Από την κρύπτη του AVF - Ρόλοι Ζωής

Επειδή το τελευταίο διάστημα πήζω - εντάξει, είμαι και λίγο τεμπέλης :sleep: - ανασύρω από τα ελάχιστα σωμένα κείμενα μου της εποχής του AV Forum.

Ρόλοι ζωής (Ριγκολέττο)

Πάντα ήμουν επιφυλακτικός με την Όπερα. Κυρίως λόγω των συμβολισμών και των συμβάντων μπροστά από τη σκηνή παρά πάνω σ' αυτήν. Αυτό το χωνευτήρι όψιμης φεουδαλικής μεγαλοστομίας, άπληστης μεγαλοαστικής επιδειξιομανίας και λαμέ κατινιάς που μαζεύεται συνήθως στο κοινό και κατακλύζει τα φουαγιέ στα διαλείμματα, με πείραζε στο στομάχι. Αν σ' αυτά προστεθεί και η (ενίοτε) αυτοπαγίδευση του έργου και της ερμηνείας στο πομπώδες και στην κούφια επίδειξη φωνητικών δεξιοτήτων, έδεσε το γλυκό.

Στα καλύτερα της όμως η Όπερα σχεδόν πραγματώνει το όραμα του Βάγκνερ για καθολικό έργο Τέχνης. Εμπνευσμένη μουσική, ανεκτό (απλά) λιμπρέτο και σπουδαία ερμηνεία κατακλύζει τις αισθήσεις από δραματουργική, μουσική και θεατρική σκοπιά και καταλαμβάνει τη Βαστίλη ακόμη και της πιο ξινής και προκατειλημμένης προσωπικής αισθητικής, εφ' όσον βέβαια έχει προηγηθεί στοιχειώδης ενηλικίωση με το λυρικό τραγούδι. Είναι επίσης ένα είδος που επιδέχεται σαλαμοποίησης. Δεν είναι ανάγκη να την πάρει κανείς από την αρχή μέχρι το τέλος. Μια σκηνή, ακόμη και μια άρια, αρκεί.

Μια φορά στο τόσο εμφανίζονται ερμηνείες τόσο σπουδαίες, που το έργο πλέον δεν ακούγεται το ίδιο έξω απ' αυτές. Είναι τόσο μεγάλο το έλλειμμα που καταλήγεις να πιστεύεις ότι με θράσος έχουν οικειοποιηθεί ένα μέρος από τη δόξα του συνθέτη και στην πραγματικότητα το έργο έμενε ανολοκλήρωτο, μέχρι να 'ρθουν αυτοί με την ερμηνεία τους να το κλείσουν.

Τέτοια είναι η ερμηνεία του μεγάλου ιταλού βαρύτονου Τίτο Γκόμπι στο Ριγκολέττο του Βέρντι, όπως έχει αποθανατιστεί από ηχογράφηση της EMI, μονοφωνική του 1955 από τη Σκάλα του Μιλάνου, με την Μαρία Κάλας και τον Τούλιο Σεραφίν στη διεύθυνση (κυκλοφορεί σε cd, υπάρχει και σε μεταχειρισμένα βινύλια).

gobbi.jpg


Ο Γκόμπι ενσαρκώνει μοναδικά τον ανάπηρο, μνησίκακο γελωτοποιό του Δούκα της Μάντοβα, που προσκολλάται στον αφέντη του και χλευάζει με χαιρεκακία τα θύματα του Δούκα, μη γνωρίζοντας ότι θα πέσει τελικά ο ίδιος στον λάκκο που σκάβει. Το μοναδικό πλάσμα που δίνει νόημα στη ζωή του, η κόρη του Τζίλντα, πέφτει θύμα απαγωγής οργανωμένης από τους αυλικούς και αυτός είναι αναγκασμένος (στην κατ' εμέ σπουδαιότερη σκηνή του έργου, αρχή της δεύτερης πράξης), να εμφανιστεί μπροστά τους προσποιούμενος τον αδιάφορο, για να ξεσπάσει κατόπιν σε έκρηξη οργής που πολύ γρήγορα (όπως συμβαίνει σε κάθε απελπισμένο αλλά αδύναμο), θα δώσει τη θέση της σε σπαρακτικές ικεσίες και παρακλήσεις για να του δώσουν την κόρη του πίσω.

Ο Γκόμπι εδώ είναι απλά μεγαλειώδης. Τραγουδά με ένταση, αγωνία και ανασφάλεια όταν εισέρχεται στη σκηνή κάνοντας τον αδιάφορο, φτύνει με αηδία κάθε συλλαβή του όταν τραγουδά έξαλλος Cortigiani, vil razza dannata (αυλικοί, άθλια, κολασμένη ράτσα)! και καταρρέει σπάζοντας τη φωνή και την αναπνοή του, μετατρέποντας το τραγούδι του σχεδόν σε λυγμό όταν παρακαλεί αυτούς που μισεί τόσο, να του δώσουν την κόρη του πίσω. Έχω ακούσει τέσσερις πέντε άλλες ερμηνείες και έχω δει και κανα 'δυο ζωντανά στη σκηνή. Κανένας δεν κατάφερε να πλησιάσει τον μεγάλο ιταλό, με το δικό μας Κώστα Πασχάλη να ανταπεξέρχεται όμως, στα γεράματα, με αξιοπρέπεια στις απαιτήσεις του ρόλου στην ΕΛΣ τη δεκαετία του '80.

Ένας από τους λίγους ρόλους ζωής, που διασώζουν τη σπουδαία μουσική από την οχλοβοή της καθημερινότητας. Υποκλίνομαι! :worshippy:

ΥΓ. Παραθέτω βιντεοσκόπηση με τον Τίτο Γκόμπι να τραγουδά το συγκεκριμένο απόσπασμα. Δεν έχω καμία πληροφορία για τους λοιπούς συντελεστές. Δε γνωρίζω αν είναι οι ίδιοι της ηχογράφησης του δίσκου, ή ακόμη περισσότερο, αν είναι η ίδια ηχογράφηση σε άλλο μέσο. Από ακουστική σύγκριση με το βινύλιο που έχω, δεν το πιστεύω. Βέβαια το μεταχειρισμένο παλιό βινύλιο ακούγεται απείρως καλύτερα από το δείγμα του YouTube, και αποδίδει κάθε απόχρωση, κάθε σπάσιμο της φωνής του μεγάλου βαρύτονου, που εδώ απλά δεν υπάρχουν.

 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Xαίρομαι Δαμιανέ πού τόσωσες το κείμενο...
Ο Gobbi υπήρξε όντως μεγαλειώδης στον Rigoletto..
Aπό την πρώτη στιγμή πού ειρωνεύεται τον Kόμη τού Monterone,τήν κόρη τού οποίου έχει ´ξεγελάσει´ο Δούκας τής Μάντοβα και ξαφνικά συνειδητοποιεί ότι ο γέρος τόν καταριεται,όταν κλείνει το συμβόλαιο θανάτου με τον Sparafucile,όλα τα συγκλονιστικά ντουέτα με την κόρη του Gilda(μιά εξαιρετική Callas)καθώς και το συγκλονιστικό δραματικό φινάλε όπου την βρίσκει θανάσιμα πληγωμένη καί ικετεύει Angio caro...Mi guarda ,m'ascolta,Parla ,Parla mi ,figlia diletta.
H Εκτέλεση πού αναφέρεται ο Δαμιανός είναι μακράν η καλύτερη πού υπάρχει..

Ο Gobbi υπήρξε σπουδαίος ερμηνευτής στον Verdi.Kαι υπήρξε απο τούς βασικούς συνεργάτες τής Callas...
Προσωπικά θεωρώ αξεπέραστες τίς ερμηνείες του στόν ρόλο τού Scarpia στην Tosca τού Puccini(πάλι στην θρυλική ηχογράφηση τής EMI μέ Callas)στον Simon Bocanegra τού Verdi και ασφαλώς στήν σχεδόν Βαγκνερική όπερα τού Verdi ,Falstaff ...
Ο τρόπος πού ερμηνεύει την γραφική φιγούρα τού Falstaff παραμένει έως σήμερα ανεπανάληπτος.....
 
Ξανάκουσα το βινύλιο. Η βιντεοσκοπημένη ερμηνεία που παρέθεσα δεν έχει καμία σχέση με την ηχογράφηση που προτείνω. Δυστυχώς δεν μπορώ να παραθέσω το απόσπασμα από την ηχογράφηση της ΕΜΙ, λόγω copyright.
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Απ' όσο ξέρω τα πνευματικά δικαιώματα επι των μουσικών έργων ισχύουν για 80 χρόνια και φυσικά ανανεώνονται αν τα αγοράσει κάποιος. Πρόσφατα ανακάλυψα οτι οι ηχογραφήσεις στις οποίες αναφέρεται ο Δαμιανός έχουν επανεκδοθεί από την Testament σε βαρύ βινύλιο με "αλμυρή" τιμή. Μάλιστα, η υπεύθυνος του μαγαζιού στο οποίο τα ανακάλυψα, έσπευσε να υποτιμήσει τις εκδόσεις της Columbia του '55, ως υποδεεστερες λόγω της κακής ποιότητας βινυλίου των... Η μοναδική όπερα που έχω από αυτές τις εκδόσεις του '55, η Tosca του Puccini, παίζει απίστευτα καλά.
 
Απάντηση: Re: Από την κρύπτη του AVF - Ρόλοι Ζωής

... δεν είναι public domain λόγω ηλικίας ;;;

Συμμερίζομαι την άποψη του Busoni σε αυτό το θέμα. Από την άλλη, εφόσον αυτές κυκλοφορούν ακόμη από την EMI με το copyright ενεργό, δε νομίζω πως γίνεται να δημοσιευτούν αποσπάσματα.
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Nα αγοράσετε την όπερα.:grandpa::grandpa:
Ουτε 15 ευρώ δεν κάνει απο την Ε.Μ.Ι..
Βλέπω οτι τώρα τελευταία αρχίζει να γίνετε τής μόδας το sampling στήν κλασσική και στην τζάζ...
Είναι αδύνατον να καταλάβει κανείς μέσα απο ´δείγματα´.
 

sphinx

Established Member
3 June 2007
122
Αθήνα
Re: Απάντηση: Από την κρύπτη του AVF - Ρόλοι Ζωής

...
Βλέπω οτι τώρα τελευταία αρχίζει να γίνετε τής μόδας το sampling στήν κλασσική και στην τζάζ...
Καλά κε Σούρλα μας, μη μας πάρετε και το κεφάλι !!!
Και γω ζήτησα στον κο Λυμπερόπουλο να βάλει link, εξήγεισε ο άνθρωπος γιατί δεν πρέπει να μπει, το κατανοήσαμε..
Και σεις τώρα μας την λέτε...
Ε! στείλτε και σεις όλο το έργο ..:grinning-smiley-043
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Απάντηση: Re: Απάντηση: Από την κρύπτη του AVF - Ρόλοι Ζωής

Καλά κε Σούρλα μας, μη μας πάρετε και το κεφάλι !!!
Και γω ζήτησα στον κο Λυμπερόπουλο να βάλει link, εξήγεισε ο άνθρωπος γιατί δεν πρέπει να μπει, το κατανοήσαμε..
Και σεις τώρα μας την λέτε...
Ε! στείλτε και σεις όλο το έργο ..:grinning-smiley-043

Μετά χαράς να σας το στείλω...
Ενα απλό p.m αρκεί.:ernaehrung004::ernaehrung004: