H Μartha στίς Φλόγες.

17 June 2006
62,722
Χολαργός
1921.
Oλοκληρωνεται το Τρίτο Κοντσέρτο γιά πιάνο τού Prokofiev.
1967.Η νεαρή τότε Martha Αrgerich συνεργάζεται με τόν Claudio Abbado και τήν Φιλαρμονική τού Βερολίνου.Prokofiev 3rd,Ravel in G mazor και Gaspard de la nuit(Ravel γιά σόλο πιάνο).
Eνα κλαρινέτο ´ανοίγει´το κοντσέρτο με μιά γλυκειά μελωδία.Η Ορχήστρα ακολουθεί...
Καί ξαφνικά:To πιάνο ´εισβάλλει´ορμητικά διαλύοντας τήν μελωδία ,χορεύοντας έναν ´διαβολικό´ρυθμό.
Η Ορχήστρα ´αγκομαχά ´αλλά ακολουθεί συνδιαλεγόμενη όπως μπορεί με το όργανο..
Επιστροφή σέ ένα πιό ήρεμο andante και κλείσιμο τού πρώτου μέρους μέ ένα γεμάτο αδρεναλίνη allegro.
To δευτερο μέρος περιέχει 5 παραλλαγές σέ ένα κεντρικό θέμα..
Πιανιστικό ´παραλήρημα´,καλπασμός,αποδόμηση σχεδόν jazz,ενδοσκόπηση και πάλι αποδόμηση λές και παρακολουθείς μέσα απο το τζάμι επιλεγμένες σταγόνες βροχής απο μιά καταιγίδα..
Το τρίτο μέρος αναπαράγει μιά σταθερή ´διαμάχη´πιάνου και ορχήστρας...
Σαρκασμός,υπερθέρμανση τών πλήκτρων,προσπάθεια ´συνεύρεσης´σε μιά κοινή μελωδία ,πάλι σαρκασμός και ένα κυριολεκτικά απογειωτικό εν παραλλήλω φινάλε...
Εργο κλάσεως όπου η νεαρή τότε Argerich γεμάτη φωτιά το αποδίδει με έναν τρόπο πού ούτε η ίδια κατόρθωσε να επαναλάβει..
Παρά την απαράμιλλη τεχνική της δέν καταφευγει σέ ακροβατισμούς και στην ουσία ουδέποτε υπερβαίνει το μέτρο....
Mιά μοναδική ερμηνεία πού όχι μόνον αντέχει στον χρόνο αλλά τον υπερβαίνει κιόλας.
arabbad.jpg
 
17 June 2006
14,350
Το έργο υπέροχο - από τα σπουδαιότερα που γράφτηκαν τον περασμένο αιώνα. Η εκτέλεση της Μάρθας στα ύψη, ή μάλλον στη στρατόσφαιρα.
Η μόνη άλλη εκτέλεση που ίσως μπορεί να την κοιτάξει στα μάτια είναι εκείνη του Kapell με τον Dorati και τη Συμφωνική του Ντάλας, από το 1949.
Αλλά η ηχογράφηση της DG είναι ανώτερη.
Ισως το μόνο έργο που δεν σηκώνει διλλήματα. Αν το αποκτήσει κάποιος, σχεδόν επιβάλλεται να το έχει με την Μάρθα και τον Άμπαντο.
Η Μάρθα το ξανακυκλοφόρησε σε άλλες 2 εκδοχές με δ/ντή ορχήστρας τον Charles Dutoit. Καμμία τους όμως δεν φτάνει αυτήν εδώ.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
....το έργο γνώρισα χάριν του Λύμπε στα πλαίσια των γνωστών πολιτιστικών συνδιαλλαγών ...

...πρόκειται για απίστευτο πόνημα της ανθρώπινης ψυχής ....

...στο πρώτο μέρος τα πάντα κινούνται στο όριο, στα υπέρτατα άκρα, ..... σαν ένας άχαρος και τριχωτός μπαλαρίνος να προσπαθεί να ισορροπήσει σε δοκό γυμναστικής, όπου όμως υπάρχουν και σπασμένα γυαλιά... και τα ακροδάκτυλα στα πόδια του ματώνουν, αλλά συνεχίζει .....γιατί πρόκειται για ζήτημα ζωής και θανάτου.... να χορεύει τον τρισάθλιο χορό του ....
Η ένταση είναι αφόρητη και πραγματικά η Μάρτα, σαν επιληπτική, κτυπάει λυσσαλέα τα πλήκτρα, σαν να μην υπάρχει αύριο, σαν να είναι ο ήρωας στο ''old boy'' σε κείνη την αλησμόνητη αμοντάριστη σκηνή, όπου παίρνει φόρα και κοπάναει όποιον βλέπει μπροστά του, ενώ παράλληλα, δεκάδες τύποι τον σαπίζουν στο ξύλο ...

... έτσι νοιώθω και γω στο άκουσμα του πρώτου μέρους .....λες και δέχομαι ατελείωτες μπουνιές κλωτσιές και χτυπήματα με κάθε είδους λωστούς, που όμως αντί μόνον να με συντρίψουν, μου δίνουν και κάποια παράξενη εσωτερική δύναμη να συνεχίσω.....

.....στο δεύτερο μέρος... πάνω που ο χτυπημένος έχει μείνει μόνος του με τις πληγές του, αναλογιζόμενος τι θα είναι διαφορετικό αύριο, μετά τόσο πετσόκωμα, προσπαθώντας με τα ματωμένα μάτια να ατενίσει το ιλαρό φως που φέρνει το ήρεμο μελαγχολικό θέμα στα έγχορδα, ..... τότε ανοίγει η πόρτα και το μαρτύριο ξαναρχίζει ..... ο Προκόφιεφ ξαναστέλνει τους μπρατσαράδες για ένα νέο γύρο ξύλου ...., μας κάνει πλάκα, μας περιλούζει με κυνικό αναίσθητο χιούμορ......

...στο τρίτο μέρος, πλέον ένα κουρελιασμένο χέρι, προσπαθεί να καθαρίσει την υγρή θαμπάδα από το τζάμι, να κοιτάξει πίσω, να ανακαλέσει από ένα τεράστιο απόθεμα.... πρόσωπα και χειρονομίες, βλέμματα και αγκαλιές, που όλο και θολώνουν ... όλο και ξεθωριάζουν , να θυμηθεί πια ήταν τα πιο σημαντικά, εάν άξιζε όλο αυτό το ξύλο, όλος αυτός ο αγώνας .....

Μόνον που ως συνήθως δεν θα μάθουμε ποτέ ......


Υπέροχο, αλλά όχι της παρούσης είναι και το συνοδευτικό κονσέρτο του Ραβέλ .....
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
To ξανακούω σήμερα ....
τελικά και ο Αμπάντο είναι άπαικτος ....

σίγουρα ο μεγαλύτερος εν ζωή μαέστρος .......
όλη η ορχήστρα ένα μικρό καμπανάκι κάτω από την μπαγκέτα του ......
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: H Μartha στίς Φλόγες.

To ξανακούω σήμερα ....
τελικά και ο Αμπάντο είναι άπαικτος ....

σίγουρα ο μεγαλύτερος εν ζωή μαέστρος .......
όλη η ορχήστρα ένα μικρό καμπανάκι κάτω από την μπαγκέτα του ......

Συμφωνώ απολύτως Σπύρο.
Και μακάρι ο Θεός να τού δίνει χρόνια γιατί αγωνίστηκε σκληρά γιά την αποκατάσταση τής υγείας του...
Οσο πιο πολύ τόν ανακαλύπτω τον Abbado τόσο πιό πολύ πλησιάζω στήν γνώμη σου..............
 

Δημήτρης Ιωάννου

Moderator
Staff member
18 June 2006
15,852
Αθήνα-Κέντρο
Σε καλό σου βρε Σπύρο (Δημοκ),μας ανατρίχιασες βραδυάτικα..
Dies Irae,dies illa !!

Αλλά-όπως πάντα -μαχαίρι η περιγραφή σου και οι εντυπώσεις σου.

Επιφυλάσσωμαι για το συγκεκριμμένο έργο.Εχω ακόμα πολλά ακούσματα να του δώσω,πολλές οπτικές που μου λείπουν αλλά οι ως τώρα περιγραφές σας δικαιώνονται μέχρι τελείας.

Συμφωνώ δε για τον Αμπάντο, οτι είναι ίσως ο τελευταίος Μεγάλος μαέστρος που έχουμε.Δηλώνω άλλωστε παλαιόθεν φαν του.Τρελλός όμως για δαύτον.
Οσο για την Μάρθα τα λόγια είναι περιττά.Ολος μου ο Σοπέν μοιράζεται με αυτήν και τον Πολλίνι.
Η γυναίκα γεννήθηκε με πλήκτρα αντί για δάχτυλα...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
δύσκολα τα πραγματα .....

δεν πρέπει να ακούσει κανείς τέτοιους δίσκους πάνω στην τρέλλα του ...

πολύ μα πολύ επικίνδυνο ...
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Αγόρασα τις προάλλες από το Μετρόπολις ένα πακετάκι 10 δίσκων (μόνο για 10 ευρώ, από αυτά με τις παμπάλαιες public domain ηχογραφήσεις) για τον Μητρόπουλο ως διευθυντή ορχήστρας ... μέσα έχει και το έργο του νήματος με τον ίδιο τόσο στην διεύθυνση όσο και στο πιάνο, σε ηχογράφηση του 1946 με την Robin Hood Deli Orchestra of Philadelphia ( !!!) ....

παίδες, είναι εξαίρετο, η ένταση στο παίξιμο του απερίγραπτη, λες και δεκάδες τσιμπιδάκια τεντώνουν το δέρμα σου για να χωθούν στην συνέχεια, ακόμη βαθύτερα, δηλητηριώδη βελάκια (απ' αυτά τα θανατηφόρα που φτιάχνουν κάτι φυλές χαιρέκακων μισάνθρωπων πυγμαίων ... ) ...
 
Last edited:

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,785
Μεσευρώπη
Την ηχογράφηση αυτή έχω σε ένα διπλό δισκάκι με ανέκδοτες σε CD ηχογραφήσεις του Μητρόπουλου που είχε εκδόσει η SONY σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων (ναι,καλά διαβάσατε, γίνονται και τέτοια στην Ελλάδα). Αυτό που μου μένει είναι η απίστευτη δεξιοτεχνία του Μητρόπουλου, μόνος αυτός από όσο ξέρω έπαιξε και διηύθυνε ταυτόχρονα αυτό το δυσκολότατο έργο. Το έργο δυστυχώς δε μου λέει κάτι. H Robin Hood Dell Orchestra of Philadelphia δεν είναι παρά η περίφημη Philhadelphia Orchestra, η οποία τα καλοκαίρια έπαιζε (ή παίζει ακόμα, δεν είμαι σίγουρος) στο φεστιβάλ του Robin Hood Dell.
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
χαχαχα, ευτυχώς βρε Κώστα το εξήγησες, γιατί μου φάνηκε παράξενο ορχήστρα με τέτοιο παλαβιάρικο όνομα να παίζει τόσο καλά.....


το έργο το αδικείς.... χαλαρά, IMHO, στα 5 σπουδαιότερα του 20ου αιώνα ... δώσ' του ευκαιρίες ....
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,836
Ελλαδα
σας παρακαλω ποιος ειναι ο ακριβης τιτλος
για να το ψαξουμε και εμεις
αν και το old boy δεν μ αρεσε....

ευχαριστω
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Re: Απάντηση: H Μartha στίς Φλόγες.

Και νά ακούς εμένα..:ears::grandpa::grandpa:
Ο Συνονοματος μέ όλα αυτά τά ´κατεστραμένα´που γράφει τρομάζει κόσμο...:flipout::flipout::flipout:


εγώ φταίω, που διανθίζω με την νοσηρή γλαφυρότητα μου τα εγκεφαλικά σου κατασκευάσματα ...:argue::flipout::flipout::flipout:

Κουν προχώρα, έχει δίκαιο ο γιατρός, είναι ότι πιο ροκ υπάρχει.... θα σε συναρπάσει είμαι βέβαιος ....

Στυλιανέ, το old boy ήταν 'αστέρι' .... και το σάουντρακ του, ... μμμ μουσικάρα ...
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,023
Αιγάλεω
Απάντηση: Re: Απάντηση: H Μartha στίς Φλόγες.

Κουν προχώρα, έχει δίκαιο ο γιατρός, είναι ότι πιο ροκ υπάρχει.... θα σε συναρπάσει είμαι βέβαιος ....

...

Έτσι αγόρι μου... Τι μας τρομάζεις άδικα; :worshippy:
Μπαγάσα.... Ομως κι εγώ, ανοιχτό βιβλίο έτσι; Είχες καταλάβει όχι μόνο ότι θα μου άρεσε, αλλά πως θα με συναρπάσει κιόλας...:award:
 

ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΓΓΟΓΙΑΝΝΗΣ

Super Moderator
Staff member
20 October 2007
17,785
Μεσευρώπη
Ξαναάκουσα το κοντσέρτο, αυτή τη φορά με τον Byron Janis στο πιάνο και τον Kyril Kondrashin να διευθύνει την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Μόσχας. Πάλι τίποτα. Έπιανα τον εαυτό μου να απολαμβάνει τον υπέροχο ήχο του δίσκου (ηχογράφηση της Mercury γαρ), τη δεξιοτεχνία του πιανίστα, αλλά από μουσική, νιετ. Ίσως πρέπει να δοκιμάσω την ηχογράφηση της Μάρθας. Γενικά πάντως έχω ένα πρόβλημα με τον Προκόφιεφ. Αν εξαιρέσεις την Κλασσική Συμφωνία, το Δεύτερο Κοντσέρτο για βιολί και το Ρωμαίος και Ιουλιέτα, δε βρίσκω πρόσβαση στα έργα του.