Μαθήματα Indie Rock από τη Σκωτία - The Jesus And Mary Chain

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Οι Jesus and Mary Chain είχαν την ίδια μοίρα με το γκρουπ που ήταν η βασική τους επιρροή, τους Velvet Underground. Ενώ οι ίδιοι δεν έγιναν ποτέ πολύ γνωστοί, επηρέασαν τις περισσότερες indie μπάντες των 80’s και 90’s. Πάμε λοιπόν να μάθουμε κάποια πράγματα γι’ αυτούς:


Κάπου προς το τέλος του 1984, τα αδέρφια Jim και William Reid, μαζί με το μπασίστα Douglas Hart και τον ντράμερ Murray Dalglish, σχημάτισαν τους Jesus and Mary Chain και ηχογράφησαν το πρώτο τους single, το “Upside Down”, στην Creation Records. Ήδη από το πρώτο τους single, οι JAMC δείχνουν τις έντονες επιρροές τους από τη δεκαετία του ’60, που είναι οι Velvet Underground, οι Stooges και ο Phil Spector. Ο Murray Dalglish αποχώρησε γρήγορα από τη μπάντα, λόγω οικογενειακών προβλημάτων και στη θέση του μπήκε ο Bobby Gilespie.

Αυτό που τράβηξε περισσότερο την προσοχή στους JAMC, ήταν το γεγονός ότι όλες οι συναυλίες τους κατέληγαν σε επεισόδια. Στους indie κύκλους της Μ. Βρετανίας, οι JAMC ήταν κάτι σαν θρύλος στις πρώτες τους συναυλίες. Κατά κανόνα, έπαιζαν ελάχιστο χρονικό διάστημα (κάποιες εμφανίσεις τους διαρκούσαν μόλις 10 λεπτά), έπαιζαν με τις πλάτες γυρισμένες στο κοινό και ο ήχος τους ήταν ένα συνονθύλευμα από παραμορφώσεις και θόρυβο.

Στα μέσα του 1985, υπογράφουν στην “Blanco y Negro” και εκδίδουν τα επόμενα δυο singles τους, το “You Trip Me Up” και το “Never Understand”. Η σχετική επιτυχία τους και η φήμη που είχαν αποκτήσει, οδήγησε στο πρώτο τους άλμπουμ, που δεν είναι άλλο από το “Psychocandy”.
 
Last edited:

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Psychocandy

51758D3F7GL._AA240_.jpg


Οι surf και garage καταβολές της μπάντας είναι φανερές από την πρώτη νότα. Είναι σαν ένα μείγμα Beach Boys με Velvet Underground. Απόλυτα βρώμικος ήχος, ορμητικός και παθιασμένος, με ένα ρυθμό που σε ξεσηκώνει. Όπως είχαν παραδεχτεί και οι ίδιοι, τα εισαγωγικά τύμπανα στο “Just Like Honey” είναι κλεμμένα από αυτά στο “Be My Baby”, των Ronnettes.

Η «συμπάθεια» που είχαν τα αδέρφια Reid στο LSD και τις αμφεταμίνες, επηρέασε πρωτίστως τον ήχο τους (το γνωστό feedback που ακούγεται στις μουσικές τους και αποτελεί χαρακτηριστικό του γκρουπ) και φυσικά τους οδηγούσε σε μπελάδες. Μετά από ένα καυγά στη Γερμανία, που οδήγησε σε σύλληψη του Jim Reid για κατοχή αμφεταμινών, τους πέταξαν έξω από τα γραφεία της δισκογραφικής εταιρείας. Με το που εκδίδουν το επόμενο single τους, το “Some Candy Talking” (το οποίο απαγορεύτηκε σε κάμποσα ραδιόφωνα, παρά την επιτυχία του), o Bobby Gilespie, που ήδη είχε σχηματίσει τους Primal Scream, αποχωρεί οριστικά από το γκρουπ για να ασχοληθεί πλήρως με το δικό του σχήμα.

Το Σεπτέμβριο του 1987, οι JAMC κυκλοφορούν το δεύτερο άλμπουμ τους, το “Darklands”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Darklands

51ME7P4SH9L._AA240_.jpg


Το Darklands, σε αντίθεση με το Psychocandy, είναι πολύ πιο μελωδικό και σκοτεινό, τείνει πολύ προς το new wave / dark wave. Το συγκεκριμένο άλμπουμ θεωρείται το πιο προσωπικό των αδερφών Reid, αφού ηχογραφήθηκε σχεδόν εξ’ ολοκλήρου από τους δυο τους, χρησιμοποιώντας κατά κόρον drum machine στη θέση των κανονικών drums.

Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει μια παρένθεση, όσον αφορά τις συνεχείς αλλαγές στο line-up των JAMC, με πρακτικά τα μόνα σταθερά μέλη τους αδερφούς Reid. Μετά από ένα σύντομο πέρασμα στα drums από τους John Moore, Dave Evans καταλήγουν στον Richard Thomas ο οποίος έμεινε για δυο χρόνια, μέχρι που αντικαταστάθηκε από τον Steve Monti το 1990. Το 1990, ο Douglas Hart άφησε κι αυτός το γκρουπ. Γενικότερα, μέχρι το τέλος της καριέρας των JAMC, οι κιθαρίστες, μπασίστες και ντράμερ έρχονται και φεύγουν.

Το 1988 κυκλοφορεί το “Barbed Wire Kisses”, μια συλλογή από B-sides και εναλλακτικές εκτελέσεις κομματιών από τους JAMC.
To Σεπτέμβρη του 1989, κυκλοφορεί το “Automatic”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Automatic

41XMD1RRB2L._AA240_.jpg


Στο “Automatic”, ο παλιός ήχος του γκρουπ από το “Psychocandy” επιστρέφει εν μέρει, σε συνδυασμό με την έντονη χρήση πλήκτρων και συνθεσάιζερ (ακόμα και το μπάσο το έβγαζαν μέσω του συνθεσάιζερ).
Εδώ όμως δεν υπάρχει η ωμότητα του “Psychocandy” και ο σκοτεινός χαρακτήρας του “Darklands”. Πλέον φαίνεται και στα live τους ότι έχουν «ηρεμήσει». Ο ήχος στο συγκεκριμένο άλμπουμ είναι ίσως ο ορισμός του alternative rock. Πολλοί δίσκοι που θα κυκλοφορήσουν μέσα στα 90’s, θ’ ακούγονται σαν το “Automatic”. Το θεωρώ δίσκο ορόσημο για τη δεκαετία του ’90, παρόλο που κυκλοφόρησε το ’89.

Αργότερα, κυκλοφορεί το single “Reverence”, το οποίο απαγορεύτηκε σε πολλά ραδιόφωνα λόγω των στίχων του.
Το 1992, κυκλοφορεί το επόμενο άλμπουμ των JAMC, με τίτλο “Honey’s Dead”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Honey’s Dead

51WQ9W0Q01L._AA240_.jpg


Στο “Honey’s Dead”, οι JAMC επιστρέφουν στο θορυβώδη ήχο του “Psychocandy”, έχοντας δυνατές επιρροές από τη βρετανική dance σκηνή των αρχών των 90’s. Το θεωρώ το πιο αδύναμο άλμπουμ τους, αφού δεν έχει κάτι να προσφέρει ουσιαστικό. Είναι σαν να προσπάθησαν να βγάλουν το “Psychocandy” με τα δεδομένα της εποχής, αλλά απλά δεν τους πήγαινε.

Αμέσως μετά την περιοδεία για το άλμπουμ, κυκλοφορεί η δεύτερη συλλογή τους με B-sides, το “Sound of Speed”.

Έπειτα, ξαναμπαίνουν στο στούντιο και το 1994 κυκλοφορεί το “Stoned and Dethroned”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Stoned and Dethroned

cfceb340dca020514d619010._AA240_.L.jpg


Σ’ αυτό το άλμπουμ, είναι έντονη η παρουσία της ακουστικής κιθάρας. Θεωρείται το πιο μελωδικό και «εύκολο» άλμπουμ των JAMC. Ο θόρυβος έχει εξαφανιστεί και στη θέση του έχουν μπει riffs ηλεκτροακουστικής κιθάρας με την υποστήριξη ηλεκτρικής, σαν δεύτερη. Στους φαν του συγκροτήματος, οι στίχοι φαίνονται μάλλον γλυκανάλατοι.

Στο συγκεκριμένο δίσκο συμπεριλαμβάνεται και μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των JAMC στα charts, το “Sometimes Always”, όπου ο Jim Reid κάνει ντουέτο με τη Hope Sandoval των Mazzy Star.

Το 1995, το γκρουπ κλείνει την άτυπη «τριλογία» με B-sides, με την κυκλοφορία της συλλογής “Hate Rock & Roll”. Μετά από αυτό, οι JAMC δεν ανανεώνουν το συμβόλαιο με τη Blanco y Negro και υπογράφουν στην αμερικάνικη Sub Pop Records (γνωστή στους φαν της σκηνής του Seattle). To 1998 κυκλοφορεί το Munki, το τελευταίο τους άλμπουμ.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Munki

416P9V8JC3L._AA240_.jpg


Το άλμπουμ αυτό ακούγεται κάπως «διαχωρισμένο» και ασυνεχές. Έχει κάποια στοιχεία από grunge και επιστρέφει ο γνωστός θορυβώδης ήχος που έχει σημαδέψει τη μπάντα. Πλέον τα αδέρφια Reid ήταν στη χειρότερη φάση τους. Ο Jim Reid αναφέρει σε μελλοντική συνέντευξη ότι μια έμπαινε αυτός και ηχογραφούσε και μια ο William, ποτέ μαζί.

Μετά από μια επεισοδιακή συναυλία που διήρκεσε 15 λεπτά, ο William Reid έφυγε από τη σκηνή και αυτό σήμανε το τέλος του συγκροτήματος.

To 2001 κυκλοφόρησε μια συλλογή με όλα τα Singles των JAMC, το “21 Singles”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Επανασύνδεση

Το 2005, ανακοινώθηκε η επανασύνδεση του γκρουπ, αφού τα αδέρφια Reid τα ξαναβρήκαν. Ήδη, μέσα στο 2007 έγιναν κάποιες συναυλίες στις ΗΠΑ, ενώ έχουν προγραμματιστεί για Μάρτιο και Απρίλιο συναυλίες σε Μ. Βρετανία και Αυστραλία. Οι ίδιοι δήλωσαν ότι έχουν στα σκαριά νέο άλμπουμ, ενώ έχει προγραμματιστεί για τις 11 Φεβρουαρίου η κυκλοφορία μιας 4πλης συλλογής B-sides, Bootlegs, Demos με τον τίτλο “The Power of Negative Thinking: B-sides & Rarities”.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Κάποιες σκέψεις - συμπεράσματα

Κατά τη γνώμη μου, η καλή εποχή των Jesus and Mary Chain, ήταν μέχρι και το Automatic. Από εκεί και πέρα, η μαγεία χάθηκε.
Το Stoned and Dethroned αποτελεί μια καλή αναλαμπή στην καριέρα του συγκροτήματος, αλλά τίποτα παραπάνω.

Με τις συλλογές των B-sides δεν αξίζει να ασχοληθείτε καν. Επικεντρωθείτε στα άλμπουμ και κυρίως στο αξεπέραστο Psychocandy.
Επίσης, το 21 singles αποτελεί έναν πολύ καλό μπούσουλα για να εισαχθείτε στη μουσική του γκρουπ.


Αν σας αρέσουν οι Jesus and Mary Chain, ρίξτε μια ματιά και στα παρακάτω συγκροτήματα:

Sonic Youth
My Bloody Valentine
Primal Scream

Περιμένω σχόλια και συμπληρωματικές προτάσεις σας.




*Μουσική αυστηρά αντί - hi-end!!! :lehrer:
 
Last edited:

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Όταν πρωτάκουσα Jesus and Mary Chain έπαιζε το "Here Comes Alice" στο πικάπ. Είχα ενθουσιαστεί όχι τόσο με το τραγούδι αλλά με την φωνή και τους στίχους:μιλά για την αύρα μιας γυναίκας που τον έχει σηκώσει ως τ' αστέρια, αλλά στο τέλος...αποφασίζει να πιεί μια Pepsi!

Πάντως θεωρώ το Psychocandy αρκετά μελωδικό παρά τον θόρυβο και τις παραμορφώσεις της κιθάρας. Αυτά τα δυο μαζί με την "υπόγεια" φωνή του Jim Reid, κατα τη γνώμη μου, δίνουν χαρακτήρα στον ήχο τους, κάνουν τις μελωδίες παραληρηματικές και το album μοναδικό.
 
27 June 2006
7,771
Καταρχήν Στέργιο μπράβο για την ωραία παρουσίαση!

Οι jesus είναι πια μια καθιερωμένη στις συνειδήσεις μπάντα.
Θυμάμαι όμως όταν κυκλοφορούσε το '84-85 το psychcandy πόσοι διθύραμβοι γράφτηκαν από τον Τύπο, κυρίως από το Ποπ και Ροκ στην Ελλάδα.

Διάβαζα και ξαναδιάβαζα κριτικές του δίσκου, συνεντεύξεις του φαινομένου, σχόλια... της τρελλής γινόταν (τότε ήταν λιγάκι πρωτόγνωρα αυτά-όχι όπως τώρα που γίνεται σεισμός για τον κάθε άσχετο)..

..και λέω "ε ψώνισέ το να δέις τι συμβαίνει"...
Το βάζω στο πικαπ και παθαίνω ΤΕΤΟΙΑ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ που δεν περιγράφεται!
Ακόμα θυμάμαι πως είχα νοιώσει. Μου φαίνονταν σκέτη αηδία. Λογικό αν υπολογίσουμε ότι ως τότε εκστασιαζόμουν με Exciter, Warlock, Grim Reaper κτλ κτλ...
Είχα όμως τη διάθεση να φύγω από τα κλισέ του μεταλ και οι Jesus δεν μου το πρόσφεραν. Καλός ο θόρυβος, αλλά γιατί τόσο χύμα? Και γιατί η φωνή δεν αγριεύει αλλά είναι μες τα μέλια? Τι χάλι...

Περιττό να πω ότι αρκετά χρόνια μετά (γύρω στα τέλη '80 αρχές '90) βρήκα το άλμπουμ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΜΑ! Το αυτί και η ψυχή χρειαζόταν τροφή σε ήπιες δόσεις (στο μεσοδιάστημα με θεράπευαν πια τύποι σαν τους Godfathers, Lime Spiders, Creeps, Lyres, Inspiral Carpets, Soupdragons kαι λοιπά ψυχεδελογκαραζικά)...

Σήμερα θα πω ότι τo Ψυχογλυφιτζουροκαραμελάκι έκανε μεγάλο καλό στη μουσική τότε. Στα βήματα του πανκ και με όπλα τη μελωδική ταυτότητα των '60ς, την έσωσε από τη ψυχαναγκαστική γυαλάδα των τσαρτς και τη μαυρίλα του μεταπανκ που είχε αρχίσει να κουράζει.

Για μένα όμως το καλύτερό τους ήρθε μετά..
Automatic Rules...
 
Last edited:

Ηλίας Κ

Supreme Member
7 July 2006
4,931
Αθήνα
Πολύ καλή παρουσίαση για μια αγαπημένη μπάντα,
θεωρώ τα Psychocandy και darklands τα σπουδαιότερα αλμπουμ τους
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,886
:2thumb22sup: Στέργιο! Ωραία παρουσίαση!
Νομίζω πως το psychocandy είναι σκέτος θόρυβος. :devil-smiley-029: :grinning-smiley-043:music-smiley-005:
Και όταν μιλάμε για θόρυβο μιλάμε για ήχους που προκαλούν πονοκέφαλο και
ανατριχίλα. Στα υπόλοιπα είναι πιο "εύκολος" ο ήχος τους. Φυσικά προτιμώ το
psychocandy!
Πάντως surf ή garage και beach boys :rifle:δεν μου θυμίζει ο ήχος τους εκτός
εξαιρέσεων (ίσως να έχω συνδέσει με άλλο "ήχο" αυτά τα "είδη"). Κιθαριστική
pop θα έλεγα στα καλύτερά της!!! Η σχεδόν υπνωτική μακρόσυρτη υποτονική
φωνή, ο θόρυβος, το feedback και οι ωραίες μελωδίες τους χαρακτηρίζουν.

Θυμάται κανείς σε ποια ταινία ακούγεται στους τίτλους τέλους το "Just like
honey" (νομίζω πως είναι αυτό);
 
16 August 2006
1,635
Αγαπημενοι παντα!!!

Το Psychocandy ειναι εκπληκτικο. Για μενα ειναι μεσα στην λιστα με τα καλυτερα ever.... καθοριστικο...

Πολυ καλη παρουσιαση μπραβο!!!!!-bye-
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Το "just like honey" ακούγεται στους τίτλους τέλους του "Lost In Translation".

Φανταστείτε σκηνικό στη σκοτεινή αίθουσα:
Έχω ήδη ερωτευτεί τη Σκάρλετ κατά τη διάρκεια της ταινίας, πλησιάζει το τέλος, αρχίζουν και παίζουν οι πρώτες νότες του τραγουδιού, μου έχει σηκωθεί η τρίχα κάγκελο και κοντεύω να βάλω τα κλάματα...

Άντε εξήγησε το γιατί στην παρέα σου και περίμενε να σε καταλάβουν...


Όσον αφορά την προτίμησή μου, την είχα γράψει και σε άλλο thread: Automatic
 

Busoni

Supreme Member
5 July 2006
3,290
Πάτρα
Φανταστείτε σκηνικό στη σκοτεινή αίθουσα:
Έχω ήδη ερωτευτεί τη Σκάρλετ κατά τη διάρκεια της ταινίας, πλησιάζει το τέλος, αρχίζουν και παίζουν οι πρώτες νότες του τραγουδιού, μου έχει σηκωθεί η τρίχα κάγκελο και κοντεύω να βάλω τα κλάματα...
Άξιος! :grinning-smiley-043
Οι ευασθησίες και οι αδυναμίες είναι γι αυτούς που αντέχουν. Οσο και να εξηγείς δεν βγαίνει άκρη. Κι εγώ προσπαθώ να εξηγήσω οτι η 5η του Mahler δεν είναι "ψυχοπλακωτική" αλλά πάνε οι προσπάθειες στράφι :bigcry:
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,024
Αιγάλεω
Εύγε Στέργιε για την παρουσίαση!
To Stoned... με "έπιασε" αμέσως
Το Darklands πολύ καλό..
Το PsycoCandy δεν μου είχε κάτσει τότε και έτσι δεν το βασάνισα. Τώρα, πιστεύω πως θα μου άρεσε περισσότερο.. :grandpa: