Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Έχω την εντύπωση ότι όλοι οι ασχολούμενοι με το αντικείμενο φίλοι μου είχαν μια κοινή και αντίστροφη πορεία προτίμησης των τριών τελευταίων συμφωνιών του Πιότρ Ίλιτς.

Στην αρχή έλκονται από την παθητική. Τέλεια από δομικής πλευράς, υπέροχα μελωδικά θέματα (ειδικά το θείο δεύτερο μέρος), σοφή κλιμάκωση της πορείας προς την κορύφωση, σαφής περιγραφικότητα των σκέψεων του δημιουργού.

Στην συνέχεια παρασύρονται σιγά σιγά, από την 5η. Μυστικιστική, σε αιχμαλωτίζει με τα σκοτεινά της θέματα και εκεί που υπάρχει μόνον αδιέξοδο, πουφ, να το ιλαρό φως, να η τελειότητα της γραφής, κλπ.κλπ.

Στο τέλος καταλήγουν στην 4η. Ίσως άνιση σε σχέση με τις άλλες, (τα τελευταία δύο μέρη υστερούν συγκριτικά σε ευρηματικότητα, ένταση, μελωδική γραμμή, κλπ. σε σχέση με τις άλλες δύο αλλά και με τα δύο πρώτα μέρη). Αρκούν ωστόσο αυτά τα δύο πρώτα. Μάλλον αρκεί και μόνον το δεύτερο. Ίσως ίσως αρκεί και μόνον αυτή η μουσική φράση, 14 νότες όλο και όλο από τα έγχορδα, ριγμένες ξαφνικά πάνω στο αγωνιώδες οικοδόμημα που έχτιζαν για λίγη ώρα τα πνευστά. Αυτές οι …άτιμες 14 νότες, έτσι τοποθετημένες ώστε να διαλύουν το θυμικό, να κάνουν φραπέ το αίμα στα μηνίγγια σου, ικανές να αλλάξουν την ζωή σου ως ακροατή. Ένα φαινομενικά πάν-απλο μελωδικό θεματάκι, εκπέμπει αλησμόνητη, ανείπωτη ομορφιά, τόσο υπερβολική θα έλεγα, που εν τέλει δεν την μπορείς, δεν την αντέχεις, γιατί μεταμορφώνεται σε κρύα ατσαλένια λεπίδα, που ξεσχίζει σάρκες, σωθικά, μνήμες, επιδιώξεις, αναζητήσεις, οδηγώντας σε στην απόλυτη μελαγχολία ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που ακολουθεί την ερωτική κορύφωση με ένα κορμί που ποτέ δεν θα σου ανήκει, αλλά δεν θα ήθελες κιόλας να σου ανήκει ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που αφήνει το ταμείο ζωής που ενίοτε κάνεις, με βάση τις κρίσιμες επιλογές σου, με βάση αυτά που διάλεξες και τα άλλα που άφησες ….
Το ταμείο που πάντα είναι μείον, αλλά μέσα σου ξέρεις ότι έτσι θα ήταν ακόμη και αν τα αντίθετα είχες πράξει ……

Δεν νομίζω ότι υπάρχει πιο ‛σκληροπυρηνική’ μουσική από αυτή … Ούτε οι πανκ μπάντες της νιότης μας, ούτε τίποτε.

Και οι τρεις αυτές συμφωνίες (4η, 5η και 6η) υπάρχουν σε σετάκι δύο cds της DG με τον Μραβίσνσκυ σε εξευτελιστική τιμή. Δεν υπάρχουν καλύτερες εκτελέσεις (που τουλάχιστον εγώ να έχω ακούσει / γνωρίζω ή έστω έχω διαβάσει σχετικά). Στοιχηματίζω ότι συμφωνούν και οι γνωστοί ύποπτοι ……
 
Last edited:

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
. Ένα φαινομενικά πάν-απλο μελωδικό θεματάκι, εκπέμπει αλησμόνητη, ανείπωτη ομορφιά, τόσο υπερβολική θα έλεγα, που εν τέλει δεν την μπορείς, δεν την αντέχεις, γιατί μεταμορφώνεται σε κρύα ατσαλένια λεπίδα, που ξεσχίζει σάρκες, σωθικά, μνήμες, επιδιώξεις, αναζητήσεις, οδηγώντας σε στην απόλυτη μελαγχολία ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που ακολουθεί την ερωτική κορύφωση με ένα κορμί που ποτέ δεν θα σου ανήκει, αλλά δεν θα ήθελες κιόλας να σου ανήκει ….
Σε μελαγχολία όμοια με αυτή που αφήνει το ταμείο ζωής που ενίοτε κάνεις, με βάση τις κρίσιμες επιλογές σου, με βάση αυτά που διάλεξες και τα άλλα που άφησες ….
Το ταμείο που πάντα είναι μείον, αλλά μέσα σου ξέρεις ότι έτσι θα ήταν ακόμη και αν τα αντίθετα είχες πράξει ……

Τελικά μερικές φορές αισθάνομαι πως με ορισμένους της μουσικής κατηγορίας με χωρίζει το ίδιο χάος με αυτό που χωρίζει τον Τσαϊκόφσκι με την Σάσα Μπάστα :BDGBGDB55::chinscratch::bang::frusty:
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Aν και η αγαπημένη μου παραμένει η 5η,δέν μπορώ παρά να συμφωνήσω ότι τήν τελευταία πενταετία ´ανακάλυψα´καί την υποτιμημένη 4η πού περιγράφει τόσο εύγλωττα ο Σπύρος.
Φυσικά από τό ανυπέρβλητο σετάκι πού προτείνει (τού Mravinsky).
Πέραν τού Karajan που είναι επίσης πολύ καλός ,προτείνω απο τίς πιό σύγχρονες ,τού Jansons με την Φιλαρμονική τού Oslo.
Η ηχογράφηση τής Chandos εξαιρετική.
 
Η 6η παρέμενε πάντα στη σκιά των προτιμήσεων μου. Από παντού έρχονταν μηνύματα πως 'πρέπει' να μου αρέσει, αλλά εμένα μου φαίνονταν πάντα όμορφη, αλλά 'ξένη'. Η πρώτη συμφωνία του Τσαϊκόφσκυ που ενέταξα στα 'δικά μου' έργα ήταν η 5η, η οποία παραμένει ακόμη πολύ αγαπημένη.

Η 4η μου φαίνονταν αρχικά - μέχρι τα φοιτητικά μου χρόνια - ως αμετροεπής. Όταν η ζωή μου απέκτησε πιο κλειστές στροφές και ανηφόρες, την επανεξέτασα αφθόρμητα. Τώρα είναι όντως η πλέον αγαπημένη μου, αυτή στην οποία αναγνωρίζω περισσότερο το 'ρώσικο' ψυχισμό, όπως τουλάχιστον εγώ τον καταλαβαίνω και τον έχω ανάγκη. :worshippy:

Το πάθος του πρώτου μέρους είναι θυελλώδες αλλά αδιέξοδο, ανολοκλήρωτο. Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλια του φίλου μου του Σπύρου (Δημοκηδή) για το καταπληκτικό δεύτερο μέρος. Η αβάσταχτα συμπυκνωμένη ομορφιά του, από τις πρώτες νότες του όμποε, με πλημμυρίζει μελαγχολία γιατί λειτουργεί πρώτιστα ως μήνυμα αποξένωσης από αυτήν, παρά ως επαφή ή έστω, αναπόληση. Είναι χαρακτηριστική περίπτωση αυτού που αποκαλώ ως 'αβάσταχτο πόνο του ωραίου'.

Και τα δύο τελευταία μέρη όμως είναι κατά τη γνώμη μου υπέροχα, ειδικά το τρίτο με το θαυμάσιο πιτσικάτο των εγχόρδων.

Οι ερμηνείες του Μραβίνσκυ στη DG (έχω τις στερεοφωνικές σε βινύλιο), ασκούν επάνω μου μακράν την ισχυρότερη έλξη από οποιαδήποτε άλλη. Νιώθω πως δε χρειάζομαι άλλες. :cool:
 

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Ντοκ, δεν τρέχει τίποτε, είσαι ένας από την παρέα μας και παρά την άβυσσο (σε μουσικές αναζητήσεις αλλά και στο ζητούμενο από την μουσική), σε θεωρώ περισσότερο κοντά μου από την πλειονότητα των ανθρώπων της καθημερινότητας μου. Σου έχω εκφράσει πολλάκις τα ειλικρινή αισθήματα (άδολης, μην παρεξηγηθούμε και όλας) αγάπης προς το πρόσωπο σου....

Απλώς, ειλικρινά δεν γνωρίζω ποιά είναι η Σάσα Μπάστα ....
 
17 June 2006
62,722
Χολαργός
Καλά και ο Λυμπερόπουλος παλιότερα είχε μπερδέψει τον Βέρτη με τον Βέρντι.:flipout::flipout:
Υπάρχουμε και εμείς πού έχουμε πιό πολύπλευρη μόρφωση.
Ακου ποιά είναι η Σάσα Μπάστα???
Και ο Λύμπε είναι αδικαιολόγητος επειδή συμμετείχε ενεργά σε εκείνο το thread.:grandpa::grandpa:
 
Χθες έγραψα αναφορικά, καλά κρυμμένος πίσω από την μόνωση των χρόνων, τρίβοντας μόνο στα ακροδάκτυλα της μνήμης τη σκόνη παλαιών μνημών και συναισθημάτων.

Μόλις τελείωσα την ακρόαση ολόκληρης της 4ης συμφωνίας, μόνος φυσικά (ένα - δυό γείτονες συμμετείχαν ακούσια από τα σπίτια τους :blush:). Ήταν το δώρο που αποφάσισα να μου κάνω σήμερα το βράδυ.

Στο μαρκοσκελές πρώτο μέρος ένιωσα να ξαναπερνώ απ' όλες τις κλειστές στροφές της ζωής μου, να παίρνω ξανά της ίδιες -συχνά λάθος- αποφάσεις, ενισχυμένος όμως από μια σαρωτική ενέργεια, έναν παλμό που παρόλο που μου έκοβε την ανάσα, με έστηνε ξανά όρθιο και με έσπρωχνε μπροστά.

Το δεύτερο μέρος με διέλυσε, με μουσική ανείπωτης ομορφιάς και ευαισθησίας που με διαπερνούσε σβύνοντας επιμελώς όλα τα ίχνη πίσω της, ηδονιστικά προσωρινή και αμετάκλητα ανεπανάληπτη.

Το τρίτο μέρος με ανασυνέταξε και με έβαλε ξανά μέσα στον πραγματικό κόσμο, με χαρές γήινες και προκλήσεις λαχταριστές, που κάνουν τις φλέβες να πάλλονται από ζωογόνο πάθος.

Το τέταρτο μέρος με προσγείωσε από τη φαντασία και το στοχασμό, στο καμίνι του γίγνεσθαι, μ' ένα θέμα τόσο υπέροχα ρωσικό - εκφραστικό, αισθησιακό, δυνατό, καλόβολο και επιταχτικό. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, που χρειάστηκε η επανάληψη στο τέλος της απειλητικής φανφάρας του πρώτου μέρους για να με συνεφέρει από το μεθύσι και να μου υπενθυμίσει το νόημα όλων αυτών.

Οι μουσικοί της Φιλαρμονικής του Λένινγκραντ, υπό τη διεύθυνση Γεβγένι Μραβίνσκυ θαρρείς και ζούνε μέσα στο παλιό βινύλιο της DG. Εκπληκτική εκφραστικότητα, υποδειγματική διαμόρφωση του τέμπο και των μουσικών φράσεων, θυελλώδης δυναμισμός και απόλυτη πειθαρχία, με ανεπανάληπτα σοβιετικά χάλκινα και ροζιασμένα, εκφραστικά έγχορδα. Μα πάνω απ' όλα αίσθηση βαθειάς γνώσης και σεβασμού. Το έχω γράψει και παλαιότερα. Δεν πιστεύω στη μετά θάνατον ζωή. Για μένα η αιωνιότητα είναι εδώ. Στην προκειμένη περίπτωση παγιδευμένη σ' αυτά τ' αυλάκια. :worshippy:

images
images
 
Last edited:

Δημοκηδής

Μέλος Σωματείου
23 June 2006
9,968
Το δεύτερο μέρος με διέλυσε, με μουσική ανείπωτης ομορφιάς και ευαισθησίας που με διαπερνούσε σβύνοντας επιμελώς όλα τα ίχνη πίσω της, ηδονιστικά προσωρινή και αμετάκλητα ανεπανάληπτη.


Welcome to the club .... once more ..... :grinning-smiley-043
 
Την ξανάκουσα μόλις τώρα. Αυτήν την αποθέωση του ενδεχόμενου, αυτό το όργιο του επικείμενου, αυτήν την αιώνια αποξένωση από την πραγμάτωση. Ω, αυτή είναι η Ρωσία που λατρεύω, αυτή είναι η Ρωσία που ενσταλάζει νόημα στη ζωή μου, αυτή είναι η Ρωσία που δεν μπορώ χωρίς αυτήν.

Καλέ μου φίλε Σπύρο, τώρα που είσαι νοτιοδυτικότερα, πριν ζητήσεις ακρόαση από τους μέγιστους νεκρούς, άσε τους και ένα λουλούδι από μένα...
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Την αυτή είναι η Ρωσία που δεν μπορώ χωρίς αυτήν.

Oι '5' (Ρίμσκυ-Κόρσακοβ, Μουσόργκσκυ, Μποροντίν, Μπαλακίρεφ κλπ) κατηγορούσαν τον Τσαϊκόφσκυ πως "Δεν είναι Ρώσος συνθέτης...είναι απλά ένας Ρώσος που είναι συνθέτης". Τον θεωρούσαν εν πολλοίς Δυτικοτραφή.
Απο τότε που τον γνώρισα, θεωρώ πως είναι πιο Ρώσος και από τους 5 μαζί.
Δεν ενσωματώνει λαϊκούς σκοπούς στη γραφή του. Αλλά από άποψη attitude, πιο Ρώσος απλά Δεν γίνεται.
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4

Απο τότε που τον γνώρισα, θεωρώ πως είναι πιο Ρώσος και από τους 5 μαζί.
Δεν ενσωματώνει λαϊκούς σκοπούς στη γραφή του. Αλλά από άποψη attitude, πιο Ρώσος απλά Δεν γίνεται.

Ξέρεις, όλ' αυτά τα χρόνια, είχα με επιπολαιότητα διαλέξει στρατόπεδο, 'σφετεριζόμενος' τη διαμάχη. Πίστευα ο αφελής πως είχα πάρει αγκαλιά το Μούσοργκσκυ. Αυτές οι διαμάχες όμως είχαν νόημα τότε και γι' αυτούς. Εμείς δεν έχουμε δικαίωμα να υπεισέλθουμε στα δικά τους.

Εμείς βλέπουμε καθαρά πως το αίμα νερό δε γίνεται! :grandpa:
 

xamastrok

Established Member
9 August 2009
180
Γλυφάδα- Βόλος
Re: Απάντηση: Τσαϊκόφσκυ Συμφωνία υπ’ αριθμ. 4



Απίστευτο !!!!!! Αυτόν το δίσκο έχω κι εγώ. Το άκουγα μικρό παιδί στη δεκαετία του '80. Τι μου θύμησες τώρα μέρα μεσημέρι !!!! Είναι από τους 8-10 δίσκους με τους οποίους μεγάλωσα (τους είχαν οι γονείς μου και τους έβαζα στο πικάπ παίζοντας-ακούγοντας), και ναι, δε θα ξεπεράσω ποτέ.

Σαν προσωπικό σχόλιο για τις συμφωνίες του Τσαϊκόβσκι θεωρώ τις 4η και 6η εξίσου αγαπημένες. Η 5η δε με έχει κερδίσει τόσο ακόμα: θεωρώ οτι είναι κάπως γλυκερή εν γένει, και το τελεταίο φανφαρόνικο μέρος ακούγεται λίγο ψεύτικο - συμβατικό - , σα θα προσπαθεί να μας κάνει να γιορτάσουμε ενώ ο ίδιος δεν το νοιώθει. Ο ίδιος ο συνθέτης φέρεται να μην ήταν ευχαριστημένος με το 4ο μέρος, μετά και από παρατήρηση του Brahms.

Αλλά έχω χρόνια να την ακούσω. Έχω σκοπό να βρω μια καλή ηχογράφηση που θα με κάνει να αλλάξω γνώμη.