ύπαρξης.

Ο αγνωστικιστής Κλέμπερερ θριαμβεύει στην ανάδειξη της ασύλληπτης ηθικής δύναμης του έργου, γιατί θεωρώ πως αναζητά την πηγή της όχι στο φόβο και το έλεος του Θεού, αλλά στην αγάπη και στην πίστη στον άνθρωπο. Τον άνθρωπο που κατόρθωσε, στο πρόσωπο του Μπαχ να υπερβεί τόσο πολύ τα ανθρώπινα, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ανθρώπινες ποιότητες και χαρίσματα. Ο Κλέμπερερ έχει πλήρη επίγνωση της μοναδικότητας του επιτεύγματος, γι’ αυτό και παραμένει σεμνός, μακριά από την υπεροψία της τιάρας και της ποιμαντορικής ράβδου. Γνωρίζει πως το κέλυφος αυτού του οικοδομήματος φέρει και συγκρατεί τον τρόμο και το έρεβος, όπως τα αρπακτικά και οι αποκρουστικές μορφές που επικρέμονται στο εξωτερικό μέρος των γοτθικών ναών, με τα απειλητικά ράμφη τους να χάσκουν ανοιχτά προς κάθε κατεύθυνση. Γι’ αυτό και στην πιο σπαρακτική άρια του έργου, το Erbarme Dich, Mein Gott (σπλαχνίσου με, Θεέ μου), του Αποστόλου Πέτρου μετά τη στιγμή της άρνησης, ο Κλέμπερερ είναι ζεστός και ελεήμων, εκεί που η άλλη περίφημη ερμηνεία που έχω, αυτή του Αρνονκούρ, είναι συντριπτική.

Ανοίγω αυτό το νήμα φίλοι μου, ως αφορμή και πρόταση βήματος συλλογής εντυπώσεων και απόψεων για τα Πάθη κατά Ματθαίον του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ίσως του Απόλυτου Αριστουργήματος της Μουσικής.

Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση!
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Τώρα πώς να γράψεις γι´αυτό τό Αριστούργημα...
Πώς να μιλήσεις γιά τήν συμπύκνωση τής Ελπίδας και τού Πόνου τού πεπερασμένου τής ανθρώπινης Υπαρξης??
Αυτού τού δώρου πού κατασπαταλιέται στά εφήμερα??
Eργο γραμμένο μέ Αγάπη για την Ανθρωπότητα ολόκληρη ,έργο πού εμφανίζει όλες τίς ανθρώπινες αδυναμίες και Πάθη,έργο πού υμνεί την Θυσία τού Αμνού ώς υπόδειγμα Βίου,ενώ ´έξω´τα πλήθη προσπερνούν ανυποψίαστα...
Μιά βαθειά τρυφερότητα διαπερνά όλο το Εργο,πού ξεπερνά Θρησκευτικά Δόγματα....
Κάθε φορά πού ακούω το Χορωδιακό Φινάλε:Wir Setzen uns....είναι σάν την Μάνα πού χαϊδεύει τά μαλλάκια τών Παιδιών αυτού τού Κόσμου και τά καλεί να ξεκουράσουν το κορμάκι τους και να Κοιμηθούν Βαθειά...
Σάν να μήν υπάρχει Θάνατος,αλλά ο δίδυμος αδελφός του ο Υπνος γιά να τα ταξιδέψει σε καταπράσινα λειβάδια και τό άλλο πρωί να τά αποθέσει τρυφερά πάλι στό κρεββατάκι τους...
Είναι εκεί πού ζώντες και τεθνεώτες προσέρχονται Ομοτράπεζοι γιά να συνθέσουν αυτό το συνεχές τής αντιφατικής Υπαρξης...
Πώς να μήν δακρύσεις μπροστά σε αυτή την Αφατη Αγάπη,πού υπενθυμίζει προσωπικά και συλλογικά βιώματα καί υποδαυλίζει την Μνημη σάν οδηγό Αθανασίας???

Παραμένω πιστός στον Κλεμπερερ καί στήν ανθρωπιστική του προσέγγιση.
Y.Γ.
Μιά Λάμψη ο Ανθρωπος....
Και εάν είδες...είδες...

Καλή Ανάσταση καλέ μου Φίλε.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
SMP-Klemperer-R1-1a[EMI-3CD].jpg
 
Last edited by a moderator:

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Δεν ξέρω αν θα μπορέσω -και φέτος- να το ακούσω..
Εργο που δεν σ αφήνει λεπτό να ανασάνεις συναισθηματικά,ειδικά αμα κουβαλάς μνήμες πρόσφατες αγαπημένων ανθρώπων,που δεν είναι δίπλα σου αυτές τις μέρες.
Η περιγραφή του έργου και από τους δύο αγαπητούς προλαλήσαντες είναι δόκιμη και ζωντανή σε σημείο που σφαγιάζει.
Βαρύ έργο,αδέκαστο,άτεκτο δεν αφήνει περιθώρια "σκέψης" παρά μόνο 'αφεσης', βίωσης,φόρτισης.
Φυσικά με τον Χερ Οττο και πιο δίπλα τον Ρίχτερ.
Εύχομαι να το αντέξω φέτος μέρες που είναι.

(Για να μη μιλήσω για τα "Κατα Ιωάννη Πάθη"..)

Οπως και να έχει, καλές ακροάσεις αδέλφια.
Ανοίξτε την καρδιά σας ,γιατί τα ώτα τα έχουμε όλο τον υπόλοιπο χρόνο,ζήστε ,βιώστε,συμπάσχετε.

Καλή Ανάσταση σε όλους..
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
χαχα

θέλω να δω τα μούτρα του Λυμπερόπουλου όταν δει περί Κλέμπερερ ..... ¨οχι ότι δεν πιστεύει ότι είναι κορυφαίος, αλλά .... you know, counter - conservative ....

Η παρουσίαση του Ντέμιαν και τα σχόλια του Σπύρου όπως πάντα σε δικό τους επίπεδο

επιτρέψτε μου να συνεισφέρω στην συζήτηση με μία εξαίσια ''νέα'' πρόταση :
http://www.amazon.com/Bach-Matthaus-Passion-Bostridge-Collegium-Herreweghe/dp/B00002R0ZL

σε φοβερά φροντισμένη έκδοση της Η. Mundi που εμπεριέχει και cd rom με απίστευτες λεπτομέρειες για το έργο, έχει εξαιρετική ηχογράφηση και τους εξαιρετικούς Ian Bostridge, και Andreas Scholl (ο τελευταίος μεγάλη αδυναμία μου) στην υπηρεσία του Philippe Herreweghe ο οποίος στέκεται πλού πάνω από το ύψος των περιστάσεων ....
 

Tasos_Th

Supreme Member
5 September 2006
3,060
Goteborg, Vastra Gotaland, SVERIGE
Δεν έχω να πώ κάτι, εκπληκτικό κείμενο και οι απαντήσεις επίσης.
Το συγκεκριμένο έργο έτυχε να το δώ πέρυσι και σε dvd με τον Karl Richter ,αλλά ακόμα δεν αξιώθηκα να το αποκτήσω και να το ακούσω. Πάντως πρόκειται για έργο εκπληκτικό και προκαλεί τρομερή συναισθηματική φόρτιση.
Δείχνει το μεγαλείο της μουσικής, του καλλιτέχνη, του ανθρώπου.

41sCYh-9a9L._SS500_.jpg


Καλό Πάσχα σε όλους.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Μέσα στο μυαλό μου ήσασταν, κι ας ειναι το έργο δημοφιλές λόγω των ημερών :) Σκεφτόμουν μια παρουσίαση των Παθών κατα Ματθαίον στην ερμηνεία του Klemperer, αλλα έτσι ειναι καλύτερα μια και ο συγκεκριμένος Οττο αρέσει σε πολλούς μας κι εχουμε να μοιραστούμε πολλά.

Καμια ως τώρα ερμηνεία δεν μου προκαλεί όσα αυτή του Herr Otto. Αναφέρομαι σε μια του Harnoncourt και μια της Netherlands Bach Society που είχα παρακολουθήσει απο κόντα και πρόσφατα είδα οτι έβγαλαν CD. Το σπουδαίο ειναι οτι αυτη του Οtto, κατ' εμε, ειναι η λιγότερο μπαρόκ απο όλες αλλά και η περισσότερο ανθρώπινη. Ο Κlemperer, χωρίς να καταφεύγει σε ρομαντισμούς, κάνει το έργο να προκαλεί τα σωστά συναισθήματα:δεος, πόνο, θλίψη, ελπίδα... Λυγίζω στο Herzliebster Jesu γιατί δεν ερμηνεύεται ως τυπικό chorale, αλλα ως λυγμός αγάπης προς τον θεόσταλτο Σωτήρα... Iδιαίτερα με αγγίζει και το τελικό chorale Was mein Gott will, που μιλά για την υποχώρηση του ανθρωπινου θελήματος για χάρη του θεϊκού.

Στις γιορτές θέλω να δώ την ερμηνεία του Koopman σε DVD, αλλά περισσότερο απο περιέργεια. Aργά ή γρήγορα θα επιστρέψω στην εκτέλεση του Klemperer :)

Y.Γ. Είναι ίσως η μοναδική φορά ως τώρα που όχι μονο δεν με 'εκνευρίζει' αλλά θεωρώ αναγκαίο το αργό, σε σχέση με άλλους, tempo του Οττο.
 
17 June 2006
14,350
Στις δύο παραπάνω κορυφαίες εκτελέσεις -Harnoncourt, Klemperer, εγώ αδυνατώ να ξεχωρίσω κάποια, τις αγαπώ εξίσου, καθεμιά για τις δικές της χάρες- θα προσθέσω μία ακόμη που, κατά τη γνώμη μου, τις κοιτάει ανερυθρίαστα στα μάτια: αυτή του Gardiner στην Archiv (D.G.) το 1989.
 
Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στις προτάσεις των φίλων και πιστεύω πως πρόκειται για εξαιρετικές ερμηνείες. Εξάλλου ο Γκάρντινερ και ο Χερεβέγκε έχουν προσφέρει πολλά στην ερμηνεία του Μπαχ.

Την ερμηνεία του Καρλ Ρίχτερ που αναφέρει ο Τάσος την έχω ακούσει και είναι κορυφαία. Το συγκεκριμένο βίντεο έχει προβληθεί κατά καιρούς την Μεγάλη Παρασκευή από την κρατική τηλεόραση. Αξίζει τον κόπο να επισκεφθείτε τη σελίδα του youtube που δίνει ο Τάσος με τα αποσπάσματα. Ειδικά την ερμηνεία του αγαπημένου μου Erbarme dich mein Gott, από τη Julia Hamari και να διαβάσετε τα σχόλια των επισκεπτών. Μου κάνατε ζημιά πριν φύγω για τη δουλειά και τώρα χρειάζομαι περίοδο προσαρμογής. :eek:
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Τελικά το άντεξα και άξιζε τον κόπο.Και τα Κατά Ματθαίον και τα Κατά Ιωάννην.Φουλ μενού και ας με γονάτισε.

Αφησα πολλούς δαίμονες του παρελθόντος πίσω μου και ελευθερώθηκα μετά από πολλά "Πάσχατα".

Να στε όλοι καλά,Χρόνια Πολλά και του χρόνου με όλες τις εκτελέσεις.

Υ.Γ.Πάντως, έχει δίκιο ο Κώστας.Ο Gardiner ξεπερνά τον εαυτό του στα Πάθη.
Η τσέπη μου στενάζει αλλά εγω το απολαμβάνω..
 
Αφησα πολλούς δαίμονες του παρελθόντος πίσω μου και ελευθερώθηκα μετά από πολλά "Πάσχατα".

Χαίρομαι πολύ Δημήτρη που βρήκες την Ανάσταση σου! :2thumb22sup:

Να 'μαστε καλά και του χρόνου! :ernaehrung004:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,971
up, για ευνόητους λόγους ...

και μήπως επέλθει ή άμπωτις του ωκεανού θλίψης που -για αλλότριους λόγους- με πλημμυρίζει .....
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Καλό Πάσχα Σπύρο μου.
Οπως και στούς Λοιπούς Φίλους.
Χαίρομαι πού επανέφερες τό υποδειγματικό και τόσο επίκαιρο κείμενο τού Δαμιανού.
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,854
Αθήνα-Κέντρο
Ενας χρόνος μετά..

Πόσα άλλαξαν,πόσα έμειναν ίδια ?

Καλό Πάσχα φιλαράκια μου και καλή Ανάσταση σε όλους μας.
Πιστεύω πως όλοι μας την αναζητούμε.
Σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό,συνειδητά ή ασυνείδητα.
Υπάρχει εκεί μια Ελπίδα..
 
Σαν γνωστός "βλάσφημος" που είμαι.... μετά από τεράστια αναζήτηση και απογοήτευση.... κατέληξα στον Bach να επιμένω ιαπωνικά.... :flipout:

Καμία ερμηνεία δεν κατάφερε να μου δώσει αυτό τον υπέροχο ηχοχρωματικό κόσμο όσο αυτή του Μasaaki Suzuki.. Ίσως να την ήθελα λίγο παραπάνω συναισθηματικά φορτισμένη, όπως είναι τα κατά Ιωάννη που έχει κάνει, ερμηνεία εξαιρετική από κάθε άποψη..


http://www.youtube.com/watch?v=3HdeSmkXoKM


Για τα Johannes υπάρχει θέμα κρυμμένο και ξεχασμένο εδώ:http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=42961


Αν με κάποιο μαγικό ραβδάκι μπορούσαμε να ενώσουμε τον ήχο του Suzuki με την ατμόσφαιρα του Richter, μάλλον θα είχαμε την τέλεια ερμηνεία, IMHO.. ;)

Από υπαρκτές ερμηνείς νομίζω θα στεκόμουν σ'αυτή του Harnoncourt του 2001, απλή, ευαίσθητη και σχεδόν κατανυκτική.
 
Last edited by a moderator:
Ωραίος, ισορροπημένος και διαυγής ήχος από το Suzuki, που γενικά έχει κάνει πολύ καλή δουλειά στον Μπαχ. Δε βρίσκω εδώ όμως, τη συναισθηματική φόρτιση, την κατάνυξη που ζητώ. Ο κόντρα τενόρος του υφολογικά άψογος, αλλά αυτό δεν μου αρκεί. Το erbarme dich του έχει τη στιλπνότητα, την απαλότητα και την ψυχρότητα της υφής μιας πορσελάνινης κούκλας. Που είναι ο πόνος, η συντριβή από την αδυναμία να πράξει αυτό που έπρεπε, η μετάνοια; :confused:

Αυτά όμως ο καθένας τα σταθμίζει διαφορετικά. Καλό Πάσχα φίλοι μου και μακάρι η μουσική να μας βοηθήσει ν' αντέξουμε τον προσωπικό μας Γολγοθά και να σταθούμε άξιοι μιας Ανάστασης.